Uit het onderzoek komt Colruyt als goedkoopste supermarkt naar voren bij de eersteprijsproducten - de goedkoopste producten in het gamma. Bij de merkproducten moet de keten die eer delen met Red Market, dat vorig jaar nog uit het onderzoek geweerd werd omdat het de prijzen gemanipuleerd had tijdens de controles. Als er alleen gekeken wordt naar de huismerken, blijven Aldi en Lidl wel duidelijk het goedkoopst.

Mix van producten

In de praktijk kopen de meeste consumenten evenwel een mix van merkproducten, eersteprijsproducten en huismerken, zo zegt Test-Aankoop. Daarom stelde de consumentenorganisatie een gecombineerde rangschikking op, die wordt aangevoerd door Colruyt. Albert Heijn (gemiddeld 4 procent duurder), Red Market (5 procent), Okay (6 procent) en Carrefour Hyper (8 procent) vervolledigen de top 5. Match en Smatch bengelen onderaan die ranglijst. Gemiddeld zijn de producten daar respectievelijk 20 en 23 procent duurder dan bij Colruyt.

Onderzoekers van Test-Aankoop noteerden tussen oktober 2012 en januari 2013 in totaal 123.029 prijzen in 722 supermarkten.