Reisverhalen, tips, toebehoren, onderdelen, staanplaatsen, routes, enz. Welkom op onze blog! Heb je vragen over dit onderwerp doe mij maar een mail.
14-11-2006
Bouwen: deel 1
Het maken van de mallen is veel werk maar voor iets hoort iets. Vermits alles handwerk is en we zo veel als mogelijk zelf willen doen kom je vaak voor problemen te staan die op het eerste zicht niet oplosbaar zijn maar door de jaren lange ervaring lukt dit toch. Hier zien jullie de voorkant met de gril en de ruit. De mal zelf bestaat uit een speciaal schuim dat je kan modeleren zowel met de hand als met een machine. Die mal word dan overtrokken met een polyester doek, grondlaag gespoten, fouten uitgeplamuurd, en weer grondlaag gespoten, fouten uitgeplamuurd en weer....., en dat gaat zo een aantal keren. Op deze mal word dan een negatief gegoten en in het negatief een origineel.
Onze eerste echte motorhome! Toch bijna! javascript:emoticon(':-?')
Nu hadden we de smaak goed te pakken. We hebben een oude saviem op de kop kunnen tikken met een caravan opbouw op en die was in zeer goede staat, allé de caravan toch.
Het onderstel was oud maar was een diesel, was perfect gekamoufleerd, zo groen als een boom, maar ik zag er iets in en was verliefd (mijn tweede lief). Na veel poetswerk en een extra groot onderhoud in een renault garage was deze vakantie klaar. Vrienden hadden al gevraagd en besproken om dit eens te mogen huren. Ik wilde echter eerst weg om te kijken of alles wel ok was. En maar goed ook.
Olé, Olé, Spanje we komen!!! Ja, ja, zal wel. Rapper gezegd dan gedaan.
Om het kort te houden hier een opsomming van de stukken die we gehad hebben onderweg:
3 banden, 3 batterijen, alternator, gaskoppelingen, LPG koppelingen, starter, achtervenster stuk, voorvenster stuk, enz., maar voor de rest alles prima. 3 weken gepland maar na 14 dagen reeds terug thuis. Zijn 3 dagen in spanje geweest. Waren allen ziek van al de pech en meosten er op een gegeven moment een spelletje van maken en de kinderen moesten raden wat het eerste was dat zou kapot gaan. op het laatste deed ik mijn overal niet meer uit en toen deed ik hem zelf niet meer aan. Enkel mijn benen waren verbrand en bruin, dat was het enige dat onder de wagen uitstak.
Dus snel naar huis want de motorhome was voor drie weken verhuurd, na ons, aan vrienden. Dus alles nog eens goed nagezien en niet durven vertellen wat wij allemaal aan de hand hadden gehad. En drie weken in angst geleefd en niet van de telefoon druven weggaan. Maar waarom toch zorgen maken. Vrienden waren zeer kontent en hadden NIETS aan de hand gehad, gewoon perfecte vakantie, oef.
We schrijven 1986.
We kopen onze eerste echte motorhome, Ford met een pilote opbouw, wel een jonge occasie, en beginnen een zaak in verhuur en verkoop van motorhomes.
We hadden direct de smaak te pakken en er werd een occasie bestelwagen aangekocht, een peugeot J 9 benzine en ingericht voor 5 personen. kinderen waren toen 2, 4 en 6 jaar. Zo'n bestelwagen is vrij klein maar aan deze hebben we echt de beste herinneringen. De inrichting was voor mij geen groot probleem daar mijn beroep meubelmaker was.
Je kon, als je ergens stond, de achterdeuren openen en het was alsof je buiten aan het picnikken was. Achter was er dus een dubbele zitbank waarvan er een bed kon gemaakt worden met daarboven een eenvoudige konstructie dan we konden laten zakken op halve hoogte waar de twee oudste op sliepen. De jongste sliep op een plaat met matras, die kon neergeklapt worden over de wasbak en de kookplaat. Na er eens te zijn afgevallen en hij gewoon doorsliep, hebben we er toch maar enkele veiligheids banden voorzien.
Wat we nooit vergeten:
We waren terug een paar dagen aan de bodensee geweest en namen de weg van Bregrenz naar Vooralberg en moesten zeer stijl bergop, de eerste keer met deze zwerfauto. Onderweg waren werken en het verkeer moest op 1 rijvak. Dit werd geregeld met twee personen met een rode vlag. Vlak achter deze werken was er een parking met prachtig zicht op de besneeuwde bergen van Vooralberg, dus stoppen om foto's te maken. Toen we wilden wegrijden wijgerde de wagen alle dienst. Starten deed ie wel maar aanslaan niet. Na wat zoeken had ik gevonden wat er scheelde, de benzine liep terug de tank in( we stonden met devoorkant naar boven) en dat probleem zat in de benzine opvoerpomp. Na de wagen met de neus naar onder verplaatst te hebben en wat zuigwerk aan de benzine leiding ( benzine smaakt niet lekker) te hebben verricht, konden we starten. Gezien de werken en de nodige filles (toen al) stond de weg, bergaf langs de parking honderde meters vol met auto's. Langs onze kant was deze vrij maar er kwam juist een bus met rij auto's achteraan omhoog, dus wij snel voor deze bus gereden maar we waren nog maar juist weg of de motor haperde en viel stil op de weg. Alles geblokkeerd. De hele rij moest achteruit zodat we onze wagen terug de parking konden laten bollen. We zijn weggeraakt na wat sleutelen en hebben dan steeds met de neus, van de wagen, naar onder geparkeerd. We moesten dringend aan brood geraken en ik moest een garage opzoeken voor de benzine pomp. Wat wij (toen) nog niet wisten is dat zaterdags om 12 uur de siréne ging en alle winkels dicht waren in Oostenrijk. Na zeer dure kiezer broodjes gekocht te hebben op een camping stopten weg op een parking naast een klein tankstation. Ik vragen of de man een compressor had om de benzine pomp eens goed zuiver te blazen, was zijn antwoord "ja", oef. Pomp zuiver gemaakt en terug gemonteerd, niets. Gaan vragen aan de station bediende of er nog een mogelijkheid was om op zaterdagnamiddag ergens zo'n benzinepomp te krijgen. En toen heb ik voor het eerst mijn engel bewaarder ontmoet.
