Lengte over alles: 14.99 m Lengte waterlijn: 12.20 m Breedte: 4.50 m Diepgang: 1,22 m Gewicht, ca.: 18 ton Doorvaart hoogte: 3.48 m Inhoud brandstoftanks: 2400 l Inhoud watertanks: 675 l Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l Standaard motoren: Vovo Penta D6 2 x 435 pk (2 x 320kW) Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Wanneer u een Atlantic 50 in al haar pracht op het water ziet , het gemakkelijk is om te vergeten enkel hoeveel organisatie , ervaring en techniek in haar bouw zijn gegaan .
Embleem Atlantic Moteryachts BV
Suderséleane 15 8711 GX Workum Nederland
Embleem van . Vlaamse vereniging voor watersport.
VVW . Telt 120 Clubs en meer dan 13000 Leden .
Embleem van de Koninklijke Nederlandse Motorboot club
De KNMC is een landelijke club van actieve en enthousiaste motorbootvaarders. Van mensen die van het water en het varen houden.
De No Limit IV heeft 2 vierblads schroeven 1 links en 1 rechts draaiend
Zwanen die de naam van de thuishaven proberen te lezen
Beoordeel dit blog
Windroos
Een windroos of windkruis is een Kruis dat de windrichting , Noord , Oost , Zuid , en West aanduidt.
Een windroos kan teruggevonden worden op een Kompas of onder een Windhaan .
De Atlantic 38 een luxe motorjacht
Technische omschrijving Lengte over alles: 11.51 m Lengtre waterlijn: 9.90 m Breedte: 4.05 m Diepgang: 1.10 m Gewicht ca.. 11 ton Doorvaarthoogte: 3.40 m Inhoud brandstoftanks: ca. 950 l Inhoud watertank: ca. 450 l Inhoud vuilwatertank: ca. 175 l Standaard motorisering: 78 kW (106 hp), 1x Vetus-Deutz DT 43
Optioneel:
117 kW (160 pk) Volvo Penta D3-160 132 kW (180 pk) Volvo Penta D4-180 Designer: John A. Bennett & Associates
Het interieur van de Atlantic 42 is stylvol, praktisch maar bovenal gezellig.
De ruime achterhut is gezellig en indien gewenst van alle gemakken zoals bijvoorbeeld tv voorzien. Uiteraard beschikt de achterhut over een douche- en toiletruimte. De voorhut is voorzien van een frans bed. Net als de achterhut is ook hier gedacht aan een gecombineerde douche en toiletruimte. Er is zelfs de mogelijkheid om v oor een derde hut te kiezen. De dinette komt dan te vervallen
Atlantic 460
De opvolger van de succesvolle Atlantic 444, de Atlantic 460! De Atlantic 460 heeft vaak bewezen dat ze zeer zeewaardig is. Op open zee valt de stabiliteit en koersvastheid op. Niet alleen op open water, maar zeker ook op binnenwater is de Atlantic 460 een heerlijk jacht om mee te varen.
Technische omschrijving
Lengte over alles: 14.30 m
Lengte waterlijn: 11.20 m
Breedte: 4.50 m
Diepgang: 1.25 m
Doorvaarthoogte: 3.40 m
Gewicht: ca. 16 ton
Snelheid: 25 tot 28 kts
Inhoud brandstoftanks: 2 x ca. 900 l
Inhoud watertank: ca. 675 l
Inhoud vuilwatertank: ca. 250 l
Standaard motoren: 2 x 320 kW (2 x 435 hp)
Volvo Penta D6 435 andere motoren op aanvraag
CE categorie A Ontwerper: John A. Bennett & Associates
Voor wie in het dagelijkse leven alleen genoegen neemt met het allerbeste mag dit ook verwachten aan boord van zijn jacht. Deze stelling is volledig toepasbaar op het concept van de Atlantic 460.
Met een lengte van minder dan 15 meter hoeft u geen geristraties aan te vragen voor het bevaren van sommige vaarwegen.
Nieuwe optie voor 2007: Volledig electrisch cabriosysteem en radarbeugel
ATLANTIC 56
Innovatie: De Atlantic 56 Twin Deck. In opdracht van Atlantic Motoryachts ontwikkelt Vripack Naval Architects uit Sneek een totaal nieuwe Atlantic, de 56. In een markt waar veel aanbod is, maar ook veel van hetzelfde, komt Atlantic Motoryachts met een revolutionair ontwerp:
Voordek met groot zonnedek, waaronder bergruimte is voor landvasten e.d.
lengte over alles 17.00 meter
lengte waterlijn 13.40 meter
maximale breedte 4.86 meter
diepte 0,98 meter
CE categorie B (kustvaart)
Inrichting salon / achterdek: Centraal in het schip de besturing, heeft de regie over het schip vanuit een luxe
stuurstoel; Aan bakboord bevindt zich de luxe rondzit met aan stuurboord twee luxe clubs. Ruim achterdek met riante kuipbank waarin de salontafel opgeborgen kan worden.
Inrichting onderdeks: Midscheeps bevindt zich de eigenaarshut met eigen gescheiden douche en toiletruimte. Voor in het schip bevindt zich een gastenverblijf met luxe 2-persoons Frans bed. In het voorschip bevindt zich een tweede natte cel, voorzien van douche, toilet en wasmachine.
Tender Garage met 3m30 Diesel Tender, Jet Propulsion;
Uitgerust met twee nieuwe innovatieve 6 cyl. Volvo Penta IPS 600 motoren, 435 pk per motor. Volvo Penta IPS – Inboard Performance System is een inboard innovatie.
