Rondvraag / Poll
Waar zou je het liefst gaan wandelen
Provincie Antwerpen

wandelen en genieten
    routes + plans + beschrijving
    21-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bokkerijderspad

PARKEREN
    Bij de oude en de nieuwe Sint-Donatuskerk in Dorne.xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

AFSTAND :  8 km

In het centrum van Dorne parkeer je tussen de oude en de nieuwe Sint-Donatuskerk .

DE WANDELING

Je staat hier langs de weg Opoeteren-As, met rechts de nieuwe kerk en links een bloemenwinkel.

Sla schuin naar links een asfaltwegje in, te herkennen aan de verkeersborden: 'Verboden voor 5,5 ton' en 'Bult in de weg'. Dit is de Dornerstraat.

Je loopt weldra door een villawijk en vindt een verkeersdrempel op je weg.

De Dornermolenstraat laat je rustig liggen en je doet hetzelfde met de Bergstraat. Er volgen nog twee verkeersdrempels. Door een stukje bos heen kun je hier en daar een' domein' bewonderen. Na de volgende verkeersdrempel zie je tussen de bomen het recreatiepark 'Wouterbron ' met zwembad . 'Zwemmen in drinkbaar bronwater. Drinkbaar zwemwater I': een slokje binnenkrijgen kan hier dus geen kwaad.

Je loopt uit op de weg As-Dorne-Opoeteren. Er staat een elektriciteitscabine en 100 m verder passeer je links een bushokje met fietsenrek.

De Lackstraat ligt rechts van je. Nog even volg je de drukke weg, maar na zo'n 500 m sla je links af. Je staat meteen voor taveerne 'de Schans' met forellenvisserij.

Het kasteel 'De Schans'  is privĂ©-domein.

Nadat je je nieuwsgierigheid bevredigd hebt, keer je terug naar de betonweg en je neemt die rechtsaf: Je steekt de Bosbeek over en 250 m verder krijg je de kronkelende waterloop opnieuw te zien. Rechts liggen mooi begroeide duinen.

In de bocht bij het bord 'Kasteelstraat' en het gele gemeentebord 'Opglabbeek' draai je met de weg mee naar links.

Je kiest echter niet de weg naar Opoeteren.

Voorbij de bocht neem je het tweede pad links. Wat een rust hier! Je stapt het bos in.

Het zandweggetje rechts oogt mooi, maar nu gaat je interesse naar de gele, brede, zanderige grindweg rechtdoor. Laat je niet afleiden door de bosgeuren en let hier even op.

Laat een voetpad links liggen, een bosweg rechts en zet je weg rechtdoor verder. Een wit laag gebouw, w te zien een pleisterplaats voor jeugdgroeperingen, staat te midden van deze rust.

Het pad wordt zanderig, dus moeten kinderwagens hier afhaken.

Een bosweg rechts ga je voorbij. Hier overheersen de naaldbomen, met als afwisseling wat loofbomen aan de rand. Links staat een stacaravan binnen een omheining.

Je bospad wordt bruusk versperd door prikkeldraad en je slaat noodgedwongen rechts af.

Links kun je doorheen de bomen een buitenverblijf zien staan. Je laat een paadje rechts liggen en doet hetzelfde met een daaropvolgend, breder exemplaar. Je neemt een kleiner pad naar links en loopt rechtdoor (niet nog eens naar links).

Tussen de bomen rechts zie je en hoor je vooral de bedrijvigheid op het voetbalveld van Lauwel. Je stapt evenwijdig aan het plein. Blijf het bredere pad volgen en laat je niet verleiden door een van de talrijke konijnewegjes.

Je kruist een smal asfalt je. Straks moet je rechtdoor, maar je kunt nu even uitblazen bij het kapelletje 'Maria oorzaak onzer blijdschap'. Op het graspleintje staan namelijk zeer uitnodigend een paar rustbanken. Na deze pauze zet je je weg verder.

Rechts ligt de weide Hoolven, links het bos. Voorbij de weide word je weer helemaal omringd door bos.

Aan het kruispunt met een buitenverblijf ga je rechtdoor. Je weggetje zwaait naar links. Je strandt op een bospad dat je naar rechts volgt tot aan een asfalt je bij een huizengroep.

Je kiest resoluut voor links. Je passeert links de Slagmolen, met in de muur een gedenksteen: '1859-1959 Voor 100 jaar geboren maal ik

nog steeds uw koren'. In de tuin liggen een paar oude molenstenen als stille getuigen. In de Bosbeek zitten nog een sluis en een waterrad. Rechts van de weg staat de vermelding 'Molenweg', in de tuin een leuk prieeltje.

Steek het brugje over. Verder rechts zie je dat de Molenweg is overgegaan in de Slagmolenstraat. Je draait mee naar links, terwijl je een asfaltje naar rechts negeert.

Volg dezelfde weg naar rechts tussen de weiden tot aan de weg Opoeteren-As.

Als je hier links afslaat, ben je na 400 m terug bij de kerk van Dorne en je startplaats.

Als je nog zin hebt in een extraatje, steekje eerst de drukke weg over.

Je neemt een asfalt je naar rechts dat evenwijdig met de weg loopt. Je wandelt voorbij een kapel en een reeks huizen. Aan de splitsing neem je het asfalt je naar links: namelijk de SmoutWeg.

Bij het schapeweitje rechts prijkt het bord 'Opgelet! Spelende kinderen'.

Het gaat hier in stijgende lijn. Bij het laatste huis links laat je het bospad rustig liggen en blijf je op de asfaltweg. Je krijgt nog een portie bos voorgeschoteld. Negeer het bospad links en ga rechtdoor. Rondom je strekken zich velden uit. Aan de splitsing draai je links af op een nieuw asfalt je. Heerlijk wandelen hier waar 250 m bos afwisselt met weiden. Huize 'Vreeland' ligt er inderdaad vredig bij. Je passeert nog huizen, gevolgd door golvende weiden.

Het asfaltwegje daalt. Aan het kruispunt bij het laatste huis ga je rechtdoor en tussen de weiden stijg je weer lichtjes.

Op de top is er rechts een reusachtige, diepe zandgroeve waar motoren naar hartelust rond kun- nen crossen. Een goede zaak, want zo worden de wandelpaden niet omgewoeld.

Wandel nog altijd rechtdoor. Bij het volgende kruispunt zie je een veldkapelletje: 'Machtige Koningin. Geef het volk van Vlaanderen de Vrede'. Naar links ga je hier, via een bredere weg met aan weerszijden weiden.

Weldra duikt de behuizing weer op, met heel wat villa's. Tussendoor krijg je soms doorkijkjes op de velden. De Hoogveldstraat blijft links liggen en jij zet je weg rechtdoor verder. Je daalt weer af: Na de lintbebouwing met knusse villaatjes bereik je de Sint-Donatuskerk.