Inhoud blog
  • BESPREKINGEN zijn VERHUISD
  • quadriga - grand canyon 1
  • quadriga - grand canyon 2
  • annemie - beeld 1
  • annemie - beeld 2
    Zoeken in blog

    kadreren2

    een kamera is géén kopiëerapparaat om "pasfotootjes" te maken van wat iederéén ziet
    07-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.sami - beeld
    Klik op de afbeelding om de link te volgen je hebt het beeld (hermes/mercurius) voorbeeldig op een sterke lijn gezet, met het hoofd al even voorbeeldig op een sterk punt.
    MAAR... die enorme witte vlek van de lucht "zuigt" de aandacht van de toeschouwer wég van het beeld - ik heb die lucht op een overdreven manier blauw gemaakt om je het verschil duidelijk te maken, maar een échte blauwe hemel zou natuurlijk ideaal geweest zijn, zeker als er nog enkele witte wolkjes in drijven.
    een belangrijke TIP is echter dat je door die grote massa wit in feite een tegenlicht effekt krijgt, waardoor het beeld zelf onderbelicht is...als je kamera dat kan, moet je in zo'n geval wel aan "spotmeting" doen en bij het meten van het licht op een donker gedeelte van het beeld mikken, omdat een lichtmeter niet kan "denken" en dus een gemiddelde neemt van het hele oppervlak.
    het plaatje met de titel van het beeld heb ik wat donker gemaakt, omdat er toch niets leesbaars op stond en dus alleen maar de aandacht afleidde.
    als grapje heb ik het voetstuk weggenomen met de kloon-stempel, zodat het lijkt of deze "boodschapper der griekse goden" werkelijk zweeft.

    07-08-2006 om 00:56 geschreven door aanmoediging


    >> Reageer (0)
    05-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.elfo - bloem
    Klik op de afbeelding om de link te volgen even een misverstand opruimen: niemand is verplicht om de les kadreren te volgen, maar als je dat wél doet, dan verwachten we dat je tenminste een poging doet om rekening te houden met sterke lijnen en sterke punten.
    niets belet je om zes bloemen per dag in te zenden naar de mailgroep, waar de bloemen-specialisten je graag raad zullen geven als je er om vraagt, maar de besprekingen voor "kadreren" zijn enkel bestemd voor wie oefeningen op de lessen maakt.
    om het binnenste van jouw bloem op een sterk punt te krijgen, heb ik de bloem behoorlijk moeten verminken en het is je volste recht om daar NIET mee akkoord te gaan, maar hier gaat het er enkel om,  de geïnteresseerden de bazisbegrippen van kompozitie bij te brengen.
    de les "kadreren" werd je bij je inschrijving in de mailgroep toegestuurd en moest je die niet meer bezitten, dan volstaat een mailtje naar adminstrator Tobias.
    warme groet van
    fjet.


    05-08-2006 om 16:58 geschreven door aanmoediging


    >> Reageer (0)
    03-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.elfo - bloemen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen mooie foto van mooie bloemen, maar hier bespreken we feitelijk het "kadreren" en het is de bedoeling dat je die les eerst doorneemt en er dan speciaal oefeningen voor maakt.
    in jouw foto vind ik helemaal  geen sterke lijn of sterk  punt terug en in de uitsnijding die ik voorstel, schieten er van die hele struik nog slechts twee bloemen over, maar die staan nu wel allebei op zo'n sterk punt en tussen beide loopt een (denkbeeldige) diagonaal.
    eerste TIP voor jou: koncentreer al je aandacht bij de opname op één of hooguit twéé bloemen (want bij het uitsnijden is hier enorm veel kwaliteit verloren gegaan omdat de originele foto op erg klein formaat was: probeer ze in te zenden op ongeveer 100 kb).
    tweede TIP: hou rekening met sterke punten en wees niet bang om je kamera een beetje te draaien, tot je een mooie kompozitie krijgt. 
    vooral volhouden en véél oefenen, want de tijd die je daar NU insteekt, zorgt ervoor dat je later knallers van fotoos kan maken.
    warme groet van
    fjet.

