• Terug van weggeweest...
  • Uitblazen...
  • Terug in BelgiĆ«.
  • Naar Venlo.
  • De Rijn op en Nederland binnen.

• 26/08-01/09 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 29/04-05/05 2019

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

LUWTE naar DENEMARKEN
    Reis van de LUWTE in 2019
    04-08-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Afscheid van Denemarken.

vandaag varen we Denemarken uit! We vertrekken om 8uur nog met zon en varen in de luwte van het eiland Aero. Wanneer we de noordelijke punt moeten ronden richting Maasholm wordt het grijs en het water al een stuk woeliger en varen we tegen de wind in naar de bescherming van het land. Daarna gaat het redelijk rustig zuidwaarts tot we maasholm bereiken. Het aanleggen moet in boxen met palen achter, en door de slechte aanduidingen van de beschikbaarheid hebben we eindelijk na drie keer aanmeren en terug losmaken de goede box gevonden.

Het stadje stelt niks voor, maar we hebben wel een lekker visje opgepeuzeld in het plaatselijk restaurant “Tonne 15”. Nog even het bezoekersvlaggetje omwisselen van Denemarken naar Duitsland en dan naar bed.

04-08-2019 om 00:00 geschreven door Schipper

03-08-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aeroskobing.

Vrijdag 2 augustus:

Normaal vertrek om 8u50 onder een grijze hemel met af en toe wat motregen. We varen door wat betonde vaargeulen en bereiken Aeroskobing om 11 uur. Aan ligplaatsen op dit uur geen tekort, en zoals gewoonlijk liggen de kleintjes in boxen, en de groten aan langs steigers. We liggen daardoor wel ver uit mekaar.

De haven is goed ingericht: er is plaats voor kinderen in de grote speeltuin, en ook voor de volwassenen zijn tafels en BBC mogelijkheden voorzien. Bovendien is er een Netto supermarkt aan de haven! Er heerst een gezellige sfeer wegens een jazz festival, en dat lokt veel volk!

s' Namiddags komt de zon erdoor, wordt het warm en bezoeken we met de groep het dorp. Aeroskobing is een middeleeuws stadje (+/- 1860) en is sindsdien vrijwel niet veranderd: de straten en huisjes zijn mooi onderhouden en origineel. Spijtig dat er toch nog veel auto's geparkerd staan!

Van het vele wandelen krijgt iedereen dorst, en na lang zoeken (te veel toeristen in het dorp!) vinden we plaats in het binnenhof van een hotel. Er wordt van de gelegenheid gebruik gemaakt om het programma voor de volgende dagen te bespreken. Daarna terug naar de boten.

Zaterdag 3 augustus;

Vandaag bezoeken we Marstal, een ander stadje op het eiland met een grote haven. We nemen de (gratis) bus en met veel zon doorkruisen we gans het eiland en krijgen een heel mooi zicht op de velden (veel graan en mais) en dorpjes.

Eerst reserveren in een restaurant, want met 14 personen is het niet evident om plaats te vinden in een druk bezochte stad. Daarna gaan we de stad in.

Alhoewel er zeker een aantal mooi onder- en be-houden straatjes zijn, is er toch geen vergelijk met Aeroskobing.

In de mooie kerk hangen, zoals hier gebruikelijk, scheeps modellen aan het plafond, maar hier zijn dat er zeven!

Het restaurant is een meevaller. Onze tafel staat gedekt in de binnen tuin, de bediening is in perfect engels en het eten is lekker. Na het eten bezoekt een deel van de groep het scheepvart museum, en de rest bezoekt een terrasje...

Het museum is zeker de moeite waard, met veel modellen en originele toestellen en dokumenten. Ook veel originele films over grote evenementen uit het verleden. Daarna terug de bus op en naar onze boten.

Daar aangekomen zitten de zwaluwen op onze landvasten in de hoop wat eten te krijgen...

03-08-2019 om 00:00 geschreven door Schipper

01-08-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Svendborg dag 2.

Vandaag wordt het een luierdag. Het stadje wordt verkend, en er is veel volk op de been. Er is namelijk een verenigingsmarkt aan de gang, en de deelnemers zijn allen gekleed zoals het honderd jaar geleden moet geweest zijn. De sfeer is top, want orkestjes vrolijken de zaak op! Ook de winkelstraat is druk bezocht.

's Namidags worden nog enkele musea bezocht en gaat het regenen. Een plaatselijk thais restaurant zorgt voor een lekkere maaltijd.

