Inhoud blog
  • 33 Een zorgmedewerkster op pensioen
  • 32 Gezondheidsbussen - valbus
  • 31 De wet op de patiëntenrechten: Bevraging - resultaten
  • 30 De wet op de patiëntenrechten bestaat al tien jaar.
  • 29 Vooruitgang en verandering volgens vrouwen
    Zoeken in blog

    EmpathischeZorg
    Werkplekleren
    05-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.17 Wassen, douche, inloopdouche, bad nemen.
    17 Wassen, douche, inloopdouche, bad nemen.
    Indien er voldoende plaats is, zijn de inloopdouches meer en meer in gebruik in nieuw gebouwde zorginstellingen.
    In nieuwe (vernieuwde) WZV zijn in de grotere flats inloopdouches meer en meer aanwezig.
    Men rekent meestal met 1,8 x 1,8 meter als minimale ruimte. Zo niet: kies dan een traditionele douche met deur, anders wordt je hele badkamer een zwembad...
    Een inloopdouche is een 'grote douche' met een betegelde, licht hellende inloop, betegeld met lichte helling voor de afloop, meestal met een grote doorzichtige wand. Het eerste deel van de inloop dient tevens om je af te drogen; de badkamervloer blijft dus droog. Douchekop heeft verschillende mogelijkheden, waaronder regensproeiknop.
    Zo'n douche geef een gevoel van ruimte; het onderhoud is makkelijker. Voordelen: veel ruimte: met twee douchen kan makkelijk; geen oververhitte cel en geen koude gevoel wanneer je uit je douche stapt.

    Aanpak Empathische Zorg
    Eerst de ervaringen vragen bij het personeel, zowel gebruik thuis als in de zorginstellingen. Zeker de ervaringen van de zorgvragers verzamelen. Een zekere gewenning is nodig. Niet te vlug van stapel lopen: de weerstanden zullen er zeker zijn en ... soms terecht. Goede inrichting is noodzakelijk en tips voor veilig gebruik: niet enkel overlaten aan technici.

    Verwennen en verzorging voor vrouwen en mannen: kapper, scheren, pedicure, manicure, make-up ...interessant in het kader van de empathische zorg omdat ze een interessante opstap voor de zorgverleners om het samen te hebben over zachte waarden en verwennen.
    Deze onderwerpen zijn tevens immer weerkerende gespreksonderwerpen voor zorgverlener. Voor heel wat vrouwen is naar de kapper, manicure... gaan een verwenning waarnaar ze uitkijken.
    Mannen vragen meer en meer de mogelijkheid om gekapt te worden in de zorginstelling. Voor ouderen in WZC zijn daarenboven modeshows, proeverijen, schminken... wel gekomen afwisselingen.

    >> Reageer (0)
    04-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.16 Empathische zorg - aanvullingen synthese

    Empathische zorg (synthese voor jaargang 2011)

    Zorgmedewerkers weten wat empathie betekent: de competentie om je in te leven in de gevoelens van anderen. Door er over te spreken met elkaar wordt dit begrip geleidelijk aan rijker.

    Informele situaties en media
    De onderwerpen van deze vormingssite Empathische zorg komen uit informele situaties die vaak ontstaan rond de koffie of de break:  anekdotes over verjaardagen (met gebak en pralines), kleine ongemakken (misselijkheid, verkoudheden), over de kinderen en kleinkinderen, over de kapper, over een of ander dieet, over ervaringen met zorgvragers.
    De zorgmedewerkers - meerderheid vrouwen - verwijzen geregeld naar wat ze zagen op de televisie, hoorden op de radio en lazen in de krant. Deze media leveren interessante achtergronden en zijn actueel, dus gespreksstof.
    In heel wat gevallen zijn er dus aanknopingspunten in de media met de verhalen die verteld worden.

