Via deze knop kom je op een taalsite: + veel achtergrondinfo
Een tekeh of gekko kruipt overal tegenop en kan dus ook van het plafond naar beneden vallen...
Valentijn
Gezellig in bed
Godsdienstigen maakten dit plaatje
Laat ons het verschil maken.
Maak jij een verschil tussen deze eitjes?
Maak je verschil tussen deze twee?
BALI
Mooi toch?
In 1468 verklaarde de katholieke kerk dat hekserij een 'buitengewone misdaad' was. Daardoor konden tijdens een rechtszaak alle regels die normaalgolden opzij worden gezet. Dat betekende bijvoorbeeld dat alleen het bewijs dat iemand schuldig maakte kon worden toegelaten. Pijnigen of martelen om bekentenissen af te dwingen was niet alleen toegestaan, maar werd zelfs aangemoedigd.
Een hindu-garuda
Markt op BALI
Offer op BALI
Tanah Lot - Bali
Vulkaan Bromo - JAVA
Leeuwendans - JAKARTA
Sloppenwijk - SURABAYA
Kuta beach - BALI
Gekleurde kip - SURABAYA
Herfst
Zonnebloem
Waterlelies
Rozen
Zet je
Regen... ...
Transport - Indonesië
Vulkaan op klein eilandje in Indonesië
Indonesië
Indonesië
Indonesië
Indonesië
Balinese dansen
Zonne-energie ook in Indonesië
Over mijzelf
Ik ben Fretteke
Ik ben een vrouw en woon in In 't Brabantse (Belgikske) en mijn beroep is thuiswerkend in het onderwijs en heb prepensioen in zicht.
Ik ben geboren op 07/10/1950 en ben nu dus 74 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: geïnteresseerd in van alles.
Heb vier kinderen die al 31, 25, 24 en 23 jaar zijn.
18-03-2006
CITAAT van Helga POOT
"Verstandigen leren van anderen. Middelmatigen leren door schade en schande. Domoren leren niets, zij weten al alles."
"Wat je vijand niet mag vernemen, vertel dat ook je vrienden niet."
"Humor is achter scherts verscholen ernst."
"Dom is niet hij die een domheid begaat, maar die ze daarna niet weet te verbeteren."
"Het is een algemeen heersende dwaling veel te veel waarde aan de mening van anderen te hechten."
"De rijpheid des geestes blijkt uit de langzaamheid in het geloven."
"Een indrukwekkend bewijs van de erbarmelijke subjectiviteit van de mens levert de astrologie, die de loop van hemellichamen op het armzalige ik betrekt."
"Het huwelijk is de helft van je rechten verliezen en de plichten verdubbelen."
"Hoe meer een mens tot volkomen ernst in staat is, des te hartelijker kan hij lachen."
"Bij veel mensen ziet men dat het kijken gewoon de plaats van het denken heeft ingenomen."
"Dat de godsdienst een slecht geweten heeft, blijkt uit het feit dat er zware straffen worden gegeven aan wie ermee spot."
"Rijkdom is als zeewater: hoe meer je ervan drinkt, hoe meer dorst je krijgt."
"Iedereen houdt de grenzen van zijn eigen gezichtsveld voor de grenzen van de wereld."
"Veel mensen verliezen hun verstand nooit, omdat zij het niet hebben."
"Elke natie spot over de andere, en alle hebben gelijk."
"Lezen is denken met een andermans hoofd in plaats van met dat van jezelf."
Arthur Schopenhauer (1788 - 1860)
Duits filosoof, was de zoon van een koopman. Zijn moeder (Johanna) en zijn zuster (Adèle) werden bekend als romanschrijfsters. Hij werd door zijn vader voor de handel bestemd, maar na diens zelfmoord in 1805 volgde Schopenhauer zijn eigen wens door in enkele jaren het gymnasiumprogramma in te halen en aan de universiteiten van Göttingen en Berlijn natuurwetenschappen en filosofie te studeren. In 1813 promoveerde hij in Jena en in de daaropvolgende jaren schreef hij zijn hoofdwerk, Die Welt als Wille und Vorstellung, waarna hij in 1820 in Berlijn als privaatdocent werd toegelaten. Door zijn zelfverzekerde en agressieve houding vooral ten opzichte van Georg Wilhelm Friedrich Hegel kreeg hij nauwelijks toehoorders, zodat hij in 1831 bij de cholera-epidemie Berlijn verliet om er nooit meer terug te keren. Hij bleef verder in Frankfurt wonen, waar hij leefde van de erfenis van zijn vader. Pas in 1853 werd hij beroemd, na een artikel over hem in de Westminster Review, dat ook in Duitsland verscheen.