ATLANTIC 56HT
Gebouwd volgens onze hoge standaard.
Technische Details
Lengte over alles: 18.50 m
Breedte: 4.85 m
Diepgang: 1,30 m
Gewicht, ca.: 23 ton
Doorvaart hoogte: 3.48 m
Inhoud brandstoftanks: 2564 l
Inhoud watertanks: 790 l
Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l
Standaard motoren: Volvo Penta D12 2 x 675 pk
Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Naast de layout van het interieur verteld de styling veel over de persoonlijke smaak van de eigenaar. Het is echter ook mogelijk om gebruik te maken van zeer moderne vormen, materialen en stoffen.
Een Schip Op Maat
DE ATLANTIC MOTORJACHTEN
De meest bekende Piraten Vlag Jolly Roger
Piraten Vlag Edward England
Piraten Vlag Edward Teach Zwartbaard
Piraten Vlag Emanuel Wynne
Piraten Vlag Henry Every
Piraten Vlag Jack Rackham
Piraten Vlag Stede Bonnet
Piraten Vlag Thomas Tew
Piraten Vlag Christopher Condent
No Limit IV
Informative Site Voor De Watersporter
15-05-2009
Nederlandse jachthavens worden steeds schoner!
Bron : Watersportalmanak
Nederlandse jachthavens worden steeds schoner!
Blauwe vlag tekenvoor schone en veilige watersport
69 Blauwe Vlaggen voor jachthavens in Nederland 2009 De Internationale Jury voor de Blauwe Vlag heeft dit jaar in Nederland 110 Blauwe Vlaggen toegekend. Dit is een stijging van 30% ten opzichte van 2008. Met dit hoge aantal behoort Nederland tot de Europese koplopers van de Blauwe Vlag-campagne. De Blauwe Vlaggen worden uitgereikt aan 41 Nederlandse stranden en 69 jachthavens.
Veilige en schone stranden en jachthavens De Blauwe Vlag is een internationale onderscheiding die jaarlijks wordt toegekend aan stranden en jachthavens die veilig en schoon zijn. In de praktijk betekent dit dat genomineerden moeten voldoen aan een aantal belangrijke criteria zoals schoon (zwem)water, goede sanitaire voorzieningen en een hoge mate van veiligheid. De Blauwe Vlag is één jaar geldig: jaarlijks wordt opnieuw aan de hand van controles bekeken of de stranden en jachthavens nog aan de vereisten voldoen.
Een mooie stijging, maar waar blijft de rest van de Nederlandse jachthavens Nederland kent honderden jachthavens en aanlegplaatsen voor de watersport. Als je beziet dat slechts69 jachthavens bekroond zijn met een blauwe vlag dan is er nog veel te doen voor de toekenning van een blauwe vlag voor iedere zichzelf respecterende jachthaven.
Van Turfvaart naar Toervaart Op 8 mei is na 7 jaar hard werken en een investering van 17,1 miljoen euro, de vaarverbinding geopend tussen het Zuidlaardermeer en Oost-Groningen. De opening werd gedaan door gedeputeerde Hans Gerritsen en wethouder Henk-Jan Schmaal. Op feestelijke wijze werd het nieuwe Westerdiepsterdallenkanaal, tussen het Kieldiep en Veendam geopend. De toervaart kan nu weer gebruik maken van de oude turfroutes. Het is tevens een afsluiting van het project Van Turfvaart naar Toervaart. Het project heeft er toe bijgedragen dat de oude turfroutes weer bevaarbaar zijn geworden. Groningen heeft er een mooie vaarroute bij gekregen die het Zuidlaardermeer met het Langebosschemeer verbindt.
Een sterke impuls Deze verbinding is een sterke impuls voor de watersport en watertoerisme. Wildervank en Veendam horen er nu écht bij. Toervaarders kunnen een rondje varen en het recreatiegebied Borgerswold binnengaan. Maar ook de kanaaldorpen hebben baat bij deze verbinding.
Wachtplaatsen voor watersport bij de Cruquiusbrug .
Bron : KNWV.nl
Wachtplaatsen voor watersport bij de Cruquiusbrug .
Eindelijk is men begonnen met de aanleg De provincie Noord-Holland is begonnen met het aanleggen van wachtplaatsen bij de Cruquiusbrug (ten zuiden van Haarlem in de Ringvaart van de Haarlemmermeerpolder). Het Watersportverbond dringt al jaren bij de provincie aan op goede wachtplaatsen. De Cruquiusbrug kent een spitssluiting. Zonder goede wachtplaatsen is het niet veilig om op de volgende brugopening te wachten. Daarnaast is deze brug onderdeel van de westelijke staande mastroute. In totaal krijgen de komende zes weken drie bruggen nieuwe wachtplaatsen. Naast de Cruquiusbrug zijn dat ook de Aalsmeerderbrug en de Kogelpolderbrug.
Ook Schipholdraaibrug komt aan de beurt In een later stadium komt ook de Schipholdraaibrug aan de beurt. De brug ligt pal naast het in de Tweede Wereldoorlog gebombardeerde oude Schiphol. Om de positie te bepalen van de nieuwe wachtplaatsen is er eerst onderzoek uitgevoerd. Er is nagegaan of er geen oude munitie, als blindgangers, uit de Tweede Wereldoorlog onder de te maken wachtplaatsen konden liggen. Aan de hand van luchtfotos genomen na de bombardementen, het aantal inslagen, het aantal afgeworpen bommen en positie van vliegtuigen op het moment van afwerpen is precies bepaald dat op de plek van de geplande nieuwe wachtplaatsen geen oude munitie ligt.
