13-08-2022, 09:54
Geschreven door Parochie Sint-Martinus
12-08-2022
Nog enkele dagen voorintekenen boek Retie
Tot 17 augustus kan je voorintekenen op het nieuwe boek van priester Paul Stappaerts: 'Retie-Bestuur'.
Technische gegevens: - Omvang: ± 375 bladzijden, ruim geïllustreerd in kleurendruk. - Formaat: 24 x 30 cm. - Grafische vormgeving: Guy Aarts.
Verschijningsdatum: 15 oktober 2022. Voorstelling boek: 15 oktober 2022 om 19.30 u. tijdens de boekenbeurs van het Davidsfonds Retie in GC Den Dries, Kerkhofstraat 37, 2470 Retie.
Prijs: In voorverkoop 35 euro (tot 17 augustus) nadien 40 euro. Verzending mogelijk mits supplement van 12 euro. Voorintekenen: Door overschrijving van 35 euro per exemplaar op rekeningnummer BE18 9731 8070 4465 van de Retiese Genealogen met vermelding ‘Boek Bestuur’. Voorintekenaars worden vermeld in het boek; de namenlijst wordt afgesloten op 17 augustus 2022. Graag je naam en adres vermelden bij de intekening.
Afhalen en aankoop: Op 15 en 16 oktober tussen 12 u. en 18 u. tijdens de boekenbeurs van het Davidsfonds in GC Den Dries, Kerkhofstraat 37 Retie. Na 15 oktober ook te koop: - dagbladhandel Peter, Turnhoutsebaan 74 - Voeding Hodonk (Tinne), Hodonk 48 - Wilfried Wens, Schoolstraat 34, Schoonbroek
12-08-2022, 09:05
Geschreven door Parochie Sint-Martinus
-E.H. Jan Van Mechelen en zr. Coleta Van Mechelen.
-E.H. Jozef Smets, E.H. Karel Smets en overleden familieleden
Familieleden worden van harte uitgenodigd aanwezig te zijn.
12-08-2022, 08:03
Geschreven door Parochie Sint-Martinus
11-08-2022
Het christendom als grondlegger
De Nederlandse journalist Yvonne Zonderop publiceerde in april 2018 een boek met als titel 'Ongelofelijk - Over de verrassende comeback van religie'. Het boek kende een maand later al zijn vierde druk.
Zonderop beschrijft de sterke secularisering sinds de jaren '60. Maar religie laat zich niet zomaar wegpoetsen. Als stelsel van zingeving kent het eigenlijk geen serieuze concurrent. Het is tijd dat we religie weer serieus nemen als maatschappelijk verschijnsel dat betekenis geeft.
-----
'Het zal sommigen ongetwijfeld verbazen dat het christendom als grondlegger moet worden beschouwd van onze huidige opvattingen over 'vrijheid, sociale solidariteit, autonomie en emancipatie, het individuele geweten, mensenrechten en democratie', zoals de Duitse politiek filosoof Jürgen Habermas verklaarde.'
11-08-2022, 11:52
Geschreven door Parochie Sint-Martinus
'Maria toont mij dat het belangrijk is in contact te zijn met mijn innerlijk'
Maria toont mij dat het belangrijk is in contact te zijn met mijn innerlijk, zegt de spirituele begeleider Henri Nouwen. In plaats van rusteloos ons geluk alleen maar daarbuiten te zoeken, kunnen we ook wat aandacht ontwikkelen voor wat er in ons leeft. Naar binnen kijken, luisteren naar de diepte, voorbij onze oppervlakkige strevingen.
Ieder mens heeft in zich een deur naar het oneindige en volle leven.
Alleen het oneindige kan ons echt vullen, denk ik.
Maar de weg daar naar toe is meestal versperd door vele tijdelijke zorgen, wensen, gedachten, gevoelens…
Als we geduldig zien en verdragen wat er in ons leeft, dan zullen we gaandeweg dieper en dieper wortelen. Tot we belanden bij die deur naar het oneindige in ons, naar God die leeft in elk van ons. Het volle leven komt van Gods aanwezigheid. Hij heeft de capaciteit om ons te vervullen en te voltooien.
Dan, als we onze directe lijn met het oneindige hebben hersteld, zullen we waarschijnlijk anders beginnen omgaan met onze grenzen en beperkingen.
