Druk oponderstaande knop om een reactie achter te laten
lieve.hofmans@pandora.be
Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.
een toffe rakkerklas!
05-12-2007
wat nu?
Wat hebben we allemaal in onze kom? Boter, bruine suiker. Dat hebben we al goed geroerd. Wat staat er nu in ons recept? Een eitje. Goed kijken want mag zowel de dooier als het eiwit in de kom? Ja hoor, proberen maar. Juf, dit heb ik nog nooit gedaan... hoe moeten we dat doen? Samen zochten we naar manieren om het eitje open te breken - en ja hoor het lukte. Even tikken op de rand van de kom en dan de schaal verder openbreken en de dooier en het eiwit valt er vanzelf uit. Let op geen stukjes schaal in de kom...
Eerst even kijken naar ons recept. Dat vertelt ons dat we er bruine suiker toegevoegd mag worden. Mogen wij kiezen hoeveel? Neen, in het recept staat precies hoeveel gram. Hoe kunnen we dat dan weten dat we juist zijn? Effe nadenken... de weegschaal! Onze rakkers en bengels leerde de bruine suiker over de 5 groepjes te verdelen aan de hand van een weegschaal. Nauwkeurigheid was hier van belang.
Zoals beloofd stond er vandaag op het programma om speculaasdeeg te maken. Hoe gaan we daar aan beginnen. Allereerst iedereen zijn schort aantrekken en daarna nadenken. Na veel nadenken, kwam er niet veel uit de bus. Hoe kunnen we dan weten hoe we speculaasdeeg moeten maken? Een boek.. de kleuters zochten in het sinterklaasboek naar het recept van speculaasdeeg. In de kring werd eerst alles goed geanaylseerd. Wat zie je? Wat hebben we nodig? Welke stappen moeten we eerst doen en dan en dan? Goed kijken, luisteren maar!
Zowel onze rakkers en bengels leren omgaan met vuur / kaarsen. Wat kan, wat kan niet? Wat mag, wat mag niet? Wat kan er gebeuren? De juf steekt de lucifer aan, wij leren hoe we een kaarsje aansteken? Nieuwe woordenschat voor velen: wiekje, zwavel, aansteken, vlammetje, kaarsenvet,...
Op maandag zijn we gestart in onze klas met de advent. Hoe tellen wij af naar Kerstmis? Hoe noemt deze tijd? Wat gaan wij hier elke dag rond doen? Onze kleuters konden vrijuit gaan in hun fantasieën rond de donkere ruimte in de klas. Wat zou dit allemaal willen zeggen. De juf vertelde later dat dit een sterrenhemel is. Nu is het een donkere periode... wij kijken uit naar het grote Licht. Maar hoelang moeten we nog wachten? Dit wordt gevisualiseerd door kleine en grote sterren. De kleine sterren worden elke dag opgehangen, de grote ster enkel op zondag. Hier komt dan ook een kaars op de adventskrans bij! Kijken en tellen maar... Elke dag dat we een kleine ster op de sterrenhemel bijhangen, doen we 1 kaarsje aan los van de adventskrans. Hoe dichter bij Kerstmis, hoe meer licht!
Nu zondag wordt de eerste kaars op de adventskrans geplaatst. In ons weekbriefje stond dat we op vrijdag zouden werken rond de adventskrans... dit wordt verschoven naar maandag waar de adventskalender voor onze bengels en rakkers worden aangebracht.
Namiddag? Dan weten onze rakkers en bengels: de hoekjes zijn open. De verkleedhoek blijft dezer dagen dé populairste hoek bij uitstek. Zich verkleden en een echte sint of piet spelen is dan ook fantastisch!
Een ander groepje rakkers werkten ook verder aan hun zwarte pietje. Zij gingen niet om met patronen, wel met 2 gekleurde repen die ze in het karton gingen weven. Een nieuwe techniek dus veel werk geblazen. Op neer, op neer, opgepast niet te hard trekken of het karton is stuk. Heb ik de juiste kleur genomen? Ben ik juist begonnen?
