Fietsreisverhalen van Luc
want fietsen is fit blijven
Welkom op mijn blog en vergeet niet: fietsen is fit blijven !
Inhoud blog
  • Gent - Brugge - Gent
  • test 4
  • Oefenrit 7 - 2014
  • Oefenrit 6 - 2014
  • Oefenrit 5 - 2014
  • Oefenrit 3 - 2014
  • Oefenrit 2
  • Eerste voorbereidingen 2014
  • The week after
  • Dag 2: Zwalm - Brakel - Zwalm - Gent
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Nieuws Nieuwsblad
  • Winnaar ‘The voice van Vlaanderen’ is bekend
  • Dertiger in levensgevaar na val met step in Merksem
  • Max Verstappen wint nu ook met overmacht de GP van China
  • Christian Horner sluit vertrek Max Verstappen uit: “Ik denk dat Toto Wolff zich beter op andere dingen kan focussen”
  • Sébastien Ogier wint Rally van Kroatië na slipper van Thierry Neuville
  • Daniel Ricciardo krijgt pas na GP van China gridstraf en moet volgende race in Miami drie plaatsen achteruit
  • “Seks, geweld en geen normale koppels meer in ‘Thuis’. Goed dat iemand het eindelijk eens zegt”: u reageerde massaal op kritische ‘Thuis’-column
  • “Ongelooflijk nieuws”: jonge orka na enkele weken bevrijd uit afgelegen lagune
  • Joe Biden verandert manier waarop hij naar presidentiële helikopter loopt
  • Negen personen opgepakt nadat gewapende mannen het vuur openen in dorp in Luik
    29-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nabeschouwingen van Gent - Santiago - Gent
    De reis:

    Zoals ik reeds in het begin schreef, was deze een alternatief voor mijn geplande reis naar de Noordkaap. Dit liet ik vallen wegens veel te kostelijk in Noorwegen.
    De terugreis via de ferry Bilbao - Portsmouth was een belevenis op zichzelf, waardoor ik ook in het zuiden van Engeland nog enkele dagen kon fietsen in een prachtige omgeving.

    De Sint-Jacobs fietsroute:

    Door de 3 boekjes van Clemens Sweerman, speciaal gemaakt voor fietsers naar Santiago de Compostela, was dit een zéér aangename reis, vooral het stuk in de Landes was heerlijk. De boekjes bevatten alle nodige info: de route in een soort roadbook naast de landkaartjes, alle campings, hotels, albergue en refugio's onderweg, kortom: meer dan volledige info.

    Veiligheid:

    Spanje is zeker géén fietsland. Buiten de 4 km gescheiden fietspad in Burgos zag ik er maar weinig bruikbare fietspaden.
    Maar de Spanjaarden jagen je niet van de weg. Zelfs op de drukkere N-wegen was het nog doenbaar. In grote steden was het wel oppassen, zeker aan rotondes, en die zijn er met hopen, tot 3 stuks op amper 500 m afstand! Een spiegeltje op de fiets is goud waard.

    In Frankrijk was ik dan weer aangenaam verrast door de circa 200 km gescheiden fietspaden, vanaf het veer van Royan, door de duinen en de pijnboombossen van de Landes: heerlijk ruikend en geen autoverkeer, en met degelijke wegwijzers voor de fietsers. De route was op Frans grondgebied in zijn geheel echt een aanrader.

    In Engeland was het gewoon aanpassen aan het linksrijden. De autobestuurders zijn er héél hoffelijk. In 4 dagen fietsen heb ik er slechts 2 keer een claxon gehoord en dan nog niet voor mij. Het enige storende aan de Engelse wegen: ze hebben geen pechstrook, zodat je niet zijdelings van het verkeer kan fietsen.

    De fiets:

    Mijn Batavus heeft zich meer dan behoorlijk gedragen, gezien de 25 kg bepakking en de wegen: veel hellingen en afdalingen, regelmatig een kiezel of grintpad. Stijf kader en niet trillend, een échte reisfiets.

    Pech:

    Geen enkele keer lek gereden (Schwalbe Marathon Plus), 2 keer té snel geschakeld zodat de ketting van het binnenblad sloeg, zonder schade. In Bilbao heeft een versleten remblokje wat krassen in de achtervelg geschuurd.

    Materiaal:

    De Ortlieb-tassen bewezen hun degelijkheid. Snel vast en weer los van de fiets in 1 handbeweging, 100% waterdicht. En het systeem om de grotere reistas (tent, slaapzak, matje) aan de achtertassen vast te maken is ingenieus. De tas zal zeker niet verschuiven.

    Het E-Werk van Büsch & Müller werkte uitstekend: na enkele uren fietsen was mijn smartphone opgeladen, zelfs met fietslicht aan.

    Vermits ik geen gelzadel verdraag, heb ik mijn "oude" Brooks-zadel in leder op de fiets gemonteerd: zalig!

    De tent (Our Planet), nu 15 jaar oud, doet het nog steeds goed. Maar door het stormweer van de laatste dagen in Spanje kwamen er wat druppels binnen, maar ik moest nog geen zwembandjes aan doen.

    Gezondheid:

    Niets speciaals: geen rugpijn, geen spierpijn. Soms een Immodium door de andere eetgewoontes.
    Bij terugkeer was ik 10 kg lichter, maar dat mocht wel.

    Eten:

    's Morgens een koffie met een baguette of tortilla. Onderweg Aquarius, bananen, droog fruit, mueslirepen. 's Avonds regelmatig vis (tonijn) en een 7-tal keer een dagmenu.

    Weer:

    De heenreis was heerlijk, buiten wat gedruppel rond Saint-Quentin was het droog in de dag. 's Nachts wel regelmatig regen, vooral in St-Jean-Pied-de-Port, daar was het een echt onweer.
    Rond St-Quentin ook 's nachts nog vorst gehad.
    Maar de terugreis was in Spanje een zondvloed. Vanaf Santiago had ik er geen uurtje droog weer; liters water.
    In Engeland, Frankrijk en België was prachtig fietsweer.

    Waarom déze terugreis?

    De Nederlandse firma Soeters vraagt 100 Euro om je fiets terug naar België te brengen, terwijl je zelf al voor 49 Euro met een charter terug kan vliegen. Als "protest" voor deze woekerprijzen fiets ik dan liever wat door en zie ik nog wat andere dingen van de wereld.

    Voldoening?

    Meer dan voldaan! Het ging niet zo zeer om het religieuze deel van de reis, eerder om het spirituele en vooral om de goede routebeschrijving vanuit België en dit als alternatief voor de Noordkaap. Spijtig dat ik zo weinig Spaans spreek of versta.

