Via deze knop kom je op een taalsite: + veel achtergrondinfo
Een tekeh of gekko kruipt overal tegenop en kan dus ook van het plafond naar beneden vallen...
Valentijn
Gezellig in bed
Godsdienstigen maakten dit plaatje
Laat ons het verschil maken.
Maak jij een verschil tussen deze eitjes?
Maak je verschil tussen deze twee?
BALI
Mooi toch?
In 1468 verklaarde de katholieke kerk dat hekserij een 'buitengewone misdaad' was. Daardoor konden tijdens een rechtszaak alle regels die normaalgolden opzij worden gezet. Dat betekende bijvoorbeeld dat alleen het bewijs dat iemand schuldig maakte kon worden toegelaten. Pijnigen of martelen om bekentenissen af te dwingen was niet alleen toegestaan, maar werd zelfs aangemoedigd.
Een hindu-garuda
Markt op BALI
Offer op BALI
Tanah Lot - Bali
Vulkaan Bromo - JAVA
Leeuwendans - JAKARTA
Sloppenwijk - SURABAYA
Kuta beach - BALI
Gekleurde kip - SURABAYA
Herfst
Zonnebloem
Waterlelies
Rozen
Zet je
Regen... ...
Transport - Indonesië
Vulkaan op klein eilandje in Indonesië
Indonesië
Indonesië
Indonesië
Indonesië
Balinese dansen
Zonne-energie ook in Indonesië
Over mijzelf
Ik ben Fretteke
Ik ben een vrouw en woon in In 't Brabantse (Belgikske) en mijn beroep is thuiswerkend in het onderwijs en heb prepensioen in zicht.
Ik ben geboren op 07/10/1950 en ben nu dus 74 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: geïnteresseerd in van alles.
Heb vier kinderen die al 31, 25, 24 en 23 jaar zijn.
Bepaalde medicatie helpt mij om te overleven met pijn. In het volgende clipje kan je daarover meer zien. Het lied bij het clipje is een nog niet gereleased nummer van STAIRCASE. (Een primeur dus!) Hun 2de cd verschijnt binnenkort! Onze oudste (tevens de zanger) schreef het nummer voor mensen die elke dag moeten vechten om gewoon bij de wereld van de gezonden te horen...
Dank u voor die hartelijkheid... Ik denk dat er veel pijn-patiënten dit zullen appriceren!
Een hart onder de riem is voor veel mensen met dagelijkse pijn een openbaring van genegenheid. Eddy
Heb jij CVS? Ik kan mij hier moeilijk iets bij voorstellen, maar ik weet dat deze ziekte (?) meer en meer bespreekbaar en als zodanig erkend wordt.
Sterkte.Vriendeljke groeten. Pierke
Chapeau voor jou en je zoon ! Fernande
Ik heb het filmpje nu al verschillende keren gezien, eens dat het gedownloaded is gaat het vlot. Ik vind het knap gemaakt, het is informatief, het ontroert ook, maar het laat ook zien hoe moedig je bent. Het lied van Steven, als het filmpje is uitgespeeld, laat een bepaald gevoel achter, ik kan het niet goed beschrijven, ik word er in ieder geval erg verdrietig door, misschien vooral omdat ik zelf weet HOE hard je probeert. Maar zelfs ik schrik van de grote hoop afval dat spullen bevatte dat in je lichaam werd gespoten. De foto is goed gekozen, je ziet eruit zoals spreekt uit je verhaal en Stevens lied. Janti
We waren ontroerd en werden er even stil van, toen we het filmpje bekeken.
En dan dat liedje van Steven... hartverwarmend... M. & M.
Ik kreeg dit mailtje in mijn mailbox ik ken je niet maar waarschijnlijk hebben we een gemeenschappelijke vriend, ik heb de link aangeklikt en gekeken naar de video en naar het schitterende lied geluisterd. heel ver in mijn achterhoofd zegt de naam Staircase me wel iets maar een liedje had ik echter nog niet van ze gehoord maar She tries heeft me alvast kunnen bekoren een prachtige song met een stevige stem.Veel liefs en veel sterkte met je ziekte, Benny
Krijg koud van de tekst,Krijg er zelf tranen van, Je hebt geen perfecte gezondheid maar je bent wel een perfecte ... Thanks! An
Vandaag gaat de nieuwe website van staircase open - dit ter gelegenheid van hun nieuwe singel 'dreampirates'. Proficiat jongens: www.staircase.be In 'media' en dan 'audio' kan je eens luisteren!