De Zeehavenpolitie heeft in samenwerking met de waterpolitie tientallen vermoedelijk valse bewijzen ingenomen. Drie verdachten zijn aangehouden, twee van hen werkten bij de ANWB.
De verdachten verkochten de vaarbewijzen onder andere in uitgaansgelegenheden. Afnemers betaalden er tussen de 125 en 1000 euro voor. Daarmee kochten ze een echt vaarbewijs, zonder ooit te hebben gestudeerd of examen te hebben gedaan. Kennis van de regels op het water is absoluut noodzakelijk. Varen zonder vaarbewijs kan tot levensgevaarlijke situaties leiden.
Bekennen Nadat de illegale vaarbewijzen waren ontdekt zijn in maart en april zo'n tachtig mensen uitgenodigd op politiebureaus in Rotterdam, Maarssen, Nijmegen, Zutphen, Amsterdam, Den Haag, IJmuiden en Terneuzen. Dertien mensen hadden keurig examen gedaan en terecht een vaarbewijs, 33 mensen bekenden hun vaarbewijs te hebben gekocht. Zij hebben meteen een transactie van 400 euro betaald. Enkele mensen kwamen niet opdagen, van de overigen wordt vermoed dat ze een vals bewijs hebben. Zij moeten zich later voor de rechter verantwoorden. Onder andere deze acties leidden maandag 11 mei tot de aanhouding van de drie verdachten. Dat zijn een 26-jarige man uit Bergschenhoek en een 35- en 49-jarige vrouw uit Den Haag. Zij zijn de afgelopen dagen gehoord en hebben bekend. De fraude heeft vermoedelijk enkele jaren geduurd. In samenwerking met de ANWB wordt het onderzoek naar mogelijk meer valse vaarbewijzen voortgezet. De ANWB heeft inmiddels de twee werknemers ontslagen.
De Bond Beter Leefmilieu (BBL) heeft aan acht Vlaamse jachthavens en vier zwemvijvers Blauwe Vlaggen uitgereikt. Dat gebeurde vrijdag in de jachthaven Heerenlaak in Maaseik. Voor de eerste keer werd er ook in Wallonië een Blauwe Vlag uitgereikt.
De Blauwe Vlag is een internationaal kwaliteitskeurmerk voor stranden, zwemplassen en jachthavens die voldoen aan criteria inzake waterkwaliteit, milieubeheer en veiligheid. Het keurmerk staat garant voor duurzaam watertoerisme. Met dit label kunnen de laureaten zich onderscheiden van hun concurrenten. Het kwaliteitsmerk is één jaar geldig.
Dit jaar kregen acht jachthavens in Maaseik, Ophoven, Antwerpen, Nieuwpoort, Blankenberge, Hasselt en Diksmuide een Blauwe Vlag uitgereikt. Vier zwemvijvers in Mol, Lille, Londerzeel en Hoogstraten behaalden eveneens het kwaliteitskeurmerk.
Eén van de winnaars van de Blauwe Vlag is de jachthaven Heerenlaak in Maaseik. Die bestaat dit jaar 30 jaar en kan al 14 jaar een Blauwe Vlag hijsen.
Voor het eerst reikte de Franstalige tegenhanger van de BBL, Inter-Environnement Wallonie, ook een Blauwe Vlag uit aan Les Lacs de lEau dheures op de grens van Henegouwen en Namen.
De Blauwe Vlag is een initiatief van de Foundation for Environmental Education. Wereldwijd wapperen er ruim 3.300 Blauwe Vlaggen. De BBL verzorgt het Vlaamse luik van deze internationale campagne die de creatie van duurzaam watertoerisme vooropstelt.
Grootschoot in schroef Brave Hendrik De Koog - Texel, 11 mei 2009
Op de laatste dag dat de reserveboot Maria Paula nog in Oudeschild lag, werd er nog een beroep op haar gedaan. In het Texelstroom had de Lemsteraak 'Brave Hendrik' de grootschoot in de schroef gekregen. De schipper had de boot vast laten lopen op de nabij gelegen zandplaten van het 'Vogelzand'. Het lukte ze niet om de schoot los te krijgen uit de schroef.
Op het moment van aanrijden naar Oudeschild zagen we de Joke Dijkstra uit Den Helder al de haven voorbij stuiven. Het was hun vaste oefenavond en ze waren al op zee op het moment van de melding.
De boot was gehuurd door een aantal 3-tal Duitse jonge gezinnen. Aan boord bevonden zich ook een aantal baby's. 's Morgens hadden ze Oudeschild verlaten met als bestemming Den Oever of Friesland. In eerste instantie wilde de schipper graag zijn reis voortzetten die kant op. Maar gezien het onstuimige weer NO 7 en een aardige golfslag in het Texelstroom hebben we hem uiteindelijk weten te overtuigen dat Oudeschild toch echt de beste plek was om naar toe te gaan.
De Maria Paula had de sleep van de Joke Dijkstra overgebracht naar de 18 meter tellende Brave Hendrik. Gezien het schip op de rand van de bank lag, was deze vrij snel weer los. De koers werd gezet naar Oudeschild en halverwege de tocht is de grootschoot door de voortgang door het water weer losgeraakt. De motor en de voortstuwing werd voor de haven nog even getest, alles bleek naar behoren te werken. Gezien de krachtige noord oostelijke wind is de sleepverbinding niet los gemaakt en heeft de Joke Dijkstra de Brave Hendrik de haven binnen gesleept en met behulp van de Maria Paula afgemeerd aan de kade.
