Zoals te zien op haar vele portretten,heeft Maria de Medici op modegebied alle kraag-en kantstadia doorlopen.In haar jeugd droeg ze een gepijpte kraag. Later werd ze veelvuldig afgebeeld met een "Medicikraag" een in de hals op een frame rechtopstaande waaierkraag die naar haar genoemd is. Op het schilderij van Van Dijk draagt ze een eerder platliggende Mediciskraag. In de rekeningen van koningin Anna van Oostenrijk is veelvuldig sprake van kant. Zo was Genuese kant,zeer actueel in de 17de eeuw; De Toscaanse ambassadeur Rucellai, beschrijft Anna in 1643:"gehuld in het zwart,met een prachtige kraag in Genuese kant". Hij spreekt eveneens van "ung mouchoir de point de Gênnes frisè.Deze term zou slaan op de metaaldraden die voor de kant gebruikt zijn. Genua was immers beroemd omwille van zijn goud-en zilver kant.Doch,de koningin hield ook van de fijne Vlaamse gelobde Van Dijckkant een platliggende kraag die gegroeid is uit de medicikraag. Hij is niet meer gesteven maar ligt los op de schouders. Lodewijk XIV,de Zonnekoning, zal later heel belangrijke impulsen geven aan de Franse kantgeschiedenis, maar dat is een ander verhaal. Uit Kant 07