Lengte over alles: 14.99 m Lengte waterlijn: 12.20 m Breedte: 4.50 m Diepgang: 1,22 m Gewicht, ca.: 18 ton Doorvaart hoogte: 3.48 m Inhoud brandstoftanks: 2400 l Inhoud watertanks: 675 l Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l Standaard motoren: Vovo Penta D6 2 x 435 pk (2 x 320kW) Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Wanneer u een Atlantic 50 in al haar pracht op het water ziet , het gemakkelijk is om te vergeten enkel hoeveel organisatie , ervaring en techniek in haar bouw zijn gegaan .
Embleem Atlantic Moteryachts BV
Suderséleane 15 8711 GX Workum Nederland
Embleem van . Vlaamse vereniging voor watersport.
VVW . Telt 120 Clubs en meer dan 13000 Leden .
Embleem van de Koninklijke Nederlandse Motorboot club
De KNMC is een landelijke club van actieve en enthousiaste motorbootvaarders. Van mensen die van het water en het varen houden.
De No Limit IV heeft 2 vierblads schroeven 1 links en 1 rechts draaiend
Zwanen die de naam van de thuishaven proberen te lezen
Beoordeel dit blog
Windroos
Een windroos of windkruis is een Kruis dat de windrichting , Noord , Oost , Zuid , en West aanduidt.
Een windroos kan teruggevonden worden op een Kompas of onder een Windhaan .
De Atlantic 38 een luxe motorjacht
Technische omschrijving Lengte over alles: 11.51 m Lengtre waterlijn: 9.90 m Breedte: 4.05 m Diepgang: 1.10 m Gewicht ca.. 11 ton Doorvaarthoogte: 3.40 m Inhoud brandstoftanks: ca. 950 l Inhoud watertank: ca. 450 l Inhoud vuilwatertank: ca. 175 l Standaard motorisering: 78 kW (106 hp), 1x Vetus-Deutz DT 43
Optioneel:
117 kW (160 pk) Volvo Penta D3-160 132 kW (180 pk) Volvo Penta D4-180 Designer: John A. Bennett & Associates
Het interieur van de Atlantic 42 is stylvol, praktisch maar bovenal gezellig.
De ruime achterhut is gezellig en indien gewenst van alle gemakken zoals bijvoorbeeld tv voorzien. Uiteraard beschikt de achterhut over een douche- en toiletruimte. De voorhut is voorzien van een frans bed. Net als de achterhut is ook hier gedacht aan een gecombineerde douche en toiletruimte. Er is zelfs de mogelijkheid om v oor een derde hut te kiezen. De dinette komt dan te vervallen
Atlantic 460
De opvolger van de succesvolle Atlantic 444, de Atlantic 460! De Atlantic 460 heeft vaak bewezen dat ze zeer zeewaardig is. Op open zee valt de stabiliteit en koersvastheid op. Niet alleen op open water, maar zeker ook op binnenwater is de Atlantic 460 een heerlijk jacht om mee te varen.
Technische omschrijving
Lengte over alles: 14.30 m
Lengte waterlijn: 11.20 m
Breedte: 4.50 m
Diepgang: 1.25 m
Doorvaarthoogte: 3.40 m
Gewicht: ca. 16 ton
Snelheid: 25 tot 28 kts
Inhoud brandstoftanks: 2 x ca. 900 l
Inhoud watertank: ca. 675 l
Inhoud vuilwatertank: ca. 250 l
Standaard motoren: 2 x 320 kW (2 x 435 hp)
Volvo Penta D6 435 andere motoren op aanvraag
CE categorie A Ontwerper: John A. Bennett & Associates
Voor wie in het dagelijkse leven alleen genoegen neemt met het allerbeste mag dit ook verwachten aan boord van zijn jacht. Deze stelling is volledig toepasbaar op het concept van de Atlantic 460.
Met een lengte van minder dan 15 meter hoeft u geen geristraties aan te vragen voor het bevaren van sommige vaarwegen.
Nieuwe optie voor 2007: Volledig electrisch cabriosysteem en radarbeugel
ATLANTIC 56
Innovatie: De Atlantic 56 Twin Deck. In opdracht van Atlantic Motoryachts ontwikkelt Vripack Naval Architects uit Sneek een totaal nieuwe Atlantic, de 56. In een markt waar veel aanbod is, maar ook veel van hetzelfde, komt Atlantic Motoryachts met een revolutionair ontwerp:
Voordek met groot zonnedek, waaronder bergruimte is voor landvasten e.d.
lengte over alles 17.00 meter
lengte waterlijn 13.40 meter
maximale breedte 4.86 meter
diepte 0,98 meter
CE categorie B (kustvaart)
Inrichting salon / achterdek: Centraal in het schip de besturing, heeft de regie over het schip vanuit een luxe
stuurstoel; Aan bakboord bevindt zich de luxe rondzit met aan stuurboord twee luxe clubs. Ruim achterdek met riante kuipbank waarin de salontafel opgeborgen kan worden.
Inrichting onderdeks: Midscheeps bevindt zich de eigenaarshut met eigen gescheiden douche en toiletruimte. Voor in het schip bevindt zich een gastenverblijf met luxe 2-persoons Frans bed. In het voorschip bevindt zich een tweede natte cel, voorzien van douche, toilet en wasmachine.
Tender Garage met 3m30 Diesel Tender, Jet Propulsion;
Uitgerust met twee nieuwe innovatieve 6 cyl. Volvo Penta IPS 600 motoren, 435 pk per motor. Volvo Penta IPS – Inboard Performance System is een inboard innovatie.
ATLANTIC 56HT
Gebouwd volgens onze hoge standaard.
Technische Details
Lengte over alles: 18.50 m
Breedte: 4.85 m
Diepgang: 1,30 m
Gewicht, ca.: 23 ton
Doorvaart hoogte: 3.48 m
Inhoud brandstoftanks: 2564 l
Inhoud watertanks: 790 l
Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l
Standaard motoren: Volvo Penta D12 2 x 675 pk
Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Naast de layout van het interieur verteld de styling veel over de persoonlijke smaak van de eigenaar. Het is echter ook mogelijk om gebruik te maken van zeer moderne vormen, materialen en stoffen.
