Wie denkt dat nu maar de laatste jaren is dat Skoda deelneemt aan de rally's is eraan voor de moeite. In de jaren 70 waren er toen heuse fabrieksteam aan de slag.Natuurlijk waren het Tjechen die deze bestuurden ooit is er eens een team geweest die de rallywagen verkocht en in het westen bleven. Die wagens hadden toen ongeveer 135 pk en waren wel vinnig.
In deel 2 kon je hier lezen welke rompslom het is om aan de nodige vergunningen te geraken. De eerste rally dat wij gaan rijden is in Februarie 2007 de Routes du Nord in Frankrijk. Voor mij als Copiloot komt het er nu op aan om zo vlug mogelijk het parkoer in handen te krijgen.Van zodra ik dit in mijn bezit heb! kan ik al verkenningen te gaan doen en voorlopige nota's op papier te zetten. Om aan het parkoer te geraken moet je heel goeie relaties hebben met de organisatoren van de rally's.Daarom doe ik ook een duit in het zakje om hun rall's te promoten bij mijn collégas rallyteams en hen proberen te overtuigen om ook aan die wedstijd deel te nemen.En ook het rondbrengen van affiches behoort tot een wederdienst.Verder wordt ook geprobeerd om zoveel mogelijk op goede voet te staan met de sport en techische komisarissen van de Vas&Racb.
Deze avond eens er tussenuit! maar toch in het teken van de rallysport.Een etentje ten voordele van de Juniorclub van Targa-florio uit Ieper. En mischien wie weet !!!!
Zoals je merkt in deel 1 is een Copiloot onmisbaar in een Rallyteam. Eigenlijk is de Co de Secretaris van het Team.Voor mij begint het seizoen met het administratieve werk reeds op het einde van 2006.De Co's houden zich dan bezig met een afspraak te maken met de Arts die aangesteld is door de VAS en KACB (vas=vlaamse autosport kacb=koninklijke automobiel club belgie) het Doktersattest is ieder jaar nodig. Vanaf 45 jaar om de 2 jaar een hart onderzoek bij een erkend Cardioloog en vanaf 50 jaar een oog onderzoek bij een oogarts.De Copiloot regeld al die afspraken.Zonder die doktersattesten kan men niet aan een vergunning geraken. Als die onderzoeken achter de rug zijn mag men met alle nodige papieren +passfoto's en de nodige Centen Naar de Autoclub gaan waarbij men aangesloten is. In mijn geval is dit Autostal Atlantic uit Koekelare. Een vergunning om nationaal te rijden is 265 euro +70 Euro om provinciaal aan de start te komen 40 euro om lid te zijn van de renstal en ongeveer 120 euro dokters kosten samen een kleine 500 euro per persoon wel te verstaan.Dit is nog maar één van de taken van de Copiloten en dit nog maar om het nieuwe seizoen te beginnen.
Iedere rallypiloot heeft een copiloot nodig zonder kan hij niet deelnememen aan wedstrijden.Maar de Copiloot wordt maar weinig gezegd en geschreven.Nochthans is hij de onmisbare schakel in de rallysport.Belgie heeft een rijke geschiedenis op gebied van Co's en ze worden nog altijd gegeerd in fabrieks en top teams.De meesten ben ik natuurlijk al vergeten om dat men in de sprekende en schrijvende pers de gemotoriseerde sporten dood zwijgt.Maar ik heb in mijn hoofd wel nog enkele namen zoals Fred Fransen,Aerts,Jimmy.Ronny Joosten,Rossi,Willy Lux,Danny Colebunders.Georges Biar die nu presentator is van het programma Champions op de Rtbf.En dan de Copiloten die nu op heden nog in dienst zijn bij één of ander team! Sven Smeets.Stefaan Prevot,Philip Codde, Eddy Chevalier enz..... Om Copiloot te zijn moet men een groot hart hebben en van vele markten thuis zijn.Heel vroeger werden de Rally's gereden op ongekende parkoers en moest de Copiloot zijn Piloot navigeren met de middelen die kreeg van de organisatie,zoals stafkaart,bolletje pijl,visgraat,blinde kaart,kaart op schaal,pijlenkaart.In feite is de Copiloot de secretaris van de Piloot.
