Gebruik Uw capaciteiten tenvolle ! Uitdrukken wat JIJ wil zeggen
27-11-2011
muziek en woord ... de link naar harmonie in ons leven
muziek en woord ... de link naar harmonie in ons leven
Wanneer ik faal in een gesprek om datgene te zeggen wat ik wil. Of waneer ik denk iets goed uitgelegd te hebben én de ander gaat daar niet op in ....
daarover heb ik eens nagdacht
wanneer komt een lied, voordracht, muziektekt niet over. Dat wil zeggen wanneer slaat het niet
aan? wanneer is het geen succes ? wanneer faalt de
overdracht naar de luisteraar ? wanneer flopt het ? en dit
zijn de redenen :
je mag noten hier vervangen door woorden want bij een muziekstuk is dit alvast de reden
·Geen structuur geen
pauze, geen rust, geen begin, slecht of geen einde
·Geen maat : overvloed
aan noten, te lange noten, te korte, te schelle,
·geen ritme: geen
begin, geen einde, gaat maar door
·Geen refrein , geen herhalingen = harmonie verstoord
Verder
bij opera bijvoorbeeld :
·Wanneer geen geordend verhaal in de tijd
·En als geen opbouwde = sfeer = geen balans
tussen negatief en positief
Maat = gebeuren in de tijd,
afgemeten delen = af te meten gedeeltes = periodes = begin/eind vervolg=weer
herhaling met begin en einde, te traag of te snel
Harmonie = wiskunde =( aritmetic
) = in de maat herhalingen met nadruk op
belangrijkste noot in een maat
Ritme = stroom, meegaan rijden =( rit : het woord RIT zit
erin , een ritje maken ) = periodieke herhaling met
lichtelijke veranderingen in toon, trager/sneller, hoger/lager, harder/stiller
Struktuur van een symfonie of opera maakt alles
duidelijk :
·een aanvangsmelodie = het voorafgaandelijk
wat je moet weten over wie, wat, waar, wanneer en hoe
· het begin : de MAAT ( eventueel op rijm,
en/of zang )
·Ontwikkeling van het verhaal in de tijd
·Met 1e deel
·2e deel
·Enz tot de Pauze : RUST
·Het gaat verder tot ineens een uitbarsting
·= Dramatische wending
·1e 2e . met
onbegrijpelijke wendingen
·Eindafwikkeling met uitleg en samenvatting van
wat er gebeurde
·Schitterende apotheose, met einde en definitieve
stilte
de verwerking van een erg emotioneel
gebeuren ( gebeurtenis, schokkende ervaring ) gebeurt door het
categoriseren = katalogeren van de herinneringen eraan.
Deze verwerking gebeurt spontaan door het relaas meermaals
te vertellen tegen iedereen die je ontmoet maar de luisteraar wil steeds ZIJN verhaal vertellen en onderbreekt je voortdurend !
Dit voorval nu herhaald vertellen tegen één iemand, één persoon, die je niet onderbreekt zou de oplossing zijn ... én dat kan, het is gewoon een kwestie van afspraak. Daaover later meer.
En nu komt mijn theorie over harmonie in het spreken !
Ik maakte een ongeval mee ik moest mijn verhaal vertellen
aan de politie voor een proces verbaal na een ongeval : en
·Dat verhaal klopte niet, het was onsamenhangend =Er was NOG GEEN STRUKTUUR
·Er was nog niet de juiste ordening in de tijd,
en sommige dingen klopten niet terwijl ik het vertelde, analyseerde en
herplaatste in de juiste volgorde, viel één en ander wel op zijn juiste
plaats. Al het gebeurde was een opeenvolging van gebeurtenisjes, en die
moesten allemaal nog geplaatst worden = ER was
nog geen MAAT
·In het begin van mijn eerste relaas wist
ik er alleen maar brokken uit te lichten. Ik wist nog niet hoe ik het
moet vertellen. Nadien thuis en met vrienden werd het hele verhaal een
wild avontuur, met sappige annekdotes = ER kwam RITME
in het verhaal
·Naderhand dus kwam er
HARMONIE in het verhaal, en werd het meeslepend, hartelijk en kon ik ook
lachen met het gevaar en de pijnlijke elementen naderhand.
Zolang er bij het vertellen nog analyse bijkomt,
onduidelijkheden, emotionele druk op fait-divers, als het pijnlijke nog woede, verdriet of angst oproept dan is mijn verhaal niet
AF. Ik ben verplicht om struktuur brengen, chronologie, humor en balans
negatief/positief om dit voorval in volledige harmonie te herinneren.
