Jagers willen niet opdraaien voor everzwijnenschade
Jagers willen niet opdraaien voor everzwijnenschade
Vorig jaar troffen jagers en jachtverenigingen voor het eerst financiële en andere regelingen met landbouwers die schade leden door everzwijnen. Limburgse wildbeheereenheden geven nu te kennen dat zij niet meer willen opdraaien voor de aangerichte schade. De huidige jachtwetgeving is volkomen onaangepast en ontoereikend om everzwijnen te bejagen, zegt Jef Schryvers van Hubertus Vereniging Vlaanderen (HVV).
De huidige wetgeving laat tussen 1 oktober en 31 december de jacht op everzwijnen toe van een uur voor zonsopgang tot een half uur na zonsondergang. Everzwijnen zijn bijna uitsluitend s nachts actief zodat het heel moeilijk is om tussen die tijdstippen een everzwijn te zien. Bovendien zijn in herfst en winter de nachten juist op hun langst, verklaart Schryvers het probleem.
Het jachtdecreet bepaalt dat wie de jachtpacht heeft, instaat voor de schade veroorzaakt door wildsoorten. Schryvers benadrukt dat de jagers erg hun best doen met de middelen die ze nu hebben. "Vorig jaar werden er in totaal 137 everzwijnen geschoten in Limburg. Dit jaar werd dat aantal al bereikt in de maand juni. De meeste zwijnen werden geschoten in het kader van bijzondere bejaging en bestrijding, uitzonderingsmaatregelen die driemaandelijks specifiek aangevraagd moeten worden bij het Agentschap voor Natuur en Bos.
Momenteel is nog niet duidelijk hoeveel schade de everzwijnen dit jaar op de akkers hebben aangericht. Daar wordt deze week over vergaderd in de provincie Limburg. De jagers zijn niet van zin die schade voor hun rekening te nemen en hopen zo druk op de ketel te zetten bij de wetgever. In Limburg wordt het aantal everzwijnen op 1.000 tot 2.000 geschat, maar niemand durft er met zekerheid een getal op te plakken. De populatie is alleszins in sneltempo aan het uitbreiden, aldus Schryvers.
Op 29 november wordt het everzwijnenbeheerplan voorgesteld waar het Instituut voor Natuur- en Bosonderzoek samen met het Agentschap voor Natuur en Bos en de Vlaamse overheid aan werkt. Hubertus Vereniging Vlaanderen heeft bedenkingen bij een plan dat zones wil creëren waar wel en waar geen everzwijnen mogen leven. In die laatste moeten dan alle everzwijnen geschoten worden, weet Schryvers, maar de praktijk in Nederland leert dat dat zeer moeilijk is, zelfs met zeer ruime jachtmiddelen in vergelijking met de vele beperkingen in de Vlaamse jachtwetgeving.
bron Het Belang van Limburg/eigen verslaggeving
29/09/2011
Nederlandse staatssteun voor natuuraankopen onterecht
Nederlandse staatssteun voor natuuraankopen onterecht
Nederlandse natuurbeschermingsorganisaties en provinciale landschapsorganisaties hebben voor enkele honderden miljoenen euros onterechte staatssteun ontvangen voor de aankoop van gronden. Zo heeft de Europese Commissie geoordeeld na een klacht van de Vereniging Gelijkberechtiging Grondbezitters, dat 80 particuliere grondeigenaars uit Nederland vertegenwoordigt.
Volgens De Telegraaf krijgen de zogenaamde Terrein Beherende Organisaties in Nederland jaarlijks ongeveer 55 miljoen euro subsidie. Daarmee kunnen zij grote gebieden aankopen. De Vereniging Gelijkberechting Grondbezitters was niet akkoord met deze praktijken en diende in 2008 een klacht in bij de Europese Commissie. Volgens de organisatie werkte de Nederlandse staatssteun marktverstorend en concurrentievervalsend.
De Europese Commissie heeft nu beslist dat die regeling inderdaad marktverstorend heeft gewerkt. Particuliere landeigenaren die gronden wilden aankopen, visten decennialang achter het net omdat ieder bod dat zij uitbrachten, overtroefd werd door een gesubsidieerde organisatie. De Commissie is van oordeel dat voor dergelijke terreinbeherende organisaties dezelfde regels moeten gelden als voor een gewone onderneming. Overheidssubsidies om grondaankopen te doen, horen daar niet bij. Tenzij voor particuliere eigenaars dezelfde regels gelden.
De Nederlandse vastgoedwebsite vastgoedmarkt.nl merkt op dat de Nederlandse staat al eerder tot het inzicht was gekomen dat er sprake was van marktverstoring, want vanaf 1 januari 2011 werd de subsidieregeling vervangen door een nieuwe. Hierin worden de Terrein Beherende Organisaties en particulieren gelijkgeschakeld. Het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie zegt dat iedereen die een terrein goed kan beheren nu in aanmerking komt voor subsidie.
