xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Parachute sprong op zee.
We hadden weinig problemen wat betreft een sprong op zee.
In de jaren zestig werden de vliegtuigen ( C119 ) bijgenaamd de Fying Box Car gebruikt voor dropping. We gebruikten voor de sprong op zee de oude Engelse parachute Type X. Wat was nu het verschil tussen een normale sprong te land en een sprong op zee.
Te land :
a) hoogte 350 a 400 meter.
b) Parachute T.A.P. (frans).
c) Oefenkledij met helm.
d) Het naar de deur gaan van het vliegtuig gebeurde volgens een bepaalde procedure. Men roept (HUP , HUP , HUP) en stap voor stap nadert men de deur.
e) Bij het naderen van de grond blijft men in het harnas in Para houding.
Op zee :
a) hoogte idem
b) Parachute type X (Engels).
c) Duikerspak + uitrusting.
d) Idem , maar men roept (KWAK , KWAK , KWAK) grapje voor de Frogmen.
e) Na het openen van de valscherm moet men uit het harnas komen en blijft men nog met één arm aan het harnas hangen. Op ongeveer 2 meter hoogte boven het water oppervlak verlat men het harnas zodanig dat de parachute je niet kan meesleuren onder water.
Bij het springen in de Noordzee en in de nabijheid van de kust moet men rekening houden met de zandbanken.. Wanneer je van op 2 meter hoogte in een geringe diepte terecht komt is dat niet ideaal.
Foto : Landing in zee.
Gerard
|