Velen onder ons denken de de gemotoriseerde sporters enkel gekken zijn die over baantjes en circuits scheuren! Maar niets is minder waar. Het is dank zij die sporters dat men nu met veilige en confortabele auto's en moto's rondrijdt. Zoals bijvoorbeeld de banden, de grote bandenmerken Michelin,Goodyear, Pirelli,Bf Goodrich,Avon,Yokohama,Hankook. Die ingenieurs doen voordurend onderzoek om de allernieuwste modellen uit te rusten met de beste banden. Dit alles wordt uitgetest door piloten op het terrein. Ook remblokken en remschijven waar nu al carbon in verwerkt is zodat niet alles meer zo warm wordt. De wegligging dus de vering van u auto een heel belangrijk onderdeel van de wagen en moto. De marktleiders van veringen Ohlins.Proflex,Billstein.en Sachs.De Sinqensiele en triptronic versnellingsbakken en tractioncontrol . De motors die maanden testwerk vereisen om zo weinig slijtage temaken door nieuwe componenten te verwerken in de onderdelen tot zelfs de lichten op u auto en moto.Dit alles en nog zoveel meer wordt uitgestest in allerhande wedstrtijden zoals Rally's, snelheidswedstrijden uithoudingswedstrijden zoals Paris Dakar 24 uren van Le Mans De Bol 'dor voor motoren en taloze wedstrijden zelfs met truck's. Ik hoop dat de kritikasters eens goed nadenken over wat de gemotoriseerde sporten bijdragen tot de confortabele auto's en moto's waar we nu mee rondrijden . Bekijk het van uit een ander ooghoek
Op zondag 12 november 2006 werd de laatste rally van het seizoen gereden.Dus voorlopig geen nieuws of uitslagen van rallywedstrijden,maar via mijn blog ga ik jullie iets meer vertellen over onder andere het werk en de voorbereidingen van een co-piloot voor elke rally-wedstrijd.Over de nostalgie en de auto's van vroeger,Bmw's,Porsches,Fiat enz.....Over teams en hun plannen voor 2007 en nog zoveel meer.Hierbij een voorsmaakje : een foto van een Alfa-Romeo 2000 gtv genomen in 1974 tijdens de rally van Monte-Carlo.
Sommige rally's verlopen feilloos maar in Koekelare was dat even anders . Het begon al op de eerste Kp Gistel na de zware crasch van Wim De Reu .De interventieploegen moesten uitrukken werd de Kp geanuleerd. Even later terug prijs op Kp Hovaremolen toen Dewulf met Citroén C2 van Caen rallysport een elektriciteitskabine uit de grond reed en en gedeelte van de bewoners zonder stroom zat.Daar de elektriciteits maatschappij moest herstellingswerken dringend uitvoeren werd ook deze Kp voor een hele tijd afgelast.Het werd een hele dag van wachten en aanschuiven. De teams waren er een beetje lastig van. Ook De Kp Gistel werd in de namiddag nog eens geconfronteerd met een zware crasch met de gekende gevolgen. De organisatie heeft dat misschien wel een beetje aan hun zelf te danken.Wat op de Kp gistel betreft een recht stuk weg met aan beide kanten bomen en de wortels die de baan oplichten.Dat is om mizerie vragen! Hopelijk trekt men daar lessen uit voor hun volgende organisatie in 2007.
De copiloot van Wim De Reu (Bmw) Bjorn Deforche heeft door de crasch op de kp Gistel een open beenbreuk opgelopen. Een geluk bij een ongeluk want de wagen is total loss . De omstaanders hadden erger gemeld maar best is het minder erg voor Bjorn.Langs deze weg een spoedig herstel toegewenst.