Een Schip Op Maat
DE ATLANTIC MOTORJACHTEN
De meest bekende Piraten Vlag Jolly Roger
Piraten Vlag Edward England
Piraten Vlag Edward Teach Zwartbaard
Piraten Vlag Emanuel Wynne
Piraten Vlag Henry Every
Piraten Vlag Jack Rackham
Piraten Vlag Stede Bonnet
Piraten Vlag Thomas Tew
Piraten Vlag Christopher Condent
No Limit IV
Informative Site Voor De Watersporter
10-04-2010
'Happy Bird' aan de grond
'Happy Bird' aan de grond Elburg, 10 april 2010
Op zaterdagmiddag 10 april loopt de 'Happy Bird' vast op het Veluwemeer. Bij het invaren vande insteekhaven op eiland de Ral loopt het 1.90 meterdiep stekende zeiljacht vast. Na enige pogingen slaagt men er zelf niet in om los te komen envraagt men op kanaal 16 om hulp van een reddingboot.
Ter plaatse met de Orca van station Elburg nemen we de situatie op. Aan boord zijn7 personen in goede conditie. Alleen is de diepte onder het 12 meter lange zeiljacht slechts1.40 meter. Nadat we de diepte rondomhet schip hebben verkendmaken we een sleepverbinding en trekken de 'Happy Bird' vlot naar de vaargeul. Na het opnemen van de benodigde gegevens blijkt de eigenaar reeds jaren Redder aan Wal en is dan ook zeer verheugd om nu zelf eens door een reddingboot van de KNRM geholpen te mogen worden. Het gezelschap vervolgd hierop op eigen kracht haar wegrichting Harderwijk en gaat de Orca retour boothuis.
Bij een aanvaring tussen een tanker en een jacht op de Merwede ter hoogte van Papendrecht zijn donderdagmiddag twee mensen te water geraakt.
De aanvaring gebeurde volgens de politie bij de Kerkbuurt op de Merwede, op de grens tussen Papendrecht en Dordrecht, aan de Barendrechtse kant. De twee drenkelingen zijn uit het water gehaald en naar een ziekenhuis gebracht. Een ambulance en traumahelikopter waren ter plaatse. Volgens de politie leken zij aanspreekbaar en zijn er verder geen vermisten. De scheepvaart ondervindt geen hinder van de aanvaring. Onduidelijk is nog hoe het ongeluk kon gebeuren. Bron: schuttevaer.nl
Medemblik Yacht Service (MYS) kondigde in december aan als eerste in Nederland gebruik te gaan maken van Kebony hout, een duurzaam alternatief voor teakhout. Inmiddels is het eerste jacht van een Kebony dek voorzien en daarmee is het bewijs geleverd dat Kebony hout qua uitstraling niet te onderscheiden is van teakhout. Bovendien is Kebony veel harder dan teak en gaat dus veel langer mee.
Volwaardige vervanger teak De aankondiging van de toepassing van Kebony hout heeft erg veel positieve reacties opgeleverd, vertelt bedrijfsleider Henk Drijfhout van MYS. Als vervolg daarop willen we nu het resultaat laten zien. De afgelopen maanden hebben wij het dek van een van onze klanten van Kebony hout voorzien en het resultaat is verbluffend. Wij zijn er trots op een volwaardige vervanger voor teak gevonden te hebben, die qua uitstraling en eigenschappen niet onderdoet voor teak. Sterker nog: Kebony hout is vele malen harder en slijtvaster dan teak en heeft dus een veel langere levensduur.
Binnen de Scandinavische huizenbouw wordt Kebony al langere tijd naar volle tevredenheid toegepast. Inmiddels is Kebony ook binnen de internationale jachtbouw een plek aan het veroveren. Door de hardheid van Kebony, kunnen dekken zwaarder belast worden. Dat betekent geen putten meer in het dek van bijvoorbeeld een buitenboordmotor die op het dek getild wordt. Bijboten kunnen met een gerust hart aan boord getrokken worden zonder schade aan te richten. De sterkte van Kebony heeft zich ook al bewezen in de superjachtbouw, waar het onder andere toegepast is voor helikopterdekken op luxe jachten, aldus Henk Drijfhout.
Milieuvriendelijk Kebony is een Noors bedrijf dat na jaren van research en experimenteren een milieuvriendelijk modificatie proces ontwikkeld heeft om verschillende houtsoorten duurzamer te maken. Het gebruikte hout is afkomstig van loofbossen in Europa. Voor de jachtbouw wordt met name gebruik gemaakt van esdoornhout. Na de kap wordt onder hoge druk een speciale, gepatenteerde vloeistof in het hout geïmpregneerd die vervolgens uithardt.
Deze heeft het biologische Furfurylalcohol als bestandsdeel, afkomstig van restmaterialen uit de winning van suikerriet en maïs. Als het hout goed gedroogd is, ondergaat het nog een aparte behandeling, waarbij door verwarming de uitharding tot stand komt. Eventuele restvloeistoffen worden weer hergebruikt, zodat het een volledig kringloopproces betreft.
De Thuishavens van Den Daas Recreatie hebben nieuws: een verse editie van het magazine Thuishaven én een splinternieuwe website zijn vanaf vandaag te bewonderen.
Per 1 april 2010 is de nieuwe website Thuishavens.nl in de lucht; een serieuze verbetering (geen grapje!) van de informatievoorziening richting de ligplaatshouders en gasten. De website heeft alles wat de hedendaagse waterrecreant nodig heeft: lokale weersverwachtingen, acties & aanbiedingen van o.a. horecagelegenheden op de havens, de laatste (branche-)nieuwtjes, actuele openingstijden en nog veel meer!
Hopelijk geniet iedereen dit seizoen op en van het water; wilt u op uw boot lekker genieten van verfrissend leesvoer? Haal dan een exemplaar van het magazine Thuishaven bij één van de vier thuishavens, of download hem gewoon van de website.
Oostende voor Anker 11de editie van 27 tot 30 mei 2010
Oostende voor Anker 11de editie van 27 tot 30 mei 2010
De elfde editie van Oostende voor Anker, het festival van de authentieke scheepvaart en de Noordzee, staat dit jaar in het teken van de Oostendse kapers uit de zeventiende eeuw. Zij voeren in dienst van hun vorst en vielen vijandige schepen aan.