... that was beautiful. you've made something dignified and hopeful out of sheer abject misery and I applaud you for it. I sat here with tears running down my face, I know where you're at so well. I have cluster Headaches, I have a bone disease and an auto immune disease too and like you, I'm determined to be more than the sum of my illnesses.Thank you for sharing it with me. I feel priviledged.
With much love
Helen
Awesome clip. Your son must love you very much. Joan F.
HELLO AGAIN Fretteke I JUST WATCHED YOUR VIDIO AND SONG. YOU DO HANG IN THERE !!! AND TAKE A SECOND TO A DAY AT A TIME LIKE I DO . THANKYOU FOR HELPING OTHERS THIS WAY ,YOU ARE A WONDERFUL PERSON AND THE SONG IS BRILLANT AND YOU LOOK SO SWEET I WOULD BE BLESSED TO BE YOUR FRIEND . KEEP HANGING IN THERE LIKE ME .TAKE CARE FROM YOUR NEW FRIEND ROSIE
Thank you for your thoughtful e-mail and the words you wrote. It is appreciated very much. As a chronic pain sufferer of Cluster Headaches for 19 years now, I have discovered so many who think I am a drug seeker, a complainer or worse. Your attitude is refreshing and just maybe, will educate people. If that never happens, you are right....we should stick together.
As chair of Family Services for OUCH....I experience not only my own pain, but try to help hundreds of others.
Zin in een balspelletje? Wedden dat je een hele tijd bezig blijft?
Een beetje uitleg erbij:
Met het gekleurde bolletje botsen tegen twee of meer bolletjes van dezelfde kleur. Je moet even vooruit denken want je ziet vooraf al welke kleur er als volgt aan beurt is. STARTEN = KLIKKEN!
- De mens is een lichtgelovig dier, en moet ergens in geloven; bij afwezigheid van goede gronden voor geloof, neemt hij genoegen met slechte. -
- De mate van iemands emotie is omgekeerd evenredig aan zijn kennis van feiten, hoe minder men weet, hoe meer opgewonden men raakt. -
- De meest primitieve conflicten zijn over die zaken waarover geen goed bewijs voor of tegen bestaat. Vervolging wordt uitgeoefend in theologie, niet in rekenen. Bertrand Russell (1872 - 1970) Britsfilosoof en wiskundige.
Russell was een van de meest invloedrijke filosofen van de 20e eeuw. Hij schreef veel boeken over logica en hield zich onder andere bezig met het onderzoek naar de grondslagen van de wiskunde. Een van zijn voornaamste werken is de Principia Mathematica dat hij samen met Alfred North Whitehead schreef.
Alhoewel van christelijke huize was hij een uitgesproken agnost. Hij zei wel dat de meeste mensen hem waarschijnlijk als atheïst zouden beschouwen, omdat hij op dezelfde manier niet in de christelijke God als in de Homerische goden geloofde. Ook over zijn redenen om agnost te zijn schreef hij boeken. Zijn betoog Why I Am Not a Christian (Waarom Ik Geen Christen Ben) is een van de belangrijkste werken voor het agnosticisme/atheïsme. Hierin valt hij de belangrijkste argumenten voor het bestaan van een god aan en komt tot de conclusie dat er geen enkele noodzaak is om aan te nemen dat er een god bestaat. Ook betoogt hij dat religie meer kwalijke dan goede gevolgen heeft. Hij beschouwde zichzelf als vrijdenker, hij was van mening dat mensen zich niet moesten leiden door traditie of heilige werken maar dat mensen met hun eigen verstand tot kennis moesten komen.(Bron: wikipedia)
Welke god? Zelfs als iemand mij zou aantonen dat er goden bestaan blijft een probleem in welke god ik zou moeten geloven. In de loop van de geschiedenis heeft de mensheid zich duizenden goden voorgesteld. Als die niet allemaal bestaan, welke dan wel?
Welke kerk? Er schijnen wereldwijd meer dan 20.000 kerken en secten te bestaan, die allemaal beweren het enige juiste geloof te verkondigen. Hoe kom ik er achter welke werkelijk de juiste leer heeft?
