Het Duits-Belgisch team Schewe-Blondeel zijn 16de geworden in de Oostenrijkse FIA historicrally wedstrijd. Na een kort telefonisch kontakt met Frank Blondeel, melde hij mij dat de Porsche 911 weer niet op punt stond om zich te meten met de allerbesten, de voorste wielen van de porsche blokeerden bij het minste dat het rempedaal werd aangeraakt en zo was de bolide niet te besturen. Later meer over deze wedstrijd, als F.Blondeel weer in Belgie terug is.
Foto: Het was indrukwekkend wat voor mooi materiaal er in Oosterijk aan de start stond
Het team Schewe-Blondeel staan momenteel 19de algemeen op 15 minuten van de leider. er resten nog 6 kp's om een beetje de scheve situatie recht te zetten, maar als dat er nog inzit is een andere vraag. De weersomstandigheden verslechteren zienderogen (hevige sneeuwval)
Foto: Heinz Walther Schewe- Frank Blondeel Porsche 911 met startnummer 8 in de sneeuwrally van Oostenrijk
In de rally van Oostenrijk staat het duits belgisch team Schewe-blondeel 21ste op 3 minuten van de leider. Door hevige sneeuwval in de buurt van linz zien ze geen hand voor de ogen. Het serviceteam had niet gerekend op zulke weersomstandigheden en hebben geen gepaste banden mee om te wedijveren met de concurentie. Het is niet evident om die pk krachtige porsche 911 op de baan te houden met zo een weer en het verkeerde schoeisel. Frank Blondeel heeft dit jaar nog niet veel geluk gehad met de teams waarmee hij aantrad.
De eerste kilometers van Johan Gouwy zijn Alfa-romeo zijn achter de rug. Het was de bedoeling om in de Yperse retro de wagen in te rijden, en zo is ook geschied. Met een goede 200 km onder wielen gaf de oude knar uit 1965 geen krimp.
Ons 1600 honderke geeft toch een beetje meer pit dan vroeger. Nog een paar kleine aanpassingen en hij zal paraat zijn voor het echte rallywerk in het seizoen 2008 aldus J. Gouwy ( Portello de garagehouder uit Nieuwpoort)
De eerste Ieperse regelmatigheidsrit was een sucses van formaat, 114 wagens en op de markt van Ieper was het koppen lopen. Het avondritje in de buurt van Poperinge, Abele en Watou was om van te snoepen. Niet alle deelnemers starten de eerste avond, maar toch rond de 80 en iedereen was entousiast Aangekomen in Elverdinge was er een prachtig buffet in de zaal liswalle, waar de sfeer optimaal was onder de deelnemers. Om 11 uur was de maag goed gevuld en konden we huiswaarts door de dikke mist. De zaterdagmorgen 7.30 reden we terug naar de markt van Poperinge alwaar de start gegeven werd voor de tweede dag van de Ypres Retro. De organisatie stuurde ons door de prachtige streek van de kemmel en via de weggetjes van de kp Hollebeke zo op naar het cultureel centrum van Mesen waar we een lichte maar lekkere maaltijd konden nuttigen. Na dit uurtje verpozen konden wij vertrekken voor het tweede gedeelte. Na een paar kilometers kwamen we aan op het Camso Speedway Circuit van Warneton, alwaar we eens konden proeven van het rijden op een ovaalpiste waar iedereen heel tevreden over was ( anders krijgen we daar nooit de kans toe) was de meeste uitspraken wat ik hoorde. Vandaar reden we terug richting Heuvelland en werden er gedeelten van de kp Heuvelland afgehaspeld met aankomst in Dranouter centrum waar we terug 30 minuten verpozing hadden Het laaste gedeelte van de dag werd aangevat richting zwarteberg , Westouter , Watou , Abele naar de aankomst aan café het boerenhol in Reningelst. Iedereen was terug tevreden en er werd nog een paar uurtjes nagekaart over de verlopen dag. Het enige minpunt van de geslaagde dag was dat ze het boerenhol geen drank genoeg hadden ingeslagen. De dag werd afgesloten in Bellewaerde in het Pasim alwaar we mochten aanschuiven voor een galadiner. Ondertussen had ik de uitslag in de gaten gekregen merkte ik dat we voorlaatste stonden in de rangschikking. Maar het pluspunt was dat we ons rot geammuseerd hadden en dit was voor ons toch het voornaamste. De zondagmorgen zijn we niet meer aan de start geraakt door familieale problemen,maar bij al is het een geslaagd week-end geweest. Verder wil ik ook nog de mensen van de organisatie bedanken om hun inzet voor zoéén prachtig evenement in elkaar te boksen, wat vele maanden inzet heeft gekost. Ze verdiennen een dikke pluim op hun hoed
Straks komt hier een verslagje van mijn deelname aan de eerste Ypres 24 Hours Retro. Voor ons is deze regularitie geeindigd in mineur, maar de organisatoren verdiennen alvast een dikke pluim voor deze manifestatie.