Onze bengels werkten aan hun zwarte pietje. Zij kozen 2 verschillende kleuren, knipten deze in kleine blokjes en probeerden zo een patroon op te bouwen met de twee kleuren. Daarna werd de muts van zwarte piet gekozen, met een schrijfpotlood overtrokken en analoog als het pietenpak geschilderd in de 2 kleuren. Concentratie en taakbereidheid!
Na het tekenen kwam het knippen van de woordjes en kleven. Goed gedetailleerd kijken naar de woordkaarten stond hier centraal. Hierdoor komen onze rakkers in contact met verschillende letters en zien hier ook verschil in. Zelfstandig werk!
Allemaal tegelijk schilderen dat zou niet goedkomen. Daarom maakten we groepjes. Enkele rakkers maakten al een brief voor de sint. In de kring werd de brief samen met heel de groep opgebouwd. De kleuters probeerden zo het juiste prentje te zoeken voor wat de juf vertelde. Daarna individueel werk aan de tafel. Deze keer geen prentjes knippen maar wel zelf de beelden weergeven met potlood en stift. Wie weet nog hoe de brief ging? Op deze manier memoriseerden onze rakkers hun brief voor de sint.
Onze sint kreeg langzaam maar zeker vorm, ieder naar zijn eigen kunnen en willen. Ook de achtergrond kreeg een kleur. Achteraf werd er gekeken wat er nog ontbrak... evalueren leren onze kleuters hierbij, kritisch kijken! Hierbij werd de typische woordenschat rond de sint nog eens ingeoefend.
Na veel waargenomen te hebben, kwam het echte werk. De vraag wie wil schilderen was blijkbaar heel populair. De kledij was besproken, de kleuren hadden we mee... dus nu zelf aan het werk. We kregen een reuzegroot blad en konden beginnen. Waar beginnen we? Bovenaan.. wat zien we bovenaan de sint? De mijter, welke vorm heeft de mijter?
Waw... de zwarte pieten mogen er ook best zijn. We bekeken ook hun outfit. Van waar komt die knappe pluim? Waarom een pofbroek? Hoe komt het dat hij altijd handschoenen aantrekt? Wist je dat de pofbroek van fluweel is? Hoe noemt die muts van een piet? Veel luisterende oortjes om daarna hun indrukken te kunnen verwerken. Aan -en uittrekken van de kledij hoorde er natuurlijk ook bij!
Nog effe hadden we tijd om aan onze pietjes te beginnen: omgaan met verschillende maten van cirkels, fijn motorisch werken, gericht knippen of prikken... het resultaat komt later.
Aan de hand van prenten uit een boek en echt conreet materiaal stonden we stil bij de outfit van de Sint. Onze rakkers en bengels leerden zo de juiste benaming. De sint heeft geen hoed, wel een mijter; de sint heeft geen mantel wel een tabbaard; de sint heeft geen kleed wel een albe... Heel veel indrukken om achteraf vrij te schilderen en mee kunnen om te gaan in de verkleedhoek
Tja ons weekbriefje voor deze week is al niet meer te volgen. Onze rakkers en bengels hebben er hun eigen week van gemaakt. Door de vele vragen, gesprekken,... valt er heel wat weg dat normaal op het weekbriefje stond. Een boek zomaar in de boekenhoek laten? Geen denken aan... juf vertel het maar. Stof genoeg om er rond te kletsen en dit gebeurde ook!
WIE HEEFT THUIS NOG OUD VERKLEEDGERIEF LIGGEN? GOOI JIJ HET ANDERS TOCH WEL GEBRUIK JE HET NIET MEER? DENK DAN EENS AAN ONZE KLAS, WIJ KUNNEN HET ZEKER EN VAST GEBRUIKEN IN ONZE VERKLEEDHOEK, ONZE BENGELS EN RAKKERS ZIJN ER DOL OP...