Mohammed leefde van ca. 571 tot 632 vanaf 610 kreeg hij zijn 'openbaringen'. De inhoud van de koran werd in 23 jaar 'geopenbaard'.Halverwege die periode, rond het jaar 622, vlucht Mohammed met zijn volgelingen van Mekka naar Yathrib (het latere Medina). Ze vluchtten omdat hun situatie in Mekka onhoudbaar werd. De datum van deze vlucht, de hijra (emigratie) werd later gekozen als eerste dag van de islamitische kalender.De toon van de koranteksten, na die periode ontstaan, verschilt van de eerste teksten. De soera's uit Mekka zijn kort en gaan vooral over de grootheid van Allah en zijn schepping, het oordeel op de Laatste Dag en het resultaat daarvan: het paradijs of de hel. De oproep tot bekering is al aanwezig maar nog tamelijk vrijblijvend. De soera's na de hijrazijn een stuk militanter en onverzoenlijker ten opzichte van de 'ongelovigen' of niet-moslims.Het ontstaan van de koran in zijn huidige vorm is al met al een uitermate ingewikkeld proces geweest, waarvan vele elementen niet zijn opgehelderd.In de eerste plaats heeft Mohammed tijdens zijn leven niet veel in teksten laten vastleggen. Hij riep zijn volgelingen op om de woorden die hij sprak te reciteren en te onthouden. Bij de dood van Mohammed in 632 was er geen kant-en-klare korantekst. Er waren een aantal geschreven teksten (welke teksten precies is tot op de dag van vandaag onduidelijk) maar veel van Mohammeds woorden werd door zijn volgelingen gereciteerd en onthouden. Na de dood van Mohammed werd geleidelijk meer op schrift gesteld. Zaid ibn Thabit, een van Mohammeds oorspronkelijke metgezellen, legde - in opdracht van de eerste twee kaliefen een van de belangrijkste schriftelijke verzameling van teksten aan, maar de islam bleef steunen op een mengeling van geschreven en gereciteerde teksten. Onder de derde kalief, Othman (644-656) begon het proces van officiële codificatie van de verzamelde teksten.Othman stelde een commissie samen die een officiële uitgave van de openbaring - de koran - moest voorbereiden. Deze commissie nam als uitgangspunt het werk van Zaid ibn Thabit. Omstreeks 650 was er een document opgesteld dat als eerste officiële koran geldt. In de 9e eeuwzijn er in de tekst enkele wijzigingen aangebracht: er zijn toen vooral leestekens toegevoegd, ter attentie van mensen die het Arabisch niet beheersten. Vanaf deze periode is er sprake van de officiële koranversie. De nummering van de soera's verschilt evenwel in de Oosterse versie ten opzichte van de versie die gebaseerd is op de geleerden van Basra.Mohammed dicteerde zijn woorden aan verschillende schrijvers, waarmee ook verschillende versies van de teksten begonnen te circuleren. In 651 werd de officiële koran vastgelegd, maar eeuwen later bestonden er nog steeds alternatieve teksten, ondanks alle pogingen van de kaliefen om deze hen onwelgevallige teksten te doen verdwijnen. De mystieke islamitische sekte der soefis haalt uit deze geschriften een deel van hun inspiratie. Latere pogingen van oriëntalisten om de ontstaansgeschiedenis van de koran te achterhalen en teksten met elkaar te vergelijken werden door bovenstaand 'zuiveringswerk' bemoeilijkt. Ook wordt kritisch onderzoek van de tekstgeschiedenis van de koran meestal tegengewerkt door de conservatieve regimes en islamitische geestelijkheid van het Midden-Oosten en wordt er zelden of nooit toestemming gegeven voor onderzoek ter plaatse. Uit bestaande teksten is wel afgeleid (door een Duitse onderzoeker met het pseudoniem Luxenberg) dat de koran veel leenwoorden uit het Syro-Aramees (een aan het Arabisch verwante taal) bevat, zoals het woord hoeri, dat 'grootogige' (paradijsmaagden) is gaan betekenen, maar in het Syro-Aramees 'witte' (druiven) zou hebben betekend.
Historisch-islamitische visie
Het onderstaande hoofdstuk geeft weer wat de ontstaansgeschiedenis van de huidige koran is volgens de traditionele islam.De koranieke tekst zoals die we nu kennen is volkomen identiek aan de koran zoals die door aartsengel Djibril aan Mohammed is geopenbaard.Mohammed kon volgens de moslimse traditie lezen noch schrijven. Hij was louter een spreekbuis die door God aangesteld was om vanaf zijn veertigste levensjaar de islam te verkondigen. De openbaringen die Mohammed predikte werden door zijn volgelingen gememoriseerd. Later wanneer de verzen een stuk langer werden, werden ze ook schriftelijk vastgelegd.Na Mohammeds dood was er geen officiële korantekst. De mondelige overlevering was toen nog uiterst belangrijk. Toen na de slag bij Al-Yamaamah een groot aantal van Mohammeds metgezellen gesneuveld was, onder hen een groot aantal huffaz (mensen die de koran van buiten kennen), was dat voor kaliefAboe Bakr een aanleiding om de losse Koranfragmenten tot elkaar te laten verzamelen door Zaid ibn Thabit. Hij veranderde de tekst op geen enkele wijze en voegde er geen verklaringen of redactionele commentaren aan toe. Zo ontstond dus eigenlijk de eerste, volledige, geschreven koran.Onder kaliefOthman rees er echter onenigheid over de correcte manier van reciteren. Die konden ontstaan, omdat het Arabische schrift toen alleen medeklinkers had (die medeklinkers konden ook vaak nog op elkaar lijken). Othman besloot om Aboe Bakrs korantekst te gaan canoniseren. Kopieën werden werden gemaakt en nieuwe korans werden aan de hand van die tekst gecontroleerd. Foute explemparen werden vernietigd. De eerste korans zijn te bezichtigen in Tasjkent en Istanbul.Ook na deze Othmaanse tekst bleef de mondelinge overlevering belangrijk. Het Arabische schrift was toen nog erg onvolmaakt. Rond 700 werden er diakritische puntjes aan toegevoegd om de medeklinkers van elkaar te onderscheiden. Later werden er ook nog klinkers aan toegevoegd.Ondanks de consensus onder moslims over de authenticiteit van de Othmaanse tekst, accepteerden moslimgeleerden uiteindelijk 7 'leeswijzen' (ieder van deze was nog eens opgesplitst in tweeën, dus 14). In 1924 werd de Egyptische standaarduitgave van Caïro de officiële tekst van de moslimwereld.
