Reisverhalen, tips, toebehoren, onderdelen, staanplaatsen, routes, enz. Welkom op onze blog! Heb je vragen over dit onderwerp doe mij maar een mail.
11-04-2013
Slechte wegen en een motorhome!
Wij zijn onderweg van Spanje naar België en hetgeen mij het meeste bijblijft, buiten het mooie weer en de prachtige locaties is, de slechte wegen.
We zijn door Italië, Spanje en Frankrijk over zeer slechte wegen gereden, natuurlijk waren er ook prachtige wegen, meestal aangelegd met Europese steun. Je moet werkelijk slalommen om die diepe gaten te vermijden maar op vele wegen lukt zelfs dit niet. Dat er niets afgebroken is aan de motorhome, buiten een scharnier aan de motorkap, kan ik niet begrijpen. Wel is er spel gekomen op een gewrichtsarm aan het voorste wiel en dit is zeker te wijten aan de slechte wegen.
Dat onze voorruit niet gesprongen is, is niet te begrijpen, zulke slagen. Wat mij opgevallen is dat de slechtste wegen in Frankrijk vaak in de dorpen waren en dat daar ook het hele zware verkeer door moest. Die huizen zullen nogal rammelen binnen. Ook zijn er in Frankrijk vele wegen die buiten dat ze smal zijn (hoofdwegen met veel verkeer en zware vrachtwagens) golven, waardoor de MH van links naar rechts wiegt, dit samen met wind en vrachtwagens als tegenliggers voor een groot gevaar zorgen. Moet er geen tekening bijmaken zeker wanneer je dan de ander raakt. Het wiegen is ook zeer vermoeiend voor de rug, maar dit kan opgelost worden door zetels die een goede zijdelingse steun hebben.
Jammer maar helaas is deze trip voorbij. Op naar de volgende. Kijk maar eens naar ons reisverslag over deze trip, weldra online.
Zonnepaneel plaatsen is kinderspel! Iedereen, die een beetje handig is kan dit. Maar...
Steeds meer motorhome bezitters kopen zonnepanelen. Het grote voordeel hiervan is dat u dan minder of niet afhankelijk bent van een stroomaansluiting. Of te wel voor degene die vrij staan een groot voordeel, vooral als dat verblijf op een plek wat langer duurt.
Voordat we tot de daadwerkelijke aanschaf overgaan dient er wel wat rekenwerk gedaan te worden. Tevens moeten we rekening houden met het jaargetijde en de plaats waar we gaan staan. Het waarom, zal u in de loop van dit artikel duidelijk worden. Zeker als we veel vrij staan is dit belangrijk, tenzij we dagelijks op een ander plaats staan of dagelijks de automotor de accu's op laten laden. Dit laatste zal toch niemand doen, hoop ik.
Als eerste gaan we berekenen wat de dagelijkse behoefte aan stroom is. Om bij een grote stroomverbruiker te beginnen, een absorptiekoelkast is eigenlijk niet geschikt, tenzij we deze op gas koelen. Een compressorkoelkast kan wel. Het is wel raadzaam te rekenen met het maximale stroomverbruik, om teleurstellingen te voorkomen.
Om de berekeningen uit te voeren, gaan we uit van het vermogen van de diverse gebruikers. Dit wordt uitgedrukt in Watt (W). Van de meeste verbruikers kunnen we dit op het apparaat lezen of anders in de gebruiksaanwijzing. Sommige apparaten geven het stroomverbruik op (A of Amp.), dan moeten het vermogen zelf berekenen met een eenvoudige formule. Daarvoor moeten we ook de spanning (V) van de elektrische installatie weten ( 12 of 24 V). Om het vermogen te berekenen gebruiken we de formule W=V*A (Watt = Volt * Ampere). Daarbij hebben we de gebruikstijd nodig om de dagelijkse behoefte te berekenen.
Ik zal de dagelijkse behoefte aan de hand van een voorbeeld laten zien. Iedereen kan daarmee de eigen behoefte berekenen. We gaan uit van een 12 volts installatie.
De radio staat 6 uur per dag aan, het verbruik is 3 amp. De radio verbruikt 12V * 3A = 36 Watt, gedurende 6 uur. Totaal is dat 36W * 6 uur is 216W.
Er branden 3 lampjes van 8 watt gedurende 3 uur. Dan is het totale verbruik 3 * 8W * 3 uur is 72W
De waterpomp draait dagelijks ca. 30 minuten en de stroomafname is 6 amp. Omgerekend is dit, 12 V * 6 A is 72 W. Dit maal een half uur is 36 W.