    Empathische zorg:  Wanneer en hoe? Tijd, ruimte, training

    Empathische zorg is geen vaktechnische -medische bijscholing. Ze ligt in het domein van informele bijscholing op het werk, door te luisteren naar elkaar en naar de zorgvragers.
    De meesten kennen de basisprincipes van gezond bewegen en voeding. Elke arts en zorgmedewerker zal dit aanbevelen. De volgende stap ligt dicht in het domein van de empathische zorg. Hoe komt het dat er weerstanden zijn? Hoe kunnen luisteren, samen naar oplossingen zoeken met respect voor de eigenheid. We zitten zo in het domein van de preventie,  van de begeleiding én de nazorg. Het strikt medische staat niet op de voorgrond wel de vaak kwetsbare, fragiele, onzekere, onrustige zorgvrager en zorgmedewerker.
    Is er training en opleiding nodig voor Empathische zorg? Niet systematisch, wel aandacht schenken aan een verrijking van de inhoud, door meer de nadruk te leggen op de care. De ene zorgmedewerker zal zich vlugger empathisch kunnen opstellen dan de anderen. Door interne communicatie zowel informeel als formeel (intranet bijv.) kunnen er gedragsveranderingen optreden. Indien er aandacht wordt besteed aan competentietraining m.b.t. waarden, kunnen de essentiële vaardigheden van Empathische zorg daar aan bod komen.

    Methodieken empathische zorg

    • aanpakken: kennisvergaring, -deling en verspreiding

    • actualiteit: gebruik maken van de actualiteit garandeert levensechtheid

    • gevalstudies: Casusbespreking is een effectieve en efficiënte manier voor leren op de werkvloer door kennisdeling. Belangrijk is dat de cases uit het leven zijn gegrepen van zorgmedewerkers en zorgvragers. De cases worden besproken met enkele deelnemers. Ze werden op intranet geplaatst, samen met de analyses.

    Vormingsonderwerpen en aanpakken Empathische zorg(EZ)

    Empathische zorg kan qua onderwerpen alle kanten uit. Het hangt af van het aangebrachte materiaal door zorgmedewerkers en -vragers. Deze onderwerpen kan men in een logboek noteren of op een prikbord of via intranet. Het komt erop aan niet teveel administratie en organisatie er rond te doen. Het luisteren naar elkaar en zoeken naar aangepaste oplossingen en aanpakken primeren.
    We zien de aanpak niet op de eerste plaats door systematische vormingsessies, wel een geregeld aandacht door de vormingsmedewerkers. Men kan voorstellen aan de dienst bijscholing of HRM , via de hoofdverpleegkundigen, een of twee keer per jaar aan kennisdeling te doen. Het probleemoplossend vermogen kunnen we activeren, door tekens te zoeken: hoe kan het beter in het belang van onszelf (zorgmedewerkers) en van zorgvragers. In elke aflevering geven we daarvoor aanzetten, aangeduid met Aanpak EZ (empathische zorg).


    Actualiteit en directe werkomgeving

    Empathische zorg speelt vaak in op de actualiteit: een anekdote, iets wat men gezien of gehoord heeft. Een hulpmiddel hierbij is het gebruik maken van prikborden en uitstallingen die op de verschillende afdelingen van een zorginstellingen aanwezig zijn.
    Op de prikborden staan de mededelingen en de nieuwtjes van de medewerkers en de bewoners/patiënten, zoals ansichtkaarten, aankondigingen van geboorte, huwelijk, overlijden, jubileum en activiteiten. Vaak ook de uitstappen en reizen van de zorgmedewerkers en zorgvragers en krantenknipsels.
    Aanpak EZ: Welke concrete gebeurtenissen hebben we kunnen gebruiken?

    Tevens zijn er uitstallingen: voorwerpen die verwijzen naar een burgerlijke en kerkelijke feestdagen periodes of jaargetijden: van kermissen tot kerststal, Paaseieren, vakantiestemming, terug naar school enz. Eventueel: de kunstwerken die werden aangekocht.
    Aanpak EZ: Welke concrete gebeurtenissen voorvallen hebben we kunnen gebruiken.

    Empathische omgang en actualiteit: op afdelingsruimte, op de kamers, leefruimte, eetzaal...Vooral de TV is een bron van aanknopingspunten. Op de kamer: leesmateriaal, foto's, religieuze of andere symbolen, bloemen en planten, kindertekeningen.
    Aanpak EZ: Is er er geen interferentie met de privacy?



    >> Reageer (0)
    31-12-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.15 Inspelen op de actualiteit: prikbord en de uitstalling
    15 Inspelen op de actualiteit: prikbord en de uitstalling

    Empathische zorg speelt meestal in op de actualiteit: een anekdote, iets wat men gezien of gehoord heeft. Een hulpmiddel hierbij is het gebruik maken van prikborden en uitstallingen die op de verschillende afdelingen van een zorginstellingen aanwezig zijn.