Religieuze betekenis
De koran is voor veel moslims hét heilige boek, maar hierbij geldt echter wel de restrictie dat het boek die waarde alleen heeft in het Arabisch. Veel moslims vinden wel dat een vertaling een interpretatie is in een andere taal, en dus niet mag suggereren dat die ook daadwerkelijk de qu'ran is. Moslims met een andere moedertaal dan het Arabisch zien zich dan ook voor de taak gesteld het boek in een voor hen vreemde taal te lezen.Ook de thora en de bijbel zijn binnen de islam belangrijke boeken, maar zouden in de loop der eeuwen door mensenhanden zijn veranderd en vervalst. Dit was de mening volgens Mohammed, zoals vastgelegd in de koran, en in navolging van hem hebben alle traditionele moslims dezelfde mening. Het is voor een moslim daarom niet duidelijk welk gedeelte oorspronkelijk door God geopenbaard is en welk gedeelte later is toegevoegd.In de hele islamitische wereld heeft de koran grote betekenis. Reeds onder kaliefOmar (634-644) begon men koranscholen (madrasa's) op te richten. In deze scholen werd kinderen geleerd de koran van buiten te leren oftewel te reciteren. Los van de vraag of men de inhoud van de teksten begrijpt, wordt betekenis toegekend aan het reciteren van de koran in het Arabisch als zodanig. Voor moslims is het reciteren een belangrijk onderdeel van de godsdienst: aan de woorden van de koran wordt een magische kracht toegekend. De koran dient tijdens ieder gebed gereciteerd te worden. Vele moslims zijn goed bedreven in Tadjwied, dat is de Koran op een aangename, bijna melodieuze manier reciteren.De koran wordt door moslims met respect behandeld: zo zal het in een schone kamer bewaard worden op een zo hoog mogelijke plaats, boven de andere boeken uit. Het mag niet op een tafel liggen, omdat er anders het gevaar bestaat dat er iets opgelegd wordt. Verder mag de koran niet op de grond gelegd worden, omdat deze als onrein wordt beschouwd. Voor het lezen of aanraken van de koran wordt de wudu verricht. Veel moslims hebben er dan ook moeite mee als een niet-gelovige de koran leest op openbare plaatsen.
"Het is beter dat tien schuldige personen ontsnappen, dan dat één onschuldige boet." (W. Blackstone)
"Wij keuren in anderen af, wat wij in onszelf verontschuldigen. " (Jea de Boisson)
"Onwetendheid is geen onschuld maar zonde." (Robert Browning)
"Het is mijn schuld, mijn persoonlijke schuld dat het de wereld slecht gaat." (Fjodor M. Dostojewski)
"Iedereen die op het punt staat een onmenselijk daad te begaan, verontschuldigt zich altijd weer met de woorden: 'Ik ben tenslotte ook maar een mens.'" (Sydney Justin Harris)
"Berouw is goed, maar onschuld is beter." (George Herbert)
"Je wreekt je altijd in je leven. Alleen meestal niet op de mensen die schuldig zijn." (Johan Huizinga)
"Een belediging voegt niets toe aan de schuld van hem, die haar ontvangt, zij neemt slechts iets af van de waardigheid van hem, die haar toevoegt." (E. Lamy)
"Wie zijn hond wil verdrinken, beschuldigt hem van dolheid." (Molière)
BOEK: atheologie van ONFRAY en artikel Denemarken & cartoons
Een tijd geleden beloofde ik een stukje te schrijven over het boek Atheologie van Michel Onfray (Nederlandse vertaling) - 2005.
Eerst iets vertellen over de schrijver!
Michel Onfray (°1 januari 1959) groeide op in Normandië en promoveerde in de wijsbegeerte. Hij was van 1983 tot 2002 docent in de filosofie aan een lyceum in Caen, waarna hij de volksuniversiteit Caen stichtte. In 1993 ontving hij de Prix Médicis voor zijn boek La sculpture de soi.
Hij beschouwt elke religieuze levensbeschouwing als onhoudbaar en profileert zich als atheïst. Volgens Onfray is het de plicht van de mens te genieten. Elk ethisch handelen moet gebaseerd zijn op genot. In dit verband spreekt Onfray over een "esthetische ethiek". In zijn moraal is alles gericht op genot en wordt het menselijk lijden afgewezen. Werkelijke naastenliefde bestaat volgens Onfray niet; naastenliefde is volgens Michel Onfray feitelijk een middel om het eigen genot centraal te stellen - hij spreekt daarom over "consideratie" in plaats van naastenliefde.
