Lengte over alles: 14.99 m Lengte waterlijn: 12.20 m Breedte: 4.50 m Diepgang: 1,22 m Gewicht, ca.: 18 ton Doorvaart hoogte: 3.48 m Inhoud brandstoftanks: 2400 l Inhoud watertanks: 675 l Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l Standaard motoren: Vovo Penta D6 2 x 435 pk (2 x 320kW) Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Wanneer u een Atlantic 50 in al haar pracht op het water ziet , het gemakkelijk is om te vergeten enkel hoeveel organisatie , ervaring en techniek in haar bouw zijn gegaan .
Embleem Atlantic Moteryachts BV
Suderséleane 15 8711 GX Workum Nederland
Embleem van . Vlaamse vereniging voor watersport.
VVW . Telt 120 Clubs en meer dan 13000 Leden .
Embleem van de Koninklijke Nederlandse Motorboot club
De KNMC is een landelijke club van actieve en enthousiaste motorbootvaarders. Van mensen die van het water en het varen houden.
De No Limit IV heeft 2 vierblads schroeven 1 links en 1 rechts draaiend
Zwanen die de naam van de thuishaven proberen te lezen
Beoordeel dit blog
Windroos
Een windroos of windkruis is een Kruis dat de windrichting , Noord , Oost , Zuid , en West aanduidt.
Een windroos kan teruggevonden worden op een Kompas of onder een Windhaan .
De Atlantic 38 een luxe motorjacht
Technische omschrijving Lengte over alles: 11.51 m Lengtre waterlijn: 9.90 m Breedte: 4.05 m Diepgang: 1.10 m Gewicht ca.. 11 ton Doorvaarthoogte: 3.40 m Inhoud brandstoftanks: ca. 950 l Inhoud watertank: ca. 450 l Inhoud vuilwatertank: ca. 175 l Standaard motorisering: 78 kW (106 hp), 1x Vetus-Deutz DT 43
Optioneel:
117 kW (160 pk) Volvo Penta D3-160 132 kW (180 pk) Volvo Penta D4-180 Designer: John A. Bennett & Associates
Het interieur van de Atlantic 42 is stylvol, praktisch maar bovenal gezellig.
De ruime achterhut is gezellig en indien gewenst van alle gemakken zoals bijvoorbeeld tv voorzien. Uiteraard beschikt de achterhut over een douche- en toiletruimte. De voorhut is voorzien van een frans bed. Net als de achterhut is ook hier gedacht aan een gecombineerde douche en toiletruimte. Er is zelfs de mogelijkheid om v oor een derde hut te kiezen. De dinette komt dan te vervallen
Atlantic 460
De opvolger van de succesvolle Atlantic 444, de Atlantic 460! De Atlantic 460 heeft vaak bewezen dat ze zeer zeewaardig is. Op open zee valt de stabiliteit en koersvastheid op. Niet alleen op open water, maar zeker ook op binnenwater is de Atlantic 460 een heerlijk jacht om mee te varen.
Technische omschrijving
Lengte over alles: 14.30 m
Lengte waterlijn: 11.20 m
Breedte: 4.50 m
Diepgang: 1.25 m
Doorvaarthoogte: 3.40 m
Gewicht: ca. 16 ton
Snelheid: 25 tot 28 kts
Inhoud brandstoftanks: 2 x ca. 900 l
Inhoud watertank: ca. 675 l
Inhoud vuilwatertank: ca. 250 l
Standaard motoren: 2 x 320 kW (2 x 435 hp)
Volvo Penta D6 435 andere motoren op aanvraag
CE categorie A Ontwerper: John A. Bennett & Associates
Voor wie in het dagelijkse leven alleen genoegen neemt met het allerbeste mag dit ook verwachten aan boord van zijn jacht. Deze stelling is volledig toepasbaar op het concept van de Atlantic 460.
Met een lengte van minder dan 15 meter hoeft u geen geristraties aan te vragen voor het bevaren van sommige vaarwegen.
Nieuwe optie voor 2007: Volledig electrisch cabriosysteem en radarbeugel
ATLANTIC 56
Innovatie: De Atlantic 56 Twin Deck. In opdracht van Atlantic Motoryachts ontwikkelt Vripack Naval Architects uit Sneek een totaal nieuwe Atlantic, de 56. In een markt waar veel aanbod is, maar ook veel van hetzelfde, komt Atlantic Motoryachts met een revolutionair ontwerp:
Voordek met groot zonnedek, waaronder bergruimte is voor landvasten e.d.
lengte over alles 17.00 meter
lengte waterlijn 13.40 meter
maximale breedte 4.86 meter
diepte 0,98 meter
CE categorie B (kustvaart)
Inrichting salon / achterdek: Centraal in het schip de besturing, heeft de regie over het schip vanuit een luxe
stuurstoel; Aan bakboord bevindt zich de luxe rondzit met aan stuurboord twee luxe clubs. Ruim achterdek met riante kuipbank waarin de salontafel opgeborgen kan worden.
Inrichting onderdeks: Midscheeps bevindt zich de eigenaarshut met eigen gescheiden douche en toiletruimte. Voor in het schip bevindt zich een gastenverblijf met luxe 2-persoons Frans bed. In het voorschip bevindt zich een tweede natte cel, voorzien van douche, toilet en wasmachine.
Tender Garage met 3m30 Diesel Tender, Jet Propulsion;
Uitgerust met twee nieuwe innovatieve 6 cyl. Volvo Penta IPS 600 motoren, 435 pk per motor. Volvo Penta IPS – Inboard Performance System is een inboard innovatie.
