Foto
Inhoud blog
  • Overladen, ja het onderwerp is hot vandaag.
  • Medische keuring voor Motorhomes + 3,5 ton
  • Diverse adressen en links.
  • Wintersport en handige tips.
  • Squamisch Canada.
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Wonen in en reizen met de motorhome!
    Reisverhalen, tips, toebehoren, onderdelen, staanplaatsen, routes, enz.
    Welkom op onze blog! Heb je vragen over dit onderwerp doe mij maar een mail.
    19-03-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Diverse adressen en links.

    http://www.mobiele-recreatie.nl/index-meerder-webs/

    19-03-2018 om 16:34 geschreven door jovami

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (10 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    24-09-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wintersport en handige tips.

    Tips 4 Wintervakantie

    Wintervakantie Voor het vertrek :

    ¤ Zorg dat het onderstel je motorhome technisch in orde is.
    ¤ Laat je batterijen, het antivries van de radiator en ruitensproeier nazien.
    ¤ Bij olieverversen van de motor, vervang de olie door een dunnere, deze start gemakkelijker.
    ¤ Goede banden zijn noodzakelijk, liefst winterbanden en controleer de druk, ook die van je reserwiel.
    ¤ Zorg dat je makkelijk aan het reservewiel kan, dat het makkelijk los kan, vooral wanneer het onder de motorhome hangt. Bij koud weer ondervindt je wel waarom.
    ¤ Heb je een slotenspray, ruitenontdooier en krabber, stevige werkhandschoenen bij.
    ¤ Heb je sneeuwkettingen en liefst met vierkante schakels bij?
    ¤ Neem een reservebatterij mee, niet noodzakelijk, doch soms heel makkelijk.
    ¤ Een stuk zeil om op te zitten of te liggen wanneer je iets aan de hand hebt.
    ¤ Een mat om aan de deur te leggen en eventueel een voetenveger met zijdelingse borstels.
    ¤ Een haarfeun of een gasbrandertje, bij eventuele bevriezing noodzakelijk, opgelet steek je motorhome niet brand.
    ¤ Een kunststof mat die je op de trede van de trap kleeft met stevige plakband. De trede kan zeer glad zijn.
    ¤ Zorg voor gasflessen met propaan.
    ¤ Heb je een barbeque aansluiting, neem dan een koppelstukje, een slang en een ontspanner mee. heb je te weinig gas, dan kan je er altijd ter plaatse kopen en deze langs de barbeque aansluiting binnensturen.
    ¤ Een extra deken en of slaapzak om bij zeer grote koude de kabine te isoleren.
    ¤ Kijk na waar de waterleidingen de vloer raken en zich geen verwarmingsbuis bevindt. Hier kan bevriezing ontstaan, steek er een isolatiematje onder. Kijk vooral achter de wielkasten, daar komt geen verwarming.
    ¤ Een kruik of gieter en een trechter om de watertank bij te vullen zijn zeer handig, eventueel een slede om de waterkruik te vervoeren.
    ¤ Ook een klein verwarmingsvuurtje kan dienstig zijn.

    Ter plaatse :

    ¤ Laat iedere dag ´s namiddags je motor een tijdje draaien en rij om de twee à drie dagen eens naar de winkel, de batterij zal je dankbaar zijn (Enkel als je niet op de stroom aangesloten bent).
    ¤ Leg aan de voorvenster onderaan een opgerold laken dat het condenswater opneemt dat langs de venster naar beneden loopt. Deze zal wel vast vriezen maar met de warmte van een draaiende motor komt deze terug los. Overdag kan men deze laten drogen.
    ¤ Leg onder je cabine een extra isolerende mat, die je zo hoog mogelijk achter je dashboard omhoog brengt. ¤ Daar waar je matras de buitenwand raakt kan je een isolerende matje plaatsen, je matras, dekens en of donsdeken worden niet vochtig.
    ¤ Heb je geen lattenboden, plaats dan gedurende de dag iets onder je matras, zodat het condensvocht kan opdrogen.
    ¤ Laat ´s nachts een koepel boven je bed twee centimeter open staan en zet de verwarming niet te hoog, je zal minder condensvocht waarnemen.
    ¤ Hang zowel binnen als buiten aan de cabine isolatiematten, maar neem de binnenste overdag weg, zo kan de condens op de ruiten opdrogen.
    ¤ Schijnt ´s middags de zon, draai de verwarming iets kleiner en zet alles open om de motorhome te verluchten.
    ¤ Plaats je motorhome zodanig dat je veel in de zon staat en met de neus naar de weg, handig wanneer je start problemen hebt, men kan dan makkelijk bij de batterij. Startkakels zijn dan waarschijnlijk een noodzaak.
    ¤ Start je motor pas ´s namiddags, het warmste van de dag.
    ¤ Ruitenwissers door middel van een kurk van het raam verwijderen om vastvriezen te voorkomen, maar vooral de druk van de sneeuw kan schade veroorzaken.
    ¤ Indien mogelijk afvalwatertank op zetten en het afvalwater opvangen met een emmer. Eventueel in de spoelbak het water opvangen in een kom.
    ¤ Zout in de afvalwatertank kan helpen, maar bij harde vorst zal dit mogelijks ook bevriezen. ¤ Hou je lichtpaneel vrij van sneeuw, maar laat de sneeuw op het dak liggen, deze isoleerd goed. Enkel tijdens het rijden moet de sneeuw verwijderd worden anders ben je srtafbaar en riskeer je boete.
    ¤ Zet ´s nachts je hangkasten open.
    ¤ Is de waterleiding ondanks alle voorzorgen toch bevroren, zet dan de kastdeuren open waar de leidingen passeren.
    ¤ Koelt het buiten af, sluit dan zoveel mogelijk de verduisteringen van de ramen, ook dit isoleert.
    ¤ Neem een sneeuwschop mee, ook een eventuele braadpan kan handig zijn bij het sneeuwruimen.
    ¤ Hou de deur zoveel mogelijk gesloten of open ze zo kort mogelijk.
    ¤ Plaats de de afscherming op de koelkastrooster.

    ¤ Heb je een apparte boiler en je wil deze niet gebruiken, verbindt dan de twee waterleidingen die op de boiler toekomen door middel van een buisje met elkaar en laat de boiler leeg, zoniet gaat deze bevriezen.

    Na je winter vakantie :

    * Laat je motorhome goed verluchten.
    * Spuit hem grondig af en besteed vooral aandacht aan de motor en de onderkant van het chassis. 

    24-09-2017 om 12:57 geschreven door jovami

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (16 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    14-09-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Squamisch Canada.

    We hebben ondertussen tientallen keren Squamisch en Vancouver bezocht en het contrast is zeer groot. In Squamish heb je alles gezien in een halve dag en in Vancouver heb je niets gezien in een hele week. In Squamish is er zeer veel natuur en in Vancouver weinig. Wanneer Peter naar zijn werk in Vancouver ging zijn wij meegegaan om de stad te bezoeken; O.a. Granville, Stanly park, Canada place, Yale Town, China Town, enz. Of wij er zouden kunnen wonen, neen, met een Motorhome 6 maanden reizen wel maar wonen niet. Waarom? De mentaliteit is heel anders dan in Europa. In restaurants is men vriendelijk want daarvan hangt een goede tip af, en dat is toch een 15 %. Ook in souvenier shops, maar op straat of zelfs buren zijn niet zo open. Neen, wonen zou hier met ons pensioen niet kunnen. Je betaald al vlug 1200 € voor een appartement. De middenklasse ontvangt een loon van rond de 3000 €. 

    14-09-2017 om 16:22 geschreven door jovami

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (6 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Squamisch Canada.

