Op 8 januari hielden we onze nieuwjaarsreceptie. Zoals gewoonlijk waren al onze "weldoeners" en leden van onze kantclub met hun partner uitgenodigd. Het was gezellig en buitenstaanders waren vol lof over de mooie kanten die er gemaakt worden. In een kleine toespraak dankte ik iedereen voor de steun aan en voor de samenwerking binnen onze groep. Ik maakte van de gelegenheid gebruik om aan de aanwezigen mijn beslissing om als voorzitster van de kantclub te stoppen, bekend te maken. Na meer dan 15 jaar de verantwoordelijkheid te hebben gedragen, vind ik dit een wijze en aanvaardbare beslissing. Tijd om de fakkel door te geven aan jongeren. Mijn beslissing zal zeker veranderingen binnen het bestuur meebrengen. Maar de opvolging is verzekerd en ik hoop dat ook zij op veel hulp van buitenaf kunnen rekenen.
Op 11 november vertrokken we met een grote groep leeraars, studenten en sympathisanten per bus op studiereis naar Amersfoort in Nederland.
In de Nederlandse Beiaardschool werd verbroederd met koffie en koek. De sfeer was gemoedelijk , maar gauw moesten we vertrekken voor een bezoek aan de O.L.Vrouwetoren. De twee beiaarden, van Hemony en Eijsbouts werden er door de leerlingen van onze Beiaardschool bespeeld. We kregen ook een demonstratie met de luidklokken door de “Amersfoorts Klokkenluider Gilde”. Zij hadden speciaal voor ons hun uniform aangetrokken. Machtig en prachtig klonk het in de toren en over de stad!
Na een smakelijk middagmaal vertrokken we met een gids voor een wandeling door de stad. Amersfoort heeft heel wat te bieden aan toeristen. We bezochten o.a. de Koppelpoort, het Mondriaanhuis en zagen vele pittoresque steegjes en pleintjes.
Daarna reden we naar de Belgenlaan om er het Belgenmonument te bewonderen. Dit is door België aan Nederland geschonken (1917-1919) als herinnering aan de internering daar van gevluchte Belgische militairen tijdens W.O. I. Het ontwerp is van Huib Hoste (B. 1881-1957), de friezen van Hildo Crop (N. 1884-1970). Enkele studenten bespeelden er de Eijsbouts-beiaard.
De laatste stop was voorzien aan de glazen carrillon, een kunstwerk van glaskunstenaar Bernard Heesen, te Vleuterweide – Utrecht. Weer mochten enkele studenten beiaard spelen.
Na deze prachtige afsluiting van een mooie dag, reden we moe, maar voldaan terug naar Mechelen…..
Het Figurentheater “De Maan” heet nu officieel “Beeldsmederij De Maan” . Het oude gebouw, het H. Geesthuis, heeft langs buiten nog dezelfde look, maar is van binnen helemaal vernieuwd. Het voldeed niet meer aan de huidige veiligheidsvoorschriften en bood onvoldoende mogelijkheden voor modern theater. Het nieuwe “gouden” gebouw wordt reeds algemeen Ferrero Rocher genoemd. Stef De Paepe, artistiek leider en algemeen directeur van de Maan, is naar het schijnt in de wolken met het resultaat.
Met de groep vrijwilligers, die werken aan de inventarisatie van de poppen van het Figurentheater, mochten wij gaan kijken naar de tentoonstelling rond 50 jaar De Maan en het openingsfestival "Goudkoorts". Het was echt de moeite waard: vele van de poppen die er tentoongesteld waren zijn oude bekenden: ze gingen door onze handen om geïnventariseerd te worden.
Het oorspronkelijke priorijcomplex van de zusters norbertinessen van het klooster Onze- Lieve-Vrouw van Leliëndaal in de Bruul, kende vele bestemmingen. Nu hoort het toe aan het OCMW en is o.a. Brasserie "De Margriet" er gehuisvest. In de verbruikzaal hangen nog steeds de panelen met de naam van de “Fondatrice”: 1677 Cathérine Peremans Béguine, en van de vele “Bienfaiteurs”.
Begijntje Catharina Peremans (º 1637 - † 1707) was begaan met verlaten en verwaarloosde kinderen. Ze richtte met de nalatenschap van haar zuster Anna (ook begijn) een armenschool op. Zo kwam in 1677 in de Ravenbergstraat de School van Onze-Lieve-Vrouw ter Engelen tot stand. In de stichtingsakte werd het aanleren van kantwerk genoemd omdat meisjes hiermee eerlijk de kost konden verdienen. Jongens kwamen niet in aanmerking....
