Nee, nee, we hebben het niet figuurlijk gehad over de bloemen en de bijtjes, daar is het nog een beetje te vroeg voor
We hebben het deze week over de echte bijtjes en de pracht van bloemen die voor de bijen heel belangrijk zijn!
Jullie zoon/dochter heeft misschien al verteld over wat ze zoal geleerd
hebben. We weten ondertussen dat er veel verschillende soorten bijen
bestaan, we kennen het verschil tussen een bij en een wesp, we weten dat
we er niet mogen naar slaan want dan worden ze boos en durven ze wel
eens te prikken (vooral de wespen dan), we hebben een leuke
stuifmeelrace gehouden en we kregen de mama van Kane op bezoek in de
klas die ons heel wat meer wist te vertellen. We mochten ook lekkere
honing proeven, we konden een echte bijenkorf van dichtbij bekijken, we
kregen een honingsnoepje en nog zoveel meer. Dankuwel mama Imker!! Het
was heel boeiend!
We weten allemaal dat het bijenaantal sterk aan het verminderen is,
vooral door het gebruik van pesticiden. We willen met z'n allen proberen
daar wat aan te doen! Want zonder bijen is er ook geen bestuiving, geen
nieuwe bloemen, geen lekkere vruchten... Zorg dragen voor onze bijtjes
is dus de boodschap!
Nadat we in de klas een koker met vreemde voorwerpen kregen en een
geheime brief die we moesten opeten, werd ons duidelijk dat dit alles
van de Superwereldmol kwam. We kregen dan ook een uitnodiging om de
Superwerelmol te gaan bezoeken. Dit deden we op vrijdag 27 januari! Daar
wachtten maar liefst drie Superwereldmollen ons op. Ze namen ons mee
door hun mollengangen naar drie verschillende landen. Daar maakten we
kennis met Mamadou, Maricela en Renu. We mochten typische kledij
aantrekken en maakten ook thee of chocobananas.
We hebben 2 weken rond de boerderij gewerkt. Het was een superleuk
thema. Met de enorme boerderijkoffer die we hadden geleend, konden we
heel wat dingen gaan doen. Zo zaten er puzzels, gezelschapspellen,
poppenkastpoppen, boeken, geluidencd en nog zoveel meer in. We hebben
ook de vacht van een koe, een konijn, een schaap en een varken kunnen
voelen. De boerderij om mee te spelen vonden de kleuters heel leuk. We
maakten ook een eigen tractor en we deden een proefspelletje met de
blinddoek: raden welk zuivelproduct ze proeven in de mond (yoghurt,
boter, kaas, slagroom,...)
'Over de haag' met de kleuters van de tweede kleuterklas
Op donderdag 16 februari mochten we deelnemen aan een hele leuke,
speelse activiteit rond afval sorteren. Adhv een verhaal werden we
meegenomen met egeltje prik en zijn vrienden die in een boshuis wonen.
De mensen lieten in dat bos heel wat afval slingeren en de dieren werden
er ziek van of deden zich eraan pijn. Dit mocht niet gebeuren en samen
met de kinderen maakten wij dat bos terug gezond en zo ook de dieren. De
kleuters leerden nog eens afval sorteren en recycleren.
Medewerkers van de organisatie 'Green' kwamen op maandag 30 januari
uitleg geven over afval. Ze leerden ons ook hoe we afval kunnen
vermijden. Een leerrijke activiteit die door de leerlingen zeker werd
gesmaakt!
Miljoenen jaren geleden leefden de dinosaurussen.
We brachten van de bibliotheek allerlei infoboeken mee over dino's en zo
leerden we dat er planteneters en vleeseters bestonden. Er bestonden
ook dino's die in het water leefden en dino's die konden vliegen.
De Tyrannosaurus Rex was de grootste vleeseter met vlijmscherpe tanden!
We leerden ook de Stegosaurus, Diplodocus (of Langnek) en de Triceratops
(of Driehoorn) kennen.