    03-08-2006 om 17:44 geschreven door aanmoediging


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.fred 2813 - sterke lijnen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen hoewel het allemaal klaar en duidelijk staat uitgelegd in de les "kadreren" (die sommigen helaas vergeten te lezen) hier nog een kleine demo:
    we verdelen in gedachten de foto in drie gelijke delen, zowel in de lengte als in de hoogte en de scheiding tussen die delen noemen we dan sterke lijnen - je krijgt dus twéé van die horizontale lijnen en twee vertikale.
    de ervaring heeft geleerd dat een horizon op zo'n onderste of zo'n bovenste sterke lijn STERKER overkomt dan precies in het midden van de foto.
    ook HOGE onderwerpen (toren of boom) trekken veel méér de aandacht op zo'n vertikale sterke lijn dan in het midden.
    ter illustratie heb ik jouw foto (onderaan rechts) uitgesneden en de toren op een linkse sterke lijn geplaatst en daarna op een rechtse.
    de vier punten waar die "sterke lijnen" elkaar snijden, zijn dan de sterke punten , want ook hier heeft de ervaring (en wetenschappelijk onderzoek) geleerd dat een onderwerp veel méér aandacht krijgt op één van die sterke punten: ter illustratie heb ik de raampjes in de top van die toren op het bovenste linker sterk punt gezet.
    dit zijn bazisregels die in de praktijk erg nuttig zijn en waar enkel gevorderden soms bewust van afwijken....maar: eerst gaan en dan pas lopen.
    NOTA: niet alleen jij, maar iedereen mag vragen stellen in de les kadreren of in de mailgroep en er zal altijd IEMAND zijn die er een deskundig antwoord op geeft.
    warme groet van
    fjet.

    03-08-2006 om 16:22 geschreven door aanmoediging


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.agnes - paard
    Klik op de afbeelding om de link te volgen je hebt echt wel gepoogd om dat paard op een "sterk punt" te zetten, maar naar mijn gevoel wordt de foto sterker door speciaal die witte bles en de ogen op het sterk punt te zetten... dat zijn van die dingen die je niet in centimeters kan uitdrukken, maar die je moet aanvoelen (of leren aanvoelen).
    in de bovenste foto komt dat paard (weeral volgens mijn gevoel) een beetje zielig over, terwijl het in mijn uitsnijding meer de indruk van nieuwsgierigheid geeft.
    dit is geen papschool waar de "meester" altijd gelijk heeft: leg daarom beide fotoos naast elkaar en beslis welke op jou de meeste indruk maakt, want het blijft altijd JOUW foto.
    dat witte lint hoort natuurlijk bij een wei, maar op een foto komt het wel erg storend over, dus heb ik het maar weggefoefeld met de kloon-stempel uit adobe.
    over je andere foto moet ik nog een nachtje slapen (of liggen piekeren woehaha),  want dat lijkt me een "moeilijk geval".
    laat je vooral niet ontmoedigen door de fotoos van de super-cracks, ooit zijn we allemààl moeten beginnen met vallen en opstaan, terwijl mijn kritiek alleen maar OPBOUWEND bedoeld is, om je te helpen NOG betere fotoos te maken..
    veel oefenen, de beste er uitpikken en die bespreken we dan héél graag.
    warme groet van
    fjet.