MSC heeft bedenkingen bij uitblijven Scheldeverdieping
Bron : Lloyd.be
MSC heeft bedenkingen bij uitblijven Scheldeverdieping
Maurizio Aponte van de rederij MSC - goed voor meer dan 50% van de totale containertrafiek in Antwerpen - maakt zich zorgen over het aanslepende verdiepingsproces in de Westerschelde. Het verdrag tussen Vlaanderen en Nederland hierover is al meer dan drie jaar oud, maar nog altijd moet de eerste spade in Nederlandse bodem gaan.
Maurizio Aponteverklaarde aan 'De Standaard'dat Mediterranean Shipping Company Antwerpen heeft gekozen als hub in Noordwest-Europa op basis van de belofte van de Vlaamse overheid dat de Schelde diep genoeg gemaakt zou worden. Aponte vreest nu dat die belofte niet zal kunnen worden waargemaakt, vermits de procedure blijft aanslepen in Nederland, dat een advies heeft gevraagd aan Europa over de natuurcompensaties. "In ieder geval kunnen we vandaag al besluiten dat de Scheldeverdieping te laat komt", aldus Aponte.
Het uitblijven van de overeengekomen verdieping kost de rederij - die net als haar concurrenten hard getroffen wordt door de crisis - pakken geld.
De noordbrug over de zeesluis in Terneuzen heeft last van een hydraulische storing. Het mankement ontstond maandagmiddag toen de brug werd opengezet voor passerende scheepvaart, meldt de PZC. Rijkswaterstaat denkt dat de problemen nog wel even zullen voortduren. Volgens een woordvoerder ziet het ernaar uit dat het euvel pas tegen morgenavond verholpen kan worden. De defecte brug heeft geleid tot verkeerschaos op het sluizencomplex.
Algemeen voorzitter Steven Desloovere van de Vlaamse Vereniging voor Watersport (VVW) heeft in een open brief aan federaal staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) en de West-Vlaamse volksvertegenwoordigers gevraagd om de watersporter op de Noordzee te erkennen als bedreigde diersoort.
De VVW wil via de procedure uit de wet op de Mariene Milieus dezelfde rechten verkrijgen voor de watersporter als voor een reeks wormen en pieren die aan de Kust leven.
Zeilen en surfen worden als milieubedreigende sporten aanzien Desloovere doet de aanvraag na een reeks vaststellingen. Sinds de wet op de Mariene Milieus van kracht werd, zijn op zee tal van gebieden afgebakend waar zelfs het zeilen en surfen als milieubedreigende sporten worden aanzien.
"We stellen echter vast dat het aantal aalscholvers, zeehonden en bruinvissen zienderogen toeneemt", motiveert Desloovere. "Daartegenover staat dat de watersportmogelijkheden aan de Kust slinken met 25 procent per vijf jaar."
De VVW verwijst onder meer naar het Provinciaal Ruimtelijk Uitvoeringsplan Strand & Dijk. Dat plan dat door het West-Vlaamse provinciebestuur is opgemaakt voorziet in twaalf watersportverenigingen langs de kustlijn die hun accommodatie mogen uitbreiden met het oog op een verbetering van de sportiviteit, toerisme en hygiëne. Surfcity moet sluiten Surfers Paradise in Knokke krijgt evenwel tegenwind door de bouw van nieuwe luxeappartementen; het voortbestaan van VVW Heist, de grootste watersportschool aan de Kust, is bedreigd door verzanding en Surfcity in Zeebrugge kreeg het bevel om binnen de zes maanden te verdwijnen.
"Ondanks de adviezen van de West-Vlaamse provincieraad en de Brugse gemeenteraad besliste minister Dirk Van Mechelen (Open vld) om het hele Zeebrugse strand groen in te kleuren", aldus de VVW. (belga/mvdb)
Geduld nodig op ankerplaatsen voor de Rotterdamse haven
Bron : Nieuwsblad Transport.nl
Geduld nodig op ankerplaatsen voor de Rotterdamse haven
Voor de Nederlandse kust wachtenal enige tijd zo'n vijftig tankersom gelost te worden in Rotterdam. De belangrijkste oliehaven van Europa kan de toestroom van ruwe olie, benzine, diesel en kerosine niet aan. Anders dan de drukte op bijvoorbeeld de rede van Singapore, is de drukte geen gevolg van schepen die op lading wachten. Voor Rotterdam liggen vooral schepen die gelost moeten worden.
Begin dit jaar brak havenmeester Jaap Lems in verband met de toegenomen drukte al een lans voor het uitbreiden van de parkeerplaatsen op zee.
De belangrijkste reden waarom volle tankers niet de haven ingaan om te lossen, is de beperkte beschikbaarheid van opslagcapaciteit. De opslagtanks in de Rotterdamse haven zitten namelijk vol, aldus commercieel directeur Jeroen Kortsmit van maritiem informatiebeheerder Koninklijke Dirkzwager in Maassluis in het Financieele Dagblad.
De recreatievaart op de Waddenzee heeft de komende jaren meer ruimte nodig, maar de jachthavens kunnen niet verder uitbreiden. Dat bleek tijdens het symposium Havens Waddenzee klaar voor de recreatievaart in de toekomst? ' in het Maritiem Instituut Willem Barentsz op Terschelling, dat bijgewoond werd door 175 belangstellenden.