Haaks op dit historische thema staat de komst van enkele nieuwe twee en driemasters, helemaal gebouwd volgens de klassieke principes van de grote zeilschepen. Ondermeer de A- klasse schepen de Wylde Swan, de Gulden Leeuw en de Tres Hombres zullen blikvangers worden.
Het grondplan van de Oostende voor Anker site werd omwille van de werkzaamheden in Oostende helemaal herschikt. Zo zullen de honderdduizenden bezoekers een heel ander Oostende voor Anker kunnen bezoeken en beleven. Het vibrerende animatie- en muziekprogramma stromen over. De podia hebben een groter nautisch karakter gekregen.
Oostende voor Anker telt voor deze elfde editie meer grote schepen dan ooit.
De grote nieuwe blikvangers zoals de helemaal vernieuwbouwde driemaster de Gulden Leeuw en de topzeilschoner de Wylde Swan komen aan de cruise kaai te liggen, net als hun eveneens recent gebouwde collegas Mercedes en Morgenster. Een Nederlands kwartet. De meest authentieke is de als jacht uitgeruste driemaster Belem uit Frankrijk die eveneens in de havengeul komt te liggen.
De Hydrograaf, het fonkelende voormalige meetschip en ook dienstjacht van de Nederlandse Koninklijke familie, komt terug. Ze gaat samen met de driemastschoener de Minerva en de nieuwe schoenerbrik de Tres Hombres (foto) in het Mercatordok liggen. Op de Minerva komt een podium voor de vele optredens.
De grote motorschepen, waaronder de kustmijnenveger Bernisse (ex-Spa van de Belgische Marine) en de grote slepers liggen in het Montgomerydok. Helemaal aan de andere kant ligt de Mercator. Deze driemast barkentijn maakt deel uit van het officiële Oostende voor Anker programma. Men kan het gerestaureerde schip bezoeken en ook de thematentoonstelling over Oostende voor Anker aan boord bewonderen.
Eind februari stond de teller van het aantal deelnemende schepen op 105. Opvallend is de aanwezigheid van de zeegaande old gaffers en andere scherpe klassieke jachten. De inschrijvingen gaan nog door. Er worden ruim 200 schepen verwacht.
Vanmorgen bereikte de olieprijs een nieuwe piek voor de afgelopen 17 maanden, dit in reactie op signalen dat de wereldeconomie nog altijd aan de beterhand is. Daardoor neemt de hoop toe dat de vraag naar olie gaat sijgen. Een vat ruwe olie kost nu bijna 87 dollar.
De fabrieken in zowel de Verenigde Staten als in China en Europa laten opnieuw groei optekenen, terwijl het pessimisme bij de grote Japanse bedrijven opnieuw afneemt.
Sarah Emerson, managing director bij Energy Security Analysis, wijst er op dat het economisch nieuws over het algemeen goed is, waardoor de perceptie op de oliemarkt is gewijzigd. Een economische opleving is altijd goed voor de vraag naar olie.
Vorige week overschreed de olieprijs opnieuw de kaap van 85 dollar, waardoor het hoogste niveau sinds 10 oktober werd bereikt. Vanmorgen ging de olie verder op zijn elan. Vorig kwartaal steeg de olieprijs met 5,50%, op jaarbasis is een vat ruwe olie 75% duurder geworden.
Michael Fitzpatrick, vice president energie bij MF Global in New York, twijfelt er echter aan of de opwaartse beweging deze week kan worden verder gezet. De meeste analisten verwachten een daling van de olieprijs omdat de betere economische vooruitzichten al in de prijs verwerkt zitten.
Bovendien zijn ook de olievoorraden hoog. De U.S. stockpiles aan crude olie stegen vorige week met 2,93 miljoen vaten tot 354,20 miljoen vaten. Dat is 6,50% meer dan het gemiddelde over de afgelopen vijf jaar.
Tom Bentz, broker bij BNP Paribas Commodity Futures, stelt vast dat de situatie rond de voorraden geen invloed heeft op de prijsvorming, wat betekent dat het onderliggend sentiment bijzonder goed blijft. Bron: Cash.be
KNRM reddingstation Enkhuizen is zaterdagmiddag 3 april uitgevaren met de reddingboten Watersport en Rien Verloop voor de melding van een motorboot met motorstoring.
Na dat er eerst telefonische contact was geweest met het kustwachtcentrum voor meer informatie verlaten de beide reddingboten de haven naar de opgegeven positie, twee mijl noord van Enkhuizen. De Rien Verloop die als eerste aankomt bij deze positie tref hier een sloep aan van 6.50 meter met motorstoring.
Vervuilde diesel in tank Bij navraag blijken de twee opvarenden sinds kort de trotse eigenaren te zijn van deze opensloep en waren van plan om op hun eerste tocht het bootje over te varen van Stavoren naar thuishaven Watergang. Gewapend met een minilaptop (als alternatieve waterkaart) en gsm wagen zij de overtocht, echter op een paar mijl voor Enkhuizen stopt de motor er mee door vermoedelijk vervuilde diesel.
Wanneer de reddingboot Watersport arriveert heeft de Rien Verloop reeds sleepverbinding gemaakt met de sloep en sleept haar richting de compagnieshaven. Daar dit prima verloopt blijft de Watersport op afstand stand-by. Eenmaal aangekomen in de haven word het geheel netjes afgemeerd en de opvarenden de weg gewezen richting de jachtservice. Na hartelijk te zijn bedankt keren de reddingboten retour station.
KNRM reddingstation Enkhuizen is zaterdagmiddag 3 april uitgevaren met de reddingboten Watersport en Rien Verloop voor de melding van een motorboot met m otorstoring.
Na dat er eerst telefonische contact was geweest met het kustwachtcentrum voor meer informatie verlaten de beide reddingboten de haven naar de opgegeven positie, twee mijl noord van Enkhuizen. De Rien Verloop die als eerste aankomt bij deze positie tref hier een sloep aan van 6.50 meter met motorstoring.
Vervuilde diesel in tank Bij navraag blijken de twee opvarenden sinds kort de trotse eigenaren te zijn van deze opensloep en waren van plan om op hun eerste tocht het bootje over te varen van Stavoren naar thuishaven Watergang. Gewapend met een minilaptop (als alternatieve waterkaart) en gsm wagen zij de overtocht, echter op een paar mijl voor Enkhuizen stopt de motor er mee door vermoedelijk vervuilde diesel.