De Hubertusvereniging Vlaanderen vraagt zich af of de situatie in Vlaanderen niet vergelijkbaar is. Ook het Vlaams gewest heeft de afgelopen jaren enorme hoeveelheden subsidies naar natuurverenigingen laten vloeien. Dikwijls zelfs zonder al te veel controle op wat er eigenlijk achteraf precies met die gelden gebeurd is. De beslissing van de Europese Commissie moet ook in Vlaanderen verder uitgediept worden. Een typisch Vlaams item dat hieraan toegevoegd kan worden, is het fameuze recht van voorkoop dat al veel kwaad bloed heeft gezet op het platteland, klinkt het.
Reglement V.z.w.Provinciaal Sport - Recreatiecentrum 2011
ALLE VISSOORTEN moeten onmiddellijk worden terug gezet vanaf 2005 tot herziening van het reglement
Artikel 1
Hengelen in de vijver van het provinciaal sport& recreatie centrum is enkel toegelaten indien men beschikt over een geldige hengel vergunning afgeleverd door voor genoemde V.Z.W. Jaarkaarten zijn geldig vanaf 1 januari tot en met 31 december.
Week en weekend kaarten zijn uitsluitend via reservatie beschikbaar.
tel.015 /34 85 59 & GSM 0496 950 598
Reservatie is definitief na volledige betaling
Artikel 2
Tarieven der jaarkaarten
Jaarkaart 2 hengels 50.00 Euro (van zonsopgang tot zonsondergang)
Jaarkaart 3 hengels 90.00 Euro (dag en nacht) (Bailey boot redding vest verplicht)
Jaarkaart 1 Hengel 50.00 Euro (Bailey boot redding vest verplicht )
Week en weekend kaart 40.00 Euro 3 hengels (dag en nacht)
Nacht hengelen is gans het jaar toegestaan voor houders van een jaarkaart(90.00 Euro) of een week en weekendkaart (40.00 Euro per week of weekend.)
Als nacht verblijf zijn enkel overdekte paraplu toegelaten in milieu vriendelijke kleuren groen bruin of camouflage.
Nieuwe dijk
leden krijgen een sleutel met een waarborg van 50 hiebij tekenen zij een ontvangstbewijs bij verlies van sleutel wordt dan ook de waarborg ingetrokken
er mogen geen tenten of piketten op het pad gezet of geslagen worden
er mag enkel een tent gezet worden tussen het pad en de oever
er mag ook niets op de stijgers gemonteerd worden doormiddel van schroeven, bouten enz. geen honden toegelaten bezoek mag tot max. 4 personen
De sleutel wordt afgehaald en terug gebracht in hengelsport de goudvoorn
Artikel 3
Nacht hengelen onder de 15 jaar is enkel toegelaten onder begeleiding van een meerderjarige.
Op verzoek van Bijzondere Veldwachter of de door de vereniging aangestelde viswachter(zie attest of identiteitsbewijs) moet de hengelsport vergunning samen met het identiteitsbewijs worden getoond met oog op het vergemakkelijken van het toezicht mogen de hengelaars hun hengelsport materialen niet alleen laten
Evenmin mogen zij in het bezit zijn van verboden hengel martiaal of toestellen zoals b.v: Leefnet ,kruisnet en gaf voor het lande van de gehaakte vis. ( zie Wetgeving Vlaamse Gemeenschap ter zaken)
Op verzoek van de viswachter moet de hengelaar zijn hengels laten nazien evenals de inhoud van de netten of korven waarin vis kan geborgen worden.
Houders van jaarkaarten verplichten zich ertoe controle uit te oefenen op naleving van de reglementen Onregelmatigheden worden onmiddellijk ter orde geroepen, en kunnen met uitsluiting worden bestraft. Naargelang het visbestand kan het reglement gewijzigd worden.
Bij eender welke overtreding mag de toegewezen viswachter kaart en sleutel onmiddellijk intrekken en wordt er een verbod opgelegt van 3 jaar
Dit geld dan ook over het gehele water
Artikel 4
Er mag slechts gehengeld worden van op de boord van de vijver en weekkaart.
De hengelaar mag zich niet te water begeven, (met uitzondering voor het landen van de gehaakte vis) noch gebruik maken van een bootje of een ander drijvend object zonder toestemming van de directie en de hengel sportclub.
Er mag slechts gehengeld worden met de hengel voorzien van een enkele haak.
De hengelaar mag niemand toelaten zijn hengel martiaal te gebruiken of te bezigen.
De hengelaar mag zich wel laten helpen bij het aan land brengen van de vis.
Er mag slechts een plaats in beslag genomen worden voor het hengelen behorende die het eerst aanwezig is.
Een later komend hengelaar zal zich op min.30 meter van een collega hengelaar installeren.
Artikel 5
Op het plan in bijlage kan men de toegewezen zones terugvinden van de diverse watersporten. De hengel zones bevinden zich aan de westelijke en oostelijke oevers.
Artikel 6
Het is ten strengste verboden elke vorm van vuilnis achter te laten of in het water te werpen alsook enige schade toe te brengen aan beplanting dijken en boorden van de vijver.
Vuilnis binnen de 15 m zone van de hengel plaats moet door de hengelaar op voorhand worden opgeruimd zoniet wordt dit geacht zijnde van de hengelaar zelf.