    Op de prikborden staan de mededelingen en de nieuwtjes van de medewerkers en de bewoners/patiënten, zoals ansichtkaarten, aankondigingen van geboorte, huwelijk, overlijden, jubileum en activiteiten. Vaak ook de uitstappen van de zorgmedewerkers en zorgvragers en krantenknipsels.

    Tevens zijn er uitstallingen: voorwerpen die verwijzen naar een burgerlijke en kerkelijke feestdagen periodes of jaargetijden: van kermissen tot kerststal, Paaseieren, vakantiestemming, terug naar school enz.

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.14 Empathische zorg: een eerste overzicht

    Blog bij de website : selecteer de url hieronder dan met rechtermuisknop:Koppeling openen.
    http://users.telenet.be/siti4/Dr.%20MM%20empathische%20zorg/Empatische%20zorg%201.htm

    14 Empathische zorg: een eerste overzicht

    Naar aanleiding van onze website over empathische zorg kwam de vraag bij sommigen op: Wat is empathische zorg nu eigenlijk?
    We doen een poging om een eerste, globale benadering te geven.
    Zorgmedewerkers weten wat empathie betekent: de competentie om je in te leven in de gevoelens van anderen. Door over de mogelijkheden en de grenzen van Empathische zorg te spreken met elkaar, wordt dit begrip geleidelijk aan rijker.
    De onderwerpen van de vormingssite Empathische zorg komen uit informele situaties die vaak ontstaan rond de koffie of de break: anekdotes over verjaardagen (met gebak en pralines), kleine ongemakken (misselijkheid, verkoudheden), over de kinderen en kleinkinderen, over de kapper, over een of ander dieet, over ervaringen met zorgvragers.
    De zorgmedewerkers - meerderheid vrouwen - verwijzen geregeld naar wat ze zagen op de televisie, hoorden op de radio en lazen in de krant. Deze media leveren interessante achtergronden en zijn actueel, dus gespreksstof. In heel wat gevallen zijn er dus aanknopingspunten in de media met de verhalen die verteld worden.

    Wat is empathische zorg?
    We zullen geen bepaling geven van wat empathische zorg is.
    Belangrijker en handiger is dat we enkele uitgangspunten centraal stellen.

    Enkele uitgangspunten van Empathische zorg.
     
    Empathische zorg ...
    ...is gericht naar waarden zoals aandachtige nabijheid (presentie), respect, luisterbereidheid
    ...is vertrekken van herkenbare, dagelijkse situaties van zorgvragers en zorgverleners
    ...is de (vaak fragiele) persoon voorop stellen.
    ...is gericht naar de hele mens (holistisch)  
    ...is vertrouwen geven aan de anderen en aan jezelf
    ...is deel van een totale zorg
    ...is stapsgewijs aan te leren: reflexief te werk gaan en zoeken naar verrijkende voorbeelden uit de werkomgeving
    ...is gelegenheid geven om met elkaar te reflecteren over de zelfzorg, de mantelzorg en de gespecialiseerde zorg op basis van behoeften en beleving
    ... is dat de andere zich als mens gekend voelt en nabijheid ervaart
    ...is dat verzorgenden en paramedici zich bewust zijn/worden van de momenten dat ze echt contact hebben en hoe ze het tot stand hebben gebracht
    ...is verwant met de presentiebenadering of menslievende zorg, het zingevingsmodel, verbinden werken en de ontsluitende zorg: zie volgende afleveringen
    ...is een luisterend oor hebben; de informele gesprekken geven een gevoel van opluchting en verlichting
    ...is sommige zaken bespreekbaar maken; dit is al een stap vooruit in de wederzijdse zorg voor welzijn op en buiten de werkvloer.
    ...is echter geen 'therapeutische' sessie of een medisch vragenuurtje voor zorgmedewerkers en zorgvragers

    >> Reageer (0)
    19-12-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.13 Annelies Van Heyst inspireert
    Twee publicaties van Annelies Van Heijst waaruit we inspiratie haalden voor Empathische Zorg:

