Gisteren was er in Poperinge een opleidingsdag voor steward's en baancommissarissen in de brandweerkazerne aldaar, ingericht door de vlaamse autosportfederatie (VAS). Om 07.15 uur had ik afgesproken met Stefaan Brackx bij hem thuis in Nieuwpoort , en we waren weg voor een dagje cursus veiligheidsopleiding. In Poperinge aangekomen konden we daar genieten van een paar broodjes en wat koffie en werd de cursus aangevat om 9 uur. We hebben wat uitleg gekregen van Daniél Verschaeve en Jan Vervisch , wat voor bonden en werkgroepen er zijn , zoals de Fia tot Pak en van organisatoren tot veiligheidsmensen en alles wat ermee te maken heeft. Na deze korte maar heel goede uitleg was er een korte pauze en werden we in twee groepen verdeeld. Door André Bonte van de Veiligheids-Commissie werd de nodige uitleg gegeven over de werking op het terrein,zoals voor de stewards het opvangen van de toeschouwers, en voor de baancommissarissen het bedienen van de gele vlag, en voor de radiomensen, hoe dat ze te werk te gaan op de posten. Ondertussen was het middag geworden en konden we genieten van een warme maaltijd en een pauze en zo het namiddag gedeelte aan te vatten. De eerste namiddag cursus was EHBO gegeven door een Mug Arts van het Red-team en hij toonde hoe een reanimatie moest worden uitgevoerd en hoe te reageren bij een zwaar ongeval. Na de EHBO cursus was het de beurt aan Boudewijn Baertsoen, Commissaris van Politie en inrichter van de TAC Rally, hij gaf een woordje uitleg hoe om te gaan met publiek die in de verboden zone staan, met agressie en alles wat erbij komt kijken. Na een pauze van een 5 tal minuten was het de beurt aan de brandweercomandant van Poperinge om een woordje uitleg te geven over verschillende klassen van branden en de bestijdingsmiddelen die voorhanden zijn . Met hen zijn we op het terrein gegaan om zelf brandende benzinne te blussen met poederblussers. Nadat iedereen de aangestoken branden geblust had was het woord aan Herman Vereecke, Commissaris van de gerechtelijke politie, maar die zich al 20 jaar bezig houdt met de veiligheids aspecten van de rally. Herman gaf een woordje uitleg over de wet Peeters en de koninklijke besluiten die gehanteerd worden tijdens rallywedstrijden. En dan om 17.45 was het eindelijk zover. Na een zware cursusdag, de uiteindelijke schriftelijke examens. Geslaagd, en moe maar tevreden reden we huiswaarts met het bewijs van bekwaamheid op zak.