Echt een locatie om met onze kantclub het etentje als afsluiting van de viering " 15 jaar kantclub" te laten doorgaan. Het ging er gezellig aan toe.
Het 15-jarig bestaan van de Kantclub Etterjefke Mechelen werd gevierd met een tentoonstelling in het Moreelshuis. Hartelijk dank aan iedereen die heeft meegewerkt tot het welslagen ervan.
Naast enkele oude mechelse kanten, was klassiek en modern werk van onze leden te zien.
In de zes halve dagen die de tentoonstelling geopend was telden wij ongeveer 500 bezoekers.
Afwezigen hadden ongelijk! Hier enkel van de vele reacties van bezoekers:
- Dank voor al die inspanningen. Jullie houden belangrijk mechels erfgoed in leven. Proficiat voor 15 jaar Etterjefke! (Bjorn Siffer, schepen van Cultuur).
- Van harte gefeliciteerd met 15 jaar Etterjefke. Hoe je Mechels erfgoed ook in de 21e nieuw leven inblaast. Doe zo voort. Frans De Wachter (vz. Cultuurraad Mechelen).
- jules, ik vont het leuk dat ik het mogt leren.
- Ik ben blij verrast met de prachtige tentoonstelling. Doe zo voort. We houden van Mechelen en de Mechelse kant. Rita Thienpont (kantlerares).
- We zijn erg blij dat jullie weer een mooie presentatie hebben neergezet ter ere van jullie jubileum.
- We hopen dat jullie nog lang kunnen doorgaan en kijken uit naar nieuwe samenwerking. Gefeliciteerd vanwege De collega’s van de Erfgoedcel
- Van harte proficiat voor het geweldige, super, fantastische werk i.v.m. de “Mechelse kant!”
- Een openbaring, de mooie tentoonstelling met prachtige werken en super gemotiveerde kantklossers! (m/v)
- Heel mooie herinneringen ! Dank je wel ! Veerle Dupont (dochter van Liesje Matheus die begin jaren 70 de kloskant terug tot leven bracht in Mechelen)
- Prachtige kunstwerken gezien. We staan versteld! zo mooi, genoten! Linda Celis
Het eersteweekend van onze tentoonstellingzit er al op. Tijdens deze 3 dagen mochten wij talrijke familieleden, vrienden en belangstellenden welkom heten. Vooral op zondag was het druk.
Vrijdagavond opende schepen van cultuur, Bjorn Siffer onze tentoonstelling in het Maurus Moreelshuis. Hij was vol bewondering voor wat wij presteren en prees ons om de gedrevenheid waarmee wij al 15 jaar werken aan het promoten en bekend maken van de techniek van de kloskant.
Ook de bezoekers waarderen onze inspanning en bewonderden volop de uitgewerkte stukken. Kinderen en volwassenen konden de basisslagen uitproberen. Enkelen gaven hun naam op om eventueel bij ons te leren klossen. Dat belooft voor de toekomst. Want het doel van onze vereniging is nog steeds de kant promoten en onze kennis doorgeven.
Op vrijdag 18, zaterdag 19 en zondag 20 september, kan iedereeen nog volop komen kennismaken met de verschillende soorten kloskant door onze leden uitgewerkt. In die reeks spant de Mechelse kant de kroon!.........
Op 1 september 2000 kwamen 16 enthousiaste kantwerksters voor het eerst samen: de kantclub was geboren en een naam vlug gekozen: “Etterjefke”. Dit woord verwijst naar een klein kantje, met gaatjes om een lint door te rijgen. Volgens een boek van Pierre Verhaegen in 1902 uitgegeven, werd het toen al in Mechelen geklost. Meestal waren het oude vrouwen of kinderen die zich hiermee bezig hielden. Deze laatste werden aangespoord met de woorden: “etter jefke”, wat in het Mechels dialect betekent “vlugger (harder) werken” .
15 Jaar later willen wij iedereen laten genieten van de resultaten van onze bijeenkomsten. Wij plannen een tentoonstelling met demonstraties:
- van vrijdag 11 t/m zondag 13 september 2015 van 13 tot 18 u.