Ik las het boek in twee dagen uit tijdens een periode plat liggen dan heb je vanzelf tijd voor zulke intense leesactiviteiten. Er kwam wel een pupitertje aan te pas waar men normaal bij de fanfare muziekpartituren op plaatst. Een handig hulpmiddeltje voor horizontaal levenden.
Dit boek van de Franse professor Michel Onfray heeft me ernstig doen nadenken en me overtuigd van de stelling dat de wereld beter af is zonder godsdiensten en dat de mensheidbeter de rechten van de mens zou nastreven om deze wereld goed leefbaar te maken voor iedereen!
Hier gaan we.
Godsdienst wordt een probleem als een godsdienstige ook het leven van anderen gaat bepalen door plichten en verboden, of wanneer mensen profiteren van de geestelijke armoede van anderen.
Een voorbeeldje van wat nu nog gebeurt in de naam van een god.
In Roemenië is een paar jaar geleden een jonge non gestorven; drie dagen werd ze vastgebonden aan een kruis en al die tijd kreeg ze geen water of eten. Een priester en twee nonnen uit het christelijk-orthodoxe klooster in Tanacu wilden op deze wijze de duivel uit de non drijven.Toen de politie, na waarschuwing, de vrouw aan het kruis vond met een prop in haar mond, kwam alle hulp al te laat. De abt van het bewuste klooster liet achteraf weten dat de maatregelen die tegen de vrouw waren genomen ''uit religieus standpunt correct waren''. Zij was ''ziek en bezeten''. De orthodoxe patriarch van Roemenië wilde niet reageren, Ik kan hierover niet oordelen was zijn reactie ''Ik weet niet wat dat meisje gedaan heeft.''
In dit boek probeert Onfray de drie monotheïstische godsdiensten (die geloven in één god), Christendom, Islam en Jodendom, te ontmantelen door het ontstaan ervan na te trekken en de inhoud van de heilige geschriften te analyseren.
Onfray die meent dat jodendom, christendom en islam terzake in essentie niet verschillen, maar hoofdzakelijk variaties op eenzelfde thema vormen verschaft de lezer een veelheid aan nuttige informatie over verleden en heden, en brengt deze ten slotte tot meedenken omtrent de actuele ontwikkelingen.
De aanhangers van deze godsdiensten proberen volgens Onfray door middel van een sprookje de wrede realiteit van het leven te ontvluchten. Ze proberen hun wereldbeeld aan de hele mensheid op te leggen en gebruiken daarbij door de eeuwen heen laster en geweld. Op de menselijke doodsangst wordt ingespeeld door een wereld na de dood te creëren. Hun haat tegen het leven wordt verzacht door de beloning die in het hiernamaals in het vooruitzicht wordt gesteld, een verzonnen wereld waar alles aanwezig is wat de gelovigen zich in dit leven ontzegden, zodat men uiteindelijk meer naar de dood dan naar het leven verlangt.
Vóór de tijd van de Franse revolutie(de Verlichting) was het voor de mensen gewoon om onredelijke oplossingen te aanvaarden voor levensproblemen. Alles kon: mensen konden opstijgen ten hemel, stenen konden omhoog vallen, sommigen konden duivels uitdrijven, men geloofde in onzichtbare wezens, Met de Verlichting begonnen enkele filosofen, wetenschappers avant la lettre, na te denken over de aard van het Christelijk geloof. Orfray beschrijft hoe de katholieke kerk in die tijd werken van schrijvers die met verstand het geloof benaderden, verdwenen uit de literatuur en dus ook niet werden onderwezen. Schrijvers die geloofden in de kerk werden met rust gelaten.
Hoe gevaarlijk wetenschap is voor het voortbestaan van de godsdienst, blijkt onder andere uit het feit dat het Vaticaan rond het einde van de 19de eeuw op een wetenschappelijke manier wou aantonen dat al wat in de bijbel stond juist was. Deze aanpak werd modernisme genoemd. Dit modernisme werd ineens verboden toen duidelijk werd dat de bijbelse figuren en gebeurtenissen niet historisch juist waren. Ineens werd men heel soepel met het interpreteren van de bijbel en waren er priesters die hun geloof verloren. Belangrijk is misschien te realiseren dat het de huidige paus Ratzinger was die alle modernistische wetenschappers van toen op een lijst plaatste van te mijden literatuur.
Doorheen heel dit boek lees je een pleidooi tot het verstandelijk benaderen van de werkelijkheid en het fenomeen godsdienst; hiervoor moeten verschillende wetenschappen ingeschakeld worden, zoals: metafysica, paleografie, geschiedenis,
Onfray pleit er tevens voor om je vandaag als verstandig mens niet neutraal op te stellen tegenover al wat niet met de rede te vatten valt.Hij vraagt zich hierbij af hoeveel gelovigen zelf de heilige boeken en teksten gelezen hebben waarop hun godsdienst steunt; weinigen
Wat me bijblijft:
De drie religies staan niet toe dat mensen zelf denken. Uit het hoofd leren en herhalen staat hoger aangeschreven dan zelf redeneren op basis van empirische kennis. Wetenschap is de vijand van de religies!
De monotheïstische godsdiensten beweren dat hun boeken zijn geopenbaard door god zelf. De geschiedenis leert anders.