"Ik kon me gemakkelijker een wereld zonder schepper voorstellen dan een schepper die beschuldigd wordt van alle tegenstrijdigheden in de wereld."
''Je wordt niet als vrouw geboren, maar tot vrouw gemaakt' '
Simone de Beauvoir
Simone de Beauvoir wordt in 1908 geboren en groeit op in een gerespecteerd en godsdienstig Frans gezin. Door de financiële situatie waarin het gezin verkeert, bezit het geen geld voor een bruidsschat voor Simone en haar zus Hélène, waardoor Simone gedwongen wordt een opleiding te gaan volgen. Een kans die ze overigens met beide handen grijpt. Na jaren doorgebracht te hebben op een katholieke kostschool gaat ze literatuurwetenschappen, wiskunde en filosofie studeren aan de Sorbonne. Wanneer ze hierin afgestudeerd is, volgt ze een docentenopleiding, waar ze Jean-Paul Sartre ontmoet. Deze bekende Franse filosoof blijft, ondanks de vele andere liefdesaffaires van de Beauvoir, tot zijn dood haar levenspartner. Sartres aanbod om met hem te trouwen, wijst ze overigens haar hele leven af.
De Beauvoir debuteert in 1943 met haar boek L'invitée, waarna nog een aantal romans en vele essays volgen. Haar boeken kenmerken zich door een existentialistische inslag. De Beauvoir is ervan overtuigd dat mensen een keuzevrijheid hebben in hun leven, waarmee ze invulling kunnen geven aan dit leven. Mensen zijn echter zelf verantwoordelijk voor deze keuzes. Simone de Beauvoir gelooft dan ook niet in een God die de zondes van mensen kan vergeven.
Langzamerhand wordt De Beauvoir ook politiek actief. Ze is een overtuigd feministe en falikant tegen het huwelijk (vandaar de afwijzing van Sartres aanzoek). Ze zet zich ook af tegen de Franse koloniale invloeden in Algerije. De Beauvoir sterft in 1986, 6 jaar na Jean-Paul Sartre, totaal uitgeput door een alcohol en amfetamineverslaving. (http://www.rug.nl/let/)
"Wat je vijand niet mag vernemen, vertel dat ook je vrienden niet."
"Humor is achter scherts verscholen ernst."
"Dom is niet hij die een domheid begaat, maar die ze daarna niet weet te verbeteren."
"Het is een algemeen heersende dwaling veel te veel waarde aan de mening van anderen te hechten."
"De rijpheid des geestes blijkt uit de langzaamheid in het geloven."
"Een indrukwekkend bewijs van de erbarmelijke subjectiviteit van de mens levert de astrologie, die de loop van hemellichamen op het armzalige ik betrekt."
"Het huwelijk is de helft van je rechten verliezen en de plichten verdubbelen."
"Hoe meer een mens tot volkomen ernst in staat is, des te hartelijker kan hij lachen."
"Bij veel mensen ziet men dat het kijken gewoon de plaats van het denken heeft ingenomen."
"Dat de godsdienst een slecht geweten heeft, blijkt uit het feit dat er zware straffen worden gegeven aan wie ermee spot."
"Rijkdom is als zeewater: hoe meer je ervan drinkt, hoe meer dorst je krijgt."
"Iedereen houdt de grenzen van zijn eigen gezichtsveld voor de grenzen van de wereld."
"Veel mensen verliezen hun verstand nooit, omdat zij het niet hebben."
"Elke natie spot over de andere, en alle hebben gelijk."
"Lezen is denken met een andermans hoofd in plaats van met dat van jezelf."
Arthur Schopenhauer (1788 - 1860)
Duits filosoof, was de zoon van een koopman. Zijn moeder (Johanna) en zijn zuster (Adèle) werden bekend als romanschrijfsters. Hij werd door zijn vader voor de handel bestemd, maar na diens zelfmoord in 1805 volgde Schopenhauer zijn eigen wens door in enkele jaren het gymnasiumprogramma in te halen en aan de universiteiten van Göttingen en Berlijn natuurwetenschappen en filosofie te studeren. In 1813 promoveerde hij in Jena en in de daaropvolgende jaren schreef hij zijn hoofdwerk, Die Welt als Wille und Vorstellung, waarna hij in 1820 in Berlijn als privaatdocent werd toegelaten. Door zijn zelfverzekerde en agressieve houding vooral ten opzichte van Georg Wilhelm Friedrich Hegel kreeg hij nauwelijks toehoorders, zodat hij in 1831 bij de cholera-epidemie Berlijn verliet om er nooit meer terug te keren. Hij bleef verder in Frankfurt wonen, waar hij leefde van de erfenis van zijn vader. Pas in 1853 werd hij beroemd, na een artikel over hem in de Westminster Review, dat ook in Duitsland verscheen.