ATLANTIC 56HT
Gebouwd volgens onze hoge standaard.
Technische Details
Lengte over alles: 18.50 m
Breedte: 4.85 m
Diepgang: 1,30 m
Gewicht, ca.: 23 ton
Doorvaart hoogte: 3.48 m
Inhoud brandstoftanks: 2564 l
Inhoud watertanks: 790 l
Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l
Standaard motoren: Volvo Penta D12 2 x 675 pk
Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Naast de layout van het interieur verteld de styling veel over de persoonlijke smaak van de eigenaar. Het is echter ook mogelijk om gebruik te maken van zeer moderne vormen, materialen en stoffen.
Een Schip Op Maat
DE ATLANTIC MOTORJACHTEN
De meest bekende Piraten Vlag Jolly Roger
Piraten Vlag Edward England
Piraten Vlag Edward Teach Zwartbaard
Piraten Vlag Emanuel Wynne
Piraten Vlag Henry Every
Piraten Vlag Jack Rackham
Piraten Vlag Stede Bonnet
Piraten Vlag Thomas Tew
Piraten Vlag Christopher Condent
No Limit IV
Informative Site Voor De Watersporter
07-05-2009
Zeebrugge tekent samenwerking met Zuid-Koreaanse haven
Bron : metrotime.be Zeebrugge tekent samenwerking met Zuid-Koreaanse haven
(Belga) Tijdens een handelsmissie onder het voorzitterschap van Prins Filip zal de Zeebrugse haven een samenwerking ondertekenen met de Zuid-Koreaanse kusthaven Pyeongtaek. Dat heeft havenvoorzitter Joachim Coens bekendgemaakt. De havens zullen onder meer informatie uitwisselen en samen seminaries en commerciële contacten organiseren. De handelsmissie met de prins vindt plaats van 9 tot 15 mei.
Zeebrugge is geïnteresseerd in Zuid-Korea omwille van de bloeiende automarkt aldaar. Pyeongtaek is volgens havenvoorzitter Coens sterk vergelijkbaar met Zeebrugge op het vlak van infrastructuur, havensectoren en -strategieën. Het is een jonge haven aan de Westkust van Zuid-Korea in de buurt van de hoofdstad Seoel. "De haven situeert zich midden het Zuid-Koreaanse industriële weefsel en de consumptiemarkten. De ligging maakt van de haven een belangrijke uitvalsbasis naar China. " Pyeongtaek klokte in 2008 af op 48 miljoen ton en is daarmee de zesde haven in Zuid-Korea. Zeebrugge is momenteel goed voor 40 miljoen ton en de tweede plaats in België. In beide havens bestaat de core business uit auto's, containers, vloeibaar aardgas en staal. (BEH)
VLISSINGEN In Vlissingen arriveert vrijdag 8 mei voor het eerst in de geschiedenis een zeecruiseschip. Slingers zijn opgehangen, folkloristische demonstraties voorbereid en het vuurwerk ligt klaar.
Het Duitse cruiseschip de Amadea, met zon 650 passagiers aan boord, wordt morgen om 8.00 uur verwacht. De passagiers kunnen die dag genieten van een zelfgekozen excursie in Zeeland, variërend van onder andere een stadswandeling en een rondvaart door de grachten van Middelburg tot een rit met de stoomtrein Goes-Borsele.
Aan de komst van het zeecruiseschip is drie jaar voorbereiding voorafgegaan. Stichting Zeeland Cruiseport heeft hard gewerkt om bekendheid te krijgen in de wereld van de cruiseoperators. Directeur A. Nelis: We hebben onszelf onder meer gepresenteerd op beurzen in Miami en Hamburg.
En met resultaat. Voor volgend jaar staat een bezoek van de Holland Amerikalijn gepland, op 23 juli 2010. Er wordt al gewerkt aan boekingen tot 2013.
Nelis onderscheidt zeecruises en riviercruises. Van de riviercruises zijn er tot nu toe 68 geboekt. Deze schepen meren af in Veere, Middelburg, Vlissingen of Terneuzen. In maart is het eerste riviercruiseschip feestelijk ontvangen in Terneuzen.
Volgens Nelis geeft een cruisetoerist ongeveer vier keer zo veel geld uit als een doorsneetoerist en daar willen genoemde plaatsen en de gemeente Borsele maar al te graag van profiteren. Daarom nemen ze voor 10.000 euro per jaar deel in de stichting Zeeland Cruiseport. In ruil daarvoor promoot deze de verschillende attracties in de gemeenten onder de passagiers.
Keuze is er genoeg. Mensen met historische interesse kunnen hun kennis vergroten in Middelburg, met een stadswandeling en een rondvaart door de grachten. Ook Veere en Terneuzen bieden veel historie.
Toeristen kunnen een rit maken met de stoomtrein Goes-Borsele, door het landschap van de Zak van Zuid-Beveland. Op de route zijn er stops in Kwadendamme (vlindertuin) en in Heinkenszand (klompenmakerij).
Verder hopen ook Het Arsenaal in Vlissingen, het watersnoodmuseum in Ouwerkerk en Deltapark Neeltje Jans bezoekers van de cruisers te kunnen verwelkomen.
Urk - De PD 147 van de Ekofish Group van de Gebroeders De Boer wordt omgebouwd tot opleidingsschip. Leerlingen van de afdelingen nautisch en visserij van het Berechja College kunnen aan boord van het schip kennismaken met de praktijk.
