Gisternamiddag verliet ik de camping in Wenduine om langs de polders richting Brugge te fietsen. In mijn spiegeltje zag ik dat er een MTB-er mij ging inhalen. Deze fietser bleef echter naast mij en het kwam tot een babbel. Bleek nu dat het de directeur van een school in Blankenberge is waar John Boone, een ex-collega van mij, in het oudercomité is. Wat is de wereld klein. Aan de Sint-Pietersplas in Brugge gingen onze wegen uiteen.
In Maria-Aalter ging ik eindelijk eens stoppen in café "De reisduif". Ik heb dit traject ettelijke keren afgefietst, ook toen ik nog in Sijsele werkte, maar nooit eens een tussenstop ingelast. Een staminee aan het kanaal Gent-Brugge, met nog de uitstraling van een écht volkscafé.
Door de strakke wind, meestal zijdelings maar in mijn voordeel, ging het zeer vlot naar Gent.
Hier haal ik straks mijn allerlaatste inkoopjes voor onderweg en doe ik nog eens een dubbel-check van mijn paklijst en dan wachten, zoals de duiven.
Dit WE doe ik mijn laatste oefenritten. Deze keer waren de fietstassen, op enkele kleinigheden na, volledig gepakt. Dus de flessen Spa Reine vlogen er uit .
Gisteren vond ik iets nieuw van Isostar in 't Kruidvat: ik gebruik steeds het poeder om mijn sportdrank in mijn fietsbidons te maken. Maar nu verkopen ze Isostar in tabletten, zodat je niet met het poeder kunt morsen ;-). 1 tablet is goed voor 1/2 liter water.
Van water gsproken, dat heb ik tijdens mijn rit met liters gekregen . Het was sinds mijn terugreis uit Santiago verleden jaar dat ik nog zeikend nat zat te fietsen. Maar eens in Brugge verbeterde het weer en kwam de zon zelfs eens door het wolkendek piepen. In Brugge reed ik ook voor het eerst over de splinternieuwe Scheepsdalebrug (voor foto's: zie vorige berichten). Nu is de brug eindelijk veilig genoeg voor het fietsverkeer .
Eens in Wenduine een warme douche in de caravan genomen en nu maar tokkelen om mijn klein ding van 163g .
Deze morgen
heb ik de GPS voor het eerst uitgetest. Ik moest sowieso onze kleinzoon Aerjen
deze middag van de school in Kalken afhalen en had deze route via Map Source
van Garmin ingeladen in het geheugen.
Wat een
prachtige ervaring qua precisie en helderheid . Zelfs in de spaarstand was het LCD-scherm nog helder genoeg om in het volle zonlicht af te lezen. Bij rotondes en/of afslag meld de GPS dit via een biep op 300 m afstand, daarna 2 keer biep als men de afslag nadert . Zowel de afstand als het aantal seconden komen dan op het scherm, écht prachtig .
Nu reeds kan
ik met een gerust gemoed naar Berlijn .
Gisteren bracht TNT de Garmin-GPS aan huis . Oef, en dan maar eerst de DVDs op de laptop geïnstalleerd, mij bij Garmin geregistreerd en de handleiding eens doorgenomen om vandaag de hele route op het geheugenkaartje te plaatsen .
De eerste etappe was een kleine flop : dikwijls een verkeerde knop op de software ingedrukt, zodat ik dikwijls een langere route kreeg als voorzien . Maar na een 5-tal minuten was ik er toch goed mee weg.
Ondertussen zit de hele route Gent-Berlijn en terug in de GPS. En om hem te testen ga ik donderdag een uitgestippelde route rond Gent eens volgen, hopelijk stuurt hij mij de E40 of E17 niet op , maar vermits hij nu standaard als fiets GPS staat ingesteld is dit haast onmogelijk.
Gisteren heeft mijn schoonzus Brigitta mijn haar gekortwiekt. Dan is het ook leuker fietsen met een helm op van s morgens tot s namiddags.
De kogel is door de kerk: de fietsGPS is besteld . Zoals in mijn vorig bericht vermeld wordt het de Garmin eTrex Legend HCx. Dit merk is ook het betere, zo niet het béste, voor outdoorsporten (100% waterdicht ) en het gekozen model bied, voor zover ik de forums lees, de meeste mogelijkheden voor deze prijsklasse.
Een extra voordeel, wat ik in mijn vorig bericht vergat te vermelden, is het leesgemak bij regenweer . Mijn kaartenmap op de stuurtas heeft dan regendruppels (logisch) maar tevens mijn bril en dit is echt lastig lezen dan , vooral bij twijfel in agglomeraties waar je dan snel de juiste afslag mist .
