• Overladen, ja het onderwerp is hot vandaag.
  • Medische keuring voor Motorhomes + 3,5 ton
  • Diverse adressen en links.
  • Wintersport en handige tips.
  • Squamisch Canada.

Wonen in en reizen met de motorhome!
    Reisverhalen, tips, toebehoren, onderdelen, staanplaatsen, routes, enz.
    Welkom op onze blog! Heb je vragen over dit onderwerp doe mij maar een mail.
    28-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ik heb een boek geschreven!
    Het boek noemt: "motorhome caravan vrijheid"

Ik heb het geschreven voor beginners en gevorderde. Er staan zeer vele nuttige tips in die voor iedereen een meerwaarde toevoegt aan het motorhome zwerven.

Verder staan er oplossingen in, voor de problemen die zich al eens voordoen in de motorhome. o.a.

*Hoe kan ik controleren of er een water lek is?
    *Hoe lang kan ik stroom trekken uit mijn batterij?
    *Hoeveel Watt moet mijn solarpaneel zijn?
    *Waar kan ik parkeren of kamperen?
    *Wat moet ik met een vol toilet?

28-01-2009 om 13:31 geschreven door jovami

24-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eindelijk nog eens tijd ( eu..goesting!)
    Het is lang geleden dat ik hier nog eens een bezoek gebracht heb aan mijn eigen blog! Schandalig maar er is ook veel gebeurt ondertussen, veel gereisd en een ruwbouw gezet voor de zoon.

We hebben ondertussen weer enkele malen in Duitsland, Frankrijk en Oostenrijk, vertoeft. Mooie reizen en veel te kort; We hebben nu zoveel tijd en nog tijd te kort.

Ik heb mij voorgenomen om weer eens wat van onze reizen in te vullen hier.

Het wonen in de motorhome bevalt ons prima en ik zou niet meer willen ruilen met een huis.

groetjes

24-01-2009 om 12:01 geschreven door jovami

29-05-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spanje en Portugal 2007 reisverslag
    06 03 en 18 ° zon
    FIGUEIRA DA FOZ hebben we nog al gestaan, op de hoek het strand en de geul naar de haven. 3 Belgen waaronder mensen van Genk. Het is vandaag een feestdag hier maar toch zijn vele winkels open. Omdat onze gas begint te minderen kopen we een gasfles. 48 € met waarborg en ontspanner inclusief. Een nieuwe vulling kost later eventueel 18 €. Er is hier een zeer grote MERCADO (overdekte markt) en één van de mooiste die we tot nu toe gezien hebben.
    Zaterdag de 7 de was er lat muziek naast de parking en hebben niet zo goed geslapen en de stopjes moeten gebruiken. De volgende dag klinken kanons schoten en dat betekend het einde van de vaste tijd en word de baklap, gedroogde vis, begraven en mag men weer vlees eten.  Op Zondag volgen we de paasdienst in een plaatselijke kerk, stampvol.

29-05-2007 om 20:24 geschreven door jovami

05 03  18 ° en zon, een prachtige dag.
    We bezoeken het centrum van deze zeer oude universiteit stad en lopen een aantal gebouwen af en slaan deze over waar we enkele jaren al geweest zijn. We komen aan een kathedraal en daar is juist de mis bezig (witte Donderdag) met 5 heren en een dertig tal leken en misdienaars. We blijven en ondanks we weinig verstaan enkel “Amen” en een paar andere, is het een prachtig dienst. Kunnen die preken zeg en de kerk zit stampvol. De dag kan niet meer stuk. We wandelen door de smalle straatjes met kleine winkels en vinden zelfs nog het restaurant (trapkes af) waar we enkele jaren met Freddy en Swa goed gegeten hebben voor bijna niets en het is er nog steeds spot goedkoop maar het komt slecht uit, we hebben al gegeten.  Spijtig dat het vuil is in de hele stad. En duiven, amaai.