Mohammed leefde van ca. 571 tot 632 vanaf 610 kreeg hij zijn 'openbaringen'. De inhoud van de koran werd in 23 jaar 'geopenbaard'.Halverwege die periode, rond het jaar 622, vlucht Mohammed met zijn volgelingen van Mekka naar Yathrib (het latere Medina). Ze vluchtten omdat hun situatie in Mekka onhoudbaar werd. De datum van deze vlucht, de hijra (emigratie) werd later gekozen als eerste dag van de islamitische kalender.De toon van de koranteksten, na die periode ontstaan, verschilt van de eerste teksten. De soera's uit Mekka zijn kort en gaan vooral over de grootheid van Allah en zijn schepping, het oordeel op de Laatste Dag en het resultaat daarvan: het paradijs of de hel. De oproep tot bekering is al aanwezig maar nog tamelijk vrijblijvend. De soera's na de hijrazijn een stuk militanter en onverzoenlijker ten opzichte van de 'ongelovigen' of niet-moslims.Het ontstaan van de koran in zijn huidige vorm is al met al een uitermate ingewikkeld proces geweest, waarvan vele elementen niet zijn opgehelderd.In de eerste plaats heeft Mohammed tijdens zijn leven niet veel in teksten laten vastleggen. Hij riep zijn volgelingen op om de woorden die hij sprak te reciteren en te onthouden. Bij de dood van Mohammed in 632 was er geen kant-en-klare korantekst. Er waren een aantal geschreven teksten (welke teksten precies is tot op de dag van vandaag onduidelijk) maar veel van Mohammeds woorden werd door zijn volgelingen gereciteerd en onthouden. Na de dood van Mohammed werd geleidelijk meer op schrift gesteld. Zaid ibn Thabit, een van Mohammeds oorspronkelijke metgezellen, legde - in opdracht van de eerste twee kaliefen een van de belangrijkste schriftelijke verzameling van teksten aan, maar de islam bleef steunen op een mengeling van geschreven en gereciteerde teksten. Onder de derde kalief, Othman (644-656) begon het proces van officiële codificatie van de verzamelde teksten.Othman stelde een commissie samen die een officiële uitgave van de openbaring - de koran - moest voorbereiden. Deze commissie nam als uitgangspunt het werk van Zaid ibn Thabit. Omstreeks 650 was er een document opgesteld dat als eerste officiële koran geldt. In de 9e eeuwzijn er in de tekst enkele wijzigingen aangebracht: er zijn toen vooral leestekens toegevoegd, ter attentie van mensen die het Arabisch niet beheersten. Vanaf deze periode is er sprake van de officiële koranversie. De nummering van de soera's verschilt evenwel in de Oosterse versie ten opzichte van de versie die gebaseerd is op de geleerden van Basra.Mohammed dicteerde zijn woorden aan verschillende schrijvers, waarmee ook verschillende versies van de teksten begonnen te circuleren. In 651 werd de officiële koran vastgelegd, maar eeuwen later bestonden er nog steeds alternatieve teksten, ondanks alle pogingen van de kaliefen om deze hen onwelgevallige teksten te doen verdwijnen. De mystieke islamitische sekte der soefis haalt uit deze geschriften een deel van hun inspiratie. Latere pogingen van oriëntalisten om de ontstaansgeschiedenis van de koran te achterhalen en teksten met elkaar te vergelijken werden door bovenstaand 'zuiveringswerk' bemoeilijkt. Ook wordt kritisch onderzoek van de tekstgeschiedenis van de koran meestal tegengewerkt door de conservatieve regimes en islamitische geestelijkheid van het Midden-Oosten en wordt er zelden of nooit toestemming gegeven voor onderzoek ter plaatse. Uit bestaande teksten is wel afgeleid (door een Duitse onderzoeker met het pseudoniem Luxenberg) dat de koran veel leenwoorden uit het Syro-Aramees (een aan het Arabisch verwante taal) bevat, zoals het woord hoeri, dat 'grootogige' (paradijsmaagden) is gaan betekenen, maar in het Syro-Aramees 'witte' (druiven) zou hebben betekend.
