In de achtertuin van collega Francois Van Bogaert pronkt kasteel Cortewalle, een bouwkundig pareltje in Beveren.
Dit beschermd monument dateert uit de 15de eeuw en is gespaard gebleven van brand, plundering of belegering. In een park van 10 ha siert een gietijzeren hangbrug uit 1905 de Engelse stijltuin. Het is één van de best bewaard gebleven originele kastelen van België.
De hal is opgesmukt met een marmeren vloer en een glazen loodkoepel. De mooi gerestaureerde kamers en huiskapel, met veel houtsnijwerk en lambrisering, geven de waterburcht een statige status. We bewonderden jachttaferelen in de Verlatzaal, blauwe damastzijde in de Blauwe Kamer en het met olieverf beschilderde stoffen behang in het salon.
Een juweeltje van een oeroud toilet, een exemplaar met de eerste doortrekker, werd veelvuldig bekeken en bezeten.
Blikvanger op de zolder is het gerestaureerde Aubussontapijt in een geklimatiseerde box onder een glazen loopvloer. Ook het heemkundig museum met een kantafdeling staat in de spots onder de balken.
In het 18de eeuwse Koetshuis zorgden hyperdynamische serveersters voor een eetversnelling bij de senioren.
Ludo Willems
08-04-2011
Cortewalle foto 61-68
Cortewalle foto 56-60
Cortewalle foto 51-55
Cortewalle foto 46-50
Cortewalle foto 41-45
Cortewalle foto 36-40
Cortewalle foto 31-35
Cortewalle foto 26-30
Cortewalle foto 21-25
Cortewalle foto 16-20
Cortewalle foto 11-15
Cortewalle foto 6-10
Cortewalle foto 1-5
08-03-2011
Verslag bezoek De Mijlpaal
Op de nationale complimentendag bezochten wij het spoorwegmuseum De Mijlpaal in Mechelen.
Onze gids had zijn spraakorgaan volgepropt met een overdosis duracellbatterijen, ademde nauwelijks maar loftrompetterde des te meer over zijn stad, ooit de bakermat en het centrale knooppunt van de Belgische staatsspoorwegen.
In de eerste werkplaatsen dd. 1837 luisterden wij 150 minuten naar een boeiend verhaal over het ontstaan, de evolutie en frivole bijzonderheden van het Belgisch spoorwegbedrijf.
Een opmerkelijke gravure van het vertrek van de eerste trein naar Mechelen en een schaalmodel van de eerste locomotief De Olifant zijn blikvangers. Een drukpers voor het drukken van reisbiljetten, talrijke seinen en reizigersmateriaal, waaronder bankwagens, diligences (klas 1) en berlines (luxe) bezorgden de senioren jeugdige opwinding.
Drie plattegrondmaquettes van Mechelen van de jaren 1835-1885-1935 toonden ons de invloed van de spoorwegen op de stadsontwikkeling op economisch en sociaal gebied.
Unieke foto's, schetsen en prenten leerden ons de geschiedenis van de locomotief, van stoom tot stroom in 1935.
Het bootrestaurant Karimata zorgde voor culinaire geneugten met slaperige aalscholvers op de oever.