Lengte over alles: 14.99 m Lengte waterlijn: 12.20 m Breedte: 4.50 m Diepgang: 1,22 m Gewicht, ca.: 18 ton Doorvaart hoogte: 3.48 m Inhoud brandstoftanks: 2400 l Inhoud watertanks: 675 l Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l Standaard motoren: Vovo Penta D6 2 x 435 pk (2 x 320kW) Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Wanneer u een Atlantic 50 in al haar pracht op het water ziet , het gemakkelijk is om te vergeten enkel hoeveel organisatie , ervaring en techniek in haar bouw zijn gegaan .
Embleem Atlantic Moteryachts BV
Suderséleane 15 8711 GX Workum Nederland
Embleem van . Vlaamse vereniging voor watersport.
VVW . Telt 120 Clubs en meer dan 13000 Leden .
Embleem van de Koninklijke Nederlandse Motorboot club
De KNMC is een landelijke club van actieve en enthousiaste motorbootvaarders. Van mensen die van het water en het varen houden.
De No Limit IV heeft 2 vierblads schroeven 1 links en 1 rechts draaiend
Zwanen die de naam van de thuishaven proberen te lezen
Beoordeel dit blog
Windroos
Een windroos of windkruis is een Kruis dat de windrichting , Noord , Oost , Zuid , en West aanduidt.
Een windroos kan teruggevonden worden op een Kompas of onder een Windhaan .
De Atlantic 38 een luxe motorjacht
Technische omschrijving Lengte over alles: 11.51 m Lengtre waterlijn: 9.90 m Breedte: 4.05 m Diepgang: 1.10 m Gewicht ca.. 11 ton Doorvaarthoogte: 3.40 m Inhoud brandstoftanks: ca. 950 l Inhoud watertank: ca. 450 l Inhoud vuilwatertank: ca. 175 l Standaard motorisering: 78 kW (106 hp), 1x Vetus-Deutz DT 43
Optioneel:
117 kW (160 pk) Volvo Penta D3-160 132 kW (180 pk) Volvo Penta D4-180 Designer: John A. Bennett & Associates
Het interieur van de Atlantic 42 is stylvol, praktisch maar bovenal gezellig.
De ruime achterhut is gezellig en indien gewenst van alle gemakken zoals bijvoorbeeld tv voorzien. Uiteraard beschikt de achterhut over een douche- en toiletruimte. De voorhut is voorzien van een frans bed. Net als de achterhut is ook hier gedacht aan een gecombineerde douche en toiletruimte. Er is zelfs de mogelijkheid om v oor een derde hut te kiezen. De dinette komt dan te vervallen
Atlantic 460
De opvolger van de succesvolle Atlantic 444, de Atlantic 460! De Atlantic 460 heeft vaak bewezen dat ze zeer zeewaardig is. Op open zee valt de stabiliteit en koersvastheid op. Niet alleen op open water, maar zeker ook op binnenwater is de Atlantic 460 een heerlijk jacht om mee te varen.
Technische omschrijving
Lengte over alles: 14.30 m
Lengte waterlijn: 11.20 m
Breedte: 4.50 m
Diepgang: 1.25 m
Doorvaarthoogte: 3.40 m
Gewicht: ca. 16 ton
Snelheid: 25 tot 28 kts
Inhoud brandstoftanks: 2 x ca. 900 l
Inhoud watertank: ca. 675 l
Inhoud vuilwatertank: ca. 250 l
Standaard motoren: 2 x 320 kW (2 x 435 hp)
Volvo Penta D6 435 andere motoren op aanvraag
CE categorie A Ontwerper: John A. Bennett & Associates
Voor wie in het dagelijkse leven alleen genoegen neemt met het allerbeste mag dit ook verwachten aan boord van zijn jacht. Deze stelling is volledig toepasbaar op het concept van de Atlantic 460.
Met een lengte van minder dan 15 meter hoeft u geen geristraties aan te vragen voor het bevaren van sommige vaarwegen.
Nieuwe optie voor 2007: Volledig electrisch cabriosysteem en radarbeugel
ATLANTIC 56
Innovatie: De Atlantic 56 Twin Deck. In opdracht van Atlantic Motoryachts ontwikkelt Vripack Naval Architects uit Sneek een totaal nieuwe Atlantic, de 56. In een markt waar veel aanbod is, maar ook veel van hetzelfde, komt Atlantic Motoryachts met een revolutionair ontwerp:
Voordek met groot zonnedek, waaronder bergruimte is voor landvasten e.d.
lengte over alles 17.00 meter
lengte waterlijn 13.40 meter
maximale breedte 4.86 meter
diepte 0,98 meter
CE categorie B (kustvaart)
Inrichting salon / achterdek: Centraal in het schip de besturing, heeft de regie over het schip vanuit een luxe
stuurstoel; Aan bakboord bevindt zich de luxe rondzit met aan stuurboord twee luxe clubs. Ruim achterdek met riante kuipbank waarin de salontafel opgeborgen kan worden.
Inrichting onderdeks: Midscheeps bevindt zich de eigenaarshut met eigen gescheiden douche en toiletruimte. Voor in het schip bevindt zich een gastenverblijf met luxe 2-persoons Frans bed. In het voorschip bevindt zich een tweede natte cel, voorzien van douche, toilet en wasmachine.
Tender Garage met 3m30 Diesel Tender, Jet Propulsion;
Uitgerust met twee nieuwe innovatieve 6 cyl. Volvo Penta IPS 600 motoren, 435 pk per motor. Volvo Penta IPS – Inboard Performance System is een inboard innovatie.
