De Spaanse Matador Carlos Sainz heeft met zijn VW Touareg de 5de rit van Quarzazate naar Tan-Tan gewonnen. 2de werd de fransman Peterhansel op 30sec en 3de DeVilliers. Henard werd eerste Belg op bijna 28 minuten . Carlos Sainz verstevigd ook zijn koppositie in de rangschikking
Toen ik vanmiddag mijn mailbox opende schrok ik mij een hoedje! 34 ongelezen mails staken erin.Er waren er 28 over het artikeltje dat ik op mijn blogje geplaatst had over onze vlaamse tv zender, de VRT. Allemaal met dezelfde mening als ik en dat doet wel deugd als ik merk dat ik niet alleen ben met deze mening ..Maar ook de geschreven pers gaat niet vrijuit zoals bijvoorbeeld in het Laaste Nieuws vanmorgen in redelijk grote letters vermeld stond van het dodelijk ongeval gisteren in Paris-Dakar voor de rest weinig informatie over de wedstrijd zelf. De enige krant die nog een beetje geinteresseerd is in de gemotoriseerde sporten is HET BELANG VAN LIMBURG en in mindere mate HET NIEUWSBLAD voor de rest noppes. Als men ziet wat de waalse gesproken en geschreven pers er voor inbrengt is het toch heel iets anders. Nu we leven er al lang mee met dat feit dat we het er mee zullen moeten doen . Ik vind het toch leuk dat veel mensen in VLAANDEREN er net zo over denken gelijk mijzelf. Een Blogje heeft geen uitstraling gelijk een volwaardige site maar toch wordt er redelijk wat bezoek gebracht op mijn blog waarvoor dank aan alle bloggers en bezoekers.
We hebben echt een nationale TV zender om trots op te zijn ! Ze hebben met nog geen woord gerept over de woestijnrally Paris-Dakar.Uitgerekend vandaag wel niet om uitslagen of over een stand van zaken te informeren . Nee nee het was enkel om te melden dat er weer een dodelijk ongeval gebeurd is. met de VRT is het altijd hetzelfde als ze kunnen kritiek geven op de gemotoriseerde sporten zullen ze het zeker niet nalaten dit te doen.Niet tegenstaande er heel wat belangstelling in Vlaanderen voor deze sporten is vertikken ze het om onze sport in het daglicht te stellen. Hoe kunnen de beoefenaars van deze sporten aan sponsoring en budjetten geraken als ze in de media niet aanbod komen? of enkel met slechte maren. Arm Vlaanderen
De 4de rit in de woestijnrally is gewonnen door de fransman met de buggy Jean-Louis Schlesser. Schlesser die de raid al 2 maal won (1999-2000) had 7.58 voorsprong op de spaanse matador Carlos Sainz en 8.05 op de andere Spanjaard Nani Roma. De belgen Henard en Loix werden 19&20ste Koen Wauters werd 50ste en rukt zo op naar de 58ste plaats in de rangschikking die aangevoerd wordt door Sainz voor DeVilliers en Sousa.
Tijdens de 4de rit van Er-Rachidia naar Quarzazate is de 29 jarige motorrijder Elmer Symons om het leven gekomen . Voor deze Zuid Afrikaan was het zijn eerste deelname aan de woestijnrally .Het is al het 24ste slachtoffer met dodelijke afloop sinds het onstaan van de woestijnrallyraid . In 1986 verongelukte de stichter van de rally,Thiery Sabine bij een helikoptercrasch samen met de franse zanger Danièl Balavoine een journaliste de piloot en de technicus die zich aan boord bevonden. In 1994 is de belgische motorijder Michel Sansen overleden na een val en onze belgische ex wereldkampioen 500cc motorcross Andrè Malherbe totaal verlamd geraakt is voor de rest van zijn dagen.
De eerste rit op Afrikaanse bodem (Marokko) is gewonnen door een zuid-afrikaan Ginniel DeVilliers met een Volswagen Touareg zijn teamgenoot Carlos Sainz werd 2de op 25 sec en 3de de Fransman Peterhansel op 3.18 Zo neemt Carlos Sainz de leiding over van de Portugees Sousa. de stand ziet er nu als volgt uit.
