- Camera + lens + sluitertijd + diafragma + ISO + brandpuntsafstand
Camera:
Nikon D7100
Lens:
AF-S DX VR Zoom-Nikkor 18-105mm f/3.5-5.6G ED Shot at 105 mm
Exposure:
Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/250 sec, f/5.6, ISO 200
- Geplande opname of eerder een lucky shot.
Het was een foto waar ik wel over nagedacht heb toen ik hem ging maken.
-Welke nabewerking en met welke software
Alleen met Faststone.
- Bedoeling van de foto
Stel u zich een dorp voor, in de Provence in Frankrijk, op een zonnige dag. Langs een smal opgaand straatje kom ik op een klein pleintje omringd door enkele schaduw gevende huizen. Er staan ook enkel bomen, het zijn platanen. Het enige wat men er hoort en beweegt is het water van een bron dat uit een kraan stroomt. Ik had dat dorpsplein voor mij alleen, zo kon ik wat nadenken om een foto te maken van het water van de bron dat wellicht ooit het belangrijkste was in het dorp. Ik vond belangrijk dat het raam op de achtergrond voldoende vaag zou zijn, daarom het groot diafragma. Ondertussen was ik wel opgemerkt, een vriendelijk oud vrouwtje kwam nieuwsgierig informeren wat ik daar allemaal aan het doen was.
Ter informatie het dorp is Vénéjan dat alles heeft wat een dorp in de Provence te bieden heeft, toch is het niet al te veel op toerisme afgesteld, leek me.
Comment admin:
Een idee toevoegen
Een foto enkel van de kraan zou eentonig zijn. Door op de achtergrond dit vervaagde raam, waar de zon heerlijk doorpriemt door het gebladerde van de platanen er aan toe te voegen neemt de fotograaf ons mee naar een zuiderse plek. Waar, dat is een beetje een mysterie en dat is dan ook een mooie toegevoegde waarde aan dit beeld. Buiten het kletterende stromende water uit de pomp dat ons het belang toont van stromend zuiver water dat meer en meer zeldzamer wordt. Is dit een verfrissend en optimistisch beeld.
Deze opname dateert van de zomer 2019. Die dag was het de bedoeling om foto’s te maken in de tuin van een van de leden van onze fotoclub, en dus beschouw ik die foto als een geplande opname… Dat daar veel libellen zaten wisten we, maar dat één van die libellen voor mij zou poseren was mooi meegenomen…
- Welke nabewerking en met welke software
De foto is nabewerkt in Lightroom (belichting, contrast, etc.…). Bovendien is de foto een uitsnede uit een groter beeld.
Tenslotte heb ik de foto even bewerkt door Sharpen AI van Topaz Labs. Deze software haalt het laatste beetje onscherpte uit de foto op een zeer gesofisticeerde manier (AI staat voor Artificial Intelligence), hetgeen resulteert in een veel mooier beeld dan wat mogelijk is met Photoshop ! Deze software is geen heilige graal, maar de gebruikte algoritmes zijn bijzonder goed en laten toe dat laatste beetje onscherpte (veroorzaakt door mis-focus of door beweging) weg te halen.
- Bedoeling van de foto
Het was die dag de bedoeling om natuurfoto’s te maken. De tuin waar die opname is gemaakt is een “wilde” tuin met een vijver, een echt paradijs voor planten en insecten !
Comment admin:
Scherpstellen
Zeker bij insectfotografie is scherp stellen op de juiste plaats, een goede scherpte / diepte en als kers op de taart een mooie background, zeer belangrijk voor een geslaagde foto.
Bij het fotograferen van zulke libel is het niet direct aangewezen om met een volledig open diafragma te fotograferen. De fotograaf wil ons iets meer laten zien van het insect dan een fijn streepje scherpte. Ook de poten, de kop en een gedeelte van het lichaam dat scherp is geeft een mooi overzicht van de libel. Dikwijls is er ook nog een beperking van licht en gaat het ISO wat omhoog om de snelheid te compenseren. Zoals steeds bij de belichtingsdriehoek is alles aan elkaar verbonden. Daarna nog een beetje plezier bij het bewerken van de foto waardoor deze nog scherper en helderder voor de dag komt.
18-200 mm f/3.5-5.6 Shot at 105 mm (35mm film equiv: 158mm)
Exposure:
Manual exposure, 1/1,600 sec, f/6.3, ISO 320
- Geplande opname of eerder een lucky shot
Gemaakt tijdens een vroege wandeling in de mist. Het tegenlicht viel mooi op het spinrag.
Als ik de tijd heb werk ik meestal handmatig in Raw. Het geeft me nog wat ruimte voor aanpassingen in bewerking.
Bij wat donkerder weer zet ik de ISO standaard al wat hoger, mijn oude D90 geeft al vlug ruis bij 800 ISO....
- Welke nabewerking en met welke software
Mijn foto’s laad ik in via LR en doe daar de nodige standaard aanpassingen ( belichting , contrast , verscherping... ) , toch steeds rekening houdend met het histogram.
Sommige aanpassingen doe ik nog in PS ( Kleuraanpassing , kleine storingen wegwerken...)
Via “Handelingen” doe ik meestal nog een kadertje rond de foto... hier vergeten blijkbaar...