ATLANTIC 56HT
Gebouwd volgens onze hoge standaard.
Technische Details
Lengte over alles: 18.50 m
Breedte: 4.85 m
Diepgang: 1,30 m
Gewicht, ca.: 23 ton
Doorvaart hoogte: 3.48 m
Inhoud brandstoftanks: 2564 l
Inhoud watertanks: 790 l
Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l
Standaard motoren: Volvo Penta D12 2 x 675 pk
Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Naast de layout van het interieur verteld de styling veel over de persoonlijke smaak van de eigenaar. Het is echter ook mogelijk om gebruik te maken van zeer moderne vormen, materialen en stoffen.
Een Schip Op Maat
DE ATLANTIC MOTORJACHTEN
De meest bekende Piraten Vlag Jolly Roger
Piraten Vlag Edward England
Piraten Vlag Edward Teach Zwartbaard
Piraten Vlag Emanuel Wynne
Piraten Vlag Henry Every
Piraten Vlag Jack Rackham
Piraten Vlag Stede Bonnet
Piraten Vlag Thomas Tew
Piraten Vlag Christopher Condent
No Limit IV
Informative Site Voor De Watersporter
15-04-2009
Zeeland houdt zich op de vlakte over watersportbijdrage
Bron : PZC.nl
Zeeland houdt zich op de vlakte over watersportbijdrage
door Jeffrey Kutterink.
DEN HAAG - Zeeland houdt zich nog even op de vlakte over het voorstel dat eigenaren van plezierboten moeten meebetalen aan het onderhoud en de verbeteringen van recreatieve vaarwegen in Nederland.
Friesland is de enige provincie die de komst van een watersportbijdrage wel ziet zitten.
Dat bleek vanmiddag tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer. Oud-staatssecretaris Dzsingisz Gabor presenteerde eind vorig jaar een plan om eigenaren van 300.000 grotere plezierboten via een speciaal Blauwfonds mee te laten betalen aan extra projecten. Dat zou jaarlijks 45 miljoen euro op moeten leveren voor verbetering van de Nederlandse vaarwegen. Friesland was tijdens de hoorzitting de enige partij die wel te porren is voor de plannen. De overige provincies wachten met hun oordeel totdat het kabinet er zich over heeft uitgesproken.
De economische neergang heeft ook de havens in Vlissingen en Terneuzen getroffen. De overslag van Zeeland Seaports is in het eerste kwartaal met 16 procent gedaald in vergelijking met een jaar eerder. Vooral landbouwproducten, chemie, overig stukgoed en metalen werden veel minder overgeslagen.
Dat meldde Zeeland Seaports woensdag. Volgens directeur Hans van der Hart komt de recessie 'zeer hard aan' in de Zeeuwse havens. Hij vindt het lastig te voorspellen hoe sterk de teruggang in geheel 2009 zal zijn.
Vorige week bleek al dat de Rotterdamse haven de overslag van goederen met bijna 11 procent had zien teruglopen in het eerste kwartaal.
NEELTJE JANS - De reddingboot Koopmansdank van het reddingsstation Noordland is vannacht een vaartuig te hulp geschoten op de Noordzee.
De reddingboot werd rond 03.40 uur opgeroepen omdat het 16 meter lange kajuitzeljacht 'Brigantijn' uit Hoorn met twee opvarenden stuur- en motorproblemen had gekregen.
Het bootje was onderweg van Port Zeelande naar Ijmuiden. De bedoeling was dat zeilend te doen, maar stroom en tegenwind werkten tegen. Na het starten van de motor bleek deze echter technische mankementen te vertonen. De motor stopte ermee en daarom werd alarm geslagen via het kustwachtcentrum.
Volvo Ocean Race: Team Delta Lloyd handhaaft zich in top vier van zesde etappe
Bron : clubracer.be Volvo Ocean Race: Team Delta Lloyd handhaaft zich in top vier van zesde etappe
Op dag vier van de zesde etappe op weg naar Boston/USA, weet Team Delta Lloyd zich te handhaven in de top vier. Na een moeizame start in Rio de Janeiro/Brazilië, steeg de Nederlandse VO70 op zondagavond naar de derde plek om vervolgens nog een plaatsje op te schuiven. Een oostelijke route bracht de Delta Lloyd verder op zee, waar meer wind en minder buien zaten. Telefonica Blue van de Nederlandse schipper Bouwe Bekking gaat aan de leiding, gevolgd door Ericsson 4 en Ericsson 3. Delta Lloyd zakte vanochtend van de tweede naar de vierde positie, met slechts een mijl achterstand op de Zweden.
Zoals voorspeld, liet de wind het kort na de start afweten. Mediaman Sander Pluijm schreef in zijn blog: "De eerste nacht werd daardoor, laat ik zeggen lichtelijk teleurstellend. Geen zuchtje bries, klapperende zeilen en een hoop schommelen met twee knopen op de klok. Geen beweging in te krijgen. We wisten dat het zou gebeuren, maar toch blijft dat frustrerend."
