De eerste dubbelslag van het jaar voor Citroén is een feit. De Rally van Monte-Carlo 2007 is volledig gedomineerd door de Citroénrijders Sebastién loeb en Dani Sordo die 1 en 2 werden in deze editie.Gisteren en vandaag hebben beide rijders het voetje een beetje gelicht nadat ze donderdag en vrijdag iedereen in de vernieling reden. De enige verandering in de uitslag is dat vandaag in de straten van Monaco Cris Atkinson met de Subaru de 4de plaats ineemt in de plaats van de Ford Focusrijder Miko Hirvonen .Loeb die nog altijd een beetje last heeft van zijn arm en schouder neemt ook de leiding in het Wk voor Sordo en Gronholm. Citroén neemt ook de volle buit voor de titel van construkteurs voor Ford
In de rally van Monte-Carlo is de buit binnen voor Citroén Team van Guy Freclequin. Sebastién Loéb en Dani Sordo staan op 1 en 2 in de stand . Morgen zondag wordt nog in de straten van het mondaine ministaatje Monaco nog een super Kp gereden over 2.8 km.De Fin Marcus Gronholm die 3de staat op 1 min 23 sec kan de 2 Citroén rijders niet meer verontrusten. Voor de 4de plaats is er wel nog spaning tussen Miko Hirvonen en de 5de Cris Atkinson met een Subaru scheelt het maar een tiende van één seconde. op de 6de plaats staat de Noor Petter Solberg met een Subaru. Dat de Citroén C4 onmiddelijk ging voor de overwinning gaan had niemand gedacht en velen hadden kinderziektes verwacht met C4 . Maar het team van Citroénsport hadden wel duizenden km test werk gedaan
Voorlaatste rit vandaag in de woestijnrally en de winnaar is! Jawel voor de 5de maal dit jaar Carlos Sainz met 7 sec voor een andere Vw de zuid-afrikaan Giniel De-Villiers . 3de werd de portugees Sousa ook al op een Vw op 45 sec. De matador Sainz was de uitgesproken favoriet om de eindzege op zak te steken maar door pech verleden week was hij ver achteruit geslagen.Niemand deed beter dit jaar wat aantal ritzeges betreft dan Carlos Sainz met 5 overwinningen. Freddy Loix werd vandaag eerste Belg met een 16de plaats.Aan de rangschikking in de stand veranderd er niks en blijft Stefaan Peterhansel confortabel aan de leiding. Morgen is het de laatste rit met aankomst op het strand van de Senegalese hoofdstad Dakar (Lac Rose)
De eerste wk rallywedstrijd van het seizoen is nog maar gestart en Citroén neemt al het comando in handen. Er werden vandaag in dag 2 van de rally van Monte-Carlo 6 klassementsproeven vereden en Sebastién Loéb en Dani Sordo namen er elk 3 voor hun rekening. De teamleden van Citroén waren oppermachtig op de wegen in de Ardeche. Loéb was ietsje sneller dan zijn teammaatje Sordo in die 6 kp's en 2 kp's van gisteren en neemt zo de leiding in de rangschikking . De eerste Ford rijder is de Fin Marcus Gronholm op een 3de plaats maar heeft al 1.15 min achterstand op Loéb. Subaru met de Australiér Cris Atkinson is 4de op 2.30 min 5de Miko Hirvonen Ford Focus en Tonny Gardemeister 6de met een Misubitsi op 2.min . De ex wereldkampioen en Subarurijder de noor Petter Solberg is pas 7de met reeds een achterstand van 3.05 min . De enige Belg in de wedstrijd Luc Dewinter staat op een prachtige 30ste plaats met een Mitsubitsi Groep N wat zeer knap is.
King Matador Calos Sainz was in de Senegalese Stad Tambacounda de eerste die over de eindmeet van de 13de etappe reed. Carlos had 26 seconden voorsprong op de leider in de rangschikking Stefaan Peterhansel.die een optie neemt op een 9de eindoverwinning in Paris-Dakar. 3de vandaag werd de amerikaan Miller. Peterhansel heeft nu een dikke 11 minuten voorsprong op zijn franse teamgenoot Luc Alphand . De belg Stefaan Henard blijft op de 10de plaats in de rangschkikking en heeft 43 minuten voorsprong op zijn naaste belager.
Henning Solberg Broer van Petter doet het momenteel niet zo schitterend als verleden jaar maar zijn Ford Focus WRC mag wel qua kleur en desing gezien worden!!
Monte-Carlo rally wat een start voor de meester!! De wereldkampioen rally Sebastién Loéb zet meteen de puntjes op de i. Hij won deze avond beide klassementsproeven en heeft nu al 24 seconden voorsprong op zijn teamgenoot Dani Sordo. De Citroén's C4 lopen gelijk een trein . Marcus Gronholm met de Ford Focus volgt op 29 sec en zijn teammaatje Hirvonen volgt al op51 sec. Ook de Subaru rijders Petter Solberg en Cris Atkinson moeten toezien hoe Citroén aan de haal gaat en volgen op 57 sec en 1 minuut. Ondertussen verklaarde Seb Loéb dat hij nog altijd een beetje hinder ondervind van zijn armblessure.
