Een foto die zelfs de tijd nodig heeft om in je op te nemen. De weerspiegeling van de boom in het water is een intrigerend spel van perspectieven: gedraaid, vertekend, maar toch onmiskenbaar aanwezig. Het roept vragen op over hoe we de werkelijkheid waarnemen , en hoe het zelfs soms in een andere, verwarrende vorm tot ons komt.
Afgelopen zaterdag was ik te gast als één van de 60 finalisten in Bornem voor de prijsuitreiking van de ' Lowland Photo Contest ' een wedstrijd onder zowel professionals als hobbyfotografen. Met trots ontving ik de HIGHLY COMMENDED 2024 als derde plaats in de categorie 'MENS en Natuur', gekozen uit 3723 inzendingen van 295 fotografen uit 8 landen.
Alround winnaar en dus LOWPOTY 2024 en ook nog eens winnaar in 5 verschillende categorieën ALEX PANSIER. De foto werd genomen met een drone tijdens het gouden uurtje. Een verzameling meeuwen op felgekleurde zeecontainers. Wat facineert, is dat de vogels rust zoeken en vinden in een door mensen gedomineerde inustrieële omgeving.
De foto toont een landelijke scène in Lievegem bij valavond. Op de voorgrond liggen de stopels van afgereden mais. Op de achtergrond zijn enkele landelijke huizen te zien, omgeven door naakte bomen die wijzen op de naderende winter. De lucht heeft een warme oranje gloed door de ondergang van de zon, die zelf niet in beeld is, maar haar licht verspreidt over het landschap. De sfeer is rustig met de overgang van dag naar nacht.
De abstracte foto toont de bast van een olijfboom, waarbij de texturen en patronen van de bast de nadruk krijgen. Het licht accentueert de fijne details en de oppervlakken van de schors. Het spel van licht en schaduw vormt een mysterieus patroon, waarbij de natuurlijke vormen van de schors abstract en kunstzinnig zijn. Het geheel heeft een dromerige, bijna magische sfeer.
Een hek met prikkeldraad, een krachtig symbool van grenzen, veiligheid. Een beeld dat doet denken aan de strijd voor mensenrechten Amnesty International
Een close-up van boomschors onthult een spel van texturen en kleuren. Gefotografeerd aan de westkant van de boom, legt de opname een contrast vast tussen helder groen en diep donkerbruin en geeft een abstracte foto.
Een intieme blik in het zachte oog van een Haflinger. De warmte en vriendelijkheid van dit edele ras spreken uit elk detail, van de lichte wimpers tot de gouden glans van de vacht. Een moment van diepe harmonie.
De opgerolde afsluitdraad toont zijn vergane glorie met roest en het licht groene mos. Het licht laat de details spreken, terwijl de verticale draden lijken alsof handjes de horizontale stevige vasthouden.
De foto toont een zonsondergang waarbij de ondergang van de zon zich tussen twee hoge elektriciteitspalen bevindt. De oranje, rode en blauwe magenta kleuren van de ondergang weerspiegelen in de lucht, terwijl de silhouetten van de pylonen scherp afsteken tegen de kleurrijke horizon. De combinatie van de natuurlijke schoonheid van de zonsondergang en de industriële lijnen van de hoogspanningspylonen zorgt voor een contrast tussen de natuur en technologie.
De foto toont een close-up van een afsluiting van een paardenweide, waarbij de focus ligt op een enkele waterdruppel die opvalt te midden van de rest van het frame. De druppel is scherp en helder, terwijl de voorgrond en achtergrond onscherp zijn. Dit is een effect waarbij de druppel op een draad van de afsluiting, het centrale punt is. De onscherpe delen van de foto zorgen voor een rustige, dromerige sfeer, die de druppel extra accentueert. Het contrast tussen het scherpe detail van de druppel en de zachte achtergrond versterkte de visuele impact van dit klein, maar opvallend detail.
Op de zwart-witte straatfoto zie je twee mensen in gesprek. De ene persoon zit in een rolstoel, terwijl de andere rechtop staat. Omdat de rolstoelpersoon lager zit, moet de staande persoon naar beneden kijken om oogcontact te maken. Het lijkt op een intiem moment van communicatie, waarbij de rechtopstaande persoon een zorgzame houding uitstraalt. De lichaamsstaal blijkt een zekere verbondenheid en medeleven.
Een veer die de toegang vormt naar een weide, bedekt met regendruppels. De druppels hangen als kleine pareltjes en vangen het licht. In de stilte van de regen lijkt alles even stil te staan, en de natuur herinnert ons eraan om de schoonheid in de kleine dingen te zien.
Terwijl ik een film op Netflix keek, scheen de zon fel door het raam, precies in mijn ogen. Het was zo storend dat tv-kijken bijna onmogelijk werd. Mijn vrouw sloot de zonwering, en precies op dat moment kreeg ik een spontane ingeving: waarom geen foto maken van de gesloten zonwering? Met wat creativiteit en een praktische Nik Collection omzetting naar zwart wit ontstond dit beeld.
Als de foto van een banaan die met dructtape aan een muur werd geplakt door Maurizio Cattelan zoveel aandacht kon krijgen en zelfs voor 6 miljoen euro werd verkocht, waarom zou ik deze foto niet op mijn blog delen? De titel was snel gevonden!
Het zou misschien een goed idee zijn om foto's te maken achter verschillende ramen bij mensen thuis het zou unieke perspectieven en de persoonlijke sfeer van hun uitgestrekte omgeving vast leggen. Elke foto biedt een intieme blik op de wereld vanuit iemands thuis, met verschillende uitzichten, lichtinval en weersomstandigheden.
De foto is genomen vanuit mijn woonkamer, terwijl ik door het raam keek en de mooie lucht zag. Het was al te laat om nog naar een ander mooi plekje te gaan, maar het uitzicht was goed genoeg om van te genieten. Soms heb je niet ver te gaan om iets moois te zien.
Een man loopt het donkere bos in, waar de bomen en herfstbladeren bijna samensmelten in de duisternis. Door de gebruikte icm techniek, krijgt de foto een mysterieuze sfeer.
Een beeld van een boom in omgekeerd spiegelbeeld. Dit abstracte beeld speelt met onze perceptie en laat ons de natuurlijke vormen op een ongewone manier ervaren. Het beïnvloeding van het betrouwbare perspectief roept vragen op over wat we zien en hoe we de wereld om ons heen interpreteren.
De verdroogde varens in de voorgrond brengen rust te midden van de chaos van het bos. Terwijl de zachte achtergrond van het bos vervaagt, creëert ze een moment van orde in de wanorde.
Ik ben Martin
Ik ben een man en woon in Lievegem (België) en mijn beroep is .
Ik ben geboren op 29/05/1954 en ben nu dus 70 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: fotografie, sport.
Ik pin mij niet vast in één genre fotografie, ik noem mijzelf een universeel hobby fotograaf.