Dan verwachten we geen oneindig geluk meer van beperkte dingen. We verliezen onze illusies. Maar we winnen aan wijsheid en humor. We leren onderscheiden wat echt en blijvend is en wat slechts tijdelijke schone schijn.
Hadden we voordien een pijnlijk besef van altijd tijd te kort te komen voor alles wat we wilden realiseren, of te weinig geld, kennis, energie, enzovoort, dan beginnen we nu te beseffen dat alles al genade is, een gratis cadeau bovenop de oneindigheid die er altijd al was.
De grenzen en beperkingen van ons lichaam en onze situatie, zijn niet meer alleen beknellend, ze dragen ons ook, dag in dag uit, doorheen onze levensloop. We hoeven niet oneindig te presteren. We mogen beperkt zijn.
(Kerknet)
11-08-2022, 10:28
Geschreven door Parochie Sint-Martinus
10-08-2022
Warme uitnodiging aan alle Werbekenaars
Op 15 augustus vindt om 10 uur een feestelijke hoogmis ter gelegenheid van Maria Tenhemelopneming, plaats in de kapel van Werbeek.
Iedereen is daar van harte welkom, maar zeker de Werbekenaars en degenen die er ooit werden geboren of woonden mogen in hun kapel niet ontbreken!
10-08-2022, 19:52
Geschreven door Parochie Sint-Martinus
Tenhemelopneming van Maria: hoe zat dat ook alweer?
Op 15 augustus viert de Kerk dat Maria in de hemel opgenomen werd. Toch stierf ze als een gewoon mens. De moeder van Jezus is herkenbaar en troostvol.
De Bijbel vertelt ons niet erg veel over Maria. We lezen in het evangelie volgens Lucas dat ze nog niet getrouwd is met Jozef wanneer de engel Gabriël haar opzoekt en zegt dat ze een kind zal krijgen door de Heilige Geest. Dat kind moet ze Jezus noemen. Hij zal koning worden tot in eeuwigheid. Maria antwoordt eenvoudig: Ik ben de dienares van de Heer. Laat met mij gebeuren wat u gezegd hebt.
Maria zou Jezus haar hele leven volgen en op die manier letterlijk en figuurlijk plaats in zichzelf maken voor God.
Als Maria bij haar nicht Elisabeth komt, die op dat moment zwanger is van de latere Johannes de Doper, jubelt ze van blijdschap. Het Magnificat, een prachtig loflied schetst een strijdbare vrouw: Met heel mijn hart roem ik de Heer. Machtigen stoot Hij van hun troon, maar geringen verheft Hij.
De plaats van Maria in het katholicisme
Meteen krijgen we twee karaktertrekken van Maria te zien, die door de eeuwen heen in de theologie en de kunst verder uitgewerkt werden en soms met elkaar in conflict raakten. Zo groeide er een tendens om Maria te vergoddelijken. Ze werd zo vroom voorgesteld dat alle menselijkheid uit haar verdween. Zo heeft het Mariabeeld van Banneux geen borsten, wat het voeden van een kind toch wel bemoeilijkt. Op sommige afbeeldingen zit Maria op een troon naast Christus, bijna een vrouwelijke God.
Het Tweede Vaticaans Concilie wijdde daarom een belangrijk hoofdstuk aan de mariologie.
Het concilie waarschuwde voor valse overdrijving en sentimentaliteit in de Mariaverering. Zij verwijst altijd naar Jezus. Via Maria aanbidden we God.
Maria is helemaal mens en daardoor heel herkenbaar en troostvol voor ons. Door alle vreugde en verdriet heen die ze als mens beleefde, koos ze altijd weer voor Jezus. Zo is ze een voorbeeld voor gelovigen.
Het laatste wat de evangelist Lucas (deze keer in de Handelingen van de apostelen) over Maria schrijft, is dat ze na de dood en verrijzenis van Jezus samen met de leerlingen eensgezind in het gebed bleef. De Kerk neemt aan dat Maria gestorven is zoals alle andere mensen, wat niet wegneemt dat God haar met geest en lichaam bij zich heeft opgenomen. Het verschil met ons, gewone stervelingen, is dan dat ze niet het verval van de dood kende.
