Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Geldwolven
Ik hoop dat de NVA zo snel mogelijk verdwijnt in ons apenland
17-09-2016
‘Voorstel N-VA maakt postzegels duurder’
‘Voorstel N-VA maakt postzegels duurder’
NVA EEN BENDE DIEVEN VAN EERSTE KLAS
Vandaag lanceerde Peter Dedecker (N-VA) een voorstel om de post in België echt open te gooien voor nieuwe spelers. ‘Als enkel winst voorop staat, gaan mensen in niet stedelijke gebieden meer betalen voor een postzegel en zonder de garantie dat de post elke dag in de bus valt’, reageert SP.A.
Het voorstel van N-VA om de post per regio te organiseren, zal er toe leiden dat private ondernemers aan cherry picking zullen doen, vindt SP.A. ‘Ze zullen investeren in de rendabele regio’s zoals de grote steden. Mensen in de niet stedelijke gebieden gaan dus meer betalen voor een postzegel. Er zal ook geen garantie zijn dat er elke dag post in de bus valt’, zo vreest David Geerts.
‘Bovendien is het meer dan tijd om de sociale rol van de postbode te herwaarderen. Van overheidsbedrijven mogen we meer verwachten dan enkel winst maken’, aldus Geerts. ‘Waarom wordt de postbode niet ingeschakeld om vereenzaming bij ouderen op te sporen, of om meterstanden voor nutsbedrijven te noteren? Of boodschappen aan huis te leveren?’
Hinderpalen
Concreet wil Dedecker met een resolutie helpen om de Belgische postmarkt open te gooien. ‘Officieel werd onze nationale postmarkt al in 2011 geliberaliseerd. Maar de intrede van nieuwe spelers wordt tot op vandaag bemoeilijkt door allerlei regels en verplichtingen, zodat Bpost een marktaandeel heeft behouden in de brievenpost van 99 procent.’
Om tot lagere prijzen te komen, moeten heel wat hinderpalen voor nieuwkomers op de postmarkt worden weggewerkt, vindt Dedecker. ‘Het Belgische vergunningenstelsel is het strengste van de hele EU. Zoals de verplichting aan postbedrijven om elke dag elke brievenbus in het land aan te doen. Wij willen ruimte maken voor regionale aanbestedingen, per gewest of provincie of zelfs lokaal. Dat laat de komst van andere, kleinere spelers toe en zal de prijzen drukken’, aldus Dedecker.
Rijbewijs, helm en nummerplaat verplicht voor snelle elektrische fietsen
Rijbewijs, helm en nummerplaat verplicht voor snelle elektrische fietsen
HET MOET WEER
GELD KOSTEN
DIEVEN ZIJN HET
Elektrische fietsen die sneller dan 25 km/u. rijden, zijn geen fietsen maar bromfietsen. Daarom zijn er nieuwe specifieke regels opgenomen in de Wegcode. Vanaf 1 oktober is een rijbewijs en een helm verplicht en moeten de fietsen ook een nummerplaat hebben.
Speed pedelecs, elektrische fietsen met trapondersteuning tot 45 km/u. halen, krijgen andere regels dan de elektrische fiets die maximum 25 km/u. haalt. Voor die laatste categorie gelden dezelfde regels als voor gewone fietsen.
Voor snelle elektrische fietsen gelden vanaf 1 oktober dezelfde regels als voor bromfietsen. Fietsen die sneller kunnen dan 45 km/u. worden beschouwd als motorfiets.
Hoeveel eigenaars van elektrische fietsen onder de nieuwe regels vallen, is niet duidelijk. Omdat er nu geen registratieplicht is. Maar volgende regels gelden vanaf 1 oktober voor elektrische fietsen die sneller dan 25 km/u. kunnen halen:
Helm verplicht
Bestuurders en passagiers van een speed pedelec moeten een helm dragen. Dat hoeft geen bromfietshelm te zijn maar mag een fietshelm zijn, op voorwaarde dat die bescherming biedt aan de slapen en het achterhoofd.
Nummerplaat
Speed pedelecs moeten ook worden uitgerust met een nummerplaat die begint met de letter ‘P’. Ze zijn 10x12 centimeter
Verzekering
Bij een gemotoriseerde fiets of speed pedelec is een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid verplicht indien de motor autonoom kan werken zonder trappen. Bij een fiets met elektrische hulpmotor is deze verzekering niet verplicht, maar een familiale verzekering wordt sterk aanbevolen.
