- Camera + lens + sluitertijd + diafragma + ISO + brandpuntsafstand
Camera:
Canon EOS 50D
Lens:
EF24-105mm f/4L IS USM Shot at 105 mm
Exposure:
Auto exposure, Shutter priority AE, 1/125 sec, f/6.7, ISO 100
- Geplande opname of eerder een lucky shot?
Dit was een geplande opname.
- Welke nabewerking en met welke software?
door het feit dat ik steeds vertrek vanuit een RAW bestand, worden de foto's via DNG CONVERTER omgezet naar een DNG BESTAND om
nadien via PS6 om te zetten van dng naar gewone foto Jpeg.
Ook in Photoshop PS6 wordt eventueel de kleur wat bijgewerkt wat lichtsterkte betreft...
- Bedoeling van de foto
- - -
Comment admin:
Een idee toevoegen.
Een beeld zegt dikwijls meer dan 1000 woorden. Op het beeld lijkt het wel of de fotograaf maakt een selfie van zichzelf, de pannende fotograaf. Het hoeft niet altijd een hoogdravend concept te zijn in de creatieve fotografie, dikwijls is een suggestie al genoeg om een foto interessant te laten zijn.
- Camera + lens + sluitertijd + diafragma + ISO + brandpuntsafstand
Camera:
Nikon D7000
Lens:
105 mm f/2.8 Shot at 105 mm (35mm film equiv: 158mm)
Exposure:
Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/60 sec, f/11, ISO 500, Compensation: -2/3
- Geplande opname of eerder een lucky shot?
Dit was een geplande opname. De dag ervoor had ik er ook foto’s van genomen met de telelens. En omdat deze struik pas behoort te bloeien in maart/april en was nu dus eind november in bloei. Er was al 2 dagen achtereen een beetje nachtvorst en al snel smolt die en toen zag ik deze druppels. De eerste dag was goed gelukt met de telelens en deze foto met de macrolens gemaakt om de druppels nog dichterbij te halen.
- Welke nabewerking en met welke software?
Ik werk met Lightroom en Photoshop daarmee deze foto werd opgefrist en verscherpt.
- Bedoeling van de foto
De bedoeling hiervan was om de weerspiegeling in de druppels te vangen en om ze scherp te krijgen.
Comment admin:
Verliefdheid op een lens.
Het is duidelijk de fotografe houdt van deze lens, een macro 105mm. Het onderwerp dat ze eerst met een telelens fotografeerde zou volgens haar sterker worden met de macrolens. Dat is dan ook aardig gelukt met de druppels die het licht vangen en weerkaatsen. Een mooie scherpte / diepte en een zachte vervaagde achtergrond vervolmaken het beeld.
De keuze voor een lens is een zaak van persoonlijke visie en gemak.
Er werden 16 collecties van haar werk gepubliceerd dat ook werd tentoongesteld in galeries en musea over de hele wereld. Ze heeft talrijke onderscheidingen ontvangen, waaronder drie Robert F. Kennedy Journalism Awards en drie beurzen van de National Endowment for the Arts.
- Camera + lens + sluitertijd + diafragma + ISO + brandpuntsafstand
Camera:
Nikon D7200
Lens:
200 mm (Max aperture f/5.7)
Exposure:
Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/320 sec, f/5.6, ISO 1250
- Geplande opname of eerder een lucky shot
Het was inderdaad een lucky shot, ik liep over de Dam in Amsterdam en zag deze jongen duiven voeren.
.
- Welke nabewerking en met welke software
Ik geloof niet dat ik deze heb nabewerkt, hoogstens met de laptop bewerken en dan filters en knopje foto verbeteren waar hij dan iets helderder van wordt. Dat zit standaard op de laptop
- Bedoeling van de foto
Comment admin:
Iets dat gebeurt:
Dit is wat een straatfotograaf graag heeft en daar dan ook op anticipeert. Taferelen zoals deze worden spannender omdat er iets gebeurd. In dit geval de duiven die komen eten uit de hand van de man.
Bij straatfotografie waar het geheel statisch is, wordt de foto een stuk spannender indien er actie aan toegevoegd wordt. De foto is dan wel een lucky shot maar een goede die de aandacht vasthoud.
- Camera + lens + sluitertijd + diafragma + ISO + brandpuntsafstand
Camera:
Nikon D850
Lens:
400 mm (Max aperture f/5.7)
Exposure:
Auto exposure, Shutter priority AE, 1/640 sec, f/36, ISO 640, Compensation: -1/3
- Geplande opname of eerder een lucky shot
Mevrouw weet nergens van. Ik heb hier achter haar rug een kwartier opnametijd in gestoken. (Lichtval, instellingen). Verder is dit toeval.
- Welke nabewerking en met welke software
Nabewerking met Nikon basissoftware Capture. Misschien te vergelijken met een deel van DxO (NIK). Contrast, kleur, verzadiging, lichtverloop. Ook links blauwgroen, dat zat niet in het origineel.
- Bedoeling van de foto
De foto heeft geen bedoeling, behalve een ongewone uitsnijding. Dit is een mooie kleurstelling en toont mooi detail.
Comment admin:
Het detail
Details kunnen zoals hier de plaats innemen van het geheel waar de fotograaf een eigen kijk geeft over het licht op de schouder en de kleurschakeringen in het haar. Ook een eigen bewerking toegepast in de foto geeft een creatieve voldoening.
Waarom zouden er regels moeten zijn in een creatief gebeuren. Regels gebruiken we om dingen voorspelbaar, herhaalbaar en nauwkeurig voor te stellen.
Dat is dan wel het tegenovergestelde om er een interessante en verrassende foto van de te maken. Een foto die blijft hangen in het geheugen, een beeld dat we terug willen zien. Kortom een foto met een wow-gehalte. Toch zijn topfoto's meestal een bijvangst.
De regel van derden, een belangrijke regel die aangehaald wordt in de fotografie en mogelijk bedoeld is om een richtlijn te geven aan mindere creatieve kunstenaars om toch een aanvaardbaar beeld te creëren. Mag hij dan niet toegepast worden? Zeker wel als het bijdraagt tot een interessant beeld. Het is echter niet altijd het spannendste onderwerp, het spectaculairste landschap of het meest betoverende ochtendlicht dat telt. Wel het leren zien en daarna het maken van een bijzonder visueel beeld.
Vele kunstenaars stappen toch af van de regels en creëren liever een beeld zoals zij het zien. Dit gegeven gaan we proberen te tonen in dit blog waar we de creatieve fotografie gaan tonen van onze leden van de mailgroep fotografie bij http://fotografiegroep.seniorennet.be/index.html .