Dat de havens nog lang niet klaar zijn voor later, bleek evenzeer. Zelfs een splinternieuw ingerichte en uitgebreide haven van Vlieland (anderhalf keer zo groot geworden) is dat nog niet. Daar is voor tien miljoen euro geïnvesteerd in veiligheid en milieu, terwijl de capaciteit gelijk bleef, meldden burgemeester Baukje Galama en Dick Visser, voorzitter van het Vlielander jachthavenbestuur. De haven was en is nog steeds geschikt voor zo'n 300 recreatieschepen. En voor de charterschepen is niets veranderd, zo constateerde een charterschipper onder de 175 aanwezigen, waardoor deze schepen nog steeds meer dan drie dik' boord aan boord aangemeerd moeten worden. De vernieuwde haven van Vlieland zal 26 juni worden geopend, aldus Galama, die zei te verwachten dat binnen tien jaar nog eens honderd extra ligplaatsen nodig zijn.
Groeiende vloot Verwacht wordt dat de capaciteit van alle jachthavens aan de Waddenzee moet worden opgekrikt, niet alleen omdat de vloot recreatieschepen nog steeds groeiende is en volgens verwachting blijft uitdijen, maar ook omdat nieuwe schepen steeds langer worden en er steeds meer wadvaarders naar de eilanden komen. Het door de overheid gestelde maximale aantal van 4600 ligplaatsen rond het Wad is onder invloed van deze trend alweer losgelaten.
Door ligboxen te maken, wordt de veiligheid vergroot. Daarvoor moet een jachthaven zoals op Terschelling, alleen om dezelfde capaciteit te behouden, qua oppervlakte flink worden vergroot. Om dan ook nog eens meer vaarrecreanten te kunnen bergen, moet er extra oppervlak bij komen. En dat kan nu vaak niet vanwege te weinig ruimte aan de landzijde en door regels op het Wad, dat valt onder Natura 2000, die uitbreiding naar de zeezijde verhinderen.
Margreeth de Boer, voorzitter van de Raad voor de Wadden, bevestigde dat de stroom recreatieschepen op de Waddenzee fors is toegenomen, om precies te zijn een verdubbeling in de laatste 25 jaar. Ze citeerde enkele zaken uit een analyserapport van de Raad, dat aan de Tweede Kamer werd aangeboden. Ook in dat rapport wordt geconstateerd dat dit problemen veroorzaakt in de jachthavens. In dit rapport over de omvang en betekenis van recreatie en toerisme in het Waddengebied wordt verder gepleit voor meer overtochten naar de eilanden met milieuvriendelijke, kleine fluisterboten. Ecotoerisme is de toekomst voor het Waddengebied, aldus De Boer.
Jaap Baalbergen, directeur van de brancheorganisatie voor de beroepschartervaart BBZ, haakte daarop in door aandacht te vragen voor de fluisterschepen van zijn vloot, de zeilschepen in de chartervloot. Hij voorspelde een afname van de chartervloot van tien tot twintig procent als gevolg van strengere wetgeving, hoewel hij eraan toevoegde: Dat zei ik vijf jaar geleden ook, maar het is nog steeds niet gebeurd. ' Hij zei van de havens ligplaatszekerheid te verwachten en dat de schepen niet meer dan drie dik liggen. Verder zou hij onder meer graag in alle getijdenhavens drijvende steigers zien.
Niet wegsturen' Burgemeester Jurrit Visser van Terschelling vond dat terugsturen van schepen die de oversteek hebben gemaakt of wegsturen van schepen die vanaf de Noordzee een vluchthaven zoeken, vanwege volle jachthavens geen optie is. Er moeten goede accommodaties zijn aan het begin en eind van de vaarroutes.'
Hij kondigde aan dat Terschelling in beroep gaat tegen de beslissing van de minister van LNV om de Plaat voor de Dellewal onder de Natura 2000-regels te laten vallen. Deze beslissing blokkeert de gewenste uitbreiding van de jachthaven aan de zeezijde. De gemeente Terschelling stelt dat de Plaat een kunstwerk is en geen natuurgebied, dat destijds is gecreëerd ter bescherming van de kust voor West-Terschelling. Dergelijke beslissingen van bovenaf en tegenstrijdige regels irriteren de eilanders, stelde Visser. De steun van de locale bevolking is nodig, dat beseft men niet altijd in Den Haag.'
Half miljard omzet De toeristische branche in het Waddengebied is jaarlijks goed voor ruim 656 miljoen euro aan bestedingen, waarvan op de eilanden bijna 430 miljoen euro wordt besteed. Dat citeerde Margreeth de Boer op het havensymposium op Terschelling uit het analyserapport over het toerisme in het Waddengebied. De vijf eilanden krijgen de meeste toeristen over de vloer, 8.706.409 overnachtingen jaarlijks, de Friese kuststreek 1.106.100, terwijl langs de Groninger kust 632.000 toeristen overnachten. In de totale waterrecreatie gaat landelijk bijna vier miljard euro om, aldus Geert Dijks van de Hiswa Vereniging. Meer dan in de akkerbouw, betaald voetbal of visserij.' De besteding per boot per vaardag schatte hij op 75 euro.
De chartervloot met 548 schepen had in 2007 een gezamenlijke jaaromzet van 76,6 miljoen euro, aldus Jaap Baalbergen van de BBZ. De gemiddelde lengte per schip is 29 meter met gemiddeld 21 kooien per schip. Gemiddeld zijn er 121 vaardagen per jaar. (GM)
Contest Yachts completeert range met Contest 57CS Contest Yachts gaat een geheel nieuwe 57-voeter bouwen en voegt daarmee weer een nieuw zeiljacht toe aan haar huidige range van snelle, luxe performance cruisers.