    03-08-2006 om 15:51 geschreven door aanmoediging


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.menis - oostende
    Klik op de afbeelding om de link te volgen warm welkom in onze vriendengroep, waar de "gevorderden" met hun TIPS de beginnelingen stapje voor stapje helpen om OOK van die "cracks" te worden - hier wordt niemand uitgelachen, want we zijn ooit allemaal zélf van die onderbeginnelingen geweest.
    we verwachten natuurllijk wél dat je de les "kadreren" eerst aandachtig doorleest, om er dan oefeningen op te maken - je hebt die les bij je inschrijving gekregen en dààr wordt klaar en duiidelijk uitgelegd wat wij precies bedoelen met "sterke lijnen" en "sterke punten" (mocht je die les NIET meer hebben, geef dan een seintje aan mick of tobias, onze engelbewaarders).
    wij trachten in deze groep BOEIENDE fotoos te maken, om de aandacht te trekken op iets waar de gewone voorbijganger achteloos aan voorbij loopt - jouw foto geeft een scherp overzicht van een deel van de vissershaven, maar het blijft feitelijk een zoekplaatje, omdat we niet goed weten waar we éérst moeten kijken.
    daarom kiezen we in het algemeen voor één hoofdonderwerp, dat dan opeens alle aandacht naar zich toe trekt, door dat onderwerp op zo'n "sterk punt" te zetten (waarover alle uitleg in de les "kadreren").
    om dat een beetje duidelijk te maken, heb ik stukjes uit jouw overzichtsfoto genomen en er afzonderlijke fotoos van gemaakt, waar één hoofdonderwerp telkens op zo'n sterk punt staat (als je met de cursor op de foto tikt, wordt ze groter).
    natuurlijk verliezen we veel kwaliteit door zo'n klein stukje uit een foto te snijden en het is dan ook de bedoeling dat je stilaan leert om zo'n "uitsnijding uit de werkelijkheid" reeds bij de opname te maken.
    belangrijkste TIP voor jou: de les "kadreren" grondig lezen en er oefeningen op maken - je zal merken dat je fotoos dan niet alleen BETER worden, maar dat je ook veel meer plezier gaat beleven aan het fotograferen.
    wij wensen je veel moed en sukses!
    warme groet van
    fjet.

    03-08-2006 om 14:51 geschreven door aanmoediging


    >> Reageer (0)
    02-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.fred2813 - sluis
    Klik op de afbeelding om de link te volgen oef... ik heb echt meegeleefd en meegevoeld met jouw hardnekkige pogingen om dan TOCH een verkleinde foto te kunnen versturen, maar troost je: bij mij heeft het in het begin NOG meer bloed, zweet en tranen gekost.
    in de les "kadreren" wordt de bazis van de kompozitie glashelder uiteengezet en ik raad je aan om die nog eens aandachtig te herlezen, om vertrouwd te geraken met "sterke lijnen" en "sterke punten".
    dat je foto BETER wordt door die regels te volgen, proibeer ik je duidelijk te maken door de "andere" uitsnijding in de onderste foto: daar is het fontein op zo'n sterk punt geplaatst, waardoor de ogen van de toeschouwer een "rustpunt" krijgen.
    in de bovenste foto wordt de blik automatisch naar dat grote witte gat van die lucht getrokken en zelfs als dàt weg geknipt is, blijven al die lichtvlekken tussen de bladeren een erg onrustig gevoel geven (in de onderste foto heb ik die gaatjes een betje opgevuld met de kloon-stempel).
    als je beide fotoos vergelijkt, zal je moeten toegeven dat niet alleen dat fontein meer aandacht krijgt, maar dat je dan opeens ook veel beter de PRACHTIGE rimpeling op het watvlak kan bewonderen.
    alle begin is moeilijk en het is precies de bedoeling van onze lessen om je met enkele TIPS stap voor stap en op je eigen tempo te helpen om NOG betere fotoos te gaan maken - je zal merken dat je zélf dan ook veel meer plezier gaat beleven aan het fotograferen.
    TIP: één hoofonderwerp kiezen en dàt op zo'n "sterk punt" zetten.
    TIP: je onderwerp vanuit verschillende hoeken bekijken om niet alleen een mooie lichtval (liefst zijdelings licht) te krijgen maar ook een rustige achtergrond.
    TIP: laat je niet ontmoedigen door de kanjers van fotoos die de top-fotografen hier maken, want ooit zijn ook zij moeten beginnen.
    TIP: doe het rustig aan, maak zoveel mogelijk fotoos en kies er daarna alleen maar de allerbeste uit en kieper de rest in de prullenmand (vroeger kostte film veel geld, maar met de digi wis je gewoon alles uit wat je niet bevalt).
    nogmaals gefeliciteerd voor het koppige volhouden en warme groet van
    fjet.