Wanneer de reddingboot Watersport arriveert heeft de Rien Verloop reeds sleepverbinding gemaakt met de sloep en sleept haar richting de compagnieshaven. Daar dit prima verloopt blijft de Watersport op afstand stand-by. Eenmaal aangekomen in de haven word het geheel netjes afgemeerd en de opvarenden de weg gewezen richting de jachtservice. Na hartelijk te zijn bedankt keren de reddingboten retour station.
Jongert Shipyard heeft 30 maart MY Lucia-M, een Jongert 3900MY, te water gelaten. De Lucia-M is het eerste motorjacht van deze afmetingen ooit gebouwd door Jongert. De werf ontwikkelde de motorjachtlijn op uitdrukkelijk verzoek van diverse klanten die de ontwerpen van de Jongert zeiljachten waarderen maar liever een motorjacht hebben.
Het snelvarende semi-displacement aluminium jacht is eigendom van een Duitse hotelontwikkelaar. Folkert Brongers, General Manager van Jongert Shipyard, is trots dat juist deze opdrachtgever twee jaar geleden koos voor Jongert. De Lucia-M is zijn derde motorjacht. Dat wil zeggen dat het hier gaat om een zeer ervaren motorbooteigenaar. Hij kende Jongert al jaren en toen hij een nieuw motorjacht wilde laten bouwen, koos hij voor Jongert. Dat zie ik als een enorm compliment.
Een typische Jongert In de afgelopen 57 jaar bouwde Jongert 325 zeiljachten. De 3900MY, bouwnummer 429, is het eerste grote motorjacht. Ook dit jacht is een typische Jongert, stelt Brongers. De Lucia-M combineert de Jongert kwaliteit met excellente eigenschappen en technische innovaties zoals een glass-bridge en een monitoring system. En net als bij de 5200M, ons nieuwste ontwerp in de zeiljachtlijn, ligt de nadruk op privacy, luxe, comfort en ruimte. Dit motorjacht kun je typeren als the best in its class.
Bij een glass-bridge worden alle bedieningen, informatieaangevers en andere instrumenten die nodig zijn om de boot te varen, geïntegreerd in één glazen plaat. In een normaal gebouwd dashboard is er vaak een groot uiterlijk verschil tussen de diverse instrumenten en bedieningen, legt Brongers uit. In een glass-bridge zijn de verschillende onderdelen onzichtbaar onder een glazen plaat gebouwd met een tiptoetsbediening op het glas. Groot voordeel is dat alle bedieningspanelen van de apparatuur nu eenzelfde strakke uitstraling hebben.
Het jacht is voorzien van een aantal speciale voorzieningen om de eigenaar een maximum aan comfort en privacy te bieden. De tweepersoons master cabin is zo geplaatst dat de volledige breedte van het jacht (7,80 meter) wordt benut. Boven het bad in de master cabin is een groot skylight aangebracht. Dit skylight is elektrisch verduisterbaar. De eigenaar heeft vanuit zijn master cabin direct toegang tot een gym en stoombad in de voorpiek. De half overdekte flybridge is voorzien van een bar, een loungeruimte en een zonnedek. Het dodgerdak boven de flybridge is voorzien van glas om de ruimte zo licht mogelijk te houden. Aan de achterzijde van het dodgerdak zit een uitschuifbaar deel dat naar wens over het zonnedek kan worden geplaatst.
Voorspoedige ontwikkelingen Behalve de 3900MY wordt dit jaar ook een 2400 M SY te water gelaten. De zaken gaan goed, meldt Brongers. Vorig jaar, vlak na de doorstart onder leiding van het nieuwe management, plaatste een buitenlandse relatie de opdracht voor dit zeiljacht. In diezelfde periode heeft het management met alle medewerkers hard gewerkt aan de opbouw van een solide en efficiënte organisatie. Binnen de nieuwe Jongert organisatie is het resultaat duidelijk merkbaar in de wijze waarop de opdrachten worden uitgevoerd: binnen budget, op tijd en met de vertrouwde hoge kwaliteit. Wij zijn trots op ons team, stelt Brongers. Dankzij de inzet van iedereen is Jongert klaar voor de toekomst.
Focus op zeiljachten Jongert bouwt volledig custom built jachten en heeft daarnaast een eigen lijn van semi custom built zeiljachten. De nadruk van de jachtwerf ligt, als vanouds, op de ontwikkeling en bouw van zeiljachten. Jongert is de enige Nederlandse zeiljachtbouwer met een eigen modellenlijn en heeft altijd behoord tot de wereldtop op het gebied van zeiljachten. Het is vanzelfsprekend dat dat onze hoofdactiviteit is en blijft. Daarnaast is de motorjachtenlijn beschikbaar. Deze wordt ook verder uitgebouwd. Maar dan wel naast en zeker niet in plaats van onze zeiljachten. Naast nieuwbouw biedt Jongert haar klanten die geen afscheid kunnen nemen van hun Jongert jacht de mogelijkheid deze te laten refitten.
Specificaties Jongert 3900MY
Algemeen Jachtarchitect: Azure Naval Architects Interieurontwerp: Guido de Groot Design Exterieurontwerp: Guido de Groot Design
Casco: aluminium Opbouw: aluminium
Belangrijkste afmetingen Lengte over alles: 39,00 meter Lente over de waterlijn: 33,68 meter Breedte: 7,80 meter Diepgang (half geladen): 2,04 meter Waterverplaatsing (half geladen): 316 ton Maximumsnelheid: 28 knopen Kruissnelheid: 24 knopen Bereik: 2.400 mijl bij een snelheid van 12 knopen
Aandrijving Hoofdmotor: 2 x MTU 16V4000 M93, 3.120 kW / 4.185 bhp à 2.100 rpm each, With trailing pumps and Trolling Propellers: 2 x Water lubricated propeller shafts with fixed pitch 5 bladed propellers Boegschroef: Hydraulic app. 60 kW / 80 hp
Luxe jacht mikt ook op professionele markt , De NYX 56
Luxe jacht mikt ook op professionele markt
De NYX 56' is een bijzonder motorjacht waarmee de in Friesland wonende Engelse scheepsontwerper Nick Brown ook wil doorbreken op de professionele markt. De aluminium monohull die uitloopt in een trimaran is uniek. Leidraad die Brown hanteerde was: geen enkele concessie. De NYX is exact geworden zoals hij haar wilde hebben.
