Wegens een ongevalletje (thuis) zullen de verslagen de komende weken achterwege blijven. Enkel de aanwezigheidslijst zal worden bijgewerkt op informatie van de colega fietsers. fvk
Door uitgelekte informatie, redelijk recht naar de stopplaats daar er verschillende groepen deze dag naar Scherpenheuvel kwamen, en zo bleek ook. Dus was onze terugweg een stuk langer en vermits het prima omstandigheden waren, hebben we er nog eens van geprofiteerd om de trip (waarschijnlijk de laatste maal dit jaar) uit te rekken. Zodoende kwamen we nog eens boven de 100km 'rs. Mischien tot ongenoege van sommigen maar de meerderheid vond dit nog prima. fvk
Het vertrek in mineur, een lekke band voordat de ganse groep in beweging was en amper 20min. later een tweede keer lek. Gelukkig was dit het enige oponthoud van de ganse rit. Rekening houdend met enkele wegenwerken kon de trip met degelijk weer en een fatsoenlijk tempo afgewerkt worden. Hierdoor hebben we deze dag op een positieve wijze kunnen afsluiten en voldaan naar ons wederhelft teruggekeerd. fvk
Zou dit de laatste dag van 2008 met goed weer geweest zijn? Aan 't volk te zien wel, dit hadden we niet verwacht, zo 'n grote groep. Ook de Carl zou terug van de partij zijn maar die reed wel rechtstreeks naar onze stop, om van daaruit mee te volgen. Geen noemens waardige problemen een prima rit, maar we hebben allemaal dezelfde fout gemaakt "te veel kledij" aan gedaan. fvk
Koud (4°) , guur met nog een lichte nevel er boven op, leuk is wat anders! Maar goed, dit hebben we niet te kiezen en toch is de kern redelijk vast. De tocht werd zo gezellig mogelijk aan gevat maar na een dikke 20km werd het zeer bedenkelijk. Het begon namelijk zeer fijn te regenen en al vlug werd er beslist om de kortste weg huiswaarts te keren. Of dit een goede beslissing was moet later blijken maar bij deze temperatuur nat worden is niet aangenaam. Bij de meerderheid viel dit besluit in goede aarde.
Vanaf nu wordt de rit sterk beinvloed door de weersomstandigheden, dus onze trip naar Lille werd na de stop zo bepaald en werd er rechtstreeks huiswaarts gekeerd. Het hoofddoel van onze winterse fietstochten, is toch maar bezig te blijven en minder in functie van de afstand. fvk
Een gewijzigde bestemming wegens het vernieuwen van het cafe in Poederlee, daarom werd onze nieuwe bestemming uitgetest naar Haacht. In deze cafe zitten de ex-uitbaters van het Rozenhof in Veltem Beisem. En zo te horen viel deze stop zeer goed in de smaak van de talrijk opgekomen deelnemers, een zeer ruim cafe een rustig centrum en zoals vroeger in Veltem, goed bediend. Dit zal onze winterstop worden i.p.v. Veltem gedurende de maanden " November, December, Januari en Februari" vanaf Maart gaan we terug verder. fvk
Dinsdag 12.30U. staan 9 doorwinterde flandriens klaar om de rit richting Kortrijk... aan te vatten wat blijkt op dat moment, één van deze flandriens heeft vestimentaire problemen en besluit om niet mee te starten. Dus met acht deelnemers onderweg naar Kortrijk.... via Werchter, Rotselaar en Wezemaal ( effe het rot meepakken ) bleek toen we op onze bestemming (Blauwmolen) waren dat dit café aan de visput gesloten was, op de terugweg hebben we een stop ingelast te Wezemaal (de naam van dit zelfbediening café is me ontgaan). Ondanks de veldmuisgrijze weersomstandigheden hebben deze 8 topsporters een fijne namiddag beleeft, en om het eens anders te formuleren de aanwezigen hadden gelijk. Frank S
Met een grote meute en goede wil, begonnen aan onze trip naar St Amands liep het volledig fout in Mechelen Noord (industrie). Met de groep de rotonde te zijn gepasseerd ging het mis in de eerst volgende bocht, plotseling een hevig lawaai van vallende fietsen, "het was zo ver" de steeds gevreesde valpartij. De oorzaak werd snel achterhaald "een enorm oliespoor", en als er één wegglijd worden er anderen meegesleurd dit heeft natuurlijk niemand in de hand. Het zag er niet goed uit, één iemand bleef redelijk lang zonder beweging liggen dus hier kwam een ziekenwagen bij te pas, ook brandweer om de smeurie op te kuisen. Na een 30min. is er met een groot gedeelte verder gefietst maar steeds met onrustige gedachten. Gelukkig kreeg ik 's avonds het positieve telefoontje dat er niets gebroken was en het enkel kneuzingen waren. Maar dit zal z'n tijd nodig hebben! fvk
