In de wrc rally van noorwegen heeft het Ford Focus team van Malcolm Wilson vrijspel.Hun grootste concurent de Citroén rijder en wereldkampioen Sebstien Loeb heeft vandaag tot 2 maal toe in een sneeuwmuur gereden en verloor zo 18 minuten. Mikko Hirvonen staat op dag 2 van de rally nog altijd aan de leiding met een kleine 20 sec voorsprong op zijn teamgenoot Marcus Gronholm 3de is Petter Solberg met een Subaru op 3 min 48 en 4de zijn ouder broertje Henning Solberg met de Stobart Ford Focus, 5de is de jonge Fin Jari Latvala op 5.16 en 6de de Oostenrijker Manfred Stohl met een achterstand van 6 min 11 op de leider Hirvonen. Gaan er bij het team van M.Wilson teamorders zijn en moet Hirvonen, Gronholm laten voorgaan of mag de Jonge Hirvonen winnen? dat gaan morgen op de laatste dag van rally zien.
Foto: links Hirvonen met zijn teammaatje Gronholm de vliegende Finnen
Op 24 februari organiseert Le-Coq-Motorsport hun kampioensviering in het cultureel centrum sarkoheem te Zerkegem-Jabbeke. Voor de prijs van 12.50 euro pp kan men genieten van een buffet à volontè en een gratis aperitief en dit vanaf 19.30 uur tot 22.00 uur tevens worden er doorlopend rallyfilms afgespeeld en is er een kid's corner voorzien. Dranken aan democratische prijzen.
De Fin Mikko Hirvonen is de leider na dag 1 in de wk rally van Noorwegen.Niet tegenstaande De fransman Sebastien Loeb 5 van de 8 kp's won staat hij pas 3de in de stand. Loeb die vanmorgen de eerste de kp werd op gestuurd kwam door een stuurfout in een sneeuwmuur terecht en verloor zo wat tijd. Andere kp winnaars zijn M.Hirvonen 2 en de jonge Fin Jari Latvala 1. Morgen gaat het 2de deel van rally van start met de volgende voorlopige stand in de rangschikking.
1 Mikko Hirvonen 2 Marcus Gronholm 15 sec en 3de Sebastien Loeb op 17 sec verder op 4 Petter Solberg 5 Tony Gardemeister 6 Gigi Galli 7 Henning Solberg en 8ste Manfred Stohl.
Dit week-end gaat in de Brugse beurshalle het motorsalon van Vlaanderen door. Het salon opent deze avond zijn deuren om 19.00 uur tot 22.00 uur morgen zaterdag gaan de deuren open om 14.00 tot 19.00 en zondag van 10.00 uur tot 19.00 uur. Mijn vriend Ronny Tavernier van RTM motozaak uit Westende is ook aanwezig met een stand als dealer van Buell en Kawasaki.
In de wk rally van Noorwegen was Sebastien Loeb de snelste vandaag voor de jonge Fin Jari Latvala. De winnaar van Zweden Marcus Gronholm was 3de Tony Gardemeister ,Gigi Galli en Miko Hirvonen vervoledigden de top 6
R.T.M Ronny Tavernier Motos richt op zondag 4 maart om 14.00 uur aanstaande voor de 2de maal een Buellday in iedereen is van harte welkom In de motozaak gelegen in de Westendelaan te 8434 Westende (dorp)
Op 15 Februari start de wk rally van Noorwegen voor het wrc kampioenschap. Het is de derde wedstrijd van het rallyseizoen. De monte-Carlo was voor Loeb en Zweden verleden week voor Gronholm. in de confrontatie Citroén versus Ford staat het 1-1 wat wordt het deze week in noorwegen? Zou Gronholm nog eens zijn Ford Focus nog eens de sporen geven in de sneeuw, of zou de thuisrijder Petter Solberg eens voor de zege strijden met de Subaru. Zal loeb zijn C4 beter leren kennen hebben in het besneeuwde Zweden en er volop tegenaan gaan voor de zege. ook de broer van P. Solberg, Henning aast op een plaats op het ereschavot. verder zijn er nog kapers op de kust met sneeuwspecialisten als Gardemeister en Carlsson maar als hun rallywapens kunnen optornen tegen de Ford's en Citroén is de vraag. De jonge Hirvonen zou wel eens het laken naar zich toe kunnen trekken want die heeft veel progressie gemaakt en heeft dit jaar al 2 maal het schavot gehaald met een 3de plaats
De Ierse rallypiloot Paddy White heeft zijn Subaru wrc ex Petter Solberg verkocht en een Ford Focus wrc 2005 aangeschaft bij M Sport van Malcolm Wilson. M Sport is het team die de Focusen inzet in het wrc wk rally's met Marcus Gronholm en Miko Hirvonen . Paddy White die dit jaar de Westeurocuprally wil betwisten zal ook weer voor een paar rally's beroep doen op de Diksmuidenaar Frank Blondeel als Copiloot. Momenteel staat de Ford Focus nog in de ateliérs van M Sport in Engeland waar hij terug volledig tiptop in orde word gezet.
