Reisverhalen, tips, toebehoren, onderdelen, staanplaatsen, routes, enz. Welkom op onze blog! Heb je vragen over dit onderwerp doe mij maar een mail.
23-10-2016
Winterbanden in Duitsland.
In de winter naar Duitsland: winterbanden verplicht of niet? winterbandVoor veel automobilisten is de winterbandenverplichting in Duitsland onduidelijk, mede door de verwarrende berichten in de media. Zijn winterbanden nu wel of niet verplicht als je 's winters in Duitsland een auto bestuurt? Het juiste antwoord op de vraag luidt "nee, er is in de winter geen algemene winterbandenplicht in Duitsland", behalve bij winterse omstandigheden, dat wil zeggen ijs of sneeuw op de weg. Als je geen winterbanden gemonteerd hebt, kan dat op een verijsde of besneeuwde weg een boete opleveren en bij een ongeval eerder tot aansprakelijkheid leiden. En winterbanden zijn in dit geval banden met het sneeuwvloksymbool en/of (!) een M+S-logo. All weather- of M+S-banden zijn dus ook toegestaan.
Geen vaste periode voor winterbanden In de Duitse wet wordt geen periode vermeld waarin winterbanden verplicht zijn. De verplichting geldt zoals gezegd alleen bij winterse omstandigheden ("Glatteis, Schneeglätte, Schneematsch, Eis- oder Reifglätte"). Dat betekent dus dat als je in Duitsland een auto bestuurt terwijl de omstandigheden niet winters zijn, je best op zomerbanden mag rijden. Niets staat dan een weekendje Düsseldorf, een rit over de Autobahn naar de wintersport in Oostenrijk of een tripje vlak over de grens naar de Duitse supermarkt dan in de weg. De Duitse automobielclub ADAC heeft de winterbandenregeling op haar website samengevat (Duitstalig
Boetes langlaufen in het Zwarte WoudVolgens de Duitse verkeerwet moet de auto aan winterse weersomstandigheden aangepast zijn. Dus als je in Duitsland onderweg bent met zomerbanden en merkt dat je banden door sneeuw of ijs geen grip maar hebben, mag je niet verder rijden. Doe je dat toch en word je door de politie aangehouden, dan loop je het risico op een bekeuring van 40 euro. Het verhaal dat de politie ook geparkeerde auto's op winterbanden zou controleren, is onjuist. Alleen het rijden op zomerbanden is onder winterse omstandigheden verboden.
Als je het verkeer daadwerkelijk ophoudt doordat je auto niet aan de weersomstandigheden aangepast is, bijvoorbeeld doordat je op een helling blijft steken en een file veroorzaakt, dan kun je een boete van 80 euro krijgen. Een boete levert ook een strafpunt op in het rijbewijsregister in Flensburg. Dat wordt pas echt vervelend als je 18 strafpunten verzameld hebt, want dan riskeer je een ontzegging van de rijbevoegdheid in Duitsland.
De aanpassing aan winterse omstandigheden houdt overigens niet alleen in dat je op winterbanden rijdt, maar ook dat de autoruiten schoon zijn en het tankje met ruitensproeierantivries gevuld is.
Ongeval parkeerplaats Zwarte WoudLet op: Raak je betrokken bij een ongeval, dan kan er nog een vervelend staartje volgen. De Duitse justitie zou je kunnen vervolgen als je met een auto op zomerbanden reed, ook al heb je geen schuld aan het ongeval. In hoeverre dit in de praktijk zal voorkomen, is afwachten. Voor de verzekering heeft het rijden op zomerbanden geen gevolgen; Nederlandse verzekeraars keren gewoon uit, ook als je schuldig bent aan het ongeval.
winterband logoWinterbanden en M+S banden Volgens de Duitse wetgeving gelden winterbanden, M+S-banden en all weather-banden (vierseizoenenbanden) als geschikte banden in winterse omstandigheden. Deze banden hebben een sneeuwvlokjessymbool of een M+S-logo. Eigenlijk zijn M+S-banden bedoeld voor het rijden door modder en sneeuw. Alleen als er op zo'n band ook een symbool van bergtoppen met een sneeuwvlok op de band staat, geldt de band als allround winterband. Het M+S-logo is te vinden op alle winterbanden, vierseizoenenbanden en soms zelfs op zomerbanden, en zegt eigenlijk weinig over de eigenschappen van de band als winterband. Maar voor de Duitse wetgever zijn ze goed genoeg om aan de wettelijke definitie van winterband te voldoen.
Sneeuwkettingen Ook als je op winterbanden rijdt, kunnen sneeuwkettingen soms noodzakelijk blijven. Op sommige bergwegen zijn ze onder bepaalde omstandigheden verplicht; dit wordt aangegeven meteen bord met een wiel met sneeuwketting erop. Sneeuwkettingen zijn niet geschikt om lange afstanden mee te rijden, ze zijn slechts een hulpmiddel om met lage snelheid op besneeuwde hellingen te kunnen rijden.
Winterbandentest 2015 De ANWB heeft in 2015 een winterbandentest uitgevoerd. Daarbij kwamen voor de bandenmaat 165/70 R14T de Goodyear Ultragrip 9 en de Michelin Alpin A4 als beste uit de bus, en voor de bandenmaat 205/55 R16H de Continental Wintercontact TS 850 en de Yokohama W.drive V905. Ook de Goodyear Ultragrip scoorde goed. Tussen de banden is veel verschil: zo bleek de remweg van de beste band bij een noodstop met 100km/u op beton maar liefst 13 meter korter dan die van de slechtste en op asfalt 8 meter. Op de ANWB-website zijn ook eerdere testresultaten in andere bandenmaten te raadplegen.
Het laden van accu's De laadspanning Gel (2 V en 12 V) en AGM (6 V en 12 V) accu’s dient u te laden met een spanning van 2,4 V per cel bij 25 ºC. Dit komt voor een 12 V accuset overeen met 14,4 V en voor een 24 V accuset 28,8 V. De maximale tijd dat een accu met deze spanning geladen mag worden is 4 uur, hierna wordt de spanning verlaagd naar 2,2 V per cel, oftewel 13,25 resp. 26,5 V. Lithium Ion accu’s worden geladen met een spanning van 29,2 Volt bij een 24 V systeem en 14,6 Volt bij een 12 V systeem. De float spanning is 26,5 resp. 13,25 Volt.
Bij noodstroomsystemen, waarbij het mogelijk is dat gel accu’s voor een zeer lange tijd (jaren) onder float condities staan, moet de floatspanning iets verhoogd worden naar 2,3 V per cel oftewel 13,8 resp. 27,6 V bij 25 °C. Mastervolt levert DC-DC converters die de spanning aan boord naar een lager niveau regelen (13,8 of 27,6 V) zodat (halogeen) lampen tijdens het laden niet defect raken.
De laadstroom Een vuistregel voor de gel en AGM accu’s zegt dat de minimale laadstroom 15% tot 25% van de accucapaciteit moet zijn. Tijdens het laden moet u meestal ook de aangesloten apparatuur blijven voeden. Het stroomverbruik van deze apparatuur telt u bij de genoemde 15/20% op. Dit betekent dat bij een accuset van 400 Ah en een aangesloten belasting van 10 Ampère de benodigde acculadercapaciteit tussen de 70 en 90 Ampère moet zijn om de accu in een redelijke tijd te kunnen laden.
De maximale laadstroom bedraagt voor een gel accu 50% en voor een AGM accu 30%. Bij een Lithium Ion accu kan de laadstroom gelijk zijn aan de capaciteit. Een 180 Ah Li-ion accu kan bijvoorbeeld met 180 Ampère geladen worden.
Het laadsysteem Voor een maximale levensduur van gel, AGM en Lithium Ion accu’s is een moderne Mastervolt acculader aan te bevelen met een 3-traps+ laadkarakteristiek en een sensor voor het meten van de accutemperatuur (alleen nodig voor gel en AGM accu’s). Deze acculaders regelen onophoudelijk de laadspanning en de laadstroom. Ook wordt de laadspanning aangepast aan de accutemperatuur. Omdat er altijd apparaten zoals koelkasten aan boord zijn die energie uit een accu halen zelfs wanneer deze wordt geladen, moet een maximale laadspanning worden ingesteld om de aangesloten apparaten te beschermen. Dit maximum is 14,55 Volt voor een 12 Volt-systeem, en 29,1 Volt voor een 24 Volt-systeem. Dit is ook de gewenste laadspanning bij een omgevingstemperatuur van 12 °C. Mastervolt acculaders zijn uitgerust met een temperatuursensor die op de accu bevestigd wordt, waardoor de acculader de laadspanning automatisch aanpast aan de accutemperatuur. Het aanpassen van de spanning naar een hogere of lagere temperatuur is niet nodig bij Lithium Ion accu’s.
Om een voortijdig defect van de accu te voorkomen moet de rimpelspanning van de acculader beneden 5% blijven. Als er ook navigatie- of communicatieapparatuur op de accu is aangesloten (zoals bijv. GPS en VHF apparatuur) mag de rimpelspanning maximaal 100 mV (0,1 V) bedragen. Anders treedt er mogelijke storing in de apparatuur op. Een ander voordeel van een lage rimpelspanning is dat als bijvoorbeeld de accupool niet goed vastzit of gecorrodeerd is, er geen schade aan het boordsysteem kan optreden. De lader kan door de lage rimpelspanning zelfs het systeem voeden zònder dat er een accu is aangesloten.
Uiteraard zijn de Mastervolt acculaders voorzien van een uitstekende spanningsregeling en blijft de rimpelspanning onder de 100 mV. Voor GMDSS systemen (Global Maritime Distress Safety System) aan boord van zeegaande schepen kan de acculader ook worden uitgerust met een Ampère- en Voltmeter en een alarmcontact. Het alarmcontact wordt aangesloten op het alarmsysteem van het schip zodat - in het geval de lader niet meer functioneert (bijv. doordat er geen 230 V aanwezig is) - dit op tijd gedetecteerd wordt. De Mass Charger Interface maakt de Mass lader geschikt als GMDSS lader en is als optie verkrijgbaar.
Voor het berekenen van de laadtijd van een gel of AGM accu kan de volgende formule worden gebruikt:
Lt = laadtijd Co = capaciteit uit de accu ontladen eff = efficiency (rendement) 1.1 voor een gel accu, 1.15 voor een AGM accu en 1.2 voor een natte accu Al = acculaderstroom Ab = stroomverbruik van de aangesloten apparatuur gedurende het laadproces
Als wij uitgaan van een 50% ontladen accu en het eerder genoemde voorbeeld van een 400 Ah gel accu en een 80 Ampère lader, dan is de laadtijd tot 100%:
Berekenen van de laadtijd Voor het berekenen van de laadtijd van een accu moet er met het volgende rekening gehouden worden.
De eerste overweging is het rendement van de accu. Bij een standaard natte accu bedraagt het rendement ongeveer 80%. Dit betekent dat als er 100 Ah ontladen is uit de accu er 120 Ah teruggeladen moet worden om weer 100 Ah uit de accu te halen. Met gel, AGM en Lithium Ion accu’s is het rendement hoger – 85 tot 90% - waardoor er minder verlies is en de laadtijd korter in vergelijking met natte accu’s.
Iets anders waar rekening mee gehouden moet worden bij het berekenen van de laadtijd is dat de laatste 20% van het laadproces (80-100%) ± 4 uur duurt (geldt niet voor Li-ion accu’s). In de tweede fase, ook wel de absorption of nalaadfase genoemd, bepaalt de accu hoeveel stroom er opgenomen wordt, onafhankelijk van het laadvermogen van de acculader.
Hoeveel stroom de accu opneemt is afhankelijk van het soort accu (nat, AGM, gel of Lithium Ion), de lader de temperatuur, de staat van lading voordat met laden begonnen werd, de levensduur van de accu, de omgevingstemperatuur, etc.
Het controleren van de ladingsgraad van een gesloten AGM of gel accu Voor het controleren van de ladingsgraad of de conditie van een accu is het gebruik van een Ah meter de meest eenvoudige optie. Een voorbeeld van zo’n meter is de Mastervolt MasterShunt of BTM-III accumonitor. Deze monitor geeft buiten de laad- en ontlaadstroom ook de accuspanning weer, hoeveel Ampère-uren er verbruikt zijn en hoelang u nog met de accu kunt doen alvorens weer te laden. Verder zijn er ook gegevens beschikbaar over hoe vaak de accu ontladen is en wat de diepste of gemiddelde ontlading geweest is. De Mastershunt is makkelijk aan te sluiten op het MasterBus netwerk en met de geïntegreerde systeemklok in combinatie met ‘command based events’ kunt u het systeem naar wens automatiseren.
Een andere, maar erg onnauwkeurige methode, is het meten van de accuspanning. Deze spanning kunt u echter pas meten als de accu minimaal 24 uur in rust is. De accu mag u tijdens die rustperiode niet ontladen of laden. Met het meten van de accuspanning krijgt u een ruwe schatting van de ladingsgraad van de accu. Gezien de kleine spanningsvariaties is er een nauwkeurige digitale Voltmeter aan te raden.
remaining battery capacity
battery voltage
25%
tussen 11.7 en 12.3 Volt
50%
tussen 12.0 en 12.6 Volt
75%
tussen 12.1 en 13.0 Volt
100%
tussen 12.6 en 13.35 Volt
Deze methode heeft een nauwkeurigheid van 15 tot 20% en geeft slechts een indicatie van de resterende accucapaciteit.
De Peukert exponent Het lijkt eenvoudig om de resterende tijdsperiode te berekenen waarbinnen een accu voldoende stroom kan leveren. Eén van de manieren om dit te doen is de capaciteit van de accu te delen door de ontlaadstroom. In de praktijk blijken deze berekeningen vaak niet te kloppen. De meeste acculeveranciers vermelden de accucapaciteit bij een ontlaadtijd van 20 uur. Een accu van bijvoorbeeld 100 Ah levert 20 uur lang een stroom van 5 A en hierbij daalt de spanning niet onder 10,5 V (1,75 V/cel). Helaas levert een accu van 100 Ah bij een ontlading van 100 A slechts 45 Ah en kan de accu dus voor minder dan 30 minuten gebruikt worden. Dit verschijnsel wordt beschreven in een formule, de Peukert exponent, die meer dan 100 jaar geleden werd ontdekt door de pioniers op accugebied: de heren Peukert (1897) en Schroder (1894). In de formule van Peukert wordt het effect van verschillende ontlaadstromen op het vermogen van een accu beschreven. Het effect is dat de capaciteit van een accu afneemt bij een hogere ontlaadstroom. Elke Mastervolt accumonitor berekend deze Peukert factor, waardoor u altijd het juiste overzicht over de status van uw accu’s heeft.
Peukert’s wet geldt niet voor Lithium Ion accu’s, omdat de aangesloten belasting nauwelijks invloed heeft op de beschikbare capaciteit.
De Peukert-formule voor accucapaciteit bij een bepaalde ontlaadstroom luidt:
Cp = Int
Cp = beschikbare accucapaciteit bij de gegeven ontlading I = de ontlaadstroom
n = de Peukert-exponent =
T = ontlaadtijd in uren
I1, I2 en T1, T2 kunnen gevonden worden door het uitvoeren van twee ontlaadproeven. Bij deze test wordt de accu twee keer ontladen met twee verschillende stromen.
Eén test met een hoge ontlaadstroom (I1) bijv. 50% van de accucapaciteit, en één met een lage ontlaadstroom (I2) van bijv. 5% van de accucapaciteit. Tijdens elke test wordt de tijd T1 en T2 gemeten totdat de accuspanning gedaald is naar 10,5 Volt. Het uitvoeren van twee ontlaadproeven is niet altijd eenvoudig. Vaak is er geen grote belasting beschikbaar of er is geen tijd voor een langzame ontlaadtest.
Ventilatie Onder normale omstandigheden produceren gel, AGM en Lithium Ion accu’s weinig of geen gevaarlijk waterstofgas. Het beetje gas dat vrijkomt is dus te verwaarlozen. Wel wordt er tijdens het laadproces, net als bij elke andere accu, warmte geproduceerd. Voor een lange levensduur van de accu’s is het belangrijk dat de warmte van de accu zo snel mogelijk afgevoerd wordt. Om de benodigde ventilatie te berekenen kunt u de volgende formule toepassen. Deze formule is alleen van toepassing als u een Mastervolt acculader gebruikt.
Q = 0.05 x I x f1 x f2 x n Q = benodigde ventilatie in m³/h I = maximum laadstroom van de acculader f1 = 0.5 reductie voor gel accu’s f2 = 0.5 reductie voor gesloten accu’s n = aantal cellen dat gebruikt wordt (een 12 V accu heeft 6 cellen van elk 2 V)
Gaan wij uit van het eerder genoemde voorbeeld van een 12 V 400 Ah accuset en een lader van 80 Ampère, dan bedraagt de minimaal benodigde ventilatie:
Q = 0.05 x 80 x 0.5 x 0.5 x 6 = 6 m³/h
Deze luchtstroom is zo klein dat normaal gesproken natuurlijke ventilatie voldoende is. Als de accu’s in een gesloten bak zijn gemonteerd zijn er twee openingen nodig. Eén aan de bovenzijde en één aan de onderzijde van de bak. De afmetingen van de ventilatie-opening berekent u met de volgende formule:
A = 28 x Q A = de opening in cm² Q = ventilatie in m³
Voor het genoemde voorbeeld is dit 28 x 6 = 168 cm² (ongeveer 10 x 17 cm) voor elke opening.
Lithium Ion accu’s produceren geen waterstofgas en zijn daarom veilig in gebruik. Wanneer de accu’s snel worden geladen is er een zekere mate van warmteproductie, in welk geval bovenstaande formule kan worden gebruikt om de warmte af te voeren.
Bij grote installaties met meerdere acculaders is het verstandig contact op te nemen met uw installateur.
We hebben twee nachten in Beringen aan de BE-mijn overnacht. Het is een mooie parking en hoewel er geen aanduiding staat voor Motorhomes kan je hier staan.
Er zijn geen voorzieningen. Het is gratis.
Het mijnmuseum is de moeite alsook het wandel gebied, teril. Er is een mountainbike parcours. Men is de omliggende gebouwen aan het restaurenen en dat geeft vanaf 6 uur wat geluid.
Het zicht op de omliggende gebouwen is overweldigend en prachtig om zien. Je kan er ook mooie foto's maken.
Update op 15 08 2016: De plaats is terug beschikbaar.
Nog steeds gesloten. Dit is het probleem bij navraag.
Geachte heer Muyzers,
Wij zijn verwikkeld in een conflict met de leverancier van de automatische toegang tot de Camperparking die niet functioneert. Zolang er geen oplossing is mogen bezoekers op de gewone parking staan. Ik kan nu moeilijk voorspellen wanneer deze vervelende situatie achter de rug is.
Mvg Plinus Tongeren.
het nieuwe zwembad is geopend Op dezelfde parking is geopend.
Stel, je bent één van die weinige Belgen die niet geboren is met een baksteen in de maag. Je hebt niet veel nood aan luxe en droomt stiekem van een life on the road. In een caravan, mobilhome of één of ander tot woning omgebouwd voertuig. Maar, mag dit in België zomaar? Hoe zit het met de regelgeving, en waar moet je je aan houden?
Eerst en vooral: ja, wonen in een mobiele woonwagen is toegestaan in België. Maar er zijn, zoals het ons landje past, wel wat normen en administratieve vereisten om dit voor elkaar te krijgen. Er zijn verschillende wetteksten van toepassing wanneer je in een mobiele woonwagen wil gaan wonen.
Gebruik een referentieadres als domicilie
Het belangrijkste struikelblok voor mobiel wonen is het gebrek aan domicilie. Je moet immers officieel ingeschreven zijn in het bevolkingsregister van de gemeente waarin je verblijft, aldus de Wet betreffende de Volksregisters van 19 juli 1991. Deze inschrijving gebeurt op basis van jouw hoofdverblijfplaats. De vaststelling van je hoofdverblijfplaats gebeurt aan de hand van enkele feitelijke elementen, zoals de plaats waar je heen gaat na je werk, het gewone verblijf van je echtgeno(o)t(e) of andere leden van je huishouden, je energieverbruik, de telefoonkosten, enz. Dit wordt gecontroleerd door een wijkagent.
Dat gaat toch niet als ik rondtrek?
Inderdaad, wanneer je geen vaste hoofdverblijfplaats hebt, wordt het moeilijk. Daarvoor werd in dezelfde wet van 19 juli 1991 het principe van het referentieadres in het leven geroepen voor onder andere mensen die in een mobiele woning wonen. Met dit referentieadres kan je ingeschreven worden in het bevolkingsregister zonder over een hoofdverblijfplaats te beschikken. Zo blijf je alsnog administratief bereikbaar voor de officiële instanties. Je moet wel de toestemming hebben van de persoon die gedomicilieerd is op dit adres. Administratief moet je een officieel contract afsluiten met deze persoon en dit ook voorleggen aan de gemeente waarin het referentieadres gelegen is. Als de gemeente dit contract goedkeurt, word je met dit referentieadres ingeschreven in het bevolkingsregister. Jouw officiële post komt dan toe op je referentieadres. Een postbus gebruiken als referentieadres is niet toegestaan. Belangrijke nuance: je moet om in aanmerking te komen voor zo’n referentieadres ook écht mobiel zijn en nooit langer dan 6 maanden in het buitenland verblijven, maar niemand die dit kontroleert.
Op de openbare weg?
Een tweede probleem: je mag je mobiele woonwagen niet zomaar overal plaatsen waar je wil. Er is een onderscheid te maken tussen een caravan, die aanzien wordt als een aanhangwagen enerzijds en een camper, woonwagen of auto (een voertuig “in één stuk”) anderzijds.
Om te beginnen is het volgens onze Wegcode verboden om een caravan of aanhangwagen langs de openbare weg te parkeren voor meer dan 24 uur. Na deze 24 uur even rondrijden en je iets verderop opnieuw parkeren mag, maar praktisch is anders. Er heerst normaliter een gedoogbeleid rond, maar je kan in de problemen komen met je verzekering als je iets aan de hand hebt terwijl de caravan ergens langer dan 24 uur geparkeerd stond. Het gezond verstand primeert hier, zorg ervoor dat je geen overlast bezorgt aan je buren.
Met je woonwagen of camper ligt het anders. Hiervoor gelden dezelfde regels als voor een gewone auto. Je mag met andere woorden buiten de bebouwde kom voor onbeperkte tijd parkeren. Binnen de bebouwde kom mag je in principe onbeperkt parkeren tussen 18 u. en 9 u. op werkdagen en permanent in het weekend. Het parkeerbeleid hierrond is een gemeentelijke bevoegdheid, dus je dient hiervoor navraag te doen bij de betrokken gemeente. Let wel: parkeren is niet gelijk aan kamperen of wonen. In principe is het niét toegelaten langs de openbare weg (je mag bijvoorbeeld ook niet slapen in je auto of je tentje zomaar ergens opslaan naast de weg). Wildkamperen is immers niet toegelaten in België.
Waar mag het wel?
Er zijn een aantal mogelijkheden. Op je eigen private terrein, bijvoorbeeld. Wens je daar een mobiele woonwagen te plaatsen en er daadwerkelijk in te wonen, dan moet je uiteraard voldoen aan de stedenbouwkundige vereisten. Het is eveneens niet verboden om je woonwagen te parkeren op campings of woonwagenterreinen. Woonwagenterreinen vallen, aldus het Handboek “Wonen op Wielen” van het Agentschap Binnenlands Bestuur, onder te brengen in vier categorieën: residentieel woonwagenterrein, doortrekkersterrein, pleisterplaats en gemengd woonwagenterrein. Deze terreinen zijn afgetoetst aan de lokale en nationale stedenbouwkundige vereisten.
Daarnaast kan je ook op verschillende (betalende) recreatieve campings terecht. In België wonen ongeveer 10.000 mensen zo. Hier heerst wel een grijze wetgevende zone rond. Algemeen kunnen we stellen dat het niet is toegestaan om een nieuwe officiële domicilie te verkrijgen op een recreatieve camping. Voor personen die al lange tijd wonen op een camping, worden er wel uitzonderingen gemaakt. En vele gemeenten hanteren hier ook een gedoogbeleid. Beschik je over een referentieadres dat verschillend is van het campingadres, dan kan je uiteraard wel langere tijd legaal op een camping verblijven.
Hoe ver mag je gaan met je creatieve woonwagen?
De Wegcode maakt geen onderscheid tussen een caravan en een aanhangwagen. Ook camper, woonwagen en auto vallen in dezelfde categorie. Dit betekent dat je in principe vrij flexibel bent om eender welk voertuig om te bouwen tot een woonwagen. De Vlaamse Wooncode definieert een woonwagen als “een woongelegenheid, gekenmerkt door flexibiliteit en verplaatsbaarheid, bestemd voor permanente en niet-recreatieve bewoning”. Een vrij ruime definitie dus! Hou er natuurlijk wel rekening mee dat je mobiele woonwagen door de keuring moet geraken als je ermee wil rijden op de openbare weg en hij dus moet voldoen aan de juiste normeringen voor en wettelijke afmetingen van voertuigen. Enkele originele ideetjes hiervoor vind je terug in onze rubriek “mobiel huis”.
lijnbus-als-woonstkleurrijke-box Om een lang verhaal kort te maken, de regelgeving is niet evident. De gemakkelijkste manier is om te werken via een referentieadres. Dit brengt wat administratieve uitdagingen en verplichtingen met zich mee, maar op die manier ben je wel officieel in orde om te gaan wonen zoals jij dat wil!
Meer info:
Regelgeving betreffende woonwagenterreinen . Een overzicht van alle woonwagenterreinen in België Permanent wonen op campings Disclaimer: dit is een informatief artikel en geen juridisch advies. Heb je meer vragen omtrent de regelgeving rond mobiel wonen, raadpleeg dan steeds een professioneel juridisch advies!
Op 8 augustus 2015 begint onze reis naar Vancouver Canada. Dit is de derde keer dat we onze zoon bezoeken. en nu gaan we ook ons kleinkind Ivy voor de eerste keer zien.
We komen op dezelfde dag en bijna het zelfde uur aan, men moet 9 uren terug tellen, als dat we vertrokken zijn. Twee dagen hebben we last van de jetlag. We betrekken een kelder appartement met 1 slaapkamer en een zetelbed. Alles is er en we zullen ons wel gewennen.
Het is een beetje wennen aan alles maar ook dat lukt wel. Het leven is toch wel verschillend met dat in België en moesten wij hier blijven wonen zou de aanpassing wel groot zijn. Wij zijn hier voor een maand dus dat valt wel mee. De mensen zijn vriendelijk en het weer is warm soms te warm. Van mei tot nu heeft het bijna niet geregend en dat is toch wel extreem voor de natuur. sproeien met de hand mag nog maar niet de auto wassen of water geven met een sprinkeler.
Wat mij bijzonder opvalt is dat ondanks er veel meer verkeer is er ook veel minder ongevallen zijn. de oorzaak is dat men veel correcter omgaat met de verkeersregels. Een licht dat op orange springt is een stop teken en iedereen stopt ook. Rechts afdraaien kan door een rood licht als het links ok is. Enorm veel eetgelegenheden en koffieshops zorgen dat je niet sterft van honger en dorst. Maar waar ik echt niet mee overweg kan is dat je aan de ingang van een restaurant of cafe moet wachten tot men je een plaats aanwijst, ook al is de zaak leeg. wanneer je de plaats niet aanstaat kan je vragen naar een andere, maar zo maar ergens gaan zitten, ho maar... En bij het afrekenen moet je een tip (fooi) geven, waarvan de grote afhankelijk is van de goede of minder goede bediening is. Meestal is dit rond de 10 à 15 % van het bedrag. Waarom. Het peroneel krijgt een vast loon en de rest moeten ze halen van de tips, meer goede tips is meer loon op het einde van de maand. Zo ook in een bloemen winkel. aan de kassa komt er nog taxen bij de geafficeerde prijs. Enkel in een voedings winkel niet.
Prijzen zijn duurder maar valt nog mee. Ganse gebraden kip 8 €, steak 8 € Kg, brood 1,50 €, koffie 2,50 €, busticket 1,50 voor 90 min, hamburger met frit 8 €. Een fles wijn is wel duur, goedkoopste 12 €. Buffet in een casino slechts 16 € warm, koud, dessert, en niet alkoholische dranken inc. 3 stukken pizza voor 4 €.
Prijzen van huizen en logementen is een heel ander verhaal. Hetgeen wij huren kost al vlug 2000 € per maand.
Nieuwe motorhome parking in Lanaken. Belgisch Limburg
Nieuwe MH parking in Lanaken, Belgisch Limburg.
Aan de ingang van de camping JOCOMO gelegen.
De plaats zal enkel toegankelijk zijn tussen April en November.
Er is een nieuwe camper parking in Lanaken. Ze is klaar op het plaatsen van ticket automaat aan de inkom. De parking is gelegen op de camping JOCOMO Lanaken. Links achter de receptie zijn er 20 plaatsen met service. Het zijn ruime plaatsen en een motorhome van 10 m kan erop. Plaatsen zijn klinkers met een ruim grasvlak ernaast. Iedere plaats is voorzien van stroom, water en afvalwater. Er is een loospunt voor toiletten, zowel vast als draagbaar. Douche en zwembad zijn aanwezig.
Update: Omdat de vergunning niet in orde is zal deze parking tijdelijk gesloten worden. De indeling moet gewijzigd worden om aan de eisen te voldoen.
De nieuwe motorhomeparking in Neeroeteren is klaar. Ze is licht hellend en blokken heb je nodig.
Alle voorzieningen zijn in dienst. Afvalwater en toilet lozen is in de prijs inbegrepen.
Prijs: 5 € (nu nog gratis 15 jan 2015)
Het is een prachtige locatie om te fietsen en te wandelen.
Waar: Komweg Neeroeteren GPS: 51.08365 en 5.70263 Voorziening: 11 ruime plaatsen van 10 meter lang x 4 meter Stroom: 12 CE kontactdozen : 1 € (is nog niet aangegeven voor hoeveel/hoelang) Water en toilet lozen in de prijs inbegrepen. Douche kan in de sportzaal "Den aftrap" aan 2 € Prijs voor 24 uur: 5 € ( waarschijnlijk, moet nog bevestigd worden door de stad Maaseik) te betalen bij de uitbater van cafetaria "Den aftrap" gelegen net over de parking.
Wil je een motorhome aankopen in Duitsland, dan moet je met het volgende rekening houden;
A. De verkoper dient te bezorgen.
1.Gelijkvormigheidsattest = Europees Certificaat van Overeenstemming afgekort COC = (Übereinstimmungsbescheinigung) = Certifacte of Conformity.
2.Origineel Duits inschrijvingsbewijs = Zulassungsbescheinigung = Fahrzeugbrief Equivalent van roze kaart, bestaat uit twee delen (Teil 1 und 2)
3. Keuringsbewijs (Tüv)
4. Factuur
B. Transporteren naar België
1. Je kan je bestaande plaat (van jou in B ingeschreven voertuig) op de aangekochte motorhome hangen en mits verwittiging aan je verzekerings maatschappij, naar B rijden. Is niet 100 % wettelijk maar wordt veel gedaan. 2. Transitplaat met rode band (Zollkennzeichen) -Vraag aan de verkoper dat hij hiervoor zorgt dan moet je zelf niet zorgen voor een verzekeringsbewijs (=Deckungskarte) om vervolgens naar een Duitse DIV antenne te gaan (=Zulassungsstelle) Indien je toch zelf je transitplaten regelt dien je dus een verzekering te hebben : (Deckungskarte) http://www.deckungskarten.eu
3.Duitse DIV antenne (Zulassungsstelle) te bezoeken waar je in het bezit - - Identiteitskaart Verzekeringsbewijs (Deckungskarte) - Keuringsbewijs (Tüv) Duitse Roze kaart (Zulassungsbescheinigung) - Aankoopfactuur - Geld Vergewis je dat de vorige eigenaar het voertuig reeds uitgeschreven heeft (Abgemeldet). Indien hij dus zijn nummerplaten nog niet heeft ingeleverd zal je geen transitplaat ontvangen. “ Vroeger was dit een apart document (de zgn. Abmeldungschein)
⇨ mogelijk is dit nog zo in sommige Zullassungsellen. ⇨ meestal zetten ze nu een stempel Abgemeldet op uw Fahrzeugbrief.
- Aankoopfactuur Origineel Duits inschrijvingsbewijs = Zulassungsbescheinigung = Fahrzeugbrief Gelijkvormigheidsattest = Übereinstimmungsbescheinigung Duits keuringsbewijs (Tüv) - Identiteitskaart van persoon die vermeld staat op factuur Indien je koopt via vennootschap zal je allicht statuten van vennootschap + eventuele publicatie in Belgisch Staatsblad nodig hebben. → Contacteer zeker de douane!
3. Wat zal de douane je bezorgen?
Roze formulier = document aanvraag inschrijving voertuig waarop ze een douanevignet C705 kleven (Kost 10 cent)
- Transitplaten ⇨ Dit moeten wel die met een rode band zijn de zgn. Zollkenzeichen. Indien de verkoper hiervoor zorgt vraag dit dan zeker na! ⇨ Dus NIET die met een gele band de zgn. Kurzzeitkennzeichen
- Z-platen (In principe dient iemand van de garage je te vergezellen)
3. Wat neem je mee: - Origineel Duits inschrijvingsbewijs = Zulassungsbescheinigung = Fahrzeugbrief - Roze formulier voorzien van vignet die de douane je eerder bezorgd heeft - Gelijkvormigheidsattest = Europees Certificaat van - Overeenstemming afgekort COC = (Übereinstimmungsbescheinigung) - Check of je je PVG nummer terugvindt op je COC, zoniet neem je best contact op met invoerder (Bornem voor BMW – D’Ieteren voor AUDI. VW)
4. Wat doen ze? - Keuring die verder gaat dan de klassieke jaarlijkse keuring van tweedehandswagens. Deze bevat een volledige technische keuring, milieukeuring, opstelling van een tweedehandsrapport en aflevering van de Car-Pass.
E. Nu je wagen gekeurd is, kan je hem inschrijven.
- Particulier: Aangezien de BTW in Duitsland goedkoper is dan in België zijnde 19%, betaal je best BTW in Duitsland. ⇨ Zorg dat er op je contract de vermelding staat dat de BTW in DE is voldaan! ⇨ Zorg dat de auto ouder is dan 6 maand en meer dan 6000km heeft anders moet je zowel in BE als in DE BTW betalen
3. Zelfstandige: De BTW zal je in België in het douanekantoor dienen te betalen, deze BTW zal je vervolgens voor 50% kunnen aftrekken. ⇨ Check of de wagen wordt aangeboden MwSt ausw (= BTW aftrekbaar) ⇨ Bel vooraf de douane en meldt dat je de BTW nog moet betalen of kan ook via je kwartaalaangifte geregeld worden.
Veel succes!
Kontroleer steeds of er niets veranderd is in deze volgorde. Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor eventuele fouten of wijzigingen in de hierboven vermelde tekst.