Dit alles wijst er volgens mij op dat ALLE herinneringen die
pijn doen, terug moeten verteld worden ! We doen dit al op
familiefeestjes en met vrienden. Het is een gewoon een natuurlijke
behoefte om dit te doen.
Maar beter is nog, dit in sereniteit met een compagnon
te doen. Op een effectieve manier, onder controle van jezelf en de
veilige nabijheid van iemand die je volledig respecteert en je alles laat
uitspreken, en dit zelfs aanmoedigt. Want dit is de truuc met de hoed : als je compagnon zich houdt aan de afspraak om je niet te onderbreken ... dan kan je na de afgesproken tijd : de rollen gewoon omdraaien : de luisteraar wordt dan de verteller en de eerste verteller wordt luisteraar ... en je onderbreekt zijn verhaal NIET.
En als je dan stilstaat bij
haperingen, blijft analyseren, onduidelijkheden veronachtzaamt, het verhaal
niet spontaan en volledig ontspannen kunt vertellen .... Dan herbegin je
gewoonweg opnieuw. Maar wijdt NIET uit, leg ook NIKS uit. Vertel die kleine stukjes, waar je de juiste woorden
niet voor vind opnieuw. Tot je alles moeiteloos kan vertellen en spontaan
kan glimlachen aan het eind zoniet herbegin, vertel het opnieuw of behoud het
voor de volgende vertel-gelegenheid want dat doe je zolang dàt verhaal niet af is . En je zult zien dat na een nachtje slapen .... herstelt je geheugen dat voorval spontaan.
Een afgesloten gebeurtenis kan je spontaan vertellen en je
er alles van herinneren zoniet : breng ritme en harmonie in je verhaal
én zal steeds gestructureerder worden.
Een verhaal dat AF is, dat is het een meesterwerk, een
symfonisch gedicht .. het wordt gewoon een spannende gebeurtenis die niet had mogen plaatsvinden ... maar wat gebeurt is, tja dat is gebeurd.
Misschien zijn veel van onze verhalen niet af maar er
komen er nieuwe ! En als we die goed aanpakken dan herstructureren onze
hersenen die oude verhalen terwijl we slapen, want alles hangt aaneen.
Ons leven, ons lichaam, onze geest is één met het leven met alles wat ons
omringt.
Elke
week een bewogen verhaal vertellen, over een voorval dat je pakte heelt een
hele boelvoorgaande, gelijkaardige
herinneringen die je brein voordurend triggeren voor een betere klasserering.
Want dat
zijn die wervelende, niet te plaatsen, onbewuste gedachten die de hele dag
ons bezig houden en terug in het verleden brengen en dus uit het heden halen
men noemt ze dagdromen, weg zijn, even er niet bij zijn, het derde oog,
intuitie, niet in het heden zijn, afwezig zijn maar ook aanvoelen,
intuitie.
Vooral
die flitsende gedachten, waar ik op reken bij het nadenken,waarvan ik niet bewust ben dat ze fout KUNNEN
zijn en daaruit toch de juiste beslissingen distileren!
Je kan je wel voorstellen dat met die
miljarden verbindingen en linken in onze hersenen en daarbij enkele
honderdduizenden verkeerd geklasseerde niet moeilijk dat we nu en dan in de
war zijn en niet 100% bewust funtioneren.
Hoe ons
brein dat aankan met al die foutieve informatie is toch wel merkwaardig .
Als je
eens wat meer hierover wil weten bel me dan gerust , vrijblijvend. Ik organiseer hierover een praatgroep en wil wil graag kennismaken met mensen die zichzelf verder willen vormen tot zelfbewuste personen.
Ik ben Albert Van den Bosch
Ik ben een man en woon in Borgerhout (Belgie) en mijn beroep is antiquaar.
Ik ben geboren op 09/10/1945 en ben nu dus 79 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Lezen - fietsen - musea bezoek.
Ik ben Van den Bosch Albert, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Albert3.
Ik ben een man en woon in borgerhout (belgie) en mijn beroep is antiquaar.
Ik ben geboren op 09/10/1945 en ben nu dus 79 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: filosofie esoterie bewustzijn - betere wereld - gesprek - schaken - Eleu.
gehuwd - mijn vrouw is mijn beste vriendin - 2 dochters van 40 - kleinzonen : 11 en 21 jaar