De provincie, Europa, Ontwikkelingsmaatschappij Flevoland en de gemeente dragen financieel bij aan dit project. Op dit moment ligt het schip op de werf voor de verbouwing.
De stuurhut wordt aangepast, zodat naast de schipper een leerling kan meevaren met eigen navigatieapparatuur.
Er komt ook een communicatiesysteem aan boord, zodat uitleg en les kan worden gegeven in de machinekamer, er komt een satellietsysteem, zodat op zee communicatie tussen leerlingen en het Berechja mogelijk is en er worden extra veiligheidsvoorzieningen aangebracht. Bron: Op Urk.nl
ANTWERPEN - Topman Eddy Bruyninckx van het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen wil zicht houden op een eventuele - vierde - verdieping van de Westerschelde.
Van samenwerking van de havens in het Rijn-Scheldegebied (Rotterdam, Antwerpen, Gent, Zeebrugge, Vlissingen en Terneuzen) verwacht hij niet al te veel.
Bruyninckx: "Dat zal er alleen maar toe leiden dat grote schepen naar Rotterdam varen en kleinere naar Antwerpen. Dat is niet wat wij voor ogen hebben staan."
De directeur van de Antwerpse haven gaf uitdrukking aan zijn scepsis over samenwerking nadat vertegenwoordigers van GroenLinks uit Nederland en Groen! uit Vlaanderen hem hun visie op het havenbeleid in de Schelde-Rijndelta hadden gepresenteerd.
De groene partijen vinden de concurrentieslag tussen de havens ruimte- en geldverspillend en vrezen overcapaciteit. Vorig jaar zijn, uitgedrukt in twintigvoetscontainers, in de regio tussen Rotterdam en Antwerpen 21,6 miljoen stalen laadkisten overgeslagen. Als alle plannen in de verschillende havens worden uitgevoerd, stijgt de overslagcapaciteit in 2020 tot 67,5 miljoen containers.
Het project met het ijsstokjesschip de Thor is voorlopig weer van de baan. Volgens kapitein Robert McDonald uit Emmeloord was dit keer de harde wind oorzaak van het terugkeren naar veilige haven. Dinsdag was het ijsstokjesschip uitgevaren vanuit urk met als bestemming Engeland maar vanwege de harde wind is het schip vrijwel direct weer teruggekeerd naar Urk.
Meerdere keren mislukt Het ijsstokjesproject mislukte eerder ook al, toen vanwege een technisch mankement, nu is de wind de oorzaak. Een beetje vreemd want iedereen in de watersport weet dat je met harde wind niet moet uitvaren. Als een storm overkomt terwijl je al een tijd onderweg bent is dat niet leuk, maar na een mijl gevaren te hebben moest de ijsstokjesboot al weer koers zetten naar de haven. Een beetje schipper kent zijn schip, kijkt eerst naar het weerbericht en maakt dan zijn beslissing.
Een droom Het leek zo mooi, je verzameld vijftien miljoen ijsstokjes en met zes ton lijm maak je een boot. Volgens McDonald zou de boot zonder meer zeewaardig zijn en was het de bedoeling om naar Engeland te varen. Het is de droom van de kapitein om naar Florida te varen om daar knuffels uit te delen De mooiste dromen zijn bedrog
Malaise in watersport: watersportbeurs Den Helder afgelast
Bron : Watersportalmanak.nl
Malaise in watersport: watersportbeurs Den Helder afgelast
Economische crisis in watersport? De economische malaise begint nu ook duidelijk in de watersport door te dringen. Vrijwel ieder nieuw initiatief zoals de groots aangekondigde watersportbeurs in Den Helder moet worden afgeblazen. Gebrek aan belangstelling van de watersporthandel is de algemene verklaring.
Eerder werd de YachtVision Boating Outlet al afgelast door te weinig aanbod van bedrijven.
Hiswa bedrijven ook geen open dag De gezamenlijke bracnhevereniging Hiswa had ook plannen voor open dagen voor de watersportbedrijven maar deze konden ook geen doorgang vinden omdat de leden niet een eigen bijdrage wilden of konden opbrengen voor de publicitietscampagne.
Ook de makelaars in nieuwe en gebruikte boten zijn de laatste maanden niet zo vrolijk. Dehler en Etap gingen failliet en zijn overgenomen door Hanse. Wandelgangverhalen vertellen dat bij Bavaria werd beslag gelegd op bestelde motoren, Beneteau gaat honderden mensen ontslaan en in de Nederlandse jachtbouw zijn ook al een aantal bedrijven omgevallen.
Stevige prijsdalingen in watersportbranche Watersportfinancieringen zijn niet af te sluiten omdat de banken vrijwel geen geld willen uitlenen en dus stagneert de handel nog meer. Diverse importeurs schermen met aanbiedingen waarbij tienduizenden Euros weggegeven wordt, de verkoophavens liggen vol met gebruikte boten die stevig in prijs verlaagd moeten worden om verkocht te worden. In de wandelgangen wordt gesproken over prijsdalingen van 30-40%.
DEN HAAG - De nieuwe bondscoach van het Koninklijk Nederlands Watersport Verbond (KNWV) is uiterlijk 1 juli bekend. Dat liet Hessel Evertse, chef topzeilen van het KNWV, maandag in Scheveningen weten
Totdat de nieuwe supervisor van de olympische selectie bekend is, neemt Jacco Koops de functie van hoofdcoach tijdelijk waar. Met ingang van 1 juli is hij weer fulltime trainer-coach van de 470-klasse, die de komende jaren in Nederland sterk bezet is.