1 Pattison Dave Mitsubitsi Evo 6 2 Morgan Dave Mitsubitsi Evo 7 3 Paul Lietaer Bmw M3 4 Vermeirsch Dirk Escort Cosworth 5 Leune Nicolas Bmw 6 Vanlaarhoven Marcel Escort Cosworth 7 Stouf Stefaan Escort 1800 Rs 8 Coulombier Gregoir Ford Puma 9Decloedt J-Marc Subaru Impreza 10 Deleersnijder Frank Opel Manta
In de Hemicuda is bij de historics Stefaan Stouf de overtuigende winnaar. Stouf reed met zijn Ford Escort Rs 1800 van begin tot einde aan de leiding.In de algemeene uitslag (tussen de moderne) is hij trouwens 7de geworden.
Engelsen spellen thuisrijders de les in Hemicudarally
De Engelse rallyrijders zijn de Vlamingen komen de les spellen in de Hemicudarally.De 2 eerste podiumplaatsen zijn voor de mannen van over de plas. Paul Lietaer neemt de 3 de plaats voor zijn rekening.
De voorlopige uitslag ziet er als volgt uit
1 Pattison Dave Mitsubitsi Evo 6
2 Morgan John Mitsubitsi Evo 7
3 Lietaer Paul Bmw M3
Bij de Historics wint Stefaan Stouf met een Ford Escort MKII Rs 1800 Bda later op de avond volgen nog meer uitslagen en verslagen . Hierbij een foto van type wagen die wint in Koekelare
De Bmw die Wim Dereu pas heeft aangekocht van Andy Lefevre is rijp voor de schroothoop.Vanmorgen op de eerste Kp Gistel Heeft Wim de controle over de Bmw verloren pas nadat hij 150 meter gestart was en op een boom geknald.De copiloot zou daarbij gekwetst zijn! Later meer hierover
Het goede nieuws komt dit keer uit het Uz van Gent . Mevrouw Van Parijs kreeg te horen van Dr. J-P Kalala de gerenomeerde neurochirurg die Tim geopereerd heeft dat de inwendige bloedingen gestopt zijn en zijn bloedwaarden dag na dag stijgen.De test van zijn mobiliteit van benen en voeten gaan er ook op vooruit.Wel heeft Tim een zware fysieke klap gekregen maar ook psychisch is hij er erg aan toe.Na een week op intensief verbleven te hebben heeft hij nu een eigen kamer gekregen. En met een 4 tal weken zal men beginnen met een lichte revalidatie op te starten. Iedereen die toch even begaan is met Tim kan een woordje schrijven in het gastenboek op de sité van Tim wat voor hem een grote steun is en betekent.
Zondag komt de Engelsman Keith Pettitt de plas over met een Ford Cortina Lotus 1600 twin cam . Dit type auto heeft veel gebold in Belgie Wel het standaard model in de jaren 60.Nu is er wel niet veel meer origineel aan de deze racebolides men boort de motorblokken tot 1850 CC en de krukas en drijfstangen zijn staal en gesmeede zuigers.De kullas is op en top bijgewerkt en een versnellingsbak met rechte vertanding met korte verhoudingen.De motors ontwikkelen ongeveer 170 Pk bij 7500 toeren per minuut.Voor de rallyfans zijn het echte smaakmakers die oude bommetjes
Het mies racing team laat er geen gras over groeien. Piloot Dirk Vermeirsch start in de Hemicudarally met zijn onlangs aangekochte Escort Cosworth groep a van Schmelcher. Dirk is een piloot die uit het goede hout gesneden is .Onze serciceman en mekanieker Franky Messelis neemt plaats in het co zitje. de Escort cosworth moet aanzien worden als één van de snelste rallywagens in belgie. Dirk gaat proberen om gelijke tred te houden met de Toyota Corolla Wrc van Peter Desmet die over de allerlaatste evoluties beschikt op zijn rallywagen. Het gaat er loeiend hard aan toe gaan in en om Koekelare.Voor wie eens een technische controle van rallywagens wil meemaken kan zaterdag terecht in de loods van bouwmaterialen Willaert in de Oostmeetstraat te Koekelare en dit van 14.00tot 20.00 uur