Rondvraag / Poll
Waar zou je het liefst gaan wandelen
Provincie Antwerpen

wandelen en genieten
    routes + plans + beschrijving
    21-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De bron van Géronstère

SPA : bij de bron van Géronstère.  xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

Afstand : 8.5 kilometer

Start : Chemin de Fontaines bij de brug Promonadedes Artistes.

Gps coordinaten : N50 28.588 -- E5 53.171

De route :

Het beginpunt is op de Chemin des Fontaines bij de brug over de Picherotte waar we de auto neerzetten. We dalen de brug aan de zijkant af en volgen de Promenade des Artistes, tevens aangegeven als het Grote-Routepad (rood-wit vierkantje). De ruwe bosweg volgt min of meer de loop van het riviertje, door een groots beukenbos. Steek het zijbeekje over via een vlonder. Vervolgens de Picherotte zelf via een knuppelbrug. Laat de volgende twee bruggetjes rechts liggen. Blijf dus links van het riviertje en wel tot bij een schuilhut, waar je wel oversteekt. Rechts verschijnen eiken en grove dennen. Steek ook het volgende bruggetje over.

Buiten het bos kom je terecht bij nieuwbouw en een informatiebord. Sla links af, maar nauwelijks enkele schreden verder moet je de eerste brede linker bosweg ingaan: de Avenue Belleheid (Grote-Routepad gaat rechtdoor). De weg stijgt matig langs een omheining.

De wandeling (liggende blauwe ruitjes) buigt via een vlondertje links af; jij blijft rechtdoor gaan. De weg buigt rechts af, vrij fors stijgend onder de kronen van prachtige beuken. Verderop krijg je rechts tussen de bomen weiden te zien.

Weer buiten het bos leidt de asfaltweg langs bewoning. Aan het eind van de Avenue Belleheid bereik je een groot kruispunt (vijfsprong met overdekte picknicktafel): de Thier de Statte. Steek de Route de la Géronstère over en ga de asfaltweg in langs de picknicktafel: de met esdoorns omzoomde Chemin de la Herde.

Passeer (rechts) de Vieille Route de Stavelot en (links) de Ferme de Transvaal, een manege. Rechts: weids uitzicht over het dal waarin de stad Spa zich uitstrekt (onzichtbaar vanaf je standpunt).

Passeer (links) eveneens de Chemin Loschet, die naar het kasteel van Meyerbeer leidt. De weg daalt af langs het witte plaatsnaambord van Spa.

Sla de dwarsweg naar links in. Volg dus een stukje van de toeristische Route des Sources (Bronnenroute), langs het bord met de doorgestreepte plaatsnaam Spa.

Je moet al de eerste straat rechts inslaan: de Chemin de Mambaye (de naam van een groot domein met onder andere een manege en logeerruimtes). De weg loopt wat omhoog tussen weiland en veel groen. Bij de bosrand (bord doodlopende weg) moet je rechtsaf een dalend paadje in tussen een weide (links) en bewoning (rechts). Het wordt weldra onverhard en leidt naar bos.

Steek daar een beekje - de Ruisseau du Vieux Spa over - via een knuppel-bruggetje en sla meteen links af, de Promonade des Chèvrefeuilles (wilde kamperfoelie). Dit wandelpad is uitstekend aangegeven met de wit-rode tekens van het Grote-Routepad en met (in mindere mate) opstaande blauwe rechthoekjes.

Je volgt de beek stroomopwaarts, dus matig klimmend. Steek over via een knuppelbruggetje en volg rechtsaf, het kronkelpad door een eikenbos. Wat een verschil van ondergroei vergeleken met die van een beukenbos.

Het Grote-Routepad volgt over het algemeen heel trouw de loop van de beek, waarin een massa kwartsietblokken ligt.

Verderop krijg je, aan de overkant van het riviertje, een glooiende weide te zien. Intussen zijn ook de dikke beuken verschenen in het boslandschap. Bij een bank volg je een bredere weg. Net voorbij de weide gaat het Grote-Routepad er bij een Y-vormige splitsing naar rechts vandoor. Jij volgt de linkerweg, aangegeven met opstaande blauwe rechthoekjes. Je blijft het almaar dunner wordende beekje volgen.

Iets verderop wacht andermaal een Y-vormige splitsing. Kies voor links, verlaat dus het beekje en volg een pijlrechte weg door een sparrenbos( met een zoom van eik en veel adelaarsvarens)

Ongeveer 600 meter verder steek je een grote dwarsweg over en kom je terecht op een brede, met gras begroeide weg, een stuk natter dan die van daarnet.

Je loopt wat forser klimmend langs een omrasterde waterwinningsplek en komt terecht op een grotere dwarsweg die je naar rechts moet inslaan.

Nog wat hogerop kom je uit bij een zogoed als verharde dwarsweg. Je houdt de wandelweg die naar de Chemin des Gardes leidt (zie gele pijl) aan je linkerhand en volgt de brede, licht verharde, vlakke bosweg. Je loopt door een bos, hoofdzakelijk met beuken. Je passeert links de Meyerbeer-wandelroute (zie gele pijl) en al na een paar honderd meter verlaat je het bos via een slagboom.

Meteen sta je bij de bekende Gérestérebron, een kennismaking waard.

Voorbij de bron bereik je de verkeersweg Spa-Andrimont. Volg op het kruispunt de pijl ’Sauvenière’, dus de geasfalteerde Route des Fontaines, die lichtjes stijgt door een beukenbos. Blijf deze weg volgen tot aan de auto.