Plaats op de weg
Aangezien speed pedelecs worden beschouwd als bromfietsen, zijn hier dezelfde regels van toepassing. Dit betekent onder meer dat er op het fietspad wordt gereden op plaatsen waar de snelheid beperkt is tot 50km/u of minder op voorwaarde dat de andere weggebruikers die zich op het fietspad bevinden niet in gevaar worden gebracht. Geldt een hogere snelheidsbeperking dan mogen bestuurders van speed pedelecs op het fietspad rijden wanneer het aanwezig en bruikbaar is.
Rijbewijs
Bestuurders van een speed pedelec moeten beschikken over een rijbewijs. De regering voegt speed pedelecs toe in het KB van de categorie bromfiets. Dat betekenet dat men enkel een theoretische proef moet afleggen
MR is voorstander van nationale eenheid maar niet tegen eender welke prijs
MR is voorstander van nationale eenheid maar niet tegen eender welke prijs
Rot op lul
Premier Michel staat inzake veiligheid open "voor elk bijkomend beargumenteerd voorstel dat voorgelegd wordt door de ministers van Justiite en Binnenlandse Zaken met respect voor de rechtsstaat." Aanhoudingen moeten getoetst worden aan een rechterlijke controle. Dat zei hij tijdens een partijdag van de MR in Ottignies.
Veiligheid blijft een prioriteit op de federale beleidsagenda. "De regering keurde al een noodplan met dertig maatregelen goed dat zijn vruchten afwerpt, " zei de premier. Inzake de uitbreiding van de aanhoudingstermijn tot 72 uren voor terroristische daden vroeg hij (nvdr: het parlement) om de daad bij het woord te voegen.
Michel overliep voor de MR-militanten de hervormingen die zijn regering in gang heeft gezet. Halfweg de legislatuur hebben die geleid tot de oprichting van 90.000 ondernemingen en de creatie van 70.000 banen. Hij herhaalde zijn oproep voor een strategisch investeringspact. Alvast de Waalse minister-president Magnette heeft daar oren naar, zo liet de PS-voorman zaterdag verstaan in de krant l'Echo.
MR-voorzitter Olivier Chastel riep de Waalse regering op tot meer ambitie op verschillende domeinen om de werkgelegenheidsgraad in Wallonië op het niveau van Vlaanderen te krijgen. Hij ging ook in op de aangekondigde hervorming van de vennootschapsbelasting. Die moet gebeuren aan de hand van een "precieze berekening van de benodigde middelen en met een duidelijke doelstelling".
video Met om 14 uur 29,6 graden Celsius op de thermometer beleven we nu al de warmste 13 september sinds het begin van de waarnemingen in 1901. Het vorige dagrecord was 28,9 graden Celsius in 1947. Dat zegt meteoroloog David Dehenauw van het KMI. Omdat de officiële maximumtemperatuur in Ukkel nog niet bereikt is, wordt het record de komende uren nog scherper gesteld.
Vandaag wordt ook de meest laattijdige dag op het jaar ooit met meer dan 30 graden. Dat was voorlopig 12 september 1919 met 30,6 graden. Maar die titel zal maar tijdelijk zijn, want morgen/woensdag gaat 14 september al opnieuw met die eer lopen.
Morgen zal het dagrecord ook sneuvelen. Dat staat op 28,3 graden Celsius en dateert van 1964
Tommelein waarschuwt: ‘Eerst besparen, dan investeren’
Tommelein waarschuwt: ‘Eerst besparen, dan investeren’
Tommelein jullie zijn de grootste dieven van ons land
‘Voor we investeren moeten eerst de afgesproken besparingen gerealiseerd worden. Er is afgesproken dat dit jaar 150 miljoen euro wordt bespaard, maar niet iedereen heeft zich aan die afspraak gehouden.’ Dat zegt Vlaams minister van Begroting Bart Tommelein aan de vooravond van de Vlaamse begrotingsbesprekingen.
Tommelein wijst er in interviews met Het Laatste Nieuws en De Tijd op dat een aantal ministers hun afgesproken besparingen nog niet gerealiseerd hebben. ‘Volgend jaar moeten efficiëntie-oefeningen in onderwijs, welzijn, kinderbijslag, onderzoek en ambtenarij 150 miljoen opleveren’, aldus Tommelein, die stelt dat ‘er hier en daar nog een extra duwtje nodig is’.
Oosterweel
Volgens Tommelein zal de begroting 2017 in evenwicht zijn, exclusief de investeringen voor Oosterweel. ‘Europa verplicht ons om de investering in de Oosterweelverbinding op te nemen in de begroting zodra de werken van start gaan. Dat betekent dat ik de volledige kostprijs van de Oosterweelverbinding - 3,5 miljard euro - de komende jaren in de begroting moet inschrijven. Maar dat is 10 procent van mijn totale begroting’, stelt de Open Vld’er.