    Van Heijst, Annelies, Menslievende zorg  een ethische kijk op professionaliteit. Klement, 2008

    "Zorg bieden aan kwetsbare mensen is een activiteit is die niet goed past bij de huidige verzakelijkingtendens en het streven naar een bedrijfsmatige aanpak. " Ze doet een warm en overtuigend pleidooi voor een kwalitatief andere kijk op zorg en professionaliteit. Zij beweert dat in een bedrijfsmatige en marktgerichte cure en care er iets wezenlijks verloren gaat: schenken en ontvangen van erkentelijkheid tussen de betrokkenen. Is de gezondheidszorg zo ingericht dat patiënten, bewoners en cliënten alleen vaktechnisch correcte zorg ontvangen of hebben ze het gevoel dat iemand hen werkelijk ziet staan? '
    In 2005 verscheen Menslievende zorg (eerste druk) en binnen anderhalf jaar beleefde het drie drukken. Heel wat lezers reageerden, blij dat iemand zich druk maakte over wat hun ook zo raakt, en dat ze woorden kregen voor wat vaak moeilijk te zeggen is. Prof. dr. Annelies van Heijst is hoogleraar Zorgethiek en Caritas Faculteit Geesteswetenschappen Departement Cultuurwetenschappen aan de Universiteit van Tilburg.

    Van Heijst, Annelies, Iemand zien staan,Zorgethiek over erkenning; Klement, 2011
    Uit een boekrecensie:

    "Iemand zien staan is bestemd voor mensen met belangstelling voor zorgethiek, maar zonder tijd voor dikke pillen. Annelies van Heijst ordent haar gedachten over zorgethiek nu via het thema erkenning. Wat professionals, maar ook ontvangers van zorg en hun familie gemeen hebben is namelijk dat ze willen dat iemand hen ziet stáán. Niets is erger dan dat ze over je heen kijken of als een ding behandelen. De auteur neemt zo nu en dan duidelijk stelling, ook inzake gevoelige onderwerpen. Zoals stoppen met behandelen. Of erkennen dat bij zorgen niet alleen mooie gevoelens komen kijken. Erkenning beslaat verschillende terreinen, ze heeft betrekking op professionals, maar ook op zorgontvangers en hun familie. Ze heeft ook met grootschalige structuren van doen. Dus gaat het over erkenning van instituties, en toegeven dat interventie niet het enig zaligmakende professionele repertoire is.  Beknopt en op een voor iedereen toegankelijke wijze schetst Annelies van Heijst wat echte zorg inhoudt en welke obstakels er geslecht moeten worden om het zorgend omgaan met de ander werkelijk gestalte te kunnen geven."

    >> Reageer (0)
    26-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.12 Cuistax ?
    12 Cuistax
    Ik kende dat woord niet. Wel go - cart, beide termen worden door elkaar gebruikt
    Fun: go-cart (cuistax) vooral te zien op de dijk; trapfiets met kettingen ;  1 tot 8 zitjes; gemonteerd op stalen buizen;; moeilijk wendbaar, lastig voor de benen.

    Andere termen: go cart; gocart; trapauto, trapkar, skelter (Nederland), cuissetax.

    Zorgverleners vinden zo'n ritje een opportuniteit als ze in groep op de dijk zijn. Kinderen zijn er gek op, vooral op de individuele go-carts.
    Voor de grotere trapkarren willen ze wel graag dat de volwassenen meedoen.

    Goed voor de fun en voor patiënten en ouderen (indien mogelijk) om van de zeelucht te genieten samen met kinderen en zorgverleners. Als het kan is stappen belangrijker, met wandelstok, looprekje, rollator of met een wandelmaatje.

    Buiten zijn en bewegen is een van de belangrijkste vragen van de zorgvragers. Dit vraagt vaak wat meer organisatie, vrijwillgers enz. In de empathische, vraaggestuurd zorg moet dit af en toe mogelijk zijn.

    >> Reageer (0)
    20-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.11 Care en cure: balans in Empathische zorg
    Sinds enkele tientallen jaren horen we geregeld over CARE en CURE.
    Cure en care: verpleegkundigen stapten hun loopbaan binnen in de hoop dat naast het technische aspect, de cure, voldoende tijd en aandacht zou zijn voor de menselijke aspecten in de care.

