Als u tegenwoordig uw Word document nog als bijlage bij een e-mail verstuurt, dan bent u eigenlijk niet goed meer mee met uw tijd. De dag van vandaag plaatst u uw bestanden online, waar u eventueel met meerdere mensen aan hetzelfde document kunt verder werken. Uw kantoor is in de wolken, in de cloud. Hierbij een kort overzicht hoe het online werken zich de laatste jaren heeft ontwikkeld.
1. Wat is cloud-computing?
Nogal wat computeraars hebben thuis meer dan één computer staan. Meestal hebben zij die computers in een netwerk met elkaar verbonden. Zo kunnen zij op de ene computer een office-document maken in bv. Word en dat daarna kopiëren naar hun andere computer, een laptop bv., via het netwerk. Zij kunnen natuurlijk het Word-document op die ene computer ook via het netwerk benaderen met hun tweede computer en hoeven dus zo eigenlijk maar één exemplaar te hebben van elk bestand. En tegenwoordig gebruiken die computeraars een centrale server, een aan capaciteit enorm grote harde schijf, waarop allerlei grote bestanden zijn opgeslagen, zoals muziek, film en fotos, en die door alle computers in het netwerk kunnen worden gelezen. Praktisch natuurlijk, en zo hoeven de computers in het netwerk zelf niet te beschikken over grote harde schijven. Enig groot nadeel van deze primitieve vorm van cloud-computing: wanneer u niet thuis bent, sluit u uw netwerk af en kunt u ergens anders niet meer de gegevens van uw computers lezen.
2. Google Documenten.
Het zou beter zijn dat uw bestanden op het internet staan. Dat begreep Google al snel en creëerde zijn Google documenten, een totaal gratis te gebruiken dienst. Hiermee maakt, deelt en bewerkt u moeiteloos documenten online. Uw computer hoeft geen eigen tekstverwerker te hebben, want het programma om uw document op te maken staat ook op de webpagina van Google. U typt uw document gewoon in uw internet browser in. Voordeel is dat u gelijk waar ter wereld uw document eventueel kunt verder bewerken maar dat u ook andere computeraars toegang kunt geven om uw document te bekijken en, mits uw uitdrukkelijke toestemming, om het document desnoods aan te passen. En met Google Documenten maakt u niet alleen Word documenten maar ook Spreadsheets en PowerPointvoorstellingen. Zijn er dan geen nadelen? Jawel, met Google Documenten heeft u niet zoveel mogelijkheden. Het programma is wat eenvoudiger van opzet. Maar u kunt ook uw eigen Word documenten, Excel rekenbladen en PowerPoint voorstellingen in MS Office eerst klaar maken en dan deze uploaden naar Google Documenten. De gratis beschikbare ruimte voor uw bestanden is (slechts) 1 GB groot. Aanvullende opslagruimte moet worden betaald: zo kost bv. 20 GB extra opslagruimte 5 Amerikaanse Dollar per jaar. Als u Google Documenten wilt gaan gebruiken, hoeft u zich alleen maar aan te melden met uw Google-account. Wie Gmail gebruikt, heeft al een account. Op deze webpagina kunt u een nieuw Google-account maken: https://accounts.google.com/NewAccount?service=writely&continue
3. Word en Excel als webapplicaties.
Toen Microsoft vorig jaar zijn Office 2010 heeft uitgebracht, konden de gebruikers hun Word-, Excel- en PowerPoint bestanden via Opslaan en Verzenden online in SkyDrive plaatsen. U krijgt zo maar amper 25 GB gratis ruimte voor het parkeren van uw bestanden online! Maar wie geen Office 2010 heeft, kan nog steeds via de zogenaamde webaplicaties zijn bestanden op internet zetten. Deze webaplicaties zijn wel wat beperkter in mogelijkheden maar u kunt, nadat u bent ingelogd op Live, via uw browser, werken in Word, Excel, PowerPoint en OneNote. Eigenlijk is dit de tegenzet van Microsoft op Google Documenten. U heeft een kosteloos Windows Live Account nodig en dat kan op: https://skydrive.live.com/
4. Google Cloud Connect.
Ondertussen heeft Google ook niet stilgezeten en de mogelijkheden van zijn Google Documenten verder wat uitgebreid. Sedert 1 april 2011 hebben zij Google Cloud Connect uitgebracht. Dat is een gratis plugin voor Office 2003, 2007 en 2010, m.a.w. Google voegt een eigen werkbalk toe aan het lint waardoor het voor u gemakkelijk is om tegelijkertijd in de Office interface te werken en in Google Documents. Hier kunt u Google Cloud Connect gratis downloaden: http://tools.google.com/dlpage/cloudconnect?hl=nl
5. Microsoft Office 365.
Microsoft is nu weer aan tegenzet en bracht Microsoft Office 365 uit. Hierbij kunt u niet alleen online documenten delen met de webapplicaties van Microsoft Office maar u krijgt ook overal ter wereld en op vrijwel elke apparaat toegang op uw e-mail, agenda en contactpersonen, terwijl u beschermd wordt tegen virussen, malware en spam, enz. Maar al dat moois is niet gratis en kost 5,25 euro per maand. Op deze website vindt u meer inlichtingen en kunt u een gratis proefabonnement van één maand aanvragen: http://www.microsoft.com/nl-be/office365/online-software.aspx?WT.srch=1&WT.mc_id=PS_google_Brand+%28nl%29_microsoft%20office%20365_Text
|