In de volksmond spreken we nog over Maria Hemelvaart, wat eigenlijk niet klopt.
Het dogma van de Tenhemelopneming
Maria Tenhemelopneming werd eind 6de eeuw door keizer Mauritius in Byzantium ingevoerd. Later nam de heilige paus Sergius I (687-701) het feest over. Dat heette toen nog Dormitio Mariae oftewel de ontslaping van Maria.
Pas in 1950 werd de tenhemelopneming onder paus Pius XII ook een dogma (leerstelling) in de Kerk. Het conciliedocument Lumen Gentium verwoordt dit dogma als volgt: Tenslotte is de onbevlekte Maagd, gevrijwaard van ieder smet van de erfzonde, in het voltooien van haar aardse levensloop, met lichaam en ziel in de hemelse heerlijkheid opgenomen en door de Heer verheven tot koningin van het heelal om zo gelijkvormiger te worden aan haar Zoon, de Heer der heren en de overwinnaar van zonde en dood. (Lumen Gentium 59)
Maria in de liturgie
Het kerkelijke jaar kent veel mariale feesten. 4 ervan zijn hoogfeesten.
8 december: Maria Onbevlekt Ontvangen
1 januari: Maria, Moeder van God
25 maart: de Aankondiging van de Heer (Maria Boodschap)
15 augustus: Tenhemelopneming van Maria
Samen vertellen deze feesten het leven van Maria en vormen ze een richtsnoer voor gelovigen door het jaar heen. De evangelielezing bij de Tenhemelopneming van Maria is het hierboven geciteerde loflied van Maria in het evangelie volgens Lucas in hoofdstuk 1, verzen 39 tot 56.
Zoals vaak wordt in de prefatie van de eucharistie (het inleidend gebed bij de tafeldienst) de inhoud van het gevierde feest kernachtig samengevat. De voltooiing van Maria’s leven is voor de gelovigen een reden om te hopen: Want op deze dag is de Maagd, de Moeder van God, ten hemel opgenomen. Zij is het begin, het beeld van de Kerk der voleinding. Zij houdt de hoop in ons levend en is een troost voor het volk onderweg. Terecht hebt Gij haar het bederf van de dood niet laten zien omdat zij op wonderbare wijze de Moeder is geworden van uw Zoon, de gever van alle leven.
10-08-2022, 09:34
Geschreven door Parochie Sint-Martinus
09-08-2022
Weekkalender 11 augustus-17 augustus
-Donderdag 11 augustus 8.30 u. Ter ere van het Heilig Kruis
-Vrijdag 12 augustus 8.30 u.Ter ere van Sint-Lucia
-Zaterdag 13 augustus 16.30 u.Anna Schellekens en Eugeen Cools. E.H. Jan Van Mechelen en zr. Coleta Van Mechelen. E.H. Jozef Smets, E.H. Karel Smets en overleden familieleden
-Zondag 14 augustus Twintigste zondag door het jaar 11.00 u. Plechtige hoogmis opgeluisterd door het gregoriaans koor. Elisa Van Herck, ouders en schoonouders. Sint-Pieterskapel 10.00 u.Eucharistieviering
-Maandag 15 augustus Tenhemelopneming van Maria. Opgelet er is GEEN eucharistieviering in de kerk, wel in de Kapel van Werbeek 10.00 u. Plechtige hoogmis opgeluisterd door het gregoriaans koor E.H. August Vanhove en ouders. Jan Sterckx en Louise Stessens. Voor alle Werbekenaren en sympathisanten, en voor alle overleden Werbekenaren. Sint-Pieterskapel 10.00 u.Eucharistieviering
-Dinsdag 16 augustus 8.30 u. Ter ere van het Heilig Kruis
-Woensdag 17 augustus 8.30 u. Christina Blockx en Jan Deckx en kinderen
09-08-2022, 14:33
Geschreven door Parochie Sint-Martinus
08-08-2022
Het synodaal proces in bisdom Antwerpen- syntheserapport
Bisdom Antwerpen dankt paus Franciscus voor de uitnodiging om samen na te denken over onze verantwoordelijkheid voor de toekomst van de Kerk. Drie jaar hebben we gewerkt met het boek Handelingen van de Apostelen. Wie getuigt vandaag van de Blijde Boodschap? Wie bouwt vandaag aan de kerkgemeenschap? Waarin staan we sterk en waarin staan we zwak? Hoe kunnen wij ‘een kleine apostel’ zijn? In dat licht zijn we een ‘synodale weg’ gegaan, zoals paus Franciscus die aanbeveelt. Tal van groepen en personen hebben hun inbreng gedaan, mondeling of schriftelijk. Uit deze veelheid van reacties hebben we een selectie gemaakt, geordend rond drie hoofdthema’s. Deze synthesetekst is besproken en afgewerkt op een verruimde bisschopsraad. Welke klanken komen in ons bisdom het sterkst naar boven?