    02-08-2006 om 13:13 geschreven door aanmoediging


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.rindeke - achtertuin
    Klik op de afbeelding om de link te volgen PRACHTFOTO... helemaal volgens de regels van het kadreren en toch geen doordeweeks seriewerk: de horizon op een weldoordachte lage sterke lijn, de diagonaal van de schaduw die de ogen gewoon DWINGT om naar zo'n "sterk punt" te gaan waar... héél geraffineerd NIETS te zien is, behalve dan dat intrigererend lichtvlekje dat de aandacht én de nieuwsgierigheid prikkelt, het geheel bekroond en overkoepeld door een majestatische blauwe wolkenhemel.
    dit is de DE foto waarvan elke landschap-fotograaf DROOMT.
    aan jou de keuze om nog een foto in te zenden voor kadreren of een klasje hoger te gaan bij tobias (laat weten of ik hem al moet verwittigen van je komst).
    warme groet van
    fjet.

    02-08-2006 om 12:37 geschreven door aanmoediging


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.m@rc - steven
    Klik op de afbeelding om de link te volgen een boom van een kerel, de symboliek komt duidelijk over, maar die kerel wordt volgens mij NOG  indrukwekkender (en de toeschouwer krijgt er  nog DIREKTER kontakt mee) als zijn ogen op een sterk punt staan, zoals ik op de onderste uitsnijding tracht aan te tonen.
    sommigen zullen de wenkbrauwen fronsen bij dat het langgerekte formaat, dat voor een portret nogal ongebruikelijk is, maar net dààrdoor trek je de aandacht... en dat is uiteindelijk de bedoeling van een fotograaf: ervoor zorgen dat zijn/haar foto UITSPRINGT uit de grijze massa.
    en dan meteen over naar je volgende foto, waar je een aangename verrassing wacht....
    warme groet van
    fjet

    02-08-2006 om 12:12 geschreven door aanmoediging


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.m@rc - hof
    Klik op de afbeelding om de link te volgen moeilijk geval, want aan elke beginneling zou ik de raad moeten geven om "volgens het boekje" uit te snijden, zoals ik op de onderste foto gedaan heb, met de bloemenstruik netjes op een sterk punt en zonder details die de aandacht van die struik afleiden - ik denk dat iedereen die ooit in een fotoclub geweest is, voor die onderste foto zal kiezen.
    MAAR... jij bent kennelijk géén beginneling en dan wordt het duidelijk dat daardoor de "boodschap" van de foto totaal de mist in gaat: de bovenste foto is duidelijk een riante en smaakvolle villa, terwijl de onderste foto een netjes onderhouden voortuintje van een boerderij is.
    waarmee ik duidelijk wou maken dat de kadreerregels zeer nuttige hulpmiddelen zijn, maar dat een gevorderde heel doelbewust van die regels kan afwijken om zijn/haar eigen vizie of boodschap over te dragen op de toeschouwer.
    ik weet dat zeker niet alle begeleiders van de mailgroep mijn mening zullen delen en toch de voorkeur zullen geven aan de klassieke regels voor kadreren, maar volgens mij heb jij "het" onder de knie en mag je opschuiven naar tobias... ik zal hem verwittigen.
    ik wens je nog fantastisch veel kreatieve fotovreugde !
    warme groet van
    fjet.

    02-08-2006 om 12:00 geschreven door aanmoediging


    >> Reageer (0)
    31-07-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.m@rc - eerste
    Klik op de afbeelding om de link te volgen een DROOM van een lichtval en een geraffineerde kompozitie, want toen ik trachtte om dat stukje rechts van de deurstijl te croppen, ging de hele sfeer naar de knoppen (rijmt nog ook).
    als je een tweede foto van die kwaliteit inzendt, dan heb IK je niets meer te leren.
    warme groet van
    fjet.