Voor de liefhebbers van de oudjes, is het vandaag het moment om deze eens van dichtbij te zien. Om 18 uur vanavond gaat de Ypres 24 hours retro van start met een concours elegance en om 19 uur start de avondrit (niet verplicht) voor degenen die willen deelnemen van ongeveer 50 km.
Zaterdagmorgen starten de oudjes op de markt in Poperinge om 9 uur om rond de middag te Waasten op het Camso Speedway Circuit een 10 tal rondjes te draaien. De eerste wagen zou om 18.30 uur aankomen aan café het boerenhol in Reningelst. Waarschijnlijk zal men de doortochten van de wagens kunnen waarnemen in de buurt van Kemmel, Nieuwkerke, Watou , Hollebeke ???
Zondagmorgen start om 8 uur op de grote markt van Ieper alwaar de eerste wagen er terug verwacht wordt op de middag. Doortocht waarschijnlijk te Lo, Alveringem Reninge ??? Men kan misschien eens u licht links en echts eens opsteken waar de doortochten zullen zijn . Ik gok er ook maar op los, men gemeende excuses moest ik verkeerd zijn maar voor mij is het ook niet duidelijk daar het ongekend parcour is
Normaal ben ik de vaste copiloot van Johan Gouwy, maar voor eenmalig heb ik gekozen om eens in een ander cozitje plaats te nemen. Roland Rosseel wou ook eens een regelmatigheidsrit rijden en zeker de retro Ieper omdat het tot de verbeelding spreekt. Zo heb ik maar toegzegd om met de replica Rothmans escort mk2 eens met hem de Ieperse rally van 1977 over te doen. Het is wel al van 2002 nog zo een regularitiewedstrijd heb deelgenomen maar het zal wel lukken en plezier verzekerd. We starten vrijdag met het nr 11 en men beste vriend johan met het nr 12
Johan Gouwy (Portello) haalt na 2 jaar opnieuw zijn Alfa-Romeo van stal. Het was niet voorzien dat die prachtige rallywagen zo lang uit de running ging zijn. De telkens verkeerde stukken uit Engeland waren de oorzaak. Dit week-end gaat de Alfa-Romeo Gulia Sprint van het bouwjaar 1965 zen eerste meters terug rijden in de Ypres 24 hours Retro. Johan rijd die regularitie met F.Messelis in het cozitje
Op 19 & 20 oktober gaat in Oostenrijk in de buurt van Wenen een Fia Historicrally wedstrijd van start meetellende voor het Europees kampioenschap. Aan deze rally doet ook de gewezen duitse rallykampioen Heinz-Walter Schewe mee. Schewe die aantreed met zijn gif groene Porsche 911 van het bouwjaar 1975 wordt gecopilooteerd door onze landgenoot Frank Blondeel. Er staan 44 Historicteams aan de start van deze Ostarrichi Rally 2007. Onderandere de Noor Valter Jensen met de porsche 911 Rs die ook al 2 maal heeft deelgenomen aan de Ypres Westhoek Rally. Aan deze rally nemen niet minder dan 15 porsches deel. Ook 2 Italiaanse teams beiden met een Lancia Stratos ( Bianchini & Muccioli ) De rally wordt verreden over 250 km waarvan 153 km snelheidsritten. Het team Heinz-Walter Schewe - Frank Blondeel gaan voor een podiumplaats. Die oude Duitser (63 jaar) weet verdomd goed het gaspedaal staan ! aldus Blondeel.