    Niet dat beide noodzakelijke componenten elkaar zouden uitsluiten, maar een balans is nodig.
    Sommigen vinden dat door de werkdruk en het over - beklemtonen van het management de care te veel in verdrukking komt.
    Empathische zorg kijkt voortdurend toe op deze balans.

    >> Reageer (0)
    19-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.10 Overgewicht - vettaks - obesitax
    10 Overgewicht - vettaks - obesitax

    Overgewicht zeker onder vorm van obesitas, echte zwaarlijvigheid, is een gezondheidsuitdaging van eerste orde.
    Ouderen die weinig bewegen en niet 'verstandig eten' (te veel onverzadigde vetten, suikers ...) zullen - afhankelijk van de persoonlijke aanleg - vlug verdikken. In samenspraak met de diëtisten, keuken en management zoeken we naar structurele aanpakken.
    De laatste jaren is er sprake van het invoeren van een vettaks (fat tax), zoals bijv. in Denemarken, Hongarije is dit sinds 2011. Voor ongezonde en vette levensmiddelen (frites, chips...) zou deze bijkomende 'gezondheidstaks' komen, waarvan de opbrengst kan worden gebruikt voor preventiecampagnes. De meningen daaromtrent zijn bij ons verdeeld, al gaat iedereen akkoord dat zwaarlijvigheid dient aangepakt te worden, maar zonder gezondheidspolitie. Scholen en bedrijven kunnen de automaten geleidelijk verwijderen met 'ongezonde' frisdrankjes. In sommige openbare besturen geeft men stukjes fruit als tussendoortje. In het algemeen zou men de gezonde voeding meer moeten promoten en goedkoper maken. Plus de beperking van het vleesverbruik. Acties zoals de veggiedag verdienen steun, op voorwaarde dat er keuzevrijheid is.
    Obesitax is (tijdelijk) in voege in sommige vliegtuigmaatschappijen voor echt zwaarlijvige passagiers.

    Empathische zorg: overgewicht niet culpabiliseren maar ook niet verdoezelen
    Overgewicht lijkt ons geschikt als overstap naar de zorgvragers toe; vettaks en obsesitax zouden we beperken tot discussies tussen zorgverleners op de werkvloer.
    Af en toe iets vettigs eten (friet met...) kan maar alles met MATE.

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.8 Empathische zorg: accenten buiten het fysieke
    Empathische zorg: accenten leggen buiten het strikte fysieke. Holistisch.

    Bewegen
    Bewegen moet met PLEZIER gebeuren, zeker voor ouderen.
    Fietsen en wandelen: geen competitie, geen prestaties.
    Samen bewegen is leuker en interessanter.

    Eten
    Eten gebeurt best met PLEZIER en met ANDEREN
    Tafelen is meer dan eten.

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.9 Empathische zorg: verrijk de wandeldoelen
    Empathische zorg: verrijk de wandeldoelen - holistisch

    In een zorginstelling is wandelen zeker een welkome oefening en biedt variatie.
    'Verrijk' de wandeldoelen in de instelling zoals het bezoek aan een binnentuintje, een winkeltje, een stille ruimte, een tentoonstelling, een ontspannende activiteit, een tijdelijke opstelling in de gemeenschappelijke eetruimte, cafetaria, ontspanningsruimte, revalidatieruimte, kapsalon, prikborden met nieuwtjes van personeel en patiënten/bewoners. Het sociale speelt hier een belangrijke rol en het communicatieve: actief en passief luisteren bij elk wandeldoel.

    Luister naar de voorkeuren, kijk naar realisaties binnen andere instellingen; spreek erover met de collega's en directieleden.

    Betrek de vrijwilligers in deze aanpak en de bezoekers.

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.7 Holistisch bewegen: fysiek, mentaal, sociaal
    Empathische zorg: 'holistisch' bewegen fysiek, mentaal, sociaal

    We stimuleren bij onszelf als zorgverleners en bij de zorgvragers het

    fysiek bewegen: fysiek actief zijn en blijven

    mentaal bewegen: cognitief actief zijn en blijven

    sociaal bewegen: opzoeken en ontmoeten van anderen.