Gerd-Jan Poortman op het voordek
Inmiddels is de vloot van zeven oceaanracers voorbij Cabo Frio, het zuidoostelijke puntje van de staat Rio de Janeiro. Team Delta Lloyd van schipper Roberto Bermúdez de Castro (ESP) mocht voor in de trein van de zuidoostelijke passaatwind plaatsnemen. Op dit moment koersen de teams naar de scoring gate bij Fernando de Naronha. De Delta Lloyd is al dagen de meest oostelijke boot. Navigator Wouter Verbraak schreef: vanochtend "Wij proberen ons zo veel mogelijk vast te houden aan onze oostelijke koers. Verder op zee zitten immers minder buien en de wind is daar beter. We trachten het gemiddeld wat beter te doen dan de jongens aan de lijzijde van ons (dichter naar de kust). We hebben minder dan 800 mijl tot aan de scoring gate te gaan en we hopen er bij de eerste drie doorheen te gaan. We geven alles en hebben er plezier in."
MIDDELBURG - De proef met de 366 meter lange Beatrice is zo goed bevallen, dat nog vandaag het eerste grote schip in een serie van zes opstoomt richting Antwerpen.
Het gaat om de MSC Francesca. De opvaart vanaf Vlissingen is rond 16 uur. Tot 1 juni volgen nog eens vijf schepen van rederij MSC.
AMSTERDAM - Pleziervaarders moeten zich tijdens Koninginnedag een beetje gedeisd houden op de Amsterdamse grachten. Ze mogen wel muziek opzetten, maar die mag op meer dan 10 meter van de boot niet te horen zijn. De regel geldt dit jaar voor het eerst.
De politie bevestigde woensdag een bericht daarover in De Telegraaf. Als feestvierders te veel lawaai maken, kan de politie hun geluidsapparatuur in beslag nemen. Vanaf 21.00 uur mogen pleziervaarders helemaal geen muziek meer draaien. De politie controleert vanaf dat tijdstip extra en tolereert geen overtredingen.
Een andere nieuwe regel is dat boten langer dan 10 meter sommige grachten niet op mogen. Het gaat onder meer om de Prinsengracht en het Rokin. Doel daarvan is om botsingen tussen grote en kleine vaartuigen te voorkomen. Net als in voorgaande jaren geldt in sommige grachten eenrichtingsverkeer.
Een woordvoerster van de gemeentelijke dienst binnenwaterbeheer laat weten dat de politie en de gemeente met ruim twintig boten de grachten opgaan. Zij controleren of pleziervaarders zich aan de regels houden.
Slepers aan het werk bij het verlaten van de MSC Beatrice uit de Antwerpse Haven .
Bron : PortofAntwerp.be Het slepenen assisteren van zee- en binnenschepen Foto's van slepers aan het werk bij het verlaten van de MSC Beatrice uit de Antwerpse Haven .
Het Sleepbedrijf is een onderdeel van het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen en verzorgt alle sleep- en assistentietaken in de Antwerpse haven. Het bedrijf werd opgericht in 1875 en kan terug blikken op een rijke ervaring en knowhow. Het Sleepbedrijf beschikt over een vloot van 19 sleepboten, die voortdurend gerenoveerd en vernieuwd worden om een veilige en kwaliteitsvolle dienstverlening te verzekeren. Belangrijk daarbij is dat het Sleepbedrijf de grootste vloot ter wereld exploiteert van sleepboten die met
Voith Schneider worden aangedreven.
Die voortstuwings methode werd in Amerika bekroond met detitel
Best Available Technology. Het Sleepbedrijf telt zowat 250 werknemers. Om schepen steeds beter en efficiënter te kunnen helpen, investeert het Sleepbedrijf sterk in opleiding van het personeel. Veiligheid en kwaliteit zijndaarbij de sleutelwoorden.
Het slepenen assisteren van zee- en binnenschepen
De gespecialiseerde bemannings leden van de sleepboten maken dagelijks werk van het assisteren van alle types van schepen, in de moeilijkste situaties. De meeste zeeschepen, zelfs de allergrootste, doen een beroep op het Sleepbedrijf om hen te helpen bij het manoeuvreren in nauwe en drukke vaarwaters. Ook bij barre weersomstandigheden rekenen ze op sleepboten om voor een veilige vaart tezorgen.
Hollum Niet alleen het Natuurcentrum in Nes maar ook het Maritiem Centrumin Hollum is op Goede Vrijdag open gegaan. Tot 20 juni betreft het een try out openstelling. Het museum opent op 25 juni en heeft de dagen daarna open huis, maar wil nu al bezoekers ontvangen.
Het MaritiemCentrum laat de geschiedenis van het Amelander reddingswezen zien. Nog niet alles staat waar het moet staan, maar er is genoeg te zien om een indruk te krijgen van de reddingsboot die door paarden naar zee wordt getrokken en de wereld daaromheen. Binnen staat een heuse stuurhut van een oude veerboot opgesteld en in de hal staan boeien met touch screen beeldschermen. Via de schermen leer je over navigeren. De informatie via beeldscherm is een onderdeel van het Colour your Science project waar provincie Fryslân onlangs 93.000 euro subsidie voor beschikbaar stelde. In het plafond is de sterrenhemel verwerkt. Museum medewerker Henk Bakker is er helemaal weg van. Hij wil er wel s avonds voor open, want het lijkt zo mooi.
Op 11 april is er weer een demonstratie van de paardenreddingboot geweest. De paarden starten vanaf het Maritiem Centrum, want daar is ook het boothuis.
Demonstratie Paardenreddingboot
Tien stoere paarden trekken de boot met donderend geweld over het strand en door de branding in zee. Het is een gebeurtenis die herinnert aan vroeger tijden, want als er echt een schip in nood is vaart tegenwoordig de moderne Anna Margaretha met hoge snelheid de haven van het eiland uit.