    31-07-2006 om 23:10 geschreven door aanmoediging


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.rons music - interieur 1
    Klik op de afbeelding om de link te volgen als je niet in een professionele studio werkt, waar je elk voorwerp precies kan zetten waar JIJ het wil en waar je de belichting kan aanpassen, dan zijn overzichtfotoos van een interieur aartsmoeilijk.
    door die knalwitte muur krijg je hier feitelijk twee totaal afzonderlijke fotoos en in zo'n geval kan je beter twee aparte fotoos nemen, zoals ik in de bijlage tracht aan te tonen.
    maar zelfs dàn wordt de aandacht nog afgeleid door voorwerpen die ongetwijfeld schitterend passen in jouw woonkamer, maar die voor een FOTO niet helemaal op de juiste plaats staan.
    door MINDER op één enkele foto te zetten, gaat er MEER aandacht naar wat je wil tonen, omdat je ogen dan niet van links naar rechts en van boven naar onder flitsen.
    bij mijn vorige bespreking had ik je gevraagd om voor de afwisseling (en vooral de TRAINING) eens fotoos binnen te maken en ik vrees dat ik me toen niet duidelijk genoeg had uitgedrukt, want ik bedoelde toen zeker niet een interieur-foto, maar een voorwerp of persoon, sorry dus...)
    warme groet van
    fjet.

    31-07-2006 om 17:13 geschreven door aanmoediging


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.rons music - interieur 2
    Klik op de afbeelding om de link te volgen oei ron, deze foto zal voor jou en je vriendenkring wel een interessant dokument en een mooi soevenier, maar als inzending voor kadreren is dit echt wel van het goede teveel.
    elk onderdeel is op zichzelf interessant, terwijl die prachtige kast en zelfs de leuning van die sierlijke trap op sterke lijnen staan, terwijl er duidelijk gepoogd is om de bovenkant van de kast en de rijdende bar op sterke punten te zetten, maar voor de doorsnee fotoliefhebber is dit een verwarrend zoekplaatje geworden, waar véél te veel op staat en TEZELFDERTIJD... ook weer te weinig.
    als je de randen van je foto kritisch bekijkt, vind je aan ELKE zijde voorwerpen die half afgesneden zijn (links de foto op het rekje, boven de halve beelden op de kast, rechts een halve stoel en onderaan de storende hoek van een bijzet-tafeltje.
    ik heb er heel wat tijd in gestoken om toch nog een goede uitsnijding te maken, maar ik ben er niet in geslaagd... doodjammer, want er zitten bijna tien "mogelijke onderwerpen" in, op voorwaarde dat je ze stuk per stuk neemt.
    op de interieurfotoos in gespecializeerde tijdschriften lijkt het allemaal vanzelfsprekend en doodsimpel, maar neem gerust van mij aan dat er DAGEN aan zo'n opstelling gesleuteld is, met eindeloos heen en weer schuiven van meubels en verlichting.
    de belangrijkste TIP voor jou: probeer één hoofdonderwerp te vinden, zet dat op een sterk punt en zorg voor een zo rustig mogelijke achtergrond.
    warme groet van
    fjet.

    31-07-2006 om 16:54 geschreven door aanmoediging


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.rindeke - amblève
    Klik op de afbeelding om de link te volgen door iets krapper te kadreren, heb je hier een droom van een foto en er is dus helemaal niets mis met je digi en de lichtmeter: dit zijn nu eenmaal té sterke lichtkontrasten, want als je de bomen aan de bovenkant juist wil belichten, worden de rotsen op de voorgrond veel te donker.
    door de uitsnijding die ik voorstel, vallen die overbelichte boomtoppen weg en krijg je een SCHITTERENDE kompozitie: de blik gaat nu van het voorste rotsblok (op het sterke punt rechts onder) in een denkbeeldige diagonale lijn naar het lichtere rotsblok op het sterke punt links boven en het wazige licht aan de bovenkant werkt nu niet langer storend, maar wekt de nieuwsgierigheid om te weten wat voor moois er nog allemaal te beleven valt als je het riviertje volgt.
    je bent héél flink op weg om dat "gevoel" voor een boeiende foto in je vingertoppen te krijgen.
    TIP: probeer zélf om je "oude" fotoos heel kritisch te bekijken en dek er met vellen papier of karton delen van af, tot je DE juiste uitsnijding vindt... daarna ga je dat "uitsnijden" automatisch bij de opname doen (en dan verlies je minder kwaliteit bij het uitvergroten)..
    NOG EEN TIP: je mag best eksperimenteren met het formaat van de foto (het HOEFT niet altijd de klassieke rechthoek te zijn en de foto mag best iets langwerpiger of vierkanter worden als het onderwerp zich daartoe leent).
    warme groet van
    fjet.


