Beste lezer,
zoals ik reeds bij de terugkeer van mijn vorige reis naar Santiago de
Compostela deed, schrijf ik nu een feed-back over de reis naar Berlijn, hopende
om hiermede andere fietsers wat info te kunnen verstrekken.
Route:
België: via de Fietsknooppunten
Nederland: idem
Duitsland: heenreis: de Europa Radweg R1 (kortweg: R1) vanaf Vreden terugreis: van Berlijn tot Hamm (Westfalen) per trein; vanaf Hamm: de
Rundkurs Ruhrgebiet tot Duisburg; vanaf Duisburg L-wegen over
Krefeld en Brüggen richting Roermond.
Land- en fietskaarten:
België: zelf
geprinte routes van Fietsknooppunten via http://www.fietsnet.be/routeplanner/default.aspx
Nederland:
ANWB Fietsatlas Nederland Zuid (Schaal 1:75.000) ISBN 978-90-18-02874-9
Duitsland:
Heenreis: Europa Radweg R1 van Bikeline (Schaal 1:75.000) ISBN 978-3-85000-129-8. Deze begint in Arnhem en eindigt aan de Poolse grens. Info: http://fvw.valksoftware.nl/?affiliate=0126577&artikelid=295853
Berlijn: ADFC-Regionalkarte Berlin und Umgebung (Schaal 1:75.000) ISBN 978-3-87073-188-5
Terugreis: Radatlas Ruhrgebiet van Bikeline (Schaal 1:75.000) ISBN 978-3-85000-255-4. Info: http://www.stanley-livingstone.eu/fietsroutes-ruhrgebied-bikeline-radatlas-ruhrgebiet-b-4321.html
Toeristisch gedeelte: ANWB Extra Berlijn met uitneembare kaart ISBN 978-90-18-03148-0
GPS:
Garmin e-trex Legend HCx met topografische kaart van Noord-Duitsland. Doordat ik dit toestel slechts 1 week voor het vertrek heb aangekocht, heb ik meer met de
landkaarten gewerkt. Gaanderweg leerde ik dit toestel kennen en zag ik in praktijk de fantastische mogelijkheden zodat ik in de toekomst slechts een autokaart van het betreffende land zal meehebben. Tenslotte is het totaalgewicht van de bovenvermelde kaarten 1573 g, wat dan mooi uitgespaard is.
Moeilijkheidsgraad van de gevolgde route:
In België en Nederland waren 90% verharde weg, de rest onverhard (dolomiet e.d.) maar zeer goed berijdbaar.
Duitsland was een ander paar mouwen: de R1 gaat zéér dikwijls door bossen en wouden (Münsterland, Harz, Berlijnse voorsteden) en daar is de fietsweg meestal
overhard en bij regenweer een slijkerige boel. Losse kiezel of grove steenslag is ook geen pretje. Bij fel zonlicht komt er daarbij de contrasten tussen open bosplekken en schaduw waarbij de ogen steeds op de proef worden gesteld om alle valkuilen tijdig te omzeilen. Mijn bandenmaat, Schwalbe Marathon Plus, maat 700x35c, is een strikt minimum. Een band met noppen, om de grip te verbeteren, is een pluspunt. Persoonlijk vindt ik dat Bikeline voor sommige stukken, vooral in de Harz, een neventraject mocht uitstippelen. Het is vooral het fietsen mét bagage dat hier veel stuurvaardigheid vereist: constant schakelen en tevens op de (smalle) weg blijven is geen sinecure.
Op het parcours in de vroegere DDR kom je, vooral in dorpskernen, nog heel wat
kasseiwegen tegen en dit in alle vormen en formaten. Tevens zijn er sommige
fietswegen té smal zodat men soms moet afstappen om tegenliggers door te laten,
zoniet geraakt men in de problemen (netels, struiken, beken
). Info: http://www.blaues-band.de/bode/index.htm?radweg_r1.htm
De terugweg door het Ruhrgebied is een pracht van een fietsweg, meestal op asfalt, hier en daar onverharde maar goed aangelegde boswegen.
Veiligheid:
Alle fietswegen liepen over autoluwe of autovrije wegen. In steden en dorpen zijn er
natuurlijk de gebruikelijke kruispunten maar zelfs deze vormen geen echt probleem. Uitkijken blijft steeds de boodschap.
Natuur:
De fietsweg volgt dikwijls waterwegen: Schelde, Maas, Waal, Rijn, Weser, Elbe, Havel, Spree, Ruhr en kanalen. Daarbuiten gaat men door uitgestrekte bossen en
natuurgebieden in het Münsterland, de Harz en de streek voor Berlijn.
Overnachting:
Op 2 overnachtingen in een jeugdherberg (Zoersel en Uden) en een overnachting bij
Duitse vrienden in Werl na gebeurde alle overnachting op een camping waarvan de
prijzen schommelden tussen 5,50 Euro tot 12 Euro/nacht. Allen waren goed tot
zeer goed.
Eten en drinken:
Ik at meestal onderweg aan kiosken, bakkerijen e.d.: belegde broodjes. Fruit (bananen en gedroogd fruit) kocht ik dag na dag. Visconserven stonden ook op het menu. Isostar in poedervorm voor de drinkbussen. Ik heb slechts 4 keer warm eten
gegeten s avonds.