- van vrijdag 18 t/m zondag 20 september 2015 van 13 tot 18 u.
In het Maurus Moreelshuis, Moreelsstraat 3, Groot Begijnhof Mechelen.
Op 16 juli werden alle vrijwilligers, die al sinds begin dit jaar meewerken aan het inpakken van de collectie in het Hof van Busleyden, uigenodigd voor een afscheidsdrink. De laatste weken waren het vooral schilderijen die nog veilig verpakt werden om naar het voorlopige depot Rato gebracht te worden. Daar werden ze in de rekken geplaatst. Wat nu nog rest is werk voor de gespecialiseerde firma. En dan maar wachten tot de restauratie van het Hof van Busleyden voltooid is. Volgens de planning is dat pas in 2018....
Het dankwoord werd uitgesproken door Sigrid Bosmans van de Erfgoedcel en Wim Hüsken leidde "zijn ploeg" daarna rond in het (bijna) lege museum. Er hing een speciale sfeer en er lag stof van eeuwen!
Op de Guldensporenviering van 11 juli ll. in Mechelen, werd Jo Haazen gevierd. Zijn verdiensten als musicus, stadsbeiaardier, directeur van de bekende Koninklijke Beiaardschool “Jef Denijn” van 1981 tot 2009, en wereldwijd promotor van de beiaardkunst, zijn enorm. Hiervoor werd hem door de Marnixring - Mechelen de 8ste Gaston Feremansprijs uitgereikt.
Deze tweejaarlijkse prijs wordt uitgereikt aan personen die zich verdienstelijk maken door het verspreiden van de Nederlandse taal en cultuur, of zorgen voor de uitstraling van Vlaanderen op cultureel, sociaal, politiek of wetenschappelijk vlak.
In de Keldermanszaal van het stadhuis bracht Toon Pans de inleiding. Luc Van den Brande, voormalig Minister-President van de Vlaamse Regering en voorzitter van de Raad van Bestuur van de VRT, sprak de “Laudatio” uit. Daarna volgde de uitreiking van de prijs en het dankwoord van Jo Haazen. De muzikale omlijsting werd verzorgd door de volksmuziekgroep "Arjuin".
Elke vrijdag tijdens de maanden juli en augustus kan je weer enkele leden van onze kantclub aan het werk zien bij de toeristische dienst van Mechelen. En op zondag 9 aug. gaan we demonstreren bij de heemkring "Het Molenijzer" in Putte. Wij geven informatie over het kantklossen in het algemeen en over de techniek van de Mechelse kant. Jong en oud kan de eenvoudige basisslagen uitproberen en eventueel aansluiten bij onze kantclub om verder te leren.
Nog tot 7 juli loopt in het kasteel D'Ursel in Hingene, de tentoonstelling "Sweet 18": hedendaagse kunst, mode en design geïspireerd door de 18e eeuw. Binnen en buitenlandse kunstenaars nemen er aan deel. Isabelle Copet, belgische, is een van hen. Haar werk: "Dentelle" (2013), een kantwerk in plastiek, drijft op de vijver... In de catalogus stelt zij: "... In de 18e eeuw werden natuurlijke motieven zoal bloemen, dieren en insecten verwerkt in het kantwerk. Ik maak nu een omgekeerde beweging en verwerk een industrieel vervaardigd product in een natuurlijke omgeving"....
Welke overeenkomst is er nog tussen dit product en het ragfijne werk van onze kantwerksters: in slecht verlichte ruimten, voor een karig loon en ten koste van hun gezondheid?
Texture in Kortrijk, is de opvolger van het vroegere "Nationaal Vlas- Kant en Linnen museum". De ontwikkeling van de Leievallei is er uitgebeeld, de evolutie van de vlasteelt, de bewerking en verwerking tot linnendraad en -weefsel. De collectie is ondergebracht in een oud pakhuis (1912) gelegen naast de Leie, de "Golden River" genoemd. Reeds eeuwenlang is Vlaanderen gekend om zijn textiel, vooral kant en damast, gegeerd bij adel en burgerij. Nog steeds is "Courtrai flax" een product van hoge kwaliteit, dat internationaal gekend is. Op de bovenste verdieping, onder de gouden kroon, ligt de "schatkamer" en is de kantcollectie te bewonderen. En daar vooral was het ons om te doen. Het is prachtige en wisselende collectie, dus teruggaan is de boodschap....