Zonnig maar fris dat was het gegeven voor vandaag, dus een goede groep voor onze maandelijkse trip naar Scherpenheuvel. Het goede nieuws was dat we terug een toffe café bazin hebben "Peggy". Na een 2 tal jaar uit circulatie te zijn geweest is ze er terug aan begonnen, dit zal wel nare gevolgen hebben voor de concurentie. Voor onze groep is er geen twijfel mogelijk we zijn precies terug thuis gekomen. fvk
Voor deze tijd van 't jaar veel volk, een zeer constant tempo (niet overdreven) en wat belangrijk is, toch droog gebleven. Ook opmerkelijk onze Karl was er niet? Dit wegens een valpartij op het einde van de rit van verleden week. Het gevolg hiervan enkele gekwetste ribben, zodat hij deze week best niet op de fiets komt (dat zal moeilijk zijn !!!!!!). fvk
Door de ongunstige weersomstandigheden werd er gekozen om korter in de buurt te blijven, dus ging het richting Lille. De heenrit verliep naar wens en 't zag er echt goed uit maar op de terugweg kregen we in Herentals een kleine hagelbui, dus dit viel ook nog mee. Maar dan !!!!! vanaf de grobbendonksebaan in Nijlen kregen we daar een fikse hagelbui zodat de groep volledig uit elkaar viel. Degene die bijna thuis waren reden verder en de anderen zochten hier en daar een schuilplaats, in ieder geval was dit nog een pijnlijke bedoening me een fel onweer er bovenop. fvk
Zoals verwacht bij een zonnige dag een groot peloton, nochtans beginnen vanaf nu de afstanden kleiner te worden. Maar van zo een mooie dag werd er nog eens lekker geprofiteerd en hebben we er nog maar en lus bij aan- geknoopt zodat we weederom op onze normale afstand zaten. En ik heb toch niemand horen klagen. fvk
Slechts 11 fietsers aan het vertrek te Kessel, dit als oorzaak van weeral slechte weersvoorspellingen. Maar het zou kunnen dat er in de buurt van de blauwe bruggen nog enkele aanpikten en zo was het ook 4 stuks. Met een gewijzigd traject verliep de rit zonder problemen, zodat we op het geplande schema om 11.25h. in Impe waren. Het vertrek daar was minder, en miserige motregen gelukkig maar gedurende een 20min. en de wegen droogde nogal snel op. Bij onze laatste stop in Wintham, een prettige verassing, 2 collega fietsers zijn ons tegemoet gekomen zodat we toch nog met 17 zijn geraakt en iedereen was het er over eens, spijtig voor zij die er niet waren. fvk
Een zonnige maar frisse dag, daar zullen we stilaan vertrouwd mee moeten geraken, want we stevenen zachtjes aan naar de winter. Maar dit is beter dan nattigheid een daardoor weer een goede groep. Met uitzondering van 2 lekke banden en een bijna botsing op een kinderwagen werd met een rustig tempo het einde jaar (kortere afstanden) ingezet. Hierdoor onze konditie een beetje op pijl te houden. fvk
Nu begint de tijd er aan te komen dat we geen extra km'rs meer gaan doen. Dus stilaan gaan we naar een max. van een 90km m.a.w. het hoogseizoen zit er weer eens op, het is er trouwens aan te merken want onze begeleiders zitten er zo wat door. Maar o.k. enkele rustigere dagen en daar gaan we weer. fvk
Eindelijk zijn we eens in Schaffen geraakt, dit jaar was er steeds iets tussen gekomen als deze rit op het programma stond. Voor velen is de rit naar deze richting een knap traject en ons voordeel deze dag was toch wel de Z.O. wind, wat niet zoveel voorkomt. Op onze terug weg werd er een ommetje gemaakt langs de kazerne van Schaffen, dit om wegenwerken te vermijden, wel langs een grotere baan maar zodoende konden we blijven fietsen. Door onze slechte zomer, zou dit wel eens van onze laatste warme dagen geweest kunnen zijn. fvk
Eindelijk nog eens zonneschijn en 't was er aan te merken, de groep was groot. Mischien was het wel omdat het onze laatste trip naar Vossem was dit seizoen, vanaf nu zullen de afstanden iets korter worden gehouden op enkele ritten na. Het minder prettige is dan wel, dat het hoogseizoen er op zit en we naar de winter trekken. Hierdoor zal het peloton wel iets kleiner worden, door onze colega's die hun winterstop nemen. fvk
Zoals de ganse zomer, slechte voorspellingen en toch een goede groep. Maar aan de Blauwe Kei (Lommel) op onze eerste stop, werd een belangrijke beslissing genomen. In plaats van Achel werd er een lus gemaakt op auto vrije wegen via: Lommel Katbos - Kerckhoven - Leoplodsburg - Ham - Olmen - Honda parcours, zo naar onze 2de stop De Gagel (Balen). Dit was een ronde van een 45km en zijn we niet echt verder van huis afgezakt voor het geval het echt slecht weer zou worden. Na ons stuk taart te hebben gekregen zijn we dan verder huiswaarts getrokken met een felle tegenwind maar regen hebben we gelukkig niet gehad, dus de afweziggen hadden ongelijk. fvk