1. Ambt
Veruit het sterkste appel betreft de ambtsvoorwaarden. Vanuit alle mogelijke hoeken klinkt de roep om het gewijde ambt open te stellen voor vrouwen en gehuwde personen. De argumenten daarvoor zijn divers: van het tekort aan gewijde bedienaars, over de kwaliteit van het pastoraat en het geluk van de pastores tot de principiële geloofwaardigheid van het instituut.
Het thema staat in onze Kerk al lang op de voorgrond. Vanuit de dynamiek van Vaticanum II leefde de verwachting dat gehuwde mannen al priester zouden kunnen worden in de jaren zestig van de vorige eeuw. Het is in die periode dat een golf van uittredingen de Kerk zwaar heeft geraakt. Vele goede, warme en bekwame herders verlieten het ambt om te huwen. Gemeenschappen bleven verweesd achter, vol onbegrip om de starre houding van de Kerk. De vraag naar de wijding van gehuwde mannen (zgn. viri probati) vraagt om een positieve aanpak op korte termijn.
Een gelijkaardig gevoel van onrechtvaardigheid betreft de plaats van de vrouw in de Kerk. De redenen waarom vrouwen niet worden toegelaten tot het ambt zijn voor menig gelovige ontoereikend, meer nog: ze klinken wereldvreemd. In oudere generaties leeft bij vele gelovigen wrok hierover. Bij jongere generaties is het nog erger: de ongelijkwaardige behandeling van de vrouw is voor velen de belangrijkste reden om de Kerk links te laten liggen. Dan wordt wrok onverschilligheid.
Een citaat uit een gesprek met leerlingen van een Antwerps Jezuïetencollege:
“Ik heb me altijd afgevraagd waarom vrouwen in de katholieke kerk geen priester mogen worden. Is deze houding niet bijzonder conservatief? Is het juist niet door alle stemmen en alle ideeën een kans te geven om te spreken, dat we uiteindelijk onze waarheid vinden? Vrouwen en mannen zullen ongetwijfeld bepaalde situaties uit een andere ooghoek bekijken.”
2. Taal
Dagelijks botsen we op onze onmacht om het Evangelie te verkondigen. Er is een breed gedeeld aanvoelen dat de boodschap van de Kerk niet aansluit bij het leven van mensen in onze samenleving vandaag. Dat uit zich onder meer in de taal. Voor mensen die buiten het christelijke geloof staan, slagen we er nauwelijks in op een inspirerende manier getuigenis af te leggen van wat ons drijft. Voor wie toenadering zoekt, vallen we terug op verkondiging en catechese die niet aanstekelijk genoeg is en dus niet werft. Voor wie mee komt vieren, gebruiken we liturgische taal die vervreemdend werkt. We moeten werk maken van vertaling en vertolking van de Blijde Boodschap voor de concrete context van onze samenleving.
Een citaat uit een reactie van een geëngageerde leek:
”De gebruikte taal slaat eenvoudig niet meer aan. Zelfs niet een beetje. (…) Ofwel moet men toegeven dat het geloof een boodschap was voor een rurale, agrarische maatschappij en dat die boodschap geen plaats meer heeft in de eenentwintigste eeuw – wat ik weiger te geloven, maar dat heeft dan tenminste het voordeel van de duidelijkheid. (…) Ofwel wordt er – dringend – werk gemaakt van een taalgebruik en een aanpassing aan de actuele en toekomstige context, om de schade nog te beperken.”