Al sinds de start van onze kantclub op 1 september 2000, is het logo van onze club de kantwerkster op de toeristische wegwijzer aan de Schoenmarkt. Enkele jaren was hij uit het straatbeeld verdwenen. In 2008 werd hij vernield en weggenomen. Later verdwenen de andere historische wegwijzers ook. Ze waren te lelijk geworden en herstel bleek niet meer mogelijk of finantieel verantwoord. Nu worden er replica's van gemaakt en zullen ze weer een toeristische attractie vormen . En wij natuurlijk blij.... de eerste nieuwe wegwijzer is die met de kantwerkster. Ze wijst nog altijd naar "De Zalm", het vroegere museum voor kunstambachten. Maar kant is er niet meer te zien, ook niet in het Hof van Busleyden, dat voor renovatie gesloten is....
Gelezen in het Expo Magazine: een tekst van Gerrit Verhoeven:
"Een omwegje waard? Mechelen in de ogen van binnen- en buitenlandse reizigers"
....Mechelen werd op de toeristische affiche ..... eerder traditioneel aan de man gebracht. Dat beeld appelleerde aan Jef Denijn, de illustere stadsbeiaardier die Mechelen in het interbellum op de toeristische kaart had gezet met zijn cncerten.... Men kan zich afvragen hoe efficiënt het beeld van vergane glorie in de jaren 1960 - laat staan in de jaren 1980 - nog was. Waren kantklossende meisjes, kleppende klokken, Margaretha van Oostenrijk, de priemende toren van Sint-Rombout en andere klassieke iconen nog wervend genoeg om een stroom buitenlandse toeristen naar Mechelen te lokken?
Intussen heeft men het over een andere boeg gegooid.....De tijd zal uitwijzen hoe succesvol de nieuwe koers is....."
Tot zover deze tekst.
Maar ook nu, in 2015, genieten toeristen en mechelaars nog van onze toren met zijn beiaard! En wordt het kantwerk dat door de leden van onze club, moderne vrouwen, gedemonstreerd wordt bij de toeristische dienst door hen bewonderd.
Iets om te vieren dachten wij. En de plannen nemen vaste vorm aan. Er zijn afspraken gemaakt voor een tentoonstelling.Die zal doorgaan in het Maurus Moreelshuis aan de Begijnhofkerk in Mechelen. In het weekend van vrijdag 11 tot zondag 13 september en het volgende weekend van vrijdag 18 tot zondag 20 september geven wij een overzicht van wat er gedurende die 15 jaar in onze kantclub gemaakt is.
Het is voor ons een unieke kans om te laten zien dat kant en zeker de Mechelse kant, nog gemaakt wordt in onze stad!
Wij hopen u daar te ontmoeten en danken u nu reeds voor uw steun en sympathie aan onze kantclub.
26 april: Erfgoeddag in het Hof van Busleyden:Kanunnik Guillaume Van Caster
Hij werd op 26 augustus 1836 te Mechelen geboren en overleed er op 7 mei 1918. Op 20 februari 1861 werd hij kapelaan van Mgr. Scheppers. Die belastte hem met de religieuze diensten in de kerk van de zusters van Barmhartigheid, met het godsdienstonderricht in hun kantschool en in de kantschool van het begijnhof. Daar was Zuster Cecile de bestuurster. Haar wereldse naam was Anne-Marie Smit (º Mechelen 2 mei 1817 - † Mechelen 21 november 1897). Zij maakte patronen (stalen) naar tekeningen van kanunnik van Caster.
Hij wilde opnieuw scholen oprichten waar men kant leerde ontwerpen, patronen en modellen maken.
In 1909 verscheen zijn studie: “La Dentelle de Malines », in het “Bulletin du Cercle Archéologique, Littéraire et Artistique de Malines”; een standaardtekst over de « kanten koningin ».
Hij verzamelde 800 patronen (stalen) afkomstig van een Mechels kantatelier. Zij worden nu nog bewaard in het museum Hof van Busleyden. Een prachtige "ERF"enis van iemand die erg begaan was met ons Mechels erfgoed. Daarom willen wij op de erfgoeddag hem speciaal eren. Van 10 u. tot 18 u. zullen enkele leden van onze kantclub tonen dat de Mechelse kant nog steeds gemaakt wordt.