    We hebben ondertussen tientallen keren Squamisch en Vancouver bezocht en het contrast is zeer groot. In Squamish heb je alles gezien in een halve dag en in Vancouver heb je niets gezien in een hele week. In Squamish is er zeer veel natuur en in Vancouver weinig. Wanneer Peter naar zijn werk in Vancouver ging zijn wij meegegaan om de stad te bezoeken; O.a. Granville, Stanly park, Canada place, Yale Town, China Town, enz. Of wij er zouden kunnen wonen, neen, met een Motorhome 6 maanden reizen wel maar wonen niet. Waarom? De mentaliteit is heel anders dan in Europa. In restaurants is men vriendelijk want daarvan hangt een goede tip af, en dat is toch een 15 %. Ook in souvenier shops, maar op straat of zelfs buren zijn niet zo open. Neen, wonen zou hier met ons pensioen niet kunnen. Je betaald al vlug 1200 € voor een appartement. De middenklasse ontvangt een loon van rond de 3000 €. 

    14-09-2017 om 00:00 geschreven door jovami

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    13-09-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ons bezoek aan Squamish Vancouver Canada.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Na twee jaren reizen wij terug naar Canada, maar nu niet naar Vancouver maar naar Squamisch, een 70 km richting Wishler.

     Peter, onze oudste zoon is verhuist, van een appartement naar een vrijstaand huis, in een uitzonderlijk mooi natuur gebeid, met een prachtig uitzicht en zeer veel natuur en de mogelijkheid om diverse sporten te beoefenen in de directe omgeving. Een droom en een voorrecht om hier je kinderen te laten opgroeien. Ruimte is hier een heel ander begrip dan in België, waar je reeds tevreden bent met een tuintje van een paar vierkante meter. 

    Ok. Nu ons bezoek.

    Eindelijk zien we ons derde kleinkind, Sam 14 jaar hebben reeds meermaals gezien en Ivy nog maar drie keer, kort na de geboorte, in België en dan nog eens in Canada een maand. Erg weinig dus maar ja je bent jong en je wil wat (anders).

    Deze keer hebben we een reis geboekt met Air Transat en gekozen voor Amsterdam - Toronto - Vancouver. Toronto is meer dan halfweg en door het tijdsverschil hebben we ons daarop verkeken. Uiteindelijk blijkt het 8 uur naar Toronto en dan nog eens 4 u naar Vancouver. De eerste vlucht met een ...... en de tweede, een veel kleiner vliegtuig met maar één gang, een .....

    We zijn vanuit Hasselt vertrokken, om 05.00 u, met de Flixbus, een sneldienst naar Amsterdam met een paar stopplaatsen. Of dit voor herhaling vatbaar is betwijfel ik, de bus lag vol, ja, lag vol. Van zitten was geen sprake, overal staken benen, hoofden en armen buiten de zetels uit. Toch nog een paar stoelen gevonden. Met de boeking ervan heb ik al een foutje gemaakt, de bus die ik geboekt had ging naar Schiphol, maar met een overstap in Eindhoven, en dat wist ik pas toen ik de tickets afdrukte, want daar stond de overstap op. Niet bij de boeking en betaling dus. Bleek dat we 4 uur moesten wachten en dat om 6 uur morgens, niets open, zelfs het treinstation niet. Overal vuil, overal dakloze of ander uitschot, al dan niet dronken op de banken of elders. Gezellig is anders en een beetje angstaanjagend ook.

    De vlucht, ja niet ok, maar goedkoop en goed is moeilijk te rijmen. Is eigenlijk een commerciële vlucht, je krijgt een min aan service en al de rest is betalen. Ze komen rond met drank, een klein glas en dan bij het eten ook een glas. Een keuze uit drie maaltijden, waarvan er één al op was toen het ons beurt was. Noedels, super, heb ik graag. Niet te eten, trekt op niks, door een chef kok klaar gemaakt, laat me effen uitlachen. Waardeloos. Goed, een vliegtuig maaltijd is geen culinair hoogstandje, dat weet je op voorhand, en is al een 6 tal uren warm gehouden, dus .....
    Slapen is onmogelijk en toch moet het kunnen want sommigen zetten zich en zijn in een ander modus. We zijn bijna in Toronto en de stewardess roept af dat we onze koffers moeten afhalen en weer droppen op een band, maar eerst door de Douane.

    Man, is dat daar druk en we hebben 1,5 uur maar dat moet lukken. Bij de douane moet je een aangifte doen van goederen die je meebrengt, zoals vlees, drugs, geld, enz. Maar wij hebben kaas bij en dat staat niet in de tabel. Dan maakt dat toestel een foto en vergelijkt met je paspoort. Ok, 20 min later kunnen naar de bagage band. En daar komen de eerst koffers al, dat komt goed, dan valt de band stil en 10, 20, 30, 40, niets geen beweging. Onze buurvrouw, aan de band, staking, hoe staking, wat staking en onze vlucht dan, achter een half uur vertrekt onze vlucht en we moeten nog een paar km wandelen, want rennen zit er niet in..
    Eindelijk komen de koffers en haasten ons om de koffers te droppen en de douane nog een te passeren, zakken leeg, alles op de band, rugzak wordt gecontroleerd en de man vraagt wat is dit en steekt een smalle driehoek omhoog. Eu.. kaas, oude kaas, ruikt er aan zegt: ok. Snel, ons vliegtuig. Aangekomen in de vertrekhal heeft de vlucht vertraging. Ok, relax.

    Na nog een uur vertrekt de vlucht naar Vancouver, vrij rustig, en komen nog op tijd aan. Peter en Sam staan plots naast ons in de hal van de koffers. Na een uurtje zijn we in de nieuwe woning en duiken vlug in bed.
    De volgende dag zien we Ivy aan tafel en dat valt reuze mee. Nu pas is duidelijk hoe groot dit huis wel is, amaai. Zoveel kamers en kelder, nog een kamer, nog een kamer, nog één.... maar er is nog enorm veel werk en het werkvolk heeft ons reeds vroeg gewekt. De jetlag slaat deze dag al vlug toe en middags is het bedtijd. En dat al nog verschillende dagen duren, bij Mia gaat het vlugger.
    We zullen de volgende dagen de handen uit de mouwen steken. Ikea kasten in elkaar schroeven en ophangen, veel Ikea kasten. De garage staat nog vol met verhuisdozen en ja, daar moeten kasten voor zijn.
    10 talle mannen en vrouwen lopen binnen en buiten rond en het gaat vooruit, razend snel vooruit.

    We hebben het een paar dagen moeilijk om onze draai te vinden, maar het zal wel lukken.

    Ondertussen zijn we een aantal dagen verder en is er veel werk verricht in het huis van Peter. Af en toe een wandeling en dan weer rust. Ik moet nog steeds wennen aan de lokatie, zo mooi maar ook zo kwetsbaar. Vele vluchten uit Vancouver, vanwege de drukte en de hoge huizen prijzen. Hier in Squamisch, op een 70 km van Vancouver, worden vele huizen gebouwd alsook appartementen rijzen hier uit de grond. Het centrum is maar klein maar dat zal wel veranderen op korte termijn. Vraag en aanbod.
    Vrijdag de 1 september 12 uur middags en in België 21 uur.
    Gisteren hebben we een serieuze wandeling gemaakt, gelukkig was er wind hetgeen vandaag niet is. Van bij Peter helemaal tot het einde van Squamisch, aan het water. Schat een 10 km. 

    13-09-2017 om 21:28 geschreven door jovami

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (5 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    19-07-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Go-box voor Oostenrijk. Prijzen en voorwaarden.

    Info over de go-box vindt u hier.

    Bijlagen:
    http://www.tes-go.eu/nl   

    19-07-2017 om 09:47 geschreven door jovami

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Go-box voor Oostenrijk. Prijzen en voorwaarden.

    Info over de go-box vindt u hier.

    Bijlagen:
    http://www.tes-go.eu/nl   

    19-07-2017 om 00:00 geschreven door jovami

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    05-07-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aan welke boete kan jij je verwachten in het buitenland?

    Aan welke boete kan jij je verwachten in het buitenland? 

    http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170703_02954443

    05-07-2017 om 08:10 geschreven door jovami

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    25-05-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mag je wonen in een voertuig!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    of je mag wonen in een voertuig....

    http://www.zimmo.be/blog/2015/10/25/mag-je-wonen-in-een-voertuig/

    25-05-2017 om 06:58 geschreven door jovami

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (12 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    09-05-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vignetten nodig in Europ.

    http://www.euroreizen.be/nieuws/vignetten-frankrijk-antwerpen

    09-05-2017 om 08:50 geschreven door jovami

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    03-05-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mag men een aanhangwagen trekken met een MH van 3500 kg.