De lancering met de paarden laat zien dat het redden van drenkelingen en het verlenen van bijstand aan schepen die bij Ameland in nood verkeren een lange geschiedenis heeft.
Demonstratie Paardenreddingboot
Tijdstip
Dinsdag 30 december
11.00 uur
Donderdag 19 februari 2009
17.00 uur
Zaterdag 11 april 2009
11.00 uur
Dinsdag 28 april 2009
13.30 uur
Woensdag 3 juni 2009
19.00 uur
Zaterdag 20 juni 2009
10.00 uur
Woensdag 1 juli 2009
18.00 uur
Donderdag 16 juli 2009
17.00 uur
Zaterdag 25 juli 2009
(Midzomerfeest te Buren, de reddingboot gaat uit in Buren)
19.00 uur
Maandag 3 augustus 2009
19.00 uur
Maandag 17 augustus 2009
19.00 uur
Dinsdag 1 september 2009
19.00 uur
Woensdag 16 september 2009
18.00 uur
Woensdag 21 oktober 2009
13.30 uur
Maandag 28 december 2009
15.00 uur
Data en tijden onder voorbehoud!! De start is vanuit het boothuis bij het reddingsmuseum Abraham Fock aan de Oranjeweg 18 in Hollum. De lanceringen vinden plaats op het strand zuid/west van Hollum , einde Tjettepad. Op zaterdag 25 juli gaat de reddingboot uit op het strand in Buren, tijdens het Midzomerfeest.
Inwoners van Abbega hebben zaterdagmiddag hun eigen skûtsje binnengehaald. De stichting It Abbegeaster Skûtsje kocht het schip onlangs van Lolle Schakel uit Parrega.
Het dorp heeft De Liefde' omgedoopt tot It Abbegeaster Skûtsje'. Het schip wordt bemand door Abbegaasters. De bedoeling is dat er volgend jaar met het skûtsje gezeild wordt tijdens de Iepen Fryske Kampioenskippen Skûtsjesilen (IFKS).
PARIJS - Franse militairen hebben vrijdag een schip ontzet dat bijna een week geleden werd gekaapt voor de Somalische kust. Vier gijzelaars, onder wie een kind, werden bevrijd. Een vijfde gijzelaar kwam tijdens de actie om het leven.
Dat heeft het kantoor van de Franse president Nicolas Sarkozy laten weten. De zeilboot Tanit, met twee koppels en het kleine kind, werd op 4 april gekaapt. Wie is omgekomen is onbekend. Ook twee piraten zijn gedood. Drie werden gevangengenomen.
Donderdag zou de Franse zeemacht de gekaapte boot onderschept hebben, waarna onderhandelingen volgden met de piraten. "Vandaag (vrijdag) werden de bedreigingen concreter", zeiden de diensten van de Franse president Sarkozy. "De piraten weigerden ieder voorstel. Toen de Tanit richting kust afdreef, werd beslist om de gijzelaars te bevrijden via een militaire operatie. Tijdens de operatie kwam spijtig genoeg een gijzelaar om het leven. (...) Twee piraten werden gedood, de drie andere werden gevangen genomen. " Ook raakte bekend dat de 27 bemanningsleden van het Noorse schip Bow-Asir werden vrijgelaten. Allen zijn ongedeerd. Hun schip werd op 26 maart gekaapt. Ondertussen is een fregat van de Amerikaanse marine ter versterking aangekomen in de Indische Oceaan, waar Somalische piraten de Amerikaanse kapitein van een cargoschip in een reddingsboot gegijzeld houden. De gegijzelde kapitein van de Maersk Alabama zou in de nacht van donderdag op vrijdag geprobeerd hebben al zwemmend te ontsnappen, maar dat mislukte. (BEH)
Uit Rotterdam vertrokken platbodem Sande strande vrijdagavond vroegtijdig op De Vormt nabij Urk,
Bron : KNRM.nl
Toen wij uit Rotterdam vertrokken... Urk, vrijdag 10 april 2009
De donderdag uit Rotterdam vertrokken platbodem Sande strande vrijdagavond vroegtijdig op De Vormt nabij Urk, net voor de vuurtoren. Toen de tweekoppige bemanning daarna de Kustwacht alarmeerde waren de beide reddingboten van Urk al praktisch onderweg omdat meerdere bemanningsleden in verband met het mooie weer juist een rondje deden. Ter plaatse deden de opstappers van de Willemtje nog wel een poging om het tachtig centimeter stekende scheepje van de droogte te duwen maar dat was net even teveel gevraagd. Nadat het roer uit voorzorg losgepakt was voor het stoten aan de harde bodem, deed de sleeptros het zware werk. Even later was de Sande weer op weg naar de haven van Urk waar het roer weer werd opgehangen. De bemanning van de Sande waarvan de schipper al dertig jaar donateur van de reddingmaatschappij bleek te zijn, twijfelde nog even over doorgaan naar Lemmer, maar ging toch maar overstag voor een nachtje Urk met daaraan gekoppeld een bezoek aan één van de lekkere restaurants op het voormalige eiland.
