Bloemen lijken fraaie cadeaus. Maar wist je dat vele bloemen in milieu- en mensonvriendelijke omstandigheden worden geproduceerd?
Velt startte samen met enkele andere organisaties de Blije Bloemencampagne op om te tonen dat het ook anders kan, om jou als consument de kans te geven te kiezen voor Blije Bloemen. In een informatieve brochure lees je welke milieu- en sociale belasting de bloementeelt met zich meedraagt. We geven ook duurzame tips: welke labels en garanties zijn er voor 'eerlijke' bloementeelt en wat kan jij als consument doen? Download de brochure op www.blijebloemen.be. Deze website houdt je ook op de hoogte van alle acties en activiteiten rond Blije Bloemen.
De campagne
De campagne Blije Bloemen is een samenwerking tussen Netwerk Bewust Verbruiken, FIAN, Velt en Max Havelaar. Ze wil het Vlaamse publiek bewust maken over hoe bloemen mensenrechten en milieu schaden. Hiervoor krijgen de organisaties de steun van de Vlaamse Regering.
De Blije Bloemen campagne startte op 14 februari met een uitdeelactie van gratis rozen met Max Havelaar keurmerk, het label voor eerlijke handel. In de volgende twee jaar zullen lokale groepen verspreid over Vlaanderen ludieke actiemomenten en infoavonden organiseren. We streven naar een breed platform van ngo's, organisaties en (lokale) besturen die de campagne mee verspreiden en vorm geven. Er zal eveneens een educatief pakket voor secundaire scholen worden gemaakt. De campagne betrekt de bloemensector in Vlaanderen, zodat op termijn het aanbod Blije Bloemen vergroot.
Hoog energieverbruik
Landen in het Zuiden zoals Ecuador, Colombia en Kenia produceren de laatste jaren een steeds groter aantal bloemen. In onze contreien kweekt men de meeste bloemen in verwarmde serres. In het Zuiden levert de zon gratis licht en warmte, condities die bij ons enkel te creëren zijn door toevoeging van energie. Zowel het transport (luchtverkeer) als de verwarming van serres vergen veel energie. Luchtverkeer zorgt bovendien ook voor de uitstoot van broeikasgassen en draagt zo bij tot de opwarming van de aarde.
Wij de rozen, de arbeidsters de doornen
Klanten zijn veeleisend als het om de kwaliteit van bloemen gaat. Om aan hun wensen te voldoen, gebruiken plantages massa's pesticiden. Vaak moeten arbeiders al terug aan het werk terwijl de lucht nog giftig is. Ongeveer 75% van de arbeiders in de sector zijn vrouwen. Zij zijn regelmatig het slachtoffer van seksuele intimidaties. Ook op andere vlakken zijn de werkomstandigheden op plantages vaak schrijnend: geen vaste contracten, ontoereikende minimumlonen en een verbod op vakbonden.
Duurzame tips
Gelukkig zijn er ook Blije Bloemen, afkomstig van plantages die mensenrechten en milieu respecteren. Zoals rozen met het label van Max Havelaar, biologische tulpen, seizoens- of lokale bloemen,... Een bewuste consument en een verhoogde vraag naar Blije Bloemen kunnen ertoe leiden dat deze bloemen sneller hun weg vinden op de Belgische markt.
Campagnepartners
− Netwerk Bewust Verbruiken vzw (NBV): Het NBV is een samenwerkingsverband van een 40-tal organisaties dat sociaal én ecologisch consumptiegedrag stimuleert in Vlaanderen.
− Foodfirst Information and Action Network vzw (FIAN-Belgium): FIAN is de Belgische afdeling van FIAN-Internationaal en ijvert voor het recht op voeding als sleuteloplossing voor honger in de wereld.
− Vereniging voor Ecologische Leef- en Teeltwijze vzw (Velt): Velt is de ecologische consumentenorganisatie met projecten en campagnes rond ecologische voeding, biologische landbouw, ecologische siertuin, moestuin en andere.
− Max Havelaar vzw: het onafhankelijk keurmerk van de eerlijke handel.
Meer informatie
www.blijebloemen.be
02-06-2008 om 00:00
geschreven door groene kriebel
|