Mogelijkheid tot meefietsen extra rit naar DE GAGEL (Balen) vertrek 8.10h aan: DE GOORMANS NIJLEN (kanaal) terug rond 13.30h ongeveer 115km. Voor interesse geef een seintje (Dré)
Een uitzondering voor onze groep met name de beklimingen van de Chartreuse in Holsbeek de 3 klasieke kanten werden aangedaan. Zodat we naderhand onze tijd moesten nemen om alles samen te brengen, want dit wordt door ons te weinig gedaan. Ook de afstand liep een klein beetje uit de hand door omleidingen van werkzaamheden, maar klagen deed toch niemand zodoende was de dag weer goed gelukt. fvk
De tocht die velen graag doen, en dan nog eens droog weer, dit was de reden om de rit een klein beetje uit te breiden. Dus hebben we achter Schoonbroek nog een lusje van een 10tal km'rs gelegd met veel rechte wegen dat ze Oo zo graag hebben. Verstand op 0 veel gesjouwel en enkel trappen ook deze dag hebben we rond gekregen. fvk
Zoals al heel de zomer kwakkelweer en toch een fatsoenlijke groep dat doet steeds goed. Na een 20km dachten we ze zijn er mee, het was juist of het al avond werd en het begon te druppelen. Maar het geluk zat bij ons, met uitzondering van een natte baan hebben we niets gehad. Wel opschudding op onze terugweg plots stonden er luidkeels mannen te roepen aan wegenwerken dat we niet door mochten. Een kraan had een gasleiding opengerukt en deze stond te spuiten. Wat hierna volgde was niet zo leuk, teruggestuurd , weg onderbroken, zandweg, grote baan, nog eens voor een spoorweg, en toch zijn we thuis geraakt. fvk
Dit zou wel eens de laatste rit naar Doel kunnen worden vermits dit zo rustig dorpje van de kaart zal verdwijnen. Een niet al te grote groep, gevolg van de ongunstige voorspellingen, maar toch wel een zeer toffe en geslaagde rit door het polder landschap. Onze enige spelbreker van deze dag was de zeer felle tot stormachtige wind waardoor de aflossingen eerder heel kort werden gehouden. En toch ondanks de voorspelling geen drup water gezien, straffer nog, in de loop van de namiddag brak de zon door hierop werd smalend gezecht " mannen even stoppen om ons in te smeren" uiteindelijk een prima rit en stralende maar vermoeide gezichten. fvk
Gelukkig nog eens een droge dag, dus een prima rit met hier en daar een parcours wijziging door werkzaamheden. Maar uiteindelijk een rit zonder al te veel nadenken en een geslaagde dag. fvk
ondanks de slechte vooruitzichten 9man die het aan durfden en 1 die hen tegemoet fietste, dit na een gewijzigde stopplaats met name de Grote Pint waardoor ze dan toch dichter bij huis zijn gebleven. Er zijn toch wel moedige kleppers bij ! fvk.
Bij toeval voor de zoveelste keer in enkele weken naar St Amands, ja boeiend is wel iets anders, maar gelukkig valt dit niet dikwijls voor. Vertrokken met bewolking en toch kwam de zon er door, dit was de reden dat de temperatuur nog behoorlijk was en we er wederom een geslaagde rit van konden maken. Op onze terugweg begon de bewolking terug op te steken maar we hebben het kunnen drooghouden, wat voor ons als wielertoerist het belangrijkste is. fvk
Tot nu toe de warmste dag van 't jaar en zoals te verwachten en niet al te grote groep. Ook werd de richting wegens omstandigheden gewijzigd naar een andere stopplaats. Het fietsen was nog te doen, maar bij ieder oponthoud viel de warmte over ons heen, dus het beste was om in beweging te blijven. Door het gevolg van deze temperatuur zijn we op de terugweg zonder al teveel omwegen huiswaarts gekeerd met een aankomsttijd van 16h. fvk
Onze taartenrit was weederom geslaagd, door omstandigheden een compacte groep maar de weergoden waren ons goed gezind. In de voormiddag een zeer twijfelend weertype, toch hebben we tot de eerste stop 53km geen plasje gezien en hier kregen we zoals gebruikelijk een stukje taart. Na een halfuurtje trokken we verder de Limburg in waar tussen Eksel en Lozen het blijkbaar in de voormiddag nog fel had geregend. Op ons keerpunt 95km werd er lustig naar de taart van 1 gegrepen dit gaat er steeds lekker in. 40min later werd er huiswaarts gekeerd met nog één tussen stop in Olmen (134km) dit onder een felle zon zodat de dag zéér geslaagd was. fvk