De afzuigkap gebruikt gedurende een half uur 3 amp. Omgerekend is dit, 12 V * 3 A is 36 W. Dit maal een half uur is 18 W.
Het dagelijks opladen van de mobiele telefoon levert een verbruik op van 20 W.
De totale dagelijkse behoefte is in dit geval 216 + 72 + 36 + 18 + 20 = 362 Watt.
Uiteraard hebben we twee accu's aan boord, een als startaccu, deze wordt alleen gebruikt om de camper de starten en te laten rijden. De tweede accu, de zogenaamde huishoudaccu dient om stroom te leveren op het moment dat we ergens staan. Het elektrische systeem zorgt ervoor dat er op dat moment geen stroom verbruikt wordt van de startaccu. zodat we er altijd zeker van zijn dat we kunnen starten.
We gaan het hier uitsluitend over de huishoudaccu hebben. Er zijn verschillende typen. We kunnen kiezen voor de loodaccu of voor een gel gevulde accu. De eerste vereist regelmatig onderhoud en is gevoelig voor diepteontlading. De gel gevulde accu is onderhoudsvrij en is ongevoelig voor diepte ontlading. Het nadeel van deze laatste is de prijs, het verschil is vrij groot. Technisch gezien kunt we het best een gel gevulde accu aanschaffen, dit is echter wel afhankelijk van de beschikbare financiën. Een loodaccu zal ook prima kunnen functioneren. Vervolgens is er de keuze over de capaciteit van de accu, hoe hoger de capaciteit hoe hoger de prijs en eveneens het formaat en gewicht.
We gaan er in ons voorbeeld vanuit dat er een huishoudaccu aan boord is van 95 Ah. Een accu kan ongeveer tot 70 procent ontladen worden, voordat de spanning zo laag wordt, dat er een aantal gebruikers niet of niet goed meer functioneren. Het vermogen wat u zonder problemen met deze accu kunt verbruiken is 95 A * 12 V * 30 procent is 342 Watt. Echter een loodaccu heeft ook last van zelfontlading, voor een nieuwe accu is dit ca. 2 procent per dag, hoe ouder de accu hoe hoger dit percentage.
In het bovengenoemde voorbeeld, waarbij de dagelijkse behoefte 362 Watt is, kunnen we zeggen dat het beschikbare vermogen, 342 Watt, onvoldoende is. Tenzij we elke dag verder trekken, als er gereden wordt, worden de accu's door de dynamo opgeladen. Hierbij geldt dat een rit van minimaal een half uur gemaakt moet worden om de accu's voldoende op te laden. Om dit probleem op te lossen is het mogelijk zonnepanelen aan te schaffen.
Zonnepanelen zijn in verschillende soorten, en prijzen te koop. Waar moeten we op letten bij de aanschaf?
Ten eerste ze moeten tegen een stootje kunnen, er zijn zelfs panelen die beloopbaar zijn. Wat voor ons van het grootste belang is het vermogen wat deze panelen leveren. Dit varieert van 25 tot 140 Wp. Hiermee is tevens het formaat van de diverse panelen afhankelijk. Let er bij aanschaf dus op welk formaat panelen er geplaatst kan worden. Er kan dus ook gekozen worden voor meerdere panelen, afhankelijk van de mogelijkheden. In dit geval mogen we de vermogens van de panelen bij elkaar optellen.
Het afgegeven vermogen van de panelen is afhankelijk van diverse omstandigheden. Als het zonlicht loodrecht op de panelen schijnt is het vermogen maximaal. Elke schaduw is van invloed op het geleverde vermogen, ga dus niet onder de bomen staan, want dat koele plekje werkt wel heel erg nadelig op de werking van een zonnepaneel. Of we nu in Spanje of Nederland staan, maakt niet zoveel uit voor het geleverde vermogen, echter in de winter is de lichtinval zo slecht dat het vermogen van de panelen sterk afneemt. Als de zon niet schijnt levert het paneel toch vermogen, maar minder dan met zon. Er wordt tegenwoordig ook vaker gesproken over daglichtpanelen dan over zonnepanelen.
In de praktijk kunnen we ervan uitgaan dat we het vermogen van het paneel met 4 - 4,5 mogen vermenigvuldigen om te berekenen wat de dagelijkse opbrengst is. In ons eigen voorbeeld kunnen we zien dat een paneel van 100Wp, of bijvoorbeeld 2 panelen van 50 Wp, ruim voldoende is om gedurende een langere periode op een plek te blijven staan. Het geleverde vermogen ligt in dit geval tussen de 400 en 450 Watt per dag en dat is ruim voldoende voor het gevraagde vermogen van 362 Watt.