De kleuters maakten ook een dino van klei en leerden een leuk liedje over de dino's.
Vandaag is het dikke truiendag en dan zetten we de verwarming een
graadje minder in de klas. Normaal gezien is het ongeveer 20 graden in
de klas, deze morgen was het er 17. Maar toen we al een uurtje in de
klas waren, stond de thermometer als op 18 graden!
We zetten de verwarming natuurlijk niet zomaar minder. We doen dit om
onze ecologische voetafdruk te verminderen. Want deze morgen kregen we
bezoek van een verdwaalde ijsbeer. Hij vertelde ons dat door de
opwarming van de aarde, het ijs aan de polen smelt. Op die manier worden
de ijsberen verplicht om aan land te gaan wanneer ze even willen
uitrusten. En niet alleen de ijsberen hebben last van de opwarming! Dus
moeten we er met z'n allen werk van maken. We zijn dan ook heel blij met
al de nuttige tips die de ouders ons hebben meegeven. Kom maar eens een
kijkje nemen op onze school, de schaapjes hangen aan de deur van elke
klas.
Deze middag aten we ook met z'n allen een energiezuinige maaltijd en dat werd door vele kinderen gesmaakt!
Met Marijke van natuureducatie Buiten-Wijs stapten we samen in het
verhaal van Egel Prik en zijn vriendjes van het boshuis. Op een mooie
zomerdag kwamen veel mensen wandelen, spelen en fietsen in het bos. De
mensen lieten heel wat afval achter. Samen met de kleuters werd er actie
ondernomen om de dieren terug gelukkig en beter te maken.
De kinderen kregen inzicht in wat de rampzalige gevolgen zijn van zwerfvuil voor de dieren en leerden sorteren en recycleren.
We zijn een fair trade school en daar zijn we fier op!
Vandaag kwamen de mensen van de Oxfam wereldwinkel met een fanfare naar
onze school. Ze kwamen ons een logo overhandigen omdat we een fair trade
school zijn. Dit wil zeggen dat we op school producten gebruiken die
'eerlijk' zijn: we drinken fair trade fruitsap, de juffen drinken fair
trade koffie...
We willen dan ook iedereen overtuigen om wat vaker producten te kopen
uit de wereldwinkel, dat zijn producten die op een eerlijke manier
worden verkocht.
Ook dit jaar deden we met gans de school terug mee aan de achtste editie
van de Dikketruiendag. Zo roepen we een halt toe aan de opwarming van
de aarde en de klimaatsverandering.
De verwarming ging enkele graden lager en aan een verdwaalde ijsbeer
beloofden we de energiezuinige tips voor thuis en op school vol te
houden zodat het ijs op de Noordpool wat minder vlug gaat smelten.
Er was ook een energiezuinige maaltijd: lekkere tomatensoep met balletjes en brood !
Voor de kleuters van K3 zijn planeten, kometen, astronauten, satellieten, ... niet meer onbekend.
Onze onthaalkring was voor 2 weken de ruimte en met onze telescoop keken
we elke avond of we al terug de planeet aarde met mama of papa terug
konden zien.
We leerden dat de maan rond de aarde draait en de planeten rond de zon.
We knutselden een ruimteraket, we maakten een sterrenhemel en
fantaseerden over ruimtemannetjes ...
Kijk voor meer foto's naar onderstaande link.
Nadat we eerst te weten kwamen dat wij allemaal in België wonen, stapte
we iedere ochtend op het vliegtuig naar een ander land. Zo kwamen we in
Roemenië, Thailand, Zuid-Afrika en China.
In Roemenië proefden we een lekker traditioneel koekje. Van Thailand
zagen we mooie beelden, foto's en kleren. In Zuid-Afrika leerden we hoe
mama's hun baby's dragen en dansten we op het ritme van de 'tam-tam'.
Als laatste gingen we naar China en probeerden we rijst te eten met stokjes.