1 Carlos Sainz 2Ginniel DeVilliers 0.25 3 Sousa 4.26
Eerste Belg is Freddy loix op 52 min en Henard volgt al op 1u15 min op een 31ste plaats dan volgt Jacky Loomans met zijn copiloot Joel Smets
Op zaterdag 27 januari is er filmavond over de rallysport in de zaal Chaplin Markt 5 te Nieuwkerke-Heuvelland . Meer informatie op de site van de organisatie van de rally routes du nord
Vandaag is de ex wereldkampioen wrc rallyrijder Carlos Sainz aan de winst in de 2de etappe van Paris - Dakar . Sainz was 29 sec sneller over 67 km dan zijn Spaanse landgenoot Nani Roma de 3de plaats was voor De Franse titelverdediger Luc Alphand. De Finse ex winnaar Ari Vatanen verloor meer dan 1 uur 30 min nadat hij zich had vastgereden in een rivier en mag zo zijn winstkansen opbergen. Het ziet er nu al naar uit dat het een strijd wordt tussen Volkswagen en Mitsibitsu . Onze dichste Belgen in de rituislag van dag 2 zijn Freddy loix met een Honda buggy 25ste en Henard 26ste Koen Wauters werd 88ste.
Op zaterdag 24 februrari 2007 presenteert Le Coq Motorsport v.z.w hun kampioenviering met reuze buffet in de zaal sarkoheem te Zerkegem-Jabbeke Kaarten en reservatie > 12.50 p.p incluis gratis aperitief en buffet à volontè
Vandaag is de 29ste woestijnrallyraid van start gegaan in het Portugese Lissabon.Met 525 deelnemers is het de grootste rallyraid ter wereld . Onder de deelnemers zijn er 45 Belgen waaronder 7 met een motor 21 in een vrachtwagen en 17 in de kategorie auto's. Via Lissabon gaat het Spanje (Malaga) naar Marokko Mauritanie Mali naar De hoofdstad van Senegal (Dakar) om aan te komen op het strand van Dakar (Lac Rose) De eerste speciale rit over 117 km is alvast gewonnen door de Portugees Sousa met een VW Touareg. De Belg Stéphane Henard met de ex zwemkampioene Brigitte Becue aan zijn zijde die hopen op een toptienplaats verloren reeds meer dan 10 minuten en stranden op een 25ste plaats in de rangschikking gevolgd op 6 sec door Freddy Loix met de Honda Buggy. De Franse titelverdediger Luc Alphand en de ex Duitse winnares Jutta Kleinsmith verloren al enorm veel tijd
Op hun oldtimer treffen zouden ze graag een tentoonstelling houden van rallywagens . Daarom Vragen ze de medewerking van Rallyrijders om hun wagen daar te komen plaatsen. Het is volledig gratis en als er belangstelling genoeg voor is kan er eventueel een prijskamp aan verbonden zijn.
Wat zijn de tijden toch veranderd ! Vroeger kreeg men bijna bij iedere rallywedstrijd waar men aan deelnam een aandenken. Heden is dit verleden tijd dure inschrijvingen en geen herinnering meer. Bij mijn weten is er nog enkel de rallysprint van de Monteberg waar men nog iets krijgt in die genre . Voor de piloten en copiloten is toch altijd iets dat blijft herinneren aan de jonge jaren, een vleugje nostalgie zeg maar.
Hier een foto van zo een aandenken van de 12 uren van Ieper in 1971 een plakket in gietijzer en dat jaar won het team Pedro- Jimmy de rally met een BMW 2002
De allereeste rallywedstrijd werd verreden in Frankrijk van 11 tot en met 13 juni 1895 tussen Parijs en Bordeaux over een afstand van 1.178 km. De winnaar was Emile Levassor met een Panhard Levassor twoseater met een 1.2 liter motor van Daimler en die 34 pk ontwikkelde. Emile Levassor legde de afstand af in 48 uur en 47 minuten hij reed 24.15 gemideld per uur . Rallyrijden is geen nieuwe sport zoals velen denken hij is er reeds zolang men auto's bouwt.
In de rallywedstrijden kende Ford zijn top in de jaren 70 & 80 met hun beroemde Escortjes. Voor de RS 1600 en de RS 1800 was er de 1600 TC of beter gezegd de Ford Escort 1600 Twin-Cam . De 1600 motor met dubbele bovenliggende nokkenassen was een cilinderkop van Lotus en ontwikkelde ongeveer 135 pk. In 1973 won Timo Makinen met dit type Escort de RAC Rally van Groot-Britanie en dat het nummer 13 niet altijd ongeluk brengt bewijst hier op de foto van Makinen in de RAC Rally van 1973
Nu Targa Florio uitpakt met de Ypres 24 hours retro in oktober wil ik toch even het onstaan van deze rallywedstijd toelichten.