    Nog wat?

    De Veluwe, Berlijn, dat zie ik zitten, maar nu eerst wat pauzeren.


    Tot in den draai,

    Luc

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (11 Stemmen)
    29-06-2010, 13:34 geschreven door Luc  
    Reacties (0)
    28-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Beste dank aan allen
    Aan allen, die wat aan reacties op mijn Blog achterlieten: mijn welgemeende dank. Weet dat ik dit zeer fijn vond, maar onderweg kon ik daar via mijn smartphone niet op antwoorden. Daarom nogmaals: beste dank,

    Tot in den draai,

    Luc

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (4 Stemmen)
    28-06-2010, 14:03 geschreven door Luc  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 50: Wenduine - Gent
    Vertrek: 12.00u Aankomst: 15.45u Afstand: 65 km Totaal: 3602 km Gemiddelde: 17,89 km/u

    Dag 46 tot 49 waren rustdagen aan zee, met af en toe een Leffe of ander schuimend vocht, kwestie van de vochtigheidsgraad binnenin op peil te houden .

    Vandaag een echte zomerdag: 30° heet ! Rond 12u heb ik Wenduine verlaten om zeker voor 16u in Gent aan te komen want dan begint Duitsland-Engeland op het WK-voetbal. Rond 15.45u was ik thuis, snel alle tassen van de fiets en deze in de garage.

    Dit was mijn laatste etappe, straks schrijf ik nog mijn nabeschouwingen.


    Tot in den draai,

    Luc

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    28-06-2010, 11:24 geschreven door Luc  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 45: Oye-Plage - Wenduine
    Vertrek: 08.00u Aankomst: 16.00u Afstand: 107 km Totaal 3537 km Gemiddelde: 15,99 km/u

    Tussen Calais en Duinkerke zijn heel wat industrieparken en dat lokt zwaar vervoer aan. Dus was mijn voormiddag eerder kijken in de achteruitkijkspiegel dan vooruit. Maar eens Duinkerke voorbij was het gedaan met de trucks.

    Rond 11.50u kwam ik via Adinkerke België binnen gefietst. Hier en daar nog affiches van de voorbije verkiezingen, die ik even op het Spaanse TV-nieuws zag.

    In Nieuwpoort een lekkere omelet met spek gegeten en een blonde Leffe erbij, meer moet dat niet zijn .

    De wind blaast echt tegen maar het kan me niet schelen, straks ben ik in Wenduine en dan is het feest op de camping, santé !!!

    Rond 16u fiets ik de camping binnen maar moet nu mijn tent niet meer opstellen. Ze enkel laten "uitzweten" zodat er geen schimmelvlekken op komen door de condensatie.

    Wat een prachtig weer en dit voor de rest van de week .


    Tot in den draai,

    Luc

    P.S.: door de pure euforie heb ik vergeten foto's te maken onderweg, sorry.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    28-06-2010, 11:17 geschreven door Luc  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 44: Foto's

















    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    28-06-2010, 11:02 geschreven door Luc  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 44: Bexhill - Dover / Ferry Dover - Calais (F) / Calais - Oye-Plage
    Vertrek: 08.00u Aankomst: 19.30u Afstand: 110 km Totaal: 3430 km Gemiddelde: 15,10 km/u

    Deze morgen nog steeds droog weer, prachtig! Rond 8u vertrok ik uit Bexhill, weer op en af op de kliffen, waar ik er nu dicht bij kon fietsen, de ene al wat venijniger als de andere.

    Vanaf Hastings had ik een goed zicht op de Franse krijtrotsen en kliffen van Cap Gris-Nez en Boulogne-sur-Mer. In Hastings ging ik een English Breakfast eten en nu was het maar 2,90 Pond, koffie inbegrepen. Soms begrijp ik die enorme prijsverschillen niet .

    Onderweg waren veel vogelreservaten in de aard van het Zwin. 15 km voor Dover was ik aan een memorial van WO II, met nog 2 Spitfires op de site.

    Maar wat een lastige fietsweg tot Dover, geen aanrader . Ik was blij om aan de steiger te staan. Het schip van Seafrance was op de minuut op tijd: 17.50u verliet het Dover en een dik uur later was het in Calais. Even een verkeerde rotonde ('k was bijna de snelweg op ), dus terugkeren en via de industrieweg buiten Calais geraakt, richting Duinkerke, vond ik mijn waarschijnlijk laatste camping. Ja en neen, want in Wenduine kom ik op onze camping aan, maar hoef er mijn tentje niet meer te plaatsen. En ze geven goed weer voor de rest van de week , jiiieeeehhhhaaaaa ! Belgium, here whe come !


    Tot in den draai,

    Luc

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    28-06-2010, 10:54 geschreven door Luc  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 43: Foto's







    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    28-06-2010, 10:34 geschreven door Luc  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 43: Angmering - Bexhill
    Vertrek: 08.00u Aankomst: 18.00u Afstand: 98 km Totaal: 3320 km Gemiddelde: 13,87 km/u

    Derde dag in Engeland en derde dag droog, wat een luxe ! Ik begin die Britse fietskaarten te begrijpen: fietsroutes met blauwe stippen zijn "off-road" of MTB, met rode stippen zijn ze in asfalt .

    In Brighton (het Knokke van Engeland) was er op de strandpromenade juist een grote fietshappening, dus het was drummen om door die hoop deelnemers en toeschouwers zonder kleerscheuren te geraken . Spijtig van de eens zo mooie oude pier, die een paar jaar geleden is afgebrand. Zo'n prachtstuk, nu staat enkel nog een roestig stalen gebinte in het water te verkommeren .

    De krijtrotsen kwamen in zicht en ik kreeg hellingen tot 16% te verwerken.

    Het openbaar vervoer, zowel bus als trein, lijkt hier vlot en regelmatig te draaien. De dieselprijs staat hier hoger dan de benzine: 1,20 Pond / l Diesel tegen 1,15 Pond / l benzine. Lidl en Aldi zijn hier ook al aanwezig en een oude bekende uit Shanghai: B & Q (doe het zelfmarkt). 's Zondags was hier alles open, er zijn zelfs winkels 24 op 24 u open, 7 op 7, Amerikaanse toestanden...

    Wel zeker 8 golfterreinen tegen gekomen, en volk erop, amaai . Ook enorm veel wandelaars, fietsers, jong en oud. 't Is ook een mooie streek.