De heilige geschriften van al deze godsdiensten (bijbel, koran, thora) zijn zo opgesteld dat, als je maar selectief genoeg leest, elke daad door die geschriften verantwoord kan worden. Daden als menslievendheid, onderdanigheid, vermoorden, uitroeien, pijnigen, troosten, kunnen hun ontstaan vinden in die teksten. Denk maar aan de twin towers in NY, bomaamslagen, oorlog tussen soenieten en sjiieten, genocide van hoetoes in Rwanda, het uitsterven van Afrikaanse en Zuid-Amerikaanse katholieken met aids;
De geschiedenis van deze godsdiensten staat bol van oorlogen, moorden, verketteren, uitsluiten, folteren, de kant van de macht kiezen, Ook nu nog sterven mensen door toedoen van die godsdiensten.
Dat de godsdiensten nog altijd macht uitoefenen op de wereld, bewijst het cartoonincident van Denemarken. Een tekst om over dit cartoon-incident na te denken, volgt hieronder.
Al enige jaren ligt de vrijheid van meningsuiting regelmatig onder vuur. Niet lang geleden wilde minister Donner godslastering weer strafbaar stellen, en sinds de ophef rond een paar spotprenten over Mohammed in de Deense krant Jyllands Posten, proberen woedende protesterende moslims, opgejut door hysterische imams, de westerse regeringen zo ver te krijgen dat zij godslastering strafbaar stellen. De Turkse secretaris-generaal van de OIC (Organisatie van de Islamitische Conferentie), Ekmeleddin Ihsanoglu, heeft al een oproep gedaan tegenover minister Bot van Buitenlandse Zaken, om belediging van de profeet Mohammed wettelijk gelijk te stellen aan racisme en holocaustontkenning. Maar sommige geestelijken gaan nog verder, en roepen een fatwa uit of ze zetten een prijs op het hoofd van iedereen die de Islam bespot. En de intimidatie is succesvol gebleken. Westerse politici hebben de media opgeroepen om niet te spotten met religie, en vele kranten zijn gezwicht voor de bedreigingen en hebben excuses aangeboden. Heinz Fischer, de president van Oostenrijk heeft zelfs gezegd dat media geen profeet mogen afbeelden als dat in die religie verboden is. In Nederland hebben diverse gemeenten een verbod ingesteld op het beledigen van de profeet tijdens carnaval, VVD-kopstuk Wiegel betoogde dat vrijheid nooit mag leiden tot onvrijheid van anderen, en VVD-kamerlid Arno Visser zei in een interview in Trouw dat de vrijheid van meningsuiting geen ongelimiteerd recht is. Maar de kakofonie, die is ontstaan door het geschreeuw van hysterische gelovigen en de sussende woorden van de moraalridders, overstemd één prangende vraag: Wie is er begonnen met beledigen?
Al bijna vijftienhonderd jaar worden ongelovigen beledigd, bespot, gekleineerd en geïntimideerd door de pleitbezorgers van het bijgeloof. Volgens de Koran zijn ongelovigen, brandstof voor het vuur (Sura 2:24), bewoners van de hel (66:9), de slechtsten der schepselen (98:6), , en het zijn mensen waartegen men dient te strijden (9:123), en dit zijn slechts enkele voorbeelden. Het zijn echter niet alleen ongelovigen die er aan moeten geloven. Joden, christenen, homoseksuelen, polytheïsten en feministische vrouwen kunnen ook redenen hebben om zich te storen aan de diverse aanstootgevende citaten uit het heilige boek van de Islam. Mochten Europese politici ooit op het onzalige idee komen om godslastering strafbaar te stellen, dan is voor de ongelovigen de tijd aangebroken om hun recht op te eisen; het recht om gevrijwaard te blijven van de haat en de beledigingen uit de Koran en andere religieuze geschriften. Dit betekent dat religies naar de privésfeer dienen te worden verbannen; dat boeken als de Koran en de Bijbel niet open en bloot in de boekhandels horen te liggen, maar alleen van onder de toonbank in dichtkleefde verpakkingen mogen worden overhandigd; het betekent dat de Nederlandse Moslim Omroep geen koranrecitaties meer mag uitzenden die door ongelovigen, joden, feministen, satanisten, polytheïsten en homoseksuelen als beledigend kunnen worden opgevat. De Koran zal evenals andere religieuze geschriften uit het openbare leven moeten worden geweerd, en openbare verspreiding van het boek op Internet zal strafbaar moeten worden gesteld. Gelijke monniken, gelijke kappen!
Om zijn zin kost wat kost door te drijven creëert de chanteur FOG (Fear, Obligation, Guilt). Vertaald betekent dit:
Bang maken: doe wat ik zeg want anders... en een aantal bedreigingen volgt zoals: je moet dit doen want anders zal ik je verlaten, ophouden van je te houden, je afkeuren, niet meer met je spreken
Jou verplicht doen voelen om iets te doen wat hij zegt: het is je plicht! B.v. een goede dochter gehoorzaamt haar vader, of op je werk: luister en gehoorzaam de baas
Schuld op jou schuiven: jij bent een slecht persoon als je dat niet doet.
Samenvattend zijn de woorden van de chanteur: je zou, je moet, je bent verplicht, je bent me dit verschuldigd.