3. Geloofwaardigheid
In Vlaanderen is het bon ton om te zeggen: ‘Ik ben wel katholiek opgevoed, maar ik heb niets met het instituut.’ De Kerk als organisatie wordt ervaren als oubollig, star, machtswellustig en wereldvreemd. Tegelijk doen mensen een beroep op het lokale pastorale aanbod om de belangrijke momenten in het leven te vieren en te begeleiden. Dan blijkt dat er wel degelijk een groot verlangen bestaat naar een geloofwaardige Kerk. De grote uitdaging is deze twee werelden met elkaar te verbinden. Hoe kunnen we de kracht van de Blijde Boodschap laten weerspiegelen in de institutionele structuur?
Velen hebben het moeilijk met de Kerk als structuur of als instituut omdat in hun ervaring de afstand tot de feitelijke geloofsgemeenschap te groot is. Sommigen botsen op obstakels in de communicatie op het niveau van de pastorale eenheid, anderen op het niveau van het bisdom en nog anderen op het niveau van het universele leergezag. Het vaakst verwijzen mensen dan naar het ethische discours over relatie en gezin. Er is vraag naar open dialoog en flexibiliteit.
Het probleem en de aanpak van het seksueel misbruik is niet voorbij. Het heeft de geloofwaardigheid van de Kerk en haar verantwoordelijken diep aangetast. Gelovigen en pastores vragen om een transparant beleid en consequente beslissingen.
Een citaat uit het gesprek in de priesterraad:
“Een vereenvoudiging van de kerkelijke structuren zou kunnen helpen om dichter bij de mensen te staan. De wereldkerk moet oprecht de eenheid in verscheidenheid erkennen en moet zich aanpassen aan de lokale noden, gewoontes en gebruiken. De kerkgemeenschap, het “Volk van God onderweg” heeft ook nood aan een Kerk die verbindt om echt onderweg te kunnen gaan.”
08-08-2022, 17:56
Geschreven door Parochie Sint-Martinus
'Stralend van vreugde om de gaven van de Heer'
'Zingend trekken zij naar de hoogten van Sion, stralend van vreugde om de goede gaven van de Heer. Dan dansen de meisjes van vreugde, de mannen doen mee, jong en oud.'(Jer. 31,12-13)
Lectio Divina van Zaden van het Woord
08-08-2022, 08:09
Geschreven door Parochie Sint-Martinus
DE NET(T)E BOERENFIETSTOCHT
Dit is een initiatief van Boerenbond, Ferm voor agravrouwen en Groene Kring, om een correct beeld te schetsen waar de landbouw langs de Kleine Nete heden ten dage allemaal mee temaken krijgt. De volledige bewegwijzerde route blijft nog heel de zomer befietsbaar. Een plannetje van de route is verkrijgbaar bij Puur Local, De Appelboer, Daems, Agricamp-Dessel.
08-08-2022, 08:05
Geschreven door Parochie Sint-Martinus
07-08-2022
Een mis in het morgenlicht
Elke morgen om 8.30 uur gaat pater David voor in een korte , rustgevende eucharistieviering in de weekkapel van de Sint-Martinuskerk.
Zeker nu het morgenlicht de glasramen in al hun kleuren- en beeldenrijkdom sterk doet uitkomen, is de morgenmis een mooi en zinvol ritueel.
Iedereen is welkom!
(foto Frank De Ceulaer)
07-08-2022, 10:13
Geschreven door Parochie Sint-Martinus
Fietszoektocht Davidsfonds Retie
Het Davidsfonds Retie organiseert een fietszoektocht tijdens de zomermaanden.
Via de link vinden jullie de affiche met al de afhaalpunten die wij voorzien hebben en wij hopen natuurlijk dat jullie in groten getale
zullen deelnemen aan deze fraaie fietszoektocht.
De fietszoektocht is een lus zodat overal kan gestart worden.
03-08-2022, 08:34
Geschreven door Parochie Sint-Martinus
DENET(T)E BOERENFIETSTOCHT
Dit is een initiatief van Boerenbond, Ferm voor agravrouwen en Groene Kring, om een correct beeld te schetsen waar de landbouw langs de Kleine Nete heden ten dage allemaal mee temaken krijgt. De volledige bewegwijzerde route blijft nog heel de zomer befietsbaar. Een plannetje van de route is verkrijgbaar bij Puur Local, De Appelboer, Daems, Agricamp-Dessel.
03-08-2022, 07:19
Geschreven door Parochie Sint-Martinus