Door Heere Heeresma jr. Met een topsnelheid van zeventig kilometer per uur zou de NYX niet misstaan in een James Bond-film. Nick Brown (1949) vergelijkt de NYX - de naam verwijst zowel naar zijn voornaam als naar de Griekse godin van de nacht - graag met een ruimteschip.
Combinatie monohull en trimaran supersnel en stabiel
Control room geeft je gevoel door aliens te zijn ontvoerd'
Stel je dit diepzwarte schip bij nacht voor', zegt Brown. In de control room krijg je het gevoel door aliens ontvoerd te zijn.' Zo'n uitspraak zul je niet snel horen uit de mond van Nederlandse scheepsbouwers, die ongetwijfeld bekwaam en betrouwbaar zijn, maar soms wat tekort komen aan wat we bij Engelsen excentriciteit noemen. En Engels is Brown zeker, ook al woont hij sinds 1980 in Friesland. Maar die bevlogenheid komt ook voort uit frustratie over de gebruikelijke gang van zaken in de jachtbouw.
Unieke rompvorm Wie films wil maken gaat naar Hollywood, wie boten wil bouwen naar Friesland', zegt Brown. Want daar worden sommige van 's wereld beste boten gebouwd en kan ik werken met hoogopgeleide en gemotiveerde vaklieden.' In 1994 begon hij met zijn vrouw het scheepstimmerbedrijf Mediterranean Shipping Co Voor Makma Caribbean bouwde hij meer dan zeventig sloepen van 9,30 meter. In 2004 begon hij met de bouw van een sloep naar eigen ontwerp, de zeer snel varende CrossOver. In 2007 verkocht hij de zaak aan zijn partners en was eigenlijk niet meer van plan boten te bouwen. De manier waarop dat tegenwoordig gebeurt beviel hem niet. De luxe aan boord is belangrijker geworden dan de vaareigenschappen. Intussen werkte hij wel aan tekeningen voor een motorschip dat aan zijn ideaalbeeld beantwoordde: de NYX, een aluminium monohull uitlopend in een trimaran, voortgestuwd door drie waterjets. De unieke rompvorm moest het schip een ongekende stabiliteit verlenen, ook bij hoge snelheden.
Eind 2007 kreeg Brown bezoek van een man voor wie hij drie boten had afgebouwd. De man was zo onder de indruk van zijn tekeningen dat hij aanbood een schaalmodel te laten maken. Er werden sleepproeven mee gedaan bij het Marin en de resultaten waren dermate goed dat de man een bestelling voor een NYX van zeventien meter plaatste, waardoor Brown een prototype kon bouwen.
Rails van water Voor Brown draait alles om de romp, die moet perfect zijn. Er drijven al teveel badkuipen rond. Dat komt omdat jachtbouwers alleen commercieel denken. Als je toiletten en klerenkasten in elke slaapkamer wilt hebben, krijg je uiteindelijk een schip dat lijkt op een badkuip. En erger nog, dat vaart als een badkuip. Daarom wilde ik eerst de romp goed hebben. Als je dan toch een extra slaapkamer wilt, maken we het schip gewoon langer en de motoren sterker. Op die manier blijft het ontwerp intact en is elke versie van de NYX razendsnel en superstabiel.'
Uit proeven blijkt dat de NYX bij een snelheid van 27 knopen golven van anderhalve meter makkelijk weerstaat. Ze loopt over twee rails van water', zegt Brown. De NYX lijkt gebouwd voor actie en is schaamteloos hedonistisch en macho. Of zoals iemand zei: Het enige wat eraan ontbreekt, is James Bond.'
Besturen gaat met stuurwiel of muis via het Blue Arrow-computersysteem. De prijs is ernaar: 1.550.000 euro. Wie gaat de NYX in deze crisistijd kopen? Brown denkt aan een man van de wereld. En voor de vrouw van de wereld is er een Gaggenau-stoomoven aan boord. Maar ook bij politie of douane ziet hij een toekomst voor zijn geesteskind. Of in de offshore-industrie. Om de snelheid en zeewaardigheid van de NYX te demonstreren wil Brown er binnenkort mee naar Londen varen, een pint drinken en dezelfde dag in Nederland terugkeren.
Afgelopen vrijdag 5 maart is op de scheepswerf van Oceanco in Alblasserdam de Y705 gedoopt als Sunrays. Dit jacht is 85 meter lang en 14 meter breed. Het is de bedoeling dat het schip vandaag in internationale wateren wordt overgedragen aan de eigenaar.
First 31.7 klassenorganisatie organiseert 2de matchrace te Port Zelande
First 31.7 klassenorganisatie organiseert 2de matchrace te Port Zelande
Bron : clubracer.be
Samen met de Stichting Grevelingencup gaat de klassenorganisatie First 31.7 Matchracen. We hebben het al eens eerder georganiseerd. Dat was toen een doorslaand succes, ondanks de mindere weersomstandigheden. Daarom heeft de organisatie besloten om op zondag 7 maart weer de strijd a an te gaan. Een mooie variant op de maandelijkse Grevelingen cup winterwedstrijden waar momenteel 16 First 31.7s aan deelnemen.
Onze wedstrijdle is Andre Vermaat en die heeft inmiddels aangetoond dit soort evenementen prima te kunnen organiseren.
We beginnen om 10.00 met een briefing in le Bateau. Daar zullen de wedstrijdindeling, de regels, de bijzondere bepalingen en het tijdschema worden gepresenteerd en toegelicht. De jurering zal geschieden vanuit volgboten.
De start zal in de havenkom zijn. Daarna een stukje naar buiten. De finish is afhankelijk van de wind en zal zo mogelijk ook in de havenkom zijn. Zo hebben toeschouwers optimale kans om het spektakel te volgen. En een spektakel zal het zeker worden!
In principe gaan we uit van maximaal 6 boten. Die zullen in het volgende schema tegen elkaar varen:
In de voormiddag varen alle schepen 1:1 een race tegen elkaar, totaal dus 5 races.
Per race zijn er 2 x 2 boten in de baan die 5 min na elkaar starten/finishen, dit betekent dat er van 11.00 tot 13.00 vrijwel continu gevaren zal worden.