Historisch-islamitische visie
Het onderstaande hoofdstuk geeft weer wat de ontstaansgeschiedenis van de huidige koran is volgens de traditionele islam.De koranieke tekst zoals die we nu kennen is volkomen identiek aan de koran zoals die door aartsengel Djibril aan Mohammed is geopenbaard.Mohammed kon volgens de moslimse traditie lezen noch schrijven. Hij was louter een spreekbuis die door God aangesteld was om vanaf zijn veertigste levensjaar de islam te verkondigen. De openbaringen die Mohammed predikte werden door zijn volgelingen gememoriseerd. Later wanneer de verzen een stuk langer werden, werden ze ook schriftelijk vastgelegd.Na Mohammeds dood was er geen officiële korantekst. De mondelige overlevering was toen nog uiterst belangrijk. Toen na de slag bij Al-Yamaamah een groot aantal van Mohammeds metgezellen gesneuveld was, onder hen een groot aantal huffaz (mensen die de koran van buiten kennen), was dat voor kaliefAboe Bakr een aanleiding om de losse Koranfragmenten tot elkaar te laten verzamelen door Zaid ibn Thabit. Hij veranderde de tekst op geen enkele wijze en voegde er geen verklaringen of redactionele commentaren aan toe. Zo ontstond dus eigenlijk de eerste, volledige, geschreven koran.Onder kaliefOthman rees er echter onenigheid over de correcte manier van reciteren. Die konden ontstaan, omdat het Arabische schrift toen alleen medeklinkers had (die medeklinkers konden ook vaak nog op elkaar lijken). Othman besloot om Aboe Bakrs korantekst te gaan canoniseren. Kopieën werden werden gemaakt en nieuwe korans werden aan de hand van die tekst gecontroleerd. Foute explemparen werden vernietigd. De eerste korans zijn te bezichtigen in Tasjkent en Istanbul.Ook na deze Othmaanse tekst bleef de mondelinge overlevering belangrijk. Het Arabische schrift was toen nog erg onvolmaakt. Rond 700 werden er diakritische puntjes aan toegevoegd om de medeklinkers van elkaar te onderscheiden. Later werden er ook nog klinkers aan toegevoegd.Ondanks de consensus onder moslims over de authenticiteit van de Othmaanse tekst, accepteerden moslimgeleerden uiteindelijk 7 'leeswijzen' (ieder van deze was nog eens opgesplitst in tweeën, dus 14). In 1924 werd de Egyptische standaarduitgave van Caïro de officiële tekst van de moslimwereld.
Religieuze betekenis
De koran is voor veel moslims hét heilige boek, maar hierbij geldt echter wel de restrictie dat het boek die waarde alleen heeft in het Arabisch. Veel moslims vinden wel dat een vertaling een interpretatie is in een andere taal, en dus niet mag suggereren dat die ook daadwerkelijk de qu'ran is. Moslims met een andere moedertaal dan het Arabisch zien zich dan ook voor de taak gesteld het boek in een voor hen vreemde taal te lezen.Ook de thora en de bijbel zijn binnen de islam belangrijke boeken, maar zouden in de loop der eeuwen door mensenhanden zijn veranderd en vervalst. Dit was de mening volgens Mohammed, zoals vastgelegd in de koran, en in navolging van hem hebben alle traditionele moslims dezelfde mening. Het is voor een moslim daarom niet duidelijk welk gedeelte oorspronkelijk door God geopenbaard is en welk gedeelte later is toegevoegd.In de hele islamitische wereld heeft de koran grote betekenis. Reeds onder kaliefOmar (634-644) begon men koranscholen (madrasa's) op te richten. In deze scholen werd kinderen geleerd de koran van buiten te leren oftewel te reciteren. Los van de vraag of men de inhoud van de teksten begrijpt, wordt betekenis toegekend aan het reciteren van de koran in het Arabisch als zodanig. Voor moslims is het reciteren een belangrijk onderdeel van de godsdienst: aan de woorden van de koran wordt een magische kracht toegekend. De koran dient tijdens ieder gebed gereciteerd te worden. Vele moslims zijn goed bedreven in Tadjwied, dat is de Koran op een aangename, bijna melodieuze manier reciteren.De koran wordt door moslims met respect behandeld: zo zal het in een schone kamer bewaard worden op een zo hoog mogelijke plaats, boven de andere boeken uit. Het mag niet op een tafel liggen, omdat er anders het gevaar bestaat dat er iets opgelegd wordt. Verder mag de koran niet op de grond gelegd worden, omdat deze als onrein wordt beschouwd. Voor het lezen of aanraken van de koran wordt de wudu verricht. Veel moslims hebben er dan ook moeite mee als een niet-gelovige de koran leest op openbare plaatsen.