01-08-2019 om 00:00 geschreven door Schipper

31-07-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Svendborg.

De tocht naar Svendborg bedraagt slechts 17 km. We vertrekken dan ook niet te vroeg (9u30).

Het is grijs weer, en af en toe valt er wat regen. We varen tussen veel kleine eilandjes en ook hier zijn op de oevers tal van huizen met eigen steigers te zien. Dit is werkelijk een zeilers mekka!

We hebben de stroom stevig mee, en na 1u15 draaien we de "havn nord" binnen.

Deze haven ligt midden in de stad, en wordt dan ook fel gegeerd door varende bezoekers. Op het eerste gezicht is er geen enkele plaats meer vrij, tot we helemaal op het einde van de haven een vrije steiger vinden waaraan we met de voltallige vloot, welliswaar twee en drie dik, kunnen aanmeren!

Het blijft af en toe regenen, en na een korte verkenning van de stad blijven we aan boord. We blijven hier twee nachten, dus morgen zien we wel meer...

31-07-2019 om 00:00 geschreven door Schipper

30-07-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rudkobing.

Wanneer we opstaan is het mistig en er staat 3 Bft ,met stoten 4, bijna dwars op de te varen koers. Niet de ideale omstandigheden die we graag hebben, maar we besluiten toch om, na het uitvaren van de ferry, te vertrekken. We blijven dicht bij elkaar, want me moeten een druk verkeerscheidingsstelsel kruisen en de mist is af en toe zeer dik.

De omstandigheden zijn inderdaad niet goed: de boten steigeren en rollen, en de extra aandacht vereist door de mist maakt het varen vermoeiend.

Eenmaal we de kop van het eiland Langeland gerond hebben varen we beschut en wordt de zee spiegelglad.

Monique heeft gebeld naar de haven, waar we te horen kregen dat er in de Marina geen plaats was voor onze vloot. Wel werden we omgeleid naar de "Traffic" haven, waar een steiger voor ons zou gereserveerd worden. Dit hadden we nog niet meegemaakt, en met enig ongeloof zijn we de aangegeven haven in gevaren. En jawel, er was een steiger voor ons gereserveerd met een duidelijke aanwijzing voor anderen dat deze steiger voorzien was voor onze groep! Prima service, en daarenboven prima rustige ligplaats dichtbij het stadscentrum.

's Namiddags maken we een wandeling door de stad. De zon is weer van de partij en Rudkobing is een aangenaam stadje. Vooral de winkestraat is zeer druk.

De wandeling wordt afgesloten met het lessen van de dorst.

's Avonds gaan we met zijn allen eten in een buffet restaurant in de marina. Het eten (geen vis) bevalt zeer, en na het ijsje gaat iedereen terug aan boord. Morgen wordt er weer gevaren...

30-07-2019 om 00:00 geschreven door Schipper

29-07-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tussenstop OMO.

Maandag vertrekken we voor een lange dag (64 km.) naar het kleine eiland OMO. De haven daar is ook klein, en dus vertrekken we om 8 u. om toch vroeg in de haven aan te komen en met de hoop dat we dan toch nog onze zeven boten kwijtgeraken.

Er staat bijna geen wind, de zee is glad en er zijn dan ook geen zeilen te zien. De temperatuur stijgt snel tot 26 graden, en het is verder een rustige trip.

Rond één uur komen we aan in de haven van OMO, en de haven meester wijst onze plaatsen aan. Alleen BOB kan er niet meer bij en moet in de ferry haven een plaats zoeken. De havenmeester beklaagt zich echter dat we niet op voorhand gebeld hebben (wat we anders bijna altijd doen) want zeven boten van die grootte zijn ze hier niet gewend. Uiteindelijk ligt iedereen vast in een box. De haven loopt snel vol, en tegen de avond krijg je er geen roeiboot meer bij.

De kleine haven is vrij recent gebouwd, en heeft alle faciliteiten, incl. kinderspeeltuin en barbecue ruimte.

's Namiddags gaat een groep wandelen naar het kleine dorpje. De weg gaat door graanvelden en her en der is een kerk, huis of boerderijtje te zien. Geen gelegenheid om onze dorst te lessen, dus wordt het een ijsje...We komen terug via het strand.

Om 6 uur houden we palaver en beslissen de volgende dag op het normale uur te vertrekken naar Rudkobing.