Deze week was het thema pinguïns en ijsberen. Op de Noordpool leven de ijsberen en op de Zuidpool de pinguïns.
We leerden verschillende soorten pinguïns kennen, we keken naar een
natuurfilm, we knutselden een pinguïn op een ijslandschap en we deden
ook enkele proefjes met water en ijs.
De juf vertelde ook over de opwarming van de aarde en de gevolgen voor de ijsberen ...
Het eerste dat we tegenkwamen op onze herfstwandeling in het Succa bos
waren statige bomen. De beuk, de moerascipres en de Libanonceder zijn
allemaal grote, monumentale bomen.
We zagen ook dat klimop groen blijft en de bomen en struiken nu al
knoppen maken voor de lente. Sommige struiken hadden zelfs al
bloemknoppen en dat is wel erg vroeg.
We hebben verschillende paddenstoelen gezien: parasieten, saprofieten en
symbionten. Parasieten zitten op levend materiaal. Ze gebruiken het
als voedsel. Symbionten zijn vrienden met het plantaardig materiaal. Ze
nemen en geven iets terug. Saprofieten ruimen het bos op en
eten dood natuurlijk materiaal.
Paddenstoelen houden van vochtigheid en ook van donker. Warmte is voor
hen geen prioriteit. Vandaar dat we in de lente en zomer veel minder
paddenstoelen zien.
We leven in één wereld. En die ene wereld wordt voortdurend kleiner.
Radio, televisie, kranten en internet brengen verre landen onmiddellijk
de leefwereld van onze kinderen binnen. De kleren die we dragen, worden
aan de andere kant van de wereld gemaakt, net als de choco op onze
boterham, de koffie die we drinken en de muziek die we beluisteren. Wat
hier in het Noorden gebeurt, heeft alles te maken met hoe het in het
Zuiden gesteld is en vice versa.
Wij willen dat kinderen zich bewust worden van die geglobaliseerde wereld en van daaruit een gevoel van verbondenheid ervaren.
Via het project Maria Elena & Nacho in Guatemala maakten de
leerlingen van het vijfde en zesde leerjaar kennis met het dagelijkse
leven in Guatemala. We sloten deze periode af met een heus inleefatelier
waar de kinderen in de huid van iemand uit Guatemala kropen en met
echte guatemalteekse kleren aan konden ervaren hoe het leven daar is.
Net zoals elk schooljaar hebben we op onze school aandacht voor het
milieu.
Dit schooljaar werken we rond de themas verkeer, handel en water.
Ons eerste thema zit er al weer op. Dit wil echter niet zeggen dat we
alles wat we geleerd hebben plots weer vergeten. De actie van de
verkeerskaart loopt ook nog steeds door.
Als de kinderen 20 stempels hebben verzameld, kunnen ze deze inruilen voor een leuk geschenkje.
Telkens ze met de fiets, te voet of met het openbaar vervoer
komen, krijgen ze een stempel.
Deze leerlingen slaagden er reeds in om hun kaart vol te krijgen:
Xena De Bruijn (L3)
Glenn Van Laere (L3)
Kid Bollaert (L6)
Lien Depaepe (L6)
Kyari Van Goethem (L6)
Robbe Vuylsteke (L6)
Tijdens
het hoekenwerk mochten we met een echt fototoestel op pad om foto's te
nemen van zaken die iets met "afval" te maken hebben. Later maken we
hier een collage van.
Gbdes is een MOS-school! MOS staat voor 'Milieuzorg Op School'.
Jaarlijks worden er per klas MOS-afgevaardigden verkozen. Deze kinderen
komen regelmatig samen met de MOS-verantwoordelijken om voorstellen en
projecten te bespreken. Het is ons doel om alle kinderen bewust te
maken van de milieu-problematiek en wat we er kunnen aan doen, maar ook
om kinderen de schoonheid van de natuur te leren appreciëren. We werken
rond de thema's: water, verkeer, natuur, afval, energie en handel. Via
onze blog kan je al onze MOS-avonturen volgen!