    Tot in den draai,

    Luc

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    28-06-2010, 10:31 geschreven door Luc  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 42: Foto's











    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    28-06-2010, 10:09 geschreven door Luc  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 42: Portsmouth - Angmering
    Vertrek: 08.00u Aankomst : 16.00u Afstand: 92 km Totaal: 3222 km Gemiddelde: 13,02 km/u

    Deze morgen was er op de camping in Portsmouth nog een Duitser vanuit Saksen-Anhallt en deze was van bij hem thuis vertrokken, dwars door Frankrijk tot in Saint-Malo en daar met de ferry naar Portsmouth. Hij gaat verder richting London.

    Ik moest nu rond de mooie baai van Portsmouth geraken en na een tijdje is dat linksrijden er wel ingekomen. Enkel op rotondes heb ik nog veel de neiging om naar links te kijken om voorrang te geven ipv naar rechts.

    Voor mijn tocht richting Dover heb ik Engelse fietskaarten gekocht, maar nu zie je toch duidelijk het normverschil voor wat betreft het begrip "fietspad", hoor . Op deze kaart staat een lange afstands fietsroute, de nr. 89. Wel, die kan je eigenlijk enkel met een MTB doen en liefst zonder bagage . Ik heb er mij 5 km stuk op gereden , zo'n rotpad. Gelukkig geen schade of lekke band, maar zodra ik weer een gewone weg kruis, heb ik het wijselijk voor bekeken gehouden .

    Nu volg ik steeds A- en B-wegen (provinciebanen). En de Britten zijn héél hoffelijk in het verkeer. Maar wat een duur land! 4 Kellog's-mueslirepen, 2 flessen limo en 4 bananen: 10 Pond (= 13 Euro). Maar wel mooie tuinen, veel schapen, paarden en mooie landschappen.


    Tot in den draai,

    Luc

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (4 Stemmen)
    28-06-2010, 10:03 geschreven door Luc  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 40 en 41: Foto's (deel 2)











    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    28-06-2010, 09:17 geschreven door Luc  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 40 en 41: Foto's











    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    28-06-2010, 09:14 geschreven door Luc  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 40 en 41: Ferry van Santurtzi (Bilbao) - Portsmouth (GB)
    Luxe, luxe, het regent (nog) niet . Rond 8u verliet ik het hotel en werd de fiets weer opgezadeld. Eerst mijn dagelijks ritueel: een lekkere kop koffie met een broodje. 'k Ga hier in Bilbao eerst een paar sportschoenen kopen want mijn fiets- (en wandel-)schoenen zijn eerder dweilen ipv schoenen. Ik ga proberen op het schip om er krantenpapier in te duwen zodat ze sneller drogen. De fietskledij valt nog best mee plus ik heb nog een kurkdroge training en T-shirt in mijn fietstassen.

    Rond 9u was ik dicht bij de steiger en stelde al sinds gisteren in de bergen een schurend geluid aan mijn achterwiel vast bij het remmen . Nu het droog is moest ik dit toch eerst eens nakijken. Wat bleek: 1 remblokje was volledig op en het was aluminium van het blokje tegen het alu van mijn achtervelg. In Santiago, dus ongeveer 600 km geleden, had ik de 4 remblokjes door nieuwe vervangen maar door dit noodweer met het slijkwater versleten ze veel sneller. Gelukkig had ik de oude, die nog niet op waren, bijgehouden want om hier een fietswinkel in dit stierenland te vinden ... . Na een kwartiertje werk en enkele nieuwsgierige Spanjaarden om me heen was de klus geklaard .

    Het inchecken ging heel snel maar dan was het wachten op de parkeerstroken voordat ik op het schip mocht. Ik met mijn fiets tussen Harley's, BMW's en andere Gold Wings. Maar ik had snel een babbel met de motards .

    Het schip is geweldig: mooie binnenkajuit met WC en douche. Op het schip zijn 7 restaurants, 2 cinemas, 1 casino, 9 dekken en een paar liften. 'k Ben dat niet gewoon. Ik moest aan de film "Titanic" denken, zo onder de indruk ben ik. Het schip werd in 1986 in Finland gebouwd, meet 177 m lang, 29 m breed en 37500 ton. 4 Wärtsilä-motoren, samen goed voor 31500 PK en 22 knopen/uur, drijven het aan. Het kan 2500 passagiers vervoeren, 600 wagens (haast de hele parking van de Vrijdagmarkt in Gent) en 62 trucks .

    Spijtig genoeg was er ook aan boord geen WiFi, ik zou mijn "dode" uurtjes goed hebben kunnen vullen.

    13.17u en de Pride of Bilbao licht het anker. Wat een gevoel om met zo'n beest de oceaan op te gaan. Na 21 dagen verlaat ik Spanje. De heenreis was een droom, tot ik vanaf Santiago alles over mijn ketel kreeg, onbeschrijflijk. Ik weet niet of jullie TV-beelden hierover hebben gezien, maar dit was 10 dagen de sluizen open, met alle gevolgen vandien. Maar nog steeds optimist .

    Deze avond zag ik een prachtige zonsondergang op zee, dit zag ik in geen dagen. Er volgden tientallen kleine dolfijnen het schip. Het schip is ook uitgerust met meetapparatuur voor een biologisch instituut in Southampton. Zo kon je op een scherm volgen hoeveel micro-organismen en algen er in zee zijn, zoutgraad enz. Op een bepaald moment was de zee 3819 m diep, ergens in de Golf van Gascogne.

    Op het schip waren ook vele oudere Britse koppels en soms moest ik aan de TV-serie "Schone Schijn" denken : "This is Mrs. Hyacint Boucquet, the lady of the house speaking" . De Britten hier op het schip waren dol van blijdschap dat Duitsland tegen Servië verloor op het WK-voetbal.

    Rond 17u (eigenlijk 16u GMT) goed aangekomen in Portsmouth met een blakende zon . 't Was wel een aanpassing om hier links te rijden. Even buiten de stad was een camping maar ik verschoot mij een bult: ze vroegen hier 19 Pond (1 Pond = 1,34 Euro) voor 1 nacht, santé mijn ratje . Mijn duurste camping tot nog toe was 12,5 Euro, wat een verschil !


    Tot in den draai,


    Luc

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    28-06-2010, 08:20 geschreven door Luc  
    Reacties (0)
    16-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 39: Renedo - Santurtzi
    Vertrek: 08.05 u Aankomst: 16u Afstand: 109 km Tot.: 3130 km Gem.: 14 km/u

    De laatste loodjes wegen het zwaarst, zegt het spreekwoord. En voor mijn tocht hier op Spaanse bodem is dit ontegensprekelijk de waarheid.