Die man zij;" Dat heb ik liggen", en dook zijn klein magazijntje in en waarrempel een nieuwe benzine pomp van een peugeot J9 voor slechts 1600 Bfr.
Zo zie je maar. De reis is voortreffelijk verlopen en na enkele andere reizen hebben we onze zwerfauto verkocht aan een zeer goede prijs.
Vooreerst wil ik een korte schets geven wat hieraan allemaal vooraf gegaan is.
Meer dan 35 jaar geleden zocht ik naar een middel om snel rijk te worden, wie niet. Toen dat niet wilde lukken en na jaren van vallen en opstaan wilden wij met onze kinderen, al 3, ook eens op vakantie. Maar ja, weinig geld en veel goesting, nam ik een matras, een kookvuur met fles gas, een porta potti, nog een matras, tuinstoelen, een trapladder, ,nagels en schroeven en de lichte vrachtwagen, ene 508, van het bedrijf dat we toen hadden en na wat roeren en koken konden we met zijn vijve slapen in de huif van de vrachtwagen. Onze eerste reis ging voor 3 weken naar de bodensee. We schrijven 1978.
Mijn vrouwke Mia en ik, Jos, heten jullie van harte welkom op deze blog.Wij hebben vanaf dit jaar 2006 beslist om pemanent te gaan wonen in onze motorhome, ja je leest dit goed, geen huis meer, dus hebben we bijna alles verkocht. Enkel nog een paar herineringen van onze ouders, kleding en paar kasten hebben we bewaard. Opzet is jullie aangenaam te laten mee genieten van onze reizen met de motorhome.
Wat 28 jaar geleden begon als een noodzaak om toch te kunnen reizen met 3 kinderen en weinig geld is nu uitgegroeid tot een verslaving waarvan er geen afkik meer mogelijk is. We willen hier een verslag plaatsen van onze reizen met alle positieve en negatieve ervaringen die we beleven. Het kan wel zijn dat er periodes zijn dat er geen bericht verschijnt hier omdat we telkens voor enkele maanden vertrekken/ onderweg zijn, maar ik zal proberen vanuit internet cafés delen aan te vullen en jullie op de hoogte te houden.
Wat gaan jullie kunnen verwachten?: Wel eerst en vooral willen we jullie laten kennis maken met de motohome die we gebruiken om deze reizen te maken. Hoe we dit alles georganiseerd hebben om toch nog een adres in België te hebben. Dan enkele verhalen van reizen die we in het verleden hebben gemaakt met de motorhome. Daarna beginnen we aan het echte werk.Onze reizen. Op het verlanglijstje staan; alle europese landen maar ook Maroko, Zuid- afrika, en Canada.
We wensen jullie veel lees plezier en pas op dat je de microbe niet te pakken krijgt!
1.REIT IM WINKL 47°40'13" en 12°29'02" Waldbahnhofstr 7 83242 Kontact: Familie Münster: tel 08640 9 82 10 Fax: 086 04 51 50
Aantal plaatsen: 200 zonder sanitair gebouw en 50 met een sanitair gebouw. totaal 250 plaatsen 10 min van centrum Winter 10 en 1 kurtaxe pp Stroom: 075 /KWh water 0,20 per 10 liter
Zomer: 8 eetgelegenheid in de buurt, bakker op de parking, skibus in de winter.
Van de zelfde uitbaters is deze:
2.SEEGATTERL 47°39'31" en 12°32'29" Seegatterl 7 83242 Reit im Winkl Kontact: idem als boven
aantal plaatsen: 50 Andere: zelfde als boven
De eigenaar zal ook nog kontact opnemen met jullie, ze hebben de gegevens genoteerd van de campergids.
3.WEILHEIM IN OBERBAYEREN 47°50'24" en 11°08'08" Lohgasse 0881 682530 of ..531
Prijs: 4 /24 u aantal plaatsen 6 met stroom, 20 zonder stroom. Stroom: 0,50 / KWh. Water: 0,50 voor 50 à 80 liter. Toilet e, afvalwater gratis Dirrect aan de rivier: Ammer Oude stad: 500 meter, Vissen 100 meter, winkel 100 meter, Ammersee 14 km www.weilheim.de