Het meest opvallende van de dag was het gelijkmatig tempo, nochtans stond er een strakke Oostenwind en toch werd er prima tussen de 28 à 30km/h. tegen de wind gefietst. Ook na het keerpunt (wind mee) werd er niet overdreven zodat er niet moest worden ingegrepen. Op onze stopplaats kwamen we onze uitgeweken (naar Lommel) fietsmakker, Jef Goossens tegen die telkens we in die richting trekken ons een goeie dag komt zeggen dit is altijd een prettig weerzien. En zoals je kon verwachten gingen de meeste gesprekken over het verloop van "De Tour" waar het einde in zicht komt. fvk
Na enkele dagen regen, zag het er goed uit, een start met de zon er door dus dit was al positief. Maar nog geen 30min. later trok het weer helemaal dicht, dit was nu wel voorspeld en toch had ik het niet zo vroeg verwacht. Het eerste deel, Hemiksem (boot) tot Kemzeke (1ste stop) verliep uitstekend volgens het berekende schema. Na enkele nieuw uitgeteste routes ging het richting 2de overzet (Moerzeke - Mariekerke) maar hier liep het bijna fout. Door een verkeerde afslag waren we onbewust verder van het veerpont aan't wegrijden, waardoor we op de scheldedijk het tempo moesten opdrijven. De laatste 2km hebben we er enkele voorop gestuurd, om de boot even op te houden want nu kwam het echt op een minuutje aan. UIteindelijk verliep alles in de juiste richting en bereikten we het thuisfront zoals voorzien, iets over 16h. fvk
Ondanks ongunstige vooruitzichten en geen van de beide wegwijzers, Toch een knap groepje, maar het traject werd hierdoor gewijzigd. Zodat we regen zouden krijgen, we niet te ver uit de buurt zouden zijn. Nu werd de groep op vakundige wijze onder leiding genomen van onze meest ervaren chauffeur den Roger, met dank voor het overnemen van de taak. fvk
Twijfelend weersomstandigheden, maar toch een leuke groep om een ijsje te gaan eten, dit met als gids de stefaan. De Karl was niet zeker van het traject, en den Dré moest vroeger thuis zijn, dus een nieuwe gids. Buiten hier en daar een drupje was het prima fietsweer. fvk
Een Record: deze zijn er om gebroken te worden en dit was er zo een. Voor het eerst hebben we de kaap van 40 man bereikt, of dit goed nieuws is weet ik niet want het wordt steeds moeilijker om dit in de hand te houden. Waar is de tijd dat we amper aan 7 à 8 man geraakten en toch was dit veel eenvoudigger. Nu goed, we moeten het nemen zoals het komt da ervaar je wel in het leven. Een spijtig voorval deed zich voor na 30km. Tussen de scheiding van 2 betonvakken reed een fietser in de sleuf, met als een lichte valpartij tot gevolg zonder erg maar pijnlijk is dit altijd. En nu maar hopen dat de groep zich stabiliseerd tot een 25 à 30 fietsers. fvk.
Het meest opvallende van de dag, was het tempo dit werd van bij de start iets hoger gehouden dan gewoonlijk, waarom? Wie zal het zeggen? Dus dit wordt opletten voor de volgende ritten. Deze dag werd vooral gekenmerkt door de werken in Bertem, hier gaan we andere mogenlijkheden onderzoeken want dit zal het eerste jaar niet gedaan zijn. Gelukkig werd er op deze plaats niet lek gereden, daar er wel een deel boskiezel onder onze wielen werd geschoven. Dus tot zover onze trip naar "De Congo" (cafe).
Een compact peloton, de zon, niet te warm en de wind uit de goede richting meer moet dat niet zijn om een geslaagde dag te hebben. Dit was het ideale scenario en de rit door de noorderkempen is altijd zeer mooi, daar zijn de deelnemers allemaal van overtuigd. Bij deze trip werden enkele nieuwe trajecten uitgeprobeerd, maar dit is bij mij niet in goede aarde gevallen (teveel fietpaden) dus de volgende keer gaan we die zeker terug vermijden. Door het vlotte verloop van de rit waren we reeds tegen 16h. in onze thuishaven, wat voor een aantal fietsers zeer goed uitkwam nu hadden ze nog wat tijd over (schol ! ). fvk
Een kleine groep voor het wisselvallig weer, maar toch droog op onze stopplaatst geraakt. Maar op de terugweg zat het er tegen zodat er zelfs een dik halfuur werd halt gehouden en we tot de blauwe bruggen door flink wat water moesten fietsen. Hierna was het terug droog, ja droog? Enfin nu hebben we er thuis nog eens plezier vanom ons materiaal terug in orde te brengen. Carl.