    31-07-2006 om 15:34 geschreven door aanmoediging


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.shanti - haven
    Klik op de afbeelding om de link te volgen de haven is en blijft een onuitpuittelijke voorraadkamer voor een fotograaf, maar dat betekent niet dat het een gemakkelijk onderwerp is, want er kan heel wat fout lopen: dat blijkt niet alleen uit deze foto, maar nog méér uit de fotoos die je naar de mailgroep gestuurd hebt.
    je hebt echt je best gedaan om de boeg, samen met de naam van het schip op een sterk punt te krijgen en links toch genoeg "ruimte" te laten, zodat het niet tegen de rand van de foto aanbotst, maar daardoor heb je de horizontale "sterke lijn" uit het oog verloren (je weet wel: op één derde van de hoogte: boven OF beneden, maar NIET vlak in het midden).
    hier had je feitelijk de keuze moeten maken tussen meer water of meer lucht om de horizon op zo'n horizontale sterke lijn te zetten.
    DE belangrijkste tip is hier echter, dat je rekening moet houden met de... achtergrond: haveninstallaties aan de wal zijn op zichzelf erg boeiend, maar het wordt voor "landrotten" wel héél erg verwarrend, als je de indruk krijgt dat ze OP het voorbijvarend schip staan (zoals die tweede windmolen).
    als je met deze tip je hele reeks havenfotoos nog eens bekijkt, zal je echt wel begrijpen wat ik bedoel en... er in de toekomst héél speciaal op letten, want dat zijn van die "grapjes" waar iedereen achteraf mee lacht, maar die elke beginnende fotograaf maakt, tot iemand er zijn aandacht op vestigt.
    vlug naar je volgende inzending met die brug, die een absolute TOPPER is !
    warme groet van
    fjet.

    31-07-2006 om 12:42 geschreven door aanmoediging


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.shanti - brug
    Klik op de afbeelding om de link te volgen SCHITTEREND...een opname die vlijmscherp is tot in de kleinste details  en zéér sterk en indrukwekkend overkomt door de twee diagonalen die elkaar kruisen en zo de aandacht geboeid houden, om van daaruit kleine "uitstapjes" te maken naar de rest van de foto.
    dit is dan de beruchte "symmetrische" kompozitie,  die je slechts in uitzonderlijke gevallen gebruikt, waar twee helften praktisch elkaars spiegelbeeld zijn en waar het hoofdonderwerp (of de "blikvanger") centraal staat, in plaats van op het klassieke "sterke punt".
    aan deze foto wil ik TOTAAL NIETS verbeteren: proficiat!
    warme groet van
    fjet.
     

    31-07-2006 om 12:17 geschreven door aanmoediging


    >> Reageer (0)
    28-07-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.rindeke - park
    Klik op de afbeelding om de link te volgen WOW... voor kadreren vind ik dit dus zonder meer PERFEKT - sommigen zullen je aanraden om dat stukje links van de boom weg te knippen, maar mijn advies is: luister niet naar slechte kameraden (als jij aanvoelt dat het erbij hoort, dan moet je vooral dat GEVOEL volgen, want hoewel smaken kunnen en en mogen verschillen: jij hebt het in je vingertoppen zitten !).
    naar MIJN gevoel was de foto "iets" overbelicht, maar jij moet zelf beslissen of de "sfeer" van de eerste foto hierdoor niet verloren gaat in de versie die ik ervan gemaakt heb...
    het enige minpunt is evenwel dat de foto NERGENS scherp is... met zoveel licht is het onwaarschijnlijk dat het bewegingsonscherpte is - mogelijk moet de lens een VOORZICHTIGE maar toch grondige poetsbeurt krijgen (één of twee druppeltjes lens cleaner en STOFVRIJ zijdepapier, want als je ook maar één korreltje zand over het lensoppervlak wrijft, maak je onherstelbare krassen).
    als dat probleem met de onscherpte opgelost is, dan ben jij de SNELSTE LEERLING OOIT voor kadreren!
    krijg ik nog één fotootje voordat ik je naar tobias stuur; please?
    warme groet van
    fjet.

