Niet alleen de geur van chocolade lokte kinderen en ouders naar de winkelrekkenrekken, maar ook een nieuw verzamelalbum vol avonturen. Chocoladefabrikant Jacques lanceerde een nieuwe campagne rond één van de bekendste kinderfiguren aller tijden, Pinocchio. Het verhaal van het houten jongetje dat een echte jongen wil worden paste weer perfect bij het chocolademerk dat zich richtte op de fantasie en verwondering van de kinderen.
Plaatjes en elpees vlogen in die tijd over de toonbank. Bijna ieder huishouden had wel een pick-up en een eigen platencollectie. Ik herinner me nog goed hoe ik op mijn dertiende mijn allereerste singletje kocht, Crazy HorsesvanThe Osmonds. Het nummer stond wekenlang op nummer 1 in de Veronica Top 40 en ik heb die plaat letterlijk grijsgedraaid. Het was meer dan muziek, het was een belevenis.
In de jaren '60 was macaroni nog relatief nieuw in de keuken die toen vooral traditioneel brood- en aardappelgericht was. Macaroni werd nog niet als hoofgerecht aanvaard maar diende soms als vervanging van de broodmaaltijd. Het meest populaire recept was ongetwijfeld macaroni met ham en kaas.
Dit flesje werd uitgevonden door Hiram Codd, die in 1872 een bijzonder systeem bedacht. Er was geen kurk of dop nodig, een glazen knikker sloot de fles af door de druk van een koolzuurhoudend drankje. Om het flesje te openen, duwde men de knikker naar beneden, waarna die in de smalle hals viel. De limonadefabrikant Charel Cools uit Eindhout verpakte zijn producten in deze flessen. Vandaag zie je ze nog zelden, want kinderen waren er vooral op uit om die glazen knikker te bemachtigen...
's Morgens voor schooltijd nog vlug in het snoepwinkeltje op de hoek een Perrette gaan kopen. Ik was in het winkeltje vaste klant zoals de meesten van mijn klas. Je kon de wikkels met de Historia punten sparen die je dan kon inruilen voor prenten van de albums 'S lands Glorie
Toen in 1958 de atoomonderzeeër Nautilus als eerste onder het poolijs was door gevaren, kwam er al snel een realistische speelgoedversie van op de markt. De blikken duikboot heeft een opwindmechanisme waarmee je de schroef kan laten draaien zodat hij echt kan varen. Weinigen zijn nog overgebleven want het avontuur was niet altijd even succesvol tijdens het verkennen van de vijver...
Twee kinderen wijzen naar een idyllisch landhuis, omgeven door bomen en sierlijke lanen. Hun verwondering weerspiegelt precies het gevoel dat deze blokkendoos oproept. Het was toen nog een wereld waarin de tijd langzamer leek te gaan en kinderen hun eigen droompaleis bouwden met deze houten blokjes.
Grootmoeder kende al het geheim van een stralende witte was. Dit speciale blauwsel poeder werd aan het spoelwater van de was toevoegd en het blauwe tintje zorgde ervoor dat je witte was nog witter leek. Voor een optimaal effect werd de was op het gras gelegd zodat de zon en frisse lucht het wasgoed ook nog eens heerlijk liet ruiken.
In een tijd toen er nog geen GPS bestond waren er de wegenkaarten van Michelin. Ze waren veel meer dan een simpel overzicht van wegen en stonden bekend om hun uitzonderlijke nauwkeurigheid en leesbaarheid. Reizen ging niet alleen om de bestemming, maar ook om het gevoel van onderweg zijn en keuzes maken, verdwalen en opnieuw je weg vinden...
Een projectortje met een eigentijdse vormgeving gemaakt uit bruine bakeliet. Je kon er beeldjes van de view-master schijfjes mee op de muur projecteren. Het 3D-effect, dat men ziet door de normale stereo-viewer, gaat hierbij dan wel verloren en beperkt zich tot een vlakke afbeelding van 40 cm op 35 cm maar in plaats van één paar ogen, konden er nu tientallen ogen tegelijk verwonderd meekijken.