    In sommige gevallen mag men een aanhangwagen trekken, meestal tot een max van 750 kg indien de MH en de aanhangwagen niet meer wegen dan 3500 kg.

    Op reis met de Motorhome? Let op het gewicht!

    Algemeen, 03/04/2017 – Tal van motorhomes worden onderworpen aan een gewichtstest om na te gaan of ze aan de wettelijke eisen voldoen. Met een rijbewijs B mag men een voertuig besturen met een TMT of Maximaal Toegelaten Massa tot 3.500 kg. Dit schept nogal eens problemen omdat in de meeste motorhomes nogal wat extra zaken werden ingebouwd. Rijst dan de vraag of men met de motorhome nog een aanhangwagen mag trekken? Dit mag enkel op voorwaarde dat het gewicht van motorhome en aanhangwagen samen een maximaal toegelaten massa van 3.500 kg omvatten. (FDS)

    Heeft de motorhome een MTM van bijvoorbeeld 3400 kg dan is het volstrekt verboden om nog een aanhangwagen aan te koppelen van 750 kg omdat dit het MTM van 3.500 kg overschrijdt. Dit is wel toegelaten indien men een naast het rijbewijs B een bijkomende proef aflegt en erin slaagt om code 96 te bekomen.

    Met een rijbewijs B en code 96 kan men in totaal tot 3.500 kg gaan voor de motorhome en 750 kg voor de aanhangwagen, of in totaal tot maximum 4.250 kg als MTM. Oudere bezitters van een rijbewijs kunnen rekenen op uitzonderingen. Wie over een rijbewijs BE beschikt dat afgeleverd werd voor 01.05.2013 mag een motorhome besturen van maximum 3.500 kg MTM en tegelijk een aanhangwagen trekken van maximum 3.500 kg MTM. Wie zijn rijbewijs haalde voor 01.01.1989 beschikt automatisch over een rijbewijs BE.

    Let goed op als je een Europees rijbewijs gaat aanvragen en wijs op de datum waarop het rijbewijs behaald werd om zeker te zijn dat die melding op het nieuwe rijbewijs komt dat onder de vorm van een bankkaart wordt afgeleverd. Voor zwaardere motorhomes zijn rijbewijzen C1 , C1E, C en CE nodig. Zich voldoende informeren voorkomt veel ergernis en miserie achteraf, meldde GOCA ons.

    03-05-2017 om 13:03 geschreven door jovami

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Batterijen. Welke kiezen.

    Nieuwe batterijen kiezen is een moelijke opgave. Jij wilt zo veel als mogelijk vrij staan, dus wil je voldoende stroom hebben om TV te kijken of een koffieautomaat te laten werken, enz. 

    Iedere Motorhome is anders, iedere gebruiker is anders, ook het weer verschilt veel van land tot land.

    Dan het gewicht. De traditionele MH beschikt niet over voldoende leeggewicht om meerdere grote batterijen te plaatsen. De nieuwe generatie Litium batterijen hebben een hoge prijs en moeten zich nog bewijzen. Dus zoeken we in de rest van de aangeboden batterijen, deze die het best past bij ons doel. 

    De meest geschikte batterij is de halftractie in een AGM uitvoering. Daarbij als aanvulling zonnepanelen van een min van 120 watt.

    Iedere MH zou minstens moeten kunnen beschikken over een capaciteit van een 200 Amp, dit om toch een beetje vrij te kunnen staan. Gewicht een 50 kg. Prijs 250 á 400 € 

    De meeste woonbatterijen halen een leeftijd tussen de 3 en de 8 jaar. 

    Hier volgt een test van verschillende merken batterijen, wel allemaal halftractie batterijen Van ongeveer 90 Amp. 

    Zelf heb ik nu een (juni 2017) twee Beaut batterijen geplaatst en super tevreden van. 2 x 260 Amp

    https://www.victronenergy.nl/upload/documents/20070525-TEST-NL-Waterkampioen-accutest.pdf

    03-05-2017 om 00:00 geschreven door jovami

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    27-04-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Narcosegas en overvallen ermee. Mythe of waarheid.

    Soms duikt dit verhaal weer op. Is het een mythe of is het waar...

    Dit verhaal is ingezonden door; Fred Leem.
    Beste allemaal,

    Ik als anesthesioloog verbonden aan een groot ziekenhuis in Nederland, geeft per jaar gemiddeld 1200 keer narcose en doe dit vak al 12 jaar
    Zelf ben ik ook een trotste camperbezitter en eveneens zeer voorzichtig als het om diefstal en inbraak gaat.
    Maar....1 zaak moet mij van het hart.
    Mij verbaasd het heel erg op welke manier deze boefjes te werk gaan. Narcosegas in welke vorm dan ook (lachgas, Halothaan, Isofluraan of sevofluraan, meer is er echt niet) is vluchtig en zeer moeilijk stuurbaar. Men heeft hele grote hoeveelheden nodig om een persoon, zonder gebruik makend van professionele apparatuur, in "slaap" te maken. Denk hierbij aan een 30 liter cilinder voor een narcose met lachgas. Tevens zijn de andere narcosemiddelen niet te betalen. 1 flesje Sevofluraan kost per 200 ml ongeveer 250 euro, en niet verkrijgbaar in de handel. Mijn verbazing is groot als boefjes dit soort middelen gebruiken voor een paar pasjes. Graag zou ik met die mensen in contact willen komen die dit daadwerkelijk meegemaakt hebben en vanuit medisch oogpunt de zaak door willen spreken wat met name de rest na verschijnselen waren na het ontwaken. Bij grote hoeveelheden narcose middelen in welke vorm dan ook heeft een negatieve werking op het menselijk lichaam. Nogmaals vind ik het zelf moeilijk te geloven dat het in al dit soort gevallen echt gaat om narcose middelen. Men moet echt honderden liter lachgas inspuiten om iemand onder zeil te krijgen, met alle kieren en gaten afgeplakt, daarna mag er geen deur meer opengemaakt worden omdat het zeer snel vervliegt en vermengd met de buitenlucht. Tevens zouden de boefjes dan gasmaskers moeten dragen. En dit allemaal voor een paar pasjes??? Ik zeg niet dat de verhalen niet berusten op onzin, maar wel als het de narcosemiddelen aangaat. Wat dan wel het bedwelmende geeft, lijkt mij meer op een inbraak met binnendringing en bedwelming met een propwatten/doek met chloroform/ether. Hier zal ook geen alarm tegen helpen, dit gaat snel efficiënt. De concantratie van beveiliging zal moeten liggen op inbraak van buiten af en niet zozeer vertrouwen op een narcosealarm.
    Groetjes Fred.

    Beste bram,
    Op het camperforum van www.campersite.be kwam ik het volgende geposte bericht tegen. Of de berekening klopt kunnen we natuurlijk niet voor instaan.

    "Wat er precies gebeurt bij de overvallen met mogelijk betrokkenheid van narcose
    gassen, blijft onopgehelderd.
    Ik heb eens de goedkopere producten die overvallers misschien zouden kunnen
    gebruiken, op een rijtje gezet.
    De hoeveelheid product nodig in de motorhome is berekend op een Kampeerauto
    binnenvolume van 10 m3.
    Product.................Staat........... Concentratie nodig ..............Hoeveelheid
    .........................bij 20 gr C ..........voor narcose ...................nodig in Kampeerauto

    Chloroform...... Vloeistof ...............100 g/m3 .............................1 kg
    Lachgas............. Gas .....................50% ......................................5 m3
    Halothaan ........Vloeistof............... 60 g/m3 ...............................600 g
    Ether................ Vloeistof ..............300 g/m3 ..............................3 kg

    Opmerkingen

    Lachgas
    - De 5 m3 die nodig zijn om de kampeerauto te vullen, vereist een gasfles van 25 liter (bij een
    druk van 200 atm).
    - Zeer vlot verkrijgbaar (wordt gebruikt in race wagens en de melkindustrie, kan zelf
    gemaakt worden uit ammonium nitraat).
    - Niet brandbaar bij kamertemperatuur.