Foto van de Ford Focus Wrc P.White in het rood en in opbouw
Bij rallyteams hoort een serviceteam om assistentie te verlenen aan de piloten en hun rallywagens. Eind de jaren zeventig begin tachtig steunde ik een rallyteam uit de kuststreek met het inrichten van allerlei evenementen om zaad in het bakske te krijgen en had ik ook de de taak op mij genomen om een serviceteam uit de grond te stampen. Het is natuurlijk niet evident om mensen rond u te krijgen die goed technisch onderlegt waren en tijd wilden steken in dit projekt. Ik vroeg mijn vroegere schoolvriend Ronny Tavernier of hij ons team wilde vervoegen, na wat getreuzel en een paar keer te komen om speciale werken uit te voeren aan de rallywagen hapte Ronny toe en het serviceteam was geboren. De piloot had precies niet veel vertrouwen in Ronny om dat hij weinig van woorden was maar ik wist wel beter wat voor vlees ik in de kuip had. Samen met Ronny zetten wij een Escort Mk 1 op punt en maakten wij een Escort MK2 speciaal ultra licht om sprints te rijden. En in 1981 maakten wij de Ford Escort Rs2000 om rally's te rijden. De service van vroeger kan je niet meer vergelijken met heden, nu staat de service centraal op één punt en die moeten zich niet meer verplaatsen. Wij reden met de camionette van Kp naar Kp om de rallywagen tip top te houden. Samen met de ervaren Copiloot Norbert Geril uit Oostende maakte ik een soort van roadbook omdat ik overal op tijd en op alle kp's aanwezig zou zijn om het team bij te staan. Alles is altijd heel vlot gegaan en door het presisie werk van Ronny Tavernier (pietje presies) zijn we nooit uitgevallen met technische of mechanische problemen. Als amateurs waren we zo goed dat de fabrieksteams zich afvroegen hoe het kwam dat wij daar waren en hun serviceteam niet. Het team van wijlen Jean-louis Dumont (Datsun Belgie) kwam ons vragen of we niet bij hen full time in dienst wilden treden wat we afgewimpeld hebben, maar waar dat we achteraf spijt van hadden. Toen we bij de top aanleunden hadden Ronny en ik zelf eerst een volledige dagtaak te vervullen. Iedere avond werkten wij dan nog tot 1a2 uur s'nachts aan de rallywagen want na iedere wedstrijd gind hij deels uit elkaar om niets aan het toeval over te laten en niet voor verrassingen te staan tijdens de wedstrijden met één of ander mankement. Achteraf bekeken hebben we meer stank dan dank gekregen maar toch is het een toffe periode in ons leven geweest. Ronny Tavernier die nog altijd één van mijn heel goede vrienden is heeft 10 jaar in de Honda garage van Blankaert in Veurne gewerkt en 13 jaar bij motorhuis Simoens in Blankenberge. Ook heeft Ronny zich ingezet in het motociruitracen met het met het team Simoens,Vincke en Simeon waar bij ze ooit 2de in de 24 uren van Francorchamps werden en dit als privé team Nu heeft Ronny sedert een 8 tal jaren zijn eigen motozaak RTM in Westende en is dealer van Buel en Kawasaki.
De 2de Legend Boucles de Spa is gewonnen door Marc Duez met een Porsche 911 gevolgd door Marc Timmers op Opel Ascona 400 en 3de werd Bernard Munster met Porsche 911 . de 4de plaats werd bezet door de circuitrijder Jean-Michel Martin met een porsche 911, 3 liter Guy Colsoul werd 5de met Opel Manta 400. De Fransman Jean Ragnotti met de Renault alpine is op de 9de plaats geeindigd. Didi Cols , Francois Duval en Pascal Gaban hadden al vroeg in de wedstrijd met pech af te rekenen. Patrick Snijers , J.P Van de Wouwer en Xavier Bouche hadden blijkbaar te snel gereden op de verbindingswegen en moesten hun rijbewijs afgeven aan de politie.
De Classic Retroclub uit Geluveld organiseert op 8 juli 2007 een Retrotentoonstelling daarom zijn ze nog altijd op zoek naar teams die willen hun historic rallywagen daar tentoonstellen die dag.
Dat onze vlaamse vrouwtjes ook iets kennen van rallyrijden bewijzen Charlotte Castelein en haar Copilote Els Schamp Ze reden de Monte-Carlo rally 2007 voor Historicwagens met een Mini Cooper en behaalden een schitterende overwinning bij de categorie dames.
"Wij zijn doodop maar biizonder gelukkig natuurlijk" aldus Charlotte!
Over deze wedstrijd was natuurlijk weer nergens iets te lezen of te zien ik zag het toevallig staan in een wekelijks reclameblaadje. Proficiat Charlotte en Els Foto: Charlotte en Els tijdens de Hemicudarally 2006 met Porsche 911
Nu in het komende week-end de Legend Boucles de Spa voor de deur staat wil ik hier toch wel een uitspraak van een grote meneer aanhalen. De 61 jarige, Jean Ragnotti die deelneemt met een Renault Alpine A110 Berlintte In 1985 won ik in Belgie de meest bekende rally , de 24 uren van Ieper met een R5 Maxi Turbo , het was een prachtige periode in mijn loopbaan van de rallysport. De hedendaagse rallysport vind ik eentonig! Het moderne rallygebeuren heeft veel van zijn eigenheid verloren en het aantal kp's vermindert stelselmatig en het lijkt tegewoordig meer op sprint's dan op rally. Het is allemaal veel te strikt geworden , ik denk dat de mensen van mijn leeftijd , die de gouden jaren van de rallysport nog beleefd hebben , niet anders dan nostalgisch kunnen zijn. aldus J.Ragnotti
Het is dit dat ik hier al 4 maanden probeer uit te leggen op de blog dat de rally's van de jaren 60 , 70 en 80 de top jaren waren op gebied van rally's. Op de gespecialiseerde forums van de autosport proberen de jongeren ons een veeg uit de pan te geven alsof wij de oudere rallyfanaten er niks vanaf weten maar we weten wel beter. Vroeger reden de piloten met de rallywagens en nu rijd de technologie met de mensen ( robotten)
In de Provincie Oost-Vlaanderen is er geen enkele sprint of rallywedstrijd meer. Het was in de tijd nochthans een Provincie met heel wat wedstrijden zoals de 24 uren van Ronse , 12 uren van Aalst , Rally van het Meetjesland , de meetjeslandsprint , Sprint van Zingem , Sprint van Aalter Lotenhulle , Sprint van Eeklo en waarschijlijk nog een paar dat ik vergeten heb. Zelfs de clubs hebben het in deze Vlaamse Provincie heel moeilijk om een simpele rittensport in te richten. Hier bij ons in W-Vl word het ook als maar moeilijker om toelating te krijgen van de gemeente besturen en de Gouverneur en dan te bedenken dat Paul Breyne groot geworden is dank zij de rally toendertijd in zijn stad Ieper.
Hier kan je de lijst bekijken van sprints en rallywedstrijden die ooit op de kalender gestaan hebben in West-Vlaanderen. Er zijn er heel wat!
Rally's
12 uren van Oostende, 12 uren van De Panne, 12uren van de Westhoek, 12 uren van Ploegsteert, 12 uren van Koksijde, 6 uren van Brugge, 6 uren van Kortrijk, Rally van het boudewijnpark, Houtland rally en de Bachten de kupe rally
Zoals men hier de lijst bekijkt is het toch jammer dat er zoveel wedstrijden verdwenen zijn van de kalender. Er waren toch rally's bij die heel goed scoorden als kwaliteit als organisatie als de grote namen die aan deze rally's deelnamen. Zoals in Oostende, De Panne, Houtlandrally Bachten de Kupe en de seizoensafsluiter Kortrijk. Ik ben natuurlijk niet helemaal zeker als de lijst volledig is, maar als iemand deze kan aanvullen kan mij altijd mailen. Met dank aan Etienne Willems en Wilfried Geerts voor de dokumentatie.