Flush deck en strakke opbouw In het jaar dat Contest Yachts 50 jaar bestaat komt de werf met een spectaculaire primeur. Na de introductie van onze zeer succesvolle 62-voeter kregen we een concrete vraag uit de markt voor een soortgelijk schip, maar dan net een maatje kleiner. Al snel dienden zich meer potentiële klanten aan voor zon jacht. Voor ons en ontwerper Georg Nissen een heel mooie uitdaging om de aansprekende elementen van haar grotere zus door te vertalen in een 57-voeter, vertelt directeur Arjen Conijn.
Het aangezicht van de Contest 57CS doet dankzij het flush deck met de lage geïntegreerde opbouw niet alleen modern maar zeker ook elegant aan. De kenmerkende raampartij, komt ook in het ontwerp van de 57-voeter terug. Hierdoor dringt een zee aan daglicht de kajuit binnen, wat meteen voor een zeer aangename sfeer onderdeks zorgt. Bovendeks is de royale kuip voorzien van een dubbele stuurstand, met daartussenin een vrije doorgang richting de kuip en kajuit. Verder behoort een geïntegreerd zwemplateau tot de mogelijkheden. Ook in dit concept zit verscholen dat, indien nodig, het schip probleemloos door één persoon gezeild kan worden.
Performance Naast kwaliteit, comfort en design hechten onze klanten steeds meer waarde aan performance, vertelt Arjen Conijn. Ons uitgangspunt is dat onze schepen zowel in licht als in zwaar weer goed moeten presteren. Zonder ook maar enige afbreuk te doen aan de kwaliteit van het schip hebben we een relatief licht schip weten te bouwen om tot optimale zeileigenschappen te kunnen komen. Onze andere schepen hebben zich op dat punt al ruimschoots bewezen en alle positieve bevindingen voeren wij vanzelfsprekend door in het ontwerp van de Contest 57CS. We kunnen dan ook veel van de prestaties van dit schip gaan verwachten.
De Contest 57CS wordt volgens de vacuüminjectiemethode gebouwd. Dit zorgt voor een lichter en sterker schip in vergelijking met de traditionele hand lay-up methode. Het schip is verder voorzien van een modern tuigplan waarbij een gennaker of een code zero eenvoudig op een wegneembaar boegsprietje kan worden gevaren.
Semi-custom built Zoals het semi-custom built jachten betaamt, kunnen klanten voor de Contest 57CS kiezen uit verschillende interieuropties. Deze zijn qua indeling en materialen geïnspireerd op de nieuwe lijn die de werf enkele jaren geleden in samenwerking met interieurontwerpster Birgit Schnaase door is gaan voeren. Dat komt neer op veel licht, veel ruimte en veel comfort in de kajuit en de overige vertrekken. Het hoge afwerkingsniveau blijft uiteraard gewaarborgd doordat Contest Yachts haar jachten nog steeds volledig in eigen beheer bouwt en zodoende een continue kwaliteitscontrole uit kan oefenen.
Het is duidelijk dat Contest Yachts, óók met haar nieuwste ontwerp, verdere inkleuring wil geven aan haar credo: Life.Style.Sailing.
Oudste vuurtoren van Nederland wordt werkloos: geen bemanning meer op Brandaris
Met ingang van 2010 zullen de vuurtorens van Schiermonnikoog en Terschelling onbemand zijn. Met name voor de watersport was de Brandaris van Terschelling een symbool van zekerheid en herkenning. Niet alleen zijn markante verschijning vanaf zee, die zal blijven bestaan, maar de ontvangst op de marifoon was voor veel schippers een geruststellende stem
over het water. De discussie over het niet langer bemannen van de vuurtorens werd al veel langer gevoerd en uitgesteld. Maar vanaf 2010 wordt het de harde werkelijkheid. De diensten van de vuurtoren wordt overgenomen door een zeeverkeerscentrale van Instituut Willem Barentz op Terschelling. Niet dat de dienstverlening slechter zal worden maar de sjeu is wel aan het verdwijnen
Bijgevoegde Foto's genomen tijdens een bezoek aan terschelling . Foto's van Joke .
Kitesurfer na reddingsoperatie overleden in ziekenhuis
Bron : KNRM.nl
Kitesurfer na reddingsoperatie overleden in ziekenhuis
08/05/2009 Kitesurfer na reddingsoperatie overleden in ziekenhuis Een Kitesurfer die in problemen was geraakt door de harde wind is in het ziekenhuis overleden.
De surfer werd na een uur zoeken met groot materieel waaronder helikopters gevonden achter een stenen dam bij Het Wolderwijk aan de Randmeren.
Ter plaatse wordt de drenkeling gereanimeerd en vervoerd naar de vaste wal en vervolgens naar het ziekenhuis. Later blijkt de man in het ziekenhuis te zijn overleden aan zijn verwondingen.
Meer kitesurfers zijn in problemen geraakt, een surfer werd met kite en al tegen een gebouw aangeblazen, andere surfer zijn ook gered, zonder persoonlijke ongelukken.