Na deze eerste manche, waarin alle boten eenmaal tegen elkaar hebben varen, zullen we een pauze houden om een kop soep te nuttigen in Le Bateau.
Rond 14u30 gaan we de finales vare voor plaatsen 1 tot 3 en plaatsen 4 tot 6.
Daarna een mooie prijsuitreiking door onze wedstrijdleider.
We streven er naar om uiterlijk 16.00 klaar te zijn met de wedstrijden.
Verdere informatie kunnen je vinden via onze website www.first317.nl
En, de organisatiekosten worden gedragen door de First 31.7 klassenorganisatie.
Misschien een idee voor een dagje uit? Als toeschouwer kun je alles volgen van op de oever.
GENT - Het klinkt vreemd in deze barre economische tijden, maar de bedrijven in de Gentse haven hebben samen vijfhonderd openstaande vacatures. Met een opvallende campagne via broodzakken wil de Gentse Havengemeenschap (Vegho) zoveel mogelijk volk naar hun jobbeurs lokken.
De haven kijkt naar je uit, dat is de slogan van de vierde editie van de jobbeurs van de Gentse haven. En die slogan mag je letterlijk nemen, want ondanks de crisis zijn heel wat havenbedrijven op zoek naar nieuwe medewerkers. Veel nieuwe medewerkers, in totaal zijn er in de haven van Gent 500 openstaande vacatures.
'Ik moet toegeven dat we er in november even aan gedacht hebben om dit jaar geen jobbeurs te organiseren', zegt Peter Van Severen, directeur van Vegho. 'Op dat ogenblik waren er nauwelijks openstaande betrekkingen. De jongste weken zien we een heropleving. Er komt weer beweging op de arbeidsmarkt. Steeds meer bedrijven hebben vacatures.'
Uiteindelijk zullen er op de jobbeurs van 6 maart 500 banen aangeboden worden. Dat zijn er maar honderd minder dan verleden jaar. 'De haven heeft de crisis redelijk goed doorstaan', gaat Van Severen verder. 'Alle bedrijven samen hebben rechtstreeks nog altijd 28.000 mensen in dienst. Dat zijn er ongeveer duizend minder dan voor de recessie.'
Om zoveel mogelijk volk naar de jobbeurs te lokken, komt er een opvallende campagne. 'De komende dagen worden via de Gentse bakkers 100.000 broodzakken verdeeld die reclame maken voor het evenement', zegt Havenschepen Christophe Peeters (Open VLD). 'Vorig jaar namen er 1.500 mensen aan de jobbeurs deel. Dit jaar zullen het er meer zijn.'
Een van de bakkers die aan de actie deelneemt, is Joris Mertens uit de Lourdesstraat in Oostakker. 'Ik was onmiddellijk bereid om broodzakken te verdelen. Je moet weten dat de haven voor een stuk ook mijn werkgever is. In Oostakker wonen heel wat mensen die in de haven aan de slag zijn en ik krijg in mijn zaak veel havenarbeiders over de vloer. Wie trouwens een job wil... ik ben zelf ook nog op zoek naar twee bakkers en twee inpakkers.'
Jobbeurs Gentse haven, op zaterdag 6 maart, van 9 tot 16 uur, in de gebouwen van het Havenbedrijf, Skaldenstraat 56.
Voor watersport in België gelden andere regels dan in Nederland. Om het watersporters gemakkelijker te maken geeft België een Vademecum uit met daarin de belangrijkste regels. Dit vademecum is voor iedereen gratis beschikbaar, zie link onderaan deze pagina.
In het boekwerkje staan allerlei zaken die u nodig heeft zoals verplichtingen van vaarbewijzen, vaarsnelheid, vlaggenbrieven, certificaat van deugdelijkheid, herkenningstekens, marifoonregels, uitrusting, watervignet, info over Antwerpen etc. Diverse links staan in de pdf die verwijzen naar belangrijke zaken.
Maandag 15 februari ging de ss Rotterdam, aangemeerd op Katendrecht, open voor publiek. Nadat de opening een aantal malen was uitgesteld, zijn de verwachtingen hoog gespannen. Ondanks dat nog niet alles helemaal af is, is men blij dat het schip nu open is. We hebben hier heel erg naartoe gewerkt, het is een mijlpaal, aldus de woordvoerder. Het Experience Center moet bijvoorbeeld nog afgemaakt worden. Deze zal onderdeel uitmaken van de rondleiding en bezoekers kunnen in deze bioscoopachtige ruimte de overtocht van Rotterdam naar New York met alle zintuigen beleven. Naar verwachting zal deze attractie binnenkort opengaan.
Wij hopen dit jaar zon 633.000 bezoekers te trekken, vertelt de woordvoerder. Dit aantal beslaat zowel de dagjesmensen als ook de hotelgasten en congresbezoekers. Op de Rotterdam kan men namelijk niet alleen rondleidingen volgen of een hapje eten in één van de restaurants. Er zijn ook tien zalen en een theater beschikbaar voor congressen, feesten en partijen. Daarnaast zijn er boardrooms beschikbaar voor de zakelijke wereld.
Het interieur is volgens de woordvoerder uniek: We willen echt de sfeer van de jaren 50 neerzetten. Daarom is het gehele authentieke interieur gerestaureerd, op de boardrooms na, die juist weer heel erg modern zijn ingericht. Dat maakt het contrastrijk. Een arbeids- en kostenintensief project. Hierbij hebben we oud-medewerkers van de Holland America Line betrokken en ook een cultuurmanager aangesteld, die ons heeft geholpen met het oude fotomateriaal. In 2011 zal hier dan ook een dependance van het Maritiem Museum gevestigd worden, met de collectie over de schepen van de Holland America Line. Bron : navingo.nl
Nieuwe online marktplaats brengt booteigenaren en vakmensen bij elkaar
Nieuwe online marktplaats brengt booteigenaren en vakmensen bij elkaar.
Voor iedereen met een boot is er nu een handige nieuwe website: Scheepsvakman.nl. Het is de eerste en enige gespecialiseerde digitale marktplaats voor bootwerkzaamheden. Het werkt eenvoudig: als booteigenaar plaats je gratis en vrijblijvend een advertentie voor wat er moet gebeuren aan het vaartuig. Nautische vakmensen zoals jachtwerven, gespecialiseerde bedrijven of zelfstandige professionals brengen vervolgens online offerte uit.
