Deze blog toont U maar één pagina. De andere worden in een archief geplaatst. Door onderaan de pagina op één der pijlen te klikken kom je verder. Je kan ook een onderwerp in onderstaande inhoud aanklikken. Oudere publicaties worden nog regelmatig bijgewerkt.
Ce blog vous montre juste une page. Les autres sont dans une archive. Au bas de la page une des flèches vous emmène plus loin. Vous pouvez également cliquer sur une rubrique dans le contenu suivant. Des anciennes publications sont régulièrement mis à jour.
Er zijn nog meer onderwerpen behandeld op deze blog. Zij zitten in een archief doch kunnen niet worden weergegeven in deze inhoud. Op te roepen en te bekijken via "Archief per week" in de rechter kolom.
Il y a d'autres sujets sur ce blog.
Ils sont peut-être archivés et ne peuvent être tous affichés. Voir la colonne de droite pour les archives hebdomadaires
Geschiedenis en tradities van het Korps. L'histoire et les traditions du Corps.
Welkom bij de Oudgedienden bij de Rijkswacht.
Bienvenue chez les Anciens de la Gendarmerie.
25-08-2010
"Dievenkar" in DENDERMONDE
De Bde Dendermonde stond doorheen de geschiedenis steeds in voor het transport van de gevangenen van de Rijksgevangenis naar de Rechtbank van Eerste Aanleg.
In mijn documentatie vond ik daaromtrent bijgaande foto.
Het betreft de 'dievenkoets' of 'dievenkar' (zoals ze in de volksmond werd genoemd) die vele jaren instond voor het transport.
Een woordje supplementaire uitleg:
De 'dievenkar' of het 'dievekoejtsjke' zoals het celrijtuig in de volksmond werd geheten, was eigendom van de gevangenis. De kar was ingedeeld als volgt: twee rijen met elk drie afzonderlijke cellen - in elke cel bevond zich een zitbank - de cellen konden afzonderlijk worden afgesloten. De deur langs dewelke de gevangen in en uit de kar werden gelaten werd afgesloten met een zitbank die men op en neer klapte. Daarop nam een rijkswachter plaats als begeleider.
De laatste begeleider van de groengekleurde 'dievenkar' was Arthur Huau. Hij woonde met zijn echtgenote Elisa Werdefroy eerst aan de Nieuwstraat en later aan de Nijverheidsstraat, op het hofke waar zich thans het Zwijvekemuseum bevindt.
Op zeer jonge leeftijd werkte hij voor de vervoersfirma Ruyssinck, Verstraeten en Gryson. Deze bezaten het 'voorrecht' het transport van de gevangenis te mogen verzorgen. In de volskmond noemde men dit het transport 'van de Nord nor de Midi'.
In december 1958 kwam een einde aan het vervoer met de 'dievenkar'. Op 15 december 1958 werd het vervoer voor het eerst per auto gedaan. De auto behoorde toe aan de gevangenis en stond opgesteld in de Garage Modern aan de Leopold II-laan, naast de rijkswachtkazerne.
Enkele jaren later werd het vervoer van de gevangenen gedaan per taxi. Meer bepaald achtereenvolgens door de taxibedrijven Vermeir, Vandendriessche en Borms. Thans beschikt de gevangenis zelf over een celwagen.
Wil je contact nemen met deze blog over het Korps van de Rijkswacht voor het sturen van een foto, het geven van informatie of een identificatie, stuur uw email aan "Rijkswacht-blog"
Si vous voulez prendre
contact avec ce blog
afin d’envoyer une photo,ou
donner une information
ou pour une identification,
envoyez votre mail
à "Blog Gendarmerie"