Goedeavond, beste kijkers! was de bekende openingszin van Armand Pien, onze legendarische weerman. Met zijn humor en volkswijsheden bracht hij bijna 40 jaar lang het weerbericht op radio en tv voor de toenmalige BRT. Pien schreef dit boekje voor alle tv-kijkers en radioluisteraars die meer wilden weten over de geheimen uit de weerkeuken en nodigde hen uit om ook eens naar boven te kijken.
Armand Pien Vlaamse Pockets 1963
Categorie: Oude boeken Tags:Armand Pien, weer, antiquariaat
De nostalgische illustratie toont een kantoorscène of drukkerij, waar drie mensen samenwerken met documenten en stempelmateriaal. Het is een mooi voorbeeld van een educatief speelgoedartikel uit de midden 20e eeuw, waarin kinderen spelenderwijs leerden over typografie, ordening en drukwerk.
De zeldzame Dinky, het model is gebaseerd op de populaire Engelse Trojan bestelwagen. Dit model was enkel los te koop zonder een bijhorend doosje. In tegenstelling tot de andere commerciële Dinky Toys bestelwagens, die verschillende jaren werden geproduceerd, was deze OXO versie slechts één jaar op de markt en daardoor is dit model nog heel wat moeilijker te vinden.
Een bijzondere eigenschap van de Isola I is dat de lens moet worden uitgeschoven en vergrendeld voordat de sluiter kan worden bediend. Deze functie voorkomt dat je per ongeluk een foto maakt zonder dat de camera gereed is. De lens heeft ook een ingebouwd geelfilter dat bij gebruik van zwart-wit film het contrast verhoogd. Er is keuze tussen twee diafragma’s (f/11 en f/16), een sluitertijd van 1/35s en een B-stand. Een beveiliging tegen dubbele belichting maakte destijds deze eenvoudige camera toch heel compleet.
Apollo 10 was de vierde bemande vlucht van het Apollo programma en deze missie was de generale repetitie voor Apollo 11. Met alles erop en eraan, behalve de eigenlijke landing op de maan daalden twee astronauten met de maanlander tot op 15 kilometer van het oppervlak zonder te landen. De capsule is het enige stuk van de 110 m hoge Saturnus V raket dat is teruggekeerd op Aarde en staat nu permanent tentoongesteld in het Science Museum van Londen.
Apollo 10
18-26 mei 1969
Categorie: Wetenschap - Techniek Tags:Apollo10,Science Museum Londen
Met zijn kleurrijke met bloemen versierde deksel en sierlijke typografie ademt het doosje pure nostalgie. Het was een tijd waarin familiemomenten met spelletjes nog een vaste plek hadden aan de keukentafel zonder afleiding van schermen of digitale prikkels.
In een tijd waarin ambachtelijk bier nog geen modeterm was, zette Wieze al de toon met een opvallend logo. De ober in smoking, wiens hoofd een schuimende pint bier is, geeft meteen de sfeer weer van deze smaakvolle pils. Als kind vond ik dit al een mysterieuze afbeelding die ik toen nog niet goed kon plaatsen.
Blik Wieze bier 1960s
Categorie: Oude verpakkingen Tags:Wiezepils,retrodesign,nostalgie
Wie herinnert zich niet de schoolplaten in het klaslokaal ? Ze waren een dankbaar hulpmiddel bij lesgeven in de klas waarbij de kinderen leerden door te kijken. De onderwijzer wees met een houten aanwijsstok op de details en werden dan benoemd. Dit is een plaat van een eerste serie : Dieren in hun omgeving in ons land.
Dit mij onbekende regionaal merk, wilde zich duidelijk onderscheiden met eenvoud. Het kleine spookachtige figuurtje op de verpakking met zijn open armen en vrolijke glimlach lijkt te zeggen, "Laat mij het werk maar doen". Met de kleurrijke letters en de slogan die belooft alles te wassen en schoon te maken is dit een klein juweeltje van retro design.
HOW waspoeder 1950s
Categorie: Oude verpakkingen Tags:wintage waspoeder,1950s,retro design
Op vrijwel elk schoolbureau en kantoor stond wel een klein glazen potje met Arabische gom. Deze lijm, met een karakteristieke geur en stroperig van textuur, was het plakmiddel voordat Pritt stiften en lijmsprays het overnamen. Het natuurlijk product dat afkomstig is van de acaciaboom was vooral geschikt voor het lijmen van papier en karton. Ook de plakrand van enveloppen bestond meestal uit Arabische gom.