Handig en eenvoudig Zo wordt je als booteigenaar benaderd door vakmensen in plaats van zelf te zoeken. Daarnaast schept deze manier van werken meer duidelijkheid over kwaliteit en prijzen in de markt. Op de website staan handige tips en praktische richtlijnen voor het schrijven van de opdracht. En er is een uitgebreide bedrijvengids.
De booteigenaar bepaalt op basis van de verschillende offertes met wie hij zaken wil doen. Hij kan er ook voor kiezen eerst eens aan boord af te spreken met een of meerdere vakmensen. De definitieve prijsafspraak komt buiten de website tot stand. Scheepsvakman.nl speelt daar verder geen rol in.
Voor elk soort boot en iedere schipper De website is bedoeld voor iedereen met een plezier- of beroepsvaartuig. Het maakt niet uit of dat een motorjacht, zeilboot, sloep, werkschip of varend woonschip is. De advertenties zijn divers: de een zoekt een scheepstimmerman of scheepsschilder, de volgende een monteur voor de scheepsdiesel. Of nieuwe zeilen, een aanpassing aan het 24 volt boordnet, een lasser en ga zo maar verder. Eigenlijk werkt Scheepsvakman.nl voor alle opdrachten. Er staan ongeveer twintig verschillende categorieën online.
Scheepsvakman.nl werkt De eerste reacties uit de markt zijn positief. Jeroen Behrend van Fort Marina aan de Kaag zegt bijvoorbeeld: Geweldig initiatief! Bij ons bedrijf hebben we meerdere boten in onderhoud en beheer. Soms heb ik zelf niet voldoende mankracht in huis en dan biedt Scheepsvakman.nl uitkomst. De eerste werkzaamheden worden op dit moment al uitgevoerd. Ik kan het iedereen aanraden een opdracht te plaatsten.
Introductieactie Het plaatsten van een opdracht is eenvoudig en kan in twee stappen. Bovendien is er nu een spetterende introductieactie. Wie voor het einde van de HISWA op 7 maart een opdracht plaatst, dingt mee naar een middagje varen op een van de supersnelle R.I.B.s van EvenLos.nl.
Gratis E-mailservice voor vakmensen Vakmensen registreren zich gratis op Scheepsvakman.nl voor de E-mailservice. Daarmee blijven ze op de hoogte van nieuwe opdrachten binnen hun vakgebied. Vanaf 29,- (ex btw) per maand krijgen ze rechtstreeks contact met booteigenaren om offertes te plaatsen. Omdat de website nieuw is, zijn de eerste twee maanden nu sowieso gratis en vrijblijvend. Inschrijving bij de kamer van koophandel is een voorwaarde.
Vernieuwend Scheepsvakman.nl is de eerste en enige gespecialiseerde marktplaats voor bootwerkzaamheden. De site is online vanaf januari 2010. De officiële lancering vindt plaats tijdens de HISWA 2010. Doe Het Zelf Plein 05.320C. Scheepsvakman.nl dingt mee naar de innovatieprijs.
Haven Oostende toegankelijk voor schepen tot 200 meter
Haven Oostende toegankelijk voor schepen tot 200 meter
De haven van Oostende is klaar voor de ontvangst van schepen tot 200 meter. De uitbreiding is mogelijk door het gebruik van een nieuwe aanlooproute. Die loopt rechter op de havenin- en uitgang. Het Oostendse havenbedrijf noemt het openstellen van de nieuwe vaargeul een belangrijke mijlpaal. Het bedrijf hoopt dat de nieuwe toegang de bestaande trafieken een opstoot zal bezorgen en nieuwe trafieken zal aantrekken.
Ondanks het openstellen zijn de baggerwerken aan de nieuwe vaargeul nog niet helemaal afgerond. Er is vertraging omdat er oorlogsmunitie gevonden werd. Deze zomer zou het baggeren volledig achter de rug zijn. Om de toegang nog te verbeteren, zijn ook werkzaamheden gestart voor de aanleg van een nieuwe westelijke strekdam. De werken aan de oostelijke strekdam zijn al een tijd bezig. In de lente van 2012 moeten de nieuwe strekdammen volledig zijn afgewerkt. (belga/dea)
PC Navigo 2010 wordt uitgebreid met kaarten Waddenzee
PC Navigo 2010 wordt uitgebreid met kaarten Waddenzee
Bron: WatersportAlmanak | Datum: 15-02-2010
PC Navigo 2010 wordt uitgebreid met kaarten van Waddenzee Het watersport navigatiesysteem PC Navigo wordt op verzoek van WatersportAlmanak.nl uitgebreid met kaarten van de Waddenzee en de Nederlandse kust.
Hiermee is PC Navigo verreweg het meest uitgebreide watersport navigatiesysteem. Voor gebruikers van PC Navigo 2010 zal deze upgrade gratis ter beschikking worden gesteld.
April 2010 De uitbreiding zal beschikbaar zijn voordat het vaarseizoen start. Medio april zullen de nieuwe kaarten beschikbaar zijn als download.
PC Navigo voor watersport PC Navigo is een volwaardig GPS navigatiesysteem voor de watersport en voor de binnenvaart. Met PC Navigo kan worden genavigeerd met volledige GPS ondersteuning en ook routes worden gepland. Hiermee is PC Navigo het enige systeem dat automatisch routes kan bepalen, waarbij rekening wordt gehouden met de afmetingen van het schip. Doorvaarthoogte, breedte en diepgang zijn bepalend voor de te berekenen route.
Complete routeplanner zoals in autosystemen PC Navigo 2010 is te vergelijken met navigatiesystemen voor de auto. Routes worden automatisch berekend en op de kaart zichtbaar gemaakt, alle vaarwegen zijn in beeld gebracht, alle informatie over bruggen en sluizen zoals bedieningstijden, telefoonnummers, marifoonkanalen zijn in het systeem verwerkt. De informatie is beschikbaar voor alle vaarwegen in Europa.
PC Navigo wordt geleverd door WatersportAlmanak.nl in Nederland. Op de beurs Boot Holland worden doorlopend demonstraties gegeven van het systeem.