    Halothaan
    - Vrij duur (een bron geeft aan: $70 per kg)
    - Niet brandbaar
    - Werd gebruikt door de Russen in het theater in Moskou tijdens de gijzelneming
    door Tsjetsjenen om deze te verdoven (samen met een slaapmiddel). Dit product is
    dus gebruikt geweest in grote ruimten.

    Ether (Ethyl ether)
    - Zeer goedkoop (spuitbusjes van 250 mL).
    - Zeer gemakkelijk verkrijgbaar in bussen voor het starten van dieselmotoren.
    - Zeer ontvlambaar. Inbrekers lopen waarschijnlijk niet graag het risico op
    ontploffing.
    - 12 spuitbusjes nodig om de kampeerauto te vullen.

    De hoevelheden die nodig zijn om een overval te plegen zijn te groot om practisch
    inzetbaar te zijn. Alleen de hoeveelheid Halothaan is vrij klein: 600 gram is slechts
    300 mL vloeistof. Maar de kostprijs is hoog.

    Besluit

    De overvallen met narcose gassen gebeuren waarschijnlijk niet door inspuiten in de
    kampeerauto. Er moet een ander systeem in werking zijn. Wat dan wel? Blijft onopgelost.

    27-04-2017 om 07:04 geschreven door jovami

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (5 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    24-04-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pictogram keuring.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het pictogram dat , volgens de nieuwe wetgeving, gekleefd moet worden op de zetels/banken die niet voorzien zijn van gordels of niet zijn toegekend tijdens het bepalen van het rest gewicht of de homologatie. 

    24-04-2017 om 21:18 geschreven door jovami

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    25-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Inbraak verijdeld maar zelf voor 500 ¤ schade!

    Wij op terugweg van Portugal en besluiten Salamanca in Spanje te bezoeken. We rijden naar een gedoogd plek aan de Lidl en Mercadona, een mix parking. Er staan 6 Motorhomes op diverse plaatsen. Recht over ons staan er 2 MH.
    Ik zie een jonge gast kris kras over de parking lopen en vind het nogal verdacht. Uiteindelijk loopt hij achter onze MH door uit het zicht. Klopt iemand op de zijvenster en dat is de bewuste persoon. Hij roept: uwe band loopt af. (Gebroken Engels) mijne euro valt. Zeg tegen mijn vrouw ik ga kijken, gij blijft binnen en sluit de deur achter mij.
    En ja, inderdaad, mijne band loopt af. Maar zie geen lek. De man staat bij mij en wijst op een snee in de zijkant.
    Kan ik helpen zegt hij, spreekt ge Engels...Ik gebaar van neen. Ik wist direct dat hij dit gedaan had. Wat ga ik doen, heb het niet gezien en die kerel kan ik niet de baas. Ga naar binnen en en neem de tel. De man vertrekt met een snelle tred.
    Wat nu... doeme ik had een foto moeten maken, te laat. Ok, band loopt af. Ik heb nog ergens een stop om een band te repareren en stop er deze in maar weet eigenlijk al dat dit niet werkt.
    Mijn vrouw roept: ze zijn aan het inbreken in de MH tegenover ons. De eigenaars zijn net vertrokken naar de Lidl. Ik roep naar mijn vrouw; maak een foto, maak een foto...en ik loop in de richting van de inbraak. De auto van de dieven staat naast de MH met de koffer open. Ze zien mij aankomen en vliegen de auto in en rasen weg over de parking. Weer net geen foto. Draai mij om en zie de 3 de op de parking van de Lidl staan met zijn gsm aan zijn oor. Deze heeft mijne band met een mesje stuk gestoken om mij af te leiden zodat zij hun slag konden slaan in de andere MH.
    Ze zijn niet binnen geweest maar slot en deur is beschadigd. De MH die ernaast staat is verduistert en deze niet. Je zag de gsm en iPad op de tafel liggen. Nochtans als ze hadden ingebroken in de andere MH dan haden wij het niet kunnen zien omdat deze andersom stond.
    De verduisterde MH heeft hun afgeschrikt.
    Dan mijn probleem. ADAC gebeld en 40 min later ter plaatsen, wiel eraf en naar garage voor andere band, niet dezelfde maar daar is niets aan te doen. In Spanje hebben ze geen M & S banden. Dus als ik thuis ben nog eens een nieuwe kopen. Alles samen 500€ € kwijt, maar wel gezond en wel en dat is het voornaamste. Wij zijn nu wel op onze hoeden en zien overal dieven en komt er ene in de buurt van de MH dan volgen met de ogen. Wanneer het weer 30 jaar duurt voor zoiets, dan zitten we goed.

    Dit kan op iedere parking gebeuren, ook in Belgiën of Nederland. En dit heeft niets te maken of je vrij staat of op een Camperplaats of camping. Het gebeurde tijdens het inkopen op klaarlichte dag.

    25-03-2017 om 21:43 geschreven door jovami

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (8 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    22-01-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zuid-Frankrijk bezienswaardigheden.

    http://zonnigzuidfrankrijk.nl/home/bezienswaardigheden-zuid-frankrijk/

    22-01-2017 om 07:44 geschreven door jovami

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    04-12-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waarheid of niet.

     

    10 belangrijkste antwoorden voor de campergebruiker:

    - Nee ,die camper is niet gehuurd
    - Ja, het is een dure hobby
    - Nee, dat is in de winter niet koud
    - Ja, wij douchen regelmatig
    - Nee, wij hebben een toilet en gaan niet in de bosjes
    - Ja, die voertuigen moeten zo groot zijn
    - Nee, wij hebben geen stroom nodig
    - Ja , dat gaat ook zonder camping
    - Nee, wij weten niet waar de dichtstbijzijnde dealer is
    - Ja, wij antwoorden graag op zulke vragen

    04-12-2016 om 16:50 geschreven door jovami

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (21 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    28-11-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Handige weetjes.

    Enkele tips van camperpunt.nl

    Handige weetjes
    Handige weetjes. Zo nu en dan komen we handige zaken tegen om problemen op te lossen of om zelf te maken. Doe er uw voordeel mee.

    Kamperen in je woongemeente? Dan hoef je geen toeristenbelasting te betalen. Artikel 224 Gemeentewet: “Ter zake van het houden van verblijf binnen de gemeente door personen die niet als ingezetene met een adres in de gemeente in de basisregistratie personen zijn ingeschreven, kan een toeristenbelasting worden geheven.”
    2013-01-05 13.09.21

    Omdat je zuinig op je gas wil zijn, kun je bijv. soep en stoofvlees laten trekken op enkele theelichtjes, deze branden ongeveer 3 uur, sommigen 6 uur, dus net lang genoeg. Een snelkookpan is natuurlijk ook een perfecte oplossing.

    Om de ruimte in uw vriezer optimaal te gebruiken, kunt u zaken invriezen in “zip” zakjes. Nadat u ze gevuld hebt, zo plat mogelijk maken en de lucht eruit halen. Als u deze stapelt in uw vriezer kan er veel meer in. Zorg wel dat het zakje droog is, zodat ze niet aan elkaar vriezen

    glazen

    Uw glazen veilig vervoeren? Maak een kistje, waarin u stukjes bezemsteel zet, waar overheen stukjes van isolatiemateriaal voor buizen

    Om de (plastic of glazen) glazen op voet te fixeren kan je dit oplossen met plastic hoeklatjes. Eén met dubbele gleuf (zoals de achterkant van de kleerkasten ineen worden gezet) en één of twee met enkele gleuf. Op maat zagen (ca 1,5 cm korter om het in- en uitschuiven te vergemakkelijken ) met ijzerzaag, vastzetten met dubbelzijdige plakband. Maat van de breedte van de glazen afpassen en vastkleven. Glazen kunnen niet meer omvallen of kapot gaan. De glazen schuiven er mooi in en uit.

