• Terug van weggeweest...
  • Uitblazen...
  • Terug in BelgiĆ«.
  • Naar Venlo.
  • De Rijn op en Nederland binnen.

• 26/08-01/09 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 29/04-05/05 2019

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

LUWTE naar DENEMARKEN
    Reis van de LUWTE in 2019
    16-07-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Weekje Kopenhagen.

Dinsdag 16 juli:

De voormiddag wordt doorgebracht met het zoeken naar een supermarkt en de aanvulling van de vooraden aan boord. In de namiddag doen we onze eerste wandeling door de stad. We nemen de waterbus, en blijkt dat je er gedurende één uur en 15 minuten gebruik mag van maken. Dat doen we dan ook: we blijven het volledig traject zitten en zo hebben we voor de prijs van één rit de ganse stad langs de waterkant gezien!

Daarna begint de wandeling langs beroemde gebouwen. Aan het stadhuis loopt het even mis: door werken was de straat die we wilden nemen niet bereikbaar en werden we de drukste winkelstraat van Kopenhagen ingestuurd: binnen enkele minuten waren we al een deel van de groep kwijt! Na en met enige moeite iedereen terug verzameld en een snelle afslag in een zijstraat was alles weer in orde gebracht.

Na een dorstlessende tussenstop wordt de wandeling verdergezet. Daarna weer de waterbus genomen naar de haven, waar weer één van onze deelnemende zeilers aangekomen was.

Woensdag 17 juli:

Volop zon en 22 graden! Weer de waterbus naar de overkant genomen om daar via het oude militair fort "Kastellet" naar de beroemde zeemeermin gaan zien. Viel tegen: veel te veel toeristen en drummen om zelfs van ver een foto te kunnen maken.

Dan maar verder de stad in om via een russisch-orthodoxe en de marmeren kerk naar het Amalienborg slot (woonplaats van de konigklijke familie) te gaan om daar de wisseling van de wacht mee te maken.

Na een lichte maaltijd in een rustig en mooi gelegen restaurant (Salt) verder naar de "Nyhavn". Ook hier een ongeloofelijke drukte! Na de haven helemaal afgelopen te hebben, nog een drankje, en dan met de waterbus terug naar de boot. Met zijn allen nog een apperitiefje waar tevens de taken voor de barbecue morgen,verdeeld worden, en de dag zit er weer op.

Donderdag 18 juli:

De voormiddag wordt gebruikt om de benodigdheden voor de barbecue aan te sleuren, en de koude gerechten klaar te maken.

Bruce heeft twee jonge opstappers, en met hen bezoeken we Christians haven. De tocht voert ons via de opera met een mooi panorama van de stad naar een gebied dat vroeger één groot militair domein was. De meeste oude militaire gebouwen werden herbruikt door bedrijven, maar ertussen werden ook nieuwe woonprojecten gebouwd.

De wandeling brengt ons iets verder naar "Christiania": een vrijstaat die ooit gesticht is door de hippies, en waaruit een eigen, zeer kleurrijke nederzetting van +/- 600 mensen gegroeid is. Ze leven met eigen regels, scholen en zijn niet schatplichtig aan denemarken. Hun inkomen verwerven ze door de verkoop van snuisterijen maar ook van drugs die openbaar aangeboden worden. Je mag er begrijpelijk geen foto's nemen. De marihuana planten bloeien er langs de wegen.

Terug naar de haven waar de barbecue lonkt.

Vrijdag 19 juli:

Ida en Henk hadden de tocht van gisteren eveneens graag gedaan, dus hebben we die dan (lichtjes gewijzigd) met hen overgedaan.

We hebben te horen gekregen dat J.P. gisteren schielijk overleden is, en dat drukt de stemming.

Aangezien het vorig bezoek aan de zeemeermin verzoop in het volk gaan we terug om 8 u. 's avonds in de hoop dat het er dan rustiger zal zijn. En ja hoor, de weinige toeristen die er nog waren konden we overtuigen om even opzij te gaan, zodat we, iedereen in de blauwe toervaart shirts, een groepsfoto kunnen maken voor het beeldje.

Dan snel weer met de waterbus naar de boten.

Zaterdag 20 juli:

Nog steeds mooi weer! Alle zeilende (en autorijdende) deelnemers zijn ondertussen aangekomen, en met een groepje doen we voor hen een kennismakende toer door de stad.

Op tijd terug naar de haven, want vanavond is er een groepsbuffet in onze blauwe shirts voorzien. Het eten is lekker, en de diverse toespraken van de voorzitters worden gesmaakt!

Na het eten blaast Peter de "Last Post" voor JP, en volgt er een minuut ingetogen stilte.

Zondag 21 juli:

Het regent! Vandaag is het "ménage" dag: wassen, strijken,poetsen, opruimen, koelkast ontdooien....

Om 10 uur is er palaver: de eerste dagen van de terugreis op dinsdag worden besproken, de weers en windverwachtingen vergeleken, de diverse tussenstops besproken en de tocht vastgelegd: dinsdag Falsterbo, en woensdag Stegen.

Maandag 22 juli:

Supermarkten worden weer bezocht, en er wordt regen voorspeld in de namiddag. Nog snel alle lokale administratie afgewerkt en de boot in orde gebracht voor morgen.

Een groepje gaat nog de stad in om een paar bezienswaardigheden te bezoeken en 's avonds is er een terugkeer apero gepland.

16-07-2019 om 00:00 geschreven door Schipper

15-07-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kopenhagen!

Om 8 uur vertrokken richting Kopenhagen. Met 51 km voor de boeg, een grijze lucht,  af en toe wat gemiezer en een matige wind is het maar een weinig opbeurende gebeurtenis. Halverwege krijgen we dan toch een opstoot van wind en is het aandachtig sturen om al te grote golven te vermijden (wat natuurlijk niet altijd lukt).

De rede van Kopenhagen is erg druk bevaren door grote zeeschepen, maar ook door veel jachten van alle mogelijke afmetingen.

In de haven worden we opgewacht door onze reisgenoten die ons de (door hun) vrijgehouden boxen aanwijzen zodat het aanleggen zonder veel moeite kan gebeuren.

We zijn in Kopenhagen!!! De komende week blijven we hier liggen en kunnen we de stad bezoeken, palaveren met onze mede reizigers, gebruik maken van de in de haven voorziene faciliteieten (BBQ... etc) en genieten.