    Het was een echte helletocht, zo'n zondvloed had ik nog nooit meegemaakt. Riooldeksels die opensprongen door de druk van het kolkende water, ondergelopen straten en huizen. Op een gegeven moment heb ik 300 à 400 m door een straat "gefietst" die 30 cm in het slijkwater lag. Iedere pedaalslag weer met mijn voet in dat bruine water. Om de vaart van die Spaanse cowboy's wat af te remmen ben ik op dat moment gewoon pal in het midden van de straat gaan fietsen.

    Tegen de middag bestelde ik mijn koffie en een warme tortilla met ham, maar de waardin was niet happy omdat ik een serieuze plas water op haar stenen vloer achterliet, precies een paard dat daar had geplast. Een Britse en Nederlandse pelgrim-stapper (vandaag niet gestart trouwens) moesten erom lachen, vooral omdat de Spanjaarden (in iedere bar) hun peukjes, asse en papiertjes gewoon onder de toog laten vallen en daarop zegt niemand iiets, smerige gewoonten zeg ik. Vooral omdat er steeds genoeg asbakken en tafelvuilbakjes voorhande zijn.

    Hoe dichter ik Bilbao naderde, des te steviger de klimmen, zelfs 2 van 4 km aan 10% gehad! Gelukkig stond een zeer stevige wind in de rug.

    Omdat mijn smartphone en mijn "kodakske" nog nieuw zijn en geen goedkope spullen, heb ik in dit hondenweer geen foto's gemaakt, uit angst voor schade door vocht. Sorry.

    Rond 16u reek ik Santurtzi binnen, een voorstad van Bilbao en ook de ferryhaven. 'k Wou eerst eens poolshoogte gaan nemen waar ik me morgen moet aanmelden. Morgen vanaf 9u gaat het bureel open en inchecken kan tot 12u.

    Nu zit ik in hotel San Jorge, 2 sterren maar ferm uitgerust en zuiver. 't Is nog 1 km fietsen tot aan het schip, The Pride of Bilbao, van P & O Ferries. Je kan hem op hun website zien.


    Tot in den draai,

    Luc
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    16-06-2010, 19:47 geschreven door Luc  
    Reacties (0)
    15-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 38: Extra foto's
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    15-06-2010, 21:59 geschreven door Luc  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 38: Colunga - Renedo
    Vertrek: 7.15u Aankomst: 18u Afstand: 134 km Tot.: 3021 km Gem.: 15,54 km/u

    Deze morgen in een stortbui zitten opkramen. Een mens gaat dan eens naar Spanje en heeft hier al meer regen gezien als in België. Maar er was al een bar open na 1 km fietsen, dus eerst een lekkere koffie en een broodje en dan vooruit met de geit.

    Onderweg zag ik veel ellende: ondergelopen huizen met een roestbruine modderbrei erbinnen. Terwijl de betonbaronnen maar nieuwe wegen in de uitgeschraapte heuvels bouwen . De natuur geeft, maar de natuur neemt ook. Ik zag riolen onder de in aanbouw zijnde snelweg van 2m op 2m, maar deze komen uit op de gemeenteriool van amper 50 cm, wraakroepend is dat .

    De rivierbeddingen waren ook zwellend, het vee moest weg van de lagergelegen weiden, brandweer met motorbootjes, een en al ellende. Ik betrouwde het niet meer en ben deze avond niet meer op een camping maar op een hogergelegen baanhotel gegaan.

    En vandaag mijn langste rit tot nu toe gedaan: 134 km, ik ruik mijn stal. Nog 100 km en ik ben aan de steiger in Bilbao, jieeehhhaaaa ! En vandaag ook de kaap van 3000 km over ,


    Tot in den draai,

    Luc




    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    15-06-2010, 21:57 geschreven door Luc  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 37: Extra foto's











    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    15-06-2010, 21:34 geschreven door Luc  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 37: Artedo - Colunga
    Vertrek: 7.40u Aankomst: 19u Afstand: 129 km Tot.: 2887 km Gem.: 14,11 km/u

    Deze morgen moest ik de tent weer nat opbergen. 't Is eigenlijk geen moeilijkere klus als droog, maar het scheelt hem merkelijk in gewicht op de fiets .

    Onderweg, tussen Avilés en Gijón, kwam ik de zware industrie tegen. Moesten hier onze milieu-inspecteurs met hun Vlarem III en IV voorbij komen denk ik dat ze een hartaanval krijgen. Sidmar is maar klein bier daartegen.

    Gijón ziet er ook mooi uit maar 'k had spijtig genoeg te weinig tijd. Een mooie strandpromenade à la Knokke en ook een mooi museum van oude treinen.

    In de bergen was ik weer eens getuige van aardverschuivingen. Alle verkeer moest rechtsomkeer, maar ik als fietser kon toch nog door. Heb zelfs hierdoor 20 km op de snelweg (pechstrook) kunnen fietsen zonder péage .

    Het weer blijft maar onstabiel. Vandaag bleef het zo goed als droog onderweg, maar ik had pas mijn tent geplaatst en het begon weer te regenen.


    Tot in den draai,

    Luc
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    15-06-2010, 21:25 geschreven door Luc  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 36: Ribadeo - Artedo
    Vertrek: 7.30u Aankomst: 17.45u Afstand: 119 km Tot.: 2758 km Gem.: 14,86 km/u

    't Is eens droog gebleven deze nacht, enkel condensatie. Kledij droog, joepie .

    Onderweg kon ik zelf zien hoe de regen hier lelijk huis heeft gehouden. Een ganse weg weggespoeld. En de Spanjaarden hier maar wegen bijbouwen. 2000 jaar geleden konden de Romeinen meer met hun aquqducten als de Spanjaarden nu met hun waterbeheer, 't zijn echt geen slimme gasten op dat gebied. Ze lokken zelf de bodemerosie uit .

    Maar de Asturische kust is prachtig: soms bruut door rotsen, dan weer zacht afdalende grasweiden voor het vee en dan soms baaien met zandstranden.

    't Was wel veel klimmen en dalen maar nooit meer dan 7% en nooit langer dan 3-4 km, 't was te doen. 'k Zou anders geen 119 km hebben gedaan.

    Onderweg at ik een croque-monsieur en de uitbater had nog in Sankt-Gallen (Zwitserland) gewerkt en kon dus goed Duits. Hij vroeg meer uitleg over mijn fietstocht en ik legde het hem uit. Hij vertaalde het daarop naar zijn stamgasten toe . Daarna gaf hij me nog gratis een portie rijst met currysaus en konijn.