Naast de aanschaf van zonnepanelen dient er een oplaadregelaar aangeschaft te worden, ook deze zijn er van zeer simpele tot zeer uitgebreide. Ook kunnen we kiezen uit diverse soorten aansluitkabels. Wat wel zeer belangrijk is bij het aansluiten, dat er zo dicht mogelijk bij de aansluiting met de accu een zekeringhouder geplaatst wordt.
Het aansluiten van het complete systeem dient rechtstreeks op de accu te gebeuren, hiermee voorkomen we dat er elders in de camper elektronica wordt beïnvloed. Omtrent de montage van de diverse onderdelen is al veel geschreven en gezegd, soms ook tegenstrijdige dingen. Ik zal in dit artikel mijn persoonlijke voorkeuren kenbaar maken. Reacties hierop zijn uiteraard altijd welkom, het liefst via het gastenboek, zodat eenieder hier kennis van kan nemen en op kan reageren.
Mijn voorkeur gaat er van uit de panelen op het dak te verlijmen met beugels, montage op een imperiaal geeft kans op geluidsoverlast tijdens het rijden (fluiten). De doorvoer van de stroomkabel naar binnen op een plek waar weinig kans is op lekkage. Deze doorvoer in ieder geval goed afkitten met een flexibele kit. Zorg er altijd voor dat de kabels niet door trilling op een scherpe rand door kunnen slijten. Monteer het controlepaneel dicht bij de overige controle instrumenten en sluit de bedrading voor het laden rechtstreeks op de huishoudaccu aan. Dit is immers de accu waar het om gaat. Zorg er wel voor dat er zo kort mogelijk hierbij een zekering in het systeem zit om problemen te voorkomen. Ook voor elke doorvoer van kabels geld, dat er voorkomen moet worden dat er slijtage van de bescherming van deze kabels kan ontstaan, gebruik hiervoor dus rubber doorvoor tules. Probeer de kabels altijd zo kort mogelijk te houden, dit om verliezen te voorkomen. Kabels mogen echter nooit strak gespannen gemonteerd worden.
Motorhomeparkings verdwijnen als sneeuw voor de zon!
Verschillende motorhomeparkings zijn opgeheven in België.
Verboden te overnachten in:
Zeebrugge Oostende Blankebergen
Boete: 60
Waarom: Het foute gedrag van motorhome bezitters maar dat heb ik reeds jaren geleden voorspeld.
Camping gedrag hoort niet op een motorhomeparking. Toilet hoort niet geledigd in het riool of de duinen. en zo is er veel meer.
Jammer maar helaas: Wie niet horen wil moet maar voelen. Gelukkig zijn ze zo niet allemaal. Het is allen spijtig voor zij de hun best doen om het goed te doen.
Voor zij die naar Genk willen komen. Ga niet
naar de motorhomeparking te Kattevennen wegens overbelasting. Je kan parkeren
aan het voetbalstadium KRC Genk of cristal arena. (staat aangegeven) 51°00'22"
en 5°32'05" Stadiumplein Van daar (voorkant stadium) vertrekken alle 15 min
gratis bussen van en naar het centrum en dit tot na middernacht.
Je kan er overnachten en het is er rustig.
Ook wandelen en fietsen via het fiets route netwerk kan. Bezoek ook eens C-mine
Winterslag met prachtig uitzicht van op de schachtbok (via trappen) 50°59'01" en
5°29'50"
Een referentieadres is ideaal voor iemand die in een motorhome wil wonen. Wij hebben zelf ook een referentieadres.
LET OP: ZEG NOOIT DAT JE IN EEN MOBILHOME WIL GAAN WONEN WANT DIT IS EEN STACARAVAN EN DAT IS NIET TOEGLATEN. Kampeerauto (wettelijke benaming) of motorhome of zwerfwagen. Je gaat voor langere periode reizen in een MOBILE woning, zoals zigeuners, circus mensen, scheepvaarten, enz.
Wat is een referentieadres? Een adres waarop uw post, rekeningen, boetes, enz toekomt.
Waar kan je een referentieadres plaatsen? Bij iedereen die daarvoor toestemming geeft. Je ouders, kinderen, broers en zussen, familie en vrienden.