Problemen met de federale regering verwacht hij niet, verwijzend naar de oproep van premier Charles Michel voor een investeringspact met de regio’s. ‘Als men het ernstig meent dat we moeten investeren, dan moeten de Europese regels worden aangepast.’
Geens wil rijbewijs standaard voor zes uur laten intrekken
Geens wil rijbewijs standaard voor zes uur laten intrekken
Minister van Justitie Koen Geens heeft een ontwerp klaar die de verkeerswetgeving op enkele belangrijke punten wijzigt. Zo wil hij het rijbewijs standaard voor zes uur laten intrekken, in plaats van voor twee of drie uur. Volgende maand al wordt de nieuwe kruispuntbank Mercurius getest waarmee agenten gemakkelijker chauffeurs kunnen ontmaskeren die ondanks een rijverbod toch nog achter het stuur plaatsnemen.
Geens wil maatregelen nemen om bestuurders die de wegcode niet respecteren zwaarder te straffen, kondigt hij woensdag aan. Het rijbewijs zal langer ingetrokken worden en voor recidive komt er een “duidelijkere aanpak”. Om te kunnen spreken over een recidive zal de rechter zich niet meer op de inhoud en de aard van de vorige vonnissen moeten baseren, maar op het aantal vonnissen van de beklaagde. Tegelijk bekijkt Geens hoe hij vluchtmisdrijf zwaarder kan bestraffen.
De reeds aangekondigde kruispuntbank Mercurius zal in oktober worden getest. Daarin zullen onder meer het aantal schorsingen staan of veroordelingen die een bestuurder op zijn naam heeft staan, welk soort rijbewijs hij of zij bezit... “Agenten kunnen binnenkort de kruispuntbank aanwenden om bestuurders te detecteren die, ondanks een rijverbod, onze wegen onveilig maken”, legt Geens uit. Een bijkomend voordeel is dat bijvoorbeeld bij een schorsing het rijbewijs niet meer moet worden afgegeven aan de griffie. Het volstaat dat de schorsing wordt opgenomen in Mercurius.
Met zijn hervorming van de verkeerswetgeving wil Geens ook mensen stimuleren die na een misstap hun best doen om opnieuw op het recht pad te komen. “Wanneer iemand met een alcoholverslaving kan bewijzen dat de nodige behandeling zijn verslaving verholpen heeft, moet die persoon sneller de kans krijgen om terug in het verkeer te komen. Zo vermijdt men dat de nodige rijervaring verleerd wordt”, zegt Geens.
Tot slot wil de minister het budget voor de speekseltesten verhogen.
Ongelooflijk maar waar: vrouw bevalt drie jaar op rij op zelfde dag
Ongelooflijk maar waar: vrouw bevalt drie jaar op rij op zelfde dag
De drie kinderen van Lauren delen dezelfde verjaardag, ook al werden niet tegelijkertijd geboren. De vrouw slaagde erin om al drie jaar op rij op dezelfde dag te bevallen. Of het om een record gaat is nog niet zeker, maar opmerkelijk is het zonder twijfel.
Het nummer drie lijkt wel bijna een motief te zijn in het leven van Lauren en Seth Dickinson. De twee trouwden in 2013, na een verloving van drie dagen. Op dat moment waren ze ook drie maanden samen. Nu bevalt Lauren al voor het derde jaar op rij van een kind, en dat op exact dezelfde dag als de twee keer daarvoor.
“Ik kan niet geloven dat het weer hetzelfde is”, zei Lauren na de geboorte. De 23-jarige moeder zegt dat alle drie de geboortes natuurlijk verliepen en dat ze nu eigenlijk uitgerekend was voor vier september. Maar de kleine Henry werd drie dagen te vroeg geboren, waardoor ook hij een verjaardag deelt met zijn broer en zus.
Volgend jaar wil Lauren voor het eerst een echt verjaardagsfeest kunnen geven voor haar kinderen. De voorbije jaren was dat niet echt mogelijk omdat ze telkens lag te bevallen. “Ik denk dat wel voor hun verjaardag wel een groot feest kunnen geven. Als ze samen kunnen delen, kunnen we ook een grote verjaardagstaart maken.”
Papa Seth geeft nog mee dat hun twee andere kinderen zich heel flink gedragen. “Daarom hebben we ook niet het gezond verstand gehad om ermee te stoppen”, lacht hij. Hoewel ze toegeven dat ze nu hun handen wel vol zullen hebben aan hun kinderen, wil Lauren er toch nog meer. “Maar ik denk dat we onszelf eerst een kleine pauze moeten gunnen om onze kinderen te zien opgroeien voor een paar jaar, en dan zien we wel.”