"Het is beter dat tien schuldige personen ontsnappen, dan dat één onschuldige boet." (W. Blackstone)
"Wij keuren in anderen af, wat wij in onszelf verontschuldigen. " (Jea de Boisson)
"Onwetendheid is geen onschuld maar zonde." (Robert Browning)
"Het is mijn schuld, mijn persoonlijke schuld dat het de wereld slecht gaat." (Fjodor M. Dostojewski)
"Iedereen die op het punt staat een onmenselijk daad te begaan, verontschuldigt zich altijd weer met de woorden: 'Ik ben tenslotte ook maar een mens.'" (Sydney Justin Harris)
"Berouw is goed, maar onschuld is beter." (George Herbert)
"Je wreekt je altijd in je leven. Alleen meestal niet op de mensen die schuldig zijn." (Johan Huizinga)
"Een belediging voegt niets toe aan de schuld van hem, die haar ontvangt, zij neemt slechts iets af van de waardigheid van hem, die haar toevoegt." (E. Lamy)
"Wie zijn hond wil verdrinken, beschuldigt hem van dolheid." (Molière)
BOEK: atheologie van ONFRAY en artikel Denemarken & cartoons
Een tijd geleden beloofde ik een stukje te schrijven over het boek Atheologie van Michel Onfray (Nederlandse vertaling) - 2005.
Eerst iets vertellen over de schrijver!
Michel Onfray (°1 januari 1959) groeide op in Normandië en promoveerde in de wijsbegeerte. Hij was van 1983 tot 2002 docent in de filosofie aan een lyceum in Caen, waarna hij de volksuniversiteit Caen stichtte. In 1993 ontving hij de Prix Médicis voor zijn boek La sculpture de soi.
Hij beschouwt elke religieuze levensbeschouwing als onhoudbaar en profileert zich als atheïst. Volgens Onfray is het de plicht van de mens te genieten. Elk ethisch handelen moet gebaseerd zijn op genot. In dit verband spreekt Onfray over een "esthetische ethiek". In zijn moraal is alles gericht op genot en wordt het menselijk lijden afgewezen. Werkelijke naastenliefde bestaat volgens Onfray niet; naastenliefde is volgens Michel Onfray feitelijk een middel om het eigen genot centraal te stellen - hij spreekt daarom over "consideratie" in plaats van naastenliefde.
Ik las het boek in twee dagen uit tijdens een periode plat liggen dan heb je vanzelf tijd voor zulke intense leesactiviteiten. Er kwam wel een pupitertje aan te pas waar men normaal bij de fanfare muziekpartituren op plaatst. Een handig hulpmiddeltje voor horizontaal levenden.
Dit boek van de Franse professor Michel Onfray heeft me ernstig doen nadenken en me overtuigd van de stelling dat de wereld beter af is zonder godsdiensten en dat de mensheidbeter de rechten van de mens zou nastreven om deze wereld goed leefbaar te maken voor iedereen!
Hier gaan we.
Godsdienst wordt een probleem als een godsdienstige ook het leven van anderen gaat bepalen door plichten en verboden, of wanneer mensen profiteren van de geestelijke armoede van anderen.
Een voorbeeldje van wat nu nog gebeurt in de naam van een god.
In Roemenië is een paar jaar geleden een jonge non gestorven; drie dagen werd ze vastgebonden aan een kruis en al die tijd kreeg ze geen water of eten. Een priester en twee nonnen uit het christelijk-orthodoxe klooster in Tanacu wilden op deze wijze de duivel uit de non drijven.Toen de politie, na waarschuwing, de vrouw aan het kruis vond met een prop in haar mond, kwam alle hulp al te laat. De abt van het bewuste klooster liet achteraf weten dat de maatregelen die tegen de vrouw waren genomen ''uit religieus standpunt correct waren''. Zij was ''ziek en bezeten''. De orthodoxe patriarch van Roemenië wilde niet reageren, Ik kan hierover niet oordelen was zijn reactie ''Ik weet niet wat dat meisje gedaan heeft.''