Het bestuur van het KNWV heeft een lijst met namen opgesteld van mogelijke kandidaten voor de overkoepelende functie. De voorkeur gaat uit naar een Nederlandse trainer-coach, die bekend is met de Nederlandse visie, structuur en cultuur op zeilgebied. Hij moet onder meer leiding gaan geven aan een internationaal gezelschap van trainers en coaches bij de diverse olympische klassen.
Jaap Zielhuis heeft de vele talentvolle zeilers in de Laserklasse onder zijn hoede genomen. Hij was de afgelopen vier jaar met het nodige succes de technische supervisor van het KNWV. Tijdens de Olympische Spelen van Peking van 2008 won Oranje twee keer zilver (Yngling en 470-vrouwen). ,, We willen voor Londen 2012 nog hoger en harder. Dat is dan ook ons motto voor de komende jaren, betoogde Evertse.
Albert Ekels wordt de nieuwe commissaris topzeilen binnen het bestuur van het KNWV. Zijn benoeming volgt volgende week woensdag tijdens de jaarvergadering van het Watersportverbond. (ANP)
DESSELGEM - Voor de doortocht van de Presagio, een groot vrachtschip, werd het waterpeil van de Leie in Desselgem tijdelijk verlaagd. Dat moest om het schip onder de brug Desselgem-Ooigem te kunnen laten passeren.
Gisteren vertrok de Presagio, een vrachtschip van 110meter lang en 11,5meter breed met twee tanks van het metaalconstructiebedrijf Geldof in Harelbeke naar Rotterdam.
De passage onder de brug Desselgem-Ooigem kondigde zich vooraf aan als moeilijk, omdat de doorvaarhoogte slechts 5,5meter is en de hoogte van de te vervoeren tanks 7,6meter.
Omdat alles zonder problemen zou verlopen, werden er maatregelen genomen. Logistiek manager Olivier Ramont legt uit: 'Met de steun van Waterwegen en Zeekanaal NV konden we het waterpeil van de Leie dertig centimeter laten zakken. Bovendien werd het schip voorzien van 1.500ton extra zand, zodat het schip dieper lag dan normaal. Door die aanpassingen kreeg het net genoeg ruimte om zonder problemen onder de brug te varen.'
'Omdat we regelmatig grote stukken per poot transporteren zijn we blij dat de lage brug in Desselgem-Ooigem in 2012 verhoogd zal worden. Dan zal er een doorvaarhoogte van 7,6meter zijn en zullen dergelijke aanpassingen niet meer nodig zijn.' (wbk)
Bron : Waarmaarraar.nl Testvaart van ijsstokjesschip succesvol verlopen IJsstokjesboot de Thor heeft een succesvolle proefvaart gemaakt. Het schip voer van Urk naar Emmeloord en er hebben zich onderweg geen problemen voor gedaan. Het schip, dat gebouwd is met behulp van ondermeer 15 miljoen ijsstokjes, had verleden jaar een poging gewaagd om de oversteek naar Engeland te maken. Dit mislukte toen echter door technische mankementen. Op 5 mei doet kapitein McDonald opnieuw een poging om Engeland te bereiken met zijn schip. Hij is daar voornemens speelgoed uit te delen aan zieke kinderen. Vanuit Engeland wil McDonald vervolgens de oversteek wagen naar Key West in Amerika.
IJsstokjesschip klaar voor tocht naar Amerika Na jaren priegelen is het zover: het zelfgebouwde ijsstokjesschip is klaar om naar de VS te varen. Het schip, gemaakt door de Emmeloordse Amerikaan Robert McDonald, legt dezelfde route af als de Noormannen ooit deden. De bemanning vertrekt zaterdag met de replica van een Vikingschip naar Londen. De boot vaart eerst van Urk naar Wieringen, een van de eerste tussenstops waar de Vikingen ooit aanmeerden. "Het weer moet wel gunstig zijn om die dag te kunnen vertrekken", aldus McDonald. "Maar we zijn er klaar voor. Het schip heeft nu ook twee cabines voor de bemanning. " McDonald was met 5000 Nederlandse scholieren ruim vier jaar in de weer om zijn schip van vijftien miljoen ijsstokjes gereed te maken voor de grote reis over de Atlantische Oceaan.
Sail Harderwijk, na een succesvolle start in 2008 wordt dit jaarlijkse evenement voor de tweede maal georganiseerd door Catering Vandenberg uit Harderwijk. Dit evenement is een uitgelezen manier om met (zaken)relaties en of collega's te netwerken op een "andere" manier....
Programma 5 Juni
09.00-10.00 uur Ontvangst in Harders Plaza met luxe ontbijtbuffet U wordt verwacht bij Harders Plaza waar u door gastvrouwen verwelkomd wordt met een Sail Harderwijk Cap en het programma voor de dag. Voor uw auto is ruime, gratis, parkeergelegenheid. Na binnenkomst kunt u genieten van een luxe ontbijtbuffet bestaande uit o.a. diverse soorten luxe broodjes, hartig- en zoet beleg, een hard of zacht gekookt eitje, koffie, thee en jus dorange. Om 10.15 uur zal de officiële opening van Sail Harderwijk plaatsvinden. Een bekende Harderwijker zal deze taak op zich nemen.