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.6 Empathische zorg: voorbeelden
    6 Empathische zorg: voorbeelden

    Zorgverleners die nieuwe leerervaringen opdoen en ze bespreekbaar maken op de werkvloer en naar patiënten en bewoners.

    BEWEGEN tellen; meten is weten.
    Maak voor jezelf of met je collega's een telling van het 'aantal keren' en 'hoe lang' bewegen'.
    Ga na hoe je kunt komen tot een haalbaar doel.
    Daarover kan je dan gemakkelijker communiceren in de Empathische zorg.

    Zorgvragers wandelen meestal zelf graag Bewoners en patiënten aanzetten tot bewegen, gaat makkelijker als zorgverleners vertrekken van hun eigen (leer)ervaringen. We stellen vast dat vele zorgvragers graag en geregeld wandelen, ook op vakantie (wandelvakantie). Ze praten erover met elkaar in de koffiepauze en wisselen ervaringen uit. Dit geheel van informeel leren wordt werkplekleren als ze dit doorgeven aan patiënten en bewoners in het kader van Empathische Zorg

    >> Reageer (0)
    14-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.5 Zout: Mag ik geen zout meer eten?
    5 Zout: Mag ik geen zout meer eten?
    Wij gebruiken zout als smaakmiddel en smaakversterker bij het koken. Zout wordt ook gebruikt om te pekelen, om de bewaring te verlengen.
    Er is de laatste jaren heel wat inkt gevloeid over (bijkomend) zout in de voeding. Sommigen waren sterke voorstanders van een eerder zoutarm dieet; anderen waren voor zout met mate. Het gaat dan niet enkel over het extra zout dat personen strooien, soms als een automatische handeling. Men schat dat zowat driekwart van het zout dat wij eten komt via 'voorbereide' gerechten: pizza, ijs, brood, vleeswaren, chips, borrelnootjes...

    Zout is een van de smaken naast zoet, zuur, bitter, zout en umami (in soyasaus). In veel kookprogramma's wordt nogal kwistig omgegaan met zout, meer dan in vele keukens. Zout - laten we dit niet vergeten - is een 'smaakverdieper'. In heel wat gevallen geeft wat zout een verdiepte werking van de aanwezige smaken maar geeft geen bijkomend aroma. Smaakverdiepers met bijkomend aroma zijn bijv. knoflook en citroensap.
    Soms gebruikt men een klein beetje zout om de scherpe smaak van een sinaasappel te verzachten.

    Mag ik geen zout meer gebruiken?
    Jawel, maar met mate. Voor bepaalde personen is zoutarm dieet aangewezen: arts raadplegen.
    Tip : Probeer bij oudere bewoners en patiënten niet elk 'bijkomend' zout te bannen. Voor hen is eten bijzonder belangrijk en houden ze aan hun eetgewoontes, daarbij hoort wat zout strooien. Ga stapsgewijs te werk : reductie van bijkomend zout en vooral van die gerechten en borrelhapjes die veel zout bevatten.

    >> Reageer (0)
    02-08-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.4 Rolstoelgebruikers – ‘Wauwgevoel’ en ‘Hoe is dat toch mogelijk?’
    4 Rolstoelgebruikers – ‘Wauwgevoel’ en ‘Hoe is dat toch mogelijk?’
    Empathische zorg wordt geprikkeld door directe ervaringen. Ervaringen die een ‘Wauwgevoel’ en ‘Hoe is dat toch mogelijk?’uitlokken. Dit ervoeren we onlangs nog aan de Kust. Op de dijk zie je verschillende soorten rolstoelgebruikers. Vlak voor en na de drukste periodes zie je bussen met groepen met personen met fysieke beperkingen die voor enkele dagen logeren in hotels en medische instellingen. Telkens krijg je prikkels om je in te leven in deze personen en in hun familie en begeleiders.
    Zo keek ik onlangs met ‘empathie’ naar een vader die met een strandrolstoel (ballonachtige wielen) zijn zoon  reed in de kleine golven. De jongen schreeuwde het uit van de pret toen zijn voeten de oprollende golven voelde. Ik had een positief wauw – gevoel.

