Foto
Inhoud blog
  • Terug van weggeweest...
  • Uitblazen...
  • Terug in België.
  • Naar Venlo.
  • De Rijn op en Nederland binnen.
    Zoeken in blog

    Archief per week
  • 26/08-01/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 12/08-18/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 29/04-05/05 2019
    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    LUWTE naar DENEMARKEN
    Reis van de LUWTE in 2019
    23-06-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Elbe Lübeck 2.

    De boot "BOB" was voor onze groep in België vertrokken en lag ons op te wachten in Mölln. Vanaf nu zijn we dus met zeven boten, wat stilletjesaan een vloot kan genoemd worden.

    Vandaag varen we naar Lübeck, onze poort naar de Oostzee. Vijf sluizen, 33 km. De eerste sluis wordt opgeroepen per marifoon, en wordt snel geopend en is voldoende groot om onze vloot volledig te verwerken. Daarna gaat het relaxed verder: de volgende vier sluizen staan open op ons te wachten, en aangezien we berg af gaan verloopt alles zeer rustig. De omgeving is een verademing ten overstaan van de voorbije trajecten: dit is wel het beste wat we tot nu toe op deze reis meegemaakt hebben.

    Het kanaal sluit aan bij de rivier de Trave, die Lübeck op drie wijzen doorstroomt. De oostelijke manier beschikt over voor ons voldoend hoge bruggen, maar ook over een spoorweg brug die moet geopend worden. En aangezien het zondag is draait deze brug slechts van 8 tot 10 uur, veel te vroeg voor ons.

    De middenste mogelijkheid is te laag voor onze boten. Blijft dus de westelijke kant, waar de bruggen alnaargelang de bron (electronische kaart of papier) voldoende hoog zijn of ons verplicht de radar beugels en andere hoge attributen omlaag te halen. Zo geschiedt voor alle zekerheid, alleen waren de bruggen nog lager dan vermeld, maar toch net hoog genoeg voor BOB, die maar enkele centimeters overhad.

    De haven New Port is maar een paar jaar geleden geopend, en bevindt zich in het centrum van de stad. De faciliteiten zijn top, en bovendie ligt ze in een rustige opmgeving. 

    We besluiten dan ook om een dagje extra te blijven liggen om zo de mogelijkheid te hebben om de stad te bezoeken.

    23-06-2019 om 00:00 geschreven door Schipper


    >> Reageer (0)
    22-06-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Elbe Lübeck kanaal 1.

    Wanneer we om 9 uur de haven verlaten blijkt dat een vrachtship eveneens die zelfde route wil doen. en aangezien het vrachtverkeer voorang heeft op pleziervaart, moeten we bij de eerste sluis wachten tot het vrachtschip eerst binnenvaart. Alhoewel de sluis vrij groot is, kunnen we niet allemaal samen versassen, en moet Bruce achterblijven. Die zal ons dan later wel inhalen.

    De volgende sluis is niet zover weg, en gezien die zeker zal wachten op de beroepsvaart vooraleer ons binnen te laten, blijven we maar achter het vrachtschip, waardoor we met een slakkengang van 6 km/u door het landschap schuiven. Dat is echter geen straf, want het uitzicht is de moeite waard: de afwezigheid van een dichte begroeing op de dijk maakt mooie vergezichten mogelijk. We varen door een regio die gekenmerkt wordt door campings, vacantie huisjes, fietsers en wandelaars.

    De volgende sluis is kleiner dan de eerste, en dus wordt onze groep weerom gesplitst: slechts drie boten kunnen mee met de beroeps. Na de sluis kunnen we hem voorbij om dan tegen de maximum snelheid (10 km/u) naar Mölln te varen.

    Na een klein uurtje zijn de achterblijvers ook aangekomen, en krijgt iedereen een plaats: gemor omdat de "boxen" veelal te smal zijn voor de lengte van onze boten, en voor diegenen die het niet hadden zien aankomen, gemor omdat er aangelegd moet worden "tussen palen", waardoor op en afstappen niet altijd evident is. 

    Maar met de inzet van allen wordt ook dat probleem opgelost.

    's avonds nog gaan eten bij de italiaan, en dan naar bed.

    22-06-2019 om 00:00 geschreven door Schipper


    >> Reageer (0)
    21-06-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stadsbezoek.

    Lauenburg is een mooie stad, en dus blijven we een dagje liggen om inkopen te doen en het stadje te bezoeken. Veel oude vakwerkhuizen en herenwoningen uit vervlogen tijden. Spijtig dat alles wat in verval is wegens een duidelijk gebrek aan onderhoud.

    Het is redelijk goed weer, minder warm maar toch nog 22 gr. Voor volgende dagen worden weer hogere temperaturen voorspeld, zelfs tot 33 gr. volgende week! 

     

    21-06-2019 om 22:05 geschreven door Schipper


    >> Reageer (0)
    20-06-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verder noordwaarts.

    We vertrekken zoals altijd om half negen, en het blijft eentonig varen. Vandaag moeten we het Elbe Seiten kanaal afvaren, dan de Elbe een stuk stroomopwaarts nemen, om dan af te slaan naar het Elbe Lubeck kanaal. Dit zou geen lange tocht moeten worden, maar dat is buiten de "lift" gerekend! Omdat het kanaal over de ganse lengte (115 km) maar over één sluis en één lift beschikt zijn de benodigde vervallen dan ook aanzienlijk, en dus is het 24m voor de sluis geworden en 37m voor de lift. Alleen, waar er normaal twee liften samen het verkeer verwerken, is nu slechts 1  operationeel, en 1 in revisie? Dit zorgt voor een flessenhals van jewelste, en alhoewel we om 12 uur bij de liften zijn aangekomen moesten we 5 (vijf!!) uur wachten voor wij aan de beurt waren!!!