Kenmerken van de chanteur
Ze haten verlies
Jij telt niet, alleen zij
Ze willen kost wat kost dat jij doet wat zij willen omdat ze niet met frustratie om kunnen gaan
Ze zijn geheel gericht op zichzelf : "ik wil het NU"
Maken van muggen olifanten
Agressief gedrag doet hen machtig voelen
Eigenlijk zijn het kleine bange mensen
Ze sluiten nooit compromissen
Wijzen altijd met de vinger naar de ander omdat zij beslist niet naar hun eigen gedrag willen kijken, alleen maar naar datgene wat de ander zgn. fout doet.
In plaats van: 'ik kan deze schuldgevoelens niet verdragen, ik kan er niet tegen dat hij kwaad op me is'.
Oefen deze uitspraak in gedachten als iemand jou chanteert. De woorden:" ik kan hier tegen ", worden op deze manier een soort schild tussen jou en zijn of haar woorden of gebaren
Ter afronding wil ik nog zeggen: blijf trouw aan jezelf, verloochen jezelf niet, luister naar je zelf. Zodat jij voor jezelf je beste vriend bent en blijft. Door jezelf niet te verraden, kun je je zelfvertrouwen en zelfrespect behouden en versterken. En alleen dan zijn werkelijk plezier en genieten van het leven dat jou gegeven is, mogelijk
Iets zeg je AGRESSIEF of ASSERTIEF, een toelichting:
Er is een verschil in de volgende twee boodschappen:
"Zou je misschien hier niet willen roken, ik heb er last van."
"Wil je nou eens ophouden met dat gerook, alles stinkt ernaar.
De eerste boodschap is een assertieve boodschap, de tweede een agressieve boodschap. Hoe komt dat? In het eerste voorbeeld houdt de spreker de boodschap 'bij zichzelf', door te zeggen: 'ik heb er last van'. De ander kan erop reageren: "O sorry, ik ga wel even naar buiten." De spreker heeft de boodschap gebracht als een 'ik-boodschap', waardoor het verzoek overkomt als een redelijke vraag. Op een redelijke vraag heeft de ander veel verschillende mogelijkheden om te antwoorden.
De tweede boodschap is een directe aanval op de ander en is verwijtend van toon. Deze persoon zal het gevoel hebben dat hij zich niet zonder gezichtsverlies uit de situatie kan redden. Hij heeft eigenlijk alleen de mogelijkheid om te ontkennen: "het stinkt hier helemaal niet, waar bemoei je je mee?" Voel je de agressie?
Het verschil in agressieve en assertieve boodschappen zit hem in de volgende dingen:
Het belangrijkst is natuurlijk dat je leert in te zien waarom je vaak agressief wordt en last hebt van woedebuien. Dat vergt vaak een heel proces. Agressieve mensen moeten leren anders om te gaan met situaties die bij hen woede oproepen.
Iemand die door zijn ouders vroeger vaak kleinerend is behandeld, zal misschien bij de kleinste plagerij is woede ontsteken. Zo iemand moet leren dat plagerijen erbij horen en niet per definitie kleinerend bedoeld zijn, of als ze dat wel zijn, dat hij er ook zijn schouders over kan ophalen.
Veel agressieve mensen denken in complotten en beschouwen zichzelf als slachtoffer. 'Zie je wel, ze moeten mij weer hebben', of 'ik heb het al gezegd, ze doen het expres.' Het is belangrijk deze gedachten te leren herkennen en er een rationele gedachte voor in de plaats te zetten. Want al denkt de persoon in kwestie dat het echt zo is, bij nadere beschouwing zijn de gedachten meestel helemaal nergens op gestoeld.
Dit alles klinkt makkelijker gezegd dan gedaan. In werkelijkheid zul je als agressief persoon hulp van buiten moeten zoeken om werkelijk van je agressieve buien af te komen en anders te leren aankijken tegen je gedrag en je gedachten.
Soms hoor je iemand zeggen: Ik ben een tolerant mens. Maar eigenlijk weet je dan nog niets van die persoon. Of je hoort iemand zeggen: We moeten toleranter worden. Ook dat zegt niets. Want tolerantie in zn algemeenheid bestaat niet. Het is een leeg begrip. Tolerantie kan alleen in een bepaalde context worden gezien. Het gaat in alle gevallen om de vraag: tolerant ten opzichte van wie of wat?
Het hangt er maar vanaf
We kunnen heel tolerant zijn ten opzichte van vreemdelingen maar aan de andere kant kunnen we ten opzichte van criminelen voor een beleid van strenge straffen zijn. Mensen kunnen heel tolerant zijn ten opzichte van SGP aanhangers, die geen vrouwen als volwaardig lid van de partij verdragen, en tegelijkertijd intolerant zijn als het om kinderen gaat die hun autospiegel slopen.
Humeur
Ook is het zo dat onze tolerantie erg afhankelijk is van ons humeur. Wanneer we een bewering of daad de ene keer wel accepteren, accepteren we het een andere keer niet. Omstandigheden als tijd en plaats zijn daarnaast ook van invloed. Onze tolerantie ten opzichte van een Jehovagetuige die ons op zaterdagmorgen uit bed belt, is anders dan wanneer we deze persoon op een ouderavond ontmoeten. We kunnen twee soorten tolerantie onderscheiden, persoonlijke tolerantie en politiek-maatschappelijke tolerantie. Deze twee vormen staan niet zelden haaks op elkaar.