OPEN DAG KNRM , Nationale Reddingbootdag op zaterdag 2 mei 2009
Bron : KNRM.nl
Nationale Reddingbootdag op zaterdag 2 mei 2009
Open dag KNRM, ookvoor de doorgewinterde watersporter De KNRM Nationale Reddingbootdag is dé dag bij uitstek om kennis te maken met het werk, de mensen en het materieel van de KNRM. Op zaterdag 2 mei kunt u een kijkje nemen in de keukens van de 42 reddingstations. De 1000 vrijwilligers nodigen u persoonlijk uit om langs te komen om kennis te maken met de bemanningen. Ze zouden het leuk vinden als u ook nog een vriend of bekende meeneemt naar Reddingbootdag. Zodat ze kunnen rekenen op nog meer nieuwe donateurs. Een belevenis! Als blijk van de waardering voor de steun van de Redders aan de Wal trekken de bemanningen één dag per jaar alle registers open om u een kijkje te gunnen in de wereld van het reddingwezen. Reddingbootdag is een belevenis voor jong en oud. Ronkende motoren aan de steiger, rijen overlevingspakken in het boothuis, een plekje naast de schipper, een praatje met een echte redder of onvergetelijk fotomoment van de kleine op de reddingboot. Een belevenis!
Wie neemt u mee? Reddingbootdag staat garant voor een hoop plezier. Maar de dag heeft ook een serieuze kant. De KNRM wordt al jaren geconfronteerd met stijgende kosten en heeft moeite om die financiële druk het hoofd te bieden. Vandaar dat wij het ambitieuze plan hebben gelanceerd om het aantal Redders aan de Wal explosief te laten groeien naar 100.000 in 2010. Dat zal een enorme inspanning vergen, maar het is nodig om ook in de toekomst het reddingwerk op niveau te kunnen blijven uitvoeren. Mogen zij in deze op uw hulp rekenen?
Tips voor bezoekers van KNRM open dag Tip 1 Bent u Redder aan de wal (donateur)? Neem dan uw Redder-aan-de-wal pasje mee, er zijn reddingstations die voorrang verlenen aan donateurs. Bent u nog geen Redder aan de wal? Geen nood, op het reddingstation kunt u zich aanmelden vanaf 25,- per jaar. Aanmelden via deze website kan natuurlijk ook.
Tip 2 Veel reddingstations hanteren eigen regels voor het meevaren van met name kinderen. Dit heeft met de verschillende typen reddingboten en de heersende weersomstandigheden te maken. Kijk voordat u een reddingstation wilt bezoeken naar de regels van het reddingstation. Deze staan beschreven in programma per reddingstation op deze site.
Tip 3 Om een goed beeld van de Redding Maatschappij te krijgen kunt u meerdere reddingstations bezoeken. Probeer dan eens een haven- en een strandreddingstation.
Tip 4 Het weer kan soms een spelbreker zijn, maar niet wanneer u zich goed voorbereidt. Neem daarom altijd een zeiljack of regenjas mee. Ook kunnen regenlaarzen uitkomst bieden. Het dek van de reddingboot kan ook bij goed weer flink nat worden.
Tip 5 Reddingvesten zijn verplicht aan boord van een reddingboot, ongeacht het weer. Voor iedereen is een vest beschikbaar. Heeft u een eigen vest? Neem dat dan mee, want dat draagt een stuk prettiger.
reddingbootdag.nl
Waar is de open dag KNRM reddingstations: Cadzand - Breskens - Hansweert - Westkapelle - Veere - Neeltje Jans - Ouddorp - Stellendam Dordrecht - Hoek van Holland - Ter Heijde - Scheveningen - Katwijk - Noordwijk - Zandvoort - Ijmuiden - Wijk aan Zee - Egmond - Petten - Callantsoog - Den Helder - Texel de Koog - Texel de Cocksdorp - Vlieland - West Terschelling - Terschelling Paal 8 - Ameland Ballummerbocht - Ameland Nes - Schiermonnikoog - Eemshaven - Lauwersoog - Harlingen - Hindeloopen - Lemmer - Urk - Elburg - Huizen - Marken - Enkhuizen - Den Oever
25 aanlegplaatsen op een bijzondere plaats Op vrijdag 3 april 2009 is Natuurhaven De Kreupel feestelijk geopend. Met de overhandiging van een vogeltaart droeg Rijkswaterstaat het beheer van de passantenhaven over aan Staatsbosbeheer. De passantenhaven bestaat uit 25 aanlegplaatsen voor jachten en 3 plaatsen voor schepen van de bruine vloot.
De aanlegplaatsen bevinden zich bij vogeleiland De Kreupel in het IJsselmeer, circa 8 kilometer uit de kust van Andijk. De passantenhaven biedt watersporters een mooie ligplek én een unieke kans om van de natuur te genieten. Vogeleiland de Kreupel, waar sterns, plevieren en watervogels broeden en rusten, is goed te bekijken vanaf de uitkijktoren bij het beheergebouw. Het eiland zelf is niet toegankelijk.
De Kreupel is een aantal jaren geleden aangelegd door Rijkswaterstaat. De Kreupel is aangelegd op een bestaande ondiepte. Toen de vaargeul Amsterdam-Lemmer uitgediept moest worden, is het zo vrijkomende slib gebruikt om een gebied met zandplaten te maken om watervogels als visdiefjes, dwergsternen en meeuwen een veilige haven te geven in deze visrijke wateren.
De nacht doorbrengen met de vogels Door goede samenwerking tussen Rijkswaterstaat, Staatsbosbeheer en andere partijen is het gelukt een passantenhaven dicht bij het vogeleiland te maken. Met de opening van de natuurhaven en de overdracht van het beheer aan Staatsbosbeheer sluit Rijkswaterstaat het project De Kreupel af. Het doel van dit project was de realisatie van een plek in het IJsselmeer, waar vogels kunnen broeden, rusten en ruien én voorzieningen voor de waterrecreatie waarbij rekening gehouden wordt met de natuurwaarden en kwaliteiten van dit vogelgebied.