    Dit kan ook door een lege plastic zak uit het 3 liter wijnpack op te blazen en de kastjes mee opvullen.

    tyeaid005Met Tye-Aid kun je snel en zaken binden en bundelen. Het kan tegen vocht dus is voor veel toepassingen te gebruiken. Het lijkt sterk op klitteband, maar als je het eenmaal gebruikt merkt je dat het veel sterker is, niet rafelt of pluist. Het is vele malen te gebruiken. De sterkte kan aangepast worden door de overlapping aan te passen, deze moet minimaal 3 cm zijn. Het behoort inmiddels, samen met Tear-Aid tot de vaste uitrusting van de camper

    Met een Windo Vac van Kärcher kunt u snel en handig beslagen ruiten in de camper schoonmaken. Natuurlijk kunt u het ook voor andere zaken gebruiken.

    U kunt uw LPG aansluiting stofvrij houden met een 1/2 ” afsluitdop van een CV radiator. Deze zijn in veel doe het zelf zaken te koop. Zelf gebruiken we zo’n dop al enkele jaren naar volle tevredenhei

    marktklem

    Neem een stuk of 10 marktklemmen mee. Hiermee kun je badlakens e.d aan de luifel hangen. Je hebt dan gelijk meer schaduw. Ook kun je de klemmen gebruiken om op de openklappende ramen een handdoek te klemmen

    Dit is gemaakt van netten die vrachtwagens gebruiken tegen het vallen van de lading en beschermd tegen muggen. Kan ook gebruikt worden als de ramen open zijn.

    Een putdekselhaak, handig om sommige rioolputten te openen om het chemisch toilet te legen. (In Nederland is het openen van rioolputten niet toegestaan).

    Naast deze haak hebben we ook een selfmade constructie voor putdeksels waar twee haken voor noodzakelijk zijn. We verbinden twee haken met een touwtje, even samenknijpen en het werkt. Onze verbeterde uitvoering heeft in het midden ook nog een stukje pvc pijp als handvat.

    watervuldop, verlengd net slangetje

    Een watervuldop is handig bij het vullen, als je er een stukje slang aan doet, lekt hij minder, zeker als er een bocht achter de vulopening zit. Wij gebruiken deze in samenhang met een spiraalslang van gardena, zodat de slag boven de grond hangt. (Stuk hygiëne omdat er vaak erg veel vuil op de grond ligt)

    Water vullen met een gieter of fles. Velen gebruiken daarvoor een pvc knietje of gieter, maar dit is ook heel handig. Het bovenstuk is een vergaarbak met overloop van pvc. Indien nodig kan het ook met zuignappen aan de camper gezet worden.

    E-Mail. Vaak kun je via outlook in het buitenland wel mail ontvangen, maar niet verzenden. In het buitenland moet je altijd als SMTP server de naam opgeven van de provider wie jouw internet verbinding regelt, dus in Frankrijk is dit b.v.
    smtp.orange.fr Dus je moet de naam van de provider weten. De pop3 naam moet de naam zijn bij jouw mail binnenkomt. Handiger is om gebruik te maken van webmail van je eigen provider of een e-mail adres aan te maken bij Gmail of Hotmail. Het beste maak je zo’n adres thuis aan en laat dan al je mail doorsturen naar dat nieuwe adres.
    tekenrollen

    Ik las ergens in een artikel over teken dat je na het wandelen ook met een pak roller over je huisdier en jezelf kunt gaan om te kijken of er geen teekjes zitten

    DSC02506Als je hond iets moeilijker kan instappen is het verlengen van de opstap vaak handig. Hier een voorbeeld van iemand die het bij de opstap van zijn Hymer had gemaakt. Een loopplank is natuurlijk ook een prima mogelijkheid.

    Kleine beschadigingen: Heb je bij kleine beschadigingen er wel eens aan gedacht om het met een viltstift bij te werken? In de meeste gevallen altijd een succes. Ook handig bij een klein bleekvlekje op b.v. je zwarte broek.
    Een lekke band inspuiten met een spuitbus heeft als gevolg dat de band als verloren moet worden beschouwd daar de band niet meer te repareren is en sterker nog de band moet door de aanwezigheid van de ingespoten vloeistof op een speciale manier worden afgevoerd en vernietigd. Zie deze link.
    Krassen op de camper of auto, verwijder deze met WD40, zie filmpje.
    Voor reparatie van bijna alle scheuren en gaten kunt u Tear-Aid gebruiken. Dit is een uniek transparant reparatiemiddel waarmee u scheuren en gaten in praktisch alle materialen eenvoudig dicht.
    Luifel. De luifel van de camper of caravan automatisch uitdraaien. Maak aan de draaistok een tapeind en gebruik een goede accu boormachine. In en uit draaien gaat dan simpel elektrisch.
    Om de paar dagen spuit ik een klein beetje gel superontkalker op het watermondje van het Thetford toilet, dit voorkomt dan er kalk aanslag op en in de aansluiting komt. Ook als de sluitplaat van het toilet wit wordt doet een klein beetje gel wonderen. Ook na het legen even de met kalk aangeslagen delen even inspuiten doet wonderen. Zelf spuit ik de rubbers van de cassette ook even in met siliconenspray zodat alles soepel en goed blijft werken
    LPG tanken: draai de gasflessen altijd dicht bij het tanken van LPG, zorg dat de gasverbruikers uitstaan.
    Koelkast: Zomers koelt de koelkast niet altijd even goed, zet dan de thermostaat van de koelkast wat lager, dat helpt vaak voldoende. Ook is de stroom op camperplaatsen/campings geen 230V, zeker als het druk is. Pas op de koelkast kan niet tegen een te lage spanning. Zet uw koelkast in die gevallen op gas.
    Diesel in de watertank: gebruik geen kraan. Je kunt het middel Diesolan speciaal gebruiken. Maar daarnaast kun je ook de tank verder met water vullen, water is zwaarder dan diesel. De diesel komt er dan via de vulopening er weer uit. Daarna de tank reinigen met een nacht gebitreinigingstabletten in de tank.
    Tentdoek: Alles over de behandeling van tentdoek vindt u op Ten Cate tentdoek
    Raamkrassen: Krassen op caravan en camper ramen kunt u grotendeels voorkomen door ze te omwikkelen met huishoud- of magnetronfolie. Zitten er al krassen op dan kunt u met koperpoets (brasso), pindakaas of tandpasta de krassen verwijderen. Het beste systeem is naar de brillenwinkel gaan en polijstpoeder/-pasta kopen. Je hebt er voor glas en voor kunststof. Ook zilverpoets van de Hema kan i.p.v. koperpoets voor het verwijderen van krassen in een caravan raam gebruikt worden.
    Autowassen: Spoel de auto na het wassen af met enkele gieters regenwater u hoeft dan niet meer te zemen of droog te wrijven want de lak droogt zonder strepen op.
    NL sticker: Lichtere aanhangwagen (minder dan 750 kg), hebben een witte kentekenplaat zonder nl aanduiding. Op die aanhangwagens is de NL sticker verplicht. Ook moet een dergelijke sticker op motor- of fietsdragers achterop de camper die voorzien zijn van een witte kentekenplaat.
    Insecten op de ramen: De voorruit van je auto is dikwijls niet goed zuiver te maken vanwege de aangekleefde dode insecten. Je neemt een plastieken gaasnetje (waarin sinaasappels of dergelijke verpakt waren) en wikkel dit rond je spons. Als je hiermee poetst – uiteraard gedrenkt in autoshampoo – heb je een beter resultaat en alle dode vliegjes zijn in een wip van de voorruit verdwenen!
    Om insecten te verwijderen kan je ook een gebruikte (korte) nylonkous gebruiken. Sponsje er in steken, dichtbinden en klaar. Werkt prima en is goedkoop.
    Banden: Borstel uw camperbanden na een wasbeurt in met Cola. Werk hetzelfde als die peper dure middeltjes uit de shop.
    Beslaan ruiten: Je voorkomt het beslaan van de camperruit/motorhelm door deze af te nemen met een huishouddoekje met een paar druppels afwasmiddel (onverdund).
    Hars: Heeft u hars op de lak van uw camper? Gebruik dan ruitensproeier antivries. Het beste is om het product op een badstof handdoek doen en zacht masseren. Daarna de auto (laten) wassen en het betreffende stuk in de was zetten klaar.
    Teer: Teer op de camper. Gebruik hiervoor gewone tafelmargarine. Wrijf het teer met wat margarine in en haal het met een doekje weg. Het teer verdwijnt als sneeuw voor de zon.
    Gat in formicatafelblad: Twee-componenten transparante lijm mengen in een hoeveelheid groot genoeg om het gaatje te vullen. Vervolgens hiermee het gaatje opvullen tot het net boven het oppervlak van de tafel uitkomt. Een stukje transparante cellotape (plakband) er overheen, aandrukken en goed laten uitharden. 20150515_174916Plakband eraf en je bent klaar. Eventueel nog wat opschuren met fijn vochtig schuurpapier of camperdealers beschikken vaak over een speciale hars om het gaatje op te vullen. Een andere methode is om het vol te spuiten met een lijmpistool, daarna met een warm stanleymesje afsnijden.