    Tot in den draai,

    Luc














    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    15-06-2010, 21:00 geschreven door Luc  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 35: Parga - Ribadeo
    Vertrek: 7.30u Aankomst: 16.30u Afstand: 107 km Tot.: 2639 km Gem.: 14,85 km/u

    'k Heb een goede nachtrust gehad, voor het eerst sinds meer dan een maand in een "normaal" bed.

    Mijn kledij is nog nat van de stortbuien van gisteren. Even op je tanden bijten en weten dat het toch niet slechter meer kan .

    Onderweg kwam ik toch nog stappers-pelgrims tegen die vanuit het Norden naar Santiago gaan, maar minder dan op de Camimino Francès.

    Op km 92 zag ik plots weer de oceaan en deze zal ik nog iedere dag van de reis zien en nog wel in 4 verschillende landen: Spanje, Groot-Britannië, Frankrijk en dan de Noordzee in België. Enkel de laatste etappe, Wenduine - Gent, zal ik het moeten stellen met het kanaal Brugge - Gent .

    Ik heb nu ettelijke km in bossen en wouden gereden, zoveel schilden voor "groot wild" gezien, maar nooit een hert of everzwijn gezien. Wel soms een mooie Spaanse chica , maar de jacht is nog niet open .

    'k Heb hier al mijn vuile was in een wasmachine gestoken, zoals het liedje: "Laat de boel maar draaien" want anders blijven de strontvliegen mij volgen .

    Ik probeer om de ferry van 17 juni in Bilbao te halen, anders word het deze van de 21ste. Normaal gezien moet dat lukken, doordat ik de kustlijn blijf volgen en dus geen "echte" bergen meer heb. Volgens mijn GPS is het nog 390 km tot de inscheping.


    Tot in den draai,

    Luc








    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    15-06-2010, 20:37 geschreven door Luc  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 34: Data vergeten
    Vertrek: 7.20u Aankomst: 16u Afstand: 95 km Tot.: 2532 km Gem.: 13,95 km/u
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    15-06-2010, 20:09 geschreven door Luc  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 32: Santiago de Compostela - Parga
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Deze nacht rond 2 u. begon ik al buikkrampen te krijgen omdat ik straks bij de Spaanse Policia moest gaan voor mijn attest van afwezigheid op de verkiezingen. Gauw naar 't WC geweest en wijselijk een Immodium genomen want anders heb ik straks een bruine ipv een grijze fiets. Dat is zo als je faalangst hebt, hé .

    Tijdens het opbreken bleef het droog maar 't was ook maar toen, hoor. Rond 7.20u verliet ik Santiago en de last met het beroepsverkeer richting luchthaven viel nog best mee .

    Onderweg bleef het maar bakken water gieten. In Arzúa, de laatste stad die ik doortrok alvorens links naar boven naar de Asturische kust te fietsen, vroeg ik naar het bureel van de Policia. Er was er geen, wel een van Guardia Civil. Daar dan maar naartoe. Ik liet het SMS-je van Jill in het Spaans zien en toen keken ze even op: "Un momento, por favor". Lap, dacht ik, hier begint de burocratie. De wacht van dienst keek naar zijn telefoonlijst en zocht een nummer. Word niet opgenomen. Tweede nummer, derde nummer, idem dito. Er komt een andere flik bij :"Dit moet via het consulaat", versta ik. Deze flik in een andere lijst naar een nummer aan het zoeken en krijgt verbinding. Moet naar een ander nummer bellen. Daarna nog een ander nummer.
    En plots komt El Capitano binnen. Ik dacht al dat ik in een moderne versie van Zorro aan het meespelen was en Sergeant Garcia legde het probleem nog eens aan El Capitano uit. Deze tegen mij: "Vous parlez le Français ?" "Ha oui, hein", ik. En hij legde mij uit dat de Guardia Civil eigenlijk hiervoor niet bevoegd was, enkel de Policia. Nu ik me verstaanbaar kon maken, vertelde ik hem dat Arzúa (ongeveer Wetteren) een politiebureel had en dat ik daarna enkel nog bergdorpjes zou tegenkomen. El Capitano deed teken aan Sergeant Garcia dat hij het formulier kon invullen. Ondertussen zat ik een uur aan het rillen met over mijn lijf fietskledij dat moest denken dat het in een verkeerd wasprogramma zonder detergenten was beland.

    Eindelijk weg van bij de flikken. Op het einde van de rit stondn 2 campings vermeld op de Michelin-kaarten op 10 km afstand maar beiden waren gesloten. Gelukkig vond ik een Hostal en kon er voor 16 Euro overnachten.

    Deze middag, bij mijn broodje, zag ik TV-beelden van het noodweer hier en er zouden doden gevallen zijn door modderlawines. Er viel 40 l water/m2. Wagens meegesleurd enz.
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    15-06-2010, 20:06 geschreven door Luc  
    Reacties (0)
    10-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 33: Santiago de Compostela (Dag 3)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het weer lijkt een beetje te verbeteren: het regent niet meer doorgaans. Tussen 2 buien door heb ik 4 nieuwe remblokjes gemonteerd en de remkabels aangepast aan de nieuwe blokjes en even een test in de camping gedaan. Tevens de ketting met een oude tandenborstel zitten te reinigen en nieuwe olie op gespoten want morgen vertrek ik eindelijk uit dit natte gat .

    Onderweg zal ik in het stadje Arzúa bij de Policia eens binnenspringen om het attest te laten invullen als bewijs van mijn afwezigheid bij de verkiezingen, want 's zondags zal het hier hopeloos gesloten zijn en daarbovenop zal ik weer in de bergen zitten waar geen mens meer woont, laat staan flikken zijn .

    Luxe, luxe, 11.47u en de ZON priemt door de grijze wolken. Mijn tent droogt op . 't Was maar voor 10 minuutjes want het druppelt weer.

    Vermits ik vanaf morgen de St-Jacobsroute verlaat, ben ik nu in het campingcafé mijn roadbook aan het maken aan de hand van 3 uitstekende Michelin-wegenkaarten (Schaal 1/150.000)waar ook de kleinere wegen op staan vermeld. De eerste 15 km zullen weer een ramp zijn omdat ik langs de luchthaven van Santiago moet en dus veel drukke wegen zal moeten passeren.

    Het grijze weer begint stilletjes op te klaren, hopelijk wat meer zon want al mijn kledij is klam. Als het morgen droog blijft zal ik stuk per stuk kledij onder mijn snelbinders foefelen en door de rijwind droogt dit in een mum van tijd.