De Spaanse Matador Carlos Sainz mag dan wel uitgetelt zijn voor de eindoverwinnig in Paris-Dakar toch gaat hij er nog altijd voor en dat siert grote kampioenen. Sainz won vandaag de 12de rit in de woestijnrally. Sousa ook met een Vw werd 2de en de Fransman Luc Alphand met de Mistu 3de. De stand in de rangschikking blijft ongewijzigd .
Henard werd weer eerste belg en staat op de 10de plaats in de rangschikking op 7uur 51 min
De 75ste rally van Monte-Carlo is nog niet begonnen of er zijn al problemen. De F.I.A heeft de shakedown die vanmorgen moest plaatsvinden stilgelegd die moest doorgaan in de buurt van Valence. Volgens de waarnemers van de fia zijn er teveel toeschouwers en die waren niet in toom te houden. Ook vrezen ze dat het deze avond kan mislopen en dat de 2 nachtelijke snelheidsritten zouden moeten geanuleerd worden om de veiligheid te verzekeren. In de buurt van Valence in de Ardeche zijn tienduizenden supporters op de been en dat kan tot chaos leiden daar.
Vandaag was er geen gecronomemetreerde rit in de rallyraid Paris-Dakar. Er was enkel een verbindingsrit van Néma naar Ayoun dus veel echt nieuws is er niet. Morgen gaan ze terug van start maar hoe het er nu voor staat om door Mali te rijden waar men vreest terreurgroepen blijft een vraagteken.
ook morgen start de eerste WK rally van het seizoen Namelijk de Rally van Monte-Carlo tellende voor het wk bij de rijders als voor de titel bij de constucteurs. De Rally is back to the roots met start in Valence in de Ardeche de Col de Turini wordt niet meer gereden. Citroén komt dit jaar terug als fabrieksteam met de C4 WRC . Ook Sebastién Loéb die verleden out was met een schouderblessure maakt zijn comeback samen teamgenoot Dani Sordo besturen zij de nieuwe C4. Verder komen ook de piloten van verleden jaar aan de start met ook geevolueerd materiaal op de proppen. Zeker is dat Ford alles in het werk zal stellen om beide titels binnen te rijven. Marcus Gronholm ligt gebrand om de wereldtitel te grijpen. Ook de jonge teamgenoot van Gronholm, Miko Hirvonen ligt op de loer na een uitstekend seizoen in 2006. Wat Subaru met Peter Solberg en Cris Atkinson van tegenwerk gaan bieden moeten we nog afwachten na het debacle van verleden jaar. En Mitsubitsi ? M Sport met Malcom Wilson aan het hoofd van Ford Motorsport heeft na Gronhom en Hirvonen nog enkele pionnen achter de hand die een woordje kunnen meepraten en aan het stuur draaien en zich in de debatten kunnen mengen voor de wereldtitel. Wat nu al zeker is dat het Wk dit jaar niet zo saai zal zijn als in 2006.
Het zijn niet enkel de katten die zo gezegd zeven levens hebben ! ook sommige racewagens hebben dat. Binnenkort komt hier een levensverhaal van naar mijn mening één van de mooiste juweeltjes die ooit in de Rally (sprints) heeft rond gereden, en hoe ? Na Paris-Dakar en de Rally van de Mont-Carlo deze week komt hier een verslag over dit machientje. Een klein tipje van de sluier! ooit heeft Albert Vanierschot ermee op circuit gereden
Op zondag 28 januari nodigt de Escortclub alle leden en toekomstige leden uit u op hun nieuwjaarsdrink om 15.00 uur in café het gemeentehuis te Elverdinge bij Ieper
Bezoek ook eens hun website: www.ford-escort-historic-club.be
Voor onze Begische top rallypiloot Francois Duval heel goed nieuws uit de bus gekomen. First Motorsport het team van Willy Collignon heeft er nieuwe financiele partner bij namelijk Pyramid technologies. ook de Belgische invoerder van Skoda draagt zijn steentje bij. Zo kan Francois 9 WK wedstrijden rijden voor het WK rally. Alle wedstrijden op Europese Bodem word aan deelgenomen te beginnen in maart met de rally van Portugal. Duval kan zo nog eens bewijzen dat hij wel bij de wereldtop behoort. Ook zijn supporters is het een opsteker om Francois terug aan het werk te zien en tevens ook voor de Belgische autosport is het een goede zaak. Morgen wordt de Skoda Fabia WRC aan de pers voorgesteld
De 10de rit in Paris-Dakar van Néma naar Néma over een afstand van ongeveer 400 km is gewonnen door Nasser Al-Alttiyah met een Bmw X3 CC . Het is de eerste zege dit jaar voor Bmw in de woestijnraid Nasser had 28 sec voorsprong op de japanner Masuoka met een Mitsubitsi en 1.49 sec op de amerikaan Miller met een Vw. Stefaan Henard werd terug eerste belg met zijn Vw Buggy op meer dan 23 minuten zo schuift Henard nog een plaats op in de rangschikking en staat nu 8ste.