In 1962 werd door een dynamische groep Ieperlingen,waaronder Frans Thevelin,een doodgewoone rally ingericht onder de benaming "Interstallen criterium".Die rally kende een deelnemersveld van circa 40 wagens en werd in de namiddag verreden met start om 14.00 uur en tegen de avond om 20.00 uur was de aankomst al gepland. Het jaar daarop werd uitgepakt met "zes uren van Ieper" en dank zij een goede organisatie en de mogelijkheid van een selektief parkoers die de streek van Ieper biedt werd het derde jaar reeds een 12 uur durende rally ingericht. De formule van de "12 uren van Ieper" hield 7 jaar stand. Ieder jaar ging de belangstelling zowel van deelnemers als publiek met grote stappen de hoogte in. Nadien werd gedacht aan de overgang naar een 24 uren, maar daar kwam protest van uit de hoek van de K.A.C.B , vooral de franstaligen, wilden de titel "24 uren van ..." eksclusief houden voor Francorchamps. Zo heeft twee jaar na elkaar "2x12Uren van Ieper " gekend, achteraf kreeg Targa Florio als inrichtende klub het vanuit Brussel toch gedaan de rally voortaan de "24 Uren van Ieper" te mogen noemen.De wedstrijd is klein begonnen en telde in 1962 voor geen enkel kampioenschap, provinciaal en VAS bestond toen nog niet. Een paar jaar nadien stond hij reeds op de nationale kalender, zonder dat hij meetelde voor het kampioeschap. Het jaar daarop telde hij wel mee voor het nationaal kampioenschap en weer een jaar later stond hij op de internationale kalender en bij een volgende editie telde hij ook voor het internationaal Belgisch kampioeschap. Tien jaar na de start van het namiddagrallytje kwam Ieper voor het eerst in het Europese kampioenschap. Heel bescheiden met coéfficent 1 en met lof promoveerde men reeds het jaar daarop naar coéfficent 2. In 1974 bleef het coefficent 2 en sinds 1975 is het coéfficent 3 geworden Sindsdien zijn vele groten daar de revue gepasseerd regionale, nationale, europese en wereldkampioenen velen onder hen hebben kennis gemaakt met de verradelijke wegen van de Westhoek . Zoals Kankunnen die maar enkele kilometers ver geraakte en kennis maakte met de diepe grachten en einde rally voor Juha. Ook andere groten wonnen wel zoals Darniche, Beguin, Pond en vele anderen. Dit jaar wordt er voor de tweede maal gereden voor het IRC kampioeschap voor Super 2000 wagens waar de Europese top aan de start wordt verwacht en dit met nieuwe type van wagens. En niet te vergeten in oktober de Ypres 24 Hours Retro een must voor het oog van de echte rallyliefhebber!!
Vanmorgen is de 31 jarige NoordFranse Rallypiloot Jimmy Mannsiére om het leven gekomen in een verkeersongeval. Jimmy was woonachtig in Bruay La Buissiére in het departement 62. Hij was een goede en zeer snelle Piloot en reed verschillende wedstrijden in het noorden van Frankrijk juist bij ons hier over de grens. Tevens huurde hij de Toyota WRC bij de Devos Motorsport uit Aalbeke (West-Vlaanderen)
Nu 2006 ten einde is en er één nieuw autosport seizoen voor de deur staat geef ik hier een kleine vooruitblik voor 2007. Op 6 januari start in het Portugese Lissabon de rallyraid Paris-Dakar om 15 dagen later aan te komen op het strand (Lac Rose) van de hoofdstad Dakar in Senegal .Van Belgische zijde neemt de gewezen top rallypiloot Freddy Loix deel samen met een Nederlander in een buggy met Honda motor erin geplaatst. Verder ook nog Jacky Loomans,Albert Vanierschot en Koen Wauters.Op 19 januari start dan de eerste rallywedstrijd voor het wereldkampioenschap 2007 de rally van Monte-Carlo jammer genoeg zonder onze Belgische topper Francois Duval. In februari gaat voor de 2de maal de Legend Boucle De spa door met deelname van verschillende ronkende namen uit de geschiedenis van de rallysport waaronder de gewezen Franse Superkampioen Jean Ragnotti met een Renault Alpine A110. Dit alles gaat door op 10 en 11 februari. De grootste rally van Belgie de Belgium Ypres Westhoek Rally is voorzien op 23,24 en 25 juni met voor de 2de maal het IRC kampioenschap voor Super 2000 wagens en toppiloten uit heel Europa.Deze Europese Wedstrijd wordt 8 uur live uitgezonden door Tv zender Eurosport. Verder komt er in West-Vlaanderen een nieuwe wedstrijd op de kalender namelijk de Short Rally van Oostrozebeke. En Targa Florio uit Ieper zou Targa Florio niet zijn als ze niets nieuws uit hun mouw zouden schudden !! Op 12,13 en 14 oktober staat de Ypres 24 Hours Retro op de affiche een must voor de rallyliefhebber van rallywagens uit vervlogen tijden.