In dit boek probeert Onfray de drie monotheïstische godsdiensten (die geloven in één god), Christendom, Islam en Jodendom, te ontmantelen door het ontstaan ervan na te trekken en de inhoud van de heilige geschriften te analyseren.
Onfray die meent dat jodendom, christendom en islam terzake in essentie niet verschillen, maar hoofdzakelijk variaties op eenzelfde thema vormen verschaft de lezer een veelheid aan nuttige informatie over verleden en heden, en brengt deze ten slotte tot meedenken omtrent de actuele ontwikkelingen.
De aanhangers van deze godsdiensten proberen volgens Onfray door middel van een sprookje de wrede realiteit van het leven te ontvluchten. Ze proberen hun wereldbeeld aan de hele mensheid op te leggen en gebruiken daarbij door de eeuwen heen laster en geweld. Op de menselijke doodsangst wordt ingespeeld door een wereld na de dood te creëren. Hun haat tegen het leven wordt verzacht door de beloning die in het hiernamaals in het vooruitzicht wordt gesteld, een verzonnen wereld waar alles aanwezig is wat de gelovigen zich in dit leven ontzegden, zodat men uiteindelijk meer naar de dood dan naar het leven verlangt.
Vóór de tijd van de Franse revolutie(de Verlichting) was het voor de mensen gewoon om onredelijke oplossingen te aanvaarden voor levensproblemen. Alles kon: mensen konden opstijgen ten hemel, stenen konden omhoog vallen, sommigen konden duivels uitdrijven, men geloofde in onzichtbare wezens, Met de Verlichting begonnen enkele filosofen, wetenschappers avant la lettre, na te denken over de aard van het Christelijk geloof. Orfray beschrijft hoe de katholieke kerk in die tijd werken van schrijvers die met verstand het geloof benaderden, verdwenen uit de literatuur en dus ook niet werden onderwezen. Schrijvers die geloofden in de kerk werden met rust gelaten.
Hoe gevaarlijk wetenschap is voor het voortbestaan van de godsdienst, blijkt onder andere uit het feit dat het Vaticaan rond het einde van de 19de eeuw op een wetenschappelijke manier wou aantonen dat al wat in de bijbel stond juist was. Deze aanpak werd modernisme genoemd. Dit modernisme werd ineens verboden toen duidelijk werd dat de bijbelse figuren en gebeurtenissen niet historisch juist waren. Ineens werd men heel soepel met het interpreteren van de bijbel en waren er priesters die hun geloof verloren. Belangrijk is misschien te realiseren dat het de huidige paus Ratzinger was die alle modernistische wetenschappers van toen op een lijst plaatste van te mijden literatuur.
Doorheen heel dit boek lees je een pleidooi tot het verstandelijk benaderen van de werkelijkheid en het fenomeen godsdienst; hiervoor moeten verschillende wetenschappen ingeschakeld worden, zoals: metafysica, paleografie, geschiedenis,
Onfray pleit er tevens voor om je vandaag als verstandig mens niet neutraal op te stellen tegenover al wat niet met de rede te vatten valt.Hij vraagt zich hierbij af hoeveel gelovigen zelf de heilige boeken en teksten gelezen hebben waarop hun godsdienst steunt; weinigen
Wat me bijblijft:
De drie religies staan niet toe dat mensen zelf denken. Uit het hoofd leren en herhalen staat hoger aangeschreven dan zelf redeneren op basis van empirische kennis. Wetenschap is de vijand van de religies!
De monotheïstische godsdiensten beweren dat hun boeken zijn geopenbaard door god zelf. De geschiedenis leert anders.
De heilige geschriften van al deze godsdiensten (bijbel, koran, thora) zijn zo opgesteld dat, als je maar selectief genoeg leest, elke daad door die geschriften verantwoord kan worden. Daden als menslievendheid, onderdanigheid, vermoorden, uitroeien, pijnigen, troosten, kunnen hun ontstaan vinden in die teksten. Denk maar aan de twin towers in NY, bomaamslagen, oorlog tussen soenieten en sjiieten, genocide van hoetoes in Rwanda, het uitsterven van Afrikaanse en Zuid-Amerikaanse katholieken met aids;
De geschiedenis van deze godsdiensten staat bol van oorlogen, moorden, verketteren, uitsluiten, folteren, de kant van de macht kiezen, Ook nu nog sterven mensen door toedoen van die godsdiensten.