stand 1 Peterhansel 2 Alphand op 9.56 3 Schlesser op 1 u 30 min
8 Henard op 7 u 40 min
Men kan zich niet voorstellen welke tijdsverschillen er zijn en dat nog maar bij de 10 Paris-Dakar zal voor altijd een slagveld blijven. Een foutje of pech en je kan het schudden.
In de rit van vandaag grijpt Mistsubitsi de macht met 1 en 2 in de rangschikking. Winnaar van de rit is J-l Schlesser geworden met de buggy gevolgd op 13 sec door de Franse Mitsurijder Luc Alphand , S.Peterhansel werd 3de op 4 min 10sec van de winnaar . Voor Volkswagen is het vandaag een heel slechte dag geworden . De vorige leider in de stand G.de Villiers heeft een turbo die in brand gevlogen is en word gesleept door zijn assistentieteam naar het bivak. Ook Carlos Sainz heeft met pech te maken elektonische panne. De eerste Vw touareg is nu de Portugees Sousa op een 7de plaats in de rangschikking op 4 u 11 minuten. Stefaan Henard werd terug eerste Belg op een 13 plaats en Jacky Loomans 26ste wat heel knap is van onze belgen. De rangschikking ziet er nu als volgt uit 1 S.Peterhansel 2de L.Alphand en 3de is nu de piloot uit Quatar met een Bmw X3 CC Nasser Al-Attiyah.
De Volkswagens Touaregs van de Villiers en Sainz zijn zwaar in de problemen. Giniel de Villiers staat stil met een ontplofte turbo en sainz staat op een 40 tal km van de aankomst streep stil met elektrische mankementen. Het zou el eens over en out kunnen zijn voor de zege in Dakar.Waarschijnlijk wordt Peterhansel de nieuwe leider in de race. Paris-Dakar kan verschrikkelijk hard zijn zowel voor mens als machine.
De Spaanse matador Carlos Sainz heeft gisteren meer dan 1 uur verloren op de concurentie door een kapotte stuurbekrachtiging. Hij werd pas 7de in de rituitslag nadat hij meer dan 300 km heeft moeten rijden met dit kapot onderdeel. Voor zijn teammaat Giniel de Villiers ziet het er steeds beter uit om de titel op zak te steken. De 2de in de stand is nu Stephan Peterhansel op 31 min gevolgd door de ex Franse skikampioen Luc Alphand op 43 min beiden met een Mitsubitsi . Freddy loix werd 15de en Stephan Henard 17de . In de stand blijft Henard op de 12de Plaats en rukt Loix op van de 53ste naar de 38ste plaats in de rangschikking .Ook Loomans verbetert zijn positie en staat nu 32ste en Wauters op de 40ste. Vandaag rijd de karavaan van Tichit naar Néma in Mauritanie.
Na de 7de rit gewonnen te hebben wint giniel de Villiers met zijn Touareg nu ook de 8ste rit in Mauritanie . Steffan Peterhansel werd 2de en Luc Alphand 3de beiden met een Mitsubitsi
Op 24&25 februari start voor ons team ( Gouwy - Calcoen ) eigenlijk het rallyseizoen . De Rally Routes Du Nord die van start gaat in het noordfranse Armentiéres, 15 km boven Ieper juist over de grens. Deze rally die mee telt voor het franse kampioenschap divisie 1 en voor het franse historic kampioenschap. Die rally wordt door de toeschouwers gesmaakt. Er zijn 2 snelheidsritten die pal tegen de belgische grens liggen. 1 kp is Boeschepe dat is de achterkant van de zwarteberg tegen het dorp van Westouter en de 2de kp is tegen Komen. Het is een ideale gelegenheid voor onze landgenoten om eens kennis te maken met het de rallysport, de toegang tot de klassementsproeven is volledig gratis. Ook het noorfranse stadje Armentiéres is zeker het bezoeken waard voor de dames. We gaan daar starten met de Alfa-Romeo Gulia Sprint van het bouwjaar 1965 nadat deze 2 jaar op stal heeft gestaan . Het heeft heel wat voeten in de aarde gehad om de nodige wisselstukken bij elkaar te krijgen om de prachtige Alfa weer rijklaar te krijgen waar wij in 2003 kampioen van Belgie mee zijn geweest