Reisverhalen, tips, toebehoren, onderdelen, staanplaatsen, routes, enz. Welkom op onze blog! Heb je vragen over dit onderwerp doe mij maar een mail.
19-12-2013
De GO-box in Oostenrijk!
In Oostenrijk heb je een GO-box nodig om de autosnelweg te gebruiken voor voertuigen boven de 3,5 ton. Onder de 3,5 ton koop je een vignet (min 10 dagen) aan één van de vele tankstations VOOR de grens.
Rij nooit zonder, de boetes zijn zeer hoog, minstens 300 €.
Tip: Betaal de 80 € voor de Go-box kontant. Rij je terug naar huis lever de go-box dan in in een eerstvolgend tankstation na de grens of in het tolkantoor aan de grens. Omdat je kontant betaald hebt krijg je het resterende bedrag kontant terug betaald, betaal je met kaart dan komt het geld enkele maanden later op je rekening.
De werking van de Go-Box De GO-Box zorgt vanuit de auto voor de correcte regeling van de tol. Betalen kan men ofwel comfortabel en eenvoudig achteraf via een centraal geregistreerde rekening met behulp van een Maestro-, credit- of tankcard (post-pay), ofwel van tevoren, voor tolbedragen die contant, met Maestro-, credit- of tankcard gekocht kunnen worden (pre-pay). Voor wie niet dagelijks door Oostenrijk rijdt, dus ook toeristen, wordt de prepay aangeraden. Er wordt een tegoed op de GO-Box geboekt. Bij doorrit onder een tolportaal wordt het desbetreffende bedrag direct afgeschreven. Afgezien van de € 5 administratiekosten moet de GO-Box bij de eerste uitgave met een toltegoed ter hoogte van minstens € 80(incl. BTW) worden opgeladen. Daarna bedraagt het minimumbedrag van een oplading € 75 (incl. BTW) per oplading. Maximaal kan een tegoed van € 500 (incl. BTW) per GO-Box opgetekend worden.
Een toltegoed is slechts een jaar na het laatste opladen geldig en vervalt daarna (geen recuperatie meer mogelijk).
De meer dan 180 GO-verkooppunten bevinden zich daar waar men ze nodig heeft. Namelijk op en langs het uitstekende wegennet en bij alle belangrijke grensovergangen. De verkooppunten bevinden zich meestal bij benzinestations en zijn herkenbaar aan het blauwe bord met daarop het woord 'GO'.
Tolheffing gekoppeld aan emissie Vanaf 1 januari 2010 zullen er drie tariefgroepen zijn: Groep A: wagens uit de EEV en Euro 6-klasse mogen rekenen op 10% vermindering Groep B: wagens uit de Euro 4 en 5 krijgen 4% vermindering Groep C: wagens uit de Euro 0 tot 3 betalen 10% meer.
Hiervoor dient ALTIJD een (gratis) speciaal document gedownload te worden op www.go-maut.at. Daarbij MOETEN een kopie van het inschrijvingsbewijs en gelijkvormigheidsattest gevoegd worden. De aanvraag kan op voorhand gebeuren op vier manieren: 1. via upload in het SelfCare Portal op www.go-maut.at 2. via e-mail (ingescande documenten) naar info@asfinag.at 3. fax op nummer +43 50108 912.913 4. per post aan ASFINAG Maut Service Center / Emissionsklassen – Am Europlatz 1 – A 1120 Wien - Österreich
Je moet wel speciaal langsgaan in een CO-verkoopspunt om de box te activeren. De omschakeling van de GO-Box kan nu al gebeuren, maar de korting gaat pas in op 1/1/2010.
Wil je weten wat het gaat kosten? Op deze link vind je het antwoord: http://www.go-maut.at/go/mautrechner Als voorbeeld geven we je even het basistarief van traject over de A10 Tauernautobahn van Salzburg tot de grens aan de Karawankentunnel Met 2 assen € 47.50 Met 3 assen € 66.49 Met 4 assen € 99.77
BOETES VOOR HET ONTBREKEN VAN VIGNETTEN OF GO-BOX LIGGEN TUSSEN € 400 EN € 4000
Goe nieuws voor wie een MH wil invoeren vanuit het buitenland!
Goed nieuws voor wie een wagen wil invoeren uit het buitenland: wie een wagen uit een andere Europese lidstaat wil inschrijven in België heeft daar geen gelijkvormigheidsattest meer voor nodig. Ook de keuring van een ingevoerd voertuig beperkt zich tot een visuele keuring, op voorwaarde dat het voertuig beschikt over een keuringsbewijs uit een andere lidstaat dat minder dan twee maanden oud is. België ziet zich genoodzaakt deze regel in te voeren na een uitspraak van het Europese Hof van Justitie, ook het KB werd aangepast, de aanpassing geldt vanaf 30 september 2013. GEKIBBEL OP HOOG NIVEAU Alle tweedehandsvoertuigen moesten in België tot dusver een technische controle ondergaan, ongeacht de geldigheidsduur van het keuringsbewijs en het feit of ze eerder in eigen land of in België ingeschreven waren. Die extra controle, die sinds juni 2011 beperkt was tot een remtest, droeg volgens de overheid bij tot de verkeersveiligheid, de consumentenbescherming (door de inperking van de kilometerfraude) en de milieubescherming. De Europese Commissie was het echter niet eens met deze praktijk en sleepte ons land voor het Europees Hof. Ze vond dat België de Europese regels overtrad door een bijkomende controle te eisen. Het Hof gaf de Commissie volmondig gelijk. Dat België bovendien eiste dat voor tweedehandswagens uit andere EU-landen het zogenaamde Europese certificaat van overeenstemming - het vroegere gelijkvormigheidsattest - werd voorgelegd, was eveneens tegen de Europese regels.