De teams Gouwy - Messelis en Rosseel - Calcoen maken zich op voor het evenement van het week-end, De Ypres 24 Hours Retro deze avond meer hierover op deze weblog.
Dit weekend 12 -13 &14 oktober gaat er in de Westhoek de eerste Ypres Retro Rally van start. deze regelmatigheidswedstrijd die vereden wordt aan een gemiddelde van 36 km per uur gaat via het systeem bolletjepijl en ingetekende kaart zeg maar back to de roots van het rallygebeuren. Aan deze wedstrijd neem tal van bolides deel die tot de verbeelding spreken zoals Lancia Stratos , Ferrari , De Tomaso Pantera , Lancia Delta , Triumph , Porsche ,Alfa-Romeo , Chevrolet en veel teveel om op te noemen. De vrijdag is er vanaf 18.00 uur een schoonheidswedstrijd voor Young&oldtimers . Om 19.00 uur is er een avondrit van ongeveer 50 km als opwarmertje voor degenen die dit wensen . Het is niet verplicht en telt niet mee voor het algemene klassement. De zaterdagmorgen wordt er gestart op de markt van Poperinge om 09.00 uur en rond de middag komen de deelnemers toe op het Camso Speedway Circuit van Waasten (Warneton). Rond 18.30 komen de bolides toe aan café het boerenhol in Reningelst. De zondagmorgen wordt er dan opnieuw gestart ,maar ditmaal op de markt van Ieper waar de deelnemers terug verwacht worden rond de middag. Waar de deelnemers langs komen is bijna niet te zeggen omdat het parkoer volledig geheim is. Waarschijnlijk zal het de zaterdag de streek van Kemmel nieuwkerke zijn en de zondag Lo Reninge Alveringem zijn.
Wie de wagens eens nu al wil bekijken kan een kijkje nemen op de site van dit evenement : www.rallyevent.be klikken op entrylist en dan op de naam van het merk van de wagen klikken en het komt tevoorschijn.
Dit week-end ging de Trackrod historicrally die vereden wordt op onverhard door in Engeland . De Nieuwpoortse rallypiloot Stefaan Stouf maakte de oversteek naar de bakermat van de gemotoriseerde sporten om zich eens te wagen aan zo een rallyevenement op onverhard. De Escort MK 1 werd klaargestoomd met een andere ophanging . Stefaan eindigde de rally als 16de algemeen wat een niet onaardige uitslag is om zonder ervaring zich te meten met de ervaren Engelse rallyrijders op onverharde snelheidsritten. Later meer hierover met eventueel een foto
Pascal Gaban heeft zich ook een nieuw speeltje aangeschaft. Het is een Opel Kadett Gte 2.0 l . Pascal zal er waarschijnlijk mee starten in de Condroz rally het eerste week-end van november. Pascal Gaban is de zoon van André Gaban een Brusselse garagehouder en preparateur van Porsche's. Pascal debuteerde in 1984 in de rallysport met een porsche 911 2.7 l hij reed dit seizoen 8 wedstrijden waarvan hij er 3 won. In 1985 werd hij nationaalkampioen en reed 10 wedstrijden waarvan hij er 5 won. Het jaar 86 werd hij opnieuw kampioen van Belgie 13 rally's en 11 zeges dat jaar met een porsche 911 scrs Groep b . Gaban zette zijn opmars voort en werd in 1988 de allereeste wereldkampioen groep n en dit met een Mazda 4x4 groep n. Misschien kan Pascal de gevestigde waarden een het vuur aan de schenen leggen in de historicrallywedstrijden. Foto's van dit prachtig rallymachien kan men bekijken op de site van Serge Lahouter op www.lahoutermotorsport.be en dan klikken op realisaties.