Crombez geeft Hasseltse sjerp aan CD&V in ruil voor machtsdeelname 2018 Exit Hilde Claes (sp.a), Nadja Vananroye (CD&V) volgt haar op
Crombez geeft Hasseltse sjerp aan CD&V in ruil voor machtsdeelname 2018
Exit Hilde Claes (sp.a), Nadja Vananroye (CD&V) volgt haar op
Hasselts burgemeester Hilde Claes (sp.a) is dan toch moeten opstappen. Haar partijvoorzitter John Crombez geeft de sjerp af aan CD&V in ruil voor machtsdeelname na 2018. Nadja Vananroye volgt Claes op.
Na een politieke soap van twee volledige dagen is de knoop doorgehakt: Nadja Vananroye, de CD&V-schepen van Welzijn en Gezin, wordt de nieuwe burgemeester van Hasselt. De 43-jarige trekt aan het langste eind. "Ik wil niet dat Hasselt in een onbestuurbaarheid terechtkomt. Daarom heb ik de vraag van de partij om het roer in handen te nemen, aanvaard", reageert Vananroye in een persmededeling. Vanochtend geeft ze een persconferentie.
De oppositie reageert vernietigend. Steven Vandeput (N-VA): "CD&V en sp.a zetten met de benoeming van Vananroye en het daaraan gekoppeld voorakkoord hun politieke spelletjes in Hasselt gewoon voort. Als wat de media schrijven waar is, is dat degoutant."
Aanleiding voor het vertrek van Hilde Claes is de kritiek die ze vanuit de eigen rangen krijgt omdat ze stedelijke aanplakborden gebruikt om haar bal te promoten. Ze lijkt ook een reclamecontract te hebben toegewezen aan een bevriend kantoor.
Minst slechte optie
De onderliggende reden is dat Claes al jaren te autoritair handelt als burgemeester. In de kringen rond lokaal sp.a-voorzitter Rob Beenders en schepen Valerie Del Re zijn ze haar al langer beu. Een crisisvergadering woensdagavond met nationaal partijvoorzitter Crombez draait op niets uit. Na alweer urenlange vergaderingen gisteren kan een beslissing niet meer uitblijven. Beenders en Del Re willen meteen af van Claes. Crombez kan niet anders dan volgen.
Met Claes naar de kiezer trekken bij de lokale verkiezingen over twee jaar lijkt een garantie op een nederlaag. En erger: sp.a zal bijna zeker van de macht verdreven worden door een centrumrechtse alliantie van CD&V, N-VA en mogelijk Open Vld.
Een bijkomend probleem, met nationale gevolgen, is de verzuurde relatie met kartelpartner Groen. Heel wat socialisten, onder wie Crombez, hopen tijdens de volgende gemeenteraadsverkiezingen een links front te kunnen vormen. Maar de groenen daarvan overtuigen wordt lastig nu de bestaande 'voorbeeldkartels' op apegapen liggen. In Hasselt is de kans op een doorstart van het rood-groene kartel onder Claes onbestaande. In Gent is het vertrouwen in Termont ook laag
Minister van Justitie Koen Geens (CD&V) heeft een wetsontwerp klaar om met behulp van een nieuwe kruispuntbank misdrijven zwaarder te bestraffen. Geens wil ook dat recidivisten beter opgevolgd worden.
Op (zware) verkeersovertredingen zoals vluchtmisdrijf staat de laatste jaren hooguit enkele maanden cel. De straffen kunnen verhogen bij recidive of wanneer er slachtoffers zijn, maar dat voorkomt niet dat veel politierechters gefrustreerd zijn door de gebrekkige strafuitvoering in verkeerszaken.
Koen Geens - die al langer werkt aan belangrijke wijzigingen - heeft nu een wetsvoorstel klaar dat die frustraties moet doen afnemen. Zo wordt er in oktober een nieuwe kruispuntbank Mercurius getest die gegevens van verschillende databanken omvat. Hierin staat het aantal schorsingen of veroordelingen die een bestuurder op zijn naam heeft staan, welk soort rijbewijs hij of zij bezit, etc. Agenten kunnen door die kruispuntbank bestuurders detecteren die, ondanks een rijverbod, de wegen onveilig maken.
Recidivisten
Een andere aanpassing is de duidelijkere aanpak voor recivide. De rechter kan zich in de toekomst baseren op het aantal vonnissen van de beklaagden, en dus niet meer op de inhoud en de aard van de vorige vonnis, om te spreken over een recidive. De minister van Justitie bekijkt ook hoe hij vluchtmisdrijf zwaarder kan bestraffen.