Bron : Port Of Antwerp Containerreuzin vertrekt uit Antwerpse haven. MSC Beatrice verlaat vandaag vrijdag de haven van Antwerpen. Met mooie foto's .
Na een verblijf van vier dagen in Antwerpen zal de MSC Beatrice op10 april terugvaren naar de haven van Felixstowe. Ongeveer 9.500 moves zijn dan uitgevoerd om alle containers te lossen en laden op de MSC Home Terminal aan het Delwaidedok. Dit aantal is tevens een record voor MSC.
De afgelopen dagen heeft de MSC Beatrice op de belangstelling kunnen rekenen van enkele duizenden mensen.
Het schip vaart verder naar Rotterdam , Felixstowe ( Groot Brittannie ) verder zet het koers naar Dubai , Singapore , Honkong en Xingang ( China )
De MSC Beatrice in cijfers Oplevering: 2009, Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co., Ltd. Lengte: 366,1 meter Breedte: 51,2 meter Hoogte van kiel tot mast: 69 meter Max. diepte laadruim: 29,9 meter Containers op dek: 7.572 TEU Containers in ruim: 6.428 TEU Totaal containers: 14.000 TEU Max. containers breed: 20 TEU Max. containers lang: 43 TEU Max. containers hoog 20 TEU Bruto tonnenmaat: 151.559 Draagvermogen: 156.085 Max. diepgang: 16,0 meter Max. snelheid: 24,1 knopen (44,6 km/u) Tankinhoud: 13.500 m³ heavy fuel oil Bemanning: 30 personen Vlag: Panama
De MSC Beatrice 366 meter = De totale lengte van een rugbyveld, basketbalveld, voetbalveld, tennisbaan en een hockeyveld.
In 1 container passen de boodschappen uit 300 winkelwagens In 14.000 containers passen de boodschappen uit 4.200.000 winkelwagens
Feiten en cijfers over MSC Opgericht in 1970, Sorrento (Italië) 420 containerschepen in de vloot Totale capaciteit van 1.460.000 TEU Tweede grootste containervervoerder ter wereld Vaart op 6 continenten en doet 91 landen aan Hiervoor zijn 200 lijndiensten beschikbaar Wereldwijd worden 270 havens aangedaan Hoofdkantoor in Genève 390 kantoren in 146 landen Meer dan 30.000 werknemers Sinds oprichting 10 miljoen TEU verscheept
Bron : 6minutes.be Vernieuwde vaarkaart Vlaanderen grensoverschrijdend
Promotie Binnenvaart Vlaanderen vzw heeft de uitgave van de nieuwe vaarkaart voor Vlaanderen ter harte genomen en er meteen een grensoverschrijdende publicatie van gemaakt. Eén van de mooie aspecten van de waterrecreatie is haar grensoverschrijdend karakter. Een waterweg eindigt immers niet abrupt aan een (taal)grens.
De vaarkaart speelt met heel wat praktische info hierop in door de gegevens van Vlaanderen en Wallonië uit te breiden met gegevens van Noord- Frankrijk. Op de achterzijde staat in het Nederlands, Frans, Duits en Engels informatie over de bedieningstijden van de sluizen en beweegbare bruggen van Vlaanderen, Wallonië en Nord - Pas de Calais. Staande mastroute voor zeilers
De viertalige kaart is vanaf nu niet enkel bestemd voor toervaarders uit binnen- en buitenland, maar ook voor zeilers die op motor de binnenwateren wensen te ontdekken. Normaal gezien varen die hoofdzakelijk op zee: met de staande mastroute kunnen zij ook de binnenwateren ontdekken. De mast strijken is doorgaans geen eenvoudige opdracht voor zeilers. In deze nieuwe uitgaven van de kaart kunnen zeilers vaststellen dat Brugge, Gent, Antwerpen en Brussel zelfs met staande mast een mogelijke bestemming vormen.
Nog een belangrijke vernieuwing: er wordt onderscheid gemaakt tussen jachthavens met alle mogelijke voorzieningen, aanmeerplaatsen met aftappunten voor water en elektriciteit en aanlegplaatsen waar geen speciale faciliteiten voorzien zijn. Deze laatste liggen meestal in de vrije natuur en hebben dan vaak directe aansluiting op bijvoorbeeld fiets- en wandelroutes, een aantrekking apart. Daarnaast is ook de aanduiding van de jetskizones een vernieuwing. Uiteraard zijn ook alle recente contactgegevens van kunstwerken en jachthavens opgenomen, naast de verschillende nieuwe infrastructuren zoals o.a. aanmeermogelijkheden en milieustations.
De vaarkaart bevat telefoonnummers en VHF-kanalen van sluizen en beweegbare bruggen, telefoonnummers van de jachthavens, de aanduiding van jachthavens, aanmeerplaatsen en aanlegplaatsen, trailerhellingen, milieustations, tankstations (ook met witte diesel), veerdiensten, vrije hoogte en diepgang, afstand in km, fietspaden langs waterwegen, toeristische infopunten, snelvaartzones/jetskizones en uitvergrotingen van Antwerpen, Gent, Oostende en Nieuwpoort en Brugge. Jammer dat dit schitterend grensoverschrijdend initiatief de kaap van Limburg, Luik en Namen niet wist te nemen. De Maas, de Nete en het Albertkanaal vinden hier op papier een vrij abrupt einde.