    Nadien verliep alles weer vlot en kwamen we nog net optijd aan in de haven van Lauenburg om te bekomen van de lange tocht en het zonnige maar voor mij veel te warme weer.

     

    20-06-2019 om 00:00 geschreven door Schipper


    >> Reageer (0)
    19-06-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Noordwaarts.

    Tot nu toe zijn we steeds dieper in duitsland gevaren op de west-oost as die het mittelland kanaal is. Vandaag verlaten we dat kanaal en draaien resoluut naar het noorden op het Elbe Seiten kanaal. 

    Dit kanaal is pas in de jaren 70 aangelegd voor twee redenen:

    - de koude oorlog met het oosten woedde volop, en er werd gevreesd voor een nieuwe oorlog; het nieuwe kanaal kreeg hoge dijken (het niveau bevindt zich bijna altijd boven de omliggende landerijen, soms meer dan 10 meter en meer) en een breed en diep profiel. Hierdoor vormde het en stevige rem op mogelijke transporten van tanks en zware wapens uit het oosten. Daarenboven werden er in de bruggen op strategische plaatsen holtes voorzien, waarin explosieven geplaatst konden worden en de bruggen dus snel konden opgeblazen worden.

    - maar vooral op economisch vlak zal het kanaal zijn dienst bewijzen: voor het nieuw kanaal er was moesten alle transporten van goederen over water tussen Hamburg en het ruhr gebied over oost duits grondgebied plaats vinden. Dit zorgde voor veel tijdverlies en aanzienlijke administratie. Het Elbe Seiten kanaal heeft dit allemaal opgelost.

    Ondanks de hoogte een vergezicht op de omgeving mogelijk maakt is dit traject eentonig, 

    Vlak voor we onze bestemming bereiken moet er nog een sluis genomen worden: wel een stevige met een verval van 24 meter! Daarenboven moesten er buiten de beroepsvaart nog 7 jachhten mee, en dus nam de sluiswachter de tijd om bij elk jacht verandering van organisatie te vragen. Het duurde allemaal nogal lang.

    Uiteindelijk aangekomen in de haven van Uelzen. Prima ligplaats met alle voorzieningen en zeer vriendelijke uitbaters.

    19-06-2019 om 00:00 geschreven door Schipper


    >> Reageer (0)
    18-06-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Steeds verder...

    Vandaag weerom een lange vaardig (64 km). We zijn nu al 235 km ver op het Mittelland kanaal ( ongeveer 50 m. Breed en 4 m. Diep) en krijgen nu slechts onze eerste  sluis te verwerken (Verval 15 m) Het is een sterk stukje engineering om over een dergelijke lengte geen niveau verschillen nodig te hebben: het resulteert wel in aquaducten, een kanaal dat soms vele meters boven de omgeving uitsteekt en tevens soms door uitgegraven heuvels loopt. Spijtig dat het concept alle uitzicht blokkeert: de beide oevers worden gevormd door hoge dijken die beplant zijn met bomen en struiken, waardoor je als het ware tussen twee groene muren vaart. 

    Het zeer goed uitgerust haventje ( Hoffmannstadt) waar we overnachten biedt slechts plaats aan vier van onze zes boten zodat er twee buiten op kanaal moeten overnachten. 

    Voor de rest geen klagen: volop zon, 28 gr. en een vleugje wind! Morgen wordt het 30...

    18-06-2019 om 23:50 geschreven door Schipper


    >> Reageer (0)
    17-06-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kilometers vreten.

     Vandaag wat vroeger opstaan, want niet alleen moeten we 75 km naar Hannover afleggen, maar ook de groep die gisteren verder gevaren is nog inhalen. Onderweg de vaarkaarten nog eens nagekeken en eerst dan valt ons op dat de doorvaarhoogte van de gekozen haven slechts 4meter is, waar we normaal 4,25 m nodig hebben. Op zich geen probleem aangezien we door een en ander af te breken onze hoogte kunnen verminderen tot 3,3 m, ware het niet dat een van de ritsen van de ( nieuwe) buiskap geblokkeerd zat waardoor de oefening heel wat moeilijker werd. 

    Na wat gesakker de zaak toch klaar gekregen, en toen bleken de gegevens op de vaarkaart verkeerd: de brug was 6 m hoog! Het heeft ons niet belet om na het aanleggen in de ( onbemande) club cantine een biertje te drinken, wat je betaald door 1 € in een sigarenkistje te steken dat samen met de drankjes in de frigo staat.

    Er doen zich ook enkele probleempjes voor: een van de boten heeft een lek aan een diesel leiding, wat niet onder controle schijnt te geraken, en een schipperse heeft een ontstoken tand, wat naar we hopen verholpen is na haar bezoek aan de lokale tandarts die vakkundig (?) de zaak uitgeboord heeft en een supersterk antibiotica en een supersterke pijnstiller heeft voorgeschreven. 

    17-06-2019 om 00:00 geschreven door Schipper


    >> Reageer (0)


    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!