    Hierbij een foto van het campingrestaurant, een uitstekende zaak. De foto stelt een rund voor met alle soorten vlees van dit dier.

    Morgen zitten we, hopelijk, tussen Lugo en de noordkust van Spanje.


    Tot in den draai,

    Luc
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (5 Stemmen)
    10-06-2010, 15:20 geschreven door Luc  
    Reacties (0)
    09-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 32: Santiago de Compostela (Dag 2)
    Gisteravond, toen ik terug uit het campingcafé kwam waar ik mijn blog intikte, vroegen de 2 Nederlanders, die ik reeds op de camping in Portomarin ontmoette, om bij hen een glaasje te komen drinken onder de luifel van hun caravan.

    Het toeval wou dat ze dezelfde voornaam hadden als mijn broers: Frans en Paul. Frans (65 j.) is pater en werkt voor een psychiatrische instelling en deed de Santiagoroute ook per fiets. Paul volgde hem met de wagen en caravan en zocht dagelijks een plaats aan iedere etappe.

    Ze hadden hier wijn gekocht die hier ter plaatse was gemaakt en deze was heel lekker. Om een rotdag goed te maken hebben we nog tot 23 u. zitten babbelen, tot zelfs over Herman Brusselmans, terwijl het maar bleef doorregenen.

    Als er deze middag geen beterschap in het weer komt, dan blijf ik op de camping. Ik kan mijn kleren hier niet wassen want de drooglijnen hangen buiten. In de meeste vorige campings hingen de drooglijnen onder een groot afdak zodat ze snel konden drogen.

    Dus al mijn spullen liggen hier wat verstrooid in de tent. Is ook geen ramp hoor want natte fietskledij droogt het snelst als je ze aantrekt tijdens het fietsen.

    Intussen zijn mijn Nederlandse vrienden met de wagen en caravan vertrokken, richting Santander, om zo terug naar Roermond te rijden. Nog eens beste dank voor de toffe avond gisteren.


    Tot in den draai,

    Luc




    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    09-06-2010, 16:05 geschreven door Luc  
    Reacties (0)
    08-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 31: Santiago de Compostela (Dag 1)
    Het had de hele nacht blijven regenen en deze morgen waren er korte opklaringen . Maar lange broek en vest met lange mouwen waren wel nodig om naar de stad te fietsen. Wat een verschil tegenover een paar dagen geleden, toen er ook nog water was, maar van mijn zweet 8-).

    In Santiago komen ontelbare fietsers als pelgrim of toerist aan maar nergens zie je een stelplaats waar je je stalen ros veilig kan stallen, behalve aan het busstation, dat dan wel wat uit het centrum ligt .

    Dus stelde ik mijn fiets waar ik gisteren waar ik gisteren mijn getuigschrift moest gaan halen. Daar was plaats voor een 10-tal fietsen en nog overdekt ook.

    In de kathedraal was de mis juist begonnen en er was enorm veel volk. En op het einde van de dienst werd dan toch het beroemde wierookvat, het grootste ter wereld, in gang getrokken. Indrukwekkend hoe dit van de ene kruisbeuk naar de andere vliegt.

    Bij de terugweg naar de camping gingen de hemelsluizen nog eens extra open maar er is beterschap zeggen ze, binnen 3 dagen. Wat ik hier nu op mijn ketel krijg, heb ik niet meer als ik naar Bilbao vertrek.

    Op de camping zijn het voor een keer de Duitsers die in de meerderheid zijn ipv de Nederlanders. Opvallend ook veel Oostenrijkers, Zwitsers en Portugezen en slechts 1 Nederlandse caravan, die trouwens gisteren ook op dezelfde camping in Portomarin stond.


    Tot in den draai,

    Luc
















    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    08-06-2010, 19:40 geschreven door Luc  
    Reacties (1)
    07-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 30: Pontomarin - Santiago de Compostela
    Vertrek: 7.45u Aankomst: 17.30u Afstand: 112 km Tot.: 2437 km Gem.: 12,59 km/u

    Deze morgen "rook" ik mijn doel. Ik wou er vandaag geraken. Ik herinner mij nog goed de laatste etappe Gent - Duitse Waddeneilanden en terug. Ik ben toen vanuit Den Haag tot in Gent gefietst via het veer van Vlissingen - Breskens met pak en zak : 216 km ! Zot ben ik nog niet, maar wel eens tureluur .

    Er zaten weer regelmatig kuitenbijters in het parcours, soms enkele km lang, maar 't is hier ook niet de Vlaamse kust hé.

    De laatste 20 km was het beginnen regenen, maar niet om echt nat te worden. Zou het dan toch waar zijn wat men mij in België vertelde, dat Galicië de "pispot" van Spanje zou zijn. En volgens Nederlanders hier op de camping zou het de volgende dagen niet verbeteren.

    Bij mijn aankomst in Santiago ben ik aanstonds mijn Compostolaat neven de kathedraal gaan halen, een soort getuigschrift.

    Ik blijf tot vrijdag hier. 't Was een enige tocht, van in het begin tot nu, plus wat er nog moet komen met de terugkeer via Bilbao. En thuis had ik 35 fietsdagen uitgerkend, wel ik deed het in 30 dagen, waarvan 27 fietsdagen en 3 rustdagen.


    Tot in den draai,

    Luc










    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    07-06-2010, 22:39 geschreven door Luc  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 29: San Fiz do Seo - Pontomarin
    Vertrek: 8.00u Aankomst: 17.00u Afstand: 92 km Tot.: 2325 km Gem.: 13,67 km/u

    Gisteravond nog dezelfde Belgen uit Mons aangetroffen van dag 26. De campinguitbater liet ons gratis op de camping omdat deze nog niet volledig af is. Maar we konden wel eten bekomen. En samen met mijn vrienden uit Mons hebben we uitzonderlijk lekker gegeten: regenboogforel (uit eigen aquacultuur) met salade als voorgerecht en witte wijn. Ribbetjes met zelfgemaakte worst, gebakken patatjes en rode wijn. En dan pudding van peren en abrikozen met kaas, koffie en pousse-café en dit alles voor amper 15 Euro ;-).

    De twee vrienden uit Mons kenden elkaar van hun legerdienst in de Medische Dienst in de Leopoldskazerne in Gent. De wereld is klein hé. Ze moesten 's vrijdags een toer rond de Watersportbaan lopen (5 km) of ze mochten niet in WE naar huis.