10.30 uur Vertrek naar de haven van Harderwijk en inschepen Vanaf 10.30 uur rijdener treintjes van de Boulevard Express, van Harders Plaza naar de oude vissershaven van Harderwijk. U kunt hier gebruik van maken, of kiezen voor de korte wandeling naar de haven. Alle deelnemende schepen aan Sail Harderwijk liggen afgemeerd in de haven van Harderwijk. U kunt tot 11.30 uur naar de haven van Harderwijk gebracht worden, waar u inscheept op het schip dat voor u gereserveerd is.
Bij inscheping wordt u aan boord verwelkomd door de schippers en hun bemanning. Van het bedienend personeel aan boord ontvangt u een welkomst drankje. De schipper zal u een en ander uitleggen en vertellen over zijn schip. Omdat het vandaag de bedoeling is dat u in de watten gelegd wordt en het u aan niets ontbreekt,zullen alleen de schipper en zijn bemanning het schip varen.
Tijdens de vaart zorgt het bedienend personeel voor een luxe schippersbrunch bestaande uit gerookte zalm, gerookte paling,haring, Hollandse garnalen, diverse soorten broodjes, stokbrood en kruidenboter, en verschillende salades. De drankjes die u kunt gebruiken variëren van mineraalwater, frisdranken en jus dorangetot witte- en rode wijn, rosé, tapbier, schipperbitter en beerenburger. U kunt hiervan gedurende de hele vaart onbeperkt gebruikmaken; het bedienend personeel zal er voor zorgen dat uw glas gevuld blijft!
12.00 uur Vertrek van de schepen uit de haven Omdat niet alle schepen tegelijkertijd vertrekken kunnen, zullen de schepen vanaf 12.00 uur uit de haven vertrekken. Om ca 12.30 uur zullen alle schepen uit de haven van Harderwijk vertrokken zijn voor een prachtige tocht over het Veluwemeer. Langs enkele stadjes en dorpjes varen we richting Elburg. Tijdens deze tocht kunnen u en uw gasten genieten van het mooie uitzicht over het Veluwemeer. Onderweg organiseren wij diverse activiteiten. U proeft hier de ambiance en de gezellige sfeer op het water waar alle genodigden nog lang aan terug zullen denken. Zoals ook onze heerlijke koele drankjes en hapjes.
Arrivé in de haven van Harderwijk Vanaf 17.00 uur lopen de schepen de Haven van Harderwijk binnen;waar u op een fantastische manier onthaald wordt door diverse shanty- en piratenkoren en het Harderwijker publiek. Als alle schepen omstreeks 18.00 uur zijn aangemeerd in de Haven van Harderwijk wordt u per treintje van de Boulevard Express teruggebracht naar Harders Plaza voor een hapje en drankje.
19.00 uur Avondprogramma in Harders Plaza Omstreeks 19.00 uur zal er een fantastisch koud- en warm buffet klaarstaan; ook nu zijn alle drankjes weer inclusief en zal het bedienend personeel ervoor zorgen dat het u aan niets ontbreekt. Gedurende de hele avondzullen er diverse optredens zijn van piraten koren en andere artiesten.
Om 21.00 uur wordt de dag afgesloten en kunt u terugblikken op een geslaagde Sail Harderwijk! Graag zien wij u dan volgend jaar terug voor Sail Harderwijk 2010!
Extra optie op 4 Juni voor deelnemende bedrijven van Sail Harderwijk
19.00 tot 23.00 uur Candelight Cruise Alle deelnemers aan Sail Harderwijk bieden wij de mogelijkheid om op 4 Juni tegen kostprijs, met vrienden, relaties en/of familie deel te nemen aan de Candelight Cruise. Bij terugkomst in Harderwijk zorgen wij voor een spetterende vuurwerkshow op de boulevard van Harderwijk. U kunt dat vanaf uschip aanschouwen onder het genot van een hapje en drankje waar u onbeperkt van kan genieten. Om ongeveer 23.00 uur zijn wij weer terug in de haven van Harderwijk waar de avond wordt opgeluisterd door Shantikoren en alwaar u nog kunt naborrelen.
Voor de tweede keer wordt door de VZW jachthaven Blankenberge (de koepelvereniging van alle Blankenbergse jachtclubs en het stadsbestuur) het maritiem evenement 'Blankenberge Onder Zeil' ingericht.
Blankenberge Onder Zeil werd voor het eerst in 2007 georganiseerd. Het werd een daverend succes !
Met meer dan 60 deelnemende schepen die het ruime sop kozen en in totaal een kleine 500 zeebonken en stagair-zeebonken die het beste van zichzelf gaven, werd de toon gezet voor een tweede editie. Gelet op het succes van de vorige editie, blijven we de ingeslagen weg volgen.
De dag begint met een stevig ontbijt in de 'Onder Zeil' tent op het schiereiland tussen de nieuwe en de oude haven.
Daarna wordt gestart met de praktische proeven aan land mer vragen rond de geschiedenis van de jachthaven, het maritiem milieu, enz...
Wanneer dit achter de rug is, kan iedereen letterlijk en figuurlijk van wal steken aan boord van een zeegaand motor- en zeiljacht of een visser- / hengelsloep, zodat de 'natte' oefeningen kunnen beginnen (aanduiden van herkenningselementen op zee, enkele scheepsmanoeuvres uitvoeren, het leggen van marineknopen, enz...).
Na het inleveren van de logboeken, kan een natje en een droogje genuttigd worden.
Er is ook een prijsuitreiking voor de meest verdienstelijke zeebonken.
Nadien kan iedereen aanschuiven aan de Blankenberge Onder Zeil BBQ.
Eens de maaltijd verorberd is, beginnen we met het Onder Zeil Zangfeest, waarbij we, bijgestaan door het Shantykoor, volkse en zeemansliederen tot leven brengen.