Hier alvast een foto van de motor die ingebouwd is
Na de rally van Tielt, waar ik trouwens voor de eerste maal baancommisaris was, had ik een hoop problemen met de pc. Het rallyseizoen werd voor ons een sisser van formaat ( team Gouwy-Calcoen ) telkens de verkeerde stukken uit engeland om de alfa-romeo klaar te stomen en de escort die in zen blootje staat om er een groep 4 van te bouwen kwam er in 2007 niks in huis van rally rijden. Daarom dat ik mij wou toeleggen op de job van baancommisaris, om de organisatoren van rallywedstrijden te helpen, kwam ik tijd tekort om de blog up to date te houden. Zo heb ik weer enorm veel mensen leren kennen en veel vrienden gezien waar men als je zelf rijd niet de kans krijgt om eens een praatje te slaan. De wedstrijden waar ik van dienst geweest ben zijn Tielt , Wervik , Oostrozebeke , Ieper , WK Duitsland , Roeselare en Reningelst. Zo werd het voor mij toch nog een druk jaar op de rally maar dan van de andere zijde in plaats van in cokuip. Verder ga ik proberen terug de draad weer op te nemen met de Ypres Retro van 12,13&14 oktober eerstkomend.
Foto: Links mezelf met mijn goede vriend copiloot Frank Blondeel
In de nabije toekomst mag men hier op de weblog nieuwe updates verwachten. Na pc problemen en veel werk op allerlei rallywedstrijden zijn we er terug klaar voor. Hopelijk kunnen we de rallyfreaks weer plezieren met een beetje informatie die anders weinig aan bod komt.
We zijn eindelijk terug up to date met de pc en we kunnen terug van start gaan met de blog. Nu zaterdag wordt de TAC Rally in en om tielt betwist en het is de 2de Rally tellende voor het Belgisch kampioenschap. En in Tielt hebben ze er meteen een primeur bij, Pieter Tsjoen de Belgische Kampioen start er met de Fiat Grande Punto S2000 . Hij neemt het op tegen Freddy Loix met die andere S2000 namelijk een Vw Polo. Fast Freddy heeft al de Ardenne Bleue Achter de rug met de S2000, en P.Tsjoen is het de eerste wedstrijd met de S2000. Verder zijn er ook nog Xavier Bouche, Larry Cols die de Ardenne Bleue Won en Bob Colsoul. Verder hebben we nog de lokale hardrijders Paul Lietaer met de Subaru groep A en Andy Lefevere ook met een Subaru. Het lijstje met snelle piloten is nog lang, maar er zijn toch nog een kanshebbers voor het podium. Zoals Peter Desmet met de De Toyota Corolla WRC, Didier Dusquene Celica Gt 4, Claudi Tanghe Celica Gt 4 die in de Routes Du Nord een fantastische podium haalde. Verder komt ook de sympatieke Limbuger Kris Princen voor de eerste maal met de nieuwe Renault Clio R3 aan de start. Ook Henri Container Schmelcher met de Porsche Gt 3. En natuurlijk niet te vergeten belgisch snelste rallypilote Melissa Debackere met de Toyota Celica Gt 4, Misschien zet ze die mannen wel een neus.
Men ook niet vergeten dat er nog een prachtige nevenwedstrijd is, de Historicrally de spektakulaiste wagens van allemaal. er starten zeker 3 Escorts die aan elkaar gewaagd zijn Didier Vanwynsberghe. Stefaan Stouf en Geert Vandoorne die 3 mannen gaan zeker met het mes tussen de tanden de strijd met elkaar aanbinden. Geen enkele van deze 3 teams mag een fout maken, want er liggen nog andere kapers op de kust om een podium te vizeren, Namelijk Frederiq Delplache Bmw 2002 Tii, Mario Vantieghem Bmw 2002 Tii en Vanmarcke met de Talbot Lotus. In de wedstrijd zal er ook nog een strijd zijn tussen familie, Daniél Cappelle met een Opel Manta en zijn zoon Pedro met een Ford Escort Mexico MK 1.
Het wordt zeker de moeite waard om naar Tielt af te zakken om rally van de bovenste plank mee te maken.
Door problemen met de PC waren er de laatste dagen geen updates meer, maar tegen dinsdag zou alles in orde moeten zijn en kunnen we weer volop werken aan de blog. Hopelijk zie jullie allemaal terug om een bezoek te brengen aan de blog historicrally en kan ik er terug weer tegenaan om de de rallysport in de kijker te stellen.