Hoe aanvragen? Samen met de adres verstrekker naar de gemeente, dienst bevolking, adreswijzingen, in de gemeente waar de adres vertrekker woont. Vermelden dat je in een mobile woning gaat wonen voor onbepaalde duur en om te reizen door Europa.
Kostprijs: gratis.
Best geef je de verstrekker de toelating om je post te openen om vast te stellen of er rekeningen zijn die dringend moeten betaald worden.
Hoe betaal je je rekeningen onderweg? Via homebanking of domicilering.
Wat betaal je nog in je gemeente? Provincie belastingen en verzekering motorhome, BA verzekering (niet verplicht maar aan te raden), internet, Telefoon(Gsm), abonementen.
Regelmatig krijgen wij vragen over het reizen met de motorhome en hoe dat wij dit doen. Hieronder krijgen jullie te lezen hoe dat wij dit doen.
Vele mensen die met een motorhome reizen (is mijn mening) maken de fout om te plannen. Hier verlies je een stuk vrijheid. Begin je datums te plakken dan wil je ook daar zijn in die periode en dan valt een voornaam stuk scharme weg, nl: vrijheid!
Wanneer wij een reis wensen te doen naar dan is het enige dat wij plannen: Ons motto is: We hebben tijd!
1. Ongeveer de vetrek datum. 2. De richting: vb: Spanje
Nooit plakken wij een datum erop wanneer we in het zuiden willen zijn, want dan ga je je daar ook naar gedragen en proberen dit an te houden. Hierdoor mis je onderweg mooie plaatsen waar je voorbij rijdt.
Voorbeeld: Wij vertrekken naar Oostenrijk: Ongeveer eerste of tweede week november. Het kan goed zijn dat we in Aken of Köln reeds stoppen om de stad te bezoeken. Sommige dagen rij ik 150 km, ander 0. Meestal doe ik 14 dagen soms 3 weken op onze reis naar Oostenrijk. Mia heeft onderweg de tijd om mooie steden en dorpen op te zoeken en dan wijken we van onze route af en brengen een bezoek, is het mooi dan blijven we 1,2 of 3 dagen, anders rijden we de volgende dag door.
Wat ik ook doe is onze GPS instellen op gewone wegen: Voorbeeld: Onze eerste stop is gewoonlijk Köln aan de Rhein. Is het weer goed om te fietsen dan maken we enkele fietstochten. Wanneer we daar vertrekken geef ik gewone wegen in met eventueel een tussenpunt ergens halfweg waar we wel nog eens willen zijn. Onderweg wijken wij af van deze route. Mia neemt dan over van de GPS en stuurt mij naar het één of andere dorp. De GPS doet een herberekening en zo komen we steeds op plaatsen waar we nog niet geweest zijn en vaak zijn prachtige en unieke plaatsen.
Vaak is het ook zo dat je teveel km rijdt en een massa prachtige zaken passeert. Beter is het om een deel van een streek te doen, maar goed te doen dan er door te rasen.
Zo kun je in de winter periode best Spanje doen (streek rond Benidorm) vanwege de temperatuur en vanaf Januari/februari Portugal. Onze vorige reis hebben wij een stuk Spanje gedaan vanaf Motril en zo de kust tot Porto. Nu zou ik dit minstens halveren. Ik heb toe vele dorpen bezocht vanaf de kust het binnenland in en dat was met de motorhome niet zo fijn, vanweg de slechte en smalle wegen. Nu hebben wij een scooter en zou het veel gemakkelijker zijn. De motorhome blijft aan de kust en met de scooter de bergen in.
Nog een voorbeeld: We zijn ooit vertrokken in Genk, richting het groene Spanje, Baskenland. Onderweg op het nieuws: Sneeuw in Baskenland. Geen probleem, andere richting dus naar het zuiden van Frankrijk en Ialië. Dit is de vrijheid die je hebt met een MH en die je niet mag beperken door plannen te maken. Om deze reden spreken wij ook nooit af om iemand ergens in het zuiden of waar dan ook op een bepaalde dag of week te treffen. We zien wel onderweg en als we in de buurt komen, ja dan...
Zo doen wij het. De vrijheid die je hebt moet je tenvolle benutten en dat is ook de reden waarom wij reeds meer dan 30 jaar met de Mh reizen en niet razen.
... inden.html Een oostenrijker is heden op zwerftocht vanuit oostenrijk via italie, frankrijk, spanien en portugal. elke dag schrijft hij zijn verhaal met fotoreportage
In Diepenbeek is er een motorhomeparking aan het demerstrand/sporthal.