29-05-2007 om 20:22 geschreven door jovami

04 03 25.555 km , bewolkt en  20 ° en nog altijd frisse wind
    COVICHA en dan naar SERRA ESTRELA een klim naar 2000 m hoog en de regen van gisteren was hier sneeuw. Je ziet dat ze alle wegen zuiver geschraapt hebben en wat zijn we blij dat we hier geen dag vroeger waren. Boeven op de top, na een meer dan steile klim + 15 %, nog niet gedaan tijdens deze vakantie, zijn ze boven aan het skiën en met de slee. Eis hangt aan iedere paal, het uitzicht is prachtig en beslist de klim waard met onderweg prachtige rosten en uitzichten. De afdaling is langzaam af, een heel verschil met het stuk naar boven .
    Na een korte halte aan BARRAGEM DA AGULEIRA (barrage)  komen we in COIMBRA

29-05-2007 om 20:18 geschreven door jovami

02 04 en regen
    Het is beginnen regenen en we rijden naar TOMAR , sombere stad maar wel een prachtig kasteel. We komen in ALMOUROL , mooie burcht aan het water een de rivier de TAAG (Teo)  Regenbuien en zon wisselen zich af en de wind is fris.
    CASTELO BRANCO in de buurt waar de Willy van de club een huisje gekocht heeft. We gaan wandelen en vergeten de paraplu en lap we hebben het zitten, dan maar een pasteleria binnen en een koffie en een Nata ( gebakje)  besteld. We bezoeken een prachtig park, nadat het een beetje opgeklaard is, en hier staan alle heiligen bij elkaar. We moeten een 2 € inkom betalen, normaal, maar zeg dat we bij de 65 + horen en moeten maar 1 € betalen. God een mens zou hier nog rijk worden. We bezoeken de kerk, prachtig. Naast de kerk staat een deur open en we steken onze kop binnen uit nieuwsgierigheid en worden prompt uitgenodigd om binnen te komen door de meid van de pastoor. Het is een museum met monstransen en kelken, kazuifels en zilver, jongens toch nooit gezien zo’n een prachtig zilver en zo een grote collectie. De pastoor zit aan een tafel en ontvangt een jong koppel, en we vermoeden om hun trouw aan te vragen.
    We proberen Willy te bellen maar alle twee telefoonnummers werken niet meer. We rijden maar naar daar, MATA een klein gat, maar we geraken er niet. Er is een omleiding en als we deze volgen komen we in LOUA met smalle, zeer smalle staatjes en plots een haaks om en nog smaller, oh god. Gelukkig heb ik plaats om te keren en rijden we terug mat allemaal rare blikken van de bevolking. Je kan zo lezen in hun ogen; Wat komt dat volk hier doen? We besluiten dan maar om verder te rijden. Overnachten in RENAMACOR.

29-05-2007 om 20:10 geschreven door jovami

31 03
    “OBIDOS” is vergelijkbaar met MONSARAZ maar veel meer toeristen en winkels. Ook volledig ommuurd en een aquaduct in een zeer goede staat. Als we een bezoek brengen merken we dat we er al eerder geweest zijn. We rijden naar:
    FATIMA en treffen er Belgen, Paul en Marleen en drinken een glaasje en zitten samen gezellig in hun motorhome maar warm zeg.
    We volgen de opluchtmis op Zondag 1 april.  Een massa volk, duizenden mensen is wel een heel aparte sfeer allen met palmen want het is palm Zondag. Er staan een 30 tal motorhomes en je kan er ook wc lozen en water nemen. Veel souvenirs winkel en restaurants en bedelaars. Kijk naar de GP motorcross van NL .

29-05-2007 om 20:08 geschreven door jovami

28 03  24.704 km  18 ° en zon
    “LISABON”  is nog 81 km en voor het eerst rijden op een camping MUNICIPAL. We bakken twee grijze broden en doen de was. De camping accommodatie heeft zijn tijd gehad maar ze profiteren ervan dat ze tegen LISABON liggen. De volgende dag nemen we de bus naar de stad ( 1,30 € pp )  afstand Maaseik naar Genk.  We maken een tour met de bus en stappen af waar het ons interesseert.  Dit is een rijke en mooie stad waar je makkelijk enkele dagen kan rondlopen, maar wij houden het op 1 dag, kwestie nog wat over te laten voor de volgende keer.
    Blijven nog een nacht en betalen 18 € per nacht, stroom inclusief.

