Bij het organizeren van een rallywedstrijd komt heel wat bijkijken.Het allereerste is kijken als er een plaats vrij is op wedstrijd kalender.Is dat in orde doet men een aanvraag bij het gemeentebestuur van de betrokken gemeenten die de rally aandoet.Als het schepencollege hun goedkeuring heeft moet ook nog de gouverneur van de provincie nog zijn zegen geven pas dan kan de organisator aan de slag om de eigenlijke rally uit te tekenen.iemand uit het bestuur tekend dan het roadbook met straten van de snelheidsritten en verbindingswegen.Als alles op papier staat moet er veiligheidsboek gemaakt worden.In dat boek staan alle bochten van het parkoer. Nu met de computer wordt alles via luchtfoto's gemaakt.Alle snelheidsritten moeten volledig afgebakend zijn met een tien meters veiligheidszone.Ook in het boek moet alles vermeld zijn welke diensten op terrein zullen aanwezig zijn zoals ziekenwagens, rode kruis,brandweer; politie,dokters,verplegers,radioposten, baancomisarissen en andere verantwoordelukken.Ook de verzekeringspapieren en nog zoveel meer en dit alles moet voor gelegd worden in Brussel bij één of andere comissie van het ministerie.Als het FIA proef is zoals bijvoorbeeld de Ypres Westhoek Rally moet ook de hoofdgeneesheer van het AZ Brugge zijn handtekening zetten.Daarbij komt dan nog dat die mensen moeten zoeken naar sponsorgelden om alles rond te krijgen en naar vrijwilligers om te helpen bij het opslaan van de parkoers en zoveel meer.In feite verdiennen die mensen een pluim om dit te realiseren in plaats van tegenwind te krijgen als men weet dat men 11maanden bezig is om dit tot een geslaagd evenement te laten doorgaan.
|