Rally rijden is een hobby,maar de voorbereiding ervan is wel even iets anders.Hier een verslag over Stefaan Brackx de man die verantwoordelijk is voor het welslagen van de Ypres Westhoek Rally.
Stefaan, vertel eens wat was uw eerste kennismaking de rallysport ? De eerste kennismaking van dicht met de organisatie en de club ACTF was op de Auto-Moto racingshow in de Expo-hallen te Ieper waar JCTF (Junior Club Targa Florio )de rally en de club voorstelde en waar ook de ledenwerving voor een groot deel gebeurde
En waarom sloot je aan ? Ten eerste hield ik altijd al van een uitdaging en helpen bij een organisatie zoals de rally van Ieper is geen avontuur maar een echte uitdaging waarvan je jaar op jaar direct na de rally kan zeggen " nu ben ik moe maar voldaan " Het geeft een kick, een adrenalinestoot van jewelste, als je na een jaar voorbereiding die eerste rallywagen hoort en/of ziet starten maar ook als je hoort via de CB/radio/internet dat diezelfde wagen goed en wel aan de aankomst staat.Want de veiligheid van toeschouwers,teams en omwonenden is en blijft het belangrijkste. Ten tweede was mijn drijfredenen een reactie op het anti-rallygroepje dan jaar na jaar met een aantal mensen hun willetje opdringt, via acties en via de pers, tegen 10-duizenden anderen die uitkijken naar de afspraak van het jaar,naar " de 24 uren van Ieper " zoals het nog altijd genoemd wordt door velen.Ik kon het ook niet begrijpen en aanvaarden dat die tegenstanders op die manier probeerden het werk en de voorbereiding van zoveel enthousiaste mensen teniet te doen.
En hoelang draai je nu al mee Stefaan ? ikzelf ben een 10-tal-jaar geleden bij AC Targa Florio gestart als assistent op KP ST.Juliaan en KP Merkem, dat was nog met de motor en samen met mijn echtgenote.Een jaar later was ik al KP verantwoordelijke op KP Merkem want Merkem was voor mij, wonende in Ramskapelle bij Nieuwpoort, de dichtsbijzijnde klassementsproef.Samen met een volledig nieuwe groep en onder het toezicht van de vroegere KP verantwoordelijk, Vincent Rousseu, heb ik daar mijn eerste echte stapjes als KP verantwoordelijk gezet binnen de organisatie van ACTF. Drie jaar na elkaar heb ik dan die taak op mij genomen en de samenwerking met de burgemeester van Houthulst (toen Mevr Tyberghien)en brandweer,politie maar ook met de omwonenden was van die aard dat het een plezier was om verantwoordelijke van KP Merkem te zijn. Intussen waren nieuwe leden erbij gekomen en aangeleerd en zodoende heb ik dan , met spijt in het hart, afscheid genomen van KP Merkem en heeft mijn opvolger,Jean-Pierre De Leersnijder, het roer overgenomen.Natuurlijk kon ik het niet laten om hem en zijn ploeg te helpen en zodoende was ik de eerste dagen voor de rally meer daar te vinden dan op mijn nieuwe standplaats, het wagenpark en de regroup warvoor heel wat minder werk is in de voorbereiding. Dat jaar was ik ook voor de prijsuitreiking, de zondagnamiddag na de rally in de schouwburg te Ieper, samen met Patrick Bostyn druk in de weer. Editie 2001 was er dus echt eentje van de eerste tot de laatste minuut (opbouw tot prijsuitreiking) Eind 2001 was men binnen de organisatie op zoek naar een opvolger voor Ria Taffin,de toenmalige persverantwoordelijke van ACTF.Na heel wat wikken en wegen,tenslotte is het de taak van een persverantwoordelijke om de rally in de belangstelling te brengen en te houden-jaar in/jaar uit,heb ik ja gezegd, en via mijn eerste persartikel de resultaten bekend van de enquete die ik direct na de