Dat de godsdiensten nog altijd macht uitoefenen op de wereld, bewijst het cartoonincident van Denemarken. Een tekst om over dit cartoon-incident na te denken, volgt hieronder.
Al enige jaren ligt de vrijheid van meningsuiting regelmatig onder vuur. Niet lang geleden wilde minister Donner godslastering weer strafbaar stellen, en sinds de ophef rond een paar spotprenten over Mohammed in de Deense krant Jyllands Posten, proberen woedende protesterende moslims, opgejut door hysterische imams, de westerse regeringen zo ver te krijgen dat zij godslastering strafbaar stellen. De Turkse secretaris-generaal van de OIC (Organisatie van de Islamitische Conferentie), Ekmeleddin Ihsanoglu, heeft al een oproep gedaan tegenover minister Bot van Buitenlandse Zaken, om belediging van de profeet Mohammed wettelijk gelijk te stellen aan racisme en holocaustontkenning. Maar sommige geestelijken gaan nog verder, en roepen een fatwa uit of ze zetten een prijs op het hoofd van iedereen die de Islam bespot. En de intimidatie is succesvol gebleken. Westerse politici hebben de media opgeroepen om niet te spotten met religie, en vele kranten zijn gezwicht voor de bedreigingen en hebben excuses aangeboden. Heinz Fischer, de president van Oostenrijk heeft zelfs gezegd dat media geen profeet mogen afbeelden als dat in die religie verboden is. In Nederland hebben diverse gemeenten een verbod ingesteld op het beledigen van de profeet tijdens carnaval, VVD-kopstuk Wiegel betoogde dat vrijheid nooit mag leiden tot onvrijheid van anderen, en VVD-kamerlid Arno Visser zei in een interview in Trouw dat de vrijheid van meningsuiting geen ongelimiteerd recht is. Maar de kakofonie, die is ontstaan door het geschreeuw van hysterische gelovigen en de sussende woorden van de moraalridders, overstemd één prangende vraag: Wie is er begonnen met beledigen?
Al bijna vijftienhonderd jaar worden ongelovigen beledigd, bespot, gekleineerd en geïntimideerd door de pleitbezorgers van het bijgeloof. Volgens de Koran zijn ongelovigen, brandstof voor het vuur (Sura 2:24), bewoners van de hel (66:9), de slechtsten der schepselen (98:6), , en het zijn mensen waartegen men dient te strijden (9:123), en dit zijn slechts enkele voorbeelden. Het zijn echter niet alleen ongelovigen die er aan moeten geloven. Joden, christenen, homoseksuelen, polytheïsten en feministische vrouwen kunnen ook redenen hebben om zich te storen aan de diverse aanstootgevende citaten uit het heilige boek van de Islam. Mochten Europese politici ooit op het onzalige idee komen om godslastering strafbaar te stellen, dan is voor de ongelovigen de tijd aangebroken om hun recht op te eisen; het recht om gevrijwaard te blijven van de haat en de beledigingen uit de Koran en andere religieuze geschriften. Dit betekent dat religies naar de privésfeer dienen te worden verbannen; dat boeken als de Koran en de Bijbel niet open en bloot in de boekhandels horen te liggen, maar alleen van onder de toonbank in dichtkleefde verpakkingen mogen worden overhandigd; het betekent dat de Nederlandse Moslim Omroep geen koranrecitaties meer mag uitzenden die door ongelovigen, joden, feministen, satanisten, polytheïsten en homoseksuelen als beledigend kunnen worden opgevat. De Koran zal evenals andere religieuze geschriften uit het openbare leven moeten worden geweerd, en openbare verspreiding van het boek op Internet zal strafbaar moeten worden gesteld. Gelijke monniken, gelijke kappen!
KERKELIJKE MACHT! "In christelijk Nederland zijn er diepgaande verschillen van inzicht betreffende homoseksualiteit. Kerken en gemeenten die de Bijbel als norm hebben, gaan ervan uit dat homoseksueel gedrag op grond van Gods Woord niet te verdedigen is." (uit:site kerk & homofilie)