    Eigenlijk was het dus gisteren de koninginnerit omdat het de hoogste top was van de tocht, maar vandaag waren er 3 cols rond de 1300 m ! Het begon met de Puerta Pedrafita (1100 m), dan de Cebreiro (1310 m), de Alto San Roque (1270 m) en tenslotte de Alto do Poio (1335 m). Maar ze kregen de berggeit in mij niet klein .

    Onderweg trof ik nog even een Vlaamse fietster uit Geraardsbergen.

    Weer genoeg Aquarius zitten drinken en een ganse doos drroge vijgen en 6 bananen gegeten. Bij de laatste col bestelde ik een kaasomelet, heerlijk gemaaakt .

    In Samos kon ik op een camping, maar toen had ik pas 57 km op de teller. Even op de kaart gekeken en dan maar doorgetrokken tot hier in Portomarin, waar ik slechts 105 km van Santiago ben verwijderd. Dus de kans zit er dik in dat ik reeds morgen mijn doel bereik.

    Portomarin ligt aan een stuwmeer van de Rio Miño en voordat de bouw in 1962 af was, werden alle historische gebouwen steen per steen afgebroken en hogerop weer opgebouwd. Bij laag water kan je nog de oude stenen brug uit 1120 zien.


    Tot in den draai,

    Luc














    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (4 Stemmen)
    07-06-2010, 22:11 geschreven door Luc  
    Reacties (0)
    05-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 28: Extra foto's











    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    05-06-2010, 17:26 geschreven door Luc  
    Reacties (1)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 28: Rabanal del Camino - San Fiz do Seo
    Vertrek: 7.30u Aankomst: 14.30u Afstand: 74 km Tot.: 2233 km Gem.: 13,42 km/u

    Zoals ze in de Tour de France zeggen: vandaag is het de koninginnerit, met de hoogste top.

    Deze morgen waren mijn bananen en mueslirepen nog niet tot in mijn maag geraakt of het was al van klimmen geblazen. Maar al bij al was het een regelmatige klim, zonder sprongen. Wat kreeg ik kippevel toen ik aan de Cruz del Ferro kwam, wat een ontlading van vreugde en ontroering hier op 1500m hoogte en nog geen minuut spijt dat ik dit avontuur ben aangegaan. Al mijn keitjes, vanuit Gent meegebracht, mochten hier bij de miljoenen andere blijven. Ik was er even stil van en dacht aan thuis, familie en dierbare vrienden, dat het hun allen goed zou blijven gaan.

    De afdaling was erg gevaarlijk omdat de weg in zeer slechte staat was. 'k Heb dus veel aan de remmen moeten trekken en oppassen voor steenslag. Na een half uurtje dalen was ik weer een kilometer lager. En zeggen dat ik die morgen weer moet stijgen, want de eerste 30 km zijn weer klimmen, tot max. 1432 m.

    Nu zit ik op een camping ten westen van Villafranca. Je zou zeggen aan de Semois. Ik ben met mijn tent op slechts 10 m van de rivier.


    Tot in den draai,

    Luc










    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    05-06-2010, 17:22 geschreven door Luc  
    Reacties (1)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 27: Villadangos del Páramo - Rabanal del Camino
    Vertrek: 8.00u Aankomst: 15.00u Afstand: 68 km Tot.: 2159 km Gem.: 13,60 km/u

    De eerste 15 km waren er op een eindeloze lange rechte weg, vol met keitjes, een marteling voor de fiets en zijn bestuurder. Maar moeilijk gaat ook. Het stadje Astorga was ook een juweeltje met mooie gebouwen. Er stond er ook een gemaakt door de beroemde architekt Gaudí.

    De zon bleef maar geven en het vlakke landschap moest ik verlaten om weer te gaan klimmen. In de bergen groeit hier ook geurige lavendel in het wild.

    Nu ben ik aan het kamperen op een weiland op 1156m hoogte en waarschijnlijk morgen ga ik naar de fameuze Cruz del Ferro. Juist voor Rabanal kwam ik nog eens landgenoten tegen: 2 jonge kerels uit Buggenhout, te voet vanuit St-Jean, dus het Spaanse gedeelte.


    Tot in den draai,

    Luc












    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    05-06-2010, 16:56 geschreven door Luc  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 26: Carrión de los Condes - Villadangos de Páramo
    Vertrek: 07.40u Aankomst: 18.30u Afstand: 131,5 km Tot.: 2091 km Gem.: 16,32 km/u

    's Nachts regende het terug. Kan zeker geen kwaad want het is dan koeler in de dag en minder stof. Het groen ruikt nog eens frisser.

    Op de camping eindelijk nog eens Belgen aangetroffen, twee mannen die per fiets uit Mons vertrokken.

    's Morgens op het caféterras trof ik nog Duitsers uit het Sauerland. Nog een babbel geslagen bij het eten van mijn koek.

    De eerste 10 km waren op grint en dolomiet maar vrij goed aangelegd en doordat het ook hetzelfde pad als voor de stappers was kon je nu pas zien hoeveel pelgrims er wel onderweg zijn, en het is nog geen hoogseizoen.

    Halverwege waren er enorme werken om een Spaanse TGV-lijn te trekken.

    Het landschap is te vergelijken met het Hageland en Haspengouw, zachte glooïngen.

    In Léon was ik maar even in het toerismebureel en in het station van de smalspoorlijn naar Bilbao. Voor zo'n grote stad vond ik het spijtig dat er geen camping is. En de smalspoorlijn neemt wel fietsen mee, maar enkel als het oude treinstellen zijn, bij de nieuwe types mogen de fietsen niet mee. En ze konden mij niet zeggen welke dag er een oude of nieuwe trein vertrekt en vermits er maar een per dag rijd zal ik de terugtocht naar Bilbao per fiets doen.

    Intussen heb ik de provincie Palencia verlaten en ben nu in de provincie Léon.

    En pas 23 km ten westen van de stad vond ik een camping, vandaar het grote aantal km vandaag. Het was 33 gr. in Léon, amaai 8-), veel gedronken.

    Op de camping kwam ik aan de klap met Duitse toeristen uit Stüttgart die hier met hun caravan op doorreis zijn. Ze nodigden mij uit op een biertje en hebben nog de hele avond zitten keuvelen.