Tevens geldt het verbod om hengel plaatsen uit te graven te verstevigen of uit te bouwen op welke manier dan ook.
Het is verboden: Onder het ijs te hengelen
Te hengelen vanaf de oever in de strand - of de surf zone en het natuurreservaat beheert door de vereniging de wielewaal
Te hengelen waar de vis paait De watervogels of andere op welke manier dan ook te storen.
Zich op een andere manier toegang verschaffen tot het domein en anders dan via de officiële poorten houdt uitsluiting en vervolging in.
Wie echter vroeger dan het vermelde tijdstip wil hengelen kan zich via de natuurlijke toegangen(dijk langs dijle of platte beek)tot aan de vijver begeven.
De aanschaf van een kaart is enkel op voorhand mogelijk.
Artikel 7 .
Kunstaas mag voorzien zijn van dreggen.
Kunstaas gebruiken is tevens gans het jaar toegestaan
ALLE VISSOORTEN moeten onmiddellijk worden terug gezet.
Er mag geen enkele vissoort in het bezit van de hengelaar worden aangetroffen.
Artikel 8
Er mag gehengeld worden met alle soorten natuurlijke aas of lokaas (met uitzondering van gekleurde made)
Enkel gedurende de nacht is het toegelaten specimen te bewaren ineen voldoende leef zak, met als doel, het wegen van de vis maken of het nemen van een foto dit ten laatste een uur na zonsopgang. Enkel gedurende een wedstrijd ingericht door de hengels portklup mag er gebruik gemaakt worden van een leefnet met een minimum lente van drie meter
Artikel 9
De vzw provinciaal sport - & recreatiecentrum de nekker en de hengel sportclub is niet verantwoordelijk voor gebeurtelijke ongevallen en wijst alle verantwoordelijkheid af in verband met gebeurtenissen die slaan op het gebruik van de wateroppervlakte in verband met de visvangst. Overtreders op de hengelsport reglement worden aan de gerechtelijke overheid overgemaakt. Aanvullend Hengelreglement V.Z.W. Sport -& Recreatiecentrum 2011
Het aanvullend reglement is enkel van toepassing op de karper visser ongeacht het type kaart dat hem het visrecht verschaft.
Artikel l 0
Iedere karpervisser dient zich zoals de andere leden aan het algemeen reglement te houden.
Artikel 11
Iedere karpervisser dient in het bezit te zijn van een onthakingmat
Alle handelingen met karpers op het droge moeten boven deze mat gebeuren onthaken, meten, in het bezit te zijn van een ruime en stevige weegzak, bij voorkeur nylon -type of soortelijk visvriendelijk materiaal
Geen andere type mag voor dit doel gebruikt worden.
Artikel 12
Bij het transport van de onthaking mat naar het water moet iedere karper in een bewaarzak of een weegzak gehouden worden.
Artikel 13
Bij het zakken van een vis moet dat zo diep mogelijk gebeuren.
De karper mag de kant of de stenen in de oeverzone niet raken.
Artikel 14
Alle materialen waarmee een karper op het droge in aanraking komen moeten vooraf nat gemaakt worden.
Artikel 15
Het is ten strengste verboden eender welke vissoort uit te zetten zonder nadrukkelijke toelating van de Bijzondere Veldwachter.
Artikel 16
Het is ten strengste verboden montages te gebruiken waarbij het lood na breuk niet van de lijn kan schuiven
Artikel 17
Het is ten strengste verboden haken te gebruiken waarvan de steel ineen duidelijk geknikte hoek staat (Benthook)
Artikel 18
Het is ten strengste verboden voorslag te gebruiken in eender welke vorm (nylon inbegrepen)
Einde maximum lijndikte wordt bepaald op 15 lbs.
Artikel 19
Zoals voor de andere hengelaars geldt,
Kan ook de kappervisser geen aanspraak maken op een stek.
Artikel 20
Het is verboden haken met GROTE weerhaak te gebruiken
Artikel 21
Overtredingen op dit aanvullend reglement hebben onmiddellijke uitsluiting tot gevolg.
NO KIL VIJVER VANAF JANUARI 2005
Het meenemen en dode van gevangen vis is steeds verboden voor alle soorten
V.z.w.Provinciaal Sport Recreatiecentrum DE NEKKER
Sommige aanvragen voor een jachtverlof kunnen niet worden ingewilligd omdat de regelgeving dat
verbiedt of omdat de arrondissementscommissaris meent dat de jachtwapens verkeerd kunnen
worden gebruikt.
Hieronder vindt u een overzicht van de situaties waarin geen jachtverlof zal worden uitgereikt.
A. De provinciegouverneur heeft iemand het recht op wapenbezit ontzegd door het schorsen, het
intrekken of het weigeren van wapenbezit omdat betrokkene niet voldoende waarborgen biedt.
Het jachtverlof moet worden geweigerd tot men opnieuw het recht krijgt op wapenbezit.
B. Iemand werd veroordeeld wegens enig misdrijf vergezeld van daden van geweld of
weerspannigheid.
Het jachtverlof moet worden geweigerd zolang het misdrijf op het strafregister staat.
C. Iemand werd veroordeeld wegens een jachtmisdrijf.
Tenzij de rechter een vrijstelling van examens verleende, kan een jachtverlof slechts worden
uitgereikt als betrokkene opnieuw slaagt in de jachtexamens.
Bij veroordeling wegens een jachtmisdrijf met verboden wapens of in bende of met verboden
tuigen of motorvoertuigen, mag geen jachtverlof uitgereikt worden zolang de veroordeling op het
uittreksel uit het strafregister staat.
Bij veroordeling wegens andere jachtmisdrijven mag het jachtverlof een jaar lang niet worden
uitgereikt.
D. De arrondissementscommissaris heeft redenen om aan te nemen dat het slecht gedrag, de
geestestoestand of het vorig gedrag laten veronderstellen dat de aanvrager van een
jachtverlof een slecht gebruik zou kunnen maken van de jachtwapens.
Het jachtverlof wordt geweigerd maar daartegen kan men hoger beroep aantekenen.
De basis van deze weigering kan een veroordeling zijn wegens diefstal, oplichting of misbruik
van vertrouwen, bepaalde verkeersinbreuken of overlappingen van jachtplannen.
Jagers moeten getuigen van een voorzichtig en verantwoord gedrag.
Daarom wordt een
weigering overwogen bij de volgende verkeersinbreuken:
- drie veroordelingen wegens strafbare intoxicatie als bestuurder of één maal dronken sturen
of vluchtmisdrijf bij een ongeval zonder gekwetsten: een weigering voor één jachtseizoen;
- twee maal dronken voeren en/of vluchtmisdrijf bij een ongeval zonder gekwetsten: een
weigering voor twee jachtseizoenen.
Daarna kan het jachtverlof uitgereikt worden mits
gunstig advies van de procureur des Konings;
- bij dronken voeren bij een ongeval met gekwetsten of vluchtmisdrijf bij een ongeval met
gekwetsten: een weigering voor drie jachtseizoenen.
Daarna kan het jachtverlof worden uitgereikt mits gunstig advies van de procureur des
Konings.
overlappingen van jachtplannen
Conflicten op betwiste jachtterreinen brengen de veiligheid in het gedrang.
Jagers die geen
passende maatregelen nemen om betwistingen over overlappingen ongedaan te maken,
getuigen niet van de voorzichtigheid die men moet eisen van de jagers opdat zij geen
verkeerd gebruik van hun wapens zouden maken.
- voorbeeld één: als de overlappingen aanslepen zonder dat de betrokken partijen ernstige
stappen zetten om hun aanspraken op de jachtterreinen in rechte te laten erkennen
(bijvoorbeeld door het inleiden van een rechtszaak of een arbitrage);
- voorbeeld twee: als iemand een jachtplan indient dat in aanzienlijke mate overlapt met
jachtplannen van anderen, zonder dat hij die anderen er tijdig van in kennis stelde.
Telkens de arrondissementscommissaris redenen heeft om aan te nemen dat het slecht
gedrag, de geestestoestand of het vorig gedrag van de aanvrager van een jachtverlof
laten veronderstellen dat hij/zij een slecht gebruik zou kunnen maken van de jachtwapens
Besluit van de Waalse Regering dat de opening, sluiting en opschorting van de jacht regelt voor de periode van 1 juli 2011
tot 30 juni 2016
Donderdag 12 mei keurde de Waalse Regering het nieuwe Openingsbesluit goed voor de jacht in het Waalse Gewest voor de komende vijf jaar (vanaf 1 juli 2011 tot en met 30 juni 2016)
Grofwild
Roodwild:
01/10 tot 31/12 hert (drijfjacht)
21/09 tot 31/12 hert (bers- en aanzitjacht)
01/10 tot 31/12 hinde en kalveren (drijfjacht)
21/09 tot 31/12 hinde en kalveren (bers- en aanzitjacht)
Reewild:
01/10 tot 31/12 bok (drijfjacht)
01/05 tot 31/05 bok (bers- en aanzitjacht)
15/07 tot 31/12 bok (bers- en aanzitjacht)
01/10 tot 31/12 bok,geit en kitsen(drijfjacht)
Damwild:
01/10 tot 31/12 beide geslachten (drijfjacht)
21/09 tot 31/12 beide geslachten (bers- en aanzitjacht)
Moeflon:
01/10 tot 31/12 beide geslachten (drijfjacht)
21/09 tot 31/12 beide geslachten (bers- en aanzitjacht)
Everzwijn:
01/08 tot 31/12 beide geslachten (drijfjacht)
gans het jaar beide geslachten (bers- en aanzitjacht)
01/08 tot 30/09 (open veld) drijfjacht en lopende honden
01/10 tot 31/12 drijfjacht en lopende honden
Jachttijden aanzitjacht:
van één uur voor zonsopgang tot één uur na zonsondergang.
Kleinwild
01/10 tot 31/12 Haas
01/10 tot 31/01 Fazanthaan
01/10 tot 31/12 Fazanthen
01/09 tot 30/11 Patrijs
15/10 tot 31/12 Houtsnip (loerjacht 1 u voor zonop tot 1 u na zononder)
Jacht op Haas en Patrijs enkel toegestaan in een erkende wildbeheereenheid.