En er is meer. In de toekomst wordt het rijbewijs standaard zes uur ingetrokken en dus niet langer voor twee of drie uur. De termijn kan nadien nog steeds verlengd worden.
De Minister wil ook het budget voor de speekseltesten beduidend verhogen. In 2015 werd er al 175.000 euro voorzien voor speekseltesten. Dit jaar wordt 180.000 euro gereserveerd en voor 2017 werd een budget van zelfs 432.000 euro aangevraagd. Uit politiestatistieken blijkt namelijk dat er steeds meer inbreuken ‘sturen onder invloed van drugs’ worden vastgesteld.
Stimuleren
Ten slotte wil minister Geens ook bestuurders die, na een rijverbod omwille van medische of psychologische reden, initiatief tonen om hun rijbewijs te halen, te stimuleren. Momenteel moeten ze hiervoor twee jaar wachten maar met deze aanpassing zou dat herleid kunnen worden tot zes maanden.
Broer Bart De Wever waarschuwt: "Vlaams-nationalisten willen vandaag wetten maken waarvan hun grootouders het slachtoffer zijn geweest"
Er zijn toch nog verstandige mensen in de familie van BDW, heb die Bruno al verschillende malen horen praten en die stelt als mens heel wat meer voor dan zijn arrogante broer, het feit dat Bruno dit zegt, wil zeggen dat hij het noodzakelijk vindt en weet tot wat zijn broer in staat is. Trouwnes BDW heeft zijn partij niet meer in de hand, het rommelt er enorm, nog een kwestie van tijd voor ze mekaar gaan afmaken daar, niet moeilijk met zo'n extreme ideeën, populisme blijft niet duren
Niemand weet, op dit moment, wat hij voorstelt, niemand maar toch wordt het al met de grond gelijk gemaakt. Wie zei ook al weer dat je het vel van de beer pas kan verkopen als hij geschoten is ? Er ligt nog niks op tafel, wat kan je dan van tafel vegen ? Juist, het stof.
Dat zijn nu eens nagels met koppen van iemand die men langs de populistische NVA zijde toch niet kan negeren. De broer van de grote leider zelf. Blijkbaar oneindig veel verstandiger dan zijn megalomane broer uit de schoon verdiep. Zou Bart De Wever teveel naar Erdogan gekeken hebben en geilt hij op een dergelijk optreden ?
Bruno De Wever, historicus en de oudste broer van Bart De Wever, waarschuwt voor de Patriot Act die de N-VA wil doorduwen in ons land. "Vlaams-nationalisten willen vandaag wetten maken waarvan hun grootouders het slachtoffer zijn geweest", zo waarschuwt hij in een interview met Humo.
Deze zomer opperde Bart De Wever de idee voor een Belgische Patriot Act, een reeks antiterreurmaatregelen. De Antwerpse burgervader wil onder andere dat burgemeesters, politie en staatsveiligheid makkelijker informatie kunnen inwinnen en preventief kunnen optreden. Eén van de prioriteiten blijkt de mogelijkheid om een noodtoestand te kunnen invoeren. Ons land werkt vandaag met vier terreurniveaus, maar een noodtoestand, zoals in Frankrijk na de aanslagen is ingevoerd en waarbij de wetgeving tijdelijk niet meer van toepassing is, staat niet ingeschreven in de Belgische grondwet.
De N-VA wil voorts ook potentieel gevaarlijke personen kunnen opsluiten, zonder dat die door het gerecht worden verdacht. Socioloog Luc Huyse trok in dat verband de parallel met de bijzondere besluitwet van september 1945. Mensen die niets gedaan hadden, maar wel gesympathiseerd hadden met de Duitsers werden toen zonder gerechtelijke tussenkomst opgesloten. Verder verloren ze hun job en burgerrechten
Levenslange rancune
Volgens Bruno De Wever gaat de vergelijking met de bijzondere besluitwet perfect op. "Wat Huyse zegt, dat de N-VA nu in wezen dezelfde maatregelen voorstelt die destijds de levenslange rancune van vele Vlamingen tegen de Belgische staat hebben veroorzaakt, is juist. Men stelt vandaag voor waar men ooit zelf slachtoffer van is geweest", zegt de historicus in Humo.
Kritiek
CD&V en Open Vld toonden zich recent nog koele minnaars van het voorstel voor een Belgische Patriot Act en de mogelijke invoering van een noodtoestand. Ook premier Charles Michel uitte kritiek.