Vanaf vanmorgen 10 uur werden stormwaarschuwingen gemeld op radio en marifoon
Watersport in problemen op IJsselmeer en Zeeuwse Wateren
Bron : WatersportAlmanak.nl
Watersport in problemen op IJsselmeer en Zeeuwse Wateren
| Datum: 08-05-2009
Watersport in problemen op IJsselmeer en Zeeuwse Wateren, 16 reddingsboten ingezet
Vrijdag 8 mei zijn in korte tijd diverse watersporters in problemen geraakt door de harde wind. Het Kustwachtcentrum Den Helder kreeg in 3 uur tijd diverse meldingen van watersporters die hulp nodig hadden. Naast pleziervaart waren ook diverse surfers hulp nodig . In totaal was de inzet nodig van maar liefst 16 reddingsboten en een helikopter van de Marine.
Ter hoogte van Marken dreef een jacht met 2 opvarenden stuurloos rond, Bij Colijnsplaat was een jacht met motorproblemen, voor de kust van Hoorn was ook een watersporter in problemen doormotorstoring.
Bij de Haringvlietbrug is een zeiljacht op de dijk gelopen, de opvarenden wisten de veilige kant te bereiken maar een bergingsbedrijf zal het jacht moeten bergen.
Kitesurfers ook in problemen Bij de ingang van de haven van Lauwersoog raakte een surfer in problemen en op de Randmeren bij het Wolderwijk werden 2 kitesurfers gewond afgevoerd naar het ziekenhuis.
Vastgelopen boot en Kayak vermist Huizen, 6 mei 2009
Een passant treft een vastgelopen motorboot voor de haveningang van Muiderzand aan en tracht deze los te slepen. Dit lukt echter niet waarbij hij, na binnenlopen van de haven, de havenmeester waarschuwt. Deze belt vervolgens het Reddingstation Huizen waarna er via de Kustwacht alarm wordt gemaakt voor Reddingstation Huizen en Reddingsbrigade Naarden. Tegelijkertijd komt er bij de Kustwacht een melding binnen dat er een Kayak vermist is tussen Muiden en Huizen. In verband met de dubbele melding wordt ook de aan het KNRM gelieerde Reddingsbrigade Blaricum gealarmeerd.
De Huizer (De Gooier lag op het moment van alarmeren op de bok voor een kleine reparatie aan de tube) wordt door de Kustwacht aangewezen als On Scene Coordinator en de zoekactie naar de vermiste kayaker wordt gestart. Op het reddingstation wordt telefonisch contact gezocht met de melder voor meer informatie over de kayaker. De melder blijkt een 2e kayaker te zijn. Hij is samen met zijn maat vertrokken vanuit Muiden met als eindbestemming Huizen. Bij het verlaten van de pier van Muiden zijn ze elkaar uit het oog verloren.
De reddingboten zijn ondertussen aangekomen in het zoekgebied en de vermiste kayaker wordt al snel aangetroffen bij de Hollandse Brug. De kayaker wordt aan boord genomen en even later in de haven van Muiden herenigd met zijn maat. De vastgelopen motorboot, waarvan de opvarenden in orde waren, wordt uiteindelijk door een passant uit Muiden vlot getrokken.
De reddingboten konden na 1,5 uur actie weer retour reddingstations.
Zeebrugge tekent samenwerking met Zuid-Koreaanse haven
Bron : metrotime.be Zeebrugge tekent samenwerking met Zuid-Koreaanse haven
(Belga) Tijdens een handelsmissie onder het voorzitterschap van Prins Filip zal de Zeebrugse haven een samenwerking ondertekenen met de Zuid-Koreaanse kusthaven Pyeongtaek. Dat heeft havenvoorzitter Joachim Coens bekendgemaakt. De havens zullen onder meer informatie uitwisselen en samen seminaries en commerciële contacten organiseren. De handelsmissie met de prins vindt plaats van 9 tot 15 mei.
Zeebrugge is geïnteresseerd in Zuid-Korea omwille van de bloeiende automarkt aldaar. Pyeongtaek is volgens havenvoorzitter Coens sterk vergelijkbaar met Zeebrugge op het vlak van infrastructuur, havensectoren en -strategieën. Het is een jonge haven aan de Westkust van Zuid-Korea in de buurt van de hoofdstad Seoel. "De haven situeert zich midden het Zuid-Koreaanse industriële weefsel en de consumptiemarkten. De ligging maakt van de haven een belangrijke uitvalsbasis naar China. " Pyeongtaek klokte in 2008 af op 48 miljoen ton en is daarmee de zesde haven in Zuid-Korea. Zeebrugge is momenteel goed voor 40 miljoen ton en de tweede plaats in België. In beide havens bestaat de core business uit auto's, containers, vloeibaar aardgas en staal. (BEH)
VLISSINGEN In Vlissingen arriveert vrijdag 8 mei voor het eerst in de geschiedenis een zeecruiseschip. Slingers zijn opgehangen, folkloristische demonstraties voorbereid en het vuurwerk ligt klaar.
Het Duitse cruiseschip de Amadea, met zon 650 passagiers aan boord, wordt morgen om 8.00 uur verwacht. De passagiers kunnen die dag genieten van een zelfgekozen excursie in Zeeland, variërend van onder andere een stadswandeling en een rondvaart door de grachten van Middelburg tot een rit met de stoomtrein Goes-Borsele.
Aan de komst van het zeecruiseschip is drie jaar voorbereiding voorafgegaan. Stichting Zeeland Cruiseport heeft hard gewerkt om bekendheid te krijgen in de wereld van de cruiseoperators. Directeur A. Nelis: We hebben onszelf onder meer gepresenteerd op beurzen in Miami en Hamburg.