Waterwild
01/08 tot 15/03 Canadagans (loerjacht van een uur voor zonop tot 1 u na zononder)
15/08 tot 31/01 Wilde eend (loerjacht van een uur voor zonop tot 1 u na zononder)
15/10 tot 31/01 Meerkoet
15/10 tot 31/01 Wintertaling
Overig wild
gans het jaar Konijn (loerjacht van een uur voor zonop tot 1 u na zononder)
15/08 tot 28/02 Houtduif
gans het jaar Vos (loerjacht van een uur voor zonop tot 1 u na zononder)
gans het jaar Verwilderde kat (loerjacht van een uur voor zonop tot 1 u na zononder)
Jacht met de vogel
De jacht met de vogel op alle wildsoorten die voorkomen in dit besluit is geopend van 01/09 tot 31/01.
De jacht met de vogel op houtduif is echter open van 15/08 tot 28 of 29/02.
De jacht met de vogel op Konijn, Vos en Verwilderde kat is gans het jaar geopend.
Jacht met buidels en fretten
De jacht op Konijnen met buidels en fretten is gans het jaar geopend.
Verbodsbepalingen
In periodes van strenge vorst kan de bevoegde minister de jacht op waterwild schorsen voor een periode van maximum 15 dagen.
Deze periode kan vernieuwd worden.
Het is binnen 200 m van woningen verboden te vuren in de richting van die woningen.
Diverse bepalingen
Van 15/07 tot 30/09 is het vervoer van reebokken naar plaatsen van verbruik of verkoop slechts toegelaten als het dier zijn uiterlijke kenmerken van zijn geslacht draagt.
De verkoop, het transport voor verkoop, het te koop stellen en de opslag voor verkoop van dood wild afkomstig van de jacht met de vogel, is het ganse jaar verboden.
Dit geldt eveneens voor elke dode vogel of deel van een dode vogel of elk product bekomen uit deze vogels dat eenvoudig identificeerbaar is, als de betreffende vogel behoort tot een van de volgende soorten: Houtsnip, Canadagans, Meerkoet of Wintertaling.
et n'entrera en vigueur qu'à partir du 1er juillet 2011
!
SERVICE PUBLIC WALLONIE
Arrêté du Gouvernement wallon fixant les dates de louverture, de la clôture et de la suspension de la chasse, du 1er juillet 2011 au 30 juin 2016
Le Gouvernement wallon,
Vu la loi du 28 février 1882 sur la chasse, notamment l'article 1er ter, inséré par le décret du 14 juillet 1994, et les articles 2, alinéa 2, et 10, alinéa 5, remplacés par le même décret ;
Vu lavis du Conseil supérieur wallon de la Chasse, donné le 5 octobre 2010 ;
Vu la concertation des Gouvernements des Etats du Benelux, en date du 14 décembre 2010 ;
Vu la concertation des Gouvernements régionaux concernés, en date du 12 janvier 2011 ;
Vu lavis 49.244/4 du Conseil dEtat, donné le 23 février 2011 en application de larticle 84, §1er, alinéa 1er, 1°, des lois sur le Conseil dÉtat, coordonnées le 12 janvier 1973 ;
Sur la proposition du Ministre des Travaux publics, de lAgriculture, de la Ruralité, de la Nature, de la Forêt et du Patrimoine ;
Après délibération,
Arrête :
CHAPITRE IER. -
Généralités
Article 1er.
Le présent arrêté est applicable du 1er juillet 2011 au 30 juin 2016, pour cinq années cynégétiques consécutives s'étendant chacune du 1er juillet au 30 juin de l'année suivante.
Art. 2.
La chasse de tout gibier non visé au présent arrêté est interdite.
Art. 3.
Pour l'application du présent arrêté, il faut entendre par :
1° chasse à l'approche ou à l'affût : procédé de chasse à tir pratiqué par un seul chasseur, sans rabatteur ni chien ;
2° chasse en battue : procédé de chasse à tir pratiqué par plusieurs chasseurs attendant le gibier rabattu par plusieurs hommes s'aidant ou non de chiens ;
3° chasse au chien courant : procédé de chasse à tir pratiqué par un ou plusieurs chasseurs se déplaçant, guidés par les abois des chiens qui ont levé le gibier et le poursuivent, afin de se poster sur la voie que l'animal chassé finira par emprunter ;
4° chasse au vol : mode de chasse permettant de capturer le gibier au moyen d'un oiseau de proie dressé à cet effet.
CHAPITRE II. - De la chasse à tir
Section 1ère - Du grand gibier
Art. 4.
Les dates d'ouverture et de fermeture de la chasse à tir à l'espèce cerf sont fixées comme suit :
1° cerf boisé : du 1er octobre au 31 décembre. Toutefois, la chasse à lapproche et à laffût de tout cerf boisé est autorisée dès le 21 septembre ;
2° biche et faon de l'un ou l'autre sexe : du 1er octobre au 31 décembre. Toutefois, la chasse à lapproche et à laffût est autorisée dès le 21 septembre.