    28-07-2006 om 16:43 geschreven door aanmoediging


    >> Reageer (0)
    27-07-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.shanti - vijver
    Klik op de afbeelding om de link te volgen een héérlijk romantisch plekje, maar als oefening voor "kadreren" zit het mij dwars dat de "horizon" de foto precies in de helft doormidden snijdt.
    om die grens tussen bomen en water op een sterke horizontale lijn te krijgen en het eilandje meteen op een sterk punt te zetten waren er twéé mogelijkheden.
    je kon kiezen voor de onderste sterke lijn, maar dan kreeg je boven aan het loodzware gewicht van de bomenmassa die alles zou platdrukken.
    de tweede mogelijkheid was om de bovenste sterke lijn te gebruiken en dan had je nog mooie weerspiegeling in het water gekregen (in de uitsnijding die ik hier voorstel, had ik helaas niet genoeg voorgrond).
    rechts achter werken de witte lichtvlekken tussen het gebladerte volgens mij erg storend en zoals je kan zien heb ik die heftige kontrasten gemilderd met de kloon-stempel.
    de ideale oplossing zou natuurlijk zijn, dat je de foto kon hermaken, enkele stapjes naar rechts (om een "rustige" achtergrond te krijgen) en dan de kamera iets lager richten, met de "horizon" op de BOVENSTE sterke lijn, zodat je bomen en meer water krijgt.
    let wel, je moet dit niet slikken omdat ik dat zeg - het zijn goedbedoelde TIPS van een vriend die je tracht te helpen om NOG betere fotoos te maken en JIJ moet oordelen of de voorgestelde wijzigingen inderdaad  ver-BETER-ingen zijn.
    warme groet van
    fjet.

    27-07-2006 om 15:19 geschreven door aanmoediging


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.shanti - speeltuin
    Klik op de afbeelding om de link te volgen dit is een foto van wat elke voorbijganger daar op dat ogenblik ziet, maar als KREATIEVE fotograaf trachten wij toch altijd om er een PERSOONLIJKE toets aan toe te voegen, zodat de foto achteraf ook boeiend wordt voor ànderen.
    de uitsnijding die ik gemaakt heb is beslist geen "verbetering", door het enorme verlies aan kwaliteit - ik probeer je enkel aan te tonen hoe je zélf deze foto kan HERmaken door véél dichter bij je onderwerp te gaan, om dat paardje dan als VOORGROND te gebruiken op het sterke puint links onder en de grote kosntruktie dan op sterke lijn rechts.
    een speeltuin (zelfs verlaten) kan eindeloze kombinaties opleveren en is dus een ideaal oefenterrein voor het kadreren, omdat de tuigen toch niet weglopen.
    tip: de les "kadreren" nog eens aandachtig herlezen en dan MINDER op één enkele foto willen samenpersen, maar wél alle aandacht op één hoofdonderwerp vestigen (op een sterk punt natuurlijk) en verder eksperimenteren met voorgrond en achtergrond en diagnale lijnen.
    het lijkt allemaal véél om op te letten, maar met de tijd die je nu investeert in bewuste oefeningen kan je daarna knallers van fotoos maken.
    veel sukses en warme groet van
    fjet.

    27-07-2006 om 14:54 geschreven door aanmoediging


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.rindeke - galerij
    Klik op de afbeelding om de link te volgen voor mij is dit een perfekte kadrering, ook al houdt ze geen rekening met de KLASSIEKE regels van sterke lijnen en sterke punten, zoals die in deze fotografiegroep verdedigd worden (en ja hoor, zelfs die "uitgebrande" ramen neem ik er bij als wezenlijk onderdeel, want door ze er af te knippen gaat de "ziel" van de foto totaal verloren).
    ofwel ben je een topfotograaf (m/v) ofwel is dit een zogenaamde "toevalstreffer" - daarom zou ik je vriendelijk willen vragen om een "verse" foto in te zenden, waar je dan wél rekening houdt met sterke lijnen en sterke punten.
    warme groet van
    fjet.

    27-07-2006 om 14:14 geschreven door aanmoediging


    >> Reageer (0)

    Archief per jaar
  • 2006

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!