Bij de inboedelverhuis van het Museum Hof van Busleyden kwamen heel interessante dingen te voorschijn, o.a. een koperen drukplaat en een afdruk van Agnes Baliques, stichteres der Apostolinnen. Ze werd geboren te Antwerpen in 1641. Haar vader was van Spaanse afkomst, haar moeder een Antwerpse. Toen ze elf was ging ze in het Mechelse begijnhof wonen. Vier jaar later verliet ze het begijnhof om opnieuw bij haar moeder in Antwerpen te gaan wonen. In 1663 huurde ze daar samen met twee zussen een woning en hield zich bezig met de handel in kant om in hun levensonderhoud te voorzien.” (Dominique DE VEL, Kant en Devotie, de Antwerpse Apostolinnen in de 17de en de 18de eeuw, in: Trajecta, 7de jg. ,1998, nr. 1. pag. 1 t.e.m. 20)
In 1680 kreeg ze toelating van bisschop J. van Beughem om een nieuwe orde te stichten: de Apostolinnen. De naam verwijst naar de 12 apostelen omdat ze met 12 geestelijke dochters wensten samen te leven. In 1691 werd een huis geopend te Brussel en Mechelen.
In 1717 vroeg Mgr. Van Susteren bisschop van Brugge aan 3 zusters Apostolinnen uit Mechelen om naar Brugge te komen om daar door goed georganiseerd kantonderwijs het pauperisme te bestrijden.
Rond 1750 waren er te Mechelen een honderdtal zusters en evenveel leerlingen. Allen leefden ze van de opbrengst van de kantproductie.
In 1834 kochten de Apostolinnen het klooster van de Karmelietessen in de St.-Jansstraat. Ze hadden daar hun school tot ze in 1967 naar de St.-Jacobsmarkt in Antwerpen verhuisden.
Van 1945 tot 1951 volgde ik er lager onderwijs, maar toen werd er geen kantles meer gegeven....
Afdruk: Agnes Baliques, Fondatrisse vande Vergaederinge onder den titel vande Onbevleckte ontvanckenis vande H. Maget en Moeder Gods Maria, gestorven den 25 octo 1700
Louis Contryn (1929 - 2014) was een van de bezielers van het vroegere Mechels Stadspoppentheater.
In 1995 gaf hij de fakkel door aan Willem Verheyden. Het Mechels Stadspoppentheater werd "De Maan" en Contryn werd eredirecteur. Zijn zoon, Paul Contryn, net als zijn vader een geboren en getogen figurentheaterman, is huisscenograaf van De Maan, dat sinds 2013 geleid wordt door Stef De Paepe.
Onder leiding van Paul Contryn zijn we met enkele vrijwilligers begonnen aan de inventarisatie van de poppen. Deze juweeltjes "rusten" in de Brusselpoort en worden met zorg beschreven en voor het nageslacht bewaard.
Wie de ontwerpen maakte voor deze poppen was o.a. Joë Meulepas (1915 - 2007) Onder de naam PIL tekende deze cartoonist o.a.voor De Standaad en het Nieuwsblad. Prachtige tekeningen zijn er van hem bewaard. De moeite waard om ergens permanent tentoongesteld te worden, maar ja......
Paul Contryn
poppen voor "A Trumpet for Nap"
van Tancred Dorst, productie 1972-73
Alexander de Grote en zijn gemalin
ontwerp van PIL voor "Het poppenspel van Doctor Faust" (1949 door G.Walschap 1898 - 1989), productie 1967-68
Volgende zomer wordt gestart met de restauratie van het Hof van Busleyden en pas in 2018 zullen de deuren van het vernieuwd stadsmuseum opengaan. Heel de collectie van Busleyden wordt nu overgebracht naar het depot op de Alstomsite. Met de vrijwilligers van de Erfgoedcel Mechelen helpen wij bij de voorbereiding van de verhuis met o.a. het verpakken van objecten. Met zuurvrij papier en kartonnen dozen, inventarislijsten en bubbelplastic proberen we de collectie zo goed mogelijk te beschermen zodat ze later weer in haar volle glorie kan tentoongesteld worden. Ik mocht o.a. helpen met de kantcollectie en vele stukken gingen voor de tweede maal door mijn handen. Want enkele jaren geleden mocht ik, onder leiding van kantexperten Nora Andries en Lieve Vroom, meehelpen aan de inventarisatie van die zelfde collectie.