La chasse du cerf boisé est uniquement autorisée sur les territoires associés en un conseil cynégétique agréé et sur le territoire de la Chasse royale de Ciergnon.
Art. 5.
Les dates d'ouverture et de fermeture de la chasse à tir à l'espèce chevreuil sont fixées comme suit :
1° brocard : du 1er octobre au 31 décembre, sauf pour la chasse à l'approche et à l'affût qui est ouverte du 1er au 31 mai et du 15 juillet au 31 décembre ;
2° chèvre et chevrillard de l'un ou l'autre sexe : du 1er octobre au 31 décembre.
Art. 6.
La chasse à tir à l'espèce daim est ouverte du 1er octobre au 31 décembre. Toutefois, la chasse à lapproche et à laffût est autorisée dès le 21 septembre.
Art. 7.
La chasse à tir à l'espèce mouflon est ouverte du 1er octobre au 31 décembre.
Toutefois, la chasse à lapproche et à laffût est autorisée dès le 21 septembre.
Art. 8.
La chasse à tir à l'espèce sanglier est ouverte du 1er août au 31 décembre, sauf la chasse à l'approche et à l'affût qui est ouverte toute lannée.
Toutefois, entre le 1er août et le 30 septembre, la chasse en battue et la chasse au chien courant sont ouvertes uniquement en plaine.
Art. 9.
La chasse à l'affût visée aux articles 4, 5, 6, 7 et 8 peut aussi être exercée durant l'heure qui précède le lever officiel du soleil et l'heure qui suit son coucher officiel, aux mêmes époques et conditions que la chasse à l'affût de jour.
Section 2 -
Du petit gibier
Art. 10.
Les dates d'ouverture et de fermeture de la chasse à tir au petit gibier sont fixées comme suit :
1° lièvre : du 1er octobre au 31 décembre ;
2° coq faisan : du 1er octobre au 31 janvier ;
3° poule faisane : du 1er octobre au 31 décembre ;
4° perdrix grise : du 1er septembre au 30 novembre ;
5° bécasse des bois : du 15 octobre au 31 décembre.
La chasse à la perdrix grise et la chasse au lièvre sont uniquement autorisées sur les territoires associés en un conseil cynégétique agréé.
Art. 11.
Sans préjudice de larticle 10, 5°, la chasse à laffût de la bécasse des bois peut aussi être exercée durant l'heure qui précède le lever officiel du soleil et l'heure qui suit son coucher officiel.
Section 3 - Du gibier deau
Art. 12.
Les dates d'ouverture et de fermeture de la chasse à tir au gibier d'eau sont fixées comme suit :
1° bernache du Canada : du 1er août au 15 mars ;
2° canard colvert : du 15 août au 31 janvier ;
3° foulque macroule : du 15 octobre au 31 janvier ;
4° sarcelle d'hiver : du 15 octobre au 31 janvier.
Art. 13.
Sans préjudice de larticle 12, 1° et 2°, la chasse à laffût de la bernache du Canada et du canard colvert peut aussi être exercée durant l'heure qui précède le lever officiel du soleil et l'heure qui suit son coucher officiel.
Section 4 -
De lautre gibier
Art. 14.
Les dates d'ouverture et de fermeture de la chasse à tir à lautre gibier sont fixées comme suit :
1° lapin : toute lannée ;
2° pigeon ramier : du 15 août au 28 ou 29 février ;
3° renard : toute l'année ;
4° chat haret : toute lannée, jusquà la date du 30 juin 2015.
Art. 15.
Sans préjudice de larticle 14, 1°, 3° et 4°, la chasse à laffût du lapin, du renard et du chat haret peut aussi être exercée durant l'heure qui précède le lever officiel du soleil et l'heure qui suit son coucher officiel.
Section 5 -
Des interdictions de chasse à tir
Sous-section 1ère -
De la chasse au gibier deau en période de gel
Art. 16.
En période de gel prolongé, le Ministre qui a la chasse dans ses attributions ou son délégué peut suspendre la chasse aux espèces visées à l'article 12, pour des périodes de quinze jours maximum.
Les périodes de suspension visées à lalinéa 1er peuvent être renouvelées.
L'arrêté de suspension entre en vigueur le jour de sa publication au Moniteur belge.
Sous-section 2 - De la chasse à proximité des habitations
Art. 17.
Lors de l'exercice de la chasse, il est interdit de tirer des coups de feu vers les habitations, à moins de 200 mètres de celles-ci.
CHAPITRE III. - De la chasse au vol
Art. 18.
La chasse au vol de tout gibier visé au présent arrêté est ouverte du 1er septembre au 31 janvier.
Toutefois, la chasse au vol du pigeon ramier est ouverte du 15 août au 28 ou 29 février.
La chasse au vol du lapin, du renard et du chat haret est ouverte toute lannée.
CHAPITRE IV. - De la chasse avec bourses et furets
Art. 19.
La chasse du lapin à laide de bourses et de furets est ouverte toute lannée.
CHAPITRE V. - Dispositions diverses
Art. 20.