    Geld: Zorg dat u in de camper altijd kleingeld heeft leg een portemonneetje aan met € 0,50, € 1,- en € 2,- euromunten. U zult zien hoeveel gemak u daarvan heeft.
    Vocht: In de periode dat de camper niet gebruikt wordt, kunt u een of twee afwasbakken gevuld met kattengrit in de camper zetten. Dit voorkomt vochtproblemen. Nadien kunnen ze voor de kat gebruikt worden of drogen en de volgende keer weer opnieuw gebruikt worden. Ook kun je strooizout in een emmergebruiken, dit kun je (gratis) halen bij de opslagloodsen van strooizout. Ook kattegrit mengen met waspoeder werkt super, en camper blijft fris ruiken! Je kunt het na de winter drogen en ieder jaar gebruiken, veel goedkoper dan die dure vochtvreters!
    Van een alleen staande dame ontvingen we deze tip. Omdat ik als vrouw alleen problemen had met het openen van het dak van mijn VW bus (uit 1992) heb ik bij de Aldi een elektrische krik gekocht (werkt op de sigarettenaansteker). Terwijl de krik de voorkant optilt heb ik de handen vrij om de stangen van het dak naar voren te duwen om alles te zekeren.
    Met de zomer (voor langere tijd) in een warm land zoals zuid Portugal? Maak dan thuis vast buitenzonwering voor de ramen. Naai verduisteringsdoek op een stevige basis zodat je deze als een jas over je raam kunt trekken. De ramen kunnen open en zorgen voor ventilatie, terwijl de zon buiten blijft. Het scheelt minimaal 5 graden.
    Vloeistof chemisch toilet: In plaats van toiletvloeistof kunt u in noodgevallen ook
    wasverzachter (twee dopjes per toiletvulling) of
    een borrelglaasje azijn met een scheutje afwasmiddel of
    Biotex gebruiken.
    Bedenk dat langdurig gebruik slecht is voor de rubbers en onderdelen van de casette.
    Om de toiletcassette proper te houden kan je wat “zwarte lijnolie” (gebruikt om de vloer te reinigen) van de Aldi in de cassette doen (één koffielepel) en een koffielepel wasverzachter (voor de geur) en de cassette blijft proper, gelijk nieuw.
    Water van 100 graden door de afvoer kan ervoor zorgen dat de afvoer gaat lekken. Laat kokend water even iets afkoelen voor u het door de afvoer laat lopen.
    De bumper gaat weer glimmen als u hem inwrijft met zonnebloemolie. Zwarte spiegels e.d. even inspuiten met WD40 en oppoetsen en ze zijn weer mooi zwart. Heeft u dat niet dan kan het ook met siliconenspray of schoensmeer/
    autohoesHoezen voor de voorstoelen, goedkoop en wasbaar. Hiervoor kunt u hoeslakens voor kinderbedjes gebruiken van Ikea.

    Als je vieze vette smeerhanden hebt na werken aan de motor, kun je die goed wassen met afwasmiddel en koffiedik (koffiepads open maken). Beter voor het milieu en je handen dan agressieve middelen uit de winkel.
    Australisch koelen. Zo makkelijk.
    Deur en ramen dicht. Bovenluik open maar geblindeerd.
    Maak 2 goede badhandoeken nat, maar drupvrij.
    Span een lijn door de camper.
    Hang vochtige handdoeken aan lijn.
    Als de handdoeken drogen, weer bevochtigen.
    Water in handdoek verdampt. Verdamping neemt warmte op.
    Koeling is gauw 3 tot 5 graden.
    Dit hebben wij geleerd van Australiërs tijdens ons zwerven door Centraal Australië bij temperaturen van 42°
    Camping Gazz drukregelaar. De rubber ring van de camping gazz drukregelaar droogt uit en vertoont dan scheurtjes.Levensgevaarlijk. Oplossing:ruil de ring met die om de dop van de gasles en U kunt weer vooruit. De fabrikant monteerd dan een nieuwe op de dop.
    Met de zomer (voor langere tijd) in een warm land zoals zuid Portugal? Maak dan thuis vast buitenzonwering voor de ramen. Naai verduisteringsdoek op een stevige basis zodat je deze als een jas over je raam kunt trekken. De ramen kunnen open en zorgen voor ventilatie, terwijl de zon buiten blijft. Het scheelt minimaal 5 graden.
    Handige tips WD-40
    Wassen onderweg, klik hier!
    Overlast van insecten/beestjes, klik hier!
    Handige weetjes coca-cola
    Oude Theezakjes niet weggooien, kijk maar hier!
    Handige weetjes met Baking Soda
    Handige weetjes Europa.
    Hebt u nog handige zaken dan horen we die graag via een mailtje naar info@camperpunt.nl

    28-11-2016 om 20:16 geschreven door jovami

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (10 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    23-10-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Winterbanden in Duitsland.

    In de winter naar Duitsland: winterbanden verplicht of niet?
    winterbandVoor veel automobilisten is de winterbandenverplichting in Duitsland onduidelijk, mede door de verwarrende berichten in de media. Zijn winterbanden nu wel of niet verplicht als je 's winters in Duitsland een auto bestuurt? Het juiste antwoord op de vraag luidt "nee, er is in de winter geen algemene winterbandenplicht in Duitsland", behalve bij winterse omstandigheden, dat wil zeggen ijs of sneeuw op de weg. Als je geen winterbanden gemonteerd hebt, kan dat op een verijsde of besneeuwde weg een boete opleveren en bij een ongeval eerder tot aansprakelijkheid leiden. En winterbanden zijn in dit geval banden met het sneeuwvloksymbool en/of (!) een M+S-logo. All weather- of M+S-banden zijn dus ook toegestaan.


    Geen vaste periode voor winterbanden
    In de Duitse wet wordt geen periode vermeld waarin winterbanden verplicht zijn. De verplichting geldt zoals gezegd alleen bij winterse omstandigheden ("Glatteis, Schneeglätte, Schneematsch, Eis- oder Reifglätte"). Dat betekent dus dat als je in Duitsland een auto bestuurt terwijl de omstandigheden niet winters zijn, je best op zomerbanden mag rijden. Niets staat dan een weekendje Düsseldorf, een rit over de Autobahn naar de wintersport in Oostenrijk of een tripje vlak over de grens naar de Duitse supermarkt dan in de weg. De Duitse automobielclub ADAC heeft de winterbandenregeling op haar website samengevat (Duitstalig

    Boetes
    langlaufen in het Zwarte WoudVolgens de Duitse verkeerwet moet de auto aan winterse weersomstandigheden aangepast zijn. Dus als je in Duitsland onderweg bent met zomerbanden en merkt dat je banden door sneeuw of ijs geen grip maar hebben, mag je niet verder rijden. Doe je dat toch en word je door de politie aangehouden, dan loop je het risico op een bekeuring van 40 euro. Het verhaal dat de politie ook geparkeerde auto's op winterbanden zou controleren, is onjuist. Alleen het rijden op zomerbanden is onder winterse omstandigheden verboden.