    Verhalen omtrent hindernissen voor rolstoelgebruikers zetten ook aan voor Empathische zorg in de zin van ‘Hoe is dat toch mogelijk?’.
    We hebben het dan niet enkel over de toegankelijkheid van trottoirs, gebouwen, openbaar vervoer… die tot het openbaar domein behoren.
    ‘Hoe is dat toch mogelijk?’ hoorden we ook van bezoekers aan het indrukwekkende MAS- museum (Museum aan de Stroom - Antwerpen). Liften die traag of niet werken, toiletten moeilijk bereikbaar enz. Men verzekerde ons dat er beterschap komt.

    >> Reageer (0)
    17-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.3 Empathische zorg: themata
    3 Empathische zorg: Tijdens een pauze noteerden we de volgende uitspraken van zorgverleners als we het hadden over empathische zorg. Zorg in kleine dingen voor anderen. Iemand verwees naar Levinas 'gezicht van de Ander'. Emmanuel Levinas (Frans-Litouws-joodse) denker van het 'gelaat van de ander': een pleidooi voor het 'kleine goede'. Het geluk dat er in bestaat om te zien naar de ander, gevoelig te zijn voor de nood en de vraag van de ander. Het 'ik' dat zich laat onttronen door de ander en zich laat vervoeren door die andere wereld. Wij zijn geen super zorgverleners. Meer en meer zien we belang in van het informeel leren op de werkvloer door te babbelen, te overleggen met de verschillende actoren: collega's, artsen, management, vrijwilligers en met onze patiënten en bewoners.

    >> Reageer (0)
    26-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2 Holistisch, empathisch en zelfzorg
    2 Empathische zorg: holistisch en empathisch
    Empathische zorg is een vormingsprogramma.
    De ruggengraat van deze publicatie zijn de vragen en situaties van zorgvragers en zorgverleners op de werkvloer.
    Holistisch:  aandacht voor de totale zorgcontext. Specialismen in de zorg zijn bijzonder belangrijk zijn, maar de 'totale' (oudere) patiënt/bewoner moet aan zijn trekken komen in zijn uniciteit, zijn waarden, zijn respect, zijn integriteit.
    Empathisch:  inlevingsvermogen. Dat kan pas als er een persoonlijke betrokkenheid is van de zorgverleners. .
    Zelfzorg: We zullen geregeld stilstaan bij de 'zelfzorg' van de zorgverleners. Zonder deze noodzakelijke zelfzorg zullen er zaken vierkant draaien en dit in het nadeel van de patiënt in een ziekenhuis of de bewoner in een woon- en zorgcentrum. Empathische en holistische zorg begint bij de leerervaringen van een goed begrepen zelfzorg.

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1 Blog Empathische Zorg als vormingssite zorgverleners
    Blog bij de website : selecteer de url hieronder dan met rechtermuisknop:Koppeling openen.
    http://users.telenet.be/siti4/Dr.%20MM%20empathische%20zorg/Empatische%20zorg%201.htm

    1 Vormingssituaties en werkplekleren voor zorgverleners.

    Ontwerp Dr. Marleen Moeremans - Redactie en digitale omgeving siti4 siti4@pandora.be

    We vertrekken van de (leer)ervaringen, de vragen en de behoeften van de zorgverleners, als overstappen naar de zorgsituatie van patiënten, bewoners. De info en aanpak is tevens bruikbaar voor de vele vrijwilligers in de zorginstellingen en in organisaties zoals ziekenzorg.
    Doel is dat de zorgverleners gevoeliger worden voor een empathische zorg, gericht naar de hele mens (holistisch)  en ingebed in waarden zoals aandachtige nabijheid (presentie), respect, luisterbereidheid. Dit is geen gezondheidsrubriek, wel een vormingssite.

    Aflevering 1 Bewegen - Voeding
    in voorbereiding Aflevering 2  Vergeten - Gezondheid -  Communiceren en ICT - Stress - Ontspanning
    in voorbereiding Aflevering 3 Waarden - spiritualiteit - emoties - intimiteit

    Aanvullingen: 
    We vullen geregeld de afleveringen aan met reacties van gebruikers en nieuws uit de (gespecialiseerde) media. Opzoeken in een webbladzijde van de vormingssite Empathische Zorg: toetsen Ctrl en F samen indrukken en typ het woord dat je wilt zoeken.

    Reacties sturen naar redactie siti4 siti4@pandora.be

    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 23/05-29/05 2011

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek



    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!