Du 15 juillet au 30 septembre et du 1er mai au 10 juin, le transport du brocard jusqu'au lieu de consommation ou de vente au détail n'est autorisé que si l'animal porte d'une façon apparente ses bois ou les marques extérieures de son sexe.
Art. 21.
La vente, le transport pour la vente, la mise en vente et la détention pour la vente de tout gibier mort provenant de la chasse au vol sont interdits toute lannée. Il en est de même pour tout oiseau mort et toute partie ou tout produit obtenu à partir de cet oiseau facilement identifiable, si loiseau en question appartient à une des espèces suivantes : bécasse des bois, bernache du Canada, foulque macroule, sarcelle dhiver.
CHAPITRE VI. - Disposition finale
Art. 22.
Le Ministre qui a la chasse dans ses attributions est chargé de l'exécution du présent arrêté.
Namur, le 12 mai 2011.
Le Ministre-Président,
R. DEMOTTE
Le Ministre de Travaux publics, de lAgriculture, de la Ruralité, de la Nature, de la Forêt et du Patrimoine,
Boerenbond doet veel inspanningen om de wetgever duidelijk te maken dat er onvoldoende mogelijkheden voorhanden zijn om wildschade te voorkomen. Tweejaarlijks probeert de landbouworganisatie de schade in kaart te brengen. Voor het eerst pakt Boerenbond dit digitaal aan met een enquête op hun website.
Zowel duiven, ratten, ganzen, everzwijnen, konijnen als vossen kunnen wildschade veroorzaken op landbouwpercelen of -bedrijven. Boerenbond wil nagaan hoe groot het probleem werkelijk is door de toestand in kaart te brengen om vervolgens met een gefundeerd dossier naar de overheid te stappen.
Gemeenten en provincies erkennen volgens Boerenbond de nood aan actie omdat zij op hun grondgebied vaak kampen met overlast door wild. "Veel gemeenten weten niet hoe dit op te lossen", zegt Ignace Deroo, "want wettelijk kunnen ze zelf niet veel actie ondernemen." Gemeentebesturen moeten zich wenden tot de hogere overheid of tot jagers in zoverre het over bejaagbare wildsoorten gaat die de overlast bezorgen.
Onder impuls van Boerenbond en de provincies heeft Hubertus Vereniging Vlaanderen dit jaar opnieuw zijn jagers opgeroepen om eind februari deel te nemen aan het duivenweekend. "Het aantal geschoten duiven lag op hetzelfde niveau als in de voorgaande jaren", verklaart Deroo, "terwijl de actie vooral succesvol is in de provincies West- en Oost-Vlaanderen en in de groentestreek rond Sint-Katelijne-Waver."
Ondanks al deze inspanningen stelt Boerenbond toch een grote populatie houtduiven vast op en rond de akkers. De gebruikelijke afweertechnieken blijken evenmin afdoende omdat op vrij korte tijd gewenning optreedt bij de vogels. "Het zal dus nodig zijn om de aandacht erbij te houden en de jagers tijdig te verzoeken de bijzondere bejaging aan te vragen bij de Afdeling Natuur en Bos", meent Deroo.
Boerenbond acht het bovendien belangrijk om de omvang van de schade duidelijk in kaart te brengen zodat aangedrongen kan worden op maatregelen die de schade kunnen beperken. De landbouworganisatie roept alle getroffen landbouwers op om de digitale enquête in te vullen en per perceel de schade aan te duiden.
Ondertussen onderzoekt Boerenbond ook de mogelijkheid om een directe link te leggen tussen Boerenbond en Hubertus Vereniging Vlaanderen, om de jagers nog beter en sneller te kunnen aanspreken om de nodige maatregelen uit te voeren en schade te voorkomen.
OCMW Mechelen geeft 280 hectare bos aan Natuurpunt
OCMW Mechelen en Natuurpunt hebben een van de belangrijkste samenwerkingsovereenkomsten rond stadsbosontwikkeling en -beheer ooit in Vlaanderen getekend. Maar liefst 280 hectare bosgrond verspreid over Mechelen en de buurgemeenten worden in beheer gegeven.
Het OCMW ziet het beheer van de bossen niet als haar kerntaak. Natuurpunt zal dat beheer daarom overnemen, onder meer via sociale tewerkstelling.
Toegankelijk
De groengebieden zullen ook toegankelijker worden gemaakt voor het publiek met een recreatief en educatief wandelpadennet. Momenteel staan er aan de stukken bos vaak nog bordjes "verboden toegang" of zijn ze slecht toegankelijk.
Groene gordel om Mechelen
Samen zullen het OCMW en Natuurpunt ook trachten de boskernen uit te breiden en met elkaar te verbinden om zo een groene gordel te creëren rondom Mechelen. Zo worden er aan de Gasthuisbossen in Sint-Katelijne-Waver duizenden bomen aangeplant.
Andere grotere boscomplexen die in beheer worden gegeven zijn de Steentjesbossen en Weysetter in Kampenhout, de Brede Zeyp in Koningshooikt en de Peultenbossen in Bonheiden. Natuurpunt heeft momenteel 18.200 hectare in beheer. (belga/edp)
Zijn stropers weer actiever in Vlaanderen?