Dag na dag ben ik de voor- en nadelen aan het wikken en wegen om al dan niet toch nog een fiets-GPS aan te schaffen voor mijn vertrek.
Voordeel: - Je "stippelt" je hele reis thuis via PC/laptop uit voor je vertrek, de waypoints en tracks plaats je dan via de geheugenkaart in de GPS. De landkaarten neem je toch maar mee als back-up, mocht de GPS het onderweg laten afweten .
- Je kan onderweg eender wanneer een ommetje maken: bezienswaardigheid die niet op kaart stond e.d. en je komt op de snelste manier weer op de originele route.
- Het hebbedingetje dient ook voor al je volgende reizen zodat je niet telkens weer dure detailkaarten hoeft aan te schaffen. Een gewone autolandkaart is dan voldoende als back-up.
- Je kan gratis waypoints en volledige trips van andere fietsers via internet downloaden en installeren.
Nadeel: - Steeds van de fiets afnemen bij aankopen (eten, drank) onderweg, want de dieven zijn vliegensvlug.
Verdere nadelen zie ik niet direct. Het laden van de oplaadbare AA-batterijtjes kan op mijn E-Werk via de naafdynamo. De GPS heeft een autonomie van 25 u.
Vertrek richting Berlijn uitgesteld tot 01 juni 2011
Dag beste
blog-lezer(es),
Normaal
vertrek ik op zondag 29 mei richting Berlijn. Maar vermits de Jeugdherberg in
Zoersel, mijn eerste eindpunt, pas op woensdag 1 juni zijn deuren opent , blijf ik nog tot die datum in Gent .
En waarom geen ander alternatief, hoor ik reeds sommigen vragen? Omdat ik nog een waardebon van de Vlaamse Jeugherbergen heb en die vervalt anders.
Dit WE was
het precies zo ofhalf Vlaanderen aan
het sporten ging . Vrijdag begon het al aan het kanaal Gent-Oostende, ter hoogte van Bellem (Nevele). Daar was een wedstrijd voor botvinken, een van die volkssporten die aan het verdwijnen is . De vinkeniers moeten er op een grote houten lat streepjes in krijt schrijven per keer dat de mannetjesvink suskewiet zingt.
Zaterdag was
het druk op de camping, want de dochters en 5 kleinkinderen kwamen er moederdag
vieren bij de BBQ.
Zondag
vertrok ik tijdig omdat de weerman regen vanuit het Westen voorspelde . Anders bleef ik nog een dag of twee aan zee, maar deze week is het even regenen geblazen, en maar goed ook voor de tuin en de velden.
Onderweg
kwam ik de honderden wandelaars van de klassieke 2-daagse mars van Blankenberge
tegen. En in Brugge was er de jaarlijkse stadsloop. In Beernem kwam ik dan weer
wandelaars tegen. Iedereen was blijkbaar op de been bij dit mooie weer.
Deze week
begin ik mijn koffers (lees: fietszakken) te pakken .
Voor het eerst dit jaar was ik gaan fietsen in vol ornaat : de 2 voorste pakdragers, de 2 achterste, de grote reistas en de stuurtas. Omdat nog niet alle tassen met materiaal, kledij enz. volgestouwd waren heb ik dit gewichtsverlies gecompenseerd met 4 PET-flessen Spa bruis , kwestie van de 25 kg bagage toch aan te voelen. Enkel de grote reistas was compleet: de tent, de slaapzak, de tentharingen, het ligmatje en de houten hamer.
Het verliep vlekkeloos , ook in Zwalm op de kuitenbijters van de Vlaamse Ardennen had ik geen problemen, wel veel schakelen, tot de kleinste versnelling toe. Maar diegenen die de streek kennen weten dat het daar nergens vlak ligt. Morgenvroeg vertrek ik met de fiets naar Wenduine . Ze geven heerlijk weer en de kids komen er voor moederdag . Zondag of maandag volgt dan de terugreis.
Ik ben Luc Kluge
Ik ben een man en woon in Gent (België) en mijn beroep is gepensioneerd militair.
Ik ben geboren op 22/07/1952 en ben nu dus 71 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Recreatief fietsen, wandelen, koken.
In mei 2010 vertrok ik per fiets vanuit Gent naar Santiago de Compostela (E) om terug te keren tot Bilbao, Portsmouth (GB), Dover, weer per ferry naar Calais (F) en terug per fiets naar Gent.
Mijn volgende fietsreizen komen ook op deze blog.
Gastenboek
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek