Reisverhalen, tips, toebehoren, onderdelen, staanplaatsen, routes, enz. Welkom op onze blog! Heb je vragen over dit onderwerp doe mij maar een mail.
31-05-2016
Wonen in een Motorhome.
Mag-je-wonen-in-een-voertuig.
DOOR ZIMMO OP 25/10/2015 ADVIES, MOBIEL HUIS
Stel, je bent één van die weinige Belgen die niet geboren is met een baksteen in de maag. Je hebt niet veel nood aan luxe en droomt stiekem van een life on the road. In een caravan, mobilhome of één of ander tot woning omgebouwd voertuig. Maar, mag dit in België zomaar? Hoe zit het met de regelgeving, en waar moet je je aan houden?
Eerst en vooral: ja, wonen in een mobiele woonwagen is toegestaan in België. Maar er zijn, zoals het ons landje past, wel wat normen en administratieve vereisten om dit voor elkaar te krijgen. Er zijn verschillende wetteksten van toepassing wanneer je in een mobiele woonwagen wil gaan wonen.
Gebruik een referentieadres als domicilie
Het belangrijkste struikelblok voor mobiel wonen is het gebrek aan domicilie. Je moet immers officieel ingeschreven zijn in het bevolkingsregister van de gemeente waarin je verblijft, aldus de Wet betreffende de Volksregisters van 19 juli 1991. Deze inschrijving gebeurt op basis van jouw hoofdverblijfplaats. De vaststelling van je hoofdverblijfplaats gebeurt aan de hand van enkele feitelijke elementen, zoals de plaats waar je heen gaat na je werk, het gewone verblijf van je echtgeno(o)t(e) of andere leden van je huishouden, je energieverbruik, de telefoonkosten, enz. Dit wordt gecontroleerd door een wijkagent.
Dat gaat toch niet als ik rondtrek?
Inderdaad, wanneer je geen vaste hoofdverblijfplaats hebt, wordt het moeilijk. Daarvoor werd in dezelfde wet van 19 juli 1991 het principe van het referentieadres in het leven geroepen voor onder andere mensen die in een mobiele woning wonen. Met dit referentieadres kan je ingeschreven worden in het bevolkingsregister zonder over een hoofdverblijfplaats te beschikken. Zo blijf je alsnog administratief bereikbaar voor de officiële instanties. Je moet wel de toestemming hebben van de persoon die gedomicilieerd is op dit adres. Administratief moet je een officieel contract afsluiten met deze persoon en dit ook voorleggen aan de gemeente waarin het referentieadres gelegen is. Als de gemeente dit contract goedkeurt, word je met dit referentieadres ingeschreven in het bevolkingsregister. Jouw officiële post komt dan toe op je referentieadres. Een postbus gebruiken als referentieadres is niet toegestaan. Belangrijke nuance: je moet om in aanmerking te komen voor zo’n referentieadres ook écht mobiel zijn en nooit langer dan 6 maanden in het buitenland verblijven, maar niemand die dit kontroleert.
Op de openbare weg?
Een tweede probleem: je mag je mobiele woonwagen niet zomaar overal plaatsen waar je wil. Er is een onderscheid te maken tussen een caravan, die aanzien wordt als een aanhangwagen enerzijds en een camper, woonwagen of auto (een voertuig “in één stuk”) anderzijds.
Om te beginnen is het volgens onze Wegcode verboden om een caravan of aanhangwagen langs de openbare weg te parkeren voor meer dan 24 uur. Na deze 24 uur even rondrijden en je iets verderop opnieuw parkeren mag, maar praktisch is anders. Er heerst normaliter een gedoogbeleid rond, maar je kan in de problemen komen met je verzekering als je iets aan de hand hebt terwijl de caravan ergens langer dan 24 uur geparkeerd stond. Het gezond verstand primeert hier, zorg ervoor dat je geen overlast bezorgt aan je buren.
Met je woonwagen of camper ligt het anders. Hiervoor gelden dezelfde regels als voor een gewone auto. Je mag met andere woorden buiten de bebouwde kom voor onbeperkte tijd parkeren. Binnen de bebouwde kom mag je in principe onbeperkt parkeren tussen 18 u. en 9 u. op werkdagen en permanent in het weekend. Het parkeerbeleid hierrond is een gemeentelijke bevoegdheid, dus je dient hiervoor navraag te doen bij de betrokken gemeente. Let wel: parkeren is niet gelijk aan kamperen of wonen. In principe is het niét toegelaten langs de openbare weg (je mag bijvoorbeeld ook niet slapen in je auto of je tentje zomaar ergens opslaan naast de weg). Wildkamperen is immers niet toegelaten in België.
Waar mag het wel?
Er zijn een aantal mogelijkheden. Op je eigen private terrein, bijvoorbeeld. Wens je daar een mobiele woonwagen te plaatsen en er daadwerkelijk in te wonen, dan moet je uiteraard voldoen aan de stedenbouwkundige vereisten. Het is eveneens niet verboden om je woonwagen te parkeren op campings of woonwagenterreinen. Woonwagenterreinen vallen, aldus het Handboek “Wonen op Wielen” van het Agentschap Binnenlands Bestuur, onder te brengen in vier categorieën: residentieel woonwagenterrein, doortrekkersterrein, pleisterplaats en gemengd woonwagenterrein. Deze terreinen zijn afgetoetst aan de lokale en nationale stedenbouwkundige vereisten.
Daarnaast kan je ook op verschillende (betalende) recreatieve campings terecht. In België wonen ongeveer 10.000 mensen zo. Hier heerst wel een grijze wetgevende zone rond. Algemeen kunnen we stellen dat het niet is toegestaan om een nieuwe officiële domicilie te verkrijgen op een recreatieve camping. Voor personen die al lange tijd wonen op een camping, worden er wel uitzonderingen gemaakt. En vele gemeenten hanteren hier ook een gedoogbeleid. Beschik je over een referentieadres dat verschillend is van het campingadres, dan kan je uiteraard wel langere tijd legaal op een camping verblijven.
Hoe ver mag je gaan met je creatieve woonwagen?
De Wegcode maakt geen onderscheid tussen een caravan en een aanhangwagen. Ook camper, woonwagen en auto vallen in dezelfde categorie. Dit betekent dat je in principe vrij flexibel bent om eender welk voertuig om te bouwen tot een woonwagen. De Vlaamse Wooncode definieert een woonwagen als “een woongelegenheid, gekenmerkt door flexibiliteit en verplaatsbaarheid, bestemd voor permanente en niet-recreatieve bewoning”. Een vrij ruime definitie dus! Hou er natuurlijk wel rekening mee dat je mobiele woonwagen door de keuring moet geraken als je ermee wil rijden op de openbare weg en hij dus moet voldoen aan de juiste normeringen voor en wettelijke afmetingen van voertuigen. Enkele originele ideetjes hiervoor vind je terug in onze rubriek “mobiel huis”.
lijnbus-als-woonstkleurrijke-box Om een lang verhaal kort te maken, de regelgeving is niet evident. De gemakkelijkste manier is om te werken via een referentieadres. Dit brengt wat administratieve uitdagingen en verplichtingen met zich mee, maar op die manier ben je wel officieel in orde om te gaan wonen zoals jij dat wil!
Meer info:
Regelgeving betreffende woonwagenterreinen . Een overzicht van alle woonwagenterreinen in België Permanent wonen op campings Disclaimer: dit is een informatief artikel en geen juridisch advies. Heb je meer vragen omtrent de regelgeving rond mobiel wonen, raadpleeg dan steeds een professioneel juridisch advies!
Op 8 augustus 2015 begint onze reis naar Vancouver Canada. Dit is de derde keer dat we onze zoon bezoeken. en nu gaan we ook ons kleinkind Ivy voor de eerste keer zien.
We komen op dezelfde dag en bijna het zelfde uur aan, men moet 9 uren terug tellen, als dat we vertrokken zijn. Twee dagen hebben we last van de jetlag. We betrekken een kelder appartement met 1 slaapkamer en een zetelbed. Alles is er en we zullen ons wel gewennen.
Het is een beetje wennen aan alles maar ook dat lukt wel. Het leven is toch wel verschillend met dat in België en moesten wij hier blijven wonen zou de aanpassing wel groot zijn. Wij zijn hier voor een maand dus dat valt wel mee. De mensen zijn vriendelijk en het weer is warm soms te warm. Van mei tot nu heeft het bijna niet geregend en dat is toch wel extreem voor de natuur. sproeien met de hand mag nog maar niet de auto wassen of water geven met een sprinkeler.
Wat mij bijzonder opvalt is dat ondanks er veel meer verkeer is er ook veel minder ongevallen zijn. de oorzaak is dat men veel correcter omgaat met de verkeersregels. Een licht dat op orange springt is een stop teken en iedereen stopt ook. Rechts afdraaien kan door een rood licht als het links ok is. Enorm veel eetgelegenheden en koffieshops zorgen dat je niet sterft van honger en dorst. Maar waar ik echt niet mee overweg kan is dat je aan de ingang van een restaurant of cafe moet wachten tot men je een plaats aanwijst, ook al is de zaak leeg. wanneer je de plaats niet aanstaat kan je vragen naar een andere, maar zo maar ergens gaan zitten, ho maar... En bij het afrekenen moet je een tip (fooi) geven, waarvan de grote afhankelijk is van de goede of minder goede bediening is. Meestal is dit rond de 10 à 15 % van het bedrag. Waarom. Het peroneel krijgt een vast loon en de rest moeten ze halen van de tips, meer goede tips is meer loon op het einde van de maand. Zo ook in een bloemen winkel. aan de kassa komt er nog taxen bij de geafficeerde prijs. Enkel in een voedings winkel niet.
Prijzen zijn duurder maar valt nog mee. Ganse gebraden kip 8 €, steak 8 € Kg, brood 1,50 €, koffie 2,50 €, busticket 1,50 voor 90 min, hamburger met frit 8 €. Een fles wijn is wel duur, goedkoopste 12 €. Buffet in een casino slechts 16 € warm, koud, dessert, en niet alkoholische dranken inc. 3 stukken pizza voor 4 €.
Prijzen van huizen en logementen is een heel ander verhaal. Hetgeen wij huren kost al vlug 2000 € per maand.
Nieuwe motorhome parking in Lanaken. Belgisch Limburg
Nieuwe MH parking in Lanaken, Belgisch Limburg.
Aan de ingang van de camping JOCOMO gelegen.
De plaats zal enkel toegankelijk zijn tussen April en November.
Er is een nieuwe camper parking in Lanaken. Ze is klaar op het plaatsen van ticket automaat aan de inkom. De parking is gelegen op de camping JOCOMO Lanaken. Links achter de receptie zijn er 20 plaatsen met service. Het zijn ruime plaatsen en een motorhome van 10 m kan erop. Plaatsen zijn klinkers met een ruim grasvlak ernaast. Iedere plaats is voorzien van stroom, water en afvalwater. Er is een loospunt voor toiletten, zowel vast als draagbaar. Douche en zwembad zijn aanwezig.
Update: Omdat de vergunning niet in orde is zal deze parking tijdelijk gesloten worden. De indeling moet gewijzigd worden om aan de eisen te voldoen.
De nieuwe motorhomeparking in Neeroeteren is klaar. Ze is licht hellend en blokken heb je nodig.
Alle voorzieningen zijn in dienst. Afvalwater en toilet lozen is in de prijs inbegrepen.
Prijs: 5 € (nu nog gratis 15 jan 2015)
Het is een prachtige locatie om te fietsen en te wandelen.
Waar: Komweg Neeroeteren GPS: 51.08365 en 5.70263 Voorziening: 11 ruime plaatsen van 10 meter lang x 4 meter Stroom: 12 CE kontactdozen : 1 € (is nog niet aangegeven voor hoeveel/hoelang) Water en toilet lozen in de prijs inbegrepen. Douche kan in de sportzaal "Den aftrap" aan 2 € Prijs voor 24 uur: 5 € ( waarschijnlijk, moet nog bevestigd worden door de stad Maaseik) te betalen bij de uitbater van cafetaria "Den aftrap" gelegen net over de parking.
Wil je een motorhome aankopen in Duitsland, dan moet je met het volgende rekening houden;
A. De verkoper dient te bezorgen.
1.Gelijkvormigheidsattest = Europees Certificaat van Overeenstemming afgekort COC = (Übereinstimmungsbescheinigung) = Certifacte of Conformity.
2.Origineel Duits inschrijvingsbewijs = Zulassungsbescheinigung = Fahrzeugbrief Equivalent van roze kaart, bestaat uit twee delen (Teil 1 und 2)
3. Keuringsbewijs (Tüv)
4. Factuur
B. Transporteren naar België
1. Je kan je bestaande plaat (van jou in B ingeschreven voertuig) op de aangekochte motorhome hangen en mits verwittiging aan je verzekerings maatschappij, naar B rijden. Is niet 100 % wettelijk maar wordt veel gedaan. 2. Transitplaat met rode band (Zollkennzeichen) -Vraag aan de verkoper dat hij hiervoor zorgt dan moet je zelf niet zorgen voor een verzekeringsbewijs (=Deckungskarte) om vervolgens naar een Duitse DIV antenne te gaan (=Zulassungsstelle) Indien je toch zelf je transitplaten regelt dien je dus een verzekering te hebben : (Deckungskarte) http://www.deckungskarten.eu
3.Duitse DIV antenne (Zulassungsstelle) te bezoeken waar je in het bezit - - Identiteitskaart Verzekeringsbewijs (Deckungskarte) - Keuringsbewijs (Tüv) Duitse Roze kaart (Zulassungsbescheinigung) - Aankoopfactuur - Geld Vergewis je dat de vorige eigenaar het voertuig reeds uitgeschreven heeft (Abgemeldet). Indien hij dus zijn nummerplaten nog niet heeft ingeleverd zal je geen transitplaat ontvangen. “ Vroeger was dit een apart document (de zgn. Abmeldungschein)
⇨ mogelijk is dit nog zo in sommige Zullassungsellen. ⇨ meestal zetten ze nu een stempel Abgemeldet op uw Fahrzeugbrief.
- Aankoopfactuur Origineel Duits inschrijvingsbewijs = Zulassungsbescheinigung = Fahrzeugbrief Gelijkvormigheidsattest = Übereinstimmungsbescheinigung Duits keuringsbewijs (Tüv) - Identiteitskaart van persoon die vermeld staat op factuur Indien je koopt via vennootschap zal je allicht statuten van vennootschap + eventuele publicatie in Belgisch Staatsblad nodig hebben. → Contacteer zeker de douane!
3. Wat zal de douane je bezorgen?
Roze formulier = document aanvraag inschrijving voertuig waarop ze een douanevignet C705 kleven (Kost 10 cent)
- Transitplaten ⇨ Dit moeten wel die met een rode band zijn de zgn. Zollkenzeichen. Indien de verkoper hiervoor zorgt vraag dit dan zeker na! ⇨ Dus NIET die met een gele band de zgn. Kurzzeitkennzeichen
- Z-platen (In principe dient iemand van de garage je te vergezellen)
3. Wat neem je mee: - Origineel Duits inschrijvingsbewijs = Zulassungsbescheinigung = Fahrzeugbrief - Roze formulier voorzien van vignet die de douane je eerder bezorgd heeft - Gelijkvormigheidsattest = Europees Certificaat van - Overeenstemming afgekort COC = (Übereinstimmungsbescheinigung) - Check of je je PVG nummer terugvindt op je COC, zoniet neem je best contact op met invoerder (Bornem voor BMW – D’Ieteren voor AUDI. VW)
4. Wat doen ze? - Keuring die verder gaat dan de klassieke jaarlijkse keuring van tweedehandswagens. Deze bevat een volledige technische keuring, milieukeuring, opstelling van een tweedehandsrapport en aflevering van de Car-Pass.
E. Nu je wagen gekeurd is, kan je hem inschrijven.
- Particulier: Aangezien de BTW in Duitsland goedkoper is dan in België zijnde 19%, betaal je best BTW in Duitsland. ⇨ Zorg dat er op je contract de vermelding staat dat de BTW in DE is voldaan! ⇨ Zorg dat de auto ouder is dan 6 maand en meer dan 6000km heeft anders moet je zowel in BE als in DE BTW betalen
3. Zelfstandige: De BTW zal je in België in het douanekantoor dienen te betalen, deze BTW zal je vervolgens voor 50% kunnen aftrekken. ⇨ Check of de wagen wordt aangeboden MwSt ausw (= BTW aftrekbaar) ⇨ Bel vooraf de douane en meldt dat je de BTW nog moet betalen of kan ook via je kwartaalaangifte geregeld worden.
Veel succes!
Kontroleer steeds of er niets veranderd is in deze volgorde. Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor eventuele fouten of wijzigingen in de hierboven vermelde tekst.
In Oostenrijk heb je een GO-box nodig om de autosnelweg te gebruiken voor voertuigen boven de 3,5 ton. Onder de 3,5 ton koop je een vignet (min 10 dagen) aan één van de vele tankstations VOOR de grens.
Rij nooit zonder, de boetes zijn zeer hoog, minstens 300 €.
Tip: Betaal de 80 € voor de Go-box kontant. Rij je terug naar huis lever de go-box dan in in een eerstvolgend tankstation na de grens of in het tolkantoor aan de grens. Omdat je kontant betaald hebt krijg je het resterende bedrag kontant terug betaald, betaal je met kaart dan komt het geld enkele maanden later op je rekening.
De werking van de Go-Box De GO-Box zorgt vanuit de auto voor de correcte regeling van de tol. Betalen kan men ofwel comfortabel en eenvoudig achteraf via een centraal geregistreerde rekening met behulp van een Maestro-, credit- of tankcard (post-pay), ofwel van tevoren, voor tolbedragen die contant, met Maestro-, credit- of tankcard gekocht kunnen worden (pre-pay). Voor wie niet dagelijks door Oostenrijk rijdt, dus ook toeristen, wordt de prepay aangeraden. Er wordt een tegoed op de GO-Box geboekt. Bij doorrit onder een tolportaal wordt het desbetreffende bedrag direct afgeschreven. Afgezien van de € 5 administratiekosten moet de GO-Box bij de eerste uitgave met een toltegoed ter hoogte van minstens € 80(incl. BTW) worden opgeladen. Daarna bedraagt het minimumbedrag van een oplading € 75 (incl. BTW) per oplading. Maximaal kan een tegoed van € 500 (incl. BTW) per GO-Box opgetekend worden.
Een toltegoed is slechts een jaar na het laatste opladen geldig en vervalt daarna (geen recuperatie meer mogelijk).
De meer dan 180 GO-verkooppunten bevinden zich daar waar men ze nodig heeft. Namelijk op en langs het uitstekende wegennet en bij alle belangrijke grensovergangen. De verkooppunten bevinden zich meestal bij benzinestations en zijn herkenbaar aan het blauwe bord met daarop het woord 'GO'.
Tolheffing gekoppeld aan emissie Vanaf 1 januari 2010 zullen er drie tariefgroepen zijn: Groep A: wagens uit de EEV en Euro 6-klasse mogen rekenen op 10% vermindering Groep B: wagens uit de Euro 4 en 5 krijgen 4% vermindering Groep C: wagens uit de Euro 0 tot 3 betalen 10% meer.
Hiervoor dient ALTIJD een (gratis) speciaal document gedownload te worden op www.go-maut.at. Daarbij MOETEN een kopie van het inschrijvingsbewijs en gelijkvormigheidsattest gevoegd worden. De aanvraag kan op voorhand gebeuren op vier manieren: 1. via upload in het SelfCare Portal op www.go-maut.at 2. via e-mail (ingescande documenten) naar info@asfinag.at 3. fax op nummer +43 50108 912.913 4. per post aan ASFINAG Maut Service Center / Emissionsklassen – Am Europlatz 1 – A 1120 Wien - Österreich
Je moet wel speciaal langsgaan in een CO-verkoopspunt om de box te activeren. De omschakeling van de GO-Box kan nu al gebeuren, maar de korting gaat pas in op 1/1/2010.
Wil je weten wat het gaat kosten? Op deze link vind je het antwoord: http://www.go-maut.at/go/mautrechner Als voorbeeld geven we je even het basistarief van traject over de A10 Tauernautobahn van Salzburg tot de grens aan de Karawankentunnel Met 2 assen € 47.50 Met 3 assen € 66.49 Met 4 assen € 99.77
BOETES VOOR HET ONTBREKEN VAN VIGNETTEN OF GO-BOX LIGGEN TUSSEN € 400 EN € 4000
Goe nieuws voor wie een MH wil invoeren vanuit het buitenland!
Goed nieuws voor wie een wagen wil invoeren uit het buitenland: wie een wagen uit een andere Europese lidstaat wil inschrijven in België heeft daar geen gelijkvormigheidsattest meer voor nodig. Ook de keuring van een ingevoerd voertuig beperkt zich tot een visuele keuring, op voorwaarde dat het voertuig beschikt over een keuringsbewijs uit een andere lidstaat dat minder dan twee maanden oud is. België ziet zich genoodzaakt deze regel in te voeren na een uitspraak van het Europese Hof van Justitie, ook het KB werd aangepast, de aanpassing geldt vanaf 30 september 2013. GEKIBBEL OP HOOG NIVEAU Alle tweedehandsvoertuigen moesten in België tot dusver een technische controle ondergaan, ongeacht de geldigheidsduur van het keuringsbewijs en het feit of ze eerder in eigen land of in België ingeschreven waren. Die extra controle, die sinds juni 2011 beperkt was tot een remtest, droeg volgens de overheid bij tot de verkeersveiligheid, de consumentenbescherming (door de inperking van de kilometerfraude) en de milieubescherming. De Europese Commissie was het echter niet eens met deze praktijk en sleepte ons land voor het Europees Hof. Ze vond dat België de Europese regels overtrad door een bijkomende controle te eisen. Het Hof gaf de Commissie volmondig gelijk. Dat België bovendien eiste dat voor tweedehandswagens uit andere EU-landen het zogenaamde Europese certificaat van overeenstemming - het vroegere gelijkvormigheidsattest - werd voorgelegd, was eveneens tegen de Europese regels.
De winter is in het land Oostenrijk! Momenteel reeds 40 cm sneeuw en snachts - 10. De kachel doet haar best. Overdag is het fris maar zonder wind is het heerlijk. De volgende dagen komt de zon.
Ben een hut aan het maken op de motorhomeparking en dit voor het lozen van toilet en het nemen van water.
Na een paar jaar zagen bij de Stad Tongeren is het nu zo ver. Een paar jaar geleden was er reeds een toezegging maar die is weer ingetrokken met de afbraak van de hallen. Op deze plaat komt er nu een zwembad.
De plaats zal beschikbaar zijn eind dit jaar, 2013 en er kunnen 24 MH parkeren en overnachten, water en stroom alsook toilet en afvalwater lozen zijn voorzien. De plaats zal betalend zijn maar het bedrag is nog niet bekend.
Ik hou jullie op de hoogte en zo spoedig er een opening is lees je het hier.
De electrische fiets en het laden van de batterijen in de MH.
Elektrische fietsen worden meer en meer meegenomen in de motorhome. Een bijkomend probleem is om deze fietsen (batterijen) op te laden. Fiets je iedere dag dan moet je de batterijen toch alle twee dagen laden.
Hiervoor heb je een omvormer nodig die voldoende capaciteit heeft om deze te laden. meestal is een 300 watt lader voldoende. Let bij aankoop dat de omvormer van 12 naar 220 v een sinus omvormer is, deze geeft een stabiele uitgangsspanning van 220 volt en is ook geschikt voor gevoelige elektronica, zoals laptop, Ipad, en GSM
Op de batterijen staat het aantal Amp/u vermeld . Stel er staat 1 AMP op staat, vermenigvuldig dat dan met 220 = 220 watt. Moet je zo 2 batterijen gelijktijdig laden dan heb je een omvormer nodig van 220 watt x 2 = 440 watt + een reserve marge, dus een 600 watt omvormer. prijzen variëren afhankelijk van de kwaliteit, maar je mag rekenen op zo'n 200 à 300 .
Natuurlijk moet deze stroom ergens vandaan komen. De woonbatterij(en) zijn beperkt. Stel je batterijen (fiets) zijn leeg en moeten 10 uur laden om vol te zijn. Ze hebben 1 AMP/uur nodig om te laden x 10 uur = 10 AMP x 2 batterijen = 20 AMP. Best is om een zonnepaneel op het dak te leggen om het verbruik te compenseren of om de paar dagen aan de 220 volt aan te sluiten.
Heb je geen zonnepaneel dan is je batterij van 90 AMP na 4 dagen (2 x laden van je 2 fiets batterijen) leeg. Samen met je andere gebruikers heb je ongeveer 50 AMP uit je batterij getrokken en dan is ze leeg. Heb je ook TV dan haal je geen 4 dagen maar 2 dagen. Met twee maal 90 AMP verdubbel je je reserve.
Nieuwe motorhomeparkings en fouten in Campergids 2013!
Hier enkele
wijzigingen voor het camperboek 2014:
Gegevens zijn uit het
boek 2013
Nieuw:
1.Maxau-
Karlsruhe aan de Rhein brug N 49.03720 O 8.30583
15 plaatsen Gratis,
ook voor lange campers, geen service
Winkel: Maximiliaan
center op 2 km over de Rhein brug
Karlsruhe op 9 km
Foto
2.Passau N 48.57895 O 13.47437
13 plaatsen met
service. Lozen toilet en afvalwater, stroom. Prijs was nog niet gekend maar op
de info dachten ze dat het 13 per 24 uur zou zijn.
Gelegen 1 km van
centrum, rustig.
Wijzigingen:
1.Blz 740
MONZAMBANO
PRIJS is nu 12 / 24
u . WiFi is 1 voor 12 uur
2.Blz 765
SAN REMO
Prijs van 16/09 tot
14/06 is 10
En van 15/06 tot 15/09 is 15
3.Blz 377
PORT LA NOUVELLE
Betalend van 01/05 tot
31/09 prijs 4 , Juli en augustus prijs 7
4.Blz
408 Sta. Pola, Avenida Granada is weg. Is nu wandel promenade.
5.Blz 405 La
Marina camino del Pinet N 38.15151 en W 0.63171 coördinatenniet correct en foto is veroudert en niet meer
herkenbaar.
Nieuwe coördinaten: N 38.15087 en W
0.63276 nieuwe foto. 40 plaatsen. Opgelet: enkel parkeren in de rijrichting.
Service camping LA MARINA 2 km richting Guardamar : 4
6.Blz 405 La
Marina Camino del Pinet N 38.15347 en W 0.62797 Is verboden!!
7.Blz 405 La
Marina sud N 38.14031 en W 0.63653 Is
verboden!!
8.Blz 405 La
Marina Elche 38.15628 O.63791 prijs is 8
9.Blz 390 St
Laurent du Var Juiste coördinaten zijn: 43.68584 en 7.18459 Er is nog een
plaats op: 43.66628 en 7.19595 4 plaatsen en geen service. Max 8 meter lang.
Centrum 2 km. Winkel 500 m. Gratis.
10.NIEUW: San Fulgencio , Mini camping
OASIS, Caminal del Convenio+34 693 482
022 Nederlandse uitbater.N 38.11999 en
O 0.6221
14 plaatsen, met stroom en water en
afvalwater op de plaats. Eerste 14 dagen 14 en dan 12 all-in, ook Wi Fi en
douche. Wasm: 3 droogkast: 2 Ondergrond: grind. Gesloten van 1 05 tot 31 08
Strand: 1,5 km, eten 200 m, winkel
200 m, bus 300 m.
11.Nieuw: Lo
Pogán , Cale de Catamaran, Aan het strand. Gedoogd, Geen service. n37.851667 en
w 0.7647667 20 plaatsen.
eten 500 m, winkel 1 km, bus 500 m.
Is niet aangegeven.
12.Nieuw: La
Azohiagedoogd plaats. N37.563333 en
w1.17393, toilet lozen.
Aan strand. Winkel 100 m,
restaurant 100 m, Mazaron 20 km zondag markt.
13.Nieuw:
Calnegre is ter plaatsen aangegeven, 50 Plaatsen open in de winter. N37.51515
en w1.39845 Prijs: 6 , water 1/100 liter, enkel service 3 , Strand op 100 m,
winkel en restaurant op 500 m. wassen 4 .
15.Blz 403
Calnegre, Cala de Calnegre n37.50701 w1.41731 is weg.
16.Blz 404 Elche Camperpark , Camino de
Alboraya n38.28226 w0.69232 is weg.
17.Blz 404
Elche MH Vicky coördinaten zijn niet juist, moet zijn: n38.19704 w0.7123 8 Wi
Fi inclusief. Wasmachiene 3 gesloten van 15 juni tot 16 september.
18.Nieuw: Teruelgedoogd plaats. 20 plaatsen niet aangegeven. n4031667 en
w1.08389
Centrum 2 km, winkel 100 m, Zeer
mooi centrum. Geen service.
19.Blz 405
Jérica. Max 7 meter. Steile afrit.
20.Blz 358
Lourdes is nu 10 wc en afvalwater incl. en 5 voor water,Foto.
21.Blz 349
AUCH = 4 , douche 1,5 pp.
22.Blz 146
EEKLO = weg, geen vergunning meer.
23.Blz 327
Bergeracis een camping en 15 /24 u
zonder stroom.
24.Blz 272
Auxerre. Nieuwe coördinaten: n47.79721 o3.57719 Foto. Gemengde parking. Geen
service.
Je kan op je manuele schotel een dubbele LNB plaatsen, zodat je kan kijken naar Astra 1 en Astra 3, zonder de schotel te moeten verdraaien. Een uitzondering hierop is de UFO schotel, dit gaat niet omdat de LNB in de schotel gemonteerd is. In de handel zijn beugels verkrijgbaar om een dubbele LNB te bevestigen op de arm van de schotel. Let op: De dubbele LNB moet licht verdraait zijn, " op 7 uur "
In het zuiden en het noorden werkt dit echter minder goed of zelf niet. In Malaga werkt het BV niet, tenzij met een grote schotel van 80 cm. Dus neem steeds je enkele LNB mee om daar te wisselen.
De reisweg en de belevenissen kan lezen op ons reisverslag.
REISERVARINGEN:
Onze route was: België, Oostenrijk, Italië, Frankrijk, Spanje, Frankrijk, België. Afstand: 6000 km Verbruik: 960 liter x 1.40 /l = 1.344 Prijzen van diesel schommelen van 1.70 tot 1.30 /l Italië is het duurste, Spanje en Frankrijk zitten gelijk, tussen de 1.30 en 1.40 /l
Bij een "normale" fabriek motorhome van 3,5 ton is het verbruik veel minder en mag je er een 500 aftellen. Toch is de diesel een grote kost. Dit is ook de reden waarom zulke reis best over een langere periode gedaan wordt, 3,4 of 5 maanden. De meeste overwinteraars in Spanje waren er voor minstens 4 maanden. Deze staan dan veel vast op één en dezelfde plaats waar ze dan korting krijgen op dit verblijf. De prijzen lopen wel ver uiteen, afhankelijk van het comfort, van 0 tot 600 per maand. Je hebt er dus die vrij staan op gedoogd plaatsen en enkel het comfort hebben van hun MH en dit voor lange perioden. Heb jij behoefte aan WC, douche, wasmachines, Wi Fi enz en betaal je hier ook voor. Ook deze prijzen lopen wel sterk uiteen. Op een camping betaal je al vlug 15 maar als je voor 3 maand reserveert kan dit naar 9 gaan. Ook betaal je voor de ligging, dicht aan zee is duurder dan op enkele km van het strand.
In de zomer zijn vele van deze parkings gesloten wegens de hitte en ga je best niet naar Spanje.
Gedoogd parkings: Op zeer vele plaatsen zijn er gedoogd parkings, die wanneer er te veel MH staan, geruimd worden. Je wordt dan gevraagd om de parking te verlaten. Eer dat het avond is staan er weer nieuwe MH. Officiële MH parkings: Ze zijn op vele plaatsen en in divers prijzen. Even vergelijken. Campings: Zijn er voldoende, maar op de meeste kom je voor minder dan 14 dagen niet binnen. Taal in Spanje: Geen probleem, met geld en gebaren kom je al een eind. Wat hebben wij geleerd vandaag? Café con Letche = Koffie met melk, Olé = goedendag, Servesa = bier (veel gebruikt woord), dos = twee, enz. Prijzen: Gebraden haan/kip = 4.5 , koffie = 1 , koffie met een croissant vaak 1 , Appelsienen 5 kg voor 0,89 , kip 4,30 /kg, Entrecote biefstuk 6 /kg, enz. Het is er (nog steeds) goedkoop leven. Het weer: zeer aangenamen themperaturen en zon maar wel veel wind. Bevolking: Zeer vriendelijk maar niet zo proper, vooral de toiletten waren vaak vuil. Natuur: Mooie natuur maar overal plastiek van serres en ander vuil hetgeen jammer is. Veel vuil waaronder massa's plastiek worden opgestookt. Jammer, en hier in België maar milieu belastingen betalen en klagen dat de aarde opwarmd. Welke motorhome bewoners zijn wij tegen gekomen: Weinig Belgen, enkele Nederlanders, Duitsers, Engelse, en Fransen, Denen en enkele Italianen. Problemen: Geen noemens waardige problemen. TV: deze met een kleine schotel, 60 cm en kleiner hadden problemen met de ontvangst van TV Vlaanderen HD kanalen op 23° op 19° geen probleem.
Wij zijn onderweg van Spanje naar België en hetgeen mij het meeste bijblijft, buiten het mooie weer en de prachtige locaties is, de slechte wegen.
We zijn door Italië, Spanje en Frankrijk over zeer slechte wegen gereden, natuurlijk waren er ook prachtige wegen, meestal aangelegd met Europese steun. Je moet werkelijk slalommen om die diepe gaten te vermijden maar op vele wegen lukt zelfs dit niet. Dat er niets afgebroken is aan de motorhome, buiten een scharnier aan de motorkap, kan ik niet begrijpen. Wel is er spel gekomen op een gewrichtsarm aan het voorste wiel en dit is zeker te wijten aan de slechte wegen.
Dat onze voorruit niet gesprongen is, is niet te begrijpen, zulke slagen. Wat mij opgevallen is dat de slechtste wegen in Frankrijk vaak in de dorpen waren en dat daar ook het hele zware verkeer door moest. Die huizen zullen nogal rammelen binnen. Ook zijn er in Frankrijk vele wegen die buiten dat ze smal zijn (hoofdwegen met veel verkeer en zware vrachtwagens) golven, waardoor de MH van links naar rechts wiegt, dit samen met wind en vrachtwagens als tegenliggers voor een groot gevaar zorgen. Moet er geen tekening bijmaken zeker wanneer je dan de ander raakt. Het wiegen is ook zeer vermoeiend voor de rug, maar dit kan opgelost worden door zetels die een goede zijdelingse steun hebben.
Jammer maar helaas is deze trip voorbij. Op naar de volgende. Kijk maar eens naar ons reisverslag over deze trip, weldra online.
Zonnepaneel plaatsen is kinderspel! Iedereen, die een beetje handig is kan dit. Maar...
Steeds meer motorhome bezitters kopen zonnepanelen. Het grote voordeel hiervan is dat u dan minder of niet afhankelijk bent van een stroomaansluiting. Of te wel voor degene die vrij staan een groot voordeel, vooral als dat verblijf op een plek wat langer duurt.
Voordat we tot de daadwerkelijke aanschaf overgaan dient er wel wat rekenwerk gedaan te worden. Tevens moeten we rekening houden met het jaargetijde en de plaats waar we gaan staan. Het waarom, zal u in de loop van dit artikel duidelijk worden. Zeker als we veel vrij staan is dit belangrijk, tenzij we dagelijks op een ander plaats staan of dagelijks de automotor de accu's op laten laden. Dit laatste zal toch niemand doen, hoop ik.
Als eerste gaan we berekenen wat de dagelijkse behoefte aan stroom is. Om bij een grote stroomverbruiker te beginnen, een absorptiekoelkast is eigenlijk niet geschikt, tenzij we deze op gas koelen. Een compressorkoelkast kan wel. Het is wel raadzaam te rekenen met het maximale stroomverbruik, om teleurstellingen te voorkomen.
Om de berekeningen uit te voeren, gaan we uit van het vermogen van de diverse gebruikers. Dit wordt uitgedrukt in Watt (W). Van de meeste verbruikers kunnen we dit op het apparaat lezen of anders in de gebruiksaanwijzing. Sommige apparaten geven het stroomverbruik op (A of Amp.), dan moeten het vermogen zelf berekenen met een eenvoudige formule. Daarvoor moeten we ook de spanning (V) van de elektrische installatie weten ( 12 of 24 V). Om het vermogen te berekenen gebruiken we de formule W=V*A (Watt = Volt * Ampere). Daarbij hebben we de gebruikstijd nodig om de dagelijkse behoefte te berekenen.
Ik zal de dagelijkse behoefte aan de hand van een voorbeeld laten zien. Iedereen kan daarmee de eigen behoefte berekenen. We gaan uit van een 12 volts installatie.
De radio staat 6 uur per dag aan, het verbruik is 3 amp. De radio verbruikt 12V * 3A = 36 Watt, gedurende 6 uur. Totaal is dat 36W * 6 uur is 216W.
Er branden 3 lampjes van 8 watt gedurende 3 uur. Dan is het totale verbruik 3 * 8W * 3 uur is 72W
De waterpomp draait dagelijks ca. 30 minuten en de stroomafname is 6 amp. Omgerekend is dit, 12 V * 6 A is 72 W. Dit maal een half uur is 36 W.
De afzuigkap gebruikt gedurende een half uur 3 amp. Omgerekend is dit, 12 V * 3 A is 36 W. Dit maal een half uur is 18 W.
Het dagelijks opladen van de mobiele telefoon levert een verbruik op van 20 W.
De totale dagelijkse behoefte is in dit geval 216 + 72 + 36 + 18 + 20 = 362 Watt.
Uiteraard hebben we twee accu's aan boord, een als startaccu, deze wordt alleen gebruikt om de camper de starten en te laten rijden. De tweede accu, de zogenaamde huishoudaccu dient om stroom te leveren op het moment dat we ergens staan. Het elektrische systeem zorgt ervoor dat er op dat moment geen stroom verbruikt wordt van de startaccu. zodat we er altijd zeker van zijn dat we kunnen starten.
We gaan het hier uitsluitend over de huishoudaccu hebben. Er zijn verschillende typen. We kunnen kiezen voor de loodaccu of voor een gel gevulde accu. De eerste vereist regelmatig onderhoud en is gevoelig voor diepteontlading. De gel gevulde accu is onderhoudsvrij en is ongevoelig voor diepte ontlading. Het nadeel van deze laatste is de prijs, het verschil is vrij groot. Technisch gezien kunt we het best een gel gevulde accu aanschaffen, dit is echter wel afhankelijk van de beschikbare financiën. Een loodaccu zal ook prima kunnen functioneren. Vervolgens is er de keuze over de capaciteit van de accu, hoe hoger de capaciteit hoe hoger de prijs en eveneens het formaat en gewicht.