Het geheel wordt afgesloten met een dansfeest.
Als het weer niet zou meezitten, zal er een alternatief programma uitgewerkt worden onder het motto 'Blankenberge (Z)Onder Zeil', maar daarom niet minder gezellig.
Daarom informeren wij u nu reeds over de 2de editie van 'Blankenberge Onder Zeil' en geven u de kans om nu reeds in te schrijven. De plaatsen zijn evenwel beperkt.
Inschrijvingen zijn pas definitief na overschrijving van het deelnemingsbedrag 15,00 per persoon, kinderen onder 12 jaar 7,50.
Bijgevoegde foto's genomen tijdens een bezoek aan Blankenberge bij een vaartocht aan de Belgische Kust
Schuttevaerrace 2009 op 14, 15 en 16 mei Op donderdag 14 mei start de 27e Schuttevaerrace weer vanuit Stavoren om 10 uur met een grote hardloop van alle deelnemers. Dit grote watersport evenement is uitgegroeid tot een ware krachtmeting tussen hardlopers, wielrenners en zeilers. De Schuttevaerrace 2009 is enkele weken eerder dan men gewend is, dit in verband met de Harlingen Terschellingrace die op datzelfde moment zou starten. Evenals andere jaren zijn alle schepen weer uitgerust met een track and trace systeem waardoor de wedstrijd vanaf de wal is te volgen.
Start Schuttervaerrace 2009 in Stavoren Tijdens de Schuttevaerrace meten zeilers, hardlopers en fietsers sinds 1983 hun krachten. Na een enerverende start in Stavoren, waarbij alle deelnemers naar de zeiljachten rennen, varen deze met een complete bemanning, inclusief fiets(t)er en hardloper/ster zo snel mogelijk naar Kornwerderzand.
Van Stavoren via Kornwerderzand richting Texel Na Kornwerderzand gaat de race verder, richting Texel, hier stappen de wielrenners van boord om een tijdrit van 60 kilometer te fietsen. Zodra de fietsers weer terug zijn, gaan de trossen los en zeilt men naar Vlieland.
Texel Vlieland via Boontjes of Paardenhoek Afhankelijk van de klasse waarin men zeilt gaat dit over de Boontjes of via de Paardenhoek. Op Vlieland gaan de hardlopers de wal op om zo snel mogelijk een afstand van ca. 20 km. te lopen. Vervolgens weer trossen los en op naar Harlingen waar de fietser weer een topprestatie moet leveren over wederom ca. 60 km.
Van Vlieland naar Terschelling, via Harlingen Zodra fiets en fietser weer aan boord gehesen zijn, vaart het zeiljacht naar Terschelling voor het tweede looptraject over een afstand van ca. 12 km. ls de loper zich weer in de jachthaven meldt en aan boord springt, worden de zeilen gehesen voor de terugtocht via de Blauwe Slenk naar Kornwerderzand.
Finish Schuttevaerrace 2009 in Hindeloopen Via Kornwerderzand loopt het traject naar Hindeloopen, waar nog een paar honderd meter te voet wordt afgelegd naar de finish. Dit non-stop traject van sportiviteit maakt de Schuttevaerrace tot dé krachtmeting voor zeilers, hardlopers en fietsers.
Het Korps landelijke politiediensten (KLPD) heeft zaterdag 2 mei 2009 op vier locaties 40 recreatievaartuigen, vervoerd over de openbare weg, gecontroleerd. De boten, watersport motoren en onderdelen daarvan zijn gecontroleerd op legaliteit en de combinaties waarmee het transport plaatsvond op technische staat.
In 11 gevallen is er een overtreding vastgesteld. Er zijn geen gestolen goederen aangetroffen. In een aantal gevallen, waaronder het rijden zonder het vereiste rijbewijs, is proces-verbaal opgemaakt.
Samenwerking met waterpolitie De controles zijn uitgevoerd door de Waterpolitie en de Verkeerspolitie van het KLPD met als doel om samenwerking en opsporing op het gebied van diefstal en heling van (recreatievaartuigen), scheepsmotoren en onderdelen daarvan, alsmede trailers en technische staat van het transport over de weg gestalte te geven.
Over het algemeen waren de recranten die hun vaartuig te water gingen laten positief over de controle. Zij zagen in dat als hun boot gestolen zou zijn dat de politie dan er direct achter zou komen op deze manier.
Preventieve controle op watersport De Waterpolitie kon preventief adviezen geven over de onvolkomenheden die zijn aangetroffen voordat de boot te water zou worden gelaten. Het ging hier over het algemeen overtredingen met betrekking tot registratie(tekens) en vaarbewijzen. Aangezien de boten nog op het droge lagen is hier waarschuwend tegen opgetreden.
De controles vonden plaats op de openbare weg in de nabijheid van jachthavens en te-water-laatplaatsen in de omgeving van Zutphen, Maasbracht, Tiel en Nijmegen en zullen in de toekomst een vervolg krijgen.
De Waterpolitie van het Korps landelijke politiediensten (KLPD) heeft zaterdag 2 mei 2009 omstreeks 16.20 uur op het Koevordermeer bij Idskenhuizen een lichaam geborgen. Het gaat vermoedelijk om de 42-jarige man uit Ratingen (D) die vrijdagavond 1 mei 2009 omstreeks 19.15 uur over boord sloeg. Het stoffelijk overschot voldoet aan het signalement dat bekend was. Een schouwarts zal een onderzoek instellen naar de doodsoorzaak en daarna zal de confrontatie plaatsvinden.