Dit zou de beste dag van de week zijn met als gevolg veel volk. Deze trip werd afgehaspeld in omgekeerde richting en dit is toch altijd goed opletten. Al fietsend waren er geen problemen, maar ondanks de droge wegen werd er tot drie maal toe lek gereden, mischien onoplettendheid, wie zal het zeggen? Maar als de groep groter wordt zijn de kansen op deffecten ook hoger. fvk
Nog eens een goede dag, zodat we aan de volgende trip konden beginnen. Deze keer ging het richting de Schelde en we lieten onze Carl maar doen en wat bleek, hij had een heel nieuw (prima) parcours in petto. Nu reed hij langs baantjes waar ik zelfs nog niet was geweest, maar we wisten al wel dat hij er ook iets van kent nietwaar? Op de terugweg werd de leiding terug overgedragen, daar er rekening moest gehouden worden met wegwerkzaamheden en dit is voor hem een minder goed punt. Toch was iedereen bij terugkeer goed tevreden en werd er al gepraat over de volgende daguitstap vermits er bij de vorige veel afwezig waren. fvk
Hier en daar een druppel en toch maar eens gaan kijken in Kessel met niet al teveel goesting. Maar op de vertrekplaats viel er niets meer en daarom toch maar vertrokken, met het gedacht dat we na enkele uurtjes goed nat zouden terugkeren. Maar niets was minder waar en de zon deed zelfs een poging, in Zichem werd een nieuw baantje opgereden en daar was het eerste probleem van het onweer v.d. dag ervoor. Hier moesten we over een strook van een 10tal meter door 20 à 25cm (proper) water rijden, en achter Diest op de staatsbaan lag een 10cm dikke modder op het fietspad. Enkele honderd meter verder in een klein baantje moesten we rechts omkeer maken, daar hadden ze precies een vrachtwagen uitgekapt, amai wat gaat dat in Hoegaarden worden? Uiteindelijk is alles zonder verdere problemen verlopen en het strafste van de ganse dag was "dat vanaf Berlaar de wegen terug klets nat waren" en wij onderweg altijd zon hadden gehad. fvk
Een goede groep voor onze daguitstap naar Koersel met opnieuw het geluk van de tegenwind in het vertrek wat steeds o.k. is om terug te keren. Deze rit werd wel gekenmerkt door enkele kinderziektes daar het de eerste maal was dat ze gereden werd, voor de volgende keer gaan we hier wel de scherpe kantjes afhalen, zodat we er enkele km'rs kunnen afdoen. Maar toch klopte het uitgewerkte tijdschema prima zodat we even over 16h. terug op onze eindbestemming waren met een voldaan gevoel. fvk
Een mindere dag na een lange trip en 't was er aan te merken, velen hebben na deze drukke periode met al die feestdagen (veel ritten) een rustdag genomen.
Wespelaar
Vertrekers: 31 Afstand: 103km Fietstijd: 3.40h.
Ziedaar uitgerust en ze waren van de partij, ook onze spanjaarden waren terug. Op de stopplaats 2man meer, die waren de rit van Zoutleeuw al gaan verkennen. Ook dat moet af en toe eens gebeuren om nieuwe wegen op te zoeken en het geheugen nog eens op te frissen, en nu op naar onze volgende dagtrip.
Een zomersedag met in de start een lichte tegenwind, zo werd de dagrit aangevat. Het mindere volk was te wijten aan de vele vakantiegangers maar eigenlijk een ideale groep om te fietsen en op de stopplaatsen nog redelijk snel bediend. Ons tijdschema verliep uitstekend zodat Poppel (70km) werd bereikt een 5 tal minuten vroeger dan voorzien. Na een stop van 30min. werd het tweede deel aangevat waarbij de wind (ondertussen een stevige bries) in ons voordeel stond. Hierbij werd een volledig nieuw traject gevolgd wat zeer op prijs werd gesteld. Ook op de 2de (laatste) stop zaten we een kwartiertje voor op het schema, zodat we uiteindelijk op klokslag 16h. onze zeer geslaagde fietstocht hadden beeindigd. fvk
Ondanks het schitterend weer, tocht iets minder volk maar deze maand is voor de meeste fietsers een heel drukke maand. Zodoende moet je hier of daar een keuze maken wat je wil rijden. Maar goed dat dit gebeurd, en een compacte groep is gemakkelijker fietsen. De Carl maakte er een heel andere rit van dan gewoonlijk, zodat onze maandelijkse trip naar Scherpenheuvel zeer verschillend over kwam. fvk
Veel volk, weeral enkele nieuwe gezichten en alles werd toch goed in de hand gehouden. Dit is zeer belangrijk voor de groep en onze nieuwe stopplaats is bij allen in goede smaak gevallen. Vriendelijk en het ging goed vooruit en een zeer ruime cafe. En het voornaamste het goede weer was van de partij. fvk.
Meer volk dan verwacht ondanks de matige weersvoorspelling, maar goed we wonen in België zeker? De heenrit voor onze nieuwe bestemming verliep nogal goed, af en toe een druppel maar eigenlijk niet te vermelden wel een strakke tegenwind. We stopten op ons vast tijdstip (14.15h.) na een 48km en geen 10min. later een felle regenbui dus nat huiswaarts. Ondanks natte wegen viel het voor de rest nogal mee, maar toch werd er gekozen voor de kortste weg. Met nog een kwartiertje voor de boeg kregen we daar toch nog een bui van licht hagel, zodat de pret er uiteindelijk af was. fvk
Heel wat minder volk dan dinsdag, dit hadden we niet verwacht voor onze eerste trip dit jaar naar de lekkere ijscreme. Maar goed dit is al eens ontspannender fietsen want hoe meer volk, hoe scherper de aandacht. Het enige nadeel vandaag was dat we tegen de wind in huiswaarts keerden voor het overige is alles prima verlopen. De voorspelde regenbui (hier of daar) hebben we gelukkig niet gehad en het is weer een zonnige trip geworden. fvk