    Tot in den draai,

    Luc










    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    05-06-2010, 16:38 geschreven door Luc  
    Reacties (0)
    02-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 25: Extra foto's (deel 3)





    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    02-06-2010, 18:51 geschreven door Luc  
    Reacties (2)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 25: Extra foto's (deel 2)





    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    02-06-2010, 18:49 geschreven door Luc  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 25: Extra foto's (deel 1)





    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)
    02-06-2010, 18:47 geschreven door Luc  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 25: Burgos - Carrión de los Condes
    Vertrek: 7.25u Aankomst: 14.30u Afstand: 106,5 km Tot.: 1959,5 km Gem.: 16,08 km/u

    Deze nacht enkele druppels regen gehoord, maar deze morgen kon ik het prachtige Burgos droog verlaten. 't Was wel aan de frisse kant (voor Spaanse normen), slechts 14 gr. Om Burgos te verlaten was het weer via de GPS want door de nieuw aangelegde rotondes was het weer zoeken naar de juiste weg. Ik beklaag het mij nog geen minuut dat ik 90 Euro extra voor de software betaalde, zo'n precies ding. De Spanjaarden keken soms raar toen uit mijn stuurtas "Aan de rotonde 2de afslag" te horen kwam .

    De hellingen waren vandaag zéér zacht, max. 6% (zie ook mijn gemiddelde). Wel waande ik mij even in de Far West omdat ik een landweg van circa 5 km moest nemen en deze begon met grint, dan dolomiet om verder als een karrespoor te gaan. 't Was precies Paris - Dakar. Nog goed dat het droog was want bij regen zou ik als Stefan Everts uitzien.

    Plots kwamen er als een bliksemschicht 2 uit de kluiten gewassen hagedissen over de weg, wel 40 cm lang.

    Ook zie je op haast iedere bergtop een windmolenpark staan, dus Spanje gaat ook voor ecologie, mijn groen hart sloeg tevreden telkens ik nieuwe wieken zag.

    Onderweg verliet ik de provincie Burgos om de provincie Palencia binnen te fietsen.

    Om de graanvelden van water te voorzien zijn er vele kunstmatige beken in beton aangelegd vanwaar de landbouwers water pompen en hun enorme velden besproeien via aluminium buizen met snelkoppeling.

    Het weer zit nog steeds mee 8-) en de wind van achter, daardoor ben ik al serieus voor op mijn schema. Morgen ben ik in of voorbij Léon.


    Tot in den draai,

    Luc

    P.S.: ik zit nu in Carrión de la Condes, in 't Vlaams: Beiaard van mijn achterwerk .






    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    02-06-2010, 18:18 geschreven door Luc  
    Reacties (0)
    01-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 24: Burgos (Rustdag)
    De Duitser uit München was intussen ook op dezelfde camping aangekomen, wat een beetje logisch is wat er is hier niet veel keuze.

    Deze morgen een lekkere tortilla (omelet) con quesos (met kaas) gegeten en ben nu te voet onderweg naar het centrum via de brede en rustige wandel- en fietspaden langs de Rio Arlanzión.

    Het valt mij op dat er hier veel oudere mensen joggen langs dit km-lange park langs de rivier.

    Op een heuvel boven Burgos staat de citadel, maar ze was spijtig genoeg gesloten. Ga nu tapas eten en weer te voet naar de camping. En de zon is er nog steeds: 26 gr. Mijn armen zijn precies gespoten in 't bruin en dan weer wit.

    Tot in den draai,


    Luc












    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)
    01-06-2010, 14:10 geschreven door Luc  
    Reacties (1)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 23: Santo-Domingo - Burgos
    Vertrek: 7.45u Aankomst: 14.30u Afstand: 93 km Tot.: 1853 km Gem.: 14,,84 km/u


    Gisteravond is nog een Duitse Santiagofietser op de camping aangekomen. Hij vertrok uit München en heeft al meer dan 2000 km erop zitten, hoedje af. Spijtig genoeg voor hem had hij geen detailkaarten mee zodat hij op de hoofdwegen fietste en dat is hier levensgevaarlijk. Hij verschoot zich een bult toen hij mijn kaart zag met alle autoluwe wegen erop ;-).

    Bañares rond 7.45u verlaten om weer door Santo-Domingo te fietsen. En wie denkt dat er na de Pyreneeën geen bergen meer zijn, die komt er bedrogen uit. 'k Had er vandaag 3: 975m, 995m en 1000m. Maar doordat ik op het vertrekpunt al op een bepaalde hoogte was, waren de hoogteverschillen niet zo erg, de langste was 5 km aan 7%. Er was wel een venijnige scheut van maar liefst 14 % tussen, maar deze duurde maar 700 m. In 't Gents zeggen ze: " Nie pleuen " .

    In de bergen heb ik een arend gezien, zijn vleugelspanwijdte was té groot om een buizerd te zijn. En tijm dat er hier tussen te rotsen groeit, met hopen! 't Rook daar boven beter als mijn zweetgeur.

    De laatste 15 km naar Burgos waren op een rechte, vlakke baan, haast een biljarttafel, en door de felle rugwind kon ik er constant 30 km/u aanhouden .

    Straks en morgen ga ik Burgos eens bezoeken. Zojuist mijn eerste bezoek aan de provinciehoofdstad afgerond. Ook een pareltje, zeker de kathedraal en de typische winkelstraten. Heb er een "Menu del Pelegrino" gegeten: soep, spaghetti, ijs en een glas wijn voor 10 Euro. De stad lokt veel toeristen aan en zoals in Pamplona nog veel openbare werken maar minder erge ingrepen als daar.














    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (5 Stemmen)
    01-06-2010, 13:53 geschreven door Luc  
    Reacties (0)
    Welkom op mijn blog en vergeet niet: fietsen is fit blijven !
    Over mijzelf
    Ik ben Luc Kluge
    Ik ben een man en woon in Gent (België) en mijn beroep is gepensioneerd militair.
    Ik ben geboren op 22/07/1952 en ben nu dus 71 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: Recreatief fietsen, wandelen, koken.
    In mei 2010 vertrok ik per fiets vanuit Gent naar Santiago de Compostela (E) om terug te keren tot Bilbao, Portsmouth (GB), Dover, weer per ferry naar Calais (F) en terug per fiets naar Gent. Mijn volgende fietsreizen komen ook op deze blog.
    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Blog als favoriet !
    Archief per maand
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
    Mijn favorieten
  • Vlaams Genootschap van Santiago de Compostela
  • Vlaamse Jeugdherbergen
  • Jeugdherbergen in Frankrijk
  • Fietsknooppunten in Vlaanderen
  • De vakantiefietser
  • Fietsersbond
  • Fiets- en Voetveren in Nederland en België
  • Grote Routepaden
  • Campings in Frankrijk
  • Herman Van Broeck naar Santiago

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!