De Vaarkaart wordt verkocht door Promotie Binnenvaart Vlaanderen via haar website : waterrecreatie.be kost 5.
Reuzenschip van 366 meter palmt Antwerpse haven in.
Bron : gva.be
Reuzenschip van 366 meter palmt Antwerpse haven in.
In het Delwaidedok aan kaai 730 wordt met man en macht gewerkt om de MSC Beatrice te lossen en te laden met duizenden containers. Ze is het grootste containerschip dat ooit de Antwerpse haven bezocht. Vrijdag vertrekt ze weer naar het Verre Oosten.
Met een lengte van 366 meter en een capaciteit van zo'n 14.000 containers, is de MSC Beatrice het grootste containerschip dat ooit in Antwerpen aanmeerde. Vrijdag in de vroege namiddag vertrekt ze weer, via Rotterdam en Felixstowe (Groot-Brittannië) naar Dubai, Singapore, Hong Kong en Xingang (China).
Onschatbaar
Het belang van dit schip is onschatbaar, onderstreept havenschepen Marc Van Peel, die samen met haventopman Eddy Bruyninckx de trip van Felixstowe meemaakte. Dankzij deze testvaart ligt vandaag in alle maritieme bureaus ter wereld de boodschap dat Antwerpen ook deze reuzenschepen aankan.
Begin mei arriveert de MSC Danit, het zusje van MSC Beatrice, in Antwerpen. Ze is even groot, maar kan iets meer containers aan. Het bedrijf MSC (Mediterranean Shipping Company) noemt zijn schepen naar de dochters van zijn managers.
Extra lang en groot containerschip MSC Beatrice doet dinsdag de haven aan
Bron : streekkrantrnews.be
Antwerpen - De MSC Beatrice, een containerschip van 366 meter lang en met een capaciteit van 14.000 TEU of standaardcontainers, vaart dinsdag de Westerschelde op om de Antwerpse haven aan te lopen. Het schip wordt rond 15 uur verwacht aan de Berendrechtsluis in het noorden van de haven.
Het is de eerste keer dat zo'n groot containerschip de haven van Antwerpen aandoet. De Vlaamse overheid wijst er maandag op dat het gaat om een proefvaart, omdat de maximale toegestane lengte voor schepen op de Westerschelde nu 360 meter bedraagt.
De MSC Beatrice wordt dinsdag verwacht. Het schip passeert rond 14 uur de Bocht van Bath en arriveert een uur later bij de Berendrechtsluis. Vandaar gaat het naar de MSC Home Terminal aan het Delwaidedok om containers te lossen en te laden.
Voor de proefvaart is toestemming verleend door de Permanente Commissie van Toezicht op de Scheldevaart waarin Nederland en Vlaanderen intensief samenwerken, laat de Vlaamse overheid maandag weten. Er zijn de nodige organisatorische en preventieve maatregelen genomen om de reis veilig en vlot te laten verlopen. De toestemming voor de opvaart van de MSC Beatrice is voorlopig eenmalig, luidt het, en een beslissing over een eventuele volgende vaart zal worden genomen na een evaluatie van de proefvaart.
Simulatoronderzoek van het Waterbouwkundig Laboratorium Borgerhout geeft alvast aan dat schepen met deze afmetingen in nautisch-technisch opzicht de Schelde kunnen bevaren. De Permanente Commissie van Toezicht op de Scheldevaart meent echter dat eerst proefvaarten nodig zijn alvorens de op- en afvaartregeling kan worden aangepast. (BEL)
Om de MSC Beatrice te bewonderen, selecteerde het Gemeentelijk Havenbedrijf Anwerpen enkele plaatsen waar u het reusachtige schip al varend van slechts enkele tientallen meters afstand kunt bewonderen.
1. Walsoorden Vanuit Antwerpen kunt u het beste de Expressweg volgen tot de afslag Hulst. Hier volgt u de N403 naar Hulst en vervolgens de N60 naar Terhole. Vervolgens houdt u Kloosterzande aan en bereikt u tot slot Walsoorden.
2. Bocht van Bath Via de A12 rijdt u naar Nederland, Vlissingen aanhouden. Na de splitsing bij Hoogerheide neemt u op de A58 de afslag Rilland. In Rilland volgt u de Bathseweg naar Bath en daar kunt u op de dijk een mooie locatie uitzoeken.
3. Havensluis (Kaai 869) Vanaf de A12 rijdt u richting Liefkenshoektunnel en neemt u na de Frans Tijsmanstunnel afrit 12 richting Lillo. U houdt de Scheldelaan ongeveer 4 kilometer in noordelijke richting aan en kunt dan vanaf kaai 869 uitstekend zien hoe de MSC Beatrice de Berendrechtsluis invaart.
Piraten blijven schepen kapen voor kust van Somalië
Bron : demorgen.be
Piraten blijven schepen kapen voor kust van Somalië
Ook het Duitse containerschip 'Hansa Stavanger' is inmiddels in handen van piraten.
Piraten hebben voor Somalië opnieuw enkele schepen gekaapt.
Een Frans zeiljacht met vier mensen aan boord werd in het weekend voor de noordoostelijke kust van het Afrikaanse land overvallen. Mogelijk bevindt zich ook een kind aan boord van het gekaapte jacht. De slachtoffers van de ontvoering werden niet gewond en verkeren in goede gezondheid, aldus een woordvoerder van de ngo Ecoterra. De Franse regering heeft de kaping van het jacht inmiddels officieel bevestigd.