Afstand: 150km -Vertrekkers: 35 -Tempo: max. 30km/h. Met een tegenwind werd de rit aangevat, maar dit zag er gunstig uit om terug te keren. Na een korte (preek) voor het vertrek werd er na een periode van stilzwijgen, nog eens op gewezen wat de bedoeling is van onze groep namelijk fietsen aan een fatsoenlijk tempo en niet trachten van elkaar pijn te doen. Dit is schijnbaar aangeslagen, want de ganse rit is uitstekend afgewerkt en wat blijkt ondanks max. 30km/h. kom je toch nog binnen met een gemiddelde van 27,7km/h. waarom zouden we dan sommige fietsers gaan pijn doen om 1km/h sneller te gaan. Met dank aan de ganse groep en zo hoor je erbij. fvk
Een groep van 26, koude wind maar wel zonnig en daar gingen ze. Of het de bedoeling was weet ik niet maar zonder al te veel gezaag over het tempo lieten we ze maar doen en dit gaat schijnbaar niet. De eerst 44km werden afgehaspeld op 1h.34min. (27,8km gemiddeld) en hier werd gezegd ja maar wind in de rug o.k. we zullen zien. Maar het tweede deel 54km ging op 1h.50min m.a.w. nog sneller met tegenwind zodat we 98km hadden op 3h.25min wat betekent dat we over het gemiddelde van 28,5km/h zaten dit tegen ons princiepe. Spijtig maar diegene die dit graag doen moeten toch eens nadenken en eventueel uitkijken naar een andere groep of liever met een beetje méér dicipline zich houden aan onze traditie. Met alle respect voor zij die graag sneller fietsen. fvk
Ondanks dat er 5 kandidaten waren, is er toch maar beslist om terug huiswaarts te keren. En al goed ook want het heeft nog fel geregend en zelfs een hagelbui kwam over de kempen. Wel spijtig voor de aanweziggen want zelfs ons nieuw aanwinst van Bonheiden was van de partij. Maar er komen nog dagen genoeg als het wel zal te doen zijn. fvk
Deze keer werd er voor onze rit naar Scherpenheuvel een heel ander traject uitgekozen, het was wel wat draaien en keren maar het kan niet altijd even gemakkelijk zijn. Zoals dit jaar dikwijls het geval toch weer een 26 deelnemers. Nu was het zeer aangenaam fietsweer en heel weinig wind, dat was de laatste tijd wel eens anders, buiten een paar enkelingen deden de meesten hun kopbeurt. Degene die dit niet doen zijn dikwijls de groot praters die als er over fietsen gepraat wordt steeds hard rijden (ja meerijden zeker) ! Maar ja ieder het zijn zeker, en ze stilletjes laten doen. fvk
De kern wodt stabiel weeral 33 starters, waarvan er 2 direct melde dat ze het hele traject niet mee af fietsten (conditie tekort of tijdig thuis moeten zijn). Dan de ongelukkige van vorige week (valpartij) de één nog veel pijn in de borststreek en de andere met een blauw achterwerk, maar ze waren er! Al vlug werden we geconfronteerd met een lekke band, wat nogal veel tijd in beslag nam, maar hoe groter de groep hoe meer kans op deffecten. Uiteindelijk verliep de rit uitstekend en is het droog en zonnig gebleven maar wel zeer fris, deze tocht zat er weer op met 105km op de teller en wel enkele klimmetjes. fvk
En nu maar hopen dat dit onze zwarte dag van 't jaar was. Met zowel in de heenrit als de terugrit een fietser die kennis maakte met de aarde. Na onze lange rit van dinsdag (maar) 18 deelnemers, dus een compacte groep, wat normaal gemakkelijker fietsen wordt. Maar plots gebeurde het een scherpe bocht naar links een onoplettendheid (te laat in de remmen) en knal de grond op, dus even bekomen en de schade opnemen (hand en elleboog) en verder. Als je dacht dat dit het was, op de terugweg weer problemen en pardoes op een paaltje gevolgd door een val. Nu was het even schrikken want bij het opstaan moest hij direct terug gaan zitten door een opkomende duizeligheid. Maar ook dit was snel voorbij en werd er zeer voorzichtig huiswaarts gekeerd, dit was het dan wel. Gelukkig bleef dit voor beide beperkt met een gebroken valhelm, dus die hebben wel degelijk hun nut. fvk.
We zijn er aan begonnen ( langere ritten) met twijfelende weersvoorspellingen en tocht 'n hoop volk (32) dat is net evenveel als verleden jaar. Voor de heenrit zat de wind gunstig en hebben we hier en daar het parcour wat gewijzigd zodat we in Baarle een 63km hadden, waar we na 2.10h. zijn toegekomen. Tijdens onze stop, plots een kleine (fijne) hagelbui van pakweg 2 à 3 min. maar dit was niet alles vanaf dan regelmatig zeer fijne misserige regen waarbij de baan niet volledig nat werd. Na een 3 kwartiertje zijn we dan maar aan de terugweg begonnen met een zeer stevige tegenwind, maar dank zij deze wind bleef de weg redelijk droog zodat er niet teveel opspattend vocht was. De terugweg verliep dus wel iets trager zodat we huiswaarts een 15 min. langer hadden gefietst en iets na 16h. met een 125km op te teller thuis zijn geraakt. fvk
Of de weergoden met ons zouden zijn was weeral af te wachten en toch stond er 30 man klaar voor onze trip naar St Amands. Met de wind voor 80% in't nadeel werd de tocht aangevat tegen ons vast ritme, want met zulke grote groep wordt het achteraan al stevig fietsen. Dus mag het tempo door de kopmannen niet worden opgevoerd. Door de variatie van het parcours werden we wel verschillende maal geconfronteerd met wegen- werken, zodat er alternatieve routes moesten worden opgezocht. Met als gevolg dat deze onbekende wegen niet altijd goed waren. Na een tocht van 98km met geen druppel regen (wel enkele vochtig stroken) zijn we tegen 16.30h terug op onze vertrekplaats beland. fvk.