Werf bereidt zich voor op paradepaardje! Mega casco arriveert bij Vitters Shipyard
Op zaterdag 20 februari a.s. arriveert een 66 meter lang aluminium casco bij Vitters Shipyard in Zwartsluis. Dit casco is het grootste jacht dat Vitters sinds de oprichting van de werf in 1990 in productie heeft. Een paradepaardje waar de werf na oplevering van het jacht in 2011 wederom internationale prijzen mee hoopt te ontvangen.
Door de lengte zal het jacht bij de grootste zeiljachten ter wereld behoren.
Het is een sloop getuigd schip wat uniek is voor een dergelijke lang zeiljacht. Dit betekent dat de carbon mast een totale lengte zal hebben van maar liefst 83 meter. Door de hoogte van de mast zal het zeiljacht niet onder de Panama brug door kunnen varen waardoor zij op weg naar de Pacific om Zuid-Amerika zal moeten zeilen.
Mede eigenaar en directeur, Louis Hamming, geeft aan dat het jacht volledig is ontworpen om snel te kunnen zeilen. Het jacht heeft een aluminium romp, een lichtgewicht mast en een beschut zwemplatform dat volledig geïntegreerd is in de romp. De ankers zullen net als bij een onderzeeër volledig zijn weggewerkt. De opbouw met rondom sferisch glas zal het jacht een spectaculaire uitstraling geven.
De lift kiel zorgt ervoor dat het jacht in met een minimum diepte van 4.9 meter toch vele plaatsen en baaien kan bezoeken, terwijl het met een diepgang van 9 meter optimaal kan zeilen. Eind 2008 is men gestart met de bouw van de aluminium romp. Inmiddels is het casco gereed om te worden afgebouwd in de verlengde hal op de werf van Vitters Shipyard in Zwartsluis.
Via het IJsselmeer zal het casco a.s. zaterdag bij de werf in Zwartsluis arriveren. In het voorjaar van 2011 zal het 66 meter lang jacht Vitters Shipyard verlaten.
Verbond wil betere wachtsteiger voor watersport bij Goereese Sluis
Verbond wil betere wachtsteiger voor watersport bij Goereese Sluis
Bron: KNWV
Watersportverbond pleit voor betere wachtsteigers In een brief aan het Natuur- en Recreatieschap Haringvliet (GZH) pleit het Watersportverbond, Regio Delta Noord, voor verbetering van de wachtsteigers aan beide zijden van de Goereese sluis bij Stellendam. Met de brief wil Regio Delta Noord van het Watersportverbond de recreatie- en wachtvoorzieningen bij de Goereese sluis wederom onder de aandacht brengen. Om het watergebied Haringvliet, Hollandsch Diep en Krammer-Volkerak aantrekkelijker te maken voor de recreatievaart is het immers van groot belang dat de toegang tot dit gebied via de Goereese zeesluis op een veilige en goede manier mogelijk is.
Daarbij moet meer aandacht uitgaan naar de voorzieningen ten behoeve van de recreatievaart. Het ontbreekt bij de sluis aan goede wachtsteigers op een niveau dat past bij dit vaargebied. Het aantrekkelijk maken van dit watergebied voor de watersport begint met een toegangspoort die veilig is en met afmeermogelijkheden van goede kwaliteit, aldus het Watersportverbond in de brief.
Wachtsteigers Bij de Goereese sluis zijn de voorzieningen echter momenteel van een bedenkelijk niveau, zeker in vergelijking met de kwaliteit van de voorzieningen in de rest van het Deltagebied. Een belangrijke wens die het Watersportverbond al vele jaren uitspreekt, betreft dan ook goede wachtsteigers aan beide zijden van de Goereese sluis, geschikt voor zeegaande jachten. Nu komt het er vaak op neer dat de recreatievaart gedwongen is om langere tijd rond te varen totdat geschut kan worden. Dit is vervelend, maar leidt bovendien tot onveilige situaties.
Binnen- en buitenzijde Aan de binnenzijde is het probleem het grootst. In feite ontbreekt een wachtsteiger daar helemaal: de steiger vlak voor de sluisingang aan de rechterkant is veel te laag. Een schip kan daar absoluut niet afmeren. Daarbij komt dat de steiger er onverzorgd uitziet en daarom niet uitnodigt tot aanleggen (zie foto). Aan de zeekant ligt weliswaar een robuuste en stevige wachtsteiger, maar deze heeft het grote nadeel dat je daar moeilijk van je boot kunt afstappen om bijvoorbeeld even de benen te strekken (iets wat de bemanning na een lange zeetocht graag zou willen).
Bijgevoegde foto's Van Stellendam Binnen en buitenzijde .
Als warme en koude lucht op elkaar botsen dan ontstaat er een front. Bij een koufront hoort lage bewolking met veel wind alsook regenbuien of onweer. Bij een warmtefront zien we meer hoge bewolking met motregen en mist of nevel.
Windrichting: Noord tot Noordoost
Luchtsoort: Continentaal arctische lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Scandinavië en de Oostzee
Weerbeeld: Koud en guur weer , soms met sneeuw of hagelbuien komt in de zomer zelden of niet voor
Windrichting: Oost tot Noordoost Luchtsoort: Continentaal polaire lucht Brongebied: Komt van het landgebied Midden Europa en Rusland Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Oost tot Zuidoost Luchtsoort: Continentaal gematigde lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Zuidoost Europa (Balkan)
Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Zuid tot Zuidoost.
Luchtsoort: Continentaal tropische lucht.
Brongebied: Subtropisch Noord Afrika en Middellandse Zee.
Weerbeeld: Hete en droge alsook een stabiele lucht geven weinig bewolking en zelden regen.
Windrichting: Zuid tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem tropische lucht.
Brongebied: Het subtropisch zeegebied bij de Azoren.
Weerbeeld: Warme en vochtige lucht, vaak regenluchten vooral in het najaar veel mist en regen.
Windrichting: West tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem gematigde lucht.
Brongebied: Het zuidwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met egale lage bewolkingmet regen en afgewisseld met droge perioden .
Windrichting: West tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem polaire lucht.
Brongebied: Het noordwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met lage bewolkingbuien of regen afgewisseld met droge perioden.
Windrichting: Noord tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem arctische lucht.
Brongebied: Het zeegebied bij de noordpool (Arctica).
Weerbeeld: Koud en wisselvallig weer met stapelwolkenmeestal regenbuien, afgewisseld met zon.
Spoorbrug in Koningshaven Rotterdam met boven de Radar