De vermiste man maakte deel uit van een gezelschap van vier buurmannen die op een gehuurde motorboot vaarden. Hij sloeg achterover van boord in de vaargeul van het Prinses Margrietkanaal en is niet meer boven gekomen. De zoekactie tot vrijdagavond 22.00 uur leverde niet het gewenste resultaat op. Zaterdag is de zoekactie om 09.00 uur hervat.
Na het middaguur is met behulp van sonar een spoor gevonden van het lichaam. Duikers van het KLPD hebben het lichaam onder water aangetroffen en naar boven gebracht.
AMERSFOORT - Het was vrijdag de eerste keer dat Trees Beijer een boot voer mét passagiers.
Foto Ruben Schipper De Waterlijn is weer van start gegaan in Amersfoort.
Tot die tijd had ze alleen nog geoefend met lege boten. Maar de eerste officiele tocht van het nieuwe seizoen van de Waterlijn verliep onder leiding van Beijer probleemloos.
Alle boten van de Waterlijn hebben dit jaar, in het kader van het 750-jarig bestaan van Amersfoort als stad, namen gekregen van historische figuren uit Amersfoort. Zo prijken onder andere de namen van Jacob van Campen en Johan van Oldenbarnevelt op de rondvaartboten.
Samen met gids Jan Koops voer Trees, die sinds twee jaar bij de Waterlijn werkt, de eerste belangstellenden de grachten van Amersfoort door. Zij stuurde de boot door de soms smalle grachten, hij vertelde vloeiend over (de geschiedenis van) Amersfoort.
Dat Amersfoorters in de geschiedenisboeken al heel vroeg in de tijd voorkwamen. En waar Piet Mondriaan heeft gewoond. Dat hij zelf eigenlijk niet de Onze Lieve Vrouwetoren het mooiste gebouw van Amersfoort vindt, maar het Belgenmonument en de Koppelpoort.
De rondvaarten van de Waterlijn zijn eigenlijk al op Koninginnedag begonnen. Met een actie - voor een euro mochten mensen meevaren - trok de Waterlijn tijdens deze dag 900 mensen.
,,Dat is een verdubbeling ten opzichte van de actiedag vorig jaar, zegt Beijer. ,, Het mooie weer heeft daar natuurlijk ook mee te maken. Maar je ziet maar weer dat er veel belangstelling voor is.
,,We zien het alleen maar drukker worden, zegt een medewerker van de Waterlijn. ,,Dat komt deels omdat gezelschappen van bijvoorbeeld bedrijven ons steeds meer weten te vinden. Amersfoort heeft een centrale ligging.
De Waterlijn is een organisatie die gerund wordt door zon honderd vrijwilligers, over het algemeen vijftig-plussers. Beijer: ,,Ik ben hier mee begonnen omdat ik het fijn vond om buiten te zijn. Een beetje vrijheid. En al die mensen om me heen, dat is leuk werken.
De Waterlijn vaart, naast de vier vaste routes, vanaf 19 mei ook de Kunstvaarroute. Veertien kunstenaars en dichters hebben in koppels een kunstwerk ontworpen, die nu al in en langs het water zijn geïnstalleerd. Zo kom je op de Westroute langs de poppen met bivakmutsjes van Elaine Vis. En de Arabische letters van Nedim Kufi. ,, Over de kunst moeten we nog instructies krijgen, zegt Beijer. ,, Maar daar kunnen we de mensen straks ook meer over vertellen.
Bijgevoegde foto's zijn genomen tijdens een bezoek aan Amersfoort in het najaar 2008 tijdens een toertocht met de boot . Een zeer gezellige plaats een bezoek waard .
SEATTLE - Cruiseschepen van de Holland America Line (HAL) varen vanwege de varkensgriep de komende weken niet naar Mexico. Dat heeft de in de Verenigde Staten gevestigde rederij dinsdag (plaatselijke tijd) laten weten.
De beslissing heeft gevolgen voor vijf reizen van de rederij, die voor eind april en begin mei gepland stonden. De vijf getroffen schepen zijn de ms Rijndam, de ms Statendam, de ms Westerdam, de ms Zuiderdam en de ms Veendam. HAL zegt dat het momenteel nieuwe routes uitstippelt voor de vijf cruiseschepen.
Ook vier andere grote cruisemaatschappijen laten Mexico voorlopig links liggen. Daaronder is de moedermaatschappij van HAL, Carnival Cruises.
België komt watersport tegemoet met marifoonplicht
Bron : WatersportAlmanak.nl
België komt watersport tegemoet met marifoonplicht België heeft de watersport verplicht om vanaf 1 januari 2009 minimaal twee marifoons aan boord te hebben. Deze verplichting geldt voor iedere watersporter met een uitluisterplicht, dus ook voor de Nederlandse watersport. Een marifoon met een dual watch, die twee kanalen kan uitluisteren is in België niet voldoende voor de veiligheid. Dat deze maatregelen een flinke aanslag geven op het budget van de watersport werd in eerste instantie gemakkelijk ter zijde geschoven.
Na protest wordt wet veranderd Diverse watersport organisaties hebben hier protest tegen aangekondigd. Ook het Nederlandse Watersportverbond heeft bezwaar gemaakt bij de Belgische overheid, en met succes. Vanaf 29 april is de wet versoepeld en de verplichting zal komen te vervallen. Hierop vooruitlopend zal de controle voor Nederlandse watersporters vervallen. Blijft wel dat alle schepen die langer zijn dan 7 meter een werkende marifoon aan boord dienen te hebben
ROTTERDAM - Rotterdam verwelkomt volgend jaar het grootste cruiseschip ter wereld. Het gaat om de Oasis of the Seas, een superschip dat op dit moment wordt gebouwd in Finland.