- Bedoeling van de foto
De kaardenbollen zijn al erg decoratief, maar hier vond ik de verbinding van de spinrag mooi in het tegenlicht.
Comment admin:
Bij plantenfotografie hebben we snel de neiging om onze camera naar beneden te richten. Je laat je foto er echter uitspringen door de planten op ooghoogte te fotograferen. Nadeel bij kleine planten, je moet dan wel op de buik.
Bij een goede compositie is het ook interessant om herhaling op te zoeken en dit zoals hier gepresenteerd in een mooie en aangename combinatie.
Als je dan nog een spinrag scherp in beeld wil brengen tussen uw planten is de focus in het beeld ook zeer belangrijk. De achtergrond dan nog mooi verzacht, het spinrag tegen een donkere achtergrond, de kaardenbollen tegen een lichte achtergrond. De mist en het tegenlicht die het aantal kleuren beperkt maakt het geheel tot een sterk beeld.
- Camera + lens + sluitertijd + diafragma + ISO + brandpuntsafstand
Camera:
Canon EOS 7D Mark II
Lens:
EF400mm f/2.8L IS USM +2x Shot at 800 mm
Exposure:
Auto exposure, Shutter priority AE, 1/500 sec, f/6.3, ISO 200, Compensation: +1/3
- Welke nabewerking en met welke software?- Geplande opname of eerder een lucky shot?
Persoonlijk vind ik vogels in de vlug fotograferen moeilijk.
Eerst moet je die in de zoeker zien te krijgen.
Scherpstellen en zijn vlucht volgen.
Scherp houden terwijl je foto’s schiet.
Vlug kunnen overschakelen van onder naar overbelichten is ook belangrijk
- Bedoeling van de foto?
De velduil is gemaakt in Uitkerke
Hier kwam de velduil recht op me af laag boven het grasland.
Wat het belichten een stuk eenvoudiger maakt dan tegen een fel blauwe hemel.
Comment admin:
Bernd heb ik bewonderd vanaf het begin dat ik bij seniorennet (2003) aansloot om zijn prachtige foto’s.
Vogelfotografie is wel zijn specialiteit en buiten dat je een goede fotograaf moet zijn, heb je hier ook wel de betere apparatuur nodig. Dat lezen we dan ook in de exifs van deze foto.
Foto’s van vogels, een geliefd onderwerp bij velen en velen fotografen. Daarom is het ook zo moeilijk om creatief voor de dag te komen met duizenden voorbeelden van mooie foto's.
Deze foto is hier wel mooi gelukt om deze velduil in de vlucht te fotograferen met extra moeilijkheid dat hij naar u komt toe zweven. Om dan nog de ogen super scherp op het beeld te krijgen heb je wel wat in huis. Ook de achtergrond moet dan nog in orde zijn. Bedankt dat we deze foto mogen tonen op ons blog
- Camera + lens + sluitertijd + diafragma + ISO + brandpuntsafstand
Camera:
Nikon D7100
Lens:
200 mm (Max aperture f/5.3)
Exposure:
Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/1,603 sec, f/8, ISO 200
- Welke nabewerking en met welke software?- Geplande opname of eerder een lucky shot?
Met FastStone, ik gebruik geen andere software.
- Bedoeling van de foto?
De bedoeling was om het imposante landschap in beeld te brengen op mijn fietsreis. Met deze foto wilde ik vooral de opvallende lijnen van de bergkammen in beeld brengen, daardoor krijgt men ook vlakken met verschillende tinten er tussen.
Overweldigd door het uitzicht op de Pyreneeën stopte ik tussen 17 u en 17 u30 op 19 september 2018 verschillende keren en nam een zestal foto’s. Op 19 september is de avond op dat uur nog niet gevallen maar het gaat er wel naartoe, de zon zorgde al voor veel schaduw tussen de bergen. De lucht die normaal helder en kleurloos is, is dit niet meer door de grote afstand. Een blauwe schijn door de grote afstand, gewenst of niet, is onvermijdelijk. Met de fotobewerking van FastStone kan dat blauw niet veel verminderd worden zonder dat de andere kleuren abnormaal worden. Al bij al valt het resultaat mee vind ik, maar het mistige had ik liever iets grijzer gewild. Mijn bedoeling was om het landschap zo werkelijk mogelijk in beeld te brengen. Ik stuurde al een van de andere foto’s in voor ‘foto van de dag’, met ongeveer hetzelfde uitzicht op de bergen maar met onderaan op de voorgrond meer struikgewas en een stukje van de baan. Hierop ziet men beter het landschap zoals men het normaal waarneemt, deze foto werd echter niet genomineerd.
Comment admin:
Bergfoto’s je hebt er een oneindig aantal. Er is echter niets zo moeilijk om nog een berglandschap te fotograferen dat nog aanspreekt en doet stilstaan bij zo’n foto.
Vele berglandschappen missen de driedimensionale werkelijkheid van zulk een landschap. In de foto hierboven krijgen we dit wel te zien door de verschillende bergtoppen die vanaf onderaan het beeld een lichtere kleur krijgen en daardoor de diepte van het landschap versterken.
Dus een goede raad die voor elke landschapsfoto telt, geef je foto verschillende lagen. Moeilijk kijk dan naar deze foto van Griffel. Less is more.