Openbaar vervoer:
In Münster en in Berlijn gebruikte ik het openbaar vervoer. Een dagticket in Münster kost 4,30 Euro, in Berlijn 6,30 Euro (zone A en B), tot Potsdam (zone C) 6,80 Euro.
In Münster kan men dit op de bus kopen, in Berlijn via de talrijke meertalige
automaten die zowel munten als papiergeld (max. 10 Euro) aanvaarden. In Berlijn
zijn er zelfs lijnen die 24u op 24 rijden. Een dagticket is geldig tot 3u s nachts. Men moet het slechts één keer ontwaarden en dan steeds laten zien bij elke overstap. Info: http://www.bvg.de/index.php/de/index.html
Voor de terugreis maakte ik gebruik van de trein. Een plaats op de IC-treinen moet steeds gereserveerd worden, zowel voor de fietser als voor de fiets zelf. Bij vroegboeking kan men een serieuze korting bekomen. Mijn reis (Berlijn Hamm)
kostte normaal 122 Euro (fiets inbegrepen), maar doordat ik de reis 5 dagen voorheen had geboekt was de prijs 74 Euro. De reservering kost 4,50 Euro, de fiets kost 9 Euro voor een enkele rit en is onbepaald in afstand. Op de regionale treinen
kunnen ook fietsen mee maar hier is een reservatie onmogelijk. Op de U- en S-Bahn in Berlijn is het meenemen van een fiets mogelijk en zelfs gratis, voor zover er plaatsen vrij zijn. Deze treinen waren nooit overvol. Op de ICE (Duitse TGV) kan geen fiets meegenomen worden, op de TGV en Thallys trouwens ook niet. Info: http://www.bahn.de/i/view/BEL/nl/index.shtml
Berlijn:
Een pracht van een stad, minstens evenwaardig aan Parijs. Potsdam heeft zelfs meerdere paleizen en kastelen op een 3-tal km afstand. De Kurfürstendamm heeft dan misschien niet de uitstraling van de Champs Elysées maar heeft wel een pak meer winkels.
Berlijn heeft ook enorm veel groen, tot in het centrum toe. Men waant zich niet in een grootstad doordat er zoveel bossen en bomen staan.
De East Side Gallery, een 1,3 km lang stuk overgebleven Muur, is om de zoveel meter een ander kunstwerk geworden. Info: http://nl.wikipedia.org/wiki/East_Side_Gallery
Het Joodse museum is ook een aanrader. Info: http://www.stedentrippers.nl/berlijn/bezienswaardigheden/joods_museum.html
In de Dom zijn veel graven van Duitse keizers.
Materiaal:
Fiets: Batavus Cayuca met voorvering, Shimano Alivio en naafdynamo.
Fietstassen: Ortlieb Classic, 2 vooraan, 2 achter, 1 reistas dwars achter en een stuurtas.
Tent: Our Planet, model Cyberspace
Kledij: fietskledij van Aldi met Coolmax, regenkledij en overschoenen van Gore-Tex
GPS: Garmin e-trex Legend HCx
Fietscomuter: Sigma 900
Opladen van GSM via naafdynamo (E-Werk van Büsch & Müller) Info: http://www.vakantiefietser.nl/201005/e-werk-en-cycla-alarm/
Verdeling bepakking:
Vooraan rechts: Wasgerief, grote handdoek, Isostar in poeder, paar badslippers, oplader AA-batterijen.
Vooraan links: lange fietsbroek en -vest lange mouwen. Regenkledij en overschoenen. Medicijnen. 1 Binnenband en bandenlichters. Smeermiddel en -spray.
Stuurtas: documenten en geld, bestek, LED-licht, pleisters, fietskaart, schrijfgerief.
Achter rechts: 1 vouwbare buitenband (Schwalbe Marathon Plus), 2 binnenbanden,
fietssleutels. 1 jeans, 3 slips, 3 zakdoeken, 1 bus Isostar poeder, waskoord en -knijpers.
Achteraan links: land- en fietskaarten, 1 vest, 2 korte broeken (3/4), 2 T-shirts, 1 pull, 1 pet, paar wandelschoenen, noodrantsoen.
Pech:
In Münster in het bos te snel geschakeld en een schakel van de ketting deels overgetrokken. Bij fietsenmaker nieuwe ketting laten zetten (28 Euro).
Voldoening:
Berlijn gaf me meer dan wat ik er van verwachtte. Het is een belevenis op zich. Ik ga er zeker nog eens terug, daarom niet per fiets. Berlijn mag zeker niet alleen aan WO II gekoppeld worden. Het vroegere keizerrijk is hier nog alom tegenwoordig, zeker in Potsdam.
En de volgende ?:
De Noordkaap zou het toppunt zijn, letterlijk en figuurlijk, maar het zou ook eens de Donau naar Wenen kunnen zijn. Europa heeft zoveel schoons voor fietsers. Mijn handpalmen kriebelen nu reeds.
Tot in den draai,
Luc :-P