Persoonlijk en maatschappelijk
Stel: uw Irakese buurman wordt voortdurend lastig gevallen door een groep intolerante jongens. U tolereert het niet omdat u verdraagzamer bent dan die jongens. U trekt partij voor de Irakese buurman en vindt dat er moet worden opgetreden tegen onverdraagzaamheid. U gaat naar de politie of u belt het Anti Discriminatie Bureau in uw woonplaats. Dat is van u niet tolerant ten opzichte van de jongens. Als u optreedt tegen intolerantie accepteert u niet, en tolereert u dus niet, de onverdraagzaamheid. Als u de jongens gewoon hun gang laat gaan, tolereert u dus hun gedrag. Maar als u niets doet aan intolerantie, stimuleert u deonverdraagzaamheid.
Onverschilligheid
Veel mensen beleven tolerantie als iets positiefs. Toch is het niet zo dat tolerant synoniem is aan goed. Een hoge mate van tolerantie, grenst aan onverschilligheid. Toelaten van geweld of het accepteren van armoede kan het gevolg zijn van machteloosheid. Persoonlijke tolerantie vanuit gemakzucht, onverschilligheid of machteloosheid (Het helpt toch niet of Niemand reageert, waarom zou ik iets doen?) leidt niet tot een samenleving waar mensen elkaar respecteren.
Persoonlijk en maatschappelijk
Persoonlijke tolerantie is meer het gevolg van de persoonlijkheid en karaktereigenschappen. De ene opvoeder kan veel meer hebben van kinderen dan een ander. De één wordt nu eenmaal sneller geïrriteerd dan de ander. Mensen die makkelijk overlast van hun buren accepteren en die veel geduld met hun kinderen hebben en dus in de omgang tolerant zijn, hoeven lang niet altijd in maatschappelijk opzicht voor tolerante politieke maatregelen te kiezen. Een keuze op politiek-maatschappelijk terrein is van een ander niveau dan de persoonlijke keuzen in de omgang met andere mensen.
Tolerantie: waar ligt de grens
Politieke en maatschappelijke tolerantie verschuift langzaam. Tolerantie is een gebeuren achteraf. Het voorval of de daad heeft plaats gevonden. Er worden maatschappelijke grenzen overschreden. De vraag dringt zich op: Waar ligt uw grens? Accepteert u dit nog of vraagt dit om zero tolerance? Die grens kan werken als een balans die doorslaat of als druppel die de emmer doet overlopen. Een cabaretier balanceert tussen humor en belediging. En woorden van een imam zweven tussen vrijheid van meningsuiting en oproep tot discriminatie. De formulering luistert nauw.
Geschreven taal en de ontwikkeling van beschaving:
Zolang er alleen maar gesproken taal was was de informatieoverdracht en vooral de informatiebewaring niet erg secuur. Informatie kon alleen maar in breinen bewaard worden en breinen zijn daar niet erg goed in. We weten hoe makkelijk er in het menselijk geheugen vervorming optreedt. Hoe makkelijkook de informatie vervormd geraakt bij mondelinge overdracht. Stel dat persoon A iets meemaakt. Ik vertel A bvb. een verhaaltje; A moet het doorvertellen aan B, B aan C, etc. Eer we 10 schakels ver zijn in de communicatieketting blijft er van het oorspronkelijke verhaal niet veel over. M.a.w. informatieoverdracht via gesproken taal is alles behalve secuur.
Eens er geschreven taal bestaat wordt de bewaring van informatie plots veel nauwkeuriger. Bovendien kan plots veel meer informatie bewaard worden. De overgrote massa van informatie waarover onze soort nu beschikt zit niet meer in mensenbreinen, maar in boeken. Er zijn veel meer boeken dan mensenbreinen. Bovendien raakt de informatie daarin niet vervormd. Een boek kan de informatie trouw, exact bewaren, in tegenstelling tot een menselijk brein. De ontwikkeling van onze soort is in een stroomversnelling is terecht gekomen door de ontwikkeling van de geschreven taal.
Wij schatten dat de oudste geschreven talen zo'n 5.000 jaar geleden zijn ontstaan. Maar ze waren lang niet zo efficiënt als moderne geschreven talen. Moderne alfabetische talen, waarin de schrijftekens fonemen (klanken) voorstellen, waarin het visuele en het auditieve symboolsysteem gecombineerd worden, zijn slechts een kleine 3.000 jaar oud. De boekdrukkunst is slechts in de 16de eeuw opgekomen. Is het toeval dat haar ontwikkeling samenvalt met de ontwikkeling van wat wij de moderne wetenschap noemen?