Coördinaten: 50°54'51" N en 5°25'20" O Stationstraat
De plaatst is gratis. Stoom is 2 voor 1000 watt, 2 voor 10 min water, toilet en afvalwater is gratis. Er zijn 4 plaatsen. Max 7 à 8 meter lang. Met aanhanger is het zeer moeilijk. Zeer moeilijk ontvangst met de sat/TV
Ons reisverslag Frankrijk April 2011 staat online onder motorhomezwerver.reisverslag.com
Het was een korte reis, 1 maand, eigenlijk veel te kort. Normaal gezien plannen we zulke reis over min 3 maanden. De kosten van de heenreis en de terugreis vallen dan iet in dezelfde maand en kan je uitsmeren over 3 maanden hetgeen de pijn verzacht.
De reis was een 2000 km lang en toch te kort. We kijken al uit naar onze volgende reis die naar Oostenrijk zal gaan. Maar eerst nog een doopfeestje, en een communiefeest van onze kleindochter Tessa en nog in juni een privaat motorhometreffen met vrienden, een paar verjaardagen en dan hup met de geit, weg....
De nieuwe parking in St Truiden: 50°49'14" 5°11'25" Gelegen op de veemarkt, tegenover de oude plaats aan het Begijnhof. 20 plaatsen gratis, met service. Lozen afvalwater en toilet is gratis Stroom 0,50 per Kw en water O,50 per 100 liter Verblijf max 72 uur. Plaatsen zijn lang maar smal. Moeilijk om fietsen uit de garage te halen. 500 meter van het centrum. Op zaterdag rommelmarkt op de veemarkt.
Plaatsen zijn mooi vlak en een ondergrond van klinkers. Redelijk rustige parking. Mooie fiets en wandel route. De oude plaats aan het Begijnhof mag NIET meer gebruikt worden. De uitgietput word vaak gebruikt als vuilbak. Of dit een goed systeem is zal de tijd uitwijzen.
Water: 50 cent per 10 liter.
Er parkeren nog altijd veel auto's op de motorhomeparking!
CANADA
Wat een prachtig grooooooot land, met een prachtige natuur. Nooit gedacht dat ik dit nog zou zien, zo groots, zo mooi.
Voor onze normen is het wel een duur land en met ons pensioen zouden we er niet kunnen leven. Een kelder huren kost al vlug 800 dollar per maand.
-
Op deze drie maanden hebben we nog te weinig gezien. We wilden rekening houden met onze zoon en zijn vrije tijd en ook in zijn huis werken opknappen waar hijzelf te veel tijd moest insteken. Van de 3 maanden zijn we maar 1 maand buiten Vancouver geweest, op hotel en camping.
We hebben ons behoorlijk moeten aanpassen toen we in Canada waren aan het ritme van de zoon en het land.
Bij terugkeer weer aanpassen aan de motorhome en een 14 dagen last van jetlag.
Nu hebben we weer verschillende kleine reizen gedaan maar daarover later meer.
Er is een nieuwe motorhome parking in Bilzen. Coördinaten: 50°52'12" N 5°31'21" E Parking "TABAART" straat: Lanakerdij Gratis parkeren. Verboden om te kamperen. 7 plaatsen waarvan er 4 voor motorhomes en auto's. Lozen van toilet/afvalwater kost 2 Water voor 100 l is 2 Stroom is gratis Centrum 10 min
Nog een korte spurt en we zijn weer terug in België. 8000 km.
Op 28 aug 2010 vertrekken we hier in Canada, Vancouver en komen aan op 29 aug.
En dan terug de motorhome in, joepi eindelijk. 3 maanden is lang, vooral als je gewend bent om vrij te zijn, met niemand rekening moet houden en je eigen ding doen.
We zijn blij dat we de gelegenheid gehad hebben om onze zoon Peter en Ellen en onze kleinzoon Sam te bezoeken. Dat kan niet alle dagen. Het afscheid zal weer pijn doen maar we hebben alweer iets om naar uit te kijken.
Wij zijn nu 1,5 maand in Canada Vancouver.
Het is er prachtig. De stad Vancouver, de natuur rondom en de themperatuur is een meevaller. De prijzen zijn naar ons normen duur maar ze verdienen hier wel in verhouding natuurlijk.
Zondag 18 julli vertrekken we voor een 14 dagen naar de Rocky Mountains om er deelswijze te kamperen, op hotel/motel te verblijven. De sprospecten die ik reeds heb doorgenomen beloven veel.
Enkele foto's. De volledige collectie op motorhomezwerver.reisverslag.com