29-05-2007 om 20:06 geschreven door jovami

26 03  17  ° bewolkt
    Omdat het slecht weer is besluiten we verder te rijden richting “EVORA” Een Duitser heft ons nog een ander Barrage aangeraden maar dat valt tegen, mooi om te zien maar zeker niet om te overnachten en zo’n omweg te maken. Slechte wegen, on-voor-stel-baar; er zijn meer gaten dan weg. Ze zijn overal bezig met nieuwe wegen te maken, met Europese steun, maar ze werken wel raar, een stuk nieuwe weg en dan slaan ze een stuk over. We rijden verder.
    “MONSARAZ”  is een oud dorp, nog volledig omwalt met muren en kantelen, torens en zelfs een stieren arena. Er is een P voor caravans, eerste keer dat we dit tegenkomen, maar die ligt tegen de verdediging muur op een paar verhogen. Er staat daar nog een MH dus maar naar boven. Het laatste stuk is zo steil dat we bijna niet boven geraken,amaai. Het blijken Belgen te zijn van Kortrijk en we nodigen ze uit om en glaasje wijn te komen drinken. De verlichting van de muren en plaatsen is prachtig.
    De volgende dag bezoeken we het dorp, de Belgen zijn vertrokken, en komen bij een prachtige kerk met een altaar in bladgoud, er is bewaking. De arena is zeer oud maar er ligt nog recente str…t, dus word ze nog gebruikt. Omdat het dorp op een heuvel ligt, heb je een prachtig uitzicht  over de omliggende natuur en de armen van de barrage. De wegen zijn allen met kasseien en het geheel is mooi en zeker een bezoek waard.
    “EVORA”  is een sombere stad en vrij groot en maar heeft wel een prachtige kerk en vooral een knoken kerk. Jawel, de muren en pilaren zijn gestapeld met duizend beenderen en schedels. Dit is wel bizar en er is een kippenvelmoment. Er hangt een geraamte van een kind waarvan het vel leer is geworden. We rijden richting “LISABON”  en door een streek met kurkeiken en olijfbomen. Ganse velden gele bloemen die later lupine blijken te zijn.

29-05-2007 om 20:05 geschreven door jovami

23 03  Km: 24.363
    POUSADA DE SANTA CLARA, een zeer groot stuwmeer en er staan een 7 tal MH. Hoe vinden ze het toch. Voor het eerst zien we massa’s verschillende vlinders en zeer grote vliegende sprinkhanen en bloemen, jongens toch nooit geweten dat er zo veel verschillende prachtige bloemen zijn. Iedere dag zien we nieuwe bloemen en je kan hier iedere dag een vers boeketje plukken.
    We blijven nog een dag, er hangt mist over het water en drijft met golven over de dam, en trekt langzaam op.  Wwandelen naar “SANTA CLARA”  een piep klein dorp . Hiervoor moeten we naar de onderkant van de dam en dan de beek volgen. Onderweg plukken appelsienen, hum ….lekker.  Een hand komt achter een schuur uit en maakt een hals kabaal  en we verschrikken ons een hoedje. Weer geen stok bij!!  Het dorp is zo klein maar er is een bron en we gaan op zoek naar deze en vinden een waterbak waaruit drinkwater wordt getrokken en er zitten goudvissen in!!! We drinken in het centrum een tas koffie en een nata, is een taartje met schilfer deeg en pudding, en betalen ….. 3 € , dat is schrikken.
    We blijven nog een dag en eten buiten. We hebben lang geslapen, de klok verzet, en zitten buiten te genieten met een prachtig uitzicht op het water. We maken een wandeling en plukken weer een boeketje bloemen en zijn juist terug om niet nat te worden. Een flinke bui maar het blijft de hele nacht af en toe regenen.