Bart De Wever zelf riep op te wachten tot de voorstellen op tafel liggen. "Die worden juridisch uitgewerkt, daarna denk ik dat we binnen de meerderheid de discussie kunnen opstarten", zei De Wever. Het N-VA-kopstuk blijft ervan overtuigd dat er een kader moet komen voor een noodtoestand. "Elk land in Europa dat ik ken, heeft een wettelijk kader voor de noodtoestand. Frankrijk, Duitsland, Nederland hebben zo'n kader. Het lijkt me niet onlogisch dat wij dat ook zouden aannemen", verdedigde De Wever vorige week nog het voorstel
Het Franse parket vindt dat ex-president Nicolas Sarkozy moet terechtstaan voor illegale campagnefinanciering. Dat meldt een juridische bron.
De affaire-Bygmalion achtervolgt Sarkozy’s partij Les Républicains – de oude UMP – nu al geruime tijd. Ze draait rond een systeem van valse facturen waarmee de conservatieve partij het wettelijke plafond voor verkiezingsuitgaven probeerde te omzeilen.
Bygmalion is het communicatiebedrijf dat in 2012 Sarkozy’s campagnemeetings organiseerde. Via de valse facturen werd voor de campagne dubbel zoveel uitgegeven als wettelijk toegestaan.
Het parket wil dat alle veertien betrokkenen in de zogenoemde zaak-Bygmalion voor de rechter komen, onder wie dus Sarkozy zelf. Hij wordt verdacht van illegale financiering, in het bijzonder door het wettelijk plafond te hebben overschreden en dat te hebben weggemoffeld.
Verwacht wordt dat, nu het parket zijn advies heeft gegeven, de onderzoeksrechter over een maand zal beslissen of er een proces komt. De beslissing zou slechts enkele weken voor de presidentiële voorverkiezingen van Les Républicains vallen, waaraan Sarkozy deelneemt.
Indien Sarkozy in mei tot president wordt verkozen en naar de rechtbank is verwezen, zal de berechting pas gebeuren na het einde van zijn mandaat in 2022 dus, aldus Europe-1.
Laat thuis van het werk, na de file nog snel naar de winkel, thuis eerst nog wat e-mails beantwoorden, en dan pas aan tafel. We eten 's avonds steeds later, en dat is niet gezond. Onderzoek heeft uitgewezen dat een laat diner de kans op een hartaanval aanzienlijk verhoogt.
De resultaten van het onderzoek werden voorgesteld op een Europees Congres van Cardiologen in Rome en zijn duidelijk: het tijdstip waarop je eet is voor je gezondheid bijna even belangrijk als wat er op je bord ligt.
Minder dan twee uur na je laatste maaltijd gaan slapen, zorgt er niet alleen voor dat je veel onrustiger slaapt, maar blijkt nu ook gevaarlijk te zijn. Cardiologen bestudeerden meer dan 700 mannen en vrouwen. Bij bijna een kwart van de mensen die minder dan twee uur na het avondeten naar bed gingen, zakte de bloeddruk niet voldoende. Laat eten zorgt er dus voor dat je bloeddruk 's nachts niet daalt, waardoor het risico op een hartaanval aanzienlijk toeneemt. Het zou zelfs gevaarlijker zijn dan te veel maaltijden met te veel zout.
"Het is belangrijk dat je vroeg genoeg eet, liefst voor 19u, zodat je lichaam nog de tijd krijgt om voor het slapengaan te verteren", was de conclusie op het cardiologencongres.
Vanvond dus iets vroeger aan tafel, en iets vroeger stoppen met werken...
Bourgeois botst met voorzitter Vlaams Belang aan start Gordel
Bourgeois botst met voorzitter Vlaams Belang aan start Gordel
De NVA is veel erger dan de volksunie met zijn colaborateurs ooit was. Maar boontje krijgt zijn loontje. Het NVA zal net zoals de volksunie na een tijd verdwijnen. Jammer genoeg zitten we dan weer opgescheept met een staatschuld die door hen weer fel opgelopen is. Ook de wetten die deze NVA er nu doordrukt zullen ons nog jaren achtervolgen.
Afscheid is een deur naar de toekomst. Denk er aan bij de volgende verkiezingen.
Het stinkt bij de NVA niet anders verwacht.
Bourgeois kan nie sturen en nie besturen.
Politiek Vlaams minister-president Geert Bourgeois roept zijn partijgenoten op om "niet publiek met elkaar in de clinch te gaan". Een publieke discussie zoals over het boerkiniverbod is volgens hem niet goed. Maar dat de N-VA een partij met openlijke ruzies is geworden, is volgens Bourgeois een brug te ver. "De N-VA is in vergelijking met de Volksunie een vriendenclub", zei Bourgeois in De Ochtend op Radio 1.
