Studenten hebben het recht om hun examens in te kijken. Het lijkt mij niet meer dan normaal dat men weet waar en hoe men fout is geweest, en in welke mate dat is aangerekend. Of het krijgen van een kopie van het verbeterd examen, zoals Vlaams minister van Onderwijs, Frank Vandenbroucke dat wilt, dat ook zo lovenswaardig is, kan in vraag worden gesteld. Een beoordeling van antwoorden op bepaalde vragen, of het evalueren en waarderen van opdrachten, kan in vele gevallen niet anders dan subjectief gebeuren. Het gevolg is dat resultaten door verschillende zelfs competent evenwaardige beoordeelaars, ook een min of meer afwijkende beoordeling kunnen krijgen. Men hoeft geen bovennatuurlijke gaven te bezitten om te voorspellen dat vergelijkingen van examenformulieren door leerlingen en ouders tot een ongeziene stroom van al dan niet gefundeerde klachten zullen leiden. In deze enigszins uit de hand lopende mondige maatschappij zijn het de, bij wijze van spreken 'brave' introverte kinderen en ouders, die het moeten afleggen tegen de assertieve 'mondigen'. Als voorbeeld van 'gelijke kansenonderwijs' kan dat tellen. De wet van de sterkste, van de de jungle, zeg maar. Om nog maar te zwijgen van het zoveelste bijkomend demotiverend effect dat één en ander bij het onderwijzend personeel zal teweegbrengen. De 'democratisering' van het onderwijs is steeds meer een 'commercialisering' geworden waar gewerkt dient te worden volgens de economische marktprincipes. Door de financiering van scholen steeds meer afhankelijk te maken van aantal, soort en prestaties van ouders en leerlingen, worden deze laatsten steeds meer als klanten behandeld, die men, om hen te verwerven en/of behouden, volgens hun wensen dient te behandelen. De producten (onderwijs) en service (systeem) wordt deskundig aangepast aan de noden van de directe (leerlingen en ouders) en indirecte (economie) klanten. Pedagogen zijn blijkbaar uit de tijd. Pedagogie en vrijheid zijn trouwens per definitie mekaars tegengestelden. Directies worden managers, het onderwijzend personeel klantvriendelijke verkopers. Verkopers van wat? kennisoverdracht? opvoeding?
|