Wat ons treft als wij oudere teksten lezen die van voor de boekdrukkunst dateren is het gebrek aan betrouwbaarheid, deugdelijkheid van de informatie. De moderne lezer is verbaasd over de argeloosheid waarmee bvb. in middeleeuwse teksten waarheid en verzinsels (leugens lijkt een te hard woord) door elkaar worden geweven. De échte kennis was zo gering, alles wat werd meegedeeld was zo onzeker en betrekkelijk dat ook het onderscheid tussen leugen en waarheid wazig moet geleken hebben. De idee van wat wij nu 'harde feiten' noemen (beweringen die verifieerbaar, controleerbaar, repliceerbaar zijn) lijkt vrijwel geheel ontbroken te hebben. De ethos van het zorgvuldig rapporteren van feiten, het sober beschrijven van observaties, die nu in onderwijs en wetenschappelijk onderzoek zo'n centrale plaats inneemt, is pas in de laatste drie eeuwen, na de opkomst van de boekdrukkunst gegroeid. Niemand nam het bvb. nauw met de spelling van een naam. Soms vinden we wel vijf of zes spellingsversies. De stijl van een middeleeuws verslag is goed te vergelijken met die waarin de moderne Europeaan - in licht benevelde toestand - zijn vrienden over zijn voorbije vakantieavonturen informeert of die waarin de opgewonden student 's avonds in het café een relaas geeft van zijn examenervaringen. Hij rekent erop dat zijn gehoor toch niet in staat zal zijn zijn relaas te verifiëren en hij vindt dat betrouwbaarheid hier niet zo ter zake doet: het komt er op aan een goed verhaal te vertellen dat mensen verbaast, epateert en amuseert. Het kan geen kwaad zijn fantasie te gebruiken om de gebeurtenissen wat op te smukken. De onbetrouwbaarheid van de oude kronieken is voor de moderne historicus een voortdurende bron van misleiding en de professionele geschiedkundige heeft geleerd de 'feiten' van zijn voorouders stelselmatig te wantrouwen en te toetsen aan onafhankelijke bronnen. Namen, data en getallen worden behandeld met een nonchalance die niet ophoudt ons te verbazen.
De Amerikaanse historica Barbara Tuchman schrijft: "the chronic exaggeration of medieval numbers - of armies, for example, - ...has led in the past to a misunderstanding of medieval war...It should be assumed that medieval figures...are generally enlarged by several hundred percent. This is because the chroniclers did not use numbers as data but as a device of literary art to amaze or appall the reader"
In de eerste vliegende couranten verschenen de vreemdste berichten. In een Hollands stadje was een vrouw in één keer van 68 kinderen bevallen. Op een andere plaats was een jongen ter wereld gekomen in een fluwelen pak met een kanten kraag. Een andere courant berichtte over een pasgeborene die vlak na de bevalling kwiek de benen nam, zich onder een bed verstopte en vanuit zijn schuilplaats in mooie Latijnse volzinnen op vragen antwoordde. De omwenteling die zich in de daaropvolgende paar eeuwen heeft voltrokken in het denken van de Europese intellectuelen is verbijsterend. (Bron: J. De Laender)
Jared Diamond, een antropoloog van de UCLA, heeft in 1991 een boek geschreven met als titel: "The third Chimpansee", waarin zijn centrale thesis is dat als men objectieve en kwantitatieve criteria gebruikt voor de classificatie der soorten, het verkeerd is de mens en zijn uitgestorven voorouders tot een aparte familie te rekenen; het is zelfs fout ze tot een apart genus te rekenen; eigenlijk behoren wij, samen met de twee andere nog levende chimpanseesoorten, Pan troglodytes (de gewone chimpansee) en Pan paniscus (de dwergchimpansee), tot hetzelfde genus. Dat genus zou dan drie soorten omvatten, Homo sapiens, Homo troglodytes en Homo paniscus.
Het genetisch verschil tussen mensen en de twee chimpanseesoorten was 1,6%. Het verschil is ongelooflijk klein. Het is bvb. kleiner dan dit tussen twee nauw verwante gibbon-apensoorten (2,6%); kleiner ook dan dat tussen twee vogelsoorten die de meeste leken bij oppervlakkige beschouwing niet van mekaar kunnen onderscheiden, zoals de roodogige en de witogige vireo (2,9%). Hemoglobine, de zuurstofvervoerende molecule in het bloed van mensen en gewone chimpansees, is opgebouwd uit dezelfde 287 aminozuren. Slechts één van die aminozuren heeft een andere positie in de ketting bij de twee soorten. Bij de 1.271 aminozuren in proteïneketens die tot nu toe zijn vergeleken bij de mens en de gewone chimpansee heeft men slechts 5 verschillen kunnen ontdekken: één aminozuur verschilt in een proteïne die in spiercellen voorkomt (m.n. myoglobine); één aminozuur neemt een andere positie in in één van de kettingen (de deltaketting) die hemoglobine vormen; drie aminozuren verschillen in een proteïne die koolzuuranhydrase wordt genoemd. De genetische afstand tussen mensen en gorilla's is wat groter: ze verschillen in 2,3% van hun genen en dat is ook de genetische afstand tussen chimpansees en gorilla's. Orang-Oetans en mensen verschillen voor 3,6%.
Men schat dat chimpansees (Pan troglodytes) over zo'n 150 verschillende stemgeluiden beschikken die door soortgenoten kunnen worden geïnterpreteerd. Bij soorten die niet over een taal (een symbolisch communicatiesysteem) beschikken, worden dus wél genetisch voorgeprogrammeerde stemgeluiden gebruikt om aan communicatie te doen. Dit erfelijk communicatiesysteem is echter arm (het aantal tekens is klein) en het is star (de tekens zijn genetisch vastgelegd en vertonen van generatie op generatie geen veranderingen).
KERKELIJKE MACHT! "In christelijk Nederland zijn er diepgaande verschillen van inzicht betreffende homoseksualiteit. Kerken en gemeenten die de Bijbel als norm hebben, gaan ervan uit dat homoseksueel gedrag op grond van Gods Woord niet te verdedigen is." (uit:site kerk & homofilie)