En met resultaat. Voor volgend jaar staat een bezoek van de Holland Amerikalijn gepland, op 23 juli 2010. Er wordt al gewerkt aan boekingen tot 2013.
Nelis onderscheidt zeecruises en riviercruises. Van de riviercruises zijn er tot nu toe 68 geboekt. Deze schepen meren af in Veere, Middelburg, Vlissingen of Terneuzen. In maart is het eerste riviercruiseschip feestelijk ontvangen in Terneuzen.
Volgens Nelis geeft een cruisetoerist ongeveer vier keer zo veel geld uit als een doorsneetoerist en daar willen genoemde plaatsen en de gemeente Borsele maar al te graag van profiteren. Daarom nemen ze voor 10.000 euro per jaar deel in de stichting Zeeland Cruiseport. In ruil daarvoor promoot deze de verschillende attracties in de gemeenten onder de passagiers.
Keuze is er genoeg. Mensen met historische interesse kunnen hun kennis vergroten in Middelburg, met een stadswandeling en een rondvaart door de grachten. Ook Veere en Terneuzen bieden veel historie.
Toeristen kunnen een rit maken met de stoomtrein Goes-Borsele, door het landschap van de Zak van Zuid-Beveland. Op de route zijn er stops in Kwadendamme (vlindertuin) en in Heinkenszand (klompenmakerij).
Verder hopen ook Het Arsenaal in Vlissingen, het watersnoodmuseum in Ouwerkerk en Deltapark Neeltje Jans bezoekers van de cruisers te kunnen verwelkomen.
Urk - De PD 147 van de Ekofish Group van de Gebroeders De Boer wordt omgebouwd tot opleidingsschip. Leerlingen van de afdelingen nautisch en visserij van het Berechja College kunnen aan boord van het schip kennismaken met de praktijk.
De provincie, Europa, Ontwikkelingsmaatschappij Flevoland en de gemeente dragen financieel bij aan dit project. Op dit moment ligt het schip op de werf voor de verbouwing.
De stuurhut wordt aangepast, zodat naast de schipper een leerling kan meevaren met eigen navigatieapparatuur.
Er komt ook een communicatiesysteem aan boord, zodat uitleg en les kan worden gegeven in de machinekamer, er komt een satellietsysteem, zodat op zee communicatie tussen leerlingen en het Berechja mogelijk is en er worden extra veiligheidsvoorzieningen aangebracht. Bron: Op Urk.nl
ANTWERPEN - Topman Eddy Bruyninckx van het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen wil zicht houden op een eventuele - vierde - verdieping van de Westerschelde.
Van samenwerking van de havens in het Rijn-Scheldegebied (Rotterdam, Antwerpen, Gent, Zeebrugge, Vlissingen en Terneuzen) verwacht hij niet al te veel.
Bruyninckx: "Dat zal er alleen maar toe leiden dat grote schepen naar Rotterdam varen en kleinere naar Antwerpen. Dat is niet wat wij voor ogen hebben staan."
De directeur van de Antwerpse haven gaf uitdrukking aan zijn scepsis over samenwerking nadat vertegenwoordigers van GroenLinks uit Nederland en Groen! uit Vlaanderen hem hun visie op het havenbeleid in de Schelde-Rijndelta hadden gepresenteerd.
De groene partijen vinden de concurrentieslag tussen de havens ruimte- en geldverspillend en vrezen overcapaciteit. Vorig jaar zijn, uitgedrukt in twintigvoetscontainers, in de regio tussen Rotterdam en Antwerpen 21,6 miljoen stalen laadkisten overgeslagen. Als alle plannen in de verschillende havens worden uitgevoerd, stijgt de overslagcapaciteit in 2020 tot 67,5 miljoen containers.
Als warme en koude lucht op elkaar botsen dan ontstaat er een front. Bij een koufront hoort lage bewolking met veel wind alsook regenbuien of onweer. Bij een warmtefront zien we meer hoge bewolking met motregen en mist of nevel.
Windrichting: Noord tot Noordoost
Luchtsoort: Continentaal arctische lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Scandinavië en de Oostzee
Weerbeeld: Koud en guur weer , soms met sneeuw of hagelbuien komt in de zomer zelden of niet voor
Windrichting: Oost tot Noordoost Luchtsoort: Continentaal polaire lucht Brongebied: Komt van het landgebied Midden Europa en Rusland Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Oost tot Zuidoost Luchtsoort: Continentaal gematigde lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Zuidoost Europa (Balkan)
Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Zuid tot Zuidoost.
Luchtsoort: Continentaal tropische lucht.
Brongebied: Subtropisch Noord Afrika en Middellandse Zee.
Weerbeeld: Hete en droge alsook een stabiele lucht geven weinig bewolking en zelden regen.
Windrichting: Zuid tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem tropische lucht.
Brongebied: Het subtropisch zeegebied bij de Azoren.
Weerbeeld: Warme en vochtige lucht, vaak regenluchten vooral in het najaar veel mist en regen.
Windrichting: West tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem gematigde lucht.
Brongebied: Het zuidwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met egale lage bewolkingmet regen en afgewisseld met droge perioden .
Windrichting: West tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem polaire lucht.
Brongebied: Het noordwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met lage bewolkingbuien of regen afgewisseld met droge perioden.
Windrichting: Noord tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem arctische lucht.
Brongebied: Het zeegebied bij de noordpool (Arctica).
Weerbeeld: Koud en wisselvallig weer met stapelwolkenmeestal regenbuien, afgewisseld met zon.
Spoorbrug in Koningshaven Rotterdam met boven de Radar