We gaan er in ons voorbeeld vanuit dat er een huishoudaccu aan boord is van 95 Ah. Een accu kan ongeveer tot 70 procent ontladen worden, voordat de spanning zo laag wordt, dat er een aantal gebruikers niet of niet goed meer functioneren. Het vermogen wat u zonder problemen met deze accu kunt verbruiken is 95 A * 12 V * 30 procent is 342 Watt. Echter een loodaccu heeft ook last van zelfontlading, voor een nieuwe accu is dit ca. 2 procent per dag, hoe ouder de accu hoe hoger dit percentage.
In het bovengenoemde voorbeeld, waarbij de dagelijkse behoefte 362 Watt is, kunnen we zeggen dat het beschikbare vermogen, 342 Watt, onvoldoende is. Tenzij we elke dag verder trekken, als er gereden wordt, worden de accu's door de dynamo opgeladen. Hierbij geldt dat een rit van minimaal een half uur gemaakt moet worden om de accu's voldoende op te laden. Om dit probleem op te lossen is het mogelijk zonnepanelen aan te schaffen.
Zonnepanelen zijn in verschillende soorten, en prijzen te koop. Waar moeten we op letten bij de aanschaf?
Ten eerste ze moeten tegen een stootje kunnen, er zijn zelfs panelen die beloopbaar zijn. Wat voor ons van het grootste belang is het vermogen wat deze panelen leveren. Dit varieert van 25 tot 140 Wp. Hiermee is tevens het formaat van de diverse panelen afhankelijk. Let er bij aanschaf dus op welk formaat panelen er geplaatst kan worden. Er kan dus ook gekozen worden voor meerdere panelen, afhankelijk van de mogelijkheden. In dit geval mogen we de vermogens van de panelen bij elkaar optellen.
Het afgegeven vermogen van de panelen is afhankelijk van diverse omstandigheden. Als het zonlicht loodrecht op de panelen schijnt is het vermogen maximaal. Elke schaduw is van invloed op het geleverde vermogen, ga dus niet onder de bomen staan, want dat koele plekje werkt wel heel erg nadelig op de werking van een zonnepaneel. Of we nu in Spanje of Nederland staan, maakt niet zoveel uit voor het geleverde vermogen, echter in de winter is de lichtinval zo slecht dat het vermogen van de panelen sterk afneemt. Als de zon niet schijnt levert het paneel toch vermogen, maar minder dan met zon. Er wordt tegenwoordig ook vaker gesproken over daglichtpanelen dan over zonnepanelen.
In de praktijk kunnen we ervan uitgaan dat we het vermogen van het paneel met 4 - 4,5 mogen vermenigvuldigen om te berekenen wat de dagelijkse opbrengst is. In ons eigen voorbeeld kunnen we zien dat een paneel van 100Wp, of bijvoorbeeld 2 panelen van 50 Wp, ruim voldoende is om gedurende een langere periode op een plek te blijven staan. Het geleverde vermogen ligt in dit geval tussen de 400 en 450 Watt per dag en dat is ruim voldoende voor het gevraagde vermogen van 362 Watt.
Naast de aanschaf van zonnepanelen dient er een oplaadregelaar aangeschaft te worden, ook deze zijn er van zeer simpele tot zeer uitgebreide. Ook kunnen we kiezen uit diverse soorten aansluitkabels. Wat wel zeer belangrijk is bij het aansluiten, dat er zo dicht mogelijk bij de aansluiting met de accu een zekeringhouder geplaatst wordt.
Het aansluiten van het complete systeem dient rechtstreeks op de accu te gebeuren, hiermee voorkomen we dat er elders in de camper elektronica wordt beïnvloed. Omtrent de montage van de diverse onderdelen is al veel geschreven en gezegd, soms ook tegenstrijdige dingen. Ik zal in dit artikel mijn persoonlijke voorkeuren kenbaar maken. Reacties hierop zijn uiteraard altijd welkom, het liefst via het gastenboek, zodat eenieder hier kennis van kan nemen en op kan reageren.
Mijn voorkeur gaat er van uit de panelen op het dak te verlijmen met beugels, montage op een imperiaal geeft kans op geluidsoverlast tijdens het rijden (fluiten). De doorvoer van de stroomkabel naar binnen op een plek waar weinig kans is op lekkage. Deze doorvoer in ieder geval goed afkitten met een flexibele kit. Zorg er altijd voor dat de kabels niet door trilling op een scherpe rand door kunnen slijten. Monteer het controlepaneel dicht bij de overige controle instrumenten en sluit de bedrading voor het laden rechtstreeks op de huishoudaccu aan. Dit is immers de accu waar het om gaat. Zorg er wel voor dat er zo kort mogelijk hierbij een zekering in het systeem zit om problemen te voorkomen. Ook voor elke doorvoer van kabels geld, dat er voorkomen moet worden dat er slijtage van de bescherming van deze kabels kan ontstaan, gebruik hiervoor dus rubber doorvoor tules. Probeer de kabels altijd zo kort mogelijk te houden, dit om verliezen te voorkomen. Kabels mogen echter nooit strak gespannen gemonteerd worden.
Motorhomeparkings verdwijnen als sneeuw voor de zon!
Verschillende motorhomeparkings zijn opgeheven in België.
Verboden te overnachten in:
Zeebrugge Oostende Blankebergen
Boete: 60
Waarom: Het foute gedrag van motorhome bezitters maar dat heb ik reeds jaren geleden voorspeld.
Camping gedrag hoort niet op een motorhomeparking. Toilet hoort niet geledigd in het riool of de duinen. en zo is er veel meer.
Jammer maar helaas: Wie niet horen wil moet maar voelen. Gelukkig zijn ze zo niet allemaal. Het is allen spijtig voor zij de hun best doen om het goed te doen.