Dinsdag echt een stormwind en slechts 9 vertrekkers wat te verwachten was, reeds na 15km zijn we met 2 afgehaakt wegens motregen. De overige zijn tot het meer van Keerbergen geraakt en dan ook maar terug gekeerd. Donderdag daarentegen stonden ze terug met 16 man klaar om de vaste tocht naar Scherpenheuvel aan te vatten en deze hebben ze wel tot een goed einde kunnen brengen, en nu maar hopen op een beetje goed wil van hierboven. fvk
Vertrekkers 29 , weersomstandigeheden somber en grijs bij een 8°C op de heen rit rugwind met als gevolg aankomst op onze stop om 14h. De terugrit een beetje uitgebreid, doordat er tijd over was en de beurten op kop iets ingekort tot 5 min per beurt na 90km onze eindbestemming bereikt. Het was al bij al redelijk aangenaam fietsen voor de tijd van 't jaar. fvk
Dat we in Wintham niet zouden geraken was zo goed als zeker, en toch weeral 17 vertrekkers voor deze ongunstige weersvoorspellingen. Maar reeds na 10km haakten er 3 af, nochtans had het nog niets gedaan buiten een beetje dreiging. In Mechelen Noord (industrie) kregen we onze eerste hagelbui, maar beter dat dan regen, hiervan wordt je minder nat en het duurde amper een 3tal minuten. Toch werd er reeds beslist om te Battel in den Biechtstoel onze halt te houden, en daarna via Leest de dijk van de Zenne op te gaan en huiswaarts te keren. Tussen Heffen - en de blauwe bruggen was het zover, een hagelbui en een donderslag om U tegen te zeggen vlug de dijk af en bij de koeien op stal. Hagelbollen van een dikke cm, het waren pijnlijke projectielen die op ons werden afgevuurd. Na een 10minuutjes konden we verder, wel voorzichtig over een laagje hagelbollen, en buiten dit oponthoud zijn we droog thuis geraakt met gevolg een kort ritje (65km) maar poetsen moesten we weer! fvk
Een zachte winterdag, tegen de late namiddag, regen dat waren de voorspellingen Aantal starters: 28 onze geplande stop was correct tussen 14.25h - 14.55h Plaats: Geel ten Aard - Cafe De Welkom, onze afgelegde weg was ook zeer normaal: 102km met een tempo van 30km/h zodat we op een gemiddelde van 27,6km/h uitkwamen. Er gebeurde onderweg niets speciaal en we zijn droog thuis geraakt, dus meer hoeft dat op deze periode niet te zijn. fvk
Voor onze eerste rit naar Veltem dit jaar stonden er 27 vertrekkers klaar. Een stevige tegenwind voor de heen rit is lastig maar heeft natuurlijk z'n voordeel om terug te keren. De temperatuur was frisjes maar voor deze tijd in't jaar mogen we niet klagen, wel nogal grijs en donker. Op onze trip helemaal geen problemen buiten onze vaste (pis) -stop zowat halverwege en de laatste 15km hier en daar een drup gedurende een 10tal minuten. De eindbestemming werd bereikt omstreeks 16.30h. met net geen 100km. fvk
Het wordt zowat een vast gegeven, een groep van half in de 20man (nu waren het er 26 ) dus de kern wordt redelijk stabiel. Een mistige start met een lichte oostenwind maar wel veel druk, en deze periode dergelijk briesje is niet zo plezant. Daarom werden de aflossingen verkort tot 2x 5min. er was trouwens volk genoeg. Na een uurtje fietsen was de zon er dan toch door geraakt wat wel iets aangenamer was. Goed op tijd op onze stop na 46km hebben we ons bevoorraad en 30min. later werd de terugweg aangevat met een heerlijk zonnetje en de wind in de rug, zodat we tegen 16.20h en na 96km onze thuishaven in zicht was. fvk
Hoe een mens beinvloed wordt door het klimaat. Dinsdag voor Mol Ezaart nog met 34 en Donderdag naar Scherpenheuvel 20 vertrekkers of het verschil van 10°C met een zonnetje en 1°C door een mistige dag. Toch hebben we beide dagen onze 100km grens bereikt, natuurlijk was het dinsdag veel aangenamer dan donderdag en in alle eerlijkheid deze laatste was een randgeval. Door de wind had je het gevoel dat het -5° was, en voor mij hoeft dit niet maar we bekeken het langs de positieve kant, we hadden toch weer gefietst ! fvk
Na een paar dagen slecht weer de zon er door, en 't peleton werd zeer groot, met 34 vertrekkers werd de boel op gang getrokken. Dit wordt al een hele sliert maar niets aan te doen. Er waren nu wel een 6 tal wielrennertjes bij van de Peeters dynastie die aan hun krokus verlof bezig waren en 6 meer of minder maakt een heel verschil. Met een hoge druk en een matige wind was het in sommige richtingen toch behoorlijk lastig fietsen, maar geen nood er was volk genoeg. Op de stop te heindonk werden we verrast door de vlotheid van bediening, dit heeft al eens anders geweest. Dan nog de Bosstraat en via het golvend gedeelte rond Reet terug via Lint - Vremde - Broechem huiswaarts. Zodat we toch weer over de 100km grens zaten tegen een zeer konstant tempo.