De Oasis of the Seas.
Het cruiseschip heeft een lengte van 360 meter en telt 2700 hutten voor 5400 passagiers, die worden bediend door 2000 bemanningsleden. Het schip is anderhalf keer zo groot als de Queen Mary 2, die vijf jaar geleden bij een bezoek aan Rotterdam nog de grootste was. De komst van dat schip zorgde voor een gigantische oploop in de regio en veroorzaakte urenlange files op de wegen van en naar de Maasvlakte en Hoek van Holland.
Rotterdam verwelkomt deze zomer 19 keer een cruiseschip. Dat zijn er minder dan concurrent Amsterdam (90), maar met de komst van mega-grote cruiseschepen lijkt de Maasstad een troef in handen te hebben: de nieuwe schepen zijn te groot voor de sluizen van IJmuiden en de Amsterdamse passagiersterminal.
Foto's Van Joke Genomen tijdens een tocht in Noorwegen
Bron :watertrends.be English Braids lanceert nieuwe Dyneema Cruising
Het verschil tussen een polyester en dyneema lijn is qua prijs en performance erg groot. English Braids heeft om deze reden een Dyneema lijn gemaakt welke dit gat opvult. De Dyneema SK75 kern is gemixt met een high tenacity polypropyleen garen waardoor de prijs een stuk lager uitvalt dan een volle Dyneema kern.
De voorgerekte kern is 12-strengs en bevat een PU coating zodat deze niet door de mantel slipt en waardoor een tussenmantel niet meer nodig is. De lijn is hierdoor ook nog eens goed te verjongen en zeer eenvoudig te splitsen. De mantel is gebaseerd op de welbekende Braid on Braid lijn, en heeft zich dus al jarenlang bewezen.
Bovenstaande constructie resulteert in een zeer soepele lijn met minimale rek, en is ideaal als schoot of val te gebruiken.
Eerste kiwi's van het jaar aangekomen in Zeebrugge
Bron : lloyd.be
Eerste kiwi's van het jaar aangekomen in Zeebrugge
Deze ochtend vroeg zijn de eerste kiwi's uit Nieuw-Zeeland aangekomen in de haven van Zeebrugge. Aan de terminal van Belgian New Fruit Wharf aan het Noordelijk Insteekdok is de lossing gestart van 6.500 palletten kiwifruit uit het koelschip "Ice River".
Op dinsdag 5 mei wordt de grootste lading kiwi's ooit verwacht in Zeebrugge. Zespri huurde van de rederij Great American Lines het koel- en autoschip "Sunbelt Spirit" om een gigantische lading gouden en groene kiwi's van het Nieuw-Zeelandse Tauranga naar Zeebrugge te verschepen. Het betreft een lading van maar liefst 7.500 palletten. Eén pallet is goed voor zowat 10.000 kiwi's.
De "Sunbelt Spirit" vervoert doorgaans nieuwe wagens van Japan naar de Verenigde Staten, met fruit (pompelmoezen) als teruglading. Door de economische crisis is er onvoldoende autolading, waardoor de Nieuw-Zeelandse kiwiproducent het schip kon huren voor vervoer van fruit naar Europa.
De kiwi-oogst van dit seizoen is van zeer goede kwaliteit dankzij een warme zomer met veel regen in Nieuw-Zeeland. Het seizoen istwintig dagen vroeger gestart dan vorig jaar.
Als warme en koude lucht op elkaar botsen dan ontstaat er een front. Bij een koufront hoort lage bewolking met veel wind alsook regenbuien of onweer. Bij een warmtefront zien we meer hoge bewolking met motregen en mist of nevel.
Windrichting: Noord tot Noordoost
Luchtsoort: Continentaal arctische lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Scandinavië en de Oostzee
Weerbeeld: Koud en guur weer , soms met sneeuw of hagelbuien komt in de zomer zelden of niet voor
Windrichting: Oost tot Noordoost Luchtsoort: Continentaal polaire lucht Brongebied: Komt van het landgebied Midden Europa en Rusland Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Oost tot Zuidoost Luchtsoort: Continentaal gematigde lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Zuidoost Europa (Balkan)
Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Zuid tot Zuidoost.
Luchtsoort: Continentaal tropische lucht.
Brongebied: Subtropisch Noord Afrika en Middellandse Zee.
Weerbeeld: Hete en droge alsook een stabiele lucht geven weinig bewolking en zelden regen.
Windrichting: Zuid tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem tropische lucht.
Brongebied: Het subtropisch zeegebied bij de Azoren.
Weerbeeld: Warme en vochtige lucht, vaak regenluchten vooral in het najaar veel mist en regen.
Windrichting: West tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem gematigde lucht.
Brongebied: Het zuidwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met egale lage bewolkingmet regen en afgewisseld met droge perioden .
Windrichting: West tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem polaire lucht.
Brongebied: Het noordwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met lage bewolkingbuien of regen afgewisseld met droge perioden.
Windrichting: Noord tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem arctische lucht.
Brongebied: Het zeegebied bij de noordpool (Arctica).
Weerbeeld: Koud en wisselvallig weer met stapelwolkenmeestal regenbuien, afgewisseld met zon.
Spoorbrug in Koningshaven Rotterdam met boven de Radar