    Als je het verkeer daadwerkelijk ophoudt doordat je auto niet aan de weersomstandigheden aangepast is, bijvoorbeeld doordat je op een helling blijft steken en een file veroorzaakt, dan kun je een boete van 80 euro krijgen. Een boete levert ook een strafpunt op in het rijbewijsregister in Flensburg. Dat wordt pas echt vervelend als je 18 strafpunten verzameld hebt, want dan riskeer je een ontzegging van de rijbevoegdheid in Duitsland.

    De aanpassing aan winterse omstandigheden houdt overigens niet alleen in dat je op winterbanden rijdt, maar ook dat de autoruiten schoon zijn en het tankje met ruitensproeierantivries gevuld is.


    Ongeval
    parkeerplaats Zwarte WoudLet op: Raak je betrokken bij een ongeval, dan kan er nog een vervelend staartje volgen. De Duitse justitie zou je kunnen vervolgen als je met een auto op zomerbanden reed, ook al heb je geen schuld aan het ongeval. In hoeverre dit in de praktijk zal voorkomen, is afwachten. Voor de verzekering heeft het rijden op zomerbanden geen gevolgen; Nederlandse verzekeraars keren gewoon uit, ook als je schuldig bent aan het ongeval.

    winterband logoWinterbanden en M+S banden
    Volgens de Duitse wetgeving gelden winterbanden, M+S-banden en all weather-banden (vierseizoenenbanden) als geschikte banden in winterse omstandigheden. Deze banden hebben een sneeuwvlokjessymbool of een M+S-logo.
    Eigenlijk zijn M+S-banden bedoeld voor het rijden door modder en sneeuw. Alleen als er op zo'n band ook een symbool van bergtoppen met een sneeuwvlok op de band staat, geldt de band als allround winterband. Het M+S-logo is te vinden op alle winterbanden, vierseizoenenbanden en soms zelfs op zomerbanden, en zegt eigenlijk weinig over de eigenschappen van de band als winterband. Maar voor de Duitse wetgever zijn ze goed genoeg om aan de wettelijke definitie van winterband te voldoen.

    Sneeuwkettingen
    Ook als je op winterbanden rijdt, kunnen sneeuwkettingen soms noodzakelijk blijven. Op sommige bergwegen zijn ze onder bepaalde omstandigheden verplicht; dit wordt aangegeven meteen bord met een wiel met sneeuwketting erop. Sneeuwkettingen zijn niet geschikt om lange afstanden mee te rijden, ze zijn slechts een hulpmiddel om met lage snelheid op besneeuwde hellingen te kunnen rijden.

    Winterbandentest 2015
    De ANWB heeft in 2015 een winterbandentest uitgevoerd. Daarbij kwamen voor de bandenmaat 165/70 R14T de Goodyear Ultragrip 9 en de Michelin Alpin A4 als beste uit de bus, en voor de bandenmaat 205/55 R16H de Continental Wintercontact TS 850 en de Yokohama W.drive V905. Ook de Goodyear Ultragrip scoorde goed. Tussen de banden is veel verschil: zo bleek de remweg van de beste band bij een noodstop met 100km/u op beton maar liefst 13 meter korter dan die van de slechtste en op asfalt 8 meter. Op de ANWB-website zijn ook eerdere testresultaten in andere bandenmaten te raadplegen.

    23-10-2016 om 08:49 geschreven door jovami

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    22-10-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het laden van batterijen. Mastervolt.

    Het laden van accu's
    De laadspanning
    Gel (2 V en 12 V) en AGM (6 V en 12 V) accu’s dient u te laden met een spanning van 2,4 V per cel bij 25 ºC. Dit komt voor een 12 V accuset overeen met 14,4 V en voor een 24 V accuset 28,8 V. De maximale tijd dat een accu met deze spanning geladen mag worden is 4 uur, hierna wordt de spanning verlaagd naar 2,2 V per cel, oftewel 13,25 resp. 26,5 V. Lithium Ion accu’s worden geladen met een spanning van 29,2 Volt bij een 24 V systeem en 14,6 Volt bij een 12 V systeem. De float spanning is 26,5 resp. 13,25 Volt.

    Bij noodstroomsystemen, waarbij het mogelijk is dat gel accu’s voor een zeer lange tijd (jaren) onder float condities staan, moet de floatspanning iets verhoogd worden naar 2,3 V per cel oftewel 13,8 resp. 27,6 V bij 25 °C. Mastervolt levert DC-DC converters die de spanning aan boord naar een lager niveau regelen (13,8 of 27,6 V) zodat (halogeen) lampen tijdens het laden niet defect raken.

    De laadstroom
    Een vuistregel voor de gel en AGM accu’s zegt dat de minimale laadstroom 15% tot 25% van de accucapaciteit moet zijn. Tijdens het laden moet u meestal ook de aangesloten apparatuur blijven voeden. Het stroomverbruik van deze apparatuur telt u bij de genoemde 15/20% op. Dit betekent dat bij een accuset van 400 Ah en een aangesloten belasting van 10 Ampère de benodigde acculadercapaciteit tussen de 70 en 90 Ampère moet zijn om de accu in een redelijke tijd te kunnen laden.

    De maximale laadstroom bedraagt voor een gel accu 50% en voor een AGM accu 30%. Bij een Lithium Ion accu kan de laadstroom gelijk zijn aan de capaciteit. Een 180 Ah Li-ion accu kan bijvoorbeeld met 180 Ampère geladen worden.

    Het laadsysteem
    Voor een maximale levensduur van gel, AGM en Lithium Ion accu’s is een moderne Mastervolt acculader aan te bevelen met een 3-traps+ laadkarakteristiek en een sensor voor het meten van de accutemperatuur (alleen nodig voor gel en AGM accu’s). Deze acculaders regelen onophoudelijk de laadspanning en de laadstroom. Ook wordt de laadspanning aangepast aan de accutemperatuur.
    Omdat er altijd apparaten zoals koelkasten aan boord zijn die energie uit een accu halen zelfs wanneer deze wordt geladen, moet een maximale laadspanning worden ingesteld om de aangesloten apparaten te beschermen. Dit maximum is 14,55 Volt voor een 12 Volt-systeem, en 29,1 Volt voor een 24 Volt-systeem. Dit is ook de gewenste laadspanning bij een omgevingstemperatuur van 12 °C.
    Mastervolt acculaders zijn uitgerust met een temperatuursensor die op de accu bevestigd wordt, waardoor de acculader de laadspanning automatisch aanpast aan de accutemperatuur. Het aanpassen van de spanning naar een hogere of lagere temperatuur is niet nodig bij Lithium Ion accu’s.

    Om een voortijdig defect van de accu te voorkomen moet de rimpelspanning van de acculader beneden 5% blijven. Als er ook navigatie- of communicatieapparatuur op de accu is aangesloten (zoals bijv. GPS en VHF apparatuur) mag de rimpelspanning maximaal 100 mV (0,1 V) bedragen. Anders treedt er mogelijke storing in de apparatuur op. Een ander voordeel van een lage rimpelspanning is dat als bijvoorbeeld de accupool niet goed vastzit of gecorrodeerd is, er geen schade aan het boordsysteem kan optreden. De lader kan door de lage rimpelspanning zelfs het systeem voeden zònder dat er een accu is aangesloten.

    Uiteraard zijn de Mastervolt acculaders voorzien van een uitstekende spanningsregeling en blijft de rimpelspanning onder de 100 mV. Voor GMDSS systemen (Global Maritime Distress Safety System) aan boord van zeegaande schepen kan de acculader ook worden uitgerust met een Ampère- en Voltmeter en een alarmcontact. Het alarmcontact wordt aangesloten op het alarmsysteem van het schip zodat - in het geval de lader niet meer functioneert (bijv. doordat er geen 230 V aanwezig is) - dit op tijd gedetecteerd wordt. De Mass Charger Interface maakt de Mass lader geschikt als GMDSS lader en is als optie verkrijgbaar.

    Voor het berekenen van de laadtijd van een gel of AGM accu kan de volgende formule worden gebruikt:

    Lt = laadtijd
    Co = capaciteit uit de accu ontladen
    eff = efficiency (rendement) 1.1 voor een gel accu, 1.15 voor een AGM accu en 1.2 voor een natte accu
    Al = acculaderstroom
    Ab = stroomverbruik van de aangesloten apparatuur gedurende het laadproces

    Als wij uitgaan van een 50% ontladen accu en het eerder genoemde voorbeeld van een 400 Ah gel accu en een 80 Ampère lader, dan is de laadtijd tot 100%:

    Berekenen van de laadtijd
    Voor het berekenen van de laadtijd van een accu moet er met het volgende rekening gehouden worden.