Het aantal processen-verbaal voor stroperij in Vlaanderen is van 208 in 2008 gestegen naar 249 in 2009 en 269 in 2010. De meeste pv's werden in 2010 opgemaakt in West-Vlaanderen (96), gevolgd door Oost-Vlaanderen (82), Limburg (44), Antwerpen (24) en Vlaams-Brabant (23). Dat blijkt uit het antwoord van Vlaams minister van Natuur Joke Schauvliege op een schriftelijke vraag van Peter Reekmans (LDD).
In 2010 werden 71 pv's opgesteld voor stroperij bij de jacht, 95 bij visserij en 103 bij beschermde soorten. "De meest voorkomende diersoorten die slachtoffer worden van stropers zijn zangvogels zoals vink, putter, sijs, barmsijs, kneu, groenling, goudvink, kruisbek, Europese kanarie, staartmees, klauwier, appelvink, maar ook buizerd, slechtvalk en patrijs. Verder ook diersoorten zoals paling, haas, vos en steenmarter", aldus minister Schauvliege.
Het Agentschap voor Natuur en Bos beschikt slechts over zeer gedeeltelijke informatie over het gevolg dat aan deze pv's gegeven werd. In de gekende dossiers variëren de strafrechtelijke boetes van 55 tot 5.500 euro, soms gecombineerd met een gevangenisstraf van enkele maanden. De gekende minnelijke schikkingen variëren van 350 tot 1.750 euro.
In 2010 werd naar schatting 40 procent van de pv's naar de afdeling Milieuhandhaving gestuurd met het oog op bestuurlijke handhaving. De eerste boetes die deze afdeling heeft opgelegd beliepen telkens 154 euro, voor het vissen zonder vergunning.
bron Belga
Everzwijnen worden beperkt toegelaten in Vlaanderen
Grotere zoogdieren zoals het everzwijn herstellen zich, wat goed nieuws is voor de Vlaamse flora. Dat herstel moet gepaard gaan met een beheervisie, zegt minister Joke Schauvliege. Het everzwijn wordt aanvaard als inheems grof wild. Waar voldoende leefgebied is, wordt het everzwijn gecontroleerd toegelaten, waar de lokale omstandigheden hun aanwezigheid niet toelaten, wordt gestreefd naar nultolerantie.
Zoals in de meeste West-Europese landen zijn grote zoogdieren, waaronder het everzwijn, ook in Vlaanderen aan een herstel bezig. Een verbeterde natuurkwaliteit, een verhoogd voedselaanbod en zachtere winters zijn mogelijke verklaringen. Het bewijst dat het weer beter gaat met de natuur in Vlaanderen, zegt Schauvliege.
Maar in een verstedelijkte omgeving spelen niet alleen natuurbelangen een rol. De aanwezigheid van het everzwijn is maatschappelijk en economisch niet altijd verdedigbaar, beseft de minister. Daarom is een everzwijnbeheer dat afgestemd wordt op de de lokale omstandigheden, aangewezen.
In regios met een voldoende groot aaneengesloten habitat wordt de aanwezigheid van everzwijnen toegelaten, laat Schauvliege weten. In dergelijke regios moet migratie tussen deelpopulaties mogelijk zijn. Maar ook dan zijn er beperkingen en gebeurt de toelating gecontroleerd. Bij het regionale wildbeheer wordt rekening gehouden met de lokale omstandigheden wat de biodiversiteit, schade aan landbouwgewassen, wildziekten, verkeer, maatschappelijk draagvlak en toerisme betreft. In andere regios in Vlaanderen wordt een nultolerantie nagestreefd, aldus de minister.
Om de nieuwe beheervisie in Vlaanderen te implementeren, worden zones afgebakend waar everzwijnen gedoogd kunnen worden en zones waar geen everzwijnen mogen voorkomen. Het Agentschap voor Natuur en Bos en het Instituut voor Natuur- en Bosonderzoek bereiden die zonering voor en zullen een basiskartering opmaken met aanduiding van mogelijke beheerzones voor het everzwijn.
Die afbakening zal gebeuren op grond van een aantal criteria: migratiebarrières voor everzwijnen, belangrijke woongebieden, industriegebieden en landbouwcomplexen én een inschatting van de mogelijke aantallen everzwijnen op basis van de natuurlijke habitats in de verschillende zones. Hierna volgt een maatschappelijk overleg met alle relevante doelgroepen en sectoren op lokaal en bovenlokaal niveau om de zones af te grenzen.
In een volgend stadium worden de concrete beheerdoelstellingen in de diverse zones bepaald en wordt vastgelegd met welke beheerinstrumenten en beheerstrategieën de doelstellingen nagestreefd zullen worden. Opnieuw zal dit gebeuren in nauw overleg met de betrokken doelgroepen, benadrukt Schauvliege. Om een aantal beheerstrategieën en jachtinstrumenten uit te testen wordt een proefproject opgestart in de provincie Limburg. In afwachting van de volledige implementatie van de nieuwe beheervisie, blijft het reguliere jachtinstrumentarium van kracht. bron:Vilt