29-05-2007 om 20:03 geschreven door jovami

22 03 de koude wind blijft, komt van Engeland over.
    ESTRADA DA PONTA DA PIEDADA Ongelofelijk prachtige rots  formaties met grotten en diepe ravijnen. Dit is prachtig. De natuur kan onvoorstelbaar mooi zijn. Hier mag je niet overnachten en we besluiten het binnenland in te rijden, zijn de zee een beetje beu gezien. We komen in MONCHIQUE en het is er chique, klein maar fijn. Na het bezoek rijden we naar een uitzichtpunt op 900 meter hoog. Onderweg stoppen we op een parking en hier zit een oude man op een ezel, dus twee ezels op één. Als je een foto wil maken moet je betalen. Ja, ja. Op de top is het koud maar het uitzicht rondom wel prachtig. Je kan kijken tot aan de kust en SAGRES.

29-05-2007 om 20:02 geschreven door jovami

21 03 en Km 24.223 18 ° koude wind en morgens maar 8 °
    LAGOS We lopen het centrum in maar we zijn nog moe van de vorige dagen. Voeten willen niet meer mee dus we rusten eens goed uit.

29-05-2007 om 20:00 geschreven door jovami

18 03
    ALBUFEIRA we willen naar de vissers haven maar daar is een slaom aan de gang en we mogen niet door. We wachten tot later en rijden , wanneer alles is opgeruimd, door naar de haven. Er staan 20 MH.
    De volgende dag waait er een frisse wind en het is slechts 18 ° maar om te wandelen is het prima. Het is een redelijk mooi centrum maar fel toeristisch en aan iedere restaurant word je aangeklampt om te komen eten.
    De volgende dag gaan we naar de zigeuner markt maar daar is het kleding, schoenen en handtassen troef dus zijn we vlug weg en duiken terug het centrum in.  We kopen een Dinosaurus voor Sam volledig gelegd met schelpjes. Ideaal voor Sam, Dino’s en schelpen. We sturen het pakje op.
    We eten een Engels ontbijt voor …. 2.80 euro pp, drank in en hebben zeer goed gegeten.
    De motorhome krijgt een grote poetsbeurt en begin met het dak. Vuil, amaai zeg!

29-05-2007 om 19:59 geschreven door jovami

16 03 en prachtig weer
    We wandelen over het strand  en over kliffen met grillige figuren. Prachtige bloemen en ook weer orchideeën. We genieten met volle tuigen en zijn moe en voldaan als we terug zijn aan de motorhome. De volgende dag een wandeling naar de andere kant. In de namiddag komt er een onweer op en we verwachten een massa regen, het ziet zwart maar er vallen slechts enkele druppels en de zon schijnt weer opnieuw.

29-05-2007 om 19:57 geschreven door jovami

14 03 en 20 ° licht bewolkt
    QUARTERA is een plaats waar we 6 jaar geleden al eens gestaan hebben met Freddy en Vos . Boven onder de bompen staat niemand en we plaatsen ons onder bij de andere, zo’n 25 motorhomes, op het strand. Weer een prachtige plaats. Zonnen aan de motorhome met de voeten bijna in de zee. Het is een mooie promenade waar men kan fietsen en wandelen. We wandelen de volgende dag naar VILLA MEURA , het Knokke,  frigo box niet gewenst. Honderden jachten, de een nog groter dan de andere, we vinden toch onze boot niet meer zeker, restauranten en dure kleding winkels wisselen zich af.  We ontdekken er “flutjes” en die moeten gekocht worden. Er zit crème in en geen pudding maar dat maakt niets uit. Het is ook moeilijk om goed brood te vinden. Sandwiches vind je maar zijn vast en de smaak is niet echt lekker. Er is ook een camping en daar staan wel 100 motorhomes op met zicht op …….. je buur. Weet eigelijk niet wat deze mensen daar zoeken. Dat zou niets zijn voor ons. Misschien zo eens 1 à 2 dagen om eens alles in orde te zetten.