    De eerste overweging is het rendement van de accu. Bij een standaard natte accu bedraagt het rendement ongeveer 80%. Dit betekent dat als er 100 Ah ontladen is uit de accu er 120 Ah teruggeladen moet worden om weer 100 Ah uit de accu te halen. Met gel, AGM en Lithium Ion accu’s is het rendement hoger – 85 tot 90% - waardoor er minder verlies is en de laadtijd korter in vergelijking met natte accu’s.

    Iets anders waar rekening mee gehouden moet worden bij het berekenen van de laadtijd is dat de laatste 20% van het laadproces (80-100%) ± 4 uur duurt (geldt niet voor Li-ion accu’s). In de tweede fase, ook wel de absorption of nalaadfase genoemd, bepaalt de accu hoeveel stroom er opgenomen wordt, onafhankelijk van het laadvermogen van de acculader.

    Hoeveel stroom de accu opneemt is afhankelijk van het soort accu (nat, AGM, gel of Lithium Ion), de lader de temperatuur, de staat van lading voordat met laden begonnen werd, de levensduur van de accu, de omgevingstemperatuur, etc.

    Het controleren van de ladingsgraad van een gesloten AGM of gel accu
    Voor het controleren van de ladingsgraad of de conditie van een accu is het gebruik van een Ah meter de meest eenvoudige optie. Een voorbeeld van zo’n meter is de Mastervolt MasterShunt of BTM-III accumonitor. Deze monitor geeft buiten de laad- en ontlaadstroom ook de accuspanning weer, hoeveel Ampère-uren er verbruikt zijn en hoelang u nog met de accu kunt doen alvorens weer te laden. Verder zijn er ook gegevens beschikbaar over hoe vaak de accu ontladen is en wat de diepste of gemiddelde ontlading geweest is. De Mastershunt is makkelijk aan te sluiten op het MasterBus netwerk en met de geïntegreerde systeemklok in combinatie met ‘command based events’ kunt u het systeem naar wens automatiseren.

    Een andere, maar erg onnauwkeurige methode, is het meten van de accuspanning. Deze spanning kunt u echter pas meten als de accu minimaal 24 uur in rust is. De accu mag u tijdens die rustperiode niet ontladen of laden. Met het meten van de accuspanning krijgt u een ruwe schatting van de ladingsgraad van de accu. Gezien de kleine spanningsvariaties is er een nauwkeurige digitale Voltmeter aan te raden.

    remaining battery capacity

    battery voltage

    25%

    tussen 11.7 en 12.3 Volt

    50%

    tussen 12.0 en 12.6 Volt

    75%

    tussen 12.1 en 13.0 Volt

    100%

    tussen 12.6 en 13.35 Volt

    Deze methode heeft een nauwkeurigheid van 15 tot 20% en geeft slechts een indicatie van de resterende accucapaciteit.

    De Peukert exponent
    Het lijkt eenvoudig om de resterende tijdsperiode te berekenen waarbinnen een accu voldoende stroom kan leveren. Eén van de manieren om dit te doen is de capaciteit van de accu te delen door de ontlaadstroom. In de praktijk blijken deze berekeningen vaak niet te kloppen. De meeste acculeveranciers vermelden de accucapaciteit bij een ontlaadtijd van 20 uur.
    Een accu van bijvoorbeeld 100 Ah levert 20 uur lang een stroom van 5 A en hierbij daalt de spanning niet onder 10,5 V (1,75 V/cel). Helaas levert een accu van 100 Ah bij een ontlading van 100 A slechts 45 Ah en kan de accu dus voor minder dan 30 minuten gebruikt worden. Dit verschijnsel wordt beschreven in een formule, de Peukert exponent, die meer dan 100 jaar geleden werd ontdekt door de pioniers op accugebied: de heren Peukert (1897) en Schroder (1894).
    In de formule van Peukert wordt het effect van verschillende ontlaadstromen op het vermogen van een accu beschreven. Het effect is dat de capaciteit van een accu afneemt bij een hogere ontlaadstroom. Elke Mastervolt accumonitor berekend deze Peukert factor, waardoor u altijd het juiste overzicht over de status van uw accu’s heeft.

    Peukert’s wet geldt niet voor Lithium Ion accu’s, omdat de aangesloten belasting nauwelijks invloed heeft op de beschikbare capaciteit.

    De Peukert-formule voor accucapaciteit bij een bepaalde ontlaadstroom luidt:

    Cp = Int

    Cp = beschikbare accucapaciteit bij de gegeven ontlading
    I = de ontlaadstroom

    n = de Peukert-exponent =

    T = ontlaadtijd in uren

    I1, I2 en T1, T2 kunnen gevonden worden door het uitvoeren van twee ontlaadproeven. Bij deze test wordt de accu twee keer ontladen met twee verschillende stromen.

    Eén test met een hoge ontlaadstroom (I1) bijv. 50% van de accucapaciteit, en één met een lage ontlaadstroom (I2) van bijv. 5% van de accucapaciteit. Tijdens elke test wordt de tijd T1 en T2 gemeten totdat de accuspanning gedaald is naar 10,5 Volt. Het uitvoeren van twee ontlaadproeven is niet altijd eenvoudig. Vaak is er geen grote belasting beschikbaar of er is geen tijd voor een langzame ontlaadtest.

    Ventilatie
    Onder normale omstandigheden produceren gel, AGM en Lithium Ion accu’s weinig of geen gevaarlijk waterstofgas. Het beetje gas dat vrijkomt is dus te verwaarlozen. Wel wordt er tijdens het laadproces, net als bij elke andere accu, warmte geproduceerd. Voor een lange levensduur van de accu’s is het belangrijk dat de warmte van de accu zo snel mogelijk afgevoerd wordt. Om de benodigde ventilatie te berekenen kunt u de volgende formule toepassen. Deze formule is alleen van toepassing als u een Mastervolt acculader gebruikt.

    Q = 0.05 x I x f1 x f2 x n
    Q = benodigde ventilatie in m³/h
    I = maximum laadstroom van de acculader
    f1 = 0.5 reductie voor gel accu’s
    f2 = 0.5 reductie voor gesloten accu’s
    n = aantal cellen dat gebruikt wordt (een 12 V accu heeft 6 cellen van elk 2 V)

    Gaan wij uit van het eerder genoemde voorbeeld van een 12 V 400 Ah accuset en een lader van 80 Ampère, dan bedraagt de minimaal benodigde ventilatie:

    Q = 0.05 x 80 x 0.5 x 0.5 x 6 = 6 m³/h

    Deze luchtstroom is zo klein dat normaal gesproken natuurlijke ventilatie voldoende is. Als de accu’s in een gesloten bak zijn gemonteerd zijn er twee openingen nodig. Eén aan de bovenzijde en één aan de onderzijde van de bak. De afmetingen van de ventilatie-opening berekent u met de volgende formule:

    A = 28 x Q
    A = de opening in cm²
    Q = ventilatie in m³

    Voor het genoemde voorbeeld is dit 28 x 6 = 168 cm² (ongeveer 10 x 17 cm) voor elke opening.

    Lithium Ion accu’s produceren geen waterstofgas en zijn daarom veilig in gebruik. Wanneer de accu’s snel worden geladen is er een zekere mate van warmteproductie, in welk geval bovenstaande formule kan worden gebruikt om de warmte af te voeren.

    Bij grote installaties met meerdere acculaders is het verstandig contact op te nemen met uw installateur.

    22-10-2016 om 20:55 geschreven door jovami

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Foto

    Archief per week
  • 20/08-26/08 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 28/11-04/12 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/02-09/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 01/10-07/10 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 24/10-30/10 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 25/10-31/10 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 28/12-03/01 2010
  • 07/12-13/12 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 28/05-03/06 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 11/12-17/12 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 28/11-04/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!