Het is nu bijna 40 jaar dat ik de rallysport volg zowel pasief als aktief . In al die jaren heb ik natuurlijk al veel zien veranderen.Zoals bijvoorbeeld heel wat wedstrijden die gekomen en weer verdwenen zijn ook. in West-Vlaanderen waren heel wat rallywedstrijden maar met pijn in het hart moet ik zeggen dat er meer verdwenen zijn dan dat er nog overgebleven zijn. Men kan natuurlijk zeggen dat er nog grote organisaties zijn zoals Ieper , Roeselare en Tielt. Maar er zijn wel veel rally's die weg gevallen zijn door allerlei redenen. De grootste redenen zijn de toelatingen die nodig zijn van de overheid en dat is niet zo evident hier in ons Vlaams landsgedeelte. Als je de kalender van 2007 eens terhand neemt ziet men dat er in het Waalse landsgedeelte bijna iedere week één of andere wedstrijd gepland is terwijl in Oost-vlaanderen geen enkele rally of sprint wedstrijd meer is. Volgens insiders dus mensen die heel nauw betrokken zijn bij het autosport gebeuren ligt het aan de Gouverneur van de provincie die dergelijke organisaties niet toelaat. Morgen breng ik hier een lijst met verdwenen wedstrijden in West-Vlaanderen
Foto: Team Portello Johan Gouwy met Mijzelf als Copiloot tijdens de Rally van Wervik 2006
De timing voor de Legend Boucles de Spa van volgende week zaterdag . Er zijn verschillende snelheidsritten en die liggen allemaal in de buurt van Spa. Es: Creppe 09h12 15h45 20h54 en 00h56 een spektakelpunt is aan de begraafplaats van Winanplanche en ze starten in het dorp van Creppe
Es: La-Redoute shouw 09h46 17h57 en 22h22 aan het gedenksteen van de voet van La-Redoute aan de E25 uitrit nr 46 er is parking voorbehouden aan de kruising met de verbindingsweg Remouchamps-Aywaille N633
Es: Marche 10h48 13h51 niet toegankelijk voor publiek
Es: Francorchamps 15h13 19h59 en 00h24 punten voor het publiek zijn Blanchimont en Les-Combes
Es: Clementine 17h21 21h46 en 01h12 de beroemste kp van allemaal toegang via Balmoral en Spa monopol
Es: Harzé 18h32 en 22h57 de start van de kp is aan het industrieterrein van Havelange en Harzé ligt op een 7 tal km van Aywaille
Es: Stoumont 19h03 en 23h28
Voor de mensen die enkel in Spa zelf eens de wagens willen zien als ze over het podium rijden 09h00 16h11 17h10 21h20 en 01h29 dit is telkens het uur van de wagen nr 1 en dit op zaterdag 10 februari
Foto: met dit type wagen rijd Didi Cols vader van Lary een Fiat 131 Abarth
In de Legend Boucles de Spa staan heel wat grote namen aan de start van deze dubieuze wedstrijd. In en rond de streek van Spa zal ervoor de rallyliefhebber van de oudjes heel wat te beleven zijn met heel wat deelnemers die de vroegere jaren de rallysport gedomineerd hebben. Met onderandere ex formule 1 piloot Thiery Boutsen de Franse Rallykampioen Jean Ragnotti de gewezen Belgische wereldkampioen Rally Pascal Gaban. Ook nog andere Belgische kampioenen Bernard Munster, Marc Duez, jean-Pierre Van de Wouwer ,Renaud Verreydt,de enige Belg die ooit een rally won voor het wk Francois Duval. Nog iemand die tot het kransje van de vroegere toppiloten behoorde is Didi vader van Larry Cols. Wat ook tot het ongelovige behoort is de vroegere groep B wagens die daar aan de start verschijnen zijn de Metro 6R4 die bestuurd wordt door Xavier Bouche en de Opel Manta van Guy Colsoul . Dat zijn wagens die volledig verboden zijn tot het Belgisch wegverkeer. Hoe ze dat daar in de Walen klaar krijgen om dergelijke wagens daar op de openbare weg te krijgen gaat mijn petje te boven. Verder komt de meervoudige winnaar Patrick Sneyers daar met een Ford Escort Grp 4 deelnemen. Dat het wel rallysport van de bovenste plank gaat zijn moet ik wel toegeven met rallywagens als Porsche's Ford Escort's Opel's Kadett Ascona en Manta's verder Fiat's, Lancia, Alfa Romeo, Skoda, Renault Alpine's en zoveel meer. er zijn momenteel 180 teams ingeschreven. Later kom ik hier nog hier op de blog met waar de gecronometreerde ritten worden gereden .
In de buurt van Spa gaat voor de 2de maal de Legend Boucles de Spa door op 10&11 Februari. Deze rally of Rittensport ? wie gaat het zeggen als zelfs de R.A.C.B al min of meer hun medewerking aan geeft. Waar wagens die niet op de openbare weg mogen rijden in Belgie toch het trajekt gaan rijden. Er komen natuurlijk veel grote namen van vroeger en nu aan de start en het is in het waalse landsgedeelte waar zeker meer kan dan in de Vlaanders. Ik leef wel mee met de organisatoren die het wel goed menen met de rallysport die alle wetten respekteren, en alles wat de Belgische wetgeving omtrent inrichten wat rally's betreft. Sommige organisaties houden hun hart vast want moest het daar in buurt van Spa ergens een ongeval gebeuren waar toeschouwers bij betrokken zijn gaat de nederlandstalige pers erop springen gelijk vliegen op rot vlees. Morgen kom ik met de bijzonderste deelnemers en de plaatsen waar je als toschouwer kan gaan kijken.