29-05-2007 om 19:55 geschreven door jovami

13 03 en 21 °
    Mijn madam (GPS) weigert dienst. Ik dreig om ze buiten te gooien en dan doet ze het toch, maar niet meer zoals voordien. Error in  het programma. We rijden naar FARO maar vinden geen parking en rijden door naar PRAIA FARO ( is  een eiland) maar daar staat een verbod voor te overnachten en de brug (net zo breed als de motorhome) mag maar tot 3,5 ton, maar doe het toch en blijven er zelfs slapen. Politie zegt niets.Het valt ons op dat Portugal properder is dan Spanje. Er zijn minder loslopend honden en minder paarden, bijna geen scooters en motoren
    PRAIA FARO  is een klein strand met wel hoge golven en dat is geliefd bij de surfers. De volgende dag rijden we naar een winkel centrum dicht bij FARO en gaan van daaruit FARO bezoeken. Het centrum heeft een mooie kerk en enkele prachtige gebouwen. Winkels liggen nogal wat uit elkaar. We zien een hond door het centrum manken met een gebroken poot langs de politie door en niemand doet iets. Schandalig en voor ons doet dit wel pijn. We kopen een cadeau voor Liam.  Hier nestelen veel ooievaars op de gebouwen en ze klepperen  lustig op los om een partner te vinden. In het centrum bloeien de appelsien bomen en geuren enorm lekker.

29-05-2007 om 19:53 geschreven door jovami

12 03 en 20 ° en licht bewolkt
    TAVIRA aan de haven staan een 5O tal motorhome waaronder ook 2 Belgen. We verplaatsen ons naar de zoutmeren waar het rustiger is. Er komt een man gambas verkopen en kopen deze. Ze zijn lekker en genoeg voor twee keer.

29-05-2007 om 19:51 geschreven door jovami

10 03 en 20 ° weinig wind
    We gaan met de fiets naar CASTRO MARIM naar de markt en komen later over het strand terug. Is zo hard dat je er goed op kan fietsen. Het is heen en terug 21 km. De markt is reuze groot en vergelijkbaar met de jaarmarkt in Genk. Massa volk  en mooi om te zien. Roepen om hun waar aan de man/vrouw te brengen. Plastiek van kleding en ander afval laten ze op straat vallen en de wind verdeeld het over het dorp. We drinken koffie in een CAFETARIA.  De volgende dag, iemand heeft gezorgd voor een champagne ontbijt, hum lekker.   Maken een fietstocht en een wandeling waar we prachtige bloemen ontdekken, zelfs orchideeën komen we tegen. De dag kan niet meer stuk.

29-05-2007 om 19:49 geschreven door jovami

09 03 en prachtig weer.
        MONTO GORDO, Zeer rustig net achter de duinen,  verleden jaar mochten hier geen motorhomes staan en nu wel. Het is er hier zeer     toeristisch, er zijn zelfs strandstoelen te huur.
    We gaan avonds eten in een strand restaurant maar dat valt tegen. In de soep zit er een ijzerdraad en de wijn die we bestellen is niet de duurdere maar wel deze van het huis. De dure staat op de rekening. Ze kennen het hier ook al om toeristen te melken.
    Kan hier internetten , 10 euro voor 24 uur. We zien Sam en Tessa via de webcam en dat was wel fijn.

29-05-2007 om 19:47 geschreven door jovami

08 03 km: 23.962
    Na het afhalen van de was rijden we naar Portugal maar tanken nog een laatste keer aan 0,906 / liter. We rijden naar CASTRO MARIM, het oudste dorp van Portugal ,  net over de grens en daar zijn er wasplaatsen en kan je water vullen en wc lozen. Alle wasdraden hangen vol en er staan wel een 30 tal motorhomes waarvan er enkel aan het wassen zijn. Je kan er zelfs douche maar enkel namiddag is er warm water (van de zon) Zaterdag is er hier een grote markt en dan moeten alle motorhomes weg. Wij rijden door en komen Zaterdag wel met de fiets terug. We doen nog inkopen in de Lidl.