Vandaag werden volgens dezelfde organisatie ook nog een Brits en een Taiwanees schip voor de Somalische kust geënterd.
Kleinere bootjes Zaterdag werd aan de Hoorn van Afrika al het Duitse schip Hansa Stavanger gekaapt. Verschillende Duitse zeelieden bevinden zich nu in handen van de piraten. Vandaag overvielen Somalische zeerovers ook een Brits containerschip. Op het 32.000 ton metende vrachtschip waren 24 bemanningsleden uit Bulgarije, Rusland, Oekraïne en de Filipijnen.
Het schip werd door de piraten met kleinere bootjes aangevallen. Geen van de bemanningsleden raakte gewond. Het schip, dat blijkbaar niet zoals aangemaand in een konvooi voer, liep volgens de eerste gegevens geen schade op. (belga/svm)
Sportvisboot Valkyrie met touwwerk in de schroef Scheveningen, 5 april 2009
Zaterdag 4 april, net na het middaguur ging het alarm voor de bemanning van KNRM Scheveningen. Op 21 mijl ten zuidwesten van Scheveningen had de uit Stellendam afkomstige sportvisboot Valkyrie touwwerk in de schroef gekregen. Hierdoor kon het 12 meter lange schip nog maar op een motor varen. Omdat de schipper het niet vertrouwde werd via de Kustwacht de hulp van de KNRM ingeschakeld. Aan boord van de Valkyrie bevonden zich 12 personen. Niet veel later koerste de reddingboot Kitty Roosmale Nepveu naar de sportvisboot, waar ze na ongeveer drie kwartier ter plaatse was. De Valkyrie voer toen op eigen kracht met een snelheid van ongeveer 9 mijl richting Stellendam. In overleg met de Kustwacht werd besloten om bij het schip te blijven zodat als er wat zou gebeuren men direct ter plaatse was. Eenmaal voor Hoek van Holland werd de begeleiding over genomen door de KNRM reddingboot van Stellendam, de Prinses Margriet. De Prinses Margriet is verder stand-by gebleven tot Valkyrie haar thuishaven had bereikt. De Kitty Roosmale keerde, na het arriveren van de reddingboot uit Stellendam terug naar Scheveningen en meerde om 15.00 uur weer af aan het KNRM ponton.
Bron : KNRM.nl De weg kwijt in dichte mist Cadzand, zondag 5 april
De gehele dag dichte mist op zee, zicht 25 meter. Melding via gsm van een sportvisser van de plaatselijke vereniging Cadzandria. De navigatieapparatuur is uitgevallen. Hij kan zich vanwege de mist niet oriënteren op een baken. Een kanoër, die daar aan het vissen is(?), kan met behulp van zijn gps vertellen hij in de buurt van Knokke(B) is. De Winifred vaart uit en peilt de sportvisboot inderdaad enkele kilometers uit de kust voor Knokke. Een opstapper wordt overgezet en de sportvisserwordt naar de thuishaven Cadzand begeleid.
Bij 't Haventje aangekomen, blijkt er nóg een lege trailer te staan. Opgeroepen (bestuurs-)leden van de sportvisclubkunnen informatie geven. De Winifred gaat weer deWesterschelde op, maakt zoekslagen en peilt eerst een viskotter en dan een bootje. Hij blijkt om het sportvisbootje te gaan, dat bij die trailer hoort. De opvarenden hebben enige moeite met het volgen van de route via gps. Ook zij worden door de Winifred naar Cadzand begeleid.
Als warme en koude lucht op elkaar botsen dan ontstaat er een front. Bij een koufront hoort lage bewolking met veel wind alsook regenbuien of onweer. Bij een warmtefront zien we meer hoge bewolking met motregen en mist of nevel.
Windrichting: Noord tot Noordoost
Luchtsoort: Continentaal arctische lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Scandinavië en de Oostzee
Weerbeeld: Koud en guur weer , soms met sneeuw of hagelbuien komt in de zomer zelden of niet voor
Windrichting: Oost tot Noordoost Luchtsoort: Continentaal polaire lucht Brongebied: Komt van het landgebied Midden Europa en Rusland Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Oost tot Zuidoost Luchtsoort: Continentaal gematigde lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Zuidoost Europa (Balkan)
Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Zuid tot Zuidoost.
Luchtsoort: Continentaal tropische lucht.
Brongebied: Subtropisch Noord Afrika en Middellandse Zee.
Weerbeeld: Hete en droge alsook een stabiele lucht geven weinig bewolking en zelden regen.
Windrichting: Zuid tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem tropische lucht.
Brongebied: Het subtropisch zeegebied bij de Azoren.
Weerbeeld: Warme en vochtige lucht, vaak regenluchten vooral in het najaar veel mist en regen.
Windrichting: West tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem gematigde lucht.
Brongebied: Het zuidwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met egale lage bewolkingmet regen en afgewisseld met droge perioden .
Windrichting: West tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem polaire lucht.
Brongebied: Het noordwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met lage bewolkingbuien of regen afgewisseld met droge perioden.
Windrichting: Noord tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem arctische lucht.
Brongebied: Het zeegebied bij de noordpool (Arctica).
Weerbeeld: Koud en wisselvallig weer met stapelwolkenmeestal regenbuien, afgewisseld met zon.
Spoorbrug in Koningshaven Rotterdam met boven de Radar