4 man op post met deze wind en die ijzige kou, nee dank U nu moest ik passen, want als zoals voorspeld daar ook nog regen bijkomt is dit niet verantwoord. Maar zoals je weet zijn er bij onze fietsers harde (?????) mannen, als ze dit maar niet met ziek worden moeten bekopen? fvk
Een donkere dag en toch héél veel volk (27) !!! Dus zouden we niet veel aan de leiding moeten fietsen, als iedereen meedoet is dit maar een beurt. Met Werchter in't zicht hadden we zeer veel geluk, er kwam een camionette achter een bocht vandaan met een veel te hoge snelheid. Daar hij ons plots zag ging deze zo op z'n rem staan, dat de auto een slipbeweging maakte en had evengoed in de groep kunnen vliegen. Gelukkig was dit niet het geval, en werd er dapper verder gefietst en nog veel over nagepraat. De rest van onze trip verliep zonder problemen en tegen de klok van 16.30h. en met een afstand van een 100km was iedereen voldaan en tevreden. fvk
Voor de start werd er al duchtig gepraat of we al of niet zouden droog blijven, en de algemene verwachting was van niet. Toch weer 15 kandidaten. de eerste drupels kwamen er al in Zoersel, maar dit was te verwaarlozen, en daarom werd er besloten om onze voorziene halt te behouden. Helemaal droog op de stop, dit was dan toch al gelukt, maar we waren geen 10min. binnen en 't was zover. Dus dit zag er niet goed uit, een mieserige regen waarschijnlijk voor de rest van de dag. Al goed dat het een 10 tal graden was zodat we tijdens het fietsen niet onderkoeld geraakten, maar vanaf Vorselaar werd het erger, nu was het harder beginnen regenen en dit voor de laatste 15km, dus verstand op nul, trappen en aan de warme douche denken. fvk
Uitstekend weer en natuurlijk een grote groep, 28 man voor een bezoek aan het suporterslokaal van Sven Nijs. Dit was mischien niet het moment nu dat hij iets minder presteerde, maar ja planning is planning. Het was terug plezierig fietsen nu de banen er nog eens goed bijlagen, want de verhouding fietsen ten opzichte van kuisen klopte niet helemaal meer. Iedereen gelukkig zelfs de mensen die aan één van hun eerste tripjes van 2008 zijn begonnen. De snelheid perfect konstant tussen 28,5km/h. en 31km/h zonder al te veel tempowisselingen, zo zal iedereen wel terug op niveau geraken. Het voornaamste is regelmatig bezig kunnen blijven! fvk
Droog blijven, dat was de boodschap! Op ons vast uur daagden er 16 kandidaten op voor onze trip naar Geel. En de voorspellingen waren droog tot 16 à 17h. dus dit was een gok waard, want als je echt niet wil nat worden, hoef je deze periode helemaal niet buiten te komen. Wel een stevige wind en zeer donker weer, en toch deed de zon af en toe een schrale poging. Tegen 14.20h. hadden we de halte bereikt en't zag er goed uit (toch al 50km zonder regen). Ook huiswaarts verliep dit uitstekend de wind iets meer in't nadeel geen spatje nat en om 16.15h. iedereen thuis, m.a.w. een geslaagde dag. fvk
Een heldere dag dus ging de rit naar Scherpenheuvel door, natuurlijk langs de kortste weg. Met 19 man vertrokken we en het leek er op of het zou gaan regenen maar dit deed het gelukkig niet. Pas aangekomen was er nog een solo toerist op komst deze geraakte niet tijdig te Kessel dus kwam hij maar alleen, zodat we met 20 renners waren. Bij het vertrek te Scherpenheuvel begon het met een zachte motregen, als dit maar niet erger werd, ook dit bleek vals alarm want na een 8 tal km'rs was het terug gedaan. Toch werd er ditmaal voor ons doen een stevig tempo op na gehouden waarschijnlijk uit schrik voor de eventuele regen. Gelukkig zat de wind volledig mee en werd er niet over geklaagd dat er iets feller gefietst werd, als dit maar geen trend wordt. fvk
Tja! De kop is er af, weeral een nieuw seizoen voor de boeg, de eerste rit van donderdag was geen succes door de voorspelde ijzel, slechts 4 vertrekkers. Maar vandaag was de echte start en degelijk weer, zelfs niet echt koud maar wel vochtig. En toch 17 vertrekkers voor onze kortere ritjes van om en bij de 70km met een zeer rustig tempo. Er zijn er schijnbaar meerdere die helemaal niet functioneren? Dit is maar goed ook want het loopt bij mij voor geen meter, de enige goede stukken zijn op dit ogenblik berg af en wind af met de hoop op beterschap. fvk