rally georganiseerd heb.Het jaar voordien was er op KP Merkem een kleinere enquete gehouden door mezelf, om met die cijfers te kunnen aantonen dat de omwonenden vragende partij waren voor een doortocht van de moderne rally en de historic-rally maar ook om te weten welke dag hun voorkeur genoot.De reactie was groot en positief en dat was het bestuur van ACTF niet ontgaan.Zodoende is mij dan ook in 2001 gevraagd om eenzelfde enquete op pootjes te zetten, maar dan wel voor de omwonenden van alle klassementsproeven, en die resultaten te verwerken in een verslag welke door alle verantwoordelijk en het bestuur van ACTF kon gebruikt worden om de relaties met al die mensen nog te verbeteren, door te luisteren naar hun op-en aanmerkingen en in mate van het mogelijke o^p gepaste manier te reageren.Wat trouwens ook gebeurd is,met die resultaten is wel degelijk rekening gehouden bij de organisatie van de Belgium Ypres Westhoek Rally editie 2002. Sindsdien is het hoofdstuk pers veel veranderd,we verhuisden van de Hallen naar het Novotel, en informatica zorgt voor een modern en proffesioneel geheel.Het is een feit dat mijn kontakten met andere, buitenlandse organisatoren, ertoe bijdragen om de perszaal en-faciliteiten konstant op kwalitatief hoog niveau te houden.Natuurlijk doe ik dit niet alleen, zonder medewerkers lukt dit niemand ! Ondertussen is mijn dochter Kirsten ook al sinds twee jaar mijn rechterhand aan het worden.Jaar na jaar is het terug een prachtige uitdaging om alles goed te laten verlopen, en sinds dit jaar behoort de Belgium Ypres Westhoek Rally tot het IRC( intercontinental Rally Challenge) Dit is een kampioenschap welke door SRW events Ltd georganiseerd is.AC Targa Florio is trots deel uit te maken van dit kampioenschap dat door de ondersteuning van Eurosport zal uitgroeien tot een mondiaal evenement.Het engagement van verschillende automerken is hier niet vreemd aan.Door dit nieuwe, ambitieuze kampioenschap kan de Rally van Ieper terug op heel wat belangstelling rekenen bij de buitenlandse pers.En dat is voor mij dan ook een uitdaging voor de toekomst, die belangstelling "gaande" houden en goed "onderhouden" Binnen de club ben ik nu lid van de beheerraad en binnen de organisatie natuurlijk de persverantwoordelijke, voor alle organisatie's van ACTF : vergeet niet dat er ook een historic-rally is,onze jaarlijkse afspraak : de jaarlijkse rallysprint van de Monteberg in mei en sinds twee jaar is er ook de rallysprint van Reningelst in september.Daarnaast ben ik ook penningmeester van de JCTF,de kweekvijver van verantwoordelijken en de thuisbasis voor jonge enthousiaste en gemotiveerde rally-liefhebbers die willen meehelpen achter en voor de schermen van Belgisch Grootste Rally.Dit jaar was ik ook al voor de derde keer persverantwoordelijke in Roeselare tijdens de Omloop van Vlaanderen,ook al een rally meetellend voor het Belgische kampioenschap.Andere proeven kloppen geregeld aan de deur om ook bij hen te helpen maar ik ben getrouwd, heb twee kinderen en tenslotte werk ik ook nog fulltime en moet het doenbaar blijven.Maar moest ik er mijn beroep van kunnen maken ..... ik zou geen moment twijfelen want zeg nu zelf, wat is er mooier dan van je hobby je beroep te kunnen maken.
Stefaan, nog een vraagje, ik heb iets gehoord van Ypres-Retro, wat is daar van aan? Ja, ik ben de bedenker van dit evenement die doorgaat in oktober 2007 maar daar kom ik later nog wel eens op terug, het is nu nog te vroeg om daar al over uit te wijden.