Gisteren besliste de N-VA-top om het algemeen boerkiniverbod te begraven. Maar de manier waarop eigen partijleden daarover de voorbije weken in de media van mening verschilden, is volgens Bourgeois te betreuren. "Het is nooit goed als je publiek in discussie gaat." Volgens Bourgeois moet een partij kunnen debatteren, maar dan gebeurt dat best intern. Openlijk met elkaar in de clinch gaan, is te mijden. "Dat is niet de stijl van N-VA."
Alle Europese landen zullen een kilometerheffing moeten invoeren. De Europese Commissie wil zo de uitstoot van schadelijke gassen doen afnemen.
Dat staat in een strategisch document dat de Europese Commissie deze zomer aan het Europees Parlement heeft overgemaakt. ‘Een dergelijke belasting strookt beter met het beginsel dat de vervuiler of de gebruiker betaalt’, zo staat er letterlijk in het rapport.
Het plan voor het terugdringen van de uitstoot van het verkeer omvat meer dan alleen het rekeningrijden, maar het is wel de meest opmerkelijke passage. Het gaat wel nog niet om een definitief uitgewerkte maatregel. Een dergelijk document van de Commissie dient om het debat op gang te brengen, maar geeft wel al aan wat de Commissie zelf voor ogen heeft.
Er zijn al langer richtlijnen voor het vrachtwagenvervoer, maar nu is er sprake van uitbreiding naar bussen, bestelwagens en ook personenwagens. Ook die zouden dus ‘per daadwerkelijk gereden kilometer’ belasting moeten betalen. De heffing moet er komen naast de bestaande belastingen op brandstof.
De maatregel ligt erg gevoelig. In landen als Nederland is er felle weerstand tegen het rekeningrijden. De Commissie wil de weerstand alvast deels counteren door te streven naar eengemaakte systemen, die overal in Europa werken, en zo de kosten drukken.
België
In België is de kilometerheffing lang taboe geweest, maar het staat ondertussen wel op de politieke agenda. Zowel Vlaams minister-president Geert Bourgeois, minister van mobiliteit Ben Weyts en minister van Klimaat Joke Schauvlieghe nemen het op voor het rekeningrijden. Ook de oppositie zit op die lijn.
Belfius klokt af op kwart miljard winst in eerste halfjaar
Belfius klokt af op kwart miljard winst in eerste halfjaar
Belfius kan over de eerste zes maanden van 2016 onder de streep 249 miljoen euro winst presenteren. Dat is evenwel minder dan de 272 miljoen euro twaalf maanden eerder. Maar de bank in overheidshanden wijst op de aanhoudende stijging van de onderliggende winst.
De bank-verzekeraar is tevreden met de winst. Uit de commerciële activiteiten is er 312 miljoen euro nettowinst tegenover 330 miljoen euro een jaar geleden. Daar komt een negatieve impact van 63 miljoen euro bij uit het Dexia-verleden (-58 miljoen een jaar eerder), zo bleek woensdag bij de voorstelling van de cijfers.
De winst uit de commerciële activiteiten is voor de bank een ‘bevestiging van de duurzame winstgevendheid van Belfius, en dit zelfs in het huidige, uitdagende economische klimaat en na aftrek van de totale banktaksen betaald voor het volledige jaar’. Bij de bank was er 180 miljoen euro winst, bij de verzekeringstak 132 miljoen.
131.000 nieuwe klanten
In de eerste jaarhelft kende de bank 6,6 miljard euro aan nieuwe langetermijfinancieringen toe (+4 procent). Hiervan ging 2,9 miljard naar de retailklanten, hoofdzakelijk via hypothecaire kredieten. De productie van nieuwe woonkredieten (exclusief herfinancieringen) ging 17 procent hoger naar 2,2 miljard euro.
Voorts is er sprake van 131.000 nieuwe actieve klanten (+19 procent).
De bank bevestigt ook dat ze dit jaar een interimdividend (boekjaar 2016) van 75 miljoen euro zal betalen aan de staat, de enige aandeelhouder. De ECB en de Nationale Bank moeten hiervoor nog formeel het licht op groen zetten
Slapende arts laat patiënten wachten op spoedafdeling in Sint-Niklaas
Slapende arts laat patiënten wachten op spoedafdeling in Sint-Niklaas
Het AZ Nikolaas in Sint-Niklaas voert een onderzoek naar een spoedarts die tijdens haar dienst patiënten zou laten wachten hebben terwijl ze een dutje deed. Dat meldt de Oost-Vlaamse regionale zender TV Oost.
De arts sliep terwijl er verschillende mensen zaten te wachten in de wachtzaal, meldt TV Oost. ‘Eén van de wachtende patiënten kon zelfs een foto van haar nemen terwijl de dokter onderuit gezakt op haar bureaustoel zit. De bal kwam aan het rollen toen de foto gepubliceerd werd op Facebook. De vrouw was zaterdag op de spoeddiensten omdat haar vriend betrokken raakte bij een verkeersongeval.’
Het ziekenhuis betreurt het incident maar stelt dat de patiënt de eerste zorgen heeft gekregen. Vorig jaar waren er 63 klachten op 40.000 patiënten, zegt het AZ Nikolaas. ‘Elke klacht wordt au sérieux genomen. Het is een jammer geval. We betreuren dat het zo is moeten lopen, maar ze heeft de eerste zorgen gehad.’
‘We horen een pessimistische visie. Van rechts én links’
‘We horen een pessimistische visie. Van rechts én links’
‘Het is tijd voor nieuwe hoop.’ Dat is de boodschap van Groen-voorzitster Meyrem Almaci op het Zomerweekend van de partij, waarop het politieke jaar afgetrapt wordt. 'Want tegenover de haat en de angst zetten wij menselijkheid en verbondenheid.'
‘We staan voor een fundamenteel jaar over wie we zijn en hoe onze samenleving er uit ziet’, zei Almaci op het 19de Groen-weekend in Nieuwpoort. ‘Wat we de laatste tijd van veel politici horen, van rechts én links, is een pessimistische visie. Het is tijd voor nieuwe hoop. Gaan we de verdelende, grove praat achterna of willen we een samenleving met meer menselijkheid en verbondenheid?’
Almaci benadrukte dat de partij niet zal meeheulen met rechts. ‘Groen zal nooit de weg opgaan van diegenen die angst gebruiken om mensen te verlammen. Groen zal nooit in de val trappen om de vrijheden waar we zo fel voor gevochten hebben op te offeren. We benoemen, zonder te veralgemenen. We verwoorden, zonder op te hitsen. We zoeken naar oplossingen, zonder te verdelen. Groen verbloemt niets, Groen verzoent’, besloot Almaci in haar speech.
Van de 23 miljoen euro aan boetes voor zwartrijden bij het spoor vorig jaar werd amper 3 miljoen euro betaald. Dat schrijft De Zondag, op basis van cijfers die Vlaams Belang-parlementslid Barbara Pas verkreeg van minister van Mobiliteit François Bellot.
Van de 334.134 geïdentificeerde zwartrijders die vorig jaar een boete kregen van de NMBS, werden er slechts 73.187 betaald. Bijna vier op vijf zwartrijders betaalt zijn boete niet.
Vlaams Belang heeft het over straffeloosheid. "Een logisch gevolg van deze straffeloosheid is het hoge aantal recidivisten. Maar liefst 8.260 zwartrijders die vorig jaar werden beboet, zijn mensen die in het verleden al meer dan vijf keer betrapt werden", aldus Pas. Vlaams Belang wijst naar de inningsmethode. Zwartrijden wordt door Justitie niet als prioriteit gezien.
Donald Trump heeft beloofd dat hij vanaf de eerste dag van zijn eventuele presidentschap in januari 2017 zal starten met het uitwijzen van honderdduizenden criminelen zonder papieren.
"De eerste dag zal ik meteen starten met het deporteren van de criminele illegale immigranten in dit land, in het bijzonder de honderdduizenden die onder de regering-Obama-Clinton werden vrijgelaten", zei hij tijdens een rally in de staat Iowa.
De Republikeinse presidentskandidaat wil de decreten van president Obama ongedaan maken, waardoor enkele honderdduizenden mensen tijdelijk geregulariseerd werden. Daarnaast beloofde hij de grenspolitie "eindelijk het werk te laten doen waarvoor ze zijn aangeworven". "Een stem voor Trump is een stem voor de rechtsstaat, een stem voor Clinton is een stem voor open grenzen", zei hij
Zwarte kiezers De Republikein richtte zich ook opnieuw tot de zwarte kiezers. Hij sprak over de armoede binnen de zwarte gemeenschap, en kwam terug op de dood van een jonge moeder in Chicago door een verdwaalde kogel. "Wat hebben jullie te verliezen?", vroeg Trump, die na de dood van de vrouw al tweette dat de zwarten in Amerika voor hem zullen stemmen.
Volgens Trump kan alleen een nieuwe economische politiek en een verandering in leiderschap de problemen die de zwarte buurten teisteren oplossen. Het uitwijzen van illegalen moet ook het probleem van de werkloosheid aanpakken. "Elke keer dat een zwarte burger, of een andere burger, zijn baan verliest door